STERK SOLO-DEBUUT ARNIE Mandoline staat centraal bij de groep Galaxy Lin GLORIE EN TRAGEDIE VAN VORSTIN ANNA PAULOWNA Soul van James en Aretha DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1974 Arnie - Polydor 2925024. De nozem blijkt onvermoed artis tieke kwaliteiten te bezitten. Long Tall Ernie (van de Shakers) kan toch heel wat meer dan het pro duceren van vette briljantine-rock alleen. Wie de solo-LP van de nu modern gekapte Arnie beluistert, krijgt de indruk dat de leider van de Shakers niet alleen in naam en aanzien een kleine metamorfose heeft ondergaan. Wat Arruie doet in zijn bij Polydor versche nen enkelspel mag er waarachtig best zijn. Met eigen nummers, die niiat in 't rock-repertoire van zijn groep pasten, blijkt de zanger ver rassend te kunnen boeien in een bewust geschapen sfeertje voor de late uurtjes. Als Arnie is Ernie volkomen anders; zijn solo-debuut is ronduit sterk te noemen. Een debuut dat overigens voorlopig nog niet verder zal reiken dan de studio, want Arnie wil bepaald nijet dat het groepswerk ander eventueel solo-optreden zal gaan lijden. The Shakers (die een toer- nee naar de DDR en Tsjecho Slo wakije voorbereiden) hoeven wat dat betreft niet bang te zijn: Ar nie wil beslist niet alleen t podium op. Hij zou slechts één keer een concert voor kennissen willen ge ven; samen met alle vrienden die hebben meegewerkt aan de tot standkoming van zijn eersteling. Maar daar moet het bij Wijven. Toch Jammer. P.d.T. Two Originals of Aretha Frank lin, Atlantic 80 007. JAMES BROWN, Startrack Vo lume 7, Polydor, 2491 506. De periode van de soul-muziek ligt nog te dicht achter ons om bij opwinding erover al te kunnen spreken van jeugdsentiment. De periode van de soulmuziek is in feite nog niet eens helemaal voor bij, maar de platenmaatschappij en zitten niet stil: als er net als de roek-revival opeens 'n soul-re- vival mocht komen, dan zijn de heren voorbereid. Verschillende maatschappijen brengen in Nederland hele series platen tegelijk uit met het betere of in ieder geval het meer beken de werk van de best betaalde soul- producenten. Polydor kwam ruim een Jaar geleden al met de serie „Superstarshine" waar allerlei oude tapes voor van de plank wa ren gehaald: de Bee Gees, Joe Coc ker. Richie Havens en zelfs de Beatles. Ook James Brown (zie fo to) was van de partij em dat is kennelijk goed bevallen, want in de nieuwe Polydor serie (Star track) zijn de langere num mers weer eens op een hoop ge gooid. Een buitenkansje natuur lijk, niet alleen voor discotheken met bekraste platen, maar ook voor verzamelaars. De hoes is niet mooi, geheel iden tiek aan de hoezen van alle ande re platen in de Startrack-serie, maar waar vind je ze nog, de twee delen van de Sexmachine. van Bro their Ra pp en Escaipe-ISM? James Brown liet zich The hardest wor king man in show-business noe men. World's soul brother number one. Mr Dynamit, His Soulful Greatness. Creator of Hypnosoul Escapism. Op het toneel kwam hij ook nooit bepaald als erg beschei den over en ook wekte zijn ver schijning wrevel omdat hij vol gens sommige "ingewijden" niet altijd als een echte soul-brother optrad tegenover oollega's en het zwarte volk waaruit hij is voortge komen. En toch, hoe commercieel Brown zijn orkest en zijn goed geoliede maatschappij zich ook opstellen, zijn shows en zijn muziek grijpen Je - niet WJ de keel, maar onder de gordel. „It makes you get up, and feel like a sexmachine". Dat is iets wat ik niet kan zeg gen van de Aretha Franklin pla ten uit 1967 die de Atlantic Reoor. ding Company heeft gemeemd op nieuw te moeten uitbrengen. Aretha zingt so<ul dait staat buiten twijfel. Zij gebruikt als begeleiding een orkest van ongeveer deze een orkest van ongeveer dezelfde samenstelling als James Brown en de andere collega's; het danst lekker, haar muziek, en toch... Aretha swingt, zij is siphisticated, zij komt veel dichter bij de jazz dan het Afrikaanse oerwoud waar James Brown je aan de haren naar toe sleept. En dat is