De opstand van de bisschoppen KERKDIENSTEN tunuiiwumu Synode leverde niets op ZATERDAG 2 NOVEMBER 1974 Veertien dagen geleden hebben we ln deze rubriek iets gezegd over de bisschoppen-synode die toen halver wege haar zittingsperiode was. Onze verwachtingen waren niet hoog ge stemd. Teleurstelling was de alge mene eindindruk van de voorgaande drie bisschoppen-synoden en we dachten dat de vierde ook wel deze eindindruk zou achterlaten. We had den dan ook geen plannen op deze bisschoppen-synode terug te komen. Wanneer we het dan toch doen, ls het niet omdat tegen alle verwach tingen ln belangrijke besluiten zijn genomen (als adviezen aan de paus dan wel te verstaan)' of dat er een hoopvol stuk als eindresultaat aan de wereld, voor wie de evangelisa tie toch bestemd ls, zou worden ge publiceerd. Wanneer we er nu nog lets over schrijven ls het Juist omdat er niets uitgekomen ls na die vier weken van gen en discussies. Het ls waar dat er een "boodschap tot de kerk" als slot stuk van al dat vergaderen is aan vaard, maar openlijk is hierover ge sproken door synodeleden als «en "vluchtweg". Naar uitlatingen van besprekingen, commissievergaderin- enkele synode-vaders was er bij hen niet veel enthousiasme voor dit sluit-» stuk dat "in hoogdravende taal zo weinig mogelijk tracht te zeggen". Die bisschoppen-synode ls be doeld als een voortzetting van het tweede Vaticaans concilie. Daar door zou de paus ook kunnen wor den geïnformeerd over alles wat er ln zijn kerk gaande Is. Maar ten op zichte van het concilie waren er toch bepaalde beperkingen. Het getal van de bisschoppen zou klein worden ge houden. Dit keer waren er dan 207. Deze zouden door de kerkprovincies worden gekozen, zodat alle delen van de wereldkerk zich vertegenwoor digd konden weten. Men wilde er voor zorgen dat door de afvaardiging alleen reeds bepaal de delen van deze kerk niet de bo ventoon zouden kunnen voeren en dat zij bij de stemmingen de meeste in vloed zouden kunnen laten gelden. Dat zijn natuurlijk goede regels. Minder goed is en blijft dat men geen eigenlijke beslissingen zou kun nen nemen. Alleen zou men advie zen aan de paus kunnen voorleggen. Het onderwerp waarover gesproken moet worden, zou ook al ter beslis sing van de paus liggen. Allerlei voorzorgsmaatregelen zijn er geno men dat men op zo'n bisschoppen synode niet zou gaan tornen aan de stand van zaken zoals die ln Rome ls gegroeid en vooral sinds het eer- se Vaticaans concilie is uitgebouwd, waarbij alle nadruk kwam te liggen op het ambt van het hoofd der kerk als opvolger van Petrus. Het dog ma dat toen geformuleerd is, heeft voor een belangrijk deel de kerk van Rome beheerst, tot aan het tweede Vaticaans concilie toe- Garibaldi Nu had op het eerste Vaticaans con cilie niet alleen het primaatschap van de paus aan de orde zullen ko men, maar ook de positie en taak van de bisschoppen. Wat betekent het dat de paus tesamen met de bis schoppen de kerk regeert? Daaraan ls men toen niet toegekomen, omdat ln 1870 Garibaldi met zijn vrijscha- ren de kerkelijke staat binnentrok, en daaraan een einde maakte. Toen werd het concilie opgeschort en zo bleef de vraag open wat het bete kende dat de paus tesamen met de bisschoppen de kerk regeerde. In hoeverre kon de paus beslissin gen nemen en ln hoeverre hadden de ADVERTENTIE Ieder weet hoe ln ons land (ook ln andere) deze vragen de oorzaak zijn geweest van allerlei spanningen. Men mag dan vasthouden aan de een heid met Rome, maar niet iedereen slikt het meer dat aan de andere