c Broeder Maasbach doet hartstochten oplaaien Simon Vinkenoog had niets te vertellen vandaaqTTT] [[^[prggmmma i TV morgen] DINSDAG 17 SEPTEMBER 1974 LEIDEN In het LAK-theater sprak gisteravond Simon Vinkenoog voor een nauwelijks gevulde zaal van het toch al kleine theater over het thema .Hoe ziet de mens van mor gen er vit?". Het heette te worden „een verslag van dichterlijke vrijheid, aangevuld met experimenten rond het bewustzijn en informatie over Frederix van Eeden, dit alles gelar deerd met citaten". Een dergelijk uit gangspunt schept verwachtingen, daar kan geen mens omheen. Welk een teleurstellingen moesten de aan wezigen echter verwerken. Vinken oog begA.1 onverwachts, beslist niet zelfverzekerd en enisgzins apathisch met de constatering, dat de belang stelling sinds Tenhaeff danig was te ruggelopen. Daarom devalueerde hij zijn lezing maar tot een „workshop for the happy few". Omdat Vinken oog zelf de relatie tussen Tenhaeff en zichzelf legt, vroeg ik hem in de pauze hoe hij over prof. Tenhaeff en mgr. Simonüs dacht. In plaaits vain te antwoorden snelde de in een groen- fluwelen pak gestoken dichter-au- teur na.ir een typemachine en ratel de daar ui minder dan drie minuten de volgende twee uitspraken uit, die u zeker niet onthouden mogen wor den: Prof. "enhaeff: „Wat betreft prof. Tenhajff, het is Jammer, dat zijn werk m z mensen is overgenomen door anjere mensen, die zich meer met apparaturen en dieren bezighou den 1ia met waarnemingen van spontane gevallen. Ik heb dr. Schou ten horen praten, in een parapsycho logische studiekring over proeven met onderzoek naar telepathie bij mui zen. Ik zou zeggen: „So What?". Het is Juist dt mens, die zo interessant is, omdat nij niet alleen over uittredin gen, helderziendheid en telepathie leest, m .ar er ook zelf mee te ma ken krtj^;,, ln eigen gezinsverband, etc. Het /ou trouwens op schoolpro gramma's moeten komen Mgr. Simooris: „Wat betreft mgr. Simonis en de Sores in de RK kerk; het is af te wachten of de kerk, die Jezus Christus bouwde, op rotsen of op zand was gebouwd. Ik voor mijzelf ahnvaard de mens als tempel, in zijn u.dividualiteit en zijn univer saliteit geen machtscomplex, geen organisatie, en ik vimd 't maar heel jammer, dat de r.k. kerk (niet de theologe» is weggegroeid van de mystiek en de grote hang naar Gods- ervaren, of het begrip daarvoor. Mis schien de nood der tyden straks.." Na het lezen van deze uitspraken ontkomt men toch niet aan de neigimig de drie sprekers tot nu toe, t.w. prof. Tenhaeit, mgr. Simonis en Simon Vinkenoog met elkaar te vergelijken. Onmiddellijk vallen dan een aantal dingen opde voorbereiding van Ten haeff en Simonis waren voldoende garantie voor een boeiende lezing (si monis hid het hierbij nog moeilijker dan Tennaeff, omdat diens onder- werpbehandeltog meer aanspreekt dam 't onderw. „de toekomst van kerk en geloof). De voorbereiding van Vinkenoog moet echter bijna nihil zijn geweest. Hij geeft een school voorbeeld van „repebitiio" en geeflt over ,de mens van morgen" zulke nauwelijxs volgbare definities, dat men zich verwonderd afvraagt, of Vinkenoog wellicht uit een op korte termijn te verschijnen autobiografie citeert. Hij noemt na het voorle zen van een zestal gedichten nog een aantal onderwerpen, waarover hij zou kunnen gaan praten, maar rolt vervolgens een shag, kijkt op de pols horloge van een op de eerste rij zittende toehoorder, negeert de zo- Juist naar voren gebrachte onder werpen (w.o. Gary Davis, d? eerste wereldburger, die zijn paspoort ver scheurd-) en verklaart de lezing na een half uur voor beëindigd. Vervol gens trext hij zich helemaal terug in het duister en komt daaruit pas te voorschijn wanneer de toeschouwers de zaal verlaten hebben. Dan pas dringib de vernietigende waarheid zich aan de