Zuidafrikaanse kerken drijven zichzelf apart KERKDIENSTEN .Ultimatum aan Geref. Kerken „Ik wens geen vriend die mij niet mijn feilen toont; die als ik ja knik het ook doet. Dat doet mijn schaduw veel beter". Dit is een uitspraak van de Romeinse wijsgeer Epictetus, oorspron kelijk een slaaf, die om zijn grote kennis werd vrijgelaten. Toen in 94 na chr. alle wijsgeren op bevel van keizer Domitianus, Italië moesten verlaten, omdat hij ze maar een lastig volkje vond, was ook Epictetus daarbij. In Griekenland heeft hij zijn werkzaamheden voortgezet en het is' aan één van zijn leerlingen te danken dat wij nu nog van hem bezitten het kostelijke boekje Encheiridyn of Handboekje, waarin de boven aangehaalde uitspraak te vinden is. Die uit spraak getuigt van levenswijsheid. Doch laten we wel weten dat dit tonen van feilen niet altijd zo gemakkelijk is. Het moet ook worden geaccepteerd en wanneer dat niet het geval is, kan het totaal uit zijn met de vriendschap. ZATERDAG 9 NOVEMBER 1974 Aan die uitspraak moest ik den ken toen ik het ultimatum las dat de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika heeft gesteld aan de Gereformeerde Kerken in ons land op haar synode die midden oktober in Kaapstad is gehouden en waar het apartheidsbeleid van de kerk en daarmee ook van de regering nog eens extra is onderstreept. Zo'n en- kei bericht als we over de radio hoor den en later in de krant afgedrukt zagen, zegt op zichzelf nog maar be trekkelijk weinig. Langzamerhand is er meer bekend geworden van die synode te Kaapstad en ook van de motivering van de besluiten die er genomen zijn. In het laatste nummer van het "Gereformeerd Weekblad" heeft één van de drie afgevaardigden van de synode van de Geref. Kerken in ons land, prof. dr. H. Ridderbos uit Kampen, zijn eerste indrukken van die synode te Kaapstad gegeven. Ook stond in dat nummer van 1 nov. afgedrukt een groot deel van het ver- Open huis in Wassenaar WASSENAAR As. zondagochtend '(aanvang tien uur) houdt de Her vormde Gemeente „Wassenaar-Dorp" open huis in de Dorpskerk in het kader van de open-deurdienst. Het thema is „Alles is beter dan de kerkDe samenkomst wordt geleid door de heer P. C. Taal. Muzi kale medewerking wordt verleend door het Rotterdams Jongenskoor en de organist Wim Landsman. De school Bellesteyn aal creatief werk presen teren, terwijl de kinderdiensten „Dorp" een aendingsprojekt zullen verzorgen. slag van deze synode over dit ulti matum, zoals het te vinden was in het Kaapse dagblad "Die Burger". Zodoende weten we iets meer van hetgeen zich daar heeft afgespeeld waardoor de aloude vriendschap tus sen de twee genoemde kerken nu schijnbaar op springen staat. Duidelijke taal Laten we eerst letterlijk het aan vaarde synodebesluit vermelden, zo als het te vinden was in het verslag van "Die Burger". "Indien die sinode van die Gereformeerde Kerke in Ne derland nie binnen afsienbare tyd die ernstige leerstellige dwalinge uit hul midde verwyder deur middel van leertug nie en indien hul besluit ïn- sake steun aan terrorisme aan ons grense nie later as die eerste sitting van die volgende sinode herroep word nie, ons die ban tussen die