Leo Derksen: kunst is om te kappen in je eigen tekst I programma] ...en gisteren DRAMA VOOR DE TELEVISIE (1) DUITSE TV nrrandsiad ZATERDAG 2 NOVEMBER 1974 Schrijven voor televisietoneel staat in ons land nog in de kinderschoe nen. Ongeveer vijftien Jaar geleden kwamen de eerste probeersels op liet scherm, maar de resultaten waren nogal dilettantistisch. Ook de acteerprestaties bleven over het algemeen onder de maat en wat de technische realisatie betreft, kampte men met een gebrek aan ervaring. Wat het laatste aangaat, is er een duidelijke verbetering opgetreden. Ook de acteurs voelen zich wat demonstreren. Jammer genoeg is het Over deze problematiek en alle acteur en een tv-opnameleider. meer thuis ln het klimaat van een schrijversarserxaal beperkt gebleven zaken die daarmee samenhangen Vandaag een gesprek met Leo tv-studio en uit de eigen kweek zijn en vertoont hun oeuvre enkele start vandaag een serie van zes Derksen, een van de weinigen in ons regisseurs gegroeid die een vrij uitzonderingen daargelaten nau- interviews waarin twee schrijvers land die het schrijven voor televisie behoorlijke artistieke deskundigheid welijks enige vooruitgang. figureren, twee regisseurs, een voortreffelijk beheerst. „In 1958 zat ik te luisteren naar een hoorspel van Tennessee Williams. Een fascinerend stuk voor twee mensen. Toen be greep ik dat je met goede dialogen alles kunt doen. Ik las dat ook in een boek van Paddy Chayefsky. Hij geeft daarin een uiteenzetting over het opzetten en uitwerken van drama's aan de hand van eigen werk. Weet je, alles wat je doet op toneel moet functioneel zijn en zeker op televisie. Het moet bijdragen tot het verloop van de handeling. De handeling in een verhaal is de ontwikkeling van dat verhaal zelf. De handeling ligt in de dialoog. Hier in Nederland willen ze altijd actie. Maar actie die niet functioneel is verstoort de handeling". Leo Derksen. Sinds 1963 schreef hij voor de televisie zestien drama's, waarvan veertien voor de AVRO en twee voor de TROS. Het laatste, de éénacter „Een straatje om" kwam veertien dagen geleden op het scherm. Allerwege werd het als een meester werkje gekwalificeerd. Een tot op het bot verkillend verhaal ,over een ver dord echtpaar dat briljant gestalte kreeg in de acteerprestaties van Hen- uy Orri en Frans Vorstman. Aan het hoge niveau dat de Jour nalist Leo Derksen thans heeft be reikt is een schrijf worsteling van Ja ren voorafgegaan. Hoewel zijn stuk ken meestal een lovende kritiek op leveren, ligt hij niet meer wakker van wat recensenten schrijven. k,Vroeger wel," zegt hij. „Dan dacht ik. ik heb het toch zo goed gedaan. Ik zou het erger vinden als de kijkers zich niet meer voor mijn stukken in teresseerden. „Tante Louise," het voorlaatste stuk haalde een kijkcijfer van 75. Dat is meer dan Peyton Pla ce en evenveel als de „Stille Kracht". Daar ben ik trots op". Het eerste stuk dat Leo Derksen schreef „De Vluchteling," is nooit uitgezonden. Toen het eenmaal was de meesten niet. Wat Nederlandse auteurs geschreven hebben is heilig. Verandert de uitgever een punt of komma, dan staan ze op hun achter ste benen. Ik heb een regisseur ge kend die een hele scène uit mijn stuk wilde schrappen. Ik was zelf verliefd op die scène. Ik ben toen opnieuw het stuk gaan lezen. Daar moet Je als auteur toe bereid zijn. pie regisseur had' gelijk. De scène hoorde er absoluut niet in thuis". Volgens Leo Derksen scheppen de meeste Nederlandse schrijvers figu ren die geen mensen zijn. „Ze geven ze brallende kreten in hun