het natuurlijk. Aretha Franklin staat als het er op aan komt dichter bij top-zangeressen als Sarah Vaugn. Al heeft zij nummers met echte soulnamen als Dr Feelgood en Soul Serenade, de twee elpees waar het nu omgaat <1 never loved a man the way I love you en Aretha Arrives) zijn toch voor namelijk gevuld met songs als Baby, I love you, You are my sunshine en Don't let me lose this dream: titels dlie a/1 ver voor de soul zeer gemeen goed waren. Per soonlijk vind Sk het een tussen- Geen soul, geen jazz - en degenen die juist dat zoeken zijn dus bij Aretha Franklin en Atlantic aan het goede adres. J.v.W. Digno Garcia successen 24 faboulosos success os - Digno Garcia Album 159-Musidisc Er zijn Jaren geweest dat de Zuid- amerikaanse muziek geen kwaad kon doen. Het trio Los Paragua- yos ei? nog een handvol andere groepen met exotische namen wa ren bijzonder populair. Ook Digno Garcia, van wie dezer dagen een nieuw dubbel album verscheen loopt al weer heel wat jaartjes mee in de muziekwereld. Ook nu het getij gekeerd is en de Latijns- Amerikaanse en Spaanse muziek -wit populariteit betreft - op een lager pitje is gezet. Dat neemt niet wiqg dat de platen nog altijid bast te genieten zijn. Vooral op 'n avond na een zonnige zomerdag met 'n koel glas in de hand. Zoals ge zegd: het is allemaal niet bijster nieuw. De meeste nummers op de twee platen zijn inmiddels bijge zet in het Evergreens-museum en hebb> i daar een ereplaatsje ge kregen. Ik hoef u alleen maar even Guantanamera" te noemen en u weet hoe laat het is. In de zelfde categorie horen ook zeker thuis La cumparsita, Valencia, La Bamba, Malaguena, (dat eens zo populair was dat Tobby Rix er met een Nederlandse vertaling nog ten grijpstuiver aan wilde verdienen), Granada, A Banda en Pays tropical. Als u dus het hele Zuidamerikaanse oeuvre eens op een ri;tje wilt hebben en boven- I dien vertolkt op een zeer aocepta- i bele wijze, dan kunt u de nieuwe j dubbelaar van Digno Garcia zon der twijfel op uw verlanglijstje plaatsen. B.v.L. j Galaxy Lin - Polydor 2925025 Na een Jaar repeteren (voorname lijk in het Zoeterwoudse Don Bos- cc/huis) en een paar Stiekeme ex perimentele optredens in den lande heeft Galaxy Lin zich ten slotte dan toch gepresenteerd aan het grote pop-publiek. De nieuwe groep van ex-Shocking Blue Robbie van Leeuwen doet dat met een elpee die de groepsnaam draagt. En in die naam wordt ge typeerd wat de zes willen. Galax betekent oneindigheid, ruimte en Lin is een troetelnaam voor de mandoline en de mandoline is het instrument dat de sound vaai de formatie bepaalt. Een nieuw ge luid in de nederpop. Dat stond Robbie van Leeuwen voor ogen toen hij het zo succesvolle Shockin Blue (inmiddels bijgezet in de ca tegorie ex-groepen) verliet. Met ex-Mobions-zanger Rudy Bennett en de via een advertentie aange trokken Dick Remelink (sopraan, en tenor-sax). Peter Wassenaar (bas) en Hugo van Haastrecht (mandoline) is Van Leeuwen aan het repeteren geslagen. Het eerste produkt van de lan<?e voorberei dingen lligt nu klaar. Een elpee met voornamelijk lange nummers, al leen Boy for sale is een korte - voor de single geknipte - uitschie ter, waar de charme van het nieu we uitspreekt. Vooral het openings nummer Travelling Song ligt lek ker in het gehoor. Verder is het toch even wennen aan de mando line die nou eenmaal een gei "id voortbrengt dat niet dagelijks wordt gebruikt im de popwereld. De vraag is trouwens of de neder- popfatns op dit soort muziek zïtten e wachten. Als 'n aantal mensen het maar mood vindt, zijn wij te vreden heeft Van Leeuwen al eens over de nieuwe "groeiende" sound gezegd. En als dat het "be- JAMES GANG, FLAMINGO. Atlantic, 50068. Er zijn niet veel popgroepen die niet werken met een gitarist of een drummer die al eens in een andere groep heeft gezeten. Het volgen van de sporen is inmiddels uitgegroeid tot een aparte weten schap waar veel tijd in gaat zit ten. Mensen die die tijd hebben weten natuurlijk precies wat Roy Kenner, Tommy Bolin, Dale