TAIZE: OVER KERKELIJKE VERDEELDHEID HEEN ZIEN KERKDIENSTEN Tienduizenden jongeren komen bijeen ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1974 Wanneer er in ons land, aan het eind van deze maand, het Pastoraal Overleg van de r.k.- kerkprovincie zal worden gehouden, begint in Taizé het al enige jaren aangekondigde en voorbereide jongeren-concilie. BU beide vraag je jezelf af: wat zal er uit komen? Het Pastoraal Overleg in Noordwükerhout gaat uit van een sinds eeuwen gevestigde kerk, die meer dan enige andere een vaste structuur heeft gekend en geleid werd langs vaste lijnen. Daarmee was men niet meer helemaal tevreden. Vooral de jongeren proberen het keurslijf dat zij hinderlijk vonden, te doorbreken. In Taizé gaat het bU het aangekondigde jongeren-concilie al lerminst om het verwezenlijken van een vast, een uitgewerkt plan. Het moet een beweging zijn en blij ven. De oorspronkelijk protestantse kloostergemeenschap van Taizé vormt wel het middelpunt van de be weging onder de Jongeren, maar al leen opdat men iets zal uitdragen in eigen landen vanwaar men komt. Wie van de boeken en brochures over Tai zé enigszins kennis genomen heeft, zal daarin telkens weer Abraham zijn tegengekomen, die Gods stem had gehoord en uitging zander te we ten waar hij komen zou. Sindsdien heeft hij op aarde geen vaste verblijfplaats gekend. HU is het voorbeeld van beweging, zoals men zich die in Taizé voorstelt. Gaande op het Woord des Heren dot men ge hoord heeft en verder als een veertje, gedragen op de adem Gods. Onlangs is er een Ambo-boekje verschenen, een vertaling van wat eerder in het Frans was gedrukt: „Durven leven", met als ondertitel: ..onderweg naar het jongeren-conci lie", welk boekje is samengesteld door een internationaal gezelschapje van Jongeren uit alle delen van de wereld, die in Taizé hun inspiratie hebben gevonden en datgene wat ze ontvangen hebben mede op deze ma nier willen uitdragen. Wie dat boekje leest kamt daar in telkens weer tegen de term: „inneriijk avontuur". Zo hebben ze het leven leren zien. maar vooral het christelijk leven. Een ge bondenheid aan bepaalde structuren willen ze niet kermen. Daartoe komen de jongeren die zich rondom Taizé verzamelen ook uit allerlei kerken en zelfs godsdiensten. Hun is echter na drukkelijk gezegd in eigen kerie een actieve plaats in te nemen en er aan mee te werken hun kerk los te wrik ken uit haar starheid en deze in be weging te brengen, omdat de kerk Gods volk onderweg moet zijn. Tot de kerk behoren is en moet altijd blijven een avontuur, zoals de disci pelen. nadat zij door Jezus waren uit verkoren, ook op avontuur zijn ge gaan. Leefgemeenschap Enkele gegevens, die vrij algemeen bekend zijn, en die we vroeger in deze rubriek ook al eens hebben neerge schreven, willen we herhalen. Taizé ligt in het zuiden van het oude Bourgondië, een eindje ten noorden van de ruines van de kloosterkerk van duny, eenmaal de grootste kerk der christenheid. Daar vestigde zich in 1940 Roger Schutz. een theologie student uit Genève. Enkele Jongeren, meest studenten, sloten zioh bij hem aan en gezamenlijk hielpen ze vluch telingen, vooral ook joden. Toen in 1942 de Duitsers heel Frankrijk be zetten, weken ze uit naar Zwitserland In 1944 keerden ze terug