toeschouwers op: een verge lijking tussen Tenhaeff. Simonis en Vinkenoog gaat niet alleen mank. om dat alleen de laatste niets te ver tellen heeft, maar ook omdat de uit straling van de woorden van Vinken oog vrijwel nihil is. Vinkenoog mist niet alleen de diepgang van zijn twee voorgangers, maar weet zelfs niet de indruk te vestigen, dat hij de schijn kan ophouden. Vooral met de (overigens voksmen foure) decla matie van een gedicht van Hadewych toont Vinkenoog duidelijk zijn te- kortkomngen. Het historisch, lite rair perspectief, waar hij met dit mengeldicht op doelt wordt volkomen door hem voorbijgestreefd. Men kan Beuker nu eenmaal ook niet verge lijken met Luns en Witteveen, zoals Dylan de vergelijking met Beethoven en Bach ook niet kan doorstaan. Daarom had Vinkenoog nimmer mo gen ref ,'ven aan de lezing van Ten haeff. Daarom had hij in zijn repe- titio oox nimmer de zin „zijn groot ste vijand is zijn eigen onwetend heid" moeten opnemen. Het gevaar, dat deze uitspraak op hem' zelf zou worden oetrokken, heeft hij danig onderschat. Zo wordt onze taal, een kostbaar goed, omgevormd tot pas munt voor de massa. A.C. KOEKEBAKKER JR. Fluitconcert VANAVOND IN TELEVISIEDOCUMENTAIRE de nieuwe sitting het Gouden Roos NEDERLAND I 18.15 Samenvatting van de opening der Staten Generaal (NOS) 18.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De Stratemakeropzeeshow (VARA) Dit spektakel-programma voor de jeugd heeft avond de radio en de televisie tot onderwerp. 19.30 Zomer aan de Noordpool, natuurfilm 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Coldilz, tv-serie (VARA) 21.15 De Ombudsman (VARA) 21.40 Soy Libre: Belgische inzending j Festival in Montreux (VARA) 22.05 Achter het Nieuws (VARA) 22.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 1J.45 Brigadier Dog (NOS) 18.35 Journaal (NOS) 19.05 Speedy Gonzales (KRO) 19.10 I'eppi en Kokki, jeugdserie (KRO) 19.30 De Mclcliiors. avonturenserie, dl. 19 (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Een gravin van Hong Kong, speelfilm met Marlon Brando (KRO) 22.05 Al is het de Paus, zegt broeder Maasbach, documen taire fiim (KRO/RKK) Een filmisch portret van de evangelist, zendeling en gebedsgenezer Joh an Maasbach. De film laat ook beelden zien van een gebedsdienst, die door broeder Maasbach wordt geleid. 22.55 Den Haag vandaag (NOS) 23.10 Journaal (NOS) Wat me bij de herhaling van het tweede deel van „De Stille Kracht" vooral frappeerde was, dat ik die stemmen zo intensief terug herken de, van Doddy, van Oerip, van Soenario, maar toch ook van Leonie en de Resident, en ik besefte opnieuw dat het stuk toch een sterke indruk had achtergelaten, ook al zag ik sommige zwakheden nu, voor de tweede keer, duidelijker zitten, ondanks het feit dat Walter van der Kamp bij het terugbrengen van de vier delen tot drie delen de zwakste plekken eruit heeft gesne den. Merkwaardig genoeg komt nu pas de kritiek los. van wat men „de bevoegde zijde" zou kunnen noemen, de „oud-Indisch-kenners". De belang rijkste van hen is Rob Nieuwen- huijs, ook bekend onder zijn schrijversnaam Breton de Nijs, die in de Haagse Post van deze week eerst op de vergissingen van Louis Couperus wees (deze heeft in zijn roman de kwelduivels enerzijds en de goena goena anderzijds door elkaar gehaald. Dat zou u misschien een rot zorg zijn, maar voor Indonesiërs en de wat doorknedcr kenners van de Javaanse mythologie is dat een pijnlijke zaak), en jaarna op die van tv-regisseur Walter van der Kamp. Weliswaar prijst hij Van der Kamp op enkele punten hogelijk, maar de scènes met de dronken regent, met Raden Ajoe, die zich voor de voeten van de resident werpt, alsmede het feit dat hij Van Oudijck voorstelt als een vooruitstrevende figuur die het nationalisme voorzag, beschouwt hij als strijdig