"Leven vrouw eeuwenlang door de angst vergiftigd" va ...en gisteren Zangeres Cobi Schreijer ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1974 PAGINA 5 „In al die oude volksliedjes vind je de machteloosheid van de vrouw, het was-ik-maar-een-man steeds terug. Vrouwen worden ook gestraft als ze te vrijmoedig zijn geweest. Het zijn thema's die je in de liedkunst van alle landen ontmoet. De figuur van de vrouw die achter blijft, haar trouw die op de proef wordt gesteld, het meisje dat alleen en zwanger achter blijft. Als je eens wist hoeveel liedjes er zijn waarin vrouwen vechten voor het leven van een man", zegt zange res Cobi Schreijer. Haar jongste plaat bevat dan ook rebelseliedjes van Hollandse, IerseEngelse oorsprong, samen gevat onder de titel "Rebelse Schreijer (fel betrokken bij alle ont wikkelingen in vrouwenbeweging en politiek) te proeven valt. Ze is altijd actief geweest in meid". Ze is intussen begonnen wenorganisaties, was contaotvrouw moet worden. "Het is de be- maatschappij), zong op verkiezings- doeling dat het wordt uitgegeven bijeenkomsten en 1-meifeesten. Ei- in 1975, het jaar van de Eigenlijk zou er dan tegelijkertijd een plaat moeten kunnen uitko men, die een soort neerslag zou zijn van alle liedjes over de emancipatie", zegt ze. Cobi Scheijer is al zo'n goede 35 Jaar lang intensief betrokken bij „het lied": het cabaretliedje en de bal lade, het volkslied en het chanson. De biografie in haar programma spreekt over het sinds 1938 min of r geregeld bezig zijn in „het niet gen ervaringen als werkende, op ze ker ogenblik alleenstaande vrouw met twee opgroeiende kinderen spe len mee in zo'n programma dat ook een neerslag is van alles wat ze heeft meegemaakt in en gelezen heeft over de vrouwenbeweging, en dat vooral de zaal tot mee- of te genspel wil prikkelen. „Ik doe dat programma al drie jaar maar het verandert voortdu-. rend, aan de hand van de actuali teit", zegt ze zeker ogenblik is een speelse minnestreelse' dan is er eigenlijk niets nieuws onder de zon, want in mijn Jeugd bestond abortus ook al. Ie- uitbarsten inleen "liedje' tee volksbuurt had zijn zogenaamde 25e hseft een nog kortere omschrij ving van haar werk: praten met de zaal zichzelf begeleidend op de gitaar. k,Na de oorlog werd ik gegrepen door de oude balladen, vooral doordat ze zulke geweldige teksten hebben. Ze boeiden me en het bleek een werk terrein te zijn. In feite heb ik daar- behoefte die er toen nog niet wai Schrijer. Ze noemt de balladen kleine ge schiedenissen in in haa repertoire terug tot de zes tiende eeuw, zingt bijvoorbeeld lied jes uit het Antwerps liedboek van 1540. Van het begin af heeft ze voor al het Nederlandse lied naar voren willen brengen. „Wel omlijst door liedjes uit andere landen, en dat dan ook om de tegenstelling te laten ho ren. Nederlandse balladen zijn vaak wat stug. Maar ik heb zowel inter- omstreeksters die ongewenste gerschappen wegmaakten". „In alle oude volksliedjes vind Je het ongeboren en ongewenste kind, de ongehuwde moeder terug. In wezen zijn die oude liedjes zeer vrijmoe dig. zelf gecreërd". zegt Cobi z*^gen zVm^ten meteen^Ve ge*- volgen, calculeren ze in feite de con sequenties al meteen in. En zo is het de liefde hoort eeuwenlang gebleven: Het leven iS vergiftigd geweest door angst". Strijdliederen Het is een van de thema's die in