Bijbelvertalingen en de reformatie KERKDIENSTEN Kritiek op Nedbijbelgenootschap mmijuunuus ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1974 In een verslagje van de jaarlijkse toogdag van de Gerefor meerde Bijbel Stichting (GBS) die in het begin van deze maand gehouden is, lazen we dat daar „scherpe kritiek" is geuit op het werk van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG). Het ging over de „vele publikaties" waarmee het NBG de bijbel onder het Nederlandse volk tracht te bren gen. En dat dit bijbelgenootschap hier met enig succes ope reert, bewijzen de verkoop-cijfers die worden gepubliceerd in het blad dat op geregelde tijden aan leden en begunsti gers wordt toegezonden. De scherpe kritiek welke door de voorzitter ds. J. van Haaren, predikant bij de Geref. Ge meente in Amersfoort, is geuit bestond hierin „dat de mo- der.re theologie duidelijk in deze uitgaven doorklinkt, zowel in de vertaling als in de verklarende toelichting". Statenvertaling Voordat we in Zeeland kwamen. "De gereformeerde inspiratieleer is losgelaten. Evolutie- en revolutie theorieën worden aangehangen en een valse oecumene wordt gepropa geerd". Aldus lazen we in het verslag van de toogdag. Het zijn, kerkelijk wisten we met dat er onderscheid was tussen de verschillende uitgaven van de Statenvertaling, maar daar heeft men ons toen duidelijk ge maakt dat de uitgave van het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap) (toen nog te verkrijgen) beter was De GBS trekt haar leden uit een bepaalde hoek, uit de Geref. Ge meenten in Nederland en Noord- Amerika, uit de Geref. Gemeenten in dan die van het NBG. Nederland (deze zjjn niet dezelfde, Om het verschil te tonen, werden de laatsten zijn voortgekomen uit ons verschillende teksten opgesla- de eerste na het geding met dr. Steenblok in 1953, die in de voorwer- pelijke prediking in de Geref. Ge meenten een steeds meer doorvloei- seerd gen, waarvan ons alleen is bijgeble ven 2 Kon. 9:8. In de uitgave van het NBG was deze tekst wat gemoderni- ende vervlakking meende te moeten constateren), uit de Oud Geref. Ge meenten (oorspronkelijk ook ont staan uit de arbeid van ds. Ledeboer in de vorige eeuw maar die niet mee gingen toen ds. Kersten een meer der verband stichtte en een theolo gische school te Rotterdam) en uit bepaalde hervormde Geref. Bonds- stónd.* in niet plastisch letterlijk gemeenten en Chr. Geref. Gemeen waardoor Je wel uit heit Hebreeuws vertaald. Ze was, volgens onze zegsman, vervaSist. Nu zijn wij voor ons, gehecht aan de Statenvertaling. Dat is niet alleen omdat we er bij zijn opgevoed. De Statenvertalers heb ben getracht zo letterlijk mogelijk wat er in de oorspronkelijke talen taal over te zetten, ten. Deze GBS is het ook die paalde druk, welke be- wat ref. belijdenisgeschriften en formulie. ren. Men houdt dus vast. niet alleen aan de Statenvertaling, de psalmen van Daitiheen i In duidelijke taal derlijke vertaling krijgt. Maar, wie de bes te vertrouwd is geraakt met die Sta tenvertaling en deze in de praktijk van zijn pastorale werk heeft leren gebruiken, zal onmiddellijk weten de hand acht, van de Statenvertaling op nieuw uitgeeft in een gelijke oude band met koperen sloten en hoeken. In het verslag van de toogdag lazen wc ook nog dat men behalve de huis- men "tegen zo'n wonderlijke verta- bijbel die reeds verschenen is. even- llng aanloopt. De kanttekeningen eens wil uitgeven een zakbijbel, waar- -neipen dan meestal wel verder op ln ook opgenomen zijn de psalmen ln weg men de beste uitgave van de berijming van 1773 plus de ge- de