bek, vooral politiek getint, want dat staat zo intelligent. De vraag is wat wil Je met Je stuk. Je zit tegen over een miljoen onbekende kijkers. Wil je ze schokken, verrassen? Er is een scala van emoties die Je kunt be spelen. Belangrijk is dat Je datgene bereikt wat Je beoogt. Ik heb eens een drama geschreven over een diep trieste vrouw die zo nadrukkelijk een man aan zich bindt dat t leven voor hem ondragelijk wordt. Die vrouw kwam op de kijkers over als een heks. Ik wist toen dat ik gefaald had. Nie- Leo DerksenSchrijven voor de televisie moet functioneel zijn". opgenomen had hij inmiddels pen tweede, volgens hem veel beter stuk geschreven dat voorrang verdiende. Derksen: „Die „Vluchteling" heb ik boven op zolder in een trommel liggen, maar ik heb nooit de gelegen heid gehad het nog eens te zien. Ik heb er de apparatuur niet voor. Waarschijnlijk zou het nu bij mij overkomen als een bewegend bid prentje". Leo Derksen bewoont een fraai huis in het rustieke Noordhollandse Bergen. In zijn uiterlijk heeft hij niet het karakteristieke dat men zich van een schrijver altijd voorstelt. Leo zegt de dingen nooit voorzich tig. Over de serie Cannon: „Het is van zoveel cliché's aan elkaar ge naaid maar het wordt zo knap ge daan dat je het nauwelijks merkt". Op de vraag waarom Nederland zo weinig toneel- en televisieschrijvers oplevert dit antwoord: „De Neder landse literatuur bestaat uit diepspit- ters, maar drama is conflict, een bot sing tussen werelden. Dürenmatt heeft eens gezegd: „Als twee vrou wen op het toneel een kop kof ie drin ken en de toeschouwers weten dat in het ene kopje vergif zit, dan gaan zij op het puntje van him stoel zitten. Als ze weten dat er in beide kopjes vergif zit, raken ze compleet gefasci neerd. Nederlandse schrijvers voelen zo'n spanningsveld niet aan. Zij kun nen niet denken in situaties, maar wel in gedachten en gevoelens". Leo zegt zeer sterk auditief te zijn Ingesteld hetgeen hem in staat stelt levensecht klinkende dialogen te schrijven. „Als ik een dialoog schrijf hoor ik hem ookJk weet precies hoe hij zal overkomen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat ik schrijf goed is. Daarom is schrij ven voor toneel of televisie ook een kwestie van teamwork. Samenwerken met regisseur en acteurs. Dat kunnen mand had mededogen met die En dat had wel zo moeten zijn. De kunst is ook om te kappen in je eigen tekst. Kap vooral wat Je zelf mooi vindt. Dat is' meestal shit. Steeds opnieuw beginnen en zelfs als het klaar is verbeteren. Ik heb met zoveel regisseurs gewerkt. Nooit pro blemen gehad. Die mensen willen ook het beste. Er kunnen bijna al leen moeilijkheden ontstaan als je Jezelf heilig vindt en onaantastbaar". "Heeft Nederland goede tv- regisseurs?" "De meesten zijn van het eerste uur. Ze hebben geen enkele toneel ervaring, weten niet wat spelregie is en wat tekstbehandeling. Een regis seur moet een psycholoog zijn. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als iemand oe moderne jeugd gestalte moet ge ven? Dat wordt altijd een langharige met kauwgum in zijn mond. Cli ché's meneer. Dat is alleen kunnen denken in typetjes. Daarom heb ik zo'n bewondering voor Jan Keja. Zijn leesrepetitie was een openbaring voor me. Niet zeggen, je ziet er zo en zo uit, maar duidelijk maken wat voor karakter Je moet uitbeelden. Dat geldt ook voor de figuranten. Wat doen ze hier in Nederland? Ze bellen de figurantensohool op in Am sterdam en geven op wat ze nodig hebben. En als Je dan bedenkt dat Ingmar Bergman voor een