Nederduits Gereformeerde Kerk en die Gereformeerde Kerke in Neder land as verbreek beskou." Dit besluit liegt er niet om. Het is in alle opzichten duidelijke taal. Het is niet te veel gezegd dat hiermee een ultimatum is gesteld. De Neder duits Geref. Kerk van Zuid-Afrika heeft haar eisen op tafel gelegd en de Geref. Kerken in ons land zullen, op de eerstvolgende synode maar liefst, moeten besluiten hoe zij daar tegenover staan. Zullen ze die eisen inwilligen of niet. Het besluit in Kaapstad bestaat uit twee delen. Door middel van leer- tueht zullen "ernstige leerstellige dwalinge" moeten worden verwijderd en ten tweede zal steun aan "terro risme aan ons grense" moeten wor den herroepen. Een ultimatum is nog nooit de rechte wijze geweest om een dreigend conflict te verhinderen. Het verscherpt alleen maar de verhou dingen. We kunnen ons dan ook on mogelijk voorstellen dat de synode van de Geref. Kerken in ons land, na dit Kaapse besluit, zal terugko men op haar eenmaal genomen be slissingen. Wat dat eerste betreft, da "ernstige leerstellige dwalinge". is de zaak nog volop in bespreking, maar we kunnen ons weer niet voor stellen dat het Kaapse ultimatum daarop veel invloed zal hebben Wat het tweede betreft, de steun aan "terrorisme", daarover ls op de Geref. synode zeer langdurig gespro ken, veel langer dan in Kaapstad ge sproken is over het ultimatum. Dat was ln één tot anderhalf uur afge daan, onthulde ons prof. Ridderbos. "Van een discussie was nauwelijks sprake." Vanwege de tijd werd de zaak zeer bekort, terwijl een tiental sprekers die zich hadden opgegeven, niet aan het woord kwamen. Dit moet de drie afgevaardigden van de geref. synode wel vreemd hebben aangedaan, want in ons land neemt men er alle tijd voor, zeker wanneer het gaat om een ernstige zaak en dat was het hier. Hier neemt men dan alle tijd opdat iedereen zich kan uitspreken en wanneer het gaat om een zaak waaraan ernstige gevolgen kunnen zitten, wordt die van alle kanten bezien. Dat haastige spoed zelden goed is, werd volgens het ver slag van "Die Burger" ook in Kaap stad gehoord als een waarschuwing. Het komt mij voor dat, wanneer de Geref. synode zich met de besluiten van de Zuidafrikaanse synode zal bezig houden, zij ook nog wel een hartig woordje zal zeggen over een ander besluit dat aldaar genomen is, n.l. dat de staat de bevoegdheid heeft in bepaalde gevallen het huwe lijk van personen van verschillende huidskleur te verbieden. Dit was een antwoord op een beslissing van de Geref. Oecumenische Synode, waar bij werd ontkend, dat de staat in de zen wetten mag stellen die dit ver bieden. Dit werd onbijbels geacht. In Kaapstad heeft men zich kerkelijk Dr. Michael Ramsey, aartsbisschop van Canterbury, houdt hier hier voor het laatst een preek in Canterbury Cathedral. De aartsbisschop trekt zich op 15 november uit het bisschoppelijke leven terug. wederom vaster gehecht aan de apartheidspolitiek van de regering. Men meende dat het niet tot de taak van de kerk behoorde dat de "door God gewilde verscheidenheid en ge scheidenheid van de verschillende volksgroepen door interraciale huwe lijken" zou worden opgeheven. Apartheidspolitiek