kant van de Alpen alles wordt be slist en de eigen bisschoppen daar door niet meer zouden zijn dan uit voerders van hetgeen men in Rome goeddunkt. Het belangrijke van de nu afgelopen bisschoppen-synode lijkt ons, dat zonneklaar ls duide lijk geworden dat, hetgeen wij wel eens als een specifiek probleem van de kerkprovincie Nederland hebben gezien, problemen blijken te zijn die in de gehele wereld spelen. De geschiedenis van het einddocu ment van de nu afgelopen bis schoppen-synode, zoals we dat ln de dagbladen hebben kunnen lezen, is in dezen tekenend. Het document was samengesteld door een conservatie ve Jezuïet. Op de wensen van paus en curie, om zoveel mogelijk alles te laten zoals het was, had men nauwkeurig gelet. Duidelijke wen sen van de synode waren in vaaghe den verpakt. Alleen het eerste hoofd stuk van dit document, de algemene Inleiding op de geloofsverkondiging is aangenomen. De andere drie hoofdstukken, over het verband dat er is tussen geloofsverkondiging en menselijke bevrijding, over de be tekenis van de kerkprovincies, over de pluriformiteit (dat niet ieder in de kerk gelijk behoeft te denken) en over de jongeren, de arbeiders, de plaats van de vrouw e.a. werden met een duidelijke meerderheid af gewezen. Daarmee was openlijk ge demonstreerd de opstand van een be langrijk deel van de bisschoppen. Nu Ja, opstand is een woord dat hier misschien niet past. In ieder geval hebben zij met him stem duidelijk gezegd dat zij niet ten eeuwigen da ge aan de leiband van Rome willen lopen en dat er nu eens inhoud moet worden gegeven aan de stelregel dat de paus tesamen met de bisschoppen de kerk regeert. Uit de mond van één van de bisschoppen werd opgetekend: wij laten ons niet als kinderen be handelen. Zal de tijd dat Rome "zon der tegenvuur" de wet kan stellen, ten einde lopen? Dorde Wereld Het tweede waarop we willen wij zen is de rol die de vertegenwoordi gers van de z.g.n. ontwikkelingslan den hier hebben gehad. Onze kardi naal Alfrink heeft weinig gezegd. Men had meer van hem verwacht. Zo is er geconstateerd. Hij behoefde dit nu ook niet te doen. Anderen hebben, beter dan hij het in de ge geven omstandigheden kon doen, ge zegd wat hij had kunnen zeggen. En die anderen waren in de meeste ge vallen bisschoppen uit de Derde We reld. Eén van de grote Europese dag bladen, die we toevallig onder ogen kregen nadat de synode een week had vergaderd, constateerde: "Ge latenheid maakt zich breed in de schaduw van de St. Pieter, omdat de bijeengekomen bisschoppen-syno de toch niets anders kan". Deze sy node zo ging men voort ls geen parlement van de kerk gewor den. Haar besluiten zijn voor de paus toch niet bindend. De conservatie ve meerderheid op het Vaticaan dik- teert. "De concilie-vaders, bij wie de geluiden van het tweede Vati caans concilie nog in de oren klon ken, blijven hopeloos in de minder heid. Wat ze te zeggen hebben ls op het Vaticaan geen vruchtbare regen". Dat deze stemming van gelatenheid doorbroken is, is voor een belang rijk deel te danken aan de synode vaders die kwamen uit Afrika, Zuid- Amerika en Azië. Zij hebben vanuit de achtergronden van de samenle ving waarin zij wonen en werken, gezegd dat het niet meer gaat met 't eenheidsstreven zoals dat in Rome wordt gehan/beerd.Zij hebben zich ook volkomen mondig getoond. Zij bleken niet meer bereid om alles domweg te accepteren. Zij hebben duidelijk gemaakt dat zij zich dat niet meer konden permitteren. Hoe zouden ze op deze wijze de evangelieverkon diging onder hun volken