haar boek over internationale vrou wenliederen zullen terugkomen. Lie deren waarin alle grote gebeurtenis sen in eeuwen vrouwenleven zich zijn in de oorlog of op zee vrouwen blijven ach ter en wachten. Liedjes over kinder geboorte en ongehuwd moederschap, over prostituees en over vrouwen die op de brandstapel kwamen, specifie ke liederen die door vrouwen als strijdlied zijn gezongen. Ze wil het boek "Brood en rozen" naar de kreet die door op spandoeken werd mee gevoerd in een legendarische Ameri kaanse stakingsoptocht en uitgroei de tot een strijdlied. Ze haalt haar gi- nationale als Nederlandse program- ma's, de mensen kunnen van me krijgen wat ze willen horen. Daar zijn dan ook allerlei verschillende programma's uit gegroeid". Een van de programma's brengt ze onder de titel „En als vrouw zeg Je dan.aangekondigd als een ont boezeming over. met. door. tegen en van de vrouw. Een puur-eigentijds programma, een soort collage van liedjes en conferences over emanci patiefacetten van alle tijden, waar uit eigenlijk de volledige Cobi «c «u ^juucu K1- j c taar en zingt de Nederlandse verta ling: vrouwen trekken door de stra ten, uitgestapt uit het gareel, en ze zingen "geeft ons brood, maar geef ons ook rozen". Brood en rozen: ze vindt het "een typisch vrouwelijke kreet" die ech- "De andere kant de medaille" waar ze in haar werk voortdurend naar op zoek is. is door de broodvraag geknecht, was (en is) produkt van zijn cultuur, kon en kan vaak niet anders. "Aan die man-vrouw rolverde ling blijf ik peuteren. Ik heb ook Dezer dagen was de filmploeg van „Keetje Tippel" enkele dagen in de Cinetone-studio's van Duiven- drecht, waar een oude kelderruim te met gezellig vlammend fornuis- ter ook raakt vuur was nagebouwd. Elders in de studio stonden zwoerdig spek en aardappels op een modern pitje, Ook de maar de lucht die de spijzen ver spreidde was als die van weleer. Keetje, toen nog geen tippelaar ster, diende in de figuur van Mo nique van de Ven begerig mee te prikken met broertjes en zusjes veel liedjes geschreven over de uit het gezin van Jan Blaaser en anderende rol van man en vrouw Andrea Domburg. in de maatschappij", zegt Cobi Regisseur Paul Verhoeven had Jchreijer^ "Weet Je wat merkwaar- al zijn overtuigingskracht nodig dig te? Overal m deze tweede eman- om de familie tot het pruimen van XJ0?0" wordt *f°nfn' maar in de negentiende-eeuwse armoede te Nederland gaat dat veel aarzelender krijgen, maar hij deed het met dan in andere landen. Men vmdt het tact. Er mocht namelijk worden Wer 8auw aanstellerig. Het is aan uitgespuwd. Voor de pan helemaal leeg was had cameraman Jan de Bont voldoende takes gemaakt om tot een mooi historisch tafereeltje in de film te komen. .Keetje Tip pel" wordt op nieuw Eastmanco- lor-materiaal gedraaid, dat ook voor „The Siting" werd ge bruikt. Het schijnt een Europese primeur te zijn, producent Rob Houwer kocht ettelijke kilometers in om de filmploeg alle ruimte te geven. Cobi Schreijer werkt aan haar boek "Brood een kant wel begrijpelijk. Zingen kan ook ontzettend negatief worden ge bruikt, denk maar aan die mooie Duitse soldatenliederen uit de twee de wereldoorlog". In de komende maanden wordt het voor Cobi Schreijer "zeer hard en systematisch werken" aan haar boek. In de werkkamer van haar huis, weggedoken in een fijne rusti ge buurt met veel