Opleiding in kerk: nooit een eindpunt KERKDIENSTEN iVEEL VERANDERD IN LOOP DER JAREN Beroepingswerk een miljoen gulden aan prijzen elke week te winnen in onze puzzelaktie een Inventum éénpersoons elektrische onderdeken ter waarde ven 133,50; een geschenk van Kon. Fabriek inventum, Bilthoven. Dat de kerken tegenwoordig in een crisis verkeren is bijna een gemeen plaats geworden. Men kan dat op allerlei wijzen merken en in menige kerk weten de leden in vele gevallen niet aan welke kant zij moeten gaan staan. Ze zouden liever geen keuze doen. want het gaat dikwijls om za ken die zij niet kunnen overzien. Dat is wel heel duidelijk wanneer het gaat om de toekomst van de kerk. Wanneer we dit woord „kerk" gebruiken, den ken we niet aan één bepaalde kerk hoewel in de ene kerk de vragen zich meer acuut opdringen dan in de an dere. Daarmee hangt menigmaal sa men de kerk als organisme. Iedere kerk heeft 'n bepaalde organisatie en de vraag rijst of die nog wel past in deze tijd. Met die organisatie hangt nauw samen het bestuur van de kerk. Of dat nu een synode is of men een andere naam heeft gekozen, doet er eigenlijk helemaal niet toe. Ook niet of het een bisschoppenconferentie is. Het leiding geven is in een tijd waar- In er zoveel diepgaand verandert, niet gemakkelijk. Men worstelt met de be lijdenis van de kerk. Het handhaven Van de belijdenis is een zaak met vele haken en ogen geworden. De oude belijdensgeschriften uit voor gaande eeuwen functioneren niet meer. Overal is er een vraag naar een nieuw belijden dat niet heen gaat langs de problemen waarmee de kerken nu te maken hebben, zoals de belijdenisgeschriften uit de 16e eeuw Ingingen op de problemen waarvoor men toen stond. Op deze belijdenis van de kerk spitst zich nog al wat toe. maar telkens weer bemerken we dat er meer achter zit. Het politiek spreken van de kerk is ook al zo'n punt dat telkens weer naar voren komt. Politiek zijn de leden van de kerk, welke dan ook, meestal ver deeld. wat dat politieke spreken weer bemoeilijkt, wil men namens de hele kerk iets zeggen. Welke is de functie van de kerk in deze tijd? Alweer zo'n vraag waarbij de gedachten uit een gaan wanneer men denkt aan de kerk zoals zij moet functioneren mid den in de samenleving van ons volk. Zo zouden we nog wel een aantal dingen kunnen opnoemen. Dat de kerk het evangelie te prediken heeft, daarover is men het wel eens. Maar wanneer het gaat om de toepassing van het evangelie in onze tijd, komen er verschillen voor de dag. Gebreken En temidden van al deze vragen staat dan ook die naar de opleiding van priesters en predikanten. Het is een paar weken geleden dat iemand bij mij kwam met de vraag hoe het nu precies zat met de opleiding van priesters in de RH. Kerk in ons land. Hij verkeerde in de veronderstelling dat de theologische hogescholen die men hier nu heeft, eigenlijk niets an ders waren dan de voortzetting van de vroegere grootseminaries. Na eni ge uitleg dat er hier toch wel een grondige verandering had plaats ge vonden. kwam de vraag: en hoe zit het dan in uw kerk met de opleiding van predikanten en in de andere ker ken? Omdat zulke vragen misschien meer leven, menen we er goed aan te doen hierover