met enige kans op succes kunnen uitvoeren. Zij hebben eens iemand zijn beklag horen doen over de vergaderingen van de Wereldraad van Kerken. Hij vond dat het er wel op leek dat de mensen van de Derde Wereld er al les te zeggen hadden. Dit zelfde ver schijnsel van het volkomen mondig- geworden-zijn van vertegenwoordi gers uit de ontwikkelingslanden, heeft zich nu ook in Rome voorge daan. Er mag dan geen einddocu ment gekomen zijn, de paus en de curie zullen wel zo verstandig zijn te luisteren naar de stemmen die zij via deze bisschoppen-synode ge hoord hebben. De R.K. Kerk in de verschillende landstreken en conti-' nenten laat zich niet zo maar zonder „Een pure rechtdoorzee baai, zo is dat." Plaatselijke kerk Nog een derde opmerking. De "plaatselijke kerk" moet nu wel aan de orde komen en met die plaatselij ke kerk. zoals ze door r.k. schrijvers over kerkelijke zaken nog al eens wordt genoemd, is dan bedoeld wat wij gewoon zijn te noemen de kerk- prov., of nog beter de R.K. Kerk zo als zij in een bepaald land gestalte heeft gekregten. En met die plaatse lijke kerk komt natuurlijk ook aan de orde de positie van de bisschop pen aldaar. Deze bisschoppen-syno de heeft daarvoor haar eisen ge steld bij monde van die bisschoppen zelf. De paus en de curie zullen zich nader moeten beraden over de eigen vorm die aan deze plaatselijke kerk kan worden toegestaan. In Rome zul len nog wel eens rimpels op de pau selijk en curiale voorhoofden komen, want hiermee is een probleem aan gesneden dat men sinds het eerste V ticaans concilie stelselmatig heeft willen vermijden. Kan men de ver langens die op tafel zijn gelegd ach teloos voorbij gaan? We menen van niet. Maar daarmee is een van de moeilijkste problemen van de R.K. Kerk aangesneden die zij kent. Er dreigt op allerlei gebied pluriformi teit en laten we hierover niet gering denken. Moet West-Europa (N. Ame rika daarbij gerekend) zijn leidende rol afstaan? Zal de vorm waarin de R.K. Kerk hier gestalte heeft gekre gen een vorm zijn die voor heel de wereld geldt? We zien Afrikaanse en Aziatische kunst waarin het chris telijk geloof zich op een andere wij ze heeft geuit dan wij het gewoon zijn. We kunnen platen kopen uit lan den van de Derde Wereld waarin we horen hoe men daar de mis op eigen wijze vertolkt. We horen hoe men in Afrika kerken vormt waar in de R.K. Kerk ook maar een part ner is. Men is doende met een eigen theologie. "Bevoogding" is in dit wereld deel nu al een woord waarvan men gruwt. Nu mag de RK. Kerk zeer elastisch zijn, ergens komt er een eind aan de elasticiteit. Waar zal de ze liggen? In zijn slottoespraak heeft de paus extra de nadruk gelegd op het primaatschap van de bisschop van Rome, dat over heel de kerk gaat. Heeft hij dit gedaan omdat hij voelde dat dit primaatschap in de toekomst een meerder knelpunt zal zijn dan het nu reeds is? S. J. M. HULSBERGEN Coopvaert. Pijptabak voor professionals. WOORD VAN BEZINNING Eerbied voor het leven ieder een en alles gaat opzij, want de ambulance moet voorbij. Met zwaailicht en sirene is men ge alarmeerd, iedere seconde is kost baar, er staat een mensenleven op het spel. Dan wil je wel opzij. Morgen kan het om jou gaan. Dan is het toch geweldig als alle verkeersregels worden doorbroken en iedereen dat neemt, omdat ze vinden, dat jouw leven zoveel waard is. Zijn of haar leven nu, mijn leven morgen misschien. wy hebben zorg voor elkaar, want wij zijn mensen met elkaar. Een gijzeling vloekt daarente gen. Het is het wreedste, meest meedogenloze