met de Indische werkelijkheid omtrent 1900. Ook de „blijkbaar onvermijdelijke moderne sex-happenings" vindt hij onjuist getaxeerd, en hij zegt over Leonie dat zij zich nooit zo gretig voor de liefdesdaad zou hebben aangeboden en zich nooit pardoes zou hebben uitgekleed. Wat dat betreft moet er toch sprake zijn van verschillende tekstinterpre taties, want afgezien van het feit dat Walter van der Kamp wel genoodzaakt was dialogen te schrij ven op plaatsen waar Couperus met beschrijvingen of aanduidingen vol stond. heeft hij zich met betrekking tot de scènes met de dronken regent, de wanhopige Raden Ajoe en de wellustige Leonie toch heel dicht bij de tekst gehouden. Bovendien, zegt Walter van ,der Kamp, haalt Nieuwenhuijs Qe uitlatingen van Bob de Lange (Van Oudijck) en Rudolf Lucieer (Van Helderen) door elkaar wat het nationalisme betreft. Tot zover „De Stille Kracht". Televizier Magazine zocht verbin ding met Tokio, Parijs en Schiphol over de gijzeling, maar liet zich er voor het overige niet door van de wijs brengen en bracht ook nog andere onderwerpen ter sprake. Een daarvan kwam als „ongenode gast" binnengemarcheerd: een groep boe ren die zes minuten zendtijd kregen om alle grieven te spuien. Er werd daarna wel gezegd dat zo'n onverwachts bezoek „niet voor herhaling vatbaar was". Daarna kregen we een collage te zien van korte fragmenten uit een groot aantal troonredes sinds 1948, waarbij het opviel dat prins Bernhard opeens van rechts naar links verhuisde, en de koningin een imposante hoedenverzameling moet hebben die terecht onderwerp is geworden van een fotoboek. De meeste tijd was echter ingeruimd voor het boen van Cornelius Ryan over de Slag bij Arnhem, dat binnenkort in vertaling verschijnt. We kregen een heel duidelijk expose van de slag. en hoorden dat de mislukking voor een groot deel te wijten was aan het negeren van elke Nederlandse kennis van de omgeving en mogelijkheden, waar door de oorlog nodeloos werd verlengd, de hongerwinter zijn kans kreeg, enzovoorts, enzovoorts. En dat allemaal omdat Montgomery te eigenwijs was cn zijn verstandiger „rechterhand" juist ziek was toen prins Bernhard vergeefs zijn hulp (en die van zijn ondergeschikten) kwam aanbieden. Prins Bernhard werd zelf ook nog geïnterviewd. Gevraagd werd of hij er nog iets van geleerd had. „Ja, de enorme invloed van een paar mensen op het leven van duizenden" En zo is het natuurlijk: de ene man eigenwijs, de andere ziek, en een miljoen mensen (schatting van Ryan) verliezen nodeloos het leven. NICO SCHEEPMAKER 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.30 L/löMe orgelmuziek, 19.05 (S) Y'aLl ©ome: Country and Westernpro gramma. 19.30 Vanavond muziek, vro lijkheid en verstrooiing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Lichte grammofoon muziek. 23.05 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II KRO: (S) KROmuziek uit eigen pro- dukties. Politieke Partijen: 18.19 De Boeren Partij. KROi 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 (S) Lichte orkestmuziek. 19.00 After Beat - een poprakonstruktie NOS: 19.60 Den Haag vandaag. 20.00 o:oog. 22.46 (S) i Omroepkoor: Alleenspraak, roeporkeot met zangsollste: hedendaag- krant NOS: NOS: 18.02 Joost VARA: 19.02 Drie loopt achter. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Jazz en In de kleine 2.02 (S) Kees 16.00 Meer over minder: De s de sprekende minderheid. 17.00 Eurolight: lichte muziek. Overheidsvoorlichting: 17.20 Terzake - Landbouwveiligheids- Overheldsvoorlichting Landbou wveillghe idS' week. Uitzending van het Ministerie Sociale Zaken. NOS: 17.30 Nieuws. NCRV: 17.32 (S) Hier en tfu. Hilversum III AVRO: 7.02 Drie op Je boterham .8.02-8.05 Radiojournaal). 9.03 iS) Pep-op-Drie: arbeidsvitaminen po pulair verzoekplatenprogramma. 