statenbijbel weer opnieuw ultge- met de kanttekeningen laat men deze laatste dan ook le- zeker bij plaatsen die bij eerste eveneens aan de oude psalmberij- ]ezlng ^t duister zijn Men zal ming en de belijdenisgeschriften van ook kunnen lezen dat zelfs de de 15e en begin 17e eeuw. Dat men statenvertalers wel eens wat verle- dus blijkbaar helemaal is afgestapt hebben gezeten en een keuze hebben moeten doen. Ook zal men overgegaan naar de berijming van be^^en dat er in de kanttekenin- slechts twee eeuwen geleden, vinden 5taan; ook vertaald we Jammer, want in de berijmde psalmen van 1773 zit heel wat meer van de geest van de moderne theo logie van die tijd (en ook van onze tijd) dan men vermoedt, in ieder ge val is Datheen zuiverder gerefor meerd, als het daarom gaat. In die pslamen van 1773 moet de gemeente zingen om een voorbeeld te noe- hun werk niet als onverbeterlijk heb- van God als 't eeuwig opper- gerekend. Zij hebben geweten n. Zo iets vinden we niet bij Datheen en het is onbijbels ook. moeilijk en moei- Zij hebben het werk verricht naar hun beste weten. Waarom is het NBG overgegaan tot het maken van een nieuwe verta ling? Om de dood eenvoudige reden dat de taal, die wij nu spreken niet meer de taal is van de 17e eeuw. Dit zit, waarlijk niet alleen in het ver- konten van "ende" in "en" en derge lijke wijzigingen. Wanneer wij spre ken en schrijven drukken wij ons uit op een andere wijze. De woordkeus en de bouw van de zinnen is een an dere geworden. In de vertaling van 1952 heeft men ziioh toch nog zoveel mogelijk gehouden aan het oude voorschrift om zo letterlijk mogelijk weer te geven wat er in het oorspon- kelijke staat. Sindsdien is de ont wikkeling bij het NBG verder ge gaan en zijn er vertalingen gekomen in de omgangstaal. Wanneer de bij bel vertaald moet worden in, zeg maar, een Afrikaanse taal of dialect, kan men zich in vele gevallen niet houden aan een letterlijke vertaling. Daar zijn geen woorden voor en zo heeft men zich moeten aansluiten bij de omgangstaal die daar gespro ken wordt. Datzelfde heeft men nu ook getracht te doen met het over zetten in onze eigen taal, opdat het woord van de bijbel door de gemid delde Nederlander beter zou kunnen worden verstaan. Over het resultaat kan worden getwist, maar we heb ben niet de indruk dat de "moderne theologie" hier een hand in het spel heeft gehad. Wat die "gereformeer de inspiratieleer" betreft, daarin heeft men gedeeltelijk gelijk, vooral als men de Statenvertaling als zoda nig daaronder ook laat vallen. En dat doet men, terwijl men vergeet dat een vertaling altijd slechts een vertaling is. Verontrusting In dat verslagje van de jaarlijkse toogdag van de GBS zien we een stukje van de verontrusting die over kerkelijk Nederland gaat, voorzover het behoort tot de protestantse de nominatie. Hier ging het dan speciaal over de vertaling van de bijbel, maar we zullen ddt toch breder moeten zien. Heel in het algemeen zullen we kun nen zeggen dat die verontrusting overal naar boven komt, waar men het gevoel krijgt dat er oude ver trouwde paden worden verlaten. In de kerk, zo in het algemeen, is men nog al aarzelend voor nieuwe wegen. De "vaderen" blijven een niet ge ringe invloed uitoefenen. Dit wordt wel eens afgedaan met het woord "conservatisme", maar dit is op zich zelf een dooddoener en daarmee is men niet van de verontrusting af. Men zal ook moeten proberen die verontrusting te begrijpen. We zijn allemaal op een bepaalde manier op gevoed. Dat wat we als kind hebben geleerd, blijft in zeer vele gevallen de achtergrond van het leven. Daar bij