enige inlichting te geven. Tevoren zijn we er ons van bewust dat dit artikeltje niet meer is dan een zeer oppervlakkig overzicht. In de loop van de tijden, en in ons land voorail sinds de laatste 150 jaar, is er al heel wat te doen geweest over die opleiding. Er zijn telkens weer veranderingen aangebracht en na el ke verandering bespeurde men weer gebreken en kwamen er nieuwe voor stellen om verbetering aan te bren gen. Allerlei aanpassingen bleken ook nodig omdat de tijd nu eenmaal niet stilstaat. Maar welke verandering of verbetering men ook aanbracht, zij die zich met deze materie meer dan anderen hebben moeten bezig houden, zullen nooit het gevoel heb ben gehad dat er nu een definitief eindpunt was bereikt. De vraag naar de ooleiding van priesters en predi kanten kwam natuurlijk door de (kwesties rondom de opleiding van priesters in de r.k. kerk in ons land. Daarover lezen we de laatste tijd nog al eens iets in de krant. Iedereen weet dat er daarover het een en an der te doen is in het bisdom Roer mond en aan de r.k. theologische ho geschool te Amsterdam. Maar hier toch waarlilik niet alleen. Wie het Landelijk Pastoraal Overleg in Noord- wij kerhout gevcflgd heeft. weet. dat de bisschoopen Jn ons land reeds ge ruime tijd zioh hebben bezig gehou den met de onleiding van de toekom stige vrijgestelde dienaren van de kerk, die in de parochies ©n bisdom men leiding moeten geven. Iedereen kan ook weten dat de zorg voor vol doende priesters ni©t gering is. Gezien de structuur van deze kerk. waar in J 't verleden bijna alles rustte oo dej priesterstand, moet hier de oplei ding van priesters belangrilker zijn dan de opleiding van predikanten in enige andere kerk. Het'concilie van Trente besliste in 1563, omdat men hoogst ontevreden was met de opleiding van priesters, dat iedere kathedrale kerk 'de hoofd - ker kvan een bisdom) een instelling moest hebben waarin „knapen van hun twaalfde Jaar af een literaire en j theologische vorming als voorberei ding tot de priesterlijke bediening" ronden kunnen krijgen. Zo zijn de kleinseminaries en daaropvolgend de grootseminaries ontstaan, die het tot in onze tüd hebben uitgehouden. De gehele priesteropleiding geschiedt in laa+ste instantie onder verantwoorde lijkheid van de bisschop. Naast deze bisschoppelijke seminaries had iedere kloosterorde en congregatie een ei gen opleiding voor hen die tot pries ter gewijd wilden worden, hetzij om dienst te kunnen doen in parochies, hetzil om in de missie te kunnen worden ingezetZo waren er in ons land heel wat mogelijkheden om tot priester te worden opgeleid. We me nen dat er zelfs meer dan honderd waren. De bisschoppen in ons land hebben deze gedeeldheid terecht be schouwd als een verspilling van krachten. Daarom zijn de theolo gische hogescholen gesticht, waar al de opleidingen werden samengebun deld. Door het RÜk werden deee op leidingen, evenals die van predikan ten van protestantse kerken, gesubsi dieerd. wat een niet geringe finan ciële verlichting betekende..Daarmee was een einde gekomen aan de se minaries. De kleine liepen toch al leeg en de grote werden opgeheven. Verlegen Op het Landelijk Pastoraal Overleg dat onlangs gehouden is, gaf kardi