Schoolhoofd: aandacht voor synode van Dordt Veel bloed en griezels in Jennifer Niet overijld op eigen henen staan «jjujjumuw KERKEN IN AFRIKA: Pater Bless overleden De kerk te Zuidwolde Ingewikkelde thriller voor gevorderden Laat 'ns wat van je...\ VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1974 In de lokalen van veel protestants-christelijke scholen hing vroeger een plaat van de bekende nationale synode, die in 1618 en 1619 in Dordrecht werd gehouden en die in de Nederlandse kerkgeschiedenis vooral haar betekenis kreeg door de veroor deling van de leer van de Remonstranten. Maar deze prent, die uitgegeven werd in de reeks Schoolplaten voor de Vaderlandse Geschiedenis van De Jongh en Wagevoort, is al bijna een kwart eeuw niet meer te verkrijgen. Ze werd n.l. in 1950 voor het laatst in de handel gebracht. De uitgever, Wolters-Noordhoff, vult de serie telkens aan en om te voorkomen dat ze te groot zou wor den, moet men wel eens enkele af beeldingen laten vervallen. Dat is nu ook gebeurd met die van de sy node van Dordrecht. De heer J. van Beusekom, hoofd van de christelijke school in Hou ten (Utrecht), heeft een poging on dernomen om haar te redden. Hij heeft in de kringen van het christe lijk onderwijs een oproep gedaan in de hoop zoveel belangstellenden te vinden, dat de uitgave weer renda bel wordt. Daarbij denkt hij niet al leen aan christelijke scholen, maar ook aan kerkeraden, die de wand plaat in de catechisatielokalen zou den kunnen ophangen. Voor de heer van Beusekom staat het verdwijnen ervan maar niet op zichzelf. Het is een symptoom van een ontwikkeling in het geschiedenisonderwijs die hem verontrust. Dat Wijkt ook wel uit de titel van 't artikel, dat hij publiceerde in "De School met de Bijbel", het orgaan van de Vereniging van Christelijke Onderwijzers, waarin hij zijn oproep deed. Hij schreef erboven: Een te ken aan de wand? Het geschiedenisonderwijs op veel christelijke scholen is humanistisch- oecumenisch getint, zegt hij in een gesprek, waarin hij zijn iniltdatief toelicht. Nederland op zichzelf vindt men tegenwoordig niet belangrijk meer, het gaat om ons land als onder deel van de wereld. Die tendens ziet men trouwens ook in het aardrijks- kundeonderwijs. Het gevolg ervan is een gebrek aan interesse voor alles, wat onze staat gevormd heeft. Zo heeft men voor een heel belangrijke periode als de tachtigjarige oorlog ook op onze christelijke scholen veel minder aandacht dan vroeger. Men wil bij de behandeling van de ge schiedenis zoveel mogelijk naar de twintigste eeuw toe, naar de Twee de Wereldoorlog en naar de situatie daarna. Men bespreekt de proble- vanuit de i God niet meer nodig. Dat blijkt duidelijk uit schiedenisboeken. De Dordtse synode is vo< van Beusekom maar niet e een grijs verleden, dat vo heeft de heer i feit uit de tijd van nu niet meer actueel zou zijn. De problematiek die zij behandelde, veroudert naar zijn mening nooit, want ze hangt samen met het leven des geloofs. Al zijn er tegenwoordig andere vraagstukken dan drie eeu wen geleden, de leer die in de Neder landse Geloofsbelijdenis is vastge legd, heeft waarde voor alle tijden. Ook de mens van vandaag moet le ren zien en beleven, dat God alles be stuurt en leidt en dat hij in alle din gen van God afhankelijk is. Het woord van God is ook richtsnoer voor het leven van nu. De persoonlijke verhouding tot God raakt voor veel moderne mensen hoe langer hoe meer op de achtergrond. Men geeft zijn aandacht aan de medemensen, de mensen onderweg, de Derde Wereld. Heeft het geloof dan ook geen con sequenties voor de