De republiek Zuid-Afrika is tegen woordig nog al eens in het nieuws. Er is telkens weer sprake van om dit land uit de Verenigde Naties te stoten. Wanneer het aan de meer derheid van de deelnemende landen had gelegen, was het reeds gebeurd. En nu is er weer sprake van de enige marine-basis die Engeland hier nog heeft, te ontruimen. Het argument dat telkens weer wordt gehanteerd is de apartheidspolitiek. In de we reldpolitiek komt dit land steeds meer alleen te staan. Dat heeft een versnelling gekregen sinds de omme keer in Portugal dat met zijn kolo niën een goede dekking was voor Zuid-Afrika. Die aanval op het apartheidsbeleid weert men hier af met het argument dat men geen inmenging kan dulden in de binnenlandse politiek. Zuid- Afrika komt in de wereld steeds meer apart te staan en we moeten zeggen dat ons dit aan het hart gaat, want we voelen ons met de Afrikaanders nog altijd als volken van één stam. En nu, door de besluiten van de synode te Kaapstad, drijven de ker ken van Zuid-Afrika zichzelf steeds meer in de apartheid en eenzaamheid wat niet bevorderlijk is voor 't gesprek met kerken aan wie ze verwant zijn. Ze aanvaarden niet dat zij niet als 'n schaduw Ja kunnen knikken. Ze drei gen steeds meer in eenzijdigheden te vervallen. Dit gevaar komt al meer naar voren, naarmate verhoudingen worden losgelaten, zelfs die, welke men zelf toch wel zeer op prijs stelt. Wanneer men aldaar gastvrijheid heeft genoten, zoals met ons het ge val is, en wanneer men zich aldaar geen moeite heeft gespaard om zo veel mogelijk van dit schone land te laten zien, gevoelt men de ver bondenheid nog des te meer. Ook die kerkelijke verbondenheid krijgt ge stalte wanneer men spreekt mét mensen die in het kerkelijk leven een bepaalde plaats innemen en wanneer men een stuk kerkelijk leven mee maakt. Doch het is onontkomelijk om, wanneer men er is, niet te spreken over apartheid. Wanneer Je er zelf niet over begint, zullen zij er wel WOORD VAN BEZINNING Wanneer wij n.a.v. een afschu welijke gijzeüngs-affaire, (die ge lukkig boven verwachting, goed afgelopen is) en n.a.v. de abortus affaire op het thema: „Eerbied voor het leven" terechtgekomen zijn, steken allerlei andere bran dende kwesties de kop op. Nog niet zolang geleden vierden wij de Vredesweek. Natuurlijk is dit niet een kwestie van een week, maar van een heel Jaar. Zoals Pa sen b v. niet een zaak is van de Paas-dagen, maar van een heel Jaar onzes Heren. De vragen van oorlog en vrede blijven ons achtervolgen. Er is geen plaats en geen moment voor welk mens ook op aarde te beden ken, waar of wanneer hij zich aan deze vragen zou kunnen onttrek ken. Wanneer het ergens om eer bied voor het leven gaat, dan ze ker hier. Zo ls het steeds geweest, maar er is een heel nieuwe dimensie aan toegevoegd, Sedert een heel Eerbied voor het leven atoomwapen-arsenaal te land, te water en in de lucht achter de hand gehouden wordt, voor het geval dat Ik heb er de discussie in het maandblad „Wending" nog eens op nagelezen van 16 jaar geleden. Het begon met de bewerking van een brochure van Helmut Gollwitzer over: „de christen en de ato- mische wapenen". Hij wijst scherp