wapen, dat bestaat. Even afschuwwekkend als de lucht- of weg-piratery. wy wis ten met wat voor vyand wy in de oorlog te maken hadden, toen de nazli's gij zelaars-kampen gingen inrichten: deze vyand deinsde voor niets terug, zou niets en niemand ontzien. Met willekeur werd beschikt over dood of leven van iedereen, die binnen het be reik van zyn macht kwam. Eerbied voor het leven Dezelfde verachting voor het leven van anderen doet zich voor van gyzeling tot gijzeling. Dit onkruid kan alleen groeien in een klimaat, waar de eeibied voor de ander, de liefde tot de naaste, het respect voor de medemens op een laag pitje zyn komen te staan. Het ergste zou zyn, wanneer wy er aan gewend zouden raken, het zouden gaan zien als tot het ge wone levenspatroon te behoren. De mens is nu eenmaal een merkwaardig wezen. Waarover fn een bepaalde tyd slechts met af- gryzen gesproken wordt, kan in een andere periode als de meest vanzelfsprekende zaak gedacht worden. Hoe minder wy georiënteerd raken op de bybel en het daaruit voortvloeiende geloof, dat een brengt, zoveel te minder zullen wy ons ook aan deze normen nog gebonden achten. Het één vloeit uit het ander voort. Wanneer het leven niet meer gezien en ervaren wordt als schepping en de mens als schepsel van God, maar als natuurproduct zonder meer, dan verandert er wel iets in de eer bied voor het leven. Koel ratio neel redenerend zullen wy 't zelf- beschikkings-recht proclameren over deze natuurprodukten, of het nu volwaardige, onvolwaardige of nog ongeboren natuurprodukten zyn. We mogen van geluk spreken als wy onder de dan te stellen beschermingsnormen vallen. Maar ons geweten wordt on rustig daarbij. De ambulanoe rydt nog. rond een gyzeling komt het gehele volk in rep en roer. de Dr. Willem van de Berg-stichting is er nog, in de ziekenhuizen wordt nog gevochten voor het le ven, onwillekeurig van wie en laten we allen met elkaar heel dankbaar daarvoor zyn. Ook in de stryd om de bescherming van het ontluikende zowel als het ont luisterde leven (om met minister Van Agt te spreken) komt het op ieders persoonlijke geweten aan en voorzover je daarvan spre ken kunt het geweten van een hele maatschappy. Jezus heeft zich gegeven tot het alleruiterste d.w.z. God is tot het uiterste gegaan voor de mens, Juist ook de onvolwaardige, ontluisterde mens. Als iemand aan hem twyfelt (Johannes de Doper) geeft Hij als bewys voor het au- tentieke van zyn (van Gods) zending het volgende: zegt hem: "blinden worden ziende, en lam meren wandelen, melaatsen wor den gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. En zalig is wie aan My geen aanstoot neemt." Het is een riskant bedryf aan stoot aan Hem te nemen. Eeax volk, een maatschappy kan er aan te gronde gaan. Dr. H. J. van Achterberg, Hervormd predikant te Leiden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Blauwkapel Groenekan: J. Hoek, kandidaat te Katwijk aan Zee, die bedankte voor Gameren, Kootwykerbroek. Nieuw-Lekkerland, Nieuwe-Tonge Opheusden, St. Maartensdijk en Wil- Bedankt voor Barneveld (vierde predikantsplaats): K. Schipper te Dordrecht. GEREF- KERKEN (vrijgemaakt buiten verband) Beroepen te Barendrecht: K. M. B. Holwerda te Doorn. GEREF. GEM. Beroepen te Aalburg: P. Blok te Dirksland; te Werkendam: J. Ka rens te Opheusden. Bedankt voor Franklin Lakes (VS)! H. M. Rijksen te Zoetermeer. Tweetal te Herkingen: Chr. van der Poel te Yerseke en N. W. Schreu- der te Goes. LEIDEN Hervormde Gemeente. Hooglandse Kerk 10 u ds M. J. Wagen- voorde, 11.45 u Oec. irtudentenrilenst Marekerk 10.30 u ds A. J. de Jong, 5 u. ds W. Verboom, Waddlnxveen. Maranathakerk 10 u ds H. J. van Ach- KoïSfsS^u'd, J. Langenbach. Petrakerk 10 u da H. Hortenalua en da E. M. Pannekoek (gemeenach. viering H. Avondmaal). Bevrijdingskerk 9 u ds J. Bovenberg, Petrakerk E. M. Pat H. Avondmaal). fo"3«rè,venbeS.5ud,Ï.Bc-.