Pe ters en Jimmy Fox van The James Gang vroeger deden en waar zij allemaal zijn opgetreden. Diana Trask - Lean it all on me - DOT-records 26022 Ik zeg niets onaardigs wanneer ik beweer, dat Diana Trask tot op dit jgenblik in ons land nog vol- ledüg onbekend is. In de States zijn vaai Diana al 'n aantal platen uitgebracht die Nederland -voor zover ik weet - nooit hebben be reikt. Negram probeert het nu met "Lean it all on me", een plaat die kwalitatief gesproken zeker boven de middelmaat uitsteekt. Zouden de zangprestaties die Diana op deze p»aat levert worden volbracht door een zangeres met een geves grensde" doel van de groep is, dan voldoet de eerste elpee volledig. P.dT. Hun namen komen voor op de plaat James Gang, Miami, die At lantic deze maand heeft uitge bracht. De plaat ls inderdaad in Miami opgenomen - maar in feite doet dat er natuurlijk allemaal erg weinig toe: het gaat tenslotte om de muziek. Die valt te om schrijven als ongeschikt voor po pulaire discotheken en zeer accep tabel voor thuis en culturele cen tra in kleinere steden: stevige rock met veel bassen en enigszins neerslachtige teksten. J.v.W tigde naam, dan ben ik ervan overtuigd dat de plaat in grote aanUl.en verkocht zou worden. Maar nu we 't moeten doen met een ;otaal onbekende naam, zal de plaat vrees ik nooit ln ene hit parade verschijnen. En lat verdient de plaat beslist niet. Want Diana Task heeft een stemgeluid dat vele mogelijkheden biedt. Op de nu verschenen elpee wordt daarvoor het bewijs gele verd. Het ene ogenblik een typisch country-west era-nummer het vol gende ogenblik puur soul en dan weer een melodieuze slow-song. B.VX. James Gang met stevige rock Veel variatie bij Diana Trask Wizzard, introducing Eddy and the Falcons WB 56029-Z. Oude stijlen in een nieuw jasje. .De Engelse groep Wizzard brengt op de tweede LP (Introducing Ed dy and the Falcons) een aantal nummers afgestemd op fervente aanhangers van het Jeugdsenti ment. Het vroeger typerende ge- ludd van inmiddels weer succesvol le mannen als Paul Anka, Rdck Nelson en Del Shannon herleeft in groeven geperst ln *74. De acht- mans-formatie Wizzard interpre teert het geluid uit de roek-da gen van die apart gemelde maoxnen in nummers als Eddy's Rock, Cra zy Jeans, Come Back Karen, We* re gonna rock and roll tonight. Een gevaarlijk werkje natuurlijk, zo'n album omdat zulke imitatae- muziek heel snel, knap vervelend kan worden. Maar Wizzard heeft dat goed in de gaten gehouden, gaat zeidien irriteren en brengt veel vaker de glimlach van de herinne ring naar 't gezicht. De groep, die volledig drijft op de tomeloze crea tiviteit van leider, componist, ar rangeur, producer Roy Wood (die ooit begon in de formatie The Fal cons, en later successen boekte met The Move en The Electric Light Orchestra) brengt de oude stij len "verdraaid" (en) aardig. P.d.T. De Krakers nog opvoedend ook "De krakers.en het huis van tante Da" Auteur: Henk Bar nard Uitgeverij: Van Holkema en Warendorf, Bussum. Na "De Marokkaan en de kat van tante Da", een boek dat in 1973 werd bekroond met de kin derboekenprijs, weer een eigen tijds kinderboek. "De Krakers" is een leuk boek je voor Jongens en meisjes van 'n jaar of tien en ouder. Best wel spannend en natuurlijk zeer bij de tijd. Rassendiscriminatie, wo ningproblemen en allerlei andere moderne knelpunten worden heel duidelijk op een rijtje gezet. Het hangt er natuurlijk van af hoe Je het bekijkt, maar "De Krakers- is nog opvoedend ook. E.T. "Rusland en Oranje" (Tragiek en glorie van overgrootmoeder Anna Paulowna) door Jacqueli ne Doorn uitgegeven door Eu ropese Bibliotheek, Zaltbommel Prijs f 39.50. Anna Paulowna (1795—1865) was een telg van het geslacht Romanow. In 1816 trouwde zij met prins Willem, die in 1840 zijn va der, koning Willem I, op de Ne derlandse troon opvolgde. Anna Paulowna werd koningin en bleef dat slechts tot 1849 toen haar man stierf. Over deze wat in de schaduw van de Oranjehistorie levende vrouw heeft Jacqueline Doorn 'n