internationale verhoudingen? Ja, zeker maar Jezus noemt de liefde tot God het eerste gebod en die tot de naaste het tweede. Het gaat om de persoonlijke verhouding tot God. Als die gekend wordt, komt de rela tie tot de medemens vanzelfsprekend aan de orde. Ik behandel op school ook kwesties als de toestanden in de Derde Wereld enz. De kinderen krij gen zendingsgeschiedenis. Ook het aardrijkskundeonderwijs biedt ver schillende mogelijkheden. En ze le zen de krant. We hebben een school krant, waarin bijv. ook uitvoerig wordt geschreven over de kwestie Cyprus. Die bespreek ik ook op school. Maar dan vertel ik er bij wat HELSINKI (ANP) Niet leder een blijkt ingenomen met de aanbe veling van de vergadering van ker ken in Afrika, deze zomer in Lusa ka gehouden, om tijdelijk geen geld en mensen meer te sturen van de westerse landen naar de kerken in Afrika. Zo heeft ds. Gudina Tumba, sec retaris-generaal van de protestantse Mekane-Jezus-Kerk in Ethiopië, tij dens een bezoek aan de Lutherse zendingsorganisatie in Finland, dui delijk laten weten dat zijn kerk tegen het opschorten van de hulp is. In Lusaka had de meerderheid zich hiervoor uitgesproken, zich aanslui tend bij een aanbeveling van de in 1973 in Bangkok gehouden zendings conferentie. Door deze drasti sche maatregel zouden de jonge ker- k£h, vooral in Afrika, zioh moeten ontworstelen aan het westerse over- wioht om meer zichzelf te worden en zo het evangelie dichterbij de Afri kaanse mens te brengen. Volgens ds. Tumba is dit opschor ten voor de hulp "moratorium" genoemd echter een onuitvoer baar ideaal. Door er gevolg aan te geven zou men verraad plegen aan de opdracht het evangelie aan alle volkeren te prediken. Ook ds. Amon Mwakisunga Afri- ka-secretaris van de Lutherse We reldbond in Genève, heeft zich op 'n studieberaad in Jos (Nigeria) uitge sproken tegen het "moratorium". Een dergelijk gedwongen versneld op eigen benen staan leidt volgens hen tot een ernstige teruggang van het kerkelijk leven en van de geestelijke en de praktische dienst verlening. Wanneer het moratorium zou ingaan van de ene op de ande re dag, leggen vele kerkelijke instel lingen die bijdragen aan de mense lijke ontwikkeling, het loodje, zo voorspelde hij. een Griek gelooft en wat een Turk belijdt en daar stel ik dan ons geloof tegenover. Dat doet men op veel christelijke scholen tegenwoor dig niet meer. De synode van Dordrecht hield zich bezig met de uitverkiezing, een ingewikkeld theologisch vraagstuk. Gaat zoiets niet over de hoofden van de kinderen heen? Neen, ik leg het niet uit bij de ge wone vaderlandse geschiedenis maar bij de kerkgeschiedenis. En die breng ik altijd in verband met de bijbelse geschiedenis, die ik onder wijs met de bijbel erbij. De leerlin gen hebben de bijbel bij de hand. Ik wijs de kinderen dus op de teksten die voor de uitverkiezing van belang zijn. En dan laat ik hun zien waar in Arminius daarvan afweek. U vindt dat er meer de nadruk ge legd moet worden op het calvinisme, dat in de 16e en 17e eeuw in ons land naar uw mening van zoveel beteke nis was. Men had een belangrijke rooms - katholieke minderheid ook de humanistische stroming was sterk vertegenwoordigd. Calvinisme Natuurlijk weet ik wel dat het ook in die tijd niet alles goud was wat er blonk. Maar men kan toch niet ont kennen dat die calvinistische groep haar stempel op ons volk drukte en dat andere minderheden zich moes ten schikken naar dit volksdeel, dat ook wel de meerderheid niet bezat, maar dat toch zoveel kracht ontwik kelde. De vorming van onze staat komt echter in ons geschiedenison derwijs