- Vredeskel-r'1on™d3dRnst5!nstra <ge- lg"2?W&Uone 10.30 u da J. E. Breder- DlacónessenhulB 1030 u d« H. W. Bem- OecnmenlBche Werkplaata (Plantage 16) 11 AO u Samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u dr H. D. Jeu^kiroefJJeGoede Herder" 10A0 u Gemeenschap van Kerken (Merenwijk) 10 u ds H. van Bilderwljk Zufderkerk(Lammenschansweg 15) 10 ds Haverkamp, Assen, 5 uur, 5 u. Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 8 u dhr J. Evang0UChr. Gem. (Mlddelstegracht) 10 u dhr Dikkes. Geref. Kerk (Vrijge maakt) 10 en 5 u ds D. Zemel. Mlddemachtgroep (Zw singel 21) 6 u dhr Brouwer. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u ds A. M Linderburg te Ter Aar 7 u ds G. de Ruiter te Alphen. Geref. Kerk 10 u ds. G. de Ruiter te Alphen, 7 u Gez. dienst ln Herv. kerk ds. G. de Ruiter, Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 4 u ds. P. 10 U as M. r OKKeaia, o.ou u uo m. nemaaller. Gebouw Nabij Van Lennep- atxaat 10 Jeugdkapel ds J. H. Bogers. Zaal Opstandingskerk Prinses MarlJ- kestraat 10 u Jeugdkapel de heer pieman Martha-Stlchtlng ..Rijn stroom" 20 u Oekum. avondmaa Petrakerk Surlnamestraat) 10 u. ds Hortenslus en ds Pannekoek. Gemeen schappelijke dienst. Viering Heilig Av. maal. 5 u ds Haverkamp. Oude Vestkerk (Oude Vest 138) 10 uur ds Korenhoff, Heemstede. 5 u dsKool- Beloftekerk (Robijnstraat) 10 uur ds J. C. van Loon. Delft. 5 u. drs P. de Bruyn, Den Haag-Oost. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstraat) 9 en 10 u ds Bovenberg. Gemeensch. dienst. 5 u ds Bovenberg. Gemeensch. gespreksdienst. Thema: ..Vrijheid". Huize „Groenhoven": 10 uur drs P. de Bruyn Gezinsdiensten „Jeugdhaven": 10 u. „de Mirt", dhr. Wiellnga, 10 uur „Het Mierennest" ds de Heer. 't Breehuys (Breestraat 19) 10 u dr Van der Zwaar Oer. Gem. 10 e Remonstrants Doopsgezinde gem (Lok- horstkerk) 10.16 u ds E. P. Meyerlng. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u Holl. Dienst. Nwe Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u do. 8 u. Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) duspa 6.30 u. (zat. av. 7u Lodewijksparochle 9.30, 11 12.15 (zat. av. St. Josephparochle 8.30, 9.30. u (zat. av. 7u) Hartebrugparochle 8. 9A0, 10.45. 12 en 6.30 u. (zat. av. 7u). Petrusparochie 9.. 10.30, 12 en 6 u (zat Antonlusparochie 9.30, 11 en 12.15 u. (zat. av. 7u.) Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) 10.30U. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudses. 50) lOu. Evange. Luth. Kerk 10.15 ds J. Happee. Leger des Hells 10 u heil.d. en 7.30 u. verlossingssamenkomst. O.I.V.: kapi tein en mevr. J. Lelssenaar. Aaraam a en um. Alphen aan den Rijn Herv Gem. Gebouw Nabij Van 6 30u' ds M.VaFokkema, Kruiskerk' Gouiwsluis 10 u ds M. Hanemaaljer. "ril- _am- aa-oiauawag „Rijn. Bvruuxu -u u Oekum. avondmaalsvie ring o.l.v. Pater Happel. Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds R. Oort. Sl- onskerk Hooftetraat 9.30 u ds H van Dijk te Leerdam. 6.30 u ds S. W. Ver- ploeg. De Goede Herderkerk Ten Harm- senstraat 9 u ds J. P. van Santen. 10.20 uur ds J. P. van Santen gez. diensten. Ridderveld "De Bron" Troubadourweg benedenkerk 9 uur en 10.30 u. ds J. Vos Gez. diensten. 