kan ook behoren die oude Staten- greep uit de bijbel, die als een kostbaar erfstuk is verkregen en op een ereplaats pronkt. Daartoe kan ook behoren de Latijnse mis, zoals die vroeger in de RK Kerk algemeen gebruikelijk was, of het kerkboek waarmee groetmoe- der naar de kerk ging, of de drie for mulieren van enigheid, waarin de reformatie in ons land, dikwijls on der de rook van brandstapels, haar geloof tot uitdrukking heeft gebracht en waaruit men in zijn jeugd is on derwezen. Met al deze dingen kunnen samen hangen een stuk werkelijk christe lijk geloof. We kunnen zeggen dat dit bijkomstigheden zijn. Zeg dit weer niet te vlug. Een mens kan het ge voel krijgen dat hij iets van zijn ge loof zal kwijtraken wanneer hij de oude gegevenheden loslaat en dat dan het fundament van zijn zalig heid gaat wankelen. Men kan het dan ook niet begrijpen, zoals mij on langs door een lezer is geschreven, dat ik met oosters orthodoxen een gemeenschap gevoel, ook wanneer ik van heel hun kerkdienst niet meer heb verstaan dan Jezus Christus, halleluja en amen. Men beluistert daarin dan blijkbaar ook een "val se oecumene", terwijl die oosters or thodoxe kerken in deze eeuw meer martelaren voor him christelijk ge loof hebben gekend dan welke kerk ook. WOORD VAN BEZINNING Psalm 42, die we bespreken, was de lievelingspsalm van vorige ge neraties. Hij wordt nu veel min der gezongen. Staat dit "hijgen naar God" te haaks op ons ho rizontale denken? Er doen grote misverstanden mee in deze ver schuiving van de waardering. De didhter verblijft in het land van Herman, daar waar de Jor- daan ontspringt. Hij is ver van Sion, Jeruzalem, van het cen trum van zijn land en volk. Waarom, zo vragen we in het al gemeen is iemand ver van huis? Hat eerste antwoord zou kunnen zijn: hij is geëmigreerd, want hU is gevlucht. Ik denk aan Jona, die weigerde de goddelijke opdracht aan de Nindvieten te brengen en er vandoor ging. Een derde reden is: omdat htf verbannen is. Aan HEIMWEE deze laatste mogelijkheid moeten wij denken bU psalm 42. De dich ter is achterna gezeten, over de grenzen gedreven, opgejaagd en nu voelt hij zich ontheemd in dait vreemde land. Hij verlangt naar zijn volk, naar zijn land. Hij verlangt naar God. Treffend wordt diit weergegeven ln de oude berijming: 't Hijgend hert, der jacht ontkomen, schreeuwt niet sterker naar 't genot van de frisse waterstromen, dan mijn ziel verlangt naar God. Er is geen sprake van vlucht voor het lerven als zodanig. Inte gendeel: hij is juist voor het le ven opgekomen, voor het leven met God en de naaste. HU is vol van die God van bevrijding, wil bij Hem blijven en van Hem ge tuigen. Hij heeft zijn mond niet gehouden. Hij is opgekomen voor gerechtigheid en voor heit rechte leven van mensen met elkaar. HU heeft beweging gebracht, om dat hij zich niet kan neerleggen bU de bestaande toestanden. HU heeft op zere tenen getrapt. Daarom, om zUn overtuiging, om zijn geloof, is hU niet langer ge duld en uit het land gejaagd. Verbannen! Zo gebeurde het toen. Zo gebeurt het nu. In dat verre land voelt hU zich als een vogel, die uit zUn nest geworpen is, vervreemd, verloren geraakt. Het heimwee wordt steeds sterker. Wanneer zal hU weer thuis zUn, voor Gods aan gezicht verschijnen, met zUin ge loofsgenoten zingen ter ere van God? De mensen ln zUn nieuwe om geving hebben hem als een gelo vige leren kennen; ook daar heeft hU niet gezwegen. Maar zUn ge loven is anders dan het hunme. ZU zeggen: als je gelooft dan heb je het goed en gaat het niet goed dan berust Je en pas Je Je aam. Maar de dichter bentwoordt