levendige, gevoelige, maar bo venal wetenswaaaxióge biografie samengesteld. "Rusland en Oran je" beperkt zich overigens niet tot Anna Paulowna, het geeft aardig wat bijzonderheden over andere Romanows en Oranjes. En hoezeer de schrijfster ook gefascineerd is door het vorstelijk leven van vroe ger tijden, het weerhoudt haar er niet van talrijke zaken van die ho ge personages uit de doeken te doen die hen vaak in een weinig plezierig daglicht stellen. Er ging wat om in die 19de eeuw bij al die vorsten en vorstjes in Europa. De helft van hun tijd, zo lijkt, t waren zij in de weer om hun kinderen aan de man cq. de vrouw te brengen. Al op kinderleeftijd werden prinsen en prinsessen aan elkaar gekoppeld. Een mensonwaardige toestand, die heel wat personen van ko ninklijke bloede voor het leven doodongelukkig maakte. Dat zal ook wel de reden zijn waarom zovele door Jacqueline Doorn beschreven figuren zo on echt, zo gekunsteld overkomen gelijk robots die van de lopende band komen. Ze waren de gevan genen van hun familie en van 'n verkeerd gevoel voor decorum. Dat ls lang en breed bekend, maar als Je het allemaal nog eens naleest niet minder schrijnend. Het middelpunt van het boek blijft Anna Paulowna, het zeven, de kind van die wat vreemde grootvorst Paul en grootvorstin Maria Feodorowna. Jacqueline Doorn schetst haar als een nogal hooghartige vrouw, een echte Ro manow, maar met veel plichtebe trachting. Ze neemt op haar ni veau de dingen zoals ze zijn. Ze accepteert gelaten het moeilijke karakter vaoi Willem II, ze sluit bijna krampachtig de ogen voor zijn ontrouw. Ach Ja, de Oranje vorsten van de vorige eeuw waren geen al te aangename heren, al kun Je ter verontschuldiging wel licht aanvoeren dat ook zij kin deren van hun tijd waren. Anna Paulowna heeft er vam proberen te maken wat er van te maken was. Maar Je krijgt toch wel de indruk dat ze steeds gehinderd werd door haar absur de opvoeding en van de in haar Jeugd benauwende denkwereld. Met veel liefde wijdde zij zich aan de opvoeding van haar kin deren, van wie Alexander (gestor ven op zijn dertigste Jaar) duide lijk haar liefste zoon was. Ze bleef haken naar Rusland, schreef ook veel naar haar familie. Wat ze voor Nederland voelde, Weef vaag. Haar opvoeding stond haar in Anna Paulowna's moeilijkste Jaren braken aan toen haar man. Willem n overleed en de troon overging op haar zoon (Willem m). Met diens echtgenote, Sophia van Württemburg, kon zij het ab soluut niet vinden. Sophie (grillig, ongemakkelijk, maar intelligent) was in 1839 met (dan) prins Wil lem getrouwd, onder druk van haar vader, zonder dat ze om de prins iets gaf. Eén van die hart verscheurende drama's zoals ze vroeger aan de hoven veelvuldig voorkwamen. Anna Paulowna had zich te recht sterk tegen het huwe lijk verzet, maar toen ze het niet kon verijdelen, bezat ze niet de grootheid van hart om bij de trouwpartij aanwezig te zijn. Ze mocht Sophie niet, dat was haar drijfveer. Dat het meisje het grote slachtoffer was, kon zij, in haar denkwereld, zich kennelijk niet realiseren. De tragedie die tussen beide vrouwen volgde na Op deze pagina bijdragen van: Ruud Paauw Elisabeth Tolenaair Paul de Tombe Jan van Wierimgen Eindredactie: Bram van Leeuwen 1849, was dan ook minstens zozeer aan haar te wijten als aan de grillige Sophie. Een beetje me deleven, een greintje meer warm te had Sophie van haar schoon moeder tenslotte wel mogen ver wachten. Op dit punt had Jacque line Doorn wel iets interpreteren- der mogen schrijven, al moet lk er wel by zeggen dat de schryfster al het relevante grondmateriaal voor een oordeel aanvoert. "Rus land en Oranje" is een goed his torisch "vertelboek". Jacqueline Doorn heeft een prettige manier van schrijven, helder en zeer so ber. Geen moment vervalt ze in de fondanterigheden, die men zo vaak aantreft in boeken over het Huis Oranje. Eén aanmerking: de prijs van het boek had best wat minder ge peperd mogen zijn. RJP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11