om een leef gemeenschap op te bouwen, die for meel tot een kloostergemeenschap uit groeide. Het waren alle protestanten die de aloude kloosterregel aanna men. Mén heeft zich toen veel bezig gehouden met Duitse krijgsgevange nen, wat velen niet begrepen. Het ging hen om in een totaal verbroken verhouding mee te werken aan ver zoening, wat natuurlijk een goed christelijk werk is, maar niet altijd wordt gewaardeerd wanneer de ge moederen nog te zeer zijn opge zweept. Taizé is een kloostergemeenschap geworden met toch wel een eigen karakter, al verplichtte men zich tot het celibaat, de gehoorzaamheid en de armoede. Roger Schutz werd prior en dit is hij nog steeds. Maar wat de gehoorzaamheid betreft, volgde men toch een eigen weg. Deze wordt be oefend ,,in dialoog". Aan de armoede houdt men zich strikt. Iedere broe der in Taizé heeft zijn eigen werk en verdiensten. Deze kamen in de centrale kas en daaruit leeft men en geeft gastvrijheid aan bezoekers. Aan het eind van een jaar maakt men de kas op en wat er over is, wordt weggeschonken voor een be paald doel. In de loop van de jaren is de ge meenschap uitgegroeid tot een zeven tig leden. De meesten zijn van pro testantse huize, uit alerlei kerken, maar men vindt er tegenwoordig ook oosters-orthodoxe en rooms-katho lieke broeders. Men ziet over de ker kelijke verdeeldheid heen en wil ook hier verzoenend werken: Taizé blijft het enig middelpunt van deze com- munauteit. Men gaat geen meerdere kloosters stichten. Wel zendt men voor een jaar of drie broeders uit naar alle delen van de wereld, waar de gemeenschap hun verzoenend werk nodig vindt. Al'les of niets Het zal nu een vijftien jaar gele den zijn dat deze kloostergemeen schap werd opgezocht door Jongeren. Ze konden er kamperen en een stuk van het gemeenschapsleven meema ken. Hun aantal nam steeds toe. Vooral na de mislukte studentenop standen in Frankrijk in 1968, werd Taizé steeds meer een middelpunt van Jongeren en steeds meer kwa men er uit alle delen van de wereld. We lezen dat er in 1969 reeds waren van twee en veertig verschillende na tionaliteiten. Toen drong de vraag zich steeds meer op: wat moeten we met hen doen? Wat zoeken die Jonge ren eigenlijk? Wat zijn him verwach tingen? „Wij hebben ons oor te luis teren gelegd bij Jongeren uit vijf werelddelen, om hun suggesties te ho ren. Wij hebben gemerkt dat er bij velen een verlangen naar God be staat, maar tegelijkertijd een wil tot handelen in dienst van de mens. Voor hen is het alles of niets. Christus betekent voor hen vooral leven en van de kerk verwachten ze dat zij een kreatieve gemeenschap is" Men bemerkte in Taizé dat de Jon geren wilden .,de absolute noodzaak van een kefk, die het paasgetoeuren meer en meer centraal stelt, die alle machtsmiddelen weigert en een ge trouwe getuige is van het evangelie dat de mens bevrijdt". De gedachten aan de eerste christenen <fie één van hart en ziel waren, speelden een niet onbelangrijke rol. En zo is er in Taizé die paasboodschap ontstaan, een op roep tot vreugde. „Christus de Op gestane, doet in hét diepst van de mens een feest ontbranden. Hij brengt een nieuw begin, een lente in de kerk; een kerk die niet meer over machtsmiddelen beschikt, bereid om met allen te delen, een plaats van