iedere deelname aan de atoom wapens door de christenen af. Er zijn nu slechts twee mogelijk heden: of wij elimineren de oor log of de oorlog elimineert ons. C. L. Patijn antwoordt een paar maanden later en wijst op de christelijke verantwoordelijkheid het politieke vlak. Een eenzijdige afschaffing van atoomwapens: de oproep tot atoomstaking schept grote en onmiddelijke risico's in het politieke vlak. 7en eenzijdige afdanking lost het probleem op, maar de schade is mij te groot. Zij is zelfs dodelijk aldus Patijn. Een paar maanden later komt C. J. Dippel met een artikel van maar liefst bijna 50 pagina's. Ik geloof, dat dit nog altijd een klas siek stuk is voor ieder, die de be nauwenis serieus neemt van een oorlog met atoomwapenen. Op zijn minst betekent dit immers de kans van verminking of vernietiging van de mens op deze aarde. Het gaat om niet meer of minder dan de redding van de wereld. Daarom zal het moeten komen tot een ra- dikale ommekeer in de omgang met vijanden en geschillen. We tenschap communistische ideo logie traditioneel christendom: zij dagen de christelijke gemeente gedriëen uit haar speciale roeping in dergelijke situaties waar te ma ken. Dat moet uitlopen op een dui delijk „neen" tegen het gebruik van of de dreiging met atoom wapens. En een even duidelijk „ja" tegen het voortbestaan van de menselijke samenleving. Niet uit humanitaire overwegingen slechts, maar omdat God de Schepper is van het menselijk le ven. Meer nog: omdat Hij in kruis en opstanding van Jezus Christush „God met ons" is. Zo hoog heeft Hij de mens verheven. Daarom mogen wij de mens niet vernederen tot een natuurpro- dukt zonder meer, dat Je naar willekeur individueel of massaal kunt uitroeien. Als God zoveel eerbied voor 't leven heeft, dat Hij Zelf schiep, hoeveel zorgvuldigheid! moeten wij dan nieta betrachten t.o-v. dit groot geschenk. Vrede is een heerlijk woord. Maar zolang er geen vrede is met God doordat wij de rede. die Hij ons geschonken heeft, niet aanvaarden, zal er ook geen vrede zijn op deze wereld. En zal telkens weer blijken dat een mens massaal, maar ook partikulier thuis en in zijn werkkring tot alles in staat is. Ds. H. J. van Achterberg, Herv. predikant, te Leiden. over beginnen. Ze verdedigen die, maar telkens weer vraag je in hoe verre dit voor hen ook een vraagstuk is. En onherroepelijk komt dan het besluit van de Wereldraad van Ker ken aan de orde die steun verleent aan de vrijheidsbewegingen door het anti-racisme fonds, gewoonlijk aan geduid met de letters P.C.R. (Pro gram to Oombat Racism). Terrorisme Steevast wordt er ginds gesproken over "terrorisme". Volgens het ver slag in "Die Burger" heeft prof. Rid derbos op de synode te Kaapstad, de houding van de Geref. Kerken in ons land fors verdedigd. "Hulle (geref. kerken) steun nie terrorisme, maar steun diegene wat onder druk van onmenswaardige toestande in nood verkeer en in wanhoop daarop rea geer." Hij wees er op dat in de Por tugese koloniën de terroristen niet uit de lucht zijn komen vallen. Hij kon de emotionaliteit van de Kaapse synode begrijpen, "maar hier word glad nie oor die oorzake van terro risme gepraat nie". "Diegene