figuran tenrol drie dagen lang zoekt naar een bepaald mannetje, dan begrijp Je dat wij er niet aan te pas komen". "En de acteurs?" "Toen ik begon te schrijven keken acteurs tegen televisie aan als een vreemd schimmenspel. Wie een rol aanvaardde deed dat om zijn tweede auto of zijn alimentatie te betalen. De belangstelling groeide pas, toen het vaderlandse toneel in elkaar so demieterde. Maar nog steeds zie je de hele grote acteurs weinig op het scherm". f3600,-. Na acceptatie van het stuk krijg je er nog eens f43,- per mi nuut bij. Gemiddeld kun je dus met 'n maximale honorering 6 7000 gul den verdienen. Wordt het verkocht aan België dan komt er nog eens een paar duizend gulden bij. Je moet dus wel drie stukken per jaar schrij ven wil Je er min of meer van kun nen leven. In ieder geval is het meer dan Je voor een boek krijgt. Mijn boek 'De kuise voorbijganger" dat toch in alle kranten goed is ontvan gen. heeft niet meer opgebracht dan f364,67. Maar Chayefsky kreeg ook niet meer dan 4000 dollar per stuk. Naar Amerikaanse verhoudingen gemeten is dat weinig. Leo Derksen schrijft vanuit "een speldeknop van een idee". Vaak is het een inval, een enkele keer een waar gebeurd simpel feitje waaruit later een vertiaal groeit. "Op een avond stond er een man voor de deur. Mijn vrouw was alleen thuis. Hij vroeg haar de weg geloof ik. De man maakte op mijn vrouw een hinderlijke, opdringerige indruk. Zij deed daarom de deur dicht en de knip er op. Dat kleine voorval is het uitgangspunt van een griezelig tele visiespel geworden. Je weet overi gens nooit hoe lang je over een stuk doet. Soms schrijf je er een in veer tien dagen, soms doe je er een half Jaar over. En als het dan eenmaal op de tele visie is geweest val je in een peillo ze diepte. Het was niet meer dan een schaduw op de beeldbuis. "Wij gaan thans over op de oesterteelt in Zee land", zegt de omroepster. Ik heb inmiddels video aangeschaft. Dan kan ik mijn stukken opnieuw afdraaien.. Door het eindeloos herha len haal ik de fouten er uit. En het neemt bij mij de tragiek weg van het eenmalige". AVRO: 7.02 Drie op je boterham. (8.02 Radiojournaal). 9.03 (S) Pep op drie: arbeidsvitaminen met popu laire verzoekplaten. 11.03 Radiojour- ZATERDAG 2 NOVEMBER Hilversum I 18.00 Prometheus XIII, hoorspel serie (14). diojournaal. 14.06 Pop-Kontakt I. 15.03 De Hitmees- het N.O.S.- naai). grammo: w muziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Toerak- (S) Nordring Radio Prize 1974. 22.05 -*Lichte grammofoonmuziek22.20 i tot totale taal. 22.30 Over. mofïoonimuziek. I Jaren 50. En verder? 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 18.00 Nieuws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. P.P.: 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks Partij. VARA 18.30 (S) De VARA feliciteert: musici gesproken23.00 (S) Reper torium: Omroeporkest en Omroep Ka merkoor met instrumentaal ensemble: klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum 111 Ieder heel uur Nieuws. AVRO: 7.02 (S) Ko de Boswachter show. 8.02 De Hit-Visser kansheb bers voor de nationale hitparade. 9.02 pl atenprogramma 17.45 (K) Journaal. 17.48-18.30 (K) Sportjournaal. (Regionaal programma: NDR: 18.30 (K) Meln Sohn, tv-serie. 19.00 (K) Aktualttelten. 19.15 (K) Amusementsprogramma. 19.58 (Z/W) Programmaoverzicht. WDR: 8.05-11.45 -epecmi. zu.io (öi <K) Schooltelevisie. 18.33 (K) Elefan- klassiek verzoek- /""i 'i?2 tonbpy. tv-serle. 