zichtbare gemeenschap voor alle mensen. Hij zal ons de nodige ver beeldingskracht en durf geven om wegen tot verzoening te wijzen. Hij zet er ons toe aan ons leven te ge ven, opdat de ene mens niet langer slachtoffer is van de ander." Deze boodschap zal het uitgangspunt zijn van het Jongeren-concilie dat kam peert rondom de kerk van de kloos tergemeenschap. Ze betalen 15 Fran se Franks per dag, waarvoor ze ook nog eten krijgen. Wanneer we die oproep lezen, kun nen we ons moeilijk indenken dat deze op zichzelf, tienduizenden Jon geren in beweging brengt. Het is ten- Slotte de oude paasboodschap van de kerk, waaraan we wel moeten toe voegen dat deze veel van haar kracht heeft verloren, zoals het Paasfeest steeds minder het hoogtepunt van het kerkelijk Jaar is geworden, wat hét oorspronkelijk wèl is geweest. Wat trekt Jaarlijks die massa's Jon geren naar Taizé? Ik geloof dat Je er geweest moet zijn om deze vraag te kunnen beantwoorden. Maar dit heeft Taizé gemeen met zoveel an dere dingen. Ik ben er niet geweest, niettegenstaande alle plannen om er eens heen te gaan. Is die tocht en het verblijf daar een soort mode, zoals ook het Vondelpark in Amsterdam dat is? Leven voor een ander Het boekje „Durven leven" geeft een heleboel getuigenissen van jonge ren die er waren. De kerk, welke dan ook, zegt velen, misschien wel de meesten van hen die hier samenko men, niet veel. Deze jongeren ne men meestal een nog al radicale po sitie in. Toch zoekt men naar een gemeenschap die anders wordt be heerst dan door het egoïstische den ken en doen waardoor onze samen leving gewoonlijk wordt gekenmerkt. Men gaat hier spreken van „incogni to leven", wat zoveel betekent als je zelf niet op de voorgrond dringen. Taizé is eigenlijk helemaal niet kerkelijk. Maar men wil zich wel streng gebonden weten aan het evan gelie. De meeste jongeren die hier komen het blijkt uit hun getuige nissen hebben toch wel ergens een band met het evangelie. Ze zijn er in geen geval los van. De kerkdiensten, driemaal per dag. blijken voor hen een grote aantrekkingskracht te heb ben. Het is telkens weer die vraag van die jongeren: hoe beleef ik dit nu in de praktijk? Dat kan men niet alleen doen en daarom zoekt men die anderen. Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Vreeswijk: J. van de Ketterij, kandidaat te Zeist. Bedankt voor Arnhem: C. J. Janssen te Maastricht, voor Hendrik-Ido- Ambacht: J. den Dikken, te Bent huizen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Joure: A. J. van der Linden, te Drachten, die dit beroep heeft aangenomen. Dit is een Vietnamees gezin temidden van de rommeligheid van een vluchtelingenkamp. Ze hebben de dood gezien. Ze zijn hun huis kwijt. Ze zijn alles kwijt joaarvan ze hielden. Dit is één Vietnamees gezien en niemand kent het vermenigvuldigingscijfer van 't aantal gezinnen dat er ook zo aan toe is. En niemand weet meer te vertellen hoeveel vluchte lingen er in andere delen van de wereld zijnin het Nabije Oosten, in Pakistan, in Bangla Desj, in Soedan, in Angola, in Zaïre. Soms denken we aan hen .En gift bij 'n kollekte. soms zo maar 'n gebed. Wij kunnen het niet helpen. Kun nen wij het niet helpen? (Foto missie-zendingskalender) Zij die naar Taizé trekken komen terecht in een internationaal