11.03 Drie draait op verzoek. 12.03 Radiojour- 14.03 POP-kontakt I. 15.03 POP- kontakt II. 16.03 De Hismeesters I met de Amerikaanse top-twlntig. 17.03 Ra diojournaal. 17.06 De Hitmeesters II miet de Engelse top-twlntlg. 23.00 Strip: dinsdagavond- TV DUITSLAND 1765-18.00 (K) Journaal. (Regio naal programma: NDR: 18.00 (K) Diskussie. 18.30 (K) Aktua- Gene Bradley in geheimer Mission, tv- serte. 19.59 (X) Programmaoverzicht. WDR (K) 8.55-9.25, 10.05-10.35 (Z, W) 10.40-11.10 en 11.15-11.45 (K) TV-kur- sussen. 18.05 (K) Eddies Vater. 18.40 gymnastiek. 7.20 (S) Nieuws en om 9 00 Van alle markten thuis. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 (S) Radio weekblad. 11.00 Nieuws. 11.03 Vooor de kinderen. 11.15 12.00 Moerdijk 21.00 (K) Fluchtgedanken. tv-film. VPRO: Deze dag. 8.00 22.30 (K) Journaal, kommentaar en -u-erbericht. 22.50 (K) Talkshow. 23.50 Centraal: gesorekken. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 (S) Een middag Ie Stoomradio. 16.00 Nieuws 16.08 (S) De terreur van hiernaast, hoorspel. 1660 (S) Melodieën Express (K) Journaal. Duitsland II 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Cir- 17.10 (S) Dansorkest met solisten. 17.30 ousprogramma. 17.40 (K) Aktualiteiten en muziek. 18.25 (K) Arpad, der Zi geuner. tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Die Supersptnne, tv-film. 21 (K) Journaal. 21.15 (K) Informatie en meningen. 22.00 (Z/W) Dokumen- taire film. 22.40 (K) Journaal. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 Ontbilt- (760 Nieuws. 7.41-8.00 Aktua. ïuws. 8 36-8.45 Gymnastiek huisvrouw). 10.00 (S) Voor de 11.45 Bejaardenprogram- iellngen. 12.00 (S) Van KRO's Pauzeprogram- H.J van het land. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Echo 13.00 Raden maar.) 14.00 Huisbezoek. de Kamermuziek. 15.30 üleuwa 1563 Spiegel van Duitsland. De Duitse dichter en vertaler van o.a. de Spaanse dichter en to neelschrijver Federico Garcia Lor- ca. Enrique Beck, is gisteren in Riehen bij Bazel in Zwitserland op 71-jarige leeftijd overleden. Beck was in 1903 in Keulen ge boren. Dertig Jaar later vluchtte hij uit zijn vaderland en vestigde zich in 1934 in Spanje. Sinds 1940 woonde hij in Zwitserland en had de Zwitser se nationaliteit. iVoor ton uit museum geroofd AMSTERDAM Bij een inbraak ln het museum van Werkspoor in Amsterdam zijn op 6 september voor een ton aan kostbare stukken gestolen. De diefstal is nu pas be kend geworden. Onder meer ver dwenen drie oude schilderijen. Het zijn een zeegezicht van Opdenhof, een portret van tsaar Peter de Gro te en een zeventiende eeuws werk van Simon de Vlieger. Karpov remise tegen Kortsnoj MOSKOU De eerste partij van de kandidatenmatch schaken tussen Kortsnoj en Karpov is gisteravond in emise geëindigd, op voorstel van Kortsnoj. De partij trok in Moskou zoals te verwachten was grote belang stelling. De zaal van het gebouw van de vakv"-eniging waar de match ge speeld werdt kan 1000 toeschouwers bevatten, en buiten stonden nog ve le men-^n die vergeefs om een kaartje vroegen. Kortsnoj koos met wit een scherpe variant van het en gels, waai mee hij in zijn vorige kan didatenmatch twee maal van Petros- jan had gewonnen. Ook nu kwam hij volg.-ns de grootmeesters, die in Moskou ue match volgen enigszins in het voordeel, en omstreeks de 22- ste zet had men in de positie van Karpov geen volledig vertrouwen. Toch is het niet waarschijnlijk dat Karpov werkelijk in ernstig gevaar heeft verkeerd. Karpov beheerste met.zijn paarden belangrijke centrumvelden en kon het evenwicht naar het schijnt vrij gemakkelijk handhaven Na de 37- ste zet van zwart bood Kortsnoj. die in tijdn <-»o al eens de zetten had her haald, emise aan, Karpov had geen reden dii te weigeren. De tweede partij van de match wordt morgen gespeeld. 