6.30 u ds Pr. de Jong Interkerkelijke dienst met en voor gees tel ijk gehandicapten en 6.30 u. pastoor Seysener Interkerkelijke Jongeren- dienst. Geref. Kerk. Maranatha- kerk Raadhulsstr. 10 u ds A C Lan- gedljk te Waarder 6.30 u ds B. Koek koek te Waddlnxveen. Salvatorlkerk W. de Zwijgerlaan 10 uur ds A Horman 6.30 u ds J. Vos. De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 9 u en 10.30 u ds J. P. van Santen gez. diensten, en 6.30 u. ds A. Borman. Ridderveld "De Bron Troubadourweg 9 u en 10 30 u ds J. Vos en 6.30 u ds Fr. de Jong Interker- keleijke dienst. Geref. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 u leesd 6.30 u ds Feen- stra. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grljpenstelnstraat 9.30 en 4.30 Dienst des Woords. Oud Geref. Gem. Kerkge bouw Hooftstraat 240 9.30 u en 4 uur Leesdlensten. donderdag 7.15 uur ds Schlnkelshoek). Rem. Geref. Gem. Van Mandersloostraat 10 u ds E. Bon- Koekkoek. 6.30 u ds C. Durleux. Le ger des Hells Corn, de Vlamingstr. 10 u en 6.30 u. R K. Bonlfacluskerk (zat. 7u) 8.30. 10 en 11.30 u. R.K. Plus X. kerk (zat. 7u) 9. 10.30. 11 45. en 17.30 R.K. H. Geestkerk De Bron. Ridder veld (zat. 6.30 u) 9 en 11 uur. Kapel (Dennenlaan 12) Molukse Evang. Kerk. 11.00 u ds Sltanala. Molukse Pro testantse Kerk. 4 u ds Peslwarlssa van Capelle aan den IJssel. Volle Evang. Gem. (Kindervreugd) lOu H. van Leeuwen (avondmaal) Benthuizen Hervormde Gem. 9.30 en 6 u dienst des woords. Geref. Gem. 9.30 en 6 u ds A. P. Honkoop. Bodegraven. Herv. gem. (Dorpskerk) 10 u ds O. J. van Embden. 6.30 u ds P. J. Droogen (Salvatorkerk) 10 u ds Droogen. 6.30 u dr W. Balke (Bethle- hemkerk) 9.30 u dr Balke. 6.30 u ds Van Embden. Geref. Kerk 10 u ds Bui tenhuis. 6.30 u ds Bezemer (Nleuwer- brug) 10 u kand. Veer, 6.30 u drs Kof- Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds G. v. gel) 6AO u ds J. den Tonkelaar t i 6.30 u ds Alma j zen Jeugddienst. Geef. Kerk 9.30 uur drs. G. P. Nooteboom Gezlnsdlenst 6.30 u drs. G. P. Nooteboom. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Woords 2.15 u ds H. C. v.d. Ent te Katwijk aan Zee. R. K. kerk (zat. 7u) 7A0, 9. 10.45 en 7 u. Nleuwveen Herv. Gem 9.30 u ds J. Mostert te Zwammerdam. 6.30 u ds J. Kaal te Nleuwveen Jeugddienst, Geref. Kerk 9.30 u ds J. Maaskant te Lelden. Wilschut te Haarlem. R. K. Kerk 9.30. 10.30 e (HA) Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 uur ds Dreschler. Xoordwijk-Binnen Herv. Gem. 10.30 uur dr J. G. B. Jansen (HD). (ln de Kerk. Vinkenlaan) 7 u ds D. Keunlng. Geref. Kerk, Vinkenlaan 9. u ds J. v.d. Klaauw (Veendam) 5 u ds E. Verburg (Wassenaar) Van den Berghstlchtlng 11 uur ds E. Warnink. R. K. Parohcle St. Jeroen 8 u 9.30 u 11 u en 12.15 uur. Noordwljk aan Zee Herv. gemeen te Hoofdstraat 10 u ds D. Keunlng. De Rank. Golfbaan. 10 u kand. J. de Leede (Utrecht) 3.30 u ds J. Catsburg (Katwijk aan Z sen. Geref. Ker E. Warnink 5 (Veendam) Sole Mlo 9.30 u ds E. Ver burg (Wassenaar) Ned. Prot. Bond. mis) 11 u (gezinsmis) en 5.30 u. Valkenburg - Herv. Gem, 10 u ds D. Veldkamp uit Den Haag. 6 30 u ds M. Heymans uit Katwijk a.d. Rijn. Geref. Meljering. Kapel Rijndijk lOu dsMeiJ- Klnderdlenst. o.l.v 3gmls 7u) 8. 10. HAOen 6 i Herv. Gem. Brugkerk boom, 5 u ds 1 feman. Geref. Kerk (Vrijgem) 9.30 en 4 u ds H. Geenstra. R.K. Kerk 8, 10 en 11.30 uur (zat. av. 7 u). Boskoop Herv. gem. 9.30 u ds P. Ma- eré van Schiedam. 6.30 u ds D. J. En klaar van Sluipwijk. Geref. kerk. 9.30 en 5 u ds C. v d. Tas ..De Stek". 