naal Alfrink, na vragen die waren Een beeld van de Zwitserse garde, onderdeel van de in totaal tachtig man sterke bewakingsdienst van het Vatikaan. De bewaker zweert voor bescherming te zullen zorgen desnoods ten koste van zijn leven. Terwijl de overige leden van de beicakingsdienst tegenwoordig gercapend zijn met pistolen fde laatste tijd zijn talrijke anonieme bedreigingen tegen de Vatikaanse gebouwen binnengekomen; bezoekers van de musea worden onderworpen aan controles), houdt de Zwit serse garde vast aan een eeuwenoude traditie. Zij krijgt geen moderne wapens maar houdt het bij haar hellebaarden. WOORD V I V BEZtXMXG Soms wil je trachten om alles eens op een rijtje te zetten via je eigen, zeer subjectieve gedach- tenspinsels. Ging het de vorige keer over kinderen, nu gaat het over volwassenen. Kinderen groei en per slot op om volwassen te worden. Vol-groeid. Maar wan neer zijn ze dat? Waar ligt de grens en is er wel een grens? Is er ergens een lijn te trekken tus sen die twee werelden, die van het kind en die van de volwas sene? Er zijn samenlevingen waar dat duidelijk wel zo is. Daar is een zo scherpe schei dingslijn tussen de wereld van het kind en die van de volwassene dat er a.h.w. een nieuwe geboorte plaats moet vinden om van jongen man te worden. Dat gaat dan via een pijnlijke 'groentijd". Een vol komen eigen wereld met eigen rechten en eigen plichten, met 'n geheel eigen code en eigen imago. Groentijden in elke vorm hebben wij afgeschaft- Wij "maken ken nis". Dat heeft iets onschuldigs. Volwassenheid i nergens dóórheen om van de ene wereld in de andere te komen. Waarom niet? Omdat wij niet meer te maken hebben met twee volkomen gescheiden en ver schillende werelden. Het een is meer geworden tot een latere fase van het andere. Daarmee is wel 't begrip volwassenheid mistig ge worden. Het staat ter discussie. Aan beide kanten van de lijn (die niet meer bestaat) kan er over ge praat worden en dat dienen we serieus te nemen. In het algemeen kun Je wel waarnemen dat de nei ging bestaat de inbreng van de jongere kant ("inspraak") iets zwaarder te nemen dan de in breng van de ouder kant ("betut teling"). Dat de oudere meer ervaring zou hebben wordt vrij gemakke lijk opzij geschoven door jeugdig idealisme en geëngageerdheid. Dat daar op zichzeflf vaak verrassen de dingen uit voorkomen is even geweldig als logisch. Belachelijk wordt Wet echter wanneer een oudere generatie op grond daar van een jongere generatie gaat be handelen als was deze zijn volwas sene gelijke. Symptomatisch is 't dat in onze samenleving eerst al les moet worden uitgeprobeerd en uitgepraat om de waarde ervan te bepalen. Zo in samenleven, hu welijk, liefde, om er maar een paar te noemen. Je zou geweld er nog aan toe kunnen voegen. Symptomatisch is het dat juist in onze samenleving zo ontzettend veel mensen hun identiteit "kwijt" zijn. Dat er juist in onze tijd zo ontzettend veel mensen op zoek zijn naar zichzelf. Even sympto matisch is het dat juist in onze sa menleving een uitgebreid "opspo ringsapparaat" deze mensen ten dienste staat. Een hele 6erie psy chiaters, psychologen, instituten enz. Tot in details uitgewerkte cursussen, trainingen enz. Dat