22.55. Marga Kerklaan (regisseur/ samensteller van recente- pro gramma's over Pinksterbeweging en Jehovah's Getuigen) maakte deze film met medewerking van pater dr. Lucas Grollenberg. De film toont ons Johan Maasbach in zijn zendingskantoor. We zijn getuige \an een doopdienst en een zalvingsfeest. We krijgen een beeld van het riante interieur van Maasbac i s huis, waarin zijn echtge note en beide dochters met nadruk verklaren dat man en vader een voorbeeldig mens is. In het slot laat Johan Maasbach een van de twee kerken zien die hij onlangs heeft gekocht. In de voormalige Havenkerk in Schiedam eens een bloeien centrum vam r.-katholiek geloofsleven heeft een gesprek plaats met pater Grollenberg, die vroeger in de Schiedamse kerk preekte in de mis opdroeg. In een schriftelijke toelichting stelt Marga Kerklaan: „Een gesprek tussen twee boeiende mensen in verdraagzaamheid en met humor, maar waarin beide evangelisten niet schromen hete hangijzers stevig aan te pakken." De indruk wordt echter gewekt dat pater Grollenberg machteloos optornt tegen de simplistische bijbeluitleg van broeder Maasbach, dat de evangel i .t nergens klem wordt gezet, behalve daar waar het gesprek gaat over gebedsgenezing. Op dat mo ment bi.)kt Maasbach een keihard standpunt in te nemen. Hij zegt dan zondermeer: „Als de mensen niet genezen dan geloven ze niet voldoende of ze zijn vol van zonde." Maasbaco blijkt ook een koopman te zijn. Want als hij meedeelt dat de banken uit de kerk zullen verdwijtvm, wendt hij zich regel recht tot de kijkers met de opmerking: „Als er mensen zijn die deze ban ren willen kopen..." Broeder Maasbach heeft geen kerk. De accanten van zijn beweging liggen op vrijheid en geloof in de heilige geest. Mensen uit allerlei kerkgen botschappen komen naar zijn oij ;enkomsten. Hij wekt ze op tot be tiring, liefde en verdraag zaamheid. De wijze waarop de film cüt alles registreert slaat de kritische toeschouwer soms met De KRO brengt vanavond de film 'De gravin van Hong Kong' op het scherm. De hoofdrollen in deze film, die Charles Chap lin in 1966 maakte, worden gespeeld door Sophia Lor en en Marlon Brando. ADVERTENTIE «Gestoofde pis met paprika (4 personen) Stoof 4 gesneden uien, 250 g gesneden tomaten, 1 of 2 in schijven gesneden ontpitte paprika's in boter of olie in vuurvaste kom half gaar. Leg 600 g lichtgezouten filets (kabeljauw, wijting, schelvis) op de groente, verdeel stukjes boter erop en laat de afgedekte schaal 'jnfr. 20 min. in hete oven gaar worden. Bedruipen CSjlJ') met tomatenketchup. Opdienen met aardappelpuree.'"''!.^" U bóft ah u van ris houdt want vis houdt fit Broeder Maasbach: omstreden evangelist zonder kerk verbijstering. Mensen die in extase naar vo-en wankelen, zich met een verheerlijkt gezicht laten zalven of onderdompelen, die flauw vallen of languit op de grond hallelujah, stamelen, luid bidden en snokken van verukking. Bij dit alles blijft de evangelist de glimlachende leider die grapjes maakt en door een perfecte regie de hartstochten hoog doet oplaaien. Maasbach is ook een voortreffelijk acteur, die voor de camera in snikken uitbarst en zegt: „Sorry, <k heb God lief met heel mijn hart Wat zegt Marga Kerklaan daar nu van? „Ik geloof dat hij meent wat hij zegt. En wat zijn volgelingen betreft, de meesten zijn labiel, eenzaam, zoekende zielen, die de bestaande kerken de rug hebben toegekeerd omdat zij er van vervreemd zijn. Bovendien is er weer een duidelijke behoefte aan mystiek. Is het zo erg dat die mensen naar Johan Maasbach gaan? Hij verplicht ze tot niets. De mensen komen bij hem, ondergaan een soo~t doping en kunnen er dan weer een week tegen. Ze verlaten de bijeenkomst als blije mensen die weer zijn opgewassen tegen hun dagelijks-: problemen." Pater Grollenberg onderschrijft die mening. Op de vraag of hij als r.