niet aan het beeld van het rustige vertrouwende geloof. HU klaagt, hU schreit, hU voelt zioh verla ten. Alle ellende gaat om hem als de baren van watervloeden. HU gaat in het zwart, verkeert im rouw. God is een beetje dood voor hem. Waarom vergeet GU van heimwee naar die God. De omstanders begrijpen hem niet, ze voelen zich door hem lastig ge vallen en beginnen hem te sar ren en te honen: waar is nu uw God? Hun geplaag is als een doodsteek in zijn beenderen. Luther kende de nood van de psalmist als zUm eigen nood. Eens zat hU moedeloos neer met zUn handen ander zUn hoofd. ZUn vrouw stond ineens op van haar stoel en sloot de luiken van de ramen op klaarlichte dag. Luther keek verbaasd op en vroeg: 'Waarom sluit Je." "Wel", ant woordde zU, "ik zde toch aan Maarten Luther dat God dood is." Toen stond Luther op en schaam de zich: "God is niet dood." De psalmdichter vermant zich ook en zegt: Wat buigt gU u neder, o mijn ziel, en zijt gU onrustig in mU? Hoop op God. want ik zal hem nog geloven, mUn Verlosser en mUn God! Wat ons te denken en ite gelo ven geeft is dit: De vluchtende Jona wordt door God in de klad den gegrepen en opnieuw voor een opdracht geplaatst. Maar de verbannen dichter, die het mee God heeft gewaagd, wordt aQeen galaten. God trekt zich terug, zo lijkt heit. Zo gebeurt hot met Gods geliefden volgens de bUbel ZU zUn de vooruitgeschoven pas ten im de wereld, zU moeten de lasten vam het leven dra.gen, zU buiigen zich onder da zonden van de wereld. ZU komen God niet tegen. Hun verlangen naar God neemt toe. ZU verteren vam heim wee naar de levende God. Arm voelen ze zich, intens arm. omdat ze zo volledig op God zUn inge steld. Onrustig is hun hart in hen, omdat het slechts rust in God kan vinden. Over Jezus zege het oude avondmaalsformulier daarom mag ik "im mijn hoogste aanvechting verzekerd zUn, dait HU verlaten werd, opdat wU mdm- meer meer verlaten zouden wor den". Als wU psalm 42, God lovende, meezingen, belUden wU met het Joodse volk, dat mens zijn is: honger en dorst hebben, verlan gen en hygen. Zalig, die hongeren en dorsten naar de leivende God, want zU zullen verzadigd worden door ZUn tegenwoordigheid. M. J. WAGENVOORDE, Herv. predikant te Leiden. Er ls blijkbaar in ons land ruimte voor een nieuw tijdschrift, dat zich vooral richt tot protestantse veront rusten. Men heeft het de naam ge geven van "Aktueel Evangelie". Het is de Nederlandse uitgaven van een Engelstalige publicatie "Present Truth" en het wordt uitgegeven door "een groep ohristenen in ons land, die tesamen met de uitgevers van "Pre sent Truth" streeft naar een objec tieve verkondiging van het zuivere Nieuw Testamentische Evangelie, alsmede naar het herstel van de re formatorische beginselen, geformu- in de 16 eeuw'. Men vindt dat deze ernstig worden bedreigd" door een aantal moderne religieuze ontwikke lingen in het christendom". Wat er im ons land gaande is, heeft blijkbaar een internationaal karakter. Het aluit zich ook aanv bij wat er in ons land gaande is, wanneer we de doelstelling lezen: "Herstel van het Nieuw Testamentische geloof op grond van de grondbeginselen die in de 16e eeuwse reformatie werden raatgelegd". Deze grondbeginselen moeten leiden "tot een hernieuwd onderzoek van alle traditionele op vattingen en gedachten over de chris telijke waarheden". De eerste num mers zijn vooral gericht tegen Ro me, alsof allee, in de vier eeuwen die er over.ieen zijn gegaan, gelijk ge bleven ls. We vragen ops af of de H. leven is. We vragen ons af of de H. Geest tegenwoordig niet kan waai en zoals hij het wil en of we hier geen rekening moeten houden, zoals dat reeds in Hand. 2 het geval was, dat het anders kan gaan dan anders. S. J. M. HULSBERGEN. gers, Kitwljk a.z.). schappelijke startdienst) redeskerk 10 u ds Mr. C. G. Mui- Oecumenische Werkplaats (Plantage 16) 11.30 u samenkomst. Jeu|dkapel Vredeskerk 10 u mej. A J^ügdfapel6 "i>e Goede Herder" 10*.30 u mej. A. N. C. Burggraaf. Gemeenschap van Kerken Meren - wijk) 10 uur oecumenische dienst pastoor Van Well. Geref. Kerk Zulderkerk (Lammenschansweg 15) 10 u ds Koolstsa. 