al les om jezelf te vinden, mens te worden, volwassene te worden. Is dat nu werkelijk de manier. Kim je het nu echt zo leren? Waar zijn de levende voorbeel den, de "gewone" volwassenen, die van zichzelf geen probleem maken. Die zich onafhankelijk opstellen t a v. de wereld om hen heen, die een duidelijk eigen per soonlijkheid? Ze zijn er wel, maar het is net of ze niet gezien mogen worden in deze samenleving. Door hun echtheid zouden ze de onecht heid van de rest ontmaskeren. Ze worden bij herkenning dan ook meteen onschadelijk gemaakt als ouderwets, super gefrustreerd, te weinig genuanceerd. Erg zwart wit klinkt dit wel, dat weet ik. daarom schrijf ik het ook zo op. Het gaat om een geestesgesteldheid, om 'n klimaat van leven. De echte vol wassene past niet in deze maat schappij, mag er niet in passen. Hij moet "aangepast" zijn. Jezus isohappij, mag er niet in passen. Hij moet "aangepast" zijn. jezus was er ook zo eentje. Volwassen, volgroeid, onafhankelijk, vrij, 'n persoonlijkheid, een mens "uit één stuk". Hij is eraan kapot gegaan, hij is daar ook uit opgestaan. Wanneer wij geloven dat wij in hem een nieuwe schepping zijn, dan houdt dat in dat wij opgeroepen worden tot een nieuwe volwassenheid, met een eigen persoonlijkheid en dui delijk herkenbaar als echt voor al diegenen die op weg zijn. R. STEENSTRA, Herv. predikant te Leiden- gesteld over het bisdom Roermond, waar de bisschop naast de theo logische hogeschool te Heerlen een eigen priesteropleiding begint in het nabijgelegen Rolduc, te kennen dat men algemeen wat verlegen zat met die priesteropleiding. Vroeger wisten jongens op twaalfjarige leeftijd dat zij priester wilden worden. Nu weten zij het nog niet als zll achttien zijn, ook al volgen ze een theologische op leiding. De belofte van het verplicht ongehuwd blijven speelt hier ook een rol. In Amsterdam zo hebben we kunnen lezen hebben de studenten de partij gekozen van hun hoogleraar die de komende maand in het huwe lijk treedit. Hij wordt daarom ontsla gen. waartegen hij bij de burgerlijke rechter tn verzet komt. wat wel een „interessante rechtszaak" zal worden. Aldus ls voorspeld. De opleiding van predikanten is enige eeuwen lang een staatszaak ge weest. Toen de universiteit van Lei den in 1575 werd gesticht, was dit al lereerst om dienaren des Woords voor de gereformeerde-hervormde kerk op te leiden. De staat benoemde ook de hoogleraren. Dat is zo gebleven tot 1876. Toen werd de theologische fa culteit omgezet in een faculteit voor godsdienstwetenschap. De vakken die een bij uitstek kerkelijk karakter had den, werden toevertrouwd aan de ker kelijke hoogleraren, welke door de synode van de N.H. Kerk werden be noemd. De algemene kerkgeschiede nis viel onder godsdienstwetenschap. De vaderlandse kerkgeschiedenis werd toevertrouwd aan een kerkelijk hoog leraar. Verder moesten deze de bij belse theologie, geloofs- en zedeleer, kerkrecht, symbolische en liturgische geschriften enz. doceren. Specifiek kerkelijke vakken dus. Na de laat ste wereldoorlog is aan de opleiding toegevoegd vier maanden leervica- riaat. gevolgd door vier maanden se minarie te Driebergen, om met el kaar de gezamenlijke toekomstige kerkelijke