-katihcliék blij is met deze beweging •antwoordt hij na lang nadenken: „Ja, dat ben ik wet" Literatuur Broeder Maasbach neemt de bijbel letterlijk en maakt zich nooit zorgen over geld. „De Heer zegt: ik zorg voor jeen hij liegt nooit." Dit houdt hij ook vol i'n het gesprek mat pater Grollenberg De wetenschap per is er niet tegen opgewassen, omdat hij niet kan overbrengen dat het lezen van de bijbel gecompli ceerder is dan Maasbach denkt. Johan Maasbach is op dit ogenblik op zendingsreis naar Indonesië. Van paiter Grollenberg heeft hij wat literatuu- meegekregen om zich meer ce verdiepen in bijbel en geloof. Daarna zal er een nieuw gesprek plaatshebben. Pater Grol lenberg heeft daar goede verwach tingen van. Maar Maasbach zal nooit erkennen dat zijn opvattingen te simpel zyn. Daarmee zou hij zijn eigen organisatie ondergraven, die inmidde's 300.000 sympathisanten telt. Maasbach is zo overtuigd van zijn ge'ijk dat hij met iedereen in de clinch durft te gaan. Al is het met -die Paus. Boeren in de NOS-studio HILVERSUM Rond veertig boe ren hebben gisteravond gedreigd de NOS-studio's in Hilversum te zuilen bezetten als zij niet de gelegenheid zouden krijgen hum standpunt voor radio of televisie kenbaar te maken Omdat zij daar na enig intern over leg ruimschoots de gelegenheid toe kregen is het niet tot een bezetting gekomen. De boeren kwamen juist bij de studio aan toen het radiopro gramma "Komt u maari waarin luis teraars telefonisch kunnen reageren op actuele gebeurtenissen, aan de gang was. Enkele woordvoerders van de boe ren kregen de gelegenheid hun situ atie voor de microfoon uiteen te zetten terwijl de luisteraars konden reageren en dat ook deden. Tevens bood AVRO's Televizier de boeren de kans om in tien minuten hun stand punt kenbaar te maken in deze actu aliteitenrubriek. Een en ander werd op de beeldband opgenomen en een half uur later uitgezonden. Het is verder niet tot moeilijkheden gekomen mede omdat de NOS en de actualiteitenrubrieken al enkele maandien op een dergelijke situatie waren voorbereid. Shirley Bassey in Den Haag en Amsterdam Vanavond in het Amsterdams Concertgebouw het eerste concert van Shirley Bassey onder de titel "Gala of the Year". Reeds vorige week was de zaal vol ledig uitverkooht. Morgenavond treedt zij op in het Congresgebouw in Den Haag en donderdag in de Doe len. Zij zal zeker de nummers zingen van haar nieuwste lp "Nobody doet it like me". naai. P.P.: 20.20 Democratisch Socia- (Que 1» bete meure), speelfilm. (Rijks keuring: 14 jr.) 2265 (K) Panoramlek. 22.50 (K) Studio Sport. 23.30 Den Haag vandaag. 23.45- 2360 (K) Jour- Nederland II NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. 18.55 Journaal. NCRV: 19.05 (K) NCRV Poppenkast. 13.30 (K) Salicht Leyden Een sleutelstad in Leiden, docu mentaire film t.g.v. herdenking van het ontzet van Leiden. 400 jaar gele den. NOS: 20.00 (K) Journaal. NCRV: 20.21 (K) Land van bronsgroen eiken hout - Limburg: een gezongen im pressie. 21.05 (K) Spel zonder geuzen *- '"~R-KRO/RKK: 22.25 de wekelijkse informa- kerk en samenleving. Journaal. TELEAC: 22.55-23.40 (K) Computerkunde - les voor gorilla 's VOORSCHOTEN/WASSENAAR Maandag 30 september maakt de NCRV-televisie opnamen van de concertfluitiste Ellen Macgillavry in het dierenpark Wassenaar. De flui tiste, die binnenkort haar 30-jarig fluit-jubileum viert, speelt eerst in de tropische vogelhal en gaat ver volgens over tot een optreden voor een bijzonder publiek: de gorilla's van Wassenaar. De directie van het dierenpark zegt zeer benieuwd te zijn naar de reacties van de goril la's. Vanavond kijken naar broeder Maasbach, hoofdpersoon in de KRO-documentaire „Al is het de Paus" via Nederland II van 22.05-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5