wat tot onlangs nog as terroriste beskou is, is nou die regering van Mozambique en die Suidafrikaanse regering kan dalk erkenning aan hulle gee". Hij gaf de verzekering dat beden kingen tegen het deputaten-rapport van de geref. synode in ons land, se rieus zullen worden bezien. Maar eveneens zal men op de synode van Zuid-Afrika serieus de bedenkingen moeten bezien die men in Nederland heeft. Het is voor hem volkomen on aanvaardbaar wanneer dr. K. Vor- ster stelt dat de Nederlandse ker ken nu maar moeten kiezen tussen terroristen en bandieten en broeders in Christus. Niettegenstaande zijn pleidooi werd het besluit met grote meerderheid aanvaard. Ter voorko ming van misverstand zij nog gezegd dat het anti-racisme fonds in Zuid- Afrika alleen steun verleent aan het Luthuli Memorial Fund, dat bestemd is voor studiebeurzen, onderwijs enz., wat moeilijk onder terrorisme is te rangschikken. In ons land krijgen we dus nog een nasleep van deze Kaapse synode en we vermoeden dat ook in Zuid-Afri ka het laatste woord over het ge nomen besluit nog niet is gevallen. Dit is tenminste te hopen. H. Geref. Gem. 9.30 Vrl]e Kath- Kerk Vreewljkstr. 19) HonkS?).' nekoek. 11.45 u. Oec. studentendienst. Marekerk 10.30 u. ds. C. R. H. ter Haar Romeny Oegstgeest. 5 u. ds. A. J. de Jong. Z.Iaranathakerk 10 u. ds. H. W. Hem- Koningskerk 10 u. ds. R. Steenstra. Marekerk 7.30 Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u dr A. de Kuiper te Haarlem. Noordwljks dub- Berkenwoude. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. J. E. 26) 11.30 u. Samenkomst. belkwartet. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. ds. Lalleman te Oude Wetering. 7 u. ds V. Ieperen te Bergschenhoek. Geref. Kerk 10 u. ds. W. den Braber te Breu- kelen, 6.30 u. ds. W. P. H. Puwels te H- legom. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Rienst 7 u.) 7.30 u. en 10.30 u. Ter Aar Dorps- W. Balke (Salvatorkerk) Buitenhuis. 6.30 u ds v. d. Pas. Geref Kerk (vrijgem.) 9.30 u lees- t dS h. Feenstra. RK Kerk 8. i J. G. Stelwagen van Lunteren, 2.30 ds J. Stelwagen, intrede: Geref. kerk. r Tas; „de Stek". 11 u ds M. Dijkstra; mpucu aan ucu iki.iii xierv. uem. Q Gebouw Nabij. Van Lennepstraat 10 u. nt£rhf pn s™d* i'WSSS vrede'k"k 10 dhr'J- STÏÏ SS,:»*sA JÖ^..L9.fj™ 3 ds A. Bac; Vrijz. Prot. 10 in Remkerk de heer P. v. d. Laarse; Pinkstergem. J. Robbers. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 uur oecumenische dienst, ds. Kruiskerk Gouwsluis 10 0 uur ds. M. Hanemaaijer, 6.15 dienst de heer Sipke i Oude Vestkerk (Oude Vest 133)10 i ds. Post, 5 u. ds. Bovenberg. Belof tekerk Rob IJ nstr10| C. de Vries, Den Haag-7 ds. Koolstra. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 10.30 u. ds. Schock, 5 u. ds. Sijtsma. Gezinsdiensten „Jeugdhaven": 10 u. „De Mirt": mej. Owél. 10 u. „Het Mie- "The Relations" Apeldoorn. Zaal Opstandlngskerk Prinses Ma- rijkestraat 10 uur Jeugdkapel de heer Hartwigsen Martha-Stichting "Rijn stroom" 10.30 1 samenkomst in lokaal Nieuwstraat 27; Bethel 9.30 en 5.30 u de heer J. Mod derkolk: RK Kerk (dorp), (zaterdag- RK Bernarduskerk Rijndijk (zl... 1) 10.30. RK St. Michaelkerk (zat. 7 u) 9 u. Koudekerk aan den Rijn Ridderhof :ondag 10.30 u. RK kerk der Engelbewaarders Dorp zangkoor "De De heer Spijker. Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. v. Mameren. Remonstrants Doopsgezinde gem (Lokhorstkerk) 10.15 u. ds. J. C. Beek huis te Haarlem). Chr. Science (SI Holl. dienst. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 Geref. Gem.' in Ned. (Konlngskerk) 11.30 en 5.30 u. leesd. Geref. Kerk. Maranathakerk. Raad huisstraat, 10 u. ds. A. Borrnan. 6.30 u. ds. M. van Harmeien. Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan 10 u ds M. van Harmeien. 6.30 u ds A. Bor- "Open Hof": 10.30 u ds E. K. Teygeler. Dorpshuis16.00 u ds M. Heymans. Ontmoetingskerk: 10.00 u ds M. Hey mans. dankstond voor gewas en arbeid. 8.30 udsE K. Teygele: De Goede Herderkerk Ten Harms en- Geref. Kerk: 9.00 ds D. H. Elderman, ".00 u ds F. Pijlman. RK Kerk St Jan de Doper: (zat. 7 u.) Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 1.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. Evang. Luth. Kerk 10.15 ds. J.Happee Leger des Hells 10 u. heil. d. en 7.30 i. verlossingssamenkomst oJ.v.: kapl- Bron" Troubadour- 9.30 e Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 en 6.30 u Delft (dinsdag 8 u. film). Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 uur van-elist TJong. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht) Mgr. Bekkersschool: 6.00 i W. Kool. Oude Kerk 10 u ds D. W. Koelman 6 u Kand. G. H. Abma, van Putten. J. Geursen. r Dienst des Woords Ichthuskerk 10 u ds L. Boer. 5 i diensten. Aktte Kruistochten Ned. (mavo-school) 10 u ds A. H. Agtereek 'ag 3 u ds J. Gravendeel in Ma- RK. Kerk tuinbouwschool 10.30 uur (zat. av. 7 uur). Sassenheim Herv. Gem.: 9 u <23 A. Westra. 10.30 u ds A Westra (Ge- zinsdienst i.v.m. gemeente-weekeinde) 4 u (geb. Ontmoeting) Afsluitings- Lefeber uit Alphen aan den Rijn Gem.: 9.30 li ds dienst (i'.vjn. gemeen te-weekeinde). ds G ds Geref. Kerk: 10 u ds D. W. Gesink. 5 6.30 Kerk (zat Dienst des Woords. RK. u ds'H. v d Berg. Chr Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. Jac. J. Rebel. Ned. Prol. Geref kerk 9.30 Bond: 10.30 u ds E. H. Cossee. Volle Woude te Amsterdam. RK Kerk (zat Evang. Gem.: 7 u samenkomst (geb. - - Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 U ds J. Kaai en 6.30 u ds Kalf te Ben- nebroek. Geref Kerk: 9.30 u ds W. Bakker te Amstelveen 7 u nog niet bekend. RK. Kerk (zat. av 7 u.) 9. 10.45 en 5 uur. Ned. Prot, Bond 7 U ds Van Bilderbeek van Nieuw Vennep. Herv Gem.: 9.30 u ds V. d Velden te Lisse en 7 u de Goverts Geref. Kerk 9.30 u de Den Heeten en 4.30 u ds Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u ds Biesma te Veenendaal. Xoordwijk Herv. Gem.: (Vlnken- laankerk): 10.30 u ds O. V. Henkei ta Den Haag en 5 u ds. J. G. B. Jansen (gem dienst) (Kapel) 10 u dr Jansen 5 A. L. Lapre (De Rank) 9.30 - Ned. prot bond). RK. Kerk (Panera, tlus parochie) (zat. 19 u) 8.30. 9.80 (Hoogmis) 11 u (gezinsmis» en 5.30 ds D. Veldkamp uit Den Haag. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds Rooze. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 u leesdienst 5 U 11.30 uur Kapel Sint Bevo 9.30 J. 0.'Héurél; Bethelkerï 9.30 u Kansel in Remonstrantse Kerk uur) lo te Oude Wetering. Samenkomsten: Openb. Lagere School, Voorstraat 110. 9.45 u. Soefi-beweging, üniversel (kerk voor allen) Sportlaan, Katwijk aan Zee. 4 u. Koudekerk Herv. Gem. 10 u ds A. G. v. d. Linden 7 u zie geref kerk Geref. Kerk 10 u ds Swlerts, 7 u gem. opendeurdienst ds J. H. Bogers, herv. pred. te Alphen. RK Kerk (Rldderveld) u. Kapel Sanota Maria (zat. i (Zw. singel 21) 6 Baptisten Gemeente Triomfator kerk Mol en we r&traat 10 u dr. Relling 6.30 1. dhr. Van der Keur. LodewJjksparochle 9.30, 11, 12.15 t 6 u. (zat. av. 7 u.). H. Middelares 9.30 en 11 u. (zat.a 7 u. St Josephparochle 8.30, 950, 11 Ziekenhuis „Overduin" 2 u d r8Qeref.0ïKerk Vredeskerk 10 u ds G. 11.1& itraatkerk 10 u mr. J. Reuge- brlnk, 6.30 u ds G. van Loenen. Scheppingskerk 9 u en 10.30 ds J. P. Honnef. 5 u mr. J. Reugebrink. Baptistengem. (achter v. d. Valk Boumanweg 236 10 u dhr J. de Vries. 5 u dhr De Vries (HA). RK Kerk 9 en 12 u. (zatav. 7 u). Lelmulden Herv. Gem. 9.30 u ds J. H de Vree. Dankuur voor gewas en arbeid. 7 u ds J. J. Ruitenberg 7.10 Oegstgeest Herv. Gem.: (Groens Kerk) 10.30 u ds G. F. Calleabach t# Nij kerk (Pauiuskertc) 10 u ds W. E. Verdonk (Gemeentecentrum10.30 u ds J. van Rossum, 10.30 u (Jeugdkerk) Simon BM Geref. Kerk 10 en 7 uur ds K. Vegter (HA). Geref. Kerk (Vrij gem.) 9.30 en 3 u ds G. Spijker. Geref Kerk (Vrijgem. bulten verb.) (Ge- meentecentrum) 8.45 en 4 u ds v. d Berg (HA). RK Kerk 9. 10.30. 12 en 6.30 u (zat av. 7 u) Bona venture 8. 10 en 11 u (zat. av .30 6u). Oude Wetering Herv. Gem.: 9.30 u dhr. Drhver te Voorschoten en 5 u zie eeref kerk. Geref. Kerk 9.30 uur ds j Cziria en 5 u ds Hulsman te Zoetermeer Gezlnsdlenst. RK. kerk Meerkreuk (zat 7 u) 8.10. 9.40. 1150 Vliet-. Bank uit Ede. Immanuëlkefk 10 uur ds N J Flink. Geref. Kerk: Kruiskerk 10 u ds B Koekkoek en 5 u ds D. J. Modderaar. Ontmoetingskerk 10 u ds D. J. Modderaar en 5 u ds H Visser (herv. pred. gem. zendlngsdienst met Immanuëlkerk). Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 5 u ds A. P Verloop. Oud Geref. Gem. in Ned.: Zuidkade 158: 10 en 6.30 u leèsdlenst. Rem Geref. Gem.: geen dienst. RK Ontmoetings kerk: 8.30, 11.45 en 6.30 u (zat av. 7 u). St. Viktorkerk: 10 u (zaterdag avond 7 uur). Jehovah's Getuigen. Koninkrijkszaal. Burg Trooststraat 4; Halsema. 5 u ds D. H. Elderman kerk) 9.30 u ds Van Nlei Sassenheim. Geref. Kerk: Hartebrugparochie 8. 9.30. (Latijnse (zat. 6.30 u) 9 i RK Pius X kerk (zat. 7 u) 9. 1050 Ned. koorzang 11.45 en 17.30 u. Rldderveld De Bron H. Geestkerk Pred. J. Seijsener. Lat. koorzang Chr. Geref. Kerk 10 s Th Hoff. 3 u Th. Geref. Jeugddienst. Geref. Kerk 10 u Maranathakerk 9.30 u ds Huisman ds H, D. de Wit en 5 u ds J, J b „Sion", gemeenschapsruimte, chr. ba sisschool De Savornin Lohman. Lin- dengaarde 17a. Ingang t.o. station NS Noord: 9.30 u voorganger P. v. d. Helden Tesselschadelaan 28 4 uur jeugdbijeenkomst (dinsdagavond 8 uux bijbelstudie). Warmond Herv. Gem. 10 u (HD) en 7 uur ds Den Tonkelaar. Wassenaar Herv. Gem.: Dorps kerk: 10 u Open Deurdlenst dhr V O. Taal en 4.30 u ds W. H. van Kooten Hillegersberg en 7 u ds J. T Wiersma Kievletkerk: 9 u Jeugdkapel (11 tot en met 13 Jaar) en 10 u kinderdien sten. 10 u ds. J. T. Wiersma. Messias- u ds Th. C. Frederlkse. Dorps- (zat av. 7u.). 