taak onder ogen te zien. Maar ook dat gezamenlijke verblijf van vier maanden leverde moeilijkhe den op, hoezeer men ook van het nut overtuigd was. Toen in 1834 de Afscheiding los brak, was een van de bezwaren de opleiding van predikanten, die men zelf ter hand ging nemen, eerst te Nieuwendijk en later in Kampen. Die bezwaren tegen de opleiding her haalden zich toen de Doleantie van 1886 in 't zicht kwam en de Vrije Universiteit in 1880 werd gesticht te Amsterdam. Men wilde, evenals de Afgescheidenen dat de opleiding van predikanten geheel een zaak van de kerk zou zijn. Daarmee wilde men verzekerd zijn van het goede kerke lijke gehalte van de dienaren des Woords. Tegenwoordig worden deze opleidingen, evenals die van de Chr. Kerk te Apeldoorn, door de staat ge subsidieerd. In de Ev, Lutherse Kerk. de Re monstrantse Broederschap en de Doopsgezinde Broederschap heeft men een opleiding als die van de hervormde predikanten, aan een staatsuniversiteit (of 'n gemeentelij ke als in Amsterdam) met daarnaast kerkelijke hoogleraren te Leiden (remonstrant) en Amsterdam (lu thers en doopsgezind) De Vrije Evan gelische Gemeenten hebben een eigen theologische school te Utrecht en de Geref. Gemeenten te Rotter dam. Dit zijn dan wel ongeveer de predikantsopleidingen van de kerken die we in ons land kennen. Het is niet onbelangrijk hoe een priester en predikant wordt opgeleid. Maar ge heel bevredigend zal het wel nooit worden. De persoonlijke instelling en de veranderingen die zioh in de samènleving voordoen, zullen hun invloed blijven uitoefenen. Men mag van de opgeleiden ook niet verwach ten dat zij robots zullen zijn. S. J. M. HULSBERGEN. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Voorthuizen J. Koele te Nljkerk. Bedankt voor Woudenberg A. W. van der Plas te Oltgensplaat, die bedankte voor Monster. Bedankt voor Ede: M. B. van de Akker te Stellendam. Geref. Kerken Beroepen te Oppenhuizen D. J. Ras, kandidaat te Amsterdam. Beroepen te Arnemuiden drs. C. Bijman, kandidaat aldaar, die dit beroep heeft aangenomen. Geref. Kerken vrijgemaakt Beroepen te Axel L. Doul te Eni schede-zuidwest. Beroepen te Loppersum en Weste- rendam G. A. Snip, kandidaat te Groningen. LEIDEN HERVORMDE GEMEENTE Hooglandse Kerk 10 u ds E. M. Panneko^k 11.45 u Oecumenische stu- "'Sr- 10.30 ds M. J. Wagen- voorde. 5 u ds J. N. de Ruiter Beek- bCMaran ithakerk 10 u ds H. J. van 1 Achterberg T r Konlngskerk 10 u ds A. J. Lam- plng. Vredeskerk 10 u. ds.. K. Bouhuys. iVallone 10.30 10 30 u dhr. A. Faas. Geme-nschap Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u, J. Zijlstra (dl. 8 u evang. Zijlstra) Midr Jeugdkapel Vredeskerk 10 u dhr J Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u ds G. G. van Hoegee. 7 u ds M. H. Boogert te Leiden. Geref. Kerk 10 u ds Rietveld te Den Haag 6.30 u ds J. M. VIij ai te Lelden. Chr. ^Gereform. R.K. kerk (zat. 7 u) 7.30 eix Ter Aar Dorpshuis Aardam 9 i ds SiJ fci Beloftexerk (Robijnstraat) 10 ds S. Erlnga, Den Haag. 5 u ds G. de 10.30 u Petra- kerk dnr C. Rip. Ger. Gem. 10 en 4.30 u ds Boo- 0&cm\ Geref. Kerk 10 en 4 u ds Rib- bers. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u ds Drost. Baptl8tengem. (Oude Rijn) 10 u ds Van Mameren. Evang. Luth. Gem. 10.15 u ds Hap pee. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- kefk) 10.15 u ds. H. Evan,?. Chr. Gem (Mlddelstegrt.) 10 u dhr Dikkes. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24). 10 l 3 M. van Harmeien e Koudekerk aan den Rijn. De Bron Rld- derveld Troubadourweg 9 u ds J. H. Zwierts „e Koudekerk, 6.30 u - Vennep Herv. Gem. 9.30 scheld i KatwijK aan Zee Herv. Gem Nieu- ee Kerk 10 u ds J. Catsburg. 6 u ds i Feenstra. Chr. Geref St. Josephkerk (zat. av. 7 u), 8.30, 9.30 en 11 u en 6.30 u. Haagse Schouw (zat. av. 7 u) 8.30, 9 30 en 1.30 u. Hartebrug 8. 9.30 Hoogmis 10.45, 12, Petruskerk (zat. av.*7 u) 9. 10.30 u. Hoogmis 12 en 6 i Lodewijkskerk ,30. 12.15 en 6 u. Leonardusparochie 9, 10.45. 12 6.30 u (zat. av. 7 u). Vrij. Kath. Kerk (Vreewljkstr. 19). in ii ;er des HeUs 10 u heiligingsdlenst bouw Corn, de Vlamingstraat 10 F. Wüst. RK. Plus X. kerk lndeweij 6 u ds L. Boer. Groen Prinstererschool 10 u ds W. Kool zie kenhuis 'Overduln" 2 u ds D. W. Koelman. Geref. Kerk Vredeskerk: 9.30 u ds R. de Vries, 5 u ds F. Pijl man. Trlumfatorkerk 9.30 u ds D. H. Elderman 5 u ds R. de Vries. Chr. Geref. Kerk 10 u ds H. C. van der Ent 5 u ds H. C. van der Ent. Geref. Kerk (vrijgemaakt) (Remisestraat), 8.30 en 3 u ds Hoff. Geref. Kerk (vrij- kt bulten verband) 9 u ds Oe- 1 Zwolle 7 u ds Oene. Geref Gem u ds KrH. 11 7 u ds Quak. i ve ontvangen. Chr. Geref. ds De Graaf 2.30 u afscheid van ds De Graaf. Noordwljk-Blnnen Herv. Gem. (In Ger. Kerk. Vlnkenlaan) 10.30 u ds A. K. van der Schoot (Voorschoten). 7 u ds J. Streef land (Noordwljker- hout). Geref. Kerk 9 u ds E. Warnlnk 5 u kand. De Lange (Amstelveen) V. den Bergnstichting 11 u ds A. G. Baayen (Rijnsburg). RK. Kerk St. Jeroen (zat. av. 7 u) 8, 9.80, 11 en Nleuwenhuyzen menkomst ln gebouw Ned. Protest. Bond. RK. Kerk (zat. av. 7 u) 8, 9.30 11 en 5.30 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 u ds Bouwman te Katwijk aan Zee. 6.30 u ds Achterberg te Lelden (Jeugddienst Dijk te Amsterdam. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u, Hoogenkamp 10 u klnder-Jeugdkerk in Boerhaa/eschool. R.K. Kerk (zat. 19 u) 9 u (hoogmis) 10.30, 11.45 en 5.30 Remisestraat) .0 u LeesdënS 5 u i! 12 Molukse Kerk 9.30 u ds Peslwa- van Capelle aan den IJssel. Mo- 3vangel lsche Kerk 11.00 u ds Ideinachtsgroep (Zoeterwoudse- ngel 2) 6 u dhr Van der Keur. Pinks".u-gem. (Oude Rijn 3) 3 u dhr. Soefi-beweging (Gerecht 10) 11.15 Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 u dienst des woords. Geref. Gem. 9.30 en 6 u eesd lenst (woensdag 7.30 u, ds Van Haaren. Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 9.30 u ds Harkema te Zeist 6.30 u ds Van Embden (Salvatorkerk), 9.30 u ds Rothfusz te Ermelo 6.30 u dr W. Balke (Bethlehemkerk) 9.30 u ds Klusener. 6.30 u ds H. Roelofs. Geref Kerk 9.30 u ds Kersten. 6.30 u ds Sv- brandy (Nieuwerbrug) 9.30 u ds Kof- Rijnland Openbare Lagere oorstraat 100 9.45 u. Universel (kerk vooi Sportlaan Aanvang dienst 4 u. Koudekerk Herv. Gem. 10 u ds A. J. Hartkamp (Hillegom) 5 u ds E. Warnink. R.K. Kerk Maria ter See 8. 