5 u ds De Zeeuw Voorschoten. Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u dr Vlijm, 5 u ds Koolstra. Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10 u dr ff. van der Zwaan, 5 u ds Hor- tenslus. Beloftekerk (Robljnstr.) 10 u de heer l.. E. van Loo. 6 u ds Bovenberg. Bevrijdingskerk (Aerent Geref. Gem. In Ned. (Konlngskerk), 11.30 en 5.30 u leesd. .„v Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u Vestestraat 10 en 3 u. RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u) 8.30 11 en 6.30 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u) 8.30, 9.30. 1 en 6.30 U. St. Josephkerk (zat. av. 7 u). 8.30, 9.30 en 11 u. Haagse Schouw (zat. av. 7 u) 8.30. 9.30 en 1.30 u. Hart ibrug 8, 9.30 Hoogmis, 10.45 12 en 6.30 u (zat.av. 7 u). Petruakerk (zat. av. 7 u) 9, 10.30 u. Hoogmis 12 en 6 u. Lode wij kskerk (zat. av. 7 u) 9.30 11 2.15 en 7 u. Vrij Kath Kerk Vreewljkstr. 19) 10 Leger oes Hells 10 u heUlglngsd .30 u verlosslngssamenkom-4- - aplteln en mevr J. Lelssenaar. Oud Kath. Kerk (Zoeterwc gel 49) 10 u. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u J. Zijlstra (dl. 8 u evang. Zeegers). Mlddernachtsgroep Zoeterwoudse- slngel 31) 6 u dhr Van der Keur. Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u dhr. W. Mei |er. Aarlan lerveen Herv. Gem. 10 u ds Van der Staat te Aalsmeer 7 u ds M. H. 'ioogert te Lelden. Geref. Kerk 10 en 6.30 u ds A. Borman te Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des 7.30 dienst. 5 u dr Vlijm. r Venema. Ger. Oem. 10 u leesd., 7.15 u kand. Moerkerken. Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u ds Van Mameren. Evans. Luth. Gem. 10.16 u ds J. Hap- P8Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- kerk) 10.15 u ds H. van BUderbeek. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u Holl. dienst Evang. Chr. Gem. (Mlddelstegracht) 10 u dhr Dlkkes. üwtL apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 1050 u ds J. Vos en 6.30 u ds B. Koek koek te Waddinxveen. Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 950 en_ 6.30 agssamenkomst o.l.v. - elssenaar. Zoeterwoudsesin- Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastr 10 u ds J. H. Bogers, 4.50 u Zangdlenst, 5 u Geza- meiijke Jeugddienst voorgangers ds J. H. Bogers en ds Pr. de Jong v. Jongerenkoor Octopu nep. Kruiskerk Gouwsh Oost. Opstand La gskerk kestraat 10 u ds Joh. Stehouwer 6.30 10 Jeugdkapel tha-Stichting hr C. Pouw. 20 u Oecumenische dienst Pastoor F. Wüst. Oudshoornseweg 10 Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Car- u ds R. Oort. Hooftstraat Slonskerk 9.30 en 650 u kandidaat Blom te Utrecht. De Goede Herderkerk Ten ibadourweg 9 u ds J. Vos. 10.30 u ds Hoogendljk Gezamen- u ds A. Vink. Groen van Prlnsterer- school 10 u ds L. Boer. Ziekenhuis "Overduin" geen opgave ontvangen. Geref. K»rk: Vredeskerk 930 u de hr B. Brouwer 5 u ds Verschoor van Lei derdorp. Trlumfatorkerk 9.30 u ds D. I I Klaauw (Hoofds:raat) 10 u ds v. d. Klaauw. 7 u ds Elaersma (Sole Mlo) 9.30 u ds Elgersma. Terrein v. d. Berghstich- kerk (zat. 7 u) 8, 10 11 1 ds J. Blokland, Rotterdam. Chr. Ge.