12 Molukse Pro- kerk. 9.30 u ds Pesiwarlssa ran Capelle aan den ÏJssel. Molukse Evangelische Kerk. 11.00 u Velden Herv./Geref. dienst. Chr Ge ref. Kerk: 10 en 4.30 u ds D. H. Bies- .a. Geref. Gem.: 10 en 4 u Leesdien- •n Geref. Kerk Vrijgem. (Prlncestr.) Leiderdorp Epe Immanuëlkerk: 9.30 u ds J. C van Egmond en 5 u ds Huisman. Chr. school Middelweg: 10 u kinder- diensten. Geref Kerk: 10 en 5 ds V. d. Meulen (Zuid) 10 en 5 Volle Evangelie Gemeente Rijnland 10 u leesdienst ds Bech (HA). Ned Prot Bond (Lan- Chr. Geref. Kerk ge Kerkdam 46) 10.30 ds A. Werner. RK Kerk De Goede Herder (zat av. 7 u) 950, 10.30. 12 en 5.30 u H. Wll- t 7 45. 9 en 10.45 t terwoude 10 u ds Bot R.K Kerk St. Janskerk Zuld- buurtseweg (zat. 7.30 uur), 7.30. 10 en 11 uur. R.K. Christus Dienaarkerk i zat.v. 7 u) 8.30. 10. 11.30 en 6 uur K Kerk Meerburg (zat 7 uur) 10. 10.30, 11.45 en 5.30 uur dr G de Ru. Den Haag. Aula Noord- Hofland: 9.45 cis v. d. Schoot. Kupel Rijndijk10 u Vlc. Berkhof. Clubgeb. (Anth. v. Leeuwenhoekkade): 10 uur Jongerendienst. Geref Kerk: 10 uur ds Reedijk en 5 u gez. Jeugddienst (herv. geref.). Aula Noord Hofland: 0.45 u ds v. d. Schoot Geref. Kerk (vryeem.): 10 en 5 u ds J. v. d Jagt, Doesburg. Rem. Doopsgez Kring: Cu], tivreel Centrum: 10.30 u Jhr. mr. A C. D. de Graeff. uit Den Haag. RK. Lau- rentiuskerk (zat. 7 uur) 8.30. 10.30 nis 12 uur Moeder Godskerk 7 u) 8. 9.30, 11 en 6 u, H. Hart vafl Jezus in ^DeZilk^(zat wr^U)^8fr ds J. H._y. d. Bank te Ede 6.30 u Nieuwe uitgaven Heksenkring, door Hieke de Jong. Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam, f 17,50. De kroeg van groot verdriet, door Marnix Gijsen. Meulenhoff f 19,50. De Waterman, door Arthur van Schendel. 14e druk. Meulenhoff. f 17,50 Piet Mondriaan. Een catalo gus van zijn werk ln Nederlands openbaar bezit, door Cor Blok. Meu lenhoff. f 24,50. Sneeuwblindheid. Gedichten door Willem M. Roggeman. Uitgeverij Nijgh en van Ditmar, Den Haag. f 12,50. De gedichten van een vrijmetse laar, door Willem Brandt. Nijgh en Van Ditmar. f 12,50. De eerste doodzonde, door Lawren- ce Sanders. Uitgeverij Luitingh, La ren f 26,90. De nacht van de witte beer. Avon turenroman over het ongeremde le ven van Eskimo's die, in kleine pri mitieve communes, de gevaren van de Noordpool trachten te trotseren, door Alexander Knox. Luitingh. f 19.90 Dans in de schaduw, door M. Dane- man. Luitingh f 18.90. Sprookjes van De Efteling door Martine Bijl en Anton Pieck. Uitge verij Omniboek, Den Haag. f 19,90. Het fenomeen, door Marie-Louise Doudart de la Gree. Gedramatiseerde documentaire over het leven van de kunstschilder Han van Meegeren. Omniboek. f 7,50. Een kerstvertelling, door Charles Dickens. Omniboek. f 14,90. Harlequin en Co, door Morris West. Uitgeverij H. Nelissen, Bloemendaal. f 23.50. Canto Flamenco door Marc An dries Gemini literaire paperback. Stan daard Uitgeverij, Antwerpen/Uitgeve rij P. N. van Kampen,Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4