tegenwoordig niet goed meer uit de verf. Dat geldt ook bijv. van 't ontstaan van de politieke partijen, 't Gaat nu meer om maatschappijge schiedenis. Men stelt dan een pro bleempje en trekt dat door naar on ze tijd. Daar zit wel wat goeds in, want men leert zo de kinderen den ken. Maar de historische achter grond verwaarloost men. Die behoe ven de kinderen niet meer te leren en te onthouden. Wanneer er honderd kerken en schoolverenigingen zouden besluiten deze plaat aan te schaffen, is er een grote kans dat ze voor f 50 weer ge leverd kan worden, meent de heer van Beusekom. Die honderd belang stellenden zijn er nog niet. Maar de kans dat ze er komen is wel groter geworden, nu de Gereformeerde On derwijzers- en Leraren Vereniging, 'n organisatie uit de kringen van de Gereformeerde Gemeenten, adhesie heeft betuigd. Ik ben niet van plan mijn pogingen te staken, verzekert de heer van Beusekom. Nu de va kanties voorbij zijn, hoop ik vélen voor mijn initiatief warm te kun nen maken. DRS. N. SCHEPS. Werklieden zijn op het ogenblik bezig in een bakje hangend aan een hoge kraan om bouwvallige onderdelen van de Grote- of Eusebiuskerk in Arnhem te verwijderen Reeds enkele malen zijn stukken steen van de kerk, die in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd werd en later gerestaureerd is, naar beneden gevallen. NIJMEGEN (ANP) In Nijmegen is de jezuiet dr. W. Bless op 67-jarige leeftijd overleden. Onder zijn leiding stelde het Hoger Katechetisch Insti tuut te Nijmegen in opdracht van de Nederlandse bisschoppen "De nieuwe katechismus" samen, die in 1966 ver scheen. Van deze geloofsverkondiging voor volwassenen zijn in Nederland 400.000 exemplaren verkocht. Van het boek zijn tientallen vertalingen gemaakt. De publikdatie was aanlei ding tot langdurige moeilijkheden met Rome, dat eiste dat er wijzigin gen in de katechismus werden opge nomen. In 1969 stelde pater Bless in opdracht van het instituut een uit voerig "Witboek over de nieuwe kate chismus" samen, dat de ondertitel meekreeg: "Waarom de door Rome voorgeschreven wijzigingen in de ka techismus onaanvaardbaar zyn". LEZERS SCHRIJVEN: In uw bijschrift bij de foto van de kerk te Zuidwolde (Dr.) ln de krant van vrijdag hebt u uw le zers niet Juist voorgelicht. Die toren staat namelijk helemaal niet naast de kerk, maar op het korte stuk dat midden voor het dwarspand uit steekt. De kerk heeft dus een T-vorm waarbij de poot heel kort is. Overigens moet ik u nog wel zeggen, dat uw poging on6 te doen geloven dat uw collega na zijn "ontdekking" de "losse" toren ijlings een foto heeft gemaakt om uw kerkrubriek ermee op te luisteren niet bij elke le zer is aangeslagen. Het opschrift van de foto geeft toch wel duidelijk aan, dat het hier een gewone prentbrief kaart betreft. Voor u moet het pret tig zijn, te weten dat er ook ten aan zien van dergelijke zaken onder uw lezers iets meer kritische zin aanwe zig is dan u wellicht had vermoed. S. J. DE GROOT Splinterlaan 171 Leiderdorp. Ja, wij zijn door de mand geval len. Ter opluistering van deze ru briek gebruiken we soms vakantie groeten, die collega's «turen. Zij speuren naar kaarten-met-kerken. Hans Melkert deed dat ook, maar hij weet niet meer of de toren in Zuidwolde al dan niet los staat van de kerk. De omgeving van de plaats in Drenthe is n.l. zoveel mooier om in de vakantie naar te kijken dan naar de kerkredactie. Beroepingswerk Ned Herv. Kerk Beroepen te Soest: J. Chr. Plaat, te Zwolle: te Woudenberg J. van de Ketterij, te Zeist: te Gouda, D. Noordmans, te Apeldoorn, te Zwolle IJ. Strikwerda te Emmem, te Kat