19.00 (K) ARtualitelte 2.15 (S) Om de (S) Klaviertuositeiten. RANDSTAD vaagt met spoed Boekhouders PD/MBA Administratieve krachten voor eenvoudig boekhoudkundig werk LEIDEN. NIEUWE RIJN 44 TELEFOON 071 44841 KATWIJK, PARSTRAAT 19 TELEFOON 01718 71215 uitzendbureau SERIES Er zijn meer zaken die Derksen verbazen. Waarom komen er zo wei nig afgeronde stukken op de buis? Hij spreekt over de serieziekte, die begonnen is na The Forsythe Sage. "Toen begon alle ellende. Iedereen rende naar de bibliotheek om naar geschikte onderwerpen voor series te zoeken". Dat Hilversum wat huiverig 'voor series begint te worden, omdat de kij kers geen tijd en gelegenheid meer vinden alle afleveringen te zien, wil de schrijver niet geloven. 'Kijk de gidsen maar na, die bewijzen het te gendeel. Ik begrijp dat beleid niet. Weet Je wat Merijntje Gijzen heeft gekost? Tweeëneenhalf miljoen gul den. Een enkelvoudig stukje kost niet meer dan 80 a 90.000 gulden. Mijn "Tante Louis" ko6tte maar f 56.000'. Bpaald wel tevreden is Derksen, over de honorering. Dat mag je ge rust weten. We worden goed betaald, maar Je kimt er niet van leven. Een stuk van 55 minuten brengt minimaal f1800 op en maximaal wing. 12.30 Nieuws. Ingaanda 3 november verkrijgen de lijnen 45 (Wassenaar—Voorschoten— Den Haag) en 48 (Leiderdorp—Leiden—Voorschoten—Den Haag) een nieuwe route in Voorburg en Den Haag. Tevens wordt het eindpunt verplaatst van Den Haag Centraal station naar Den Haag Turfmarkt. Noord- Zuidhollandse Vervoer Mij. 23.10 Aktua-kl&rücbeeld. 23.30 (S) zie rond middernacht. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum in N06: 18.02 Joost mag niet eten. NCRV: 19.02 Filter: Jongerenprogram ma. 20.02 (S) Discorama. 21.02 (S) Elpee-pop. 22.02 StricUrtly Country Style. 22.30 (S) Jazztlme. 23.02 (S) Sportwhow. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Bent u daar nog? AVRO: 6.02- 7.00 Als je niet opstaat dan blijf je maar liggen. ZONDAG 3 NOVEMBER Hilversum I KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging. 8.15 (S) Badlnerle: klassieke muziek. 9.00 Nieuws. 9.10 Waterstanden. 9.15 (S) Zondagmorgenthemaprogramma met muziek, gesprekken en reacties van luisteraars, waarin om 10 Eucha ristieviering en 11-11.02 Nieuws 12.00 Kruispunt- - - over kerk 12.40 Echo. 1250 Buitenlands mentaar. NOS: 13.00 (S) Zondagmid dag-Ouverture, met o.m. Falstaff van Verdi. 14.15 (S) Concertgebouw Or kest met soliste: klassieke muziek (In de pauze/ 15.10-1555 Adempauze: kul- tureel magazine). 16.15 (S) Aspekten van de Kamermuziek. CVK: 17.00 Ge reformeerde kerkdienst in Kampen. 18.00 Uitgesprokenmagazine. IKOR: 18.30 Mensen. 18.45 De Dienst van het Lied: boekbespreking. 18.58 Wilde Gan zen. NCRV: 19.00 (S) Zondagavond zang. 19.15 Meeluisteren over de eeu wen heen, zondagavondlezing (6). 1950 Nieuws. 19.35 Kerkorgelconcert ne muziek. 20.10 (S) Pc programma. AVRO: 20 kaart gespeeld: verzoek ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 Vaavond laat nieuws. 23.20 (S) Vanaivond laat sport: sport en muziek, j VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Dingen van de dag. 8.15 Weer of geen weer, met om 9.00 Sportmededelingen. Hum. VERB. 950 Zit er wat ln? IKOR: 10.00 (S) Korte kerkdienst met kin deren uit de Paaskerk te Amstelveen. 1050 Kerkdienst in de Vredeskerk te Utrecht. 1155 Wilde Ganzen. 11.30 25 Jaar Hendrik Kraemerhuis. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal: muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojournaal. 1350 (S) Delta: informatie voor de bui tenlandse werknemers. VARA: 17.00 (S) Klassieke pianomuziek. 17.55 Mede- lingen. 