-ef. Kerk 10 u ds H. C. Ent 5 u ds H. C. van der Ent. Geref. Vrijgemaakt bulten verband heer B. Brouwer, ting 10 u ds J. Bosman Gem. dienst. 50-.1arlg bestaan van Stichting) Wadrllnxveen Herv. Gem. Brug- Kerk (St. Jeroen) 8, 1 Gebouw Corn, de Vlamingstraat 10 en 6 30 u. R.K. Bonlfacluskerk (zat. 7 u) - - - (Zat. 7 u). RlddeT- 750 9. 10.30 en 12 u u) (Maria ter Zee) Plus X. veld De Bron H. Geestkerk (z u). Kapel Dennenlaan 12 Molukse. Prot kerk 9.30 u ds Peslwarissa. Mo lukse Evang. Kerk 11 u ds Sitanala. {&T Benthuizen Hervormde Gemeente 9.30 uur ds Den Dikken, 6 u kand Van der Valk te Gouda. Geref. Gem. 9.30 u leesdienst 3 u ds Honkoop (woens dag 7.30 u ds Noort te Krimpen a. d. Ussel). Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 3.o0 u dr Balke 6.30 u ds Mos- tert (Sal-atorkerk) 9.30 u ds Kamer beek, 5.30 u ds Kleermaker (Bethle- Bultenhuls. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u leesdienst 4u ds Peenstra. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en land Openbare Lagere School Voor- Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 - - Bln de Dorpsstraat ds J. len) Sportlaan. Katwijk aan Zee aan vang dlmst: 4 uur. Koudekerk Herv. Gem. 10 u ds A. G. v. d. lenden (HD) 7 u dhr Stroo. 7 u) 8. 950. 11 en 7 u. H. 1 Jezus (zat. av. 7 u) 8.30. 10 1 Vliet 6.30 u ds J. v. d. Heu vel, Betnelkerk 9.30 u ds J. v. d. Heu vel. 5 u ds J. H. Bogers te Alphen a.d. Rijn. Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 u ds D. J. Modderaar. 5 u ds B. Koek koek (m.m.v. Kerkkoor) Ontmoetlngs- kerk 10 u ds B. Koekkoek 5 u ds D. J. Modderaar. Chr. Afgesch. Gem. 9 30 en 5 u ds A. P. Verloop. Oud Ge ref. Gem. in Ned.. Zuidkade 158 10 en leesdienst. R.K. Ontmoetings- _.ï.ist met geestelijk gehandicapt ten; voorganger ds J. Bovenberg, Let den. Hoofdstraatkerk 10 u mr. J. Reu- gebrlnk C.30 u ds J. A. van Netten. Schepplngskerk 9 u ds J. Geursen 10.30 j u startdianst met Jongeren: ds H. Hemstede, regionaal jeugdpredlkant: thema „Op weg" 5 u ds J. A. van Net- Baptistengemeente achter r J c Boumanwe- SBÊt is. 5 u ds I 10 en 12 u (zat. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u ds P. L. J. Wapenaar Geref. Kerk 9.30 u ds Jos. O Los. 7 u ds. J. Vegh te Aals- Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u gastpredlkant (Paulus- ids W. E, Verdonk (Gemeen- 10.30 u ds M. J. Wagen- to3spraak: Wat de bijbel 1 voorde. 10.30 u (Jeugdkerk) J. Hylke- dood, de opstanding en het koninkrijk Gem. v. oorspronkelijk s Evangel legemeen- Rijnlands Lyceum) 7.30 u evang te "Sion gemeenschapsruimte Chr. N. v. d. Brugge. RK. Kerk (zat. av. 7 u) 9. 10.30. 12 en 6 u. Bonaventura (zat. 6.30 u) 8. 1 ring Herv. Gem. 950 Basisschool "De Savornin Lohman", Llndengaarde 17a (Groenswaard II), Ingang achterzijde t.o. station Noord: 9.30 u voorganger P. v. d. Heiden. 1 Laileman. Geref. Kerk 9 3 Warmond Herv. Gem. 10 Den Toukelaar. RJL. Bernarduskerk Rijndijk, (zat. 7 U) 10.30 u. RK. Mlchaelkerk Rijndijk (zat. 7 u) 9 u. R.K. Kerk der Engelbewaarders Dorp (zat. 7 u) 8 10 en 11.30 u. Koudekerk Dienst ln De RldderhDf zondag 10.30 u. Hillegom Herv. Gem. 10 u ds van Bruggen 7 u ds Boonstra. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Pouwels. Chr. Geref Kerk 10 en 7 u ds G. C. van de Kamp. R.K. Kerk St. Martlnuskerk (zat. 7 u) 8.30 10 u Hoogmis 1150 u 12.45. 650 en 750 u. St. Jozefkerk (zat. 7 u) 8.30. 10 u Hoogmis en 11.30 u. Kapel Bloems- waard (zat. 7 u) 8 en 10 u Hoogmis. Hoogmade Herv. Gem 10 u ds P. Schoonciuoom. RK. Kerk (zat. 7 u) Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10 ging: Pauluskerk 10 u ds H. G. Oostln- 10 u drs. M. Roos. R.K. Kerk Meer- kreuk (aat. 7 u) 8.16. 