wijk a Zee A. Vlietstra te Doornspijl. Bedankt voor VIaardingenJ. L.W. Koppenhol, te Huizen: voor Slochte- ren-Kolham: L. C. Vogelaar, gees telijk verzorger het Zonnehuis te Zuidhorn, vopr Monster: H. van der Post te Bergambacht. Geref. Kerken (vrijgemaakt). Aangenomen naar Drogeham: H. de Vries, kandidaat te Enschede die o.a. bedankt voor Leiden. „Het bloed van Jennifer" (The case of the bloody iris) In de hoofd rollen: George Hilton en Edwige Fenech Regie: Anthony Ascott Theater: Luxor. „Het bloed van Jennifer" had door Agatha Christie persoon lijk geschreven kunnen zijn hoogst dramatisch, hoogst ingewik keld en voor de ongeoefende thriller-kijker/lezer onmogelijk te volgen. Een en ander begint met de opwekkende scène over een meisje dat in de lift van een groot flatgebouw wordt doodge stoken. Omdat de film "Het bloed van Jen nifer" heet, dacht ik dat dè,t meis je Jennifer was. In de lift vloeit na melijk nogal wat bloed over het ta pijt. Dit was een misverstand, want Jennifer bleek de hele film lang springlevend te zijn en het enige bloed dat van haar te zien was, kwam tevoorschijn door een on schuldig onhandigheidje in de huis houding. Als ik het goed begrepen heb zijn er in deze misdaadfilm drie boze krachten aan het werk. De eerste is een zekere Adam, die met Jennifer in een commune heeft gezeten en met haar getrouwd schijnt te zijn. Adam, die Jennifer op gezette tij den hevig laat schrikken, maakt net overigens niet lang. De tweede boze man is een geheimzinni ge schxduw die alleen gemaskerd voor de camera treedt. De derde is de verb -gen gehouden zoon van een konkelig buurvrouwtje. Op de foto kunt U wel zien waarom deze Jon geman, a at gehavend van uiterlijk, niet "los" wordt gelaten. André it een pasverworven vriend- Je van Jennifer. Hij wordt door de politie het meest verdacht (maar de geoefende lezer van Agatha Christie weet waf dit betekent)De inspecteur stuurt fpd "mannetje" achter hem aan. Dat rechercheurtje is eigenlijk de minde' mysterieuze figuur in de hele fil.a. Slaperig, steeds net iets te laat en erg menselijk, nrecies zoals het een goede imlilii in in n ruim?! Ondaiks alle ingewikkeldheid (ik wil niet zeggen: verwardheid) is de film best boeiend. Vooral in het be gin zit f>r flink schot in het lijken-ge- doe. De spanning blijft gedurende de hele film vrijwel gelijk, op de ogen blikken na gelukkig dat het re chercheurtje met zijn ongeschoren gezicht zit te balen. Met de verha len van Agatha Christie heeft deze film gemeen, dat de afloop eigenlijk niet te voorspellen is. De ontknoping kwam onverwacht, en voor mij als zal wel een heimelijke opluchting omdat de wezen, film toen afgelopen was. Maar dat ELISABETH TOLENAAR ADVERTENTIE Zijn uw vakantiefilms binnen en staan uw vrienden er messcherp op, laat ze het dan snel even weten. En nodig ze uit voor de première. Dat kan gezellig worden. Bel ze na zessen of in het weekend Want dan belt u voor half geld door heel Nederland. Blijvers Lido "The Sting", waarin 'n oplichtersduo een grote schurk to loer draait. De misdaad van de Ja ren '30 met humor in beeld ge bracht. Studio "American Graffiti", nostalgische terugblik op de rock and roll-periode. Vetkuiven, sui kerspinnen. maar vooral auto's en muziek speelden een hoofdrol in die jaren. Camera "El Cid", monster- produktie van Samuel Bronston met in de hoofdrollen Charlton Heston en Sophia Loren. Trianon "Ben Hur", een ou de spektakel-kraker die het nog steeds doet. Nachtfilms Camera "Scarecrow" met Al Pacino en Gene Hackman in de hoofdrollen. Dit is een première voor Leiden. Rex "Blue