18.00 Nieuws. 18.15 Dingen van de dag. 18.20 (S) Twee Jongens en een gitaar. 1850 Boemerang: kritische kom en muziek. KRO: 18.02 (S) Het oor in en het andere oor dicht!, een kritisch muziekprogramma. 19.02 (S) Landgenoten ik heb u lief!, gevarieerd 19.36 (K) Der Wilde und der zahme (K) Journaal en weerbericht. (K) Epi- (S) In de knipscheer: roman tisch muziekprogramma. 2.02-7.00 (S) De week in met Vincent van Engelen, Henk Knopper en Theo Sokkink. MAANDAG 4 NOVEMBER Amersfoort NEDERLAND I 16.00 Journaal (NOS) 16.02 De Rode Autobus (KRO) 16.30 Tarzan en de jagerinnen, speelfilm met Johnny Weis- müller (1947) (KRO) 18.45 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De nieuwe avonturen van Peppi en Kokki, kinderserie (KRO) 1955 Q Q, jeugdserie (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO/RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Berend Boudewijn Kwis (KRO) 2155 Brandpunt (KRO) 22.40 Great Mysteries, een serie adembenemende verhalen (KRO) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 Jumping Amsterdam (NOS) NEDERLAND II 18.15 Natuurkunde is overal, herhaling les 8 (TELEAC) 18.45 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Nederpopzien (VARA) In deze aflevering komt de groep 'Decennium' aan bod, een formatie, die nog maar aan het begin van haar carrière staat. 20.00 Journaal (NOS) 20.20 VARA Zaterdag Festival: Operamuziek en ballet (VARA) In dit gevarieerde programma treden op de sopraan Christina Deutekom en de tenor Jan Derksen en het danspaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar. De ope ramedewerkers brengen aria's van Verdi ten gehore, de balletsolisten dansen een pas de deux. zowel uit 'Het 'Zwanenmeer' als uit 'Romeo en Julia'. 21.20 De commissaris, politieserie (VARA) 22.20 Een groot uur U (VARA) Koos Postema ontvangt o.a. Simon Carmfggelt en de nieuwe burgemeester van Rotterdam, André van der Louw. 23.20 Journaal (NOS) 2355 Het lied van de week (IKOR/NCRV) Zondag 3 november NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering vanuit Nijmegen (KRO/RKK) 14.30 Natuurkunde, les 9 (TELEAC) 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Het programma met de muis (NOS) 15.55 De witte steen, jeugdserie (NOS) 16.20 Jumping Amsterdam en E.K. Biljarten (NOS) 16.55 Voetbal- en Totouitslagen (NOS) 17.00 Vesper (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 17.32 Sport (NOS) 18.25 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.30 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.35 Meester Maesius, tv-serie (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Studio Sport (NOS) 20.20 1 op zondag, gevarieerd magazine (NOS) De tentoonstelling "Bajes Maf", die binnenkort in het Stedelijk Museum in Amsterdam komt, is één van de onderwerpen van dit programma. De tentoonstelling bestaat uit schilderijen van de schilder Piet Zuyder- land, die deze heeft gemaakt in een aantal gevangenis sen. Samen met de schrijver Bernlef heeft Zuyder- land teksten gemaakt bij de schilderijen, die zullen uit komen als catalogus en als los boekje. In de rubriek "Gezondheid" staan griep en allerlei lnjekties en middeltjes, die daartegen bestaan centraal. Het amusement komt ditmaal voor rekening van Elly Nieman en Rikkert Zuiderveld, die teruggetrokken leven in het oosten van het land. 21.10 De Wolvenman, tv-serie (NOS) 21.40 Panoramiek (NOS) 22.05 Beeldspraak, kunstmagazine (NOS) In dit programma aandacht voor de restauratie van het Schröderhuis, de schepping van wijlen archftekt Rietveld