gezel schap, wait alleen ai tegenwoordig een grote aantrekkingskracht heeft. In het kamp en bij de verdeling der groepen voor discussie wordt er voor gezorgd dat men oost en west. noord en zuid door elkaar klutst. Zo vormt men bepaafl.de groepen, die verder vrij rijn om te doen wat ze willen. Ik kan me voorstellen dat ieder daar gemakkelijker met zijn problemen, ook met zijn godsdienstige problemen voor de dag komt dan dat in eigen kring het geval is. Maar het voor naamste lijkt mij toch dat men wil beleven het „innerlijke avondtuur" van een gemeenschap die men hier direct beleeft, meer dan dit weer in eigen omgeving mogelijk is. Er moet hier ook wel een stuk mystiek mee spellen. Door dat zoeken van ge meenschap is 't ook haast weer van zelfsprekend dat men, terug in eigen land, gaat zoeken naar degenen die dit ook hebben beleefd en dat men „ceflflen" gaat«vormen. WOORD VAN BEZINNING Deze keer luisteren we naar psalm 8. Wat een blij en verras send lied. Het is voluit verbazang en verwondering. De vreugde kan niet op. Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt. Gij hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond. Velen weten niet wat ze met deze psalm aan moeten. Laten we allereerst zeggen wat de dich ter niet bedoelt. Dit lied wordt op minstens twee manieren misver staan. Ten eerste door hen, die het als een na'tuurpsaflm typeren en daaruit alleriei conclusies trekken. Wat is het allemaal mooi daarbuiten. Ze komen tot een verh eerlij-kling van het na tuurleven. De mens meet naar de natuur terug. De natuurlijke krachten moeten en mogen ge leefd worden. Wat kan hij niet. de mens. Hij is nog steeds meer in staat. Hij eigent zioh steeds meer toe. Wat is die mens groot. Wie de psalm aandachtig leest, ontdekt, dat er veel over de tuur wondt gezegd. Maar het is niet het eerste. Het refrein is niet: terug naar de natuur. Het gaat in dit lied om God, die God, die bevrijdt en zioh met de mens bemoeit. Het is een loflied op Hem, die het verbond met mens en dier onderhoudt. Hij heeft het leven op aarde gewild. Wij mogen leven uit Hem met planten en dieren om ons heen, met de maan en de sterren daarboven (het lied is een nocturne). Niet terug naar de natuur, maar naar God.. Dat betekent, dat het geschapene niet op zichzelf moet komen te 6taan, maar steeds weer opnieuw moet worden ingevoegd in het ga reel van God. Dat houdt correc tie, besnijding en het tot de orde geroepen worden van de natuur en dan klinkt een lied dat uw vijand beschaamt; en brengt Gij uw tegenstandera tot zwijgen. Als ïk kijk naar de hemel, het werk van uw vingers; de maan en de sterren die Gij hebt bevestigd; wat is dan de mens, dat Gij aan hem denkt; de zoon van Adam, dat hij U ter harte gaat. Toch hebt Gij hem bijna een god gemaakt; en hem met glorie en luister ge kroond; Gij doet hem het werk van uw handen beheren; en alles hebt Gij aan zijn voeten, gelegd. schapen en runderen, alles en alles: en ook de dieren in het vrije veld: de vogels van de hemel, de vissen van de zee; al wat wandelt op de paden van Wat is de mens Aan psalm 8 wordt ook on recht gedaan door hen, die wijzen op de kleinheid en de nietigheid van de mens. Wat betekent een enkele mens in die veelheid van mensen? En wat heeft hij