11 u ds P. Magré van Schiedam; Chr. Geref. 9.30 en *30 u ds J. C. Marls van de Bilt, Geref. Gem. 9.30 en 6 u ds A. Bac: VriJz. Port. 10 u ln Rem. kerk ds G. Cadee van Maassluis: Plnkstergem. 9AO u In Concordia de heer Th. Ver woerd: Ver. v. gelovigen. 9.30 en 5 u. sa menkomst ln lokaal Nleuwstra&t 27, Bethel. 9.30 en 5.30 u de heer J. Mod derkolk; RK kerk (dorp), zaterdag avond 7.30 eri zondag 8.46, 10 en 11.30 u. Ontmoetingscentrum SnlJdelwlJk. zaterdagmiddag 5.30 en zondag 10.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u ds van Ieperen. Ontmoe- tlngskerk 10 u ds M. Heymans. 16.30 u ds. E. K. Teygeler, Geref. Kerk 9 u ds R. de Vries. 5 u ds G. van Halsema R. K. Kerk St. Jan de Doper (zat. 7u) 9.30 en 11.16 u. Mgr. Bekkersschool 16.00 Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nieuwe 10 u ds Jac. de Vos. HeUlge Doop ds D. Bouman Sr. Oude Kerk 10 Kerk 1 UtJT Xiinaen T.C ivuuuemn ami UCI1 xvijii apmtLft Geref. Kerk 10 en 5 u drs Pauwels te LeeS? u ds Catsburg, Heilige Doop, 6 uur ds L. Boer. Ichtuskerk 10 u ds J. VroegindeweiJ, Heilige Doop, 5 u ds W. Kool. Pnlëlkerk 9.30 u ds L. Boer. Heilige Doop 6 u ds J. Catsburg. Groen van Prinstererschool 10 u ds C. Blenk, van Woubrugge. Ziekenhuis „Over- duin" 2 u ds J. G. van Ieperen. Wijk- gebouw „De Hoeksteen" 10 uur Doven- dlenst Geref. Kerk Vredeskerk 10 u ds D. H. Elderman 5 u ds R. de Vries Tri- umfatorkerk 10 u ds G. van Halsema 5 u ds D. H. Elderman. Chr. Geref. Kerk 10 u ds H. C. van der Ent. 5 u ds H. C. van der Ent. Ger. Kerk (vrlj- :emaakt) (kerk 8.30 u i ds Th. Hoff. Geref. Vrljge- zondag 10.30 uur. RK kerk der En gelbewaarders Dorp (zat. 7u) 8. 10 en Hnogmade Herv. Gem 10 u ds P. Schoonenboom H. Avondmaal. R. K. Kerk (zat. 7u) 9 en 11 uur. Kaag Herv. gem. 10 u dhr Schulte- ma (Jeugddienst) R.K. Kerk 10 en 7u (zat. av. 7u). Katwijk aan den Rijn. Herv. gem. "Open Hof": 10 30 u ds E. K. Teyge- versiu; Ier, bed. HeUlge Doop. Dorpshuls 16.00 10.30 i makt (buletn verband) (kerkgebouw Willem de Zwijgerlaan) 9.30 u ds G. Roukema; 7 u Ds. G. Roukema. Geref. Gemeente (Remisestraat): 10 u ds R. Boogaard v. Lelden Heilig Avondmaal 5 u ds R. Boogaard. Volle Evangelie Gemeente Rijnland: Samenkomsten: Openbare Lagere School Voorstraat Q00. 9.45 u. Soefi-bewegtng. Unlversel g irtlaan, Katwijk a. llen) Sportl l dienst 4 u. Zee. Aanvang c Koudekerk Herv. Gem. v.d. Linden (HD). Leiderdorp Herv./Geref. Kerk 10 u. ds. J. P. Honnef (Hoofdstraat) 10 uur ds Van Netten 6.30 u ds Van Netten Schepplngskerk (Van Poelgeestlaan». 9 en 10.30 u ds Geursen 5 u mevrouw Bikker. Dorpskerk (Hoofdstraat) 3 u Ds. J. Bovenberg. Lelden. Dienst met geestelijk gehandicapten. Baptlsten- gem. (achter v.d. Valk Boumanweg 236 10 u dhr. J. de Vries 5 u ds Koekkoek te Alphen. R.K. Kerk 9 en 12 u. (zatav. 7u) Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u Gez. dienst ln Oostenkerk voorganger ds. J. Dijk Geref. Pred. voor Evangelie en Israël. Geref. Kerk 9.30 u ds J. Dijk zie herv. dienst. 7 u ds W. J. Markus te Harmeien. R. K. kerk (zat. 7u) 7.30 9.30 en 11.15 u. Llsse —Herv. Gem. Grote kerk 10 u ds J. v.d. Velden. H. Avondmaal; Pau- luskerk 10 u ds H. G. Oostlnga, H. Doop 7 u ds H. G. Oostlnga. zangdlenst. Ge ef. Kerk 10 en 5 u ds H. D. de Wit. H. Avondmaal Chr. Ger. Kerk 10 en 4.30 Bfesma, G« kkenberg, (Prlnc.str.) 9 u ds Th. Hoff. van Kat wijk-Valkenburg. 4.30 u ds J. v.d. Haar. Gouda. Geref. Kerk Vrijg. (Zalvatori) 9 en 5 u ds H. Schuurman. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u leesd. Aktle Kruis tochten Ned. Maandag 8 u ds J. Gra vendeel. ln Marlënburcht. R. K. Kerk Agathakerk (zat. 7u) 8.30. 10 u hoog mis. 11.30 u Poelpolder (zat. av. 7u) 8. 9.30 en 12 en 5.30 u H Engelbew. (zat. 7u) 7.30, 9.30, 11 en 5.45u. kerk Meerkreuk (zat. 7u) 8.15. 9.45, 11.30 en 7 u. NoordwIJkerhout Herv. Gem. 10u in Zaal de Zwaan, Dorpsstraat. Ds. J. Streefland RK. Kerk Sint Jozef, (zat. av. 7u) 8, 10, 11.30 en 7u. Sint Viktor, (zat. av. 7u) 8. 9.30, 11 en 6 u. H. Hart van Jezus ln de ZUk (zat. av. 7u) 8.30. 10 en 11.30 u. Kapel Sanc- ta Maria, (zat. av. 7.15 u) 10 u. Kapel Sint Bavo (zat. 9.30 u.) Oegstgeest Herv. gem. (Groene kerk) 10.30 u ds G. F. Callenbach (Paulus- kerk) 10 u ds H. O. Sasse (Gemeente centrum) 10.30 u dr J. Balkesteln, 10.30 u (Jeugdkerk) ds H. J. Hemste de. Geref. Kerk 10 u ds J. Th. Heems kerk. 7 u ds A. Brokerhof. GerefKerk (vrijgemaakt) 8.30 u ds Blijdorp, 2.45 uur ds Breen. Geref. Kerk vrijgem. bulten verband (Gemeentecentrum) 8.45 en 4 u ds M. R. v.d. Berg. R. K. kerk 9. 10.30, 12 en 6.30 u (zat. av. 7 u) Bonaventura 8, 10 en 11 u (zat. av. 6.30 u). Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u ds W. Kool Em. pred. te Katwijk a. Zee 7 u ds T. H. Oostenbrug, Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Wo ds G. Bouw te Scheveningen. _j H. J. Voors. 5 u ds C. B. Amsterdam. Geref. Kerk, Ontmoetingskerk 10 u -■ ""OOD. Cl jclng met VrlJz. Herv. 10 u ds G. A. Hooykaas.RK Ontmoetingskerk 8.30 u. 11.45 u en 6.30 u (z av, 7 u) St. Victoricerk 10 u (zat. av. 7u). Volle Evangellegem. "Slon", gemeenschapsruimte Chr. basisschool De Savornln Lohman, Llndengaarde 17a (Groenswaard II) Ingang to, Station NS Noord; 9.30 u dhr P. v. d. Helden, Tesselechadelaan 28. 4 uur j eugdblj eenkomst. Warmond Herv. Gem. 10 u dhr Hof- fenaar. Herv. Gem. Dorpskerk 2.15 i 1.15 i kerk (zat. 7u) 7.30.9.30 en 1 Kijnshurg Herv. Gem. (Grote 1 9.30 uds T trakêi i ds Van Nlel. Geref. Kerk Pe- 9.30 u ds S. Landheer. Zoeter- aeer. 5 u ds Hulsman. Immanuëlkerk 9.30 u ds Hulsman. 5 u dis J Dondorp A'dam. Maranathakerk 9.30 u ds S. Ger Kerk (vrijgem) 10 en 5 15 u ds de Wolff. Chr. Geref. Kerk 9.30 Dienst der woords. 3 u ds J. H. Carlter. Evang Chr. Gem. (mavo-school) 10 u ds A. H. K. Kerk tulnbouw- 31. 10.30 u (zat. av. 7u). Saksen helm Herv. Gem 9 en 10.30u ds A. Westra (m m.v. fa. De Gier uit HUlegom en Hans van Nleuwkoop.or- Zanten (Gezlnsdlenst) Dorpscen- 5 u ds Bech, Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam 46) 10.30 u ds B. Nijholt R. K. Kerk De Goede Herder (zat. av. 7u) 9.30. 10.30, 12 en 5.30 u H. WUllbrord (zat. av. 7u) 9.30 en 5 u. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u da Leféber, Alphen a. d. Rijn, 6.30 u ds. Blenk, Geref. Kerk 9.30 u ds Czl- rla. O. Wetering. 6.30 u ds Huizebosch. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u ds. T. H. Oostenbrug te Rljnsaterwoude, De Hoef 7 u de heer J. Goedhart te Nieuwkoop, Geref. Kerk 9.30 u en 7u ds H. Post te Oegstgeest. R. K. kerk (zat. 7u) 7.45, 9, en 10.45 uur. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 uur ds S. L. Schoch, RK St. Janskerk Zuld- buurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30. 10 en 11 u. R. K. Christus Dlenaarkerk (zat. 7 uur) 8.30. 10. 11.30 en 6 u. R. K. kerk Meerburg (zat. 7u) 10, 12 en 6 u. Zwammerdam —Herv. Gem. 10 u ds J. Kaai te Nleuwveen. 6A0 u ds J. Mos tert. Geref. Kerk 10 u en 6.30 u Can- dldaat J. F. Boon te Badhoevedorp. R. K. kerk (zat. 7u) 8. 10. 11.30 en 5.30u.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4