in Utrecht. het realisme in de schilderkunst, met het accent op het nep-realisme het Filmmuseum dat na 25 jaar een behoorlijke be- hufcing heeft het toneelstuk Emilia Galotti, een produktie van de toneelgroep Theater weinig gelezen schrijvers, zoals bijvoorbeeld Max de Jong. drie stromingen in de revival van de jazzmuziek 2255 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 De Gemeenteraad, les 11 (herhaling) (TELEAC) 18.52 Vooraf, informatie over schooltelevisie (NOS) 18.55 Paulus de Boskabouter (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 De avond der violen, klassieke muziek (KRO) Emmy Verhey speelt het vioolconcert in d mineur van Felix Mendelsohn, Theo Olof het vioolconcert in d majeur van Peter Tsjadkovski. 20.10 Gunsmoke, westernserie (KRO) 21.00 Centraal Station, tv-spel-serie (KRO) 22.00 Heel de mens, een programma over menselijke moge lijkheden (KRO) Ad Langebent praat vanavond met een echtpaar over gevolgen van een borstamputatie. zz.30 Bisschoppensynode in Rome (KRO/RKK) 22.40 14-daagse visie op aktueel humanisme (HUM. VER- NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het leven de Woord. 7.08 (S) Preludium: klas sieke muziek. 7.30 Nieuws. 7.41 (S) Hier en Nu. 7.65 Aangestipt: programma- overzicht. 8.00 (S) Te Deum Lada- mus: gewijde muziek en liederen. 8.24 Op de man af: evangelisch commen taar bij de tijd. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Plein Publiek: maandagmorgen met mensen en muziek. 1050 Nieuws. 10.33 Zingen met Cecilia: voOksmuzlek. 10.50 Schoolradio. 11.00 (S) In 't zil- aare 'ïSS?"?S)*De^KilSSa^HawaÜaM Show. 1251 Voor boer en tuinder. 1256 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Hier en Nu, met aansl.: Makro sociaal-economische rubriek. 13.00 (S) Promenade Orkest ingsoliste: amuse» IS) Onder schoo i) Het kind en wij. 15.33 <S) Klassieke kamermuziek. 16.< (S) Een mondje Frans: chansons. 16.30 (S) Keerpunt en de beteke nis ervan in een mensenleven. Over heidsvoorlichting: 1750 Ontmoetingen met rijksgenoten. TROS. 17.30 Nieuws 17.32 Aktua. Hilversum II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ocbted- gymnastiek. 750 (S) Spitsuur. (8.00 Nieuws. 8.11-8.23 Dingen van de dag). 9.00 (S) Strijkorkest Charlie Neder- pelc. 9.35 Waterstanden. 9.40 School, radio. NOS: 9.50 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en de Renaissance. 10.30 Meer over minder de sprekende minderheid 11.00 NieuwsRVU11.40 De toekomst zal t bewijzen: Aandacht bliek. Aansluitend (K) oney 9.00 (K) Journaal. ade. 20.15 (K) Die Kurpfusoherin. toneelstuk. 1.40 (K) Journaal. 21.45 (K) Sport. 23.00 (Z/W) Terror in Block 11, Amerikaanse speel film uit 1953. 0,15 (K) Journaal. ZONDAG 3 NOVEMBER Duitsland I 1755 (K) Sam, tv-film. 18.15 (K) Journaal. 18.18 (K) Sport. 19.00 (K) Buitenlandse reportages. 1950 (K) Sport. 20.00 (K) Journaal en weerbe richt. 20.15 (K) Natuurprogram. 21.00 :K) Die KrlegSbraut, tv-spel. 22.30 (K) 17.00 (K) Sport. 18.00 (K) Jour naal. 18.05 (K) Voorbeelden van goede daden. 18.10 (K) Bonanza, rie. 20.00 (K) Derrick, misdaadserie. 21.00 (K) Journaal en sport. 2115 (K) toeschouwer. 22.00 (K) schouwing. 23.15 (K) Journaal. TV MAANDAG NOS: 18.45 Paulus de Boskabouter, 18.55 (K) Journaal. TROS: 19.05 (K) miljoen, tv-serie. NOS 1256 (S) mentsmuziek. 13.00 Nieuws. VARA: 13.50 (S) Eurolight: lichte muziek. 14.16 Zoeklicht op Nederland: repor tages en commentaren en veel muziek. 16.00 Nieuws. EO: 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Eigenwijs, kinderprogram ma. 16.30 (S) LiCht en uitzicht. 