Movie", waarin de sexuele capriolen van flatbewoners uit de doeken worden gedaan, heeft kennelijk zijn aantrek kingskracht nog niet verloren- Ki'ndermaiti'nee Camera "De baas maakt het beestachtig bant". Rex "Alice in Wonderland". Rex "Anita, een meisje van 17". Dat de tegenwoordige Jeugd vroeg rijp is op velerlei gebied, mag geen ver rassing meer zijn. Dat meisjes van 17 echter al in zo'n vergevor derd stadium verkeren, laat deze film zijn. Met haar 17 lentes staat Anita op het gebied van de sex althans haar Mannetje (wat heet?) wel. Goede films iin andere steden The best of the New York Ero tic film festival, Cinetol, Amster dam. Zorba the Griek, met Anthony Quinn, Irene Papas, Hallen, Am sterdam. Summer wishes, winter dreams, (Gilbert Cates) mét Joanna Woodward, Kriterion, Amster dam. Frankenstein (Andy Warhol), met Joe Dallesandro, Saskia, Am sterdam. Les enfants du paradis (Mar cel Carné), met Barrault Bras- seur. The Movies, Amsterdam Slenth (Mankiewicz) met Jane Fonda en Donald Sutherland, Kriterion, Rotterdam. Les noces rouges (Claude Cha- brol), met Michel Piccoli en Ste- phane Audran. Haagse bioscopen Apollo "The last detail", dag. 12.15, 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zat. en zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. Apollo 2 "Lucky Luciano", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur, 18 jaar. Asta "Fellini: Amacord", dag. 2.30. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00. 7.00 en 9.30 uur, 14 Jaar. Bijou "The best of the New York Erotic Film Festival", dag. 2 00, 7.30 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, 18 Jaar. Camera "Brother sun, sister moon", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 14 Jaar. Cineac: "Lekker op avontuur met Donald .Pluto en Mickey", dag. 9.30,11.30,1.30 en 3.30 uur, zo. v a. 11.30 uur, ai. "De nonnen van Sant "Arcangelo", dag. 550, 750 en 9.30 uur, 18 Jaar. Corso "My name is nobody", dag. 2.00 en 8.00 uur, zat. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur, 14 jaar. Du Midi "Thunderball", dag. 8.15 uur, zat. en zo. 7-00 en 9.30 u.. 14 jaar. Euro "De langste dag", dag. 150 en 750 u„ zot, zo. en woe 3.46 en 7.45 uur, a l. Flora "Vrouwtjes, waaraan Je een puntje kunt zuigen", dag. 200, 7.00 en 950 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 Jaar. Kriterion "Troll", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 Jaar. Metropole "The Sting", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. oo k4.30 uur, 14 Jaar. Odeon "Wie is Drabble"?, dag 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6-45 en 9.15 uur, 18 Jaar. Olympia "Veel liefs uit Mos kou", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. Passage"The Sting", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. 1.30. 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 Jaar. Rex "Karate Amazones", dag. 9.30, 11.30, 1-30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zo. v a. 1.30 uur, 18 Jr. Royal '70 "Gezocht.Bon nie's kids", dag. 2.15 en 8.00, do., vr. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zat 2.15 en 7.00 uur. 18 Jaar. Royal "Monsters der duis ternis", dag. 2.15 en 8.00 uur, do., vr.. zait. en zo. 215, 7.00 en 950 u 18 Jaar. Studio "Op de Franse toer", dag. 2-15, 7.15 en 9.30 u., zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, 18 Jaar. Studio 2000: 'The best of the New York Erotic Film Festival", dag. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 950 uur. 18 Jaar. De Uitkijk "Macbeth", dag. 2.00 en 8.00,18 Jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17