ervan gemaakt? Hij is eigenlijk niets. Al te gemakkelijk wordt zo de mens beoordeeld naar zijn nut. Wie kent niet de nuchtere vra gen: weet je wat b.v. een krank zinnige aan verpleging kost? Meer dan een arbeider verdient. Is dat wel verantwoord om zoveel géld aan deze onnuttigen in de maatschappij te besteden? Zo zijn we ongemerkt ver verwijderd van de geest van dit lied. De dichter is verwonderd en verrast, omdat die grote God zioh met ieder mensenkind bemoeit, naar hem omkijkt, hem liefheeft. Hij leidt ons. Hij draagt ons, Hij bemoe digt ons, Hij roept ons. De dich ter zegt: de mens Is een heerser, een hereboer, een rentmeester. Alle dingen zijn hem in handen gelegd. Maar dit niet als mens op zichzelf, maar binnen het kader van Gods bedoelingen. Hij is heer en meester bij de gratie Gods. Laten we dit loflied nog eens beluisteren. Ik schrijf het over in een nieuwe vertaling: Heer onze Heer, hoe machtig is uw naam allerwegen op aarde. Gij die uw majesteit toont aan de hemel; Gij opent de mond van weerloze kinderen; het Heeronze Heer, hoe machtig ls uw Naam allerwege op aarde. Binnen Gods bevrijdend hande len, dat het begin en het einde van het lied is, komt alles op zijn plaats en tot zijn recht. Wie God eert, eert ook de mens. Op hetzelfde ogenblik, dat God als God wordt geprezen, wordt de mens waarachtig mens. Dan geeft hij antwoord en handelt daaruit. HU komt tot zijn echte verant- woordelUkheid. HU is door Gods genade partner, bondgenoot, vriend en dienaar. De dichter weet, dat dit verbond door de mens verbroken wordt. HU spreekt over tegenstanders, vUanden. Door de kinderen worden ze beschaamd Want kinderen zUn geheel af- hankelUk. Ze zUn aangewezen op de liefde en verzorging van de ouders, ze strekken zich uit naar God. ZU representeren de sterkte van God. HU heeft de zwakken uitverkoren om het sterke te be lichamen. (1 Corinthiërs 1:27 e.v.) Jezus ciiteert de psalm, als hU naar de tempelreiniging de blin den en de lammen geneest. De kinderen roepen: Hosanna, de zoon van Darvid. De schriftge leerden komen in verzet, ook te gen deze toejuiching. Hebt gU nooit gelezen: Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt GU lof bereid? (Mattheus 21:16). De schriftgeleerden wor den door Jezus bestraft en als tegenstanders, vUanden gerekend. Treffend is ook wat HU zegt volgens Matthe-us 11:25: Te die tijde hief Jezus aan en zeide: Tk dank Vader, Heer des he mels en der aarde, dat GU deze dingen voor wijzen en verstan- digen verborgen hebt, doch aan kinder kens geopenbaard'. Deze dingen zUn de afwUzdmgen de weerstanden het verzet van de plaatsen Kaperaaiim en Beth- saória. Zonder deze tegenstand een teken van ontmoeting wordt Jezus' weg niet volbrachht. De kinderen blijven bU Hem, ze gaan met Hem de weg; ze kun nen niet buiten Hem, ze leven van zUn liefde. Ze spelen het spell mee, tot het einde toe. Als kin deren moeten wU worden, als mensen, doe aan zichzelf met ge noeg hebben, maar aangewezen blUven op God en op elkaar. In ZUn gareel leven. Heer, onze Heer, hoe machtig is Uw naam aller wege op aarde. M. J. Wagenvoorde Herv. predikant te Leiden. Laten we eindigen met een van de hU die geen vriend heeft met wie Afrikaanse spreekwoorden, waarmee hij moeite en leed kaïn delen. HU is dat boekje fc doorspekt. In deze komt als een boom alleen op een bergpas, het verlost-worden uit een eenzaam- alleen blootgesteld aan de wind heid naar voren. „Hoe ongelukkig is S. J. M. HULSBERGEN nekoek (HA.). 