groen in de kleine voor- en achtertuinen, staat een in drukwekkend bibliotheekje van boe ken, tijdschriften en andere uitgaven over liedkunst uit de hele wereld. "Goed gedocumenteerd zijn is een dure maar onmisbare hobby in dit vak", zegt ze. "Ik wil dat mijn boek niet alleen boeiend is om te lezen, maar ook uitstekend gefundeerd. Met bronvermeldingen, dat vind ik belangrijk. Dat doe ik in mijn pro gramma's ook altijd. Er zijn al kele subsidies aangevraagd en ik heb precies in mijn hoofd welke bronnen ik moet aanboren. Hard en systematisch werken: dat kan ik ge lukkig goed". Hilversum 1 tic-viering. 11.00 Nieuws. 11.02 (S) band Magazine. 20.00 (S) De feliciteert: verzoekplatenprogramma. 22.00 Werelden onder de schedel: Ne derlandse volksverhalen. 22.30 Nieuws. 22.40 (8) Hoe later op de avond: licht programma. 23.05 Aoh ja..de jaren 60. En verder? 23.o6-24.00 Nieuws. Hilversum 2 18.30 Nieuws. 18.41 1 (S) Close-up: licht muziekprogramma. 19.00 (S) Concert a la carte: klas- siek verzoekpl&tenprogramma. 20.00 Nieuws 20.05 (S) Klaviertuositeiten. 20AO Akftua-klankbeeld. 20 55 middag-Ouverture. Stuarda. opera van Verdi. 14.00 (S) Utrechts Symfonie Orkest wurgen, hoorspel. IKOR: edachte NOS: kling. 22.60 Klankbord. 23.05 (S) Post- 21.00 <S> KI ludium: klassieke muziek (gr.) 23.66- 21.30 Macht en Nieuws. 19.07 (S) Muziek uit de Mid1- deleeuwen en Renaissance. 19.45 (S) Muziek uit de Barok. 20.30 Zin V%: ■■Pin -de 20e (S) Overijssels 22.05 8) Na 18.00 oag niet «ttHMMVPPSV orama. 20.02 After eight: Engelse hits. 2.02 Strictly country style. 22.30 (S) 55 Mededelingen. 23.02 6.45-7.00 (S) Zondagmorgen. Zondag 18 augustus 1974 Hilversum I VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Voor stad en land. 8.17 Ontbijten met Letty. 9.-00 Sportmededelingen nlstisch Verbond: 9.45 Wereldbevol- moderne en klassieke i 23.5524.00 Nieuws. Hilversum III— AVRO: 7.02 (S) Drie op Je boter ham: Lukraak. 9.02 Juist op zondag. eten. KRO: 19.02 (8) KRO-op-drle: Tombola. (22.50 WK. Wielrennen Montreal). 23.02 (8) Voer voor vo gels. 0.02 (S) In the still of the (S) (P)laatwerk. (Tu6sen raad. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11-25 Wilde Ganzen. 11.30 (S) Kleine derde wereld, 'n 3: 12.00 (S) Mu zikaal Onthaal, een muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radlojourn. 13.30 (S) ziek en informatie. :e vioolmuziek. NOS: 14.30 Radio Hilversum 1940 1945, documentaire serie (I). 16.20 Gamma van alpha en beta: nieuws uit de wereld van wetenschap en techno logie. 15.45 Nul-eenentwintig-vijftig: een programma Maandag 19 augustus 1974 voor 18.00 Hilversum I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Spitsuur. (7.64. NEDERLAND I 16.00 Journaal (NOS) 16.02 1 see ice, speelfilm (VARA) 18.15 Filmverslag W.K. Wielrennen (NOS) 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Coronation Street (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Victor Borge in Londen, tv-show (VARA) 21.10 Dagboek van een onderwijzer, tv-serie (I) (VARA) Eerste aflevering van de vierdelige Italiaanse serie „Dario dl un maestro". Bruno wordt onderwijzer op 'n Romeinse sohood in een verpauperde buurt. Op zijn eigen wijze probeert hij zijn ongedisciplineerde leerlin gen enige kennis bij te brengen. Of hij hierin zaü sla gen zafl is nog maar de vraag. Zijn collega's vinden, dat hij