0.30 11 en 7 u (zat. av. 7 u). Noord wljkerhont Herv. Gem. 10 Zaal De Zwaan. Dorpsstraat ds schulden, gelijk ook ven onze schuldenaren". Medewerking van het combo "Teil the World". Hulp en Hell: i0 u dr G. de Ru. Den Haag. Aula Noord-Hofland 9.45 u ds Mete ring (Avondmaal en H. Doop). Kapel Rijndijk 10 u Vlc. Berkhof. De Werf: 10.15 u jongerendienst. Geref. Kerk 9, 10.30 en 5 u Ds Reedijk. Gereform. Kerk (Vrijgem) 9 30 en 3 u ds E. Teu- nls. Vemendaal. R.K. Laurentluskerk (zat. 7 u) 8.30 10.30 u hoogmis 12 u. H:r ,*2ï?,e Moeder «odskerk (zat. 7 u) 8. 10 11.30 .7 S'rof.ïand R.K. Kerk av. 7 u) 8. 10. 11.30 en 7 u. St. Viktor (zat. av. 7 u) 8. 9 30. 11 en 6 u. H. Hart in De Zllk (zat. av. 7 u) 9.30. 10 en 11 30 u. Kapel Saneta Maria (zat. av. 7.15 u) 10 u. Kapel Sint Bavo 9.30 zanggroep en zangklas. Baptistengem (achter Van der Valk Boumanweg 236) 10 u dhr de Vries 5 u ds Agter- eek. R.K. Kerk 9, 10 en 12 u (zat. av. Kerk) 10 30 u ds liiskerk) 10 u ds W. E. Verdonk (H.D.) (Gemeentfioentrum) 10.30 u da A. C. J. v. d. Poel. 10 30 u Jeugd- kerk) ds P. Bons. Geref. Kerk 10 u. ds K. Vegter. 7 u ds Brokerhof. Geref. Kerk vrilgemaakt) 9.30 en 3 u lees- Geref. Kerk (vrilgemaakt Alphen aan den Rijn Here. Gem. Adventskerk Jullanastraat 10 u ds M. Fokkema. 6.30 u ds P. A. Lefeber. Kruiskerk Gouwsluls 10 u ds N. J. M. Hoogeniijk. Opstandingskerk Prinses Marijkestraat 10 u prof. dr. G. P. Boskoop Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u ds W. L. Heijmans (HA). Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds H. Dijkstra "de Stek" 11 u ds H. Dijkstra. Chr. Ge ref. 9.30 en 4.30 u kand. J. K. G. Rui- Lelmuiden Herv. Gem. 9.30 u ds Joh. Richter te Reeuwljk 7 u ds S. G. J. Go/erts te Nleuw-Vennep. Geref. Kerk 9.30 u ds J. Huizebosch te Wou- Onrle Wetering Herv. Gem. 9.80 u dhr Drljber te Voorschoten. Geref. Marijkestraat Itterzon te De dui. 95HS u. k,0u6«.vU- en 5 u jeuggdlenst voorganger ds G. de Ruiter m.m.v. Jongerenkoor Evo lutie te Noord wij kerhout. Gebouw Na bij Van Lennepstraat 10 u Jeugdkapel de heer Vermeul. Zaal Opstandings kerk Prinses Marijkestraat 10 u Jeugd kapel ae heer Scholten. Martha- Stlchtlng "Rijnstroom" 10.30 u ds Aalbers, Kerkgebouw Oudshoorn- se weg 10 u ds R. Oort. De Goede Her derkerk Ten Harmsenstraat 9 u ds J. P van Santen. Slonskerk, Hooftstraat 9.30 u ds N. de Ruyter te Beekber gen. 6.3D u ds S. W. Verploeg. Rld- derveld "De Bron" (Bovenkerk) 10.30 xi ds J. P. van Santen, 5 u ds S. W. Verploeg. 6.30 u Community Singing ln de Benadenkerk m.m.v. Alphens Mannenkoor ds De Ruiter. "De Drle- hoorneUranusstraat 7 u ds J. P. v. Santen interkerkelijke dienst. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuisstraat Nleuwstraat 27: ter J. M Ontmoetingscentrum Snljdel- wljk (zat. mld. 5.30) 10.30 u. Hazerswnude Hen'. Gem. 9.30 u ds H. M. Geertsema (H.A.). 6.30 u ds Ger R. Gem. 10 en 4 u Leesdlen- sten. Geref. Kerk Vr. (Prlnc.str.) 10 en 4.30 u ds S. de Waard Vroomshoop. (Salvatorl) 9.30 en 5 u Erediensten. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u Lees- dlensten. Aktle Kruistochten Ned op maandag ïv. 8 u ds J. Gravendeel ln Mariënöurcht. R.K. Kerk Agathakerk H. Oostenbrug. Chr. Geref. Kerk 9.3 Waddinxveen nudiw.' Vliet De H D. van Vliet 6.30 vel. Bethelkerk 9.30 u ds J. v. d. Heu vel 5 u ds W. Verboom, Immanuelkerk 0.30 u -is N. J. Flink 7 u ds H. J. Voors. Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 u ds D. J. Modderaar, 5 u ds B. Koek koek, Oaunoetlngskerk 10 u ds B. Koekko ik ,5udsD. J. Modderaar. Verloop. Oud Ger. Gem. Zuidkade 158 10 en 6.30 u leesdlenst. Rem. Gsm. ln samenwerking met Vrijz. Herv.: geen dienst. R.K. Ont moeting skerk 8.30 11.45 en 6.30 u (zat. 1 Burg. Trooststraat 4 15.25 u Open- R.K. Bernarrluskèrk Rljndllk (zat. 7 (zat. 7 u) 10. 11.30 en 7 U. Poelpolder Katwijk Bethelkerk) u) 10.30 u. R.K. St. Mlchaelkerk Rl1n- dl1k (zat. 7 u) 9 u. Koudekerk aan den Rijn Gebouw Ridderhof 10.30 Engelbewaarders Dorp (zat 11 en 5.15 u. H. Engelbew. (zat. 7 u) 7.30. 9.30 Sd.-Afrika tijd. Wllnls. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds Schoonenboom. R.K. Kerk (zat. 7 u), hulzen. Geref. Kerk 9.30 Doorn 6.30 u ds Alma te Vijf- Immanuelkerk 9 30 u ds Kaag Herv. Gem. 9.30 u ds Car- itens. R.K. Kerk 8. 10 en 7 u (zat. av. Wijk. 6.30 u drs. C. Houtman te Lel- muiden. Chr. Geref. Kerk 9.30 f- Chr. Geref. Kerk Evang. Chr. Gem. (ma- o-school) 10 u ds Agtereek. R.K. kerk dienst. Goede Herder kerk Ten Harmsenstraat 10.30 u ds G. de Ru «iter, 6.30 u ds J. H. ZwitfU f .er, bed. K.A. Ontmoetlngskerk 6.30 u ds M. Hevmans, bed. H.A. Ge ref. Kent Open Hof: 9 u ds F. Pijl man. 6 u ds D. H. Elderman. RTi- te Nieuwkoop Jeugddienst. Geref. Kerk WÊÊ Berg, 5 u ds A. Ge- Wachttorenbespreking I II) Ingang t.o. station Noord: ~»:so" u voorganger P. v. d. Helden; Tesselschadelaan 28 4 u Jeugddienst, en (dinsdagavond 8 u bijbelstudie). Warmond Herv. Gem. 10 u dhr Vink te Katwijk. Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u ds J. E. van Veen Wasse naar. 4.30 u ds D. van Vliet. Wad dinxveen. Kievletkerk 9 u jeugdkapel, (11 t.e.m. 13 Jaar) 10 u drs H. H. v. d. Kloot Meyburg. Messiaskerk 10 u ds J. A. G. van Zanten. Dorpscentrum 9.30 u ds H. Stolk. 's Gravehage. Ge bouw Shalom 10 u Jeugdkapel (12-14 Jaar). Devlerhuls 10 u Jeugdkerk Ge ref. Kerk 10 en 7 u ds Verburg (Zuid) sink. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 - - Jac. J. Rebel. Ned. Prou. Bond. af- Werner. RTL Kerk De Goede Herder u) 8* 10, *1.30 en 5.30 t Orgel in de Nederlands Hei vormde Kerk te Boskoop. mbruege - Blenk, 3.30 u hr Van Gorcum Soes Geref. Kerk 9.30 u ds Langedljk Drl bruggen, fa.30 u ds Huizebosch. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 ds Lalle.ian te Oude Wetering. 7 u Borman te Alphen aan den Rijn He Kerkdienst ln Geref. Kerk. Gereforr Kerk 9.10 en 7 u ds A. Bormaix te A phen aan dén Rijn. Avonddienst ge dienst. R.K Kerk (zat. 7 u) 7.45. 9 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 1 ds S. L. Schoch R K. St. Janskerk Zuij buurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30 10 11 u. Chrltus Dlenaarkerk (zat. 7 ij 8.30 10. 11.30 en 6 u. R.K. Kerk Mee burg (za-.. 7 u) 10. 12 en 6 u. Zwam.nerdam Herv. Gem. 10 u j J. Moste.-t en 6.30 u de heer J. Goe' hart te Nieuwkoop Opening Win te werk Gea. dienst in de Geref. Kei Geref. Kerk 9.30 u kandidaat Pletel ma te Kampen 6.30 u Gez. dienst m Hervormden. R.K. Kerk (zat. av.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4