9.46, 11.30 en 7 Salvatori 950 Leesd lensten. Rljnsaterwoude Do8tenbru„, Rotterdam. Chr. Geref Cerk 9.30 u Dienst des Woords 2.15 u Is G. Bojw te Scheveningen. R.K. kerk zat. 7 u) 7.30, 9.30 en 11.16 u. Rijnsburg Herv. Gem. (Grote de Herv. Gem. Dorps kerk 10 i dr Th. C. Frederlkse 4.30 u ds I. K«»k. Zoetermeer, 7 u ds J. T. Wiersma. Klevletkerk 10 u gezlnsd., ds J. r. Wiersma. Messlaskerk 10 u drs H. H v d. Kloot Meljburg. Dorps- i ds De Heer (Zuid) 10 en 7 u ds Bech Ned. Pr »t. Bond (Lange Kerkdam 46) ds Van Niel, 5 u ds v. d. Boogert. tochten Ned. maandagav. 8 u ds J. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u ds Baay- 7 U) rk zó. 10 u prot. dienst. Kaag Herv. Gem. 9.30 u ds Roos - Gouda (jeugddienst). R.K. Kerk 8, erk Aga j7u. Foelpolder (zat. 7 u) 9 1 u Mariakerk (zat. av. 7 u) 850, 9.30 en 12 en 5.30 u. H. Engelenbew. (zat. 7 u) 750 9.30. 11 en 5.45 u. NleuwKoop Herv. Gem. 9 3 Open Hjf 10.30 u ds E. K. Teygeler, bed. H. Doop. Dorpshuls 6 E. K. Teygeler. Geref. Jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds G. P. Nooteboom. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u Dienst des Woords R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30 9, 10.45 ds. Baayen, Immanuëlkerk: 5 u ds Wilschut. Haarlem. 9.30 en 5 u ds .lensten viering va Heilig Avondmaal. Chr. Geref. u ds W. Heerma te Nui lerk (vrljgem.) 10 en l Wolff Evang. Chr. Gem.) 1 0 school 10 u ds A. H. Agtereek (HA) H.K. Ke.-K tuinbouwschool 10.30 u (zat Woubrugge Herv. Gem. 9.30 e - Geref. Kerk 950 Dooper (zat. 7 u) 8, 950 11.15 u. Mgr. A. BekkerssAool 6 u. Katwijk aan Zee Herv. Gem. lijkê diensten met nagesprek. Geref. Nieuwe Kerk lOu ds H- de_V^?®L. 1- -- - Bameveld H. Doop 6 u ds D. W. Koel man Oude Kerk 10 u ds A Vink Hei lige Doop, 6 u ds H. de Visser van Bar- 1 6.30 'J J~ 1 De Goede Herderkerk Ten Harmsenatraat 9 u ds N. J. M. Hoogendljk dienst met lekenspel! en Haarlem. RK. Kerk (Zat. av. r u) 9. 10.45 en 5 u. Noorlwljk Herv. Gem. Vinken- ïaan geen dienst (zie v. d. Bergh- stlchting) 7 u ds D. Keuning (Oude Kerk) li u ds D. Keuning (HD). 7 u dr J. j. B. Jansen De Rank 10 u ds H. van blooten te Nljkerk, 7 u ds Valkenburg Herv. Gem. 10 u 1 G. Zonneveld, 6.30 u ds G. Zonneveld Geref. Kerk 9.30 en 650 u ds Rooze. Geref. Kerk (vrljgem) 9.30 u leesd., 5 u ds Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 uur ds. Hoogenkamp. R.K. Kerk (zat. 7 u), 9 (hoogmis) 1050 11.45 en 550 u. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 u ds v. d. Schoot 7 u ds Meljering. Hulp en HeU 10 u ds Verheule Aula Noord-Hof land 9.45 u mej. drs. etelveen. RK. Kerk (zat. 7 i Bezemer Ter Zevenhoven Herv. Gem. 9.80 u ds buurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30 10 i_ R.K. Christus Dlenaarkerk (zat. Zwammerdam Herv. Gem. 10 u ds J. Mostert 5 u Gez. dienst. Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds R. W. Scholten te De Bilt 's middags gezamenlUk dienst hervi.mde kerk. R.K. Kerk (zat. 7 u Jongerendlenst. Geref. Kerk 9. 10.30 u) 8, 10, 11.30 en 5.30 1 Beroepingswerk NED. HERV KERK Bedankt: voor Nieuw-Lekkerland, voor Loenen en voor Sint Maartens- dUk: C. Evers te Leerbroek. Beroepen: te Voorthuizen P. Koe man, te Wezep. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam H. Ligten- berg, te Terwolde; te Enkhuizen J. van Vliet, te Aagtekerk. Bedankt: voor Meliskerke Chr. van de rPoel, te Yerseke.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4