11.45 u. Oec. studentend. Maranathakerk 10 ds. R. Steen- 9.30 en '1.30 BevrUdlngskerk 9 u. ds. L. D. G. 12.15 en 7 Knipschetr, 5 u. ds. J. Bovenberg (gem. Egïlse Wallone 10.30 u. Pasteur D. Oec.' Werkplaats (Plantage 16) ip van Kerken (Meren- i. dienst ds. Hortenslus. Petrakerk (Surinamestraat) 10 u. dr. Wind. 5 u. ds. Hortenslus. Oude vestkerk (Oude Vest 133) 10 u. ds. N. Knrenhoff. Heemstede. 5 u. ds. Brederveld Beloftekerk (Bobijn Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) Fokkema. Krulsaerk Gouwsluis 9.30 i Huize Groenhoven" 10 u. ds. Boven- Mlerennest'dhr. Kromhout. Ger. Gem. 10 Ulksen. Chr. Geref. Kerk 10 Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u. ds. Rem. Doopsgezinde kerk) 10.ib u. prof. dr. Chr. Science (Steen? Soil, dienst. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht) 10 u. dhr. Dikkes. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u. do. 8 u. Geref. Gem. in Ne< 11.30 en 5 30 u. leesd. Jehova Getuigen (Hogewoerd 176) 1.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. RK K?rk H. Antonius (zat. av. 7 u.) Viering HA.. 6.30 u. ds. M. v Harme ien voor Geestelijk gehandicapten. Geref Kerk (vrijgem.) 9.30 en 6.30 u. leesd. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grijpensteinstraat 9.30 en 4.30 u. ds. S. van der Riolen te Middelburg. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft- straat 240. 9.30 en 4 u. leesd. (ma. 7.15 waard (zat 7 u.) 8, 10, Hoogmis. Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. P. Schoonenboom, RK Kerk (zat 7 u.) 9 l 11.30 u.. Mariakerk (z 7 u ds T H. Oostenbrug. Ohr. Geref. 9.30 u. voorganger P. v.d. Heiden. Tes- selschadelaan 28 4 u. jeugdbyeen- komst Tesselschadelaan 28 Warmond Herv. Gem. 10 u ds. d. Tonkelaar. Wassenaar Herv Gem. Dorpskerk Kerk 9.30 Dienst des wbords, 2.15 u. ds. G. Bouw te Scheveningen RK Kerk (zat. 7 u.). 7.30, 9.30 en 11.15 u. RIJnsbJrg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 u. drs. De Jonge te Leiden, Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 8.30, 9.30, 1 t.n 6.30 u. Josephkerk (zaAV. 7 u.). 8.30, Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 8.30. 30 en '1.30 u. Hartebrug 8, 9.30 Hoogmis, 10.45, 12 ds. Schlnkelshoek). Rem. Geref. Gem. Van Mandersloo- lenwerfstraat 10 u. ev. J. v. Stormbroek Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. "OS.™ S*" ."«Ou- J- 'J.Ban?. «Vo ttsr.'KS "udr R: j Voorschoten (Jeugdd) CampLng Ko ningshof 10.30 u. mevrL Ravensbergen, ds. G. Spilt, ds. J. T. Wlersma. Messiaskerk 10 u. dr. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. kand. J. Lelden, Geref Kerk 9 u. ds. D H El- Brouwer. Katwijk. Maranathakerk ------ e rv Meijnen, Ned Prot. Bond (Lange Kerk- .30 u. ds. A. Baayen, 5 u. ds. D. W Ge- dftni 46) 1030i d8 j A Roskam. RK Lodewljkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11, "3.15 en 7 u. Vrij Kath. Kek (Vreewijkstr. 19) Leger des Helle 10 u. heUiglngsd. en 7.30 u. verlossingssamenkomst o.l.v. kapitein cn mevr. J. Lelssenaar. Oud Kath. Kerk Zoeterwoudsesln- gel 49) zat 7 u. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. J. Zijlstra (dl. 8 u. J. Zijlstra). Middernachtsgroep (Zoeterwoudse- singel 21 j 6 u. dhr. Van der Keur. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhr. J. Eikerbout. Reeuwijk, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. Dienst des 1 Alphen a. d. RUn Herv. Gem. Ad. u. Ned. KDorzang, 11.45 en 17.30 u. Rldderveld "De Bron" (zat. 6.3u uj 9 u. Ned. koorzang. 11 u. Pred. J. Seij- Kapel Dammelaan 12, Molukse Kerk 11 u. ds. Sltanola. Kerk 4 a. ds. Paslwarissa. Volle F vang. Gem. (Kindervreugd) 10 u. H. d. Jong te Rijswijk. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 u. ds. Den Dikken. 7 u. ds. A. v. Eijk te Gou- Kerk St Jan de Dooper (zat. en 11.15 u.. Mgr. Bekkersschool 6 u. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. Kerk 10 u. ds. A. Vink. 6 u. ds. J. Cats- burg. Oude Kerk 10 u. ds. J. Vroegln- —r Koelman, Jeugd.- Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.45 en 6 i Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u. sink, Sassenheim, Chr. Geref. Kerk 9.30 en u. prof dr. W H Velema. Ev Chr Gn. (mavoschool) 10 u. evang. Corrie t. Boom. RK Kerk tuinbouw school. 1030 (zat. av. 7 u.). Sassenheim Herv Gem. 9 en 10.30 Mnh ïrpm dienst. Icntusfcerk 10 u. kand. J. Hoek, Molukse Prot. 5 u ds L p^i^rk 9.30 u. ds. D. W. Koelman. 6 u. ds. J. Vroegindewelj, Groen v Prlnstererschool 10 u. ds. J. Catsburg. Wljkgebouw "De Hoeksteen" 10 u. dovend., 10 u. Pfarrer J Koch, j uit Walldüm, dienst in de Duitse taal, Zlekenh. 'Overduin'. 2 u. ds. J. G. v. Ieperen. al scheid. Geref. Kerk Vredes- Klelsen te Utrecht. NoordvlJk-BInnen Herv. Gem. (in Geni. 7 'u Samenkomst' (geb. Ned. kerlc 9.30 en 5 u. as. Schaafsma. H.A.. S~iSSt.v?^d,a(^.0(^S vïlÜ Schrijver te' Woerden (Salvatorkêrk) Trlomfatorkerk 9.30 Halsema, H.A., Chr ds. Tanis, v. Sliedrecht, 5 i L SSari 8r|o ÏÏSa u! ds. Th. Hof HoofdstAat^ 10 d~ Ger. Gem. (Remisestraat) 10 u. leesd. gjjjgïgj N L JW'..°6 Duinstraat) 10.30 u. ds. mr. D. G. Hoe vers <D;n Haag). RK Kerk 8, 9.30, 11 en 12.15 u (zat. av 7 u.). Noordwljk a. Zee Herv. Gem. Balke. Geref Kerk 10.30 u. ds. Vos, 6.30 u. kand Tenijen- huis (Nieuwerbrug), 9.30 u. ds. Siert- sema, 6.30 u. ds Korteweg, Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 u. leesd., 3 u. ds. Schol- Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. A E3l-?£3^ru~^ke?^\oS; 10. «■_-*. P. Hulsman (Rijns- allen), Sportlaan, Katwijk a. Zee, 4 u. Heur 10ÏÏ d.^vVrh,ulë:eK.pér^Un- 'm. de Leeuw, 6.30 u. ds. W. L. Hefymans, Opstandingskerk Pr. Marijkestraat 10.30 u. ds. M. Hanemaaijer 6.30 u. ds. J. H. Bogers. Gebouw Nabij Gez. dienst 9 u. ds. J. H Bogers. Martha-Stichting "RIJstroom" 10.30 u. ds. J. H. Bogers. Oudshoomseweg 10 u. ds. R. Oort. 1 Sionscerk Hooftstraat 10.30 u. ds. 8. W Verploeg, 6.30 u. Kand. Boer te Utrecht. De Goede Herderkerk Ten Harmsen- straat 10.30 u. ds. N. J. M. Hoogendilk. 6.30 u. Community Singing m.m.v. Ge ref. kerksoor van Hazerswoude Combo Bellev in olv.. Barend van Triest voorganger ds. Hoogendilk Rldderveld "De Bron" Troubadour- weg 9 J .ds .8. W .Verploeg 630 u ds ■teafjg geeste- Pr. d. Jong. Salua orikerk W. d. Zwijgerlaan 10 u. ds. Pr. d -Jong, 650 u. ds. A. Borman De Goede Headerkerk Ten Harmsen- 11 u. ds. A. G. v.d. Stoel van Bergen c. Zoom, Chr Geref. Kerk 9.30 u. leesd., 3 u. ds. Jac. J. Rebel v Sassenheim, Ge ref. Gem. 9.30 en 6 u. ds A Bac, Vrijz Prot. ge-in dienst, Pinkstergem 9."" in lokaal Nieuwstr. 