17.00 (S) Onderweg: gezellig muzikaal pro gramma. 17.40 (S) Licht ensemble. 17.55 Mededelingen. TV. NOS: 22.50-22.56 (K) Jour- TELEAC: 18.15 (K) Naschollnj Journaal. VARA: 2050 (K) Colditz. tv-serie. 21.15 (K) Open en bloot. 21.45 (K) Neerlands Hoop: tv-Show. 2255 (K) Van onderen, discussieprogramma. 22.55 Uitzending Symbiose. NOS: 22.59 23.04 (K) Journaal. De nieuwste ridder in de Orde van Oranje Nassau had kennelijk van zijn militaire bazen toestemming gekregen om een mondje open te doen. In AVRO's Televizier Magazine kwam majoor Spiekerman een broertje van captain Sierks verslag uitbrengen van de actie in de Scheveningse gevangenis. Voor er misschien misverstanden ontstaan wil ik van harte beamen dat wat die mariniers daar gedaan hebben, een deksels staaltje is geweest, maar aan de andere kant bestaat nu ook weer de neiging om dat te verheffen tot weergaloze heldendaden. De heer Spiekerman bleek (en misschien is dat wel bepalend) over net zo'n soort knevel als Sierks te beschikken, en verder had hij het beknopte spraakgebruik van de door alle wateren gewassen militair. Dat bleek tijdens het bezoek dat Ria Bremer aan zijn eenheid bracht (en ze waren weer geducht bezig, terwille van AVRO's camera's). Wat dat betreft vraag Je Je vaak toch af wat die televisie al niet teweeg kan brengen: Je kunt er namelijk donder op zeggen dat Spiekerman van zijn bazen niet echt weer er tegenaan had gehoeven maar Ja, daar komen camera's dus: kom op Jongens, uitgeslapen of niet, laat eens zien hoe wij dat bij de mariniers doen. Nou Ja, neem het hen eens kwalijk als de reclame hen gewoon wordt nagedragen. Intussen. Ria Bremer vroeg: „Voelt u zich nu als een Pim Sierks?" Zei majoor Spiekerman: „Alstublieft niet". Dat heeft me erg beziggehou den. Uw tweede vraag neem ik aan, zou ook geweest zijn: waarom alstublieft niet? Pim Sierks, tenslotte, is vijf weken geleden een nationale held geweest, die zelfs via Mies Bouwman een klassiek stukje muziek mocht laten klinken. Heeft, denk Je dan, Spiekerman namens zijn meerderen de bescheidenheid moeten spelen, terwijl Sierks reclame voor zijn baas kon maken? Is dat de bescheiden opstelling van de strijdmachten die niet te erg in het oog mogen lopen omdat het vaderland onder het huidige regime een gedempt profiel aan het militaire wezen wil geven? Want op zichzelf was er natuurlijk, vooral als Je van de foto's uitgaat, nauwelijks verschil tussen Sierks en Spiekerman. Ze zijn beiden getooid met de lefgozerssnor die 30 jaar geleden de RAF al in staat stelde om allerlei luchtslagen te winnen. Je kunt het ook afmeten aan dat Jongensboeken-avontuur Colditz, dat de VARA uitzendt: het gaat om zichzelf wegcijferende helden die we niet missen kunnen om ons allemaal op de been te houden. Er blijft weinig ruimte over voor de rest van de avond, en terecht ook wel. In de derde aflevering bleek Vader en Zoon van Peter van Straaten helemaal in de typetjesma kerij verzand te zijn geraakt. Het is wel erg jammer dat een voortreffe lijke in drie dimensies getekende krantenstrip in televisievertaling bijna alle bitse spot ontbeert. Vermoedelijk is het niet voor niets dat de beste afleidingen van comics in de langere adem als tekenfilms worden uitgevoerd. Het zou voor Nederland waarschijnlijk wel weer te duur geweest zijn, maar Van Straaten zou alleen maar gebaat geweest zijn bij een in tekeningen verbeelde versie van zijn ongedurige pa en zoon. H. J. OOLBEKKINK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5