27, Bethel 9.30 Hazerswoude Herv. Gem. L. C Versluijs (intrede). RK Kerk. 8.30 u. ds. Swierta. 1050 ds. Swierts (H.A.). Leiderdorp Herv./Geref. Kerk Dorpskerk 10 u. ds. J. P. Honnef, Hoofd- 9. 10 en 12 u. (zat. kerk 7.30, 9. 10.30 en 12 u. (aa.av. 7 u.) Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 u. in zaal Brama. Dorpsstraat, ds R S. Elgersma, uit Noordwljk. 10 u. in de Zilk, aula rk. meisjesschool, dh. J. Goedhart uit Nieuwkoop. RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 u.) 8, 10, 11.30 en 7 u.. St. Viktor (zat. av. 7 u.) 8. 950, 11 en 6 u.. H. Hart in De Zilk (zat.a Oegstgeest Herv Gem. (Groene Kerk) 930 u. ds. W. Verdonk (Pau- luskerk) 10 u ds. A d. Haan (Gem- centrum) 10.30 u prof. d r. H Paber, 10.30 u. (Jeugdkerk) dhr. L. P Rigte- ring, 7 u. dr. D Bakker, Geref. Kerk 10 Geref. Kerk Kruiskerk 950 u. J Flink (HA), 850, 11 en 6.30 t (za. 7 u.). 10.30 u. RK Ml- cnaeiK3rs (zat. 7 u.) 9 u.. Koudekerk a.d. Rijn, Ridderhof zo. 10.30 u.. RK kerk der Engelbew. Dorp (zat. 7 u) 8, 10 en 11.30 u. Hillegom Herv. Gem. 10 u. dr. J. G B. Jansen, 7 u. ds. Boonstra, Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. Hartkamp (HA). Chr. Ger. Kerk 10 en 7 u. ds. G. C. v.d. Kamp. RK Kerk St. Martinuskerk (zat. 7 u.) 830, 10 Hoogmis, 11.30, 1245. 530 aa 750 u.. St Jozefkerk (zat. 7 u.) 8.30. i.) 750, S.50 en 11.15 i (zangd.i ds. H. G. Oostinga. Geref. leesd. (woe. 750 1 ds. Lalleman, Geref. Kerk 950 u. ds. Czlrla. 630 u. r - - - igsdieist. RK 3 |L) 8.15, 9.45. 11 RHnsaterwoude - Herv. Gem. 950 u. ds. W. j. Schouten te Vlaardlngen, De Goede Herder (zat.a 9.30, 10.30, 12 en 630 u., H Willlbrod (zat. av. 7 u). 9.30, 11.15 en 5 u. Duin- reli (zat.av. 7 u.) RK zo. 10 u. prot. Bond). RK Kerk 8, I Groenendijk uit Scheveningen. 6.30 u*. 6 u. ds. Hoff. Voorhout Herv. Gem 10 ds. A. Oskamp. Em. pred. te Oegstgeest. RK Kerk (sW. 19 u.) 9 u. hoogmis, 10.30, - drs 3lenk (intrede) Geref. Kerk: 9.30 Ka.id. Knotters Amsterdam 7 u. ds Van dei Meulen, Wassenaar. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. Kaal te Nieuw veen, 7 u. ds. P. Knot. >r, Vlaardlngen. Aula Noord-Hofland ».45 u. ds. De Zeeuw. Geref. Kerk (vrij gemaakt) 10.15 u. en 4.30 u. ds. A. W Boxman. Ede. RK Laurentluskerk (zat. 7 u.) 8.31. 10.30 u.. hoogmis 12 u.. Moe der Godskerk (zat. 7 ui) 8. 10. 11.30 en (zat 7.30 u.). 750. 10 en 11 u. Chris tus Dienaarkerk (2 11 30 en t uur R K 7 uur) 10, 12 en 6 i Zwammerdam Herv. Gem. 10 uur ds Joh. St-Jhouwer te Alphen aan den Rijn. G.39 uur ds. J. Mostert. Geref. Los te Leimuiden. R. K. kerk (zat. 7 u) 8 10. 11.30 en 5." Waddlnxveen Herv Gem. Brug- kerk 9.30 u. ds. D. v. Vliet en 6.30 u. ds. D. v. Vliet (HA). De Hoeksteen 9.30 J. vd Heuvel (HA), Bethel- Gem. In aamenwerking met VrlJz. Herv. Wachttorenbespr Een generatiekloof in uw gezin voorkomen. Volle Ev. gem. "Slon", gem. schapsruimte Chr. basisschool "De Savornln Lohman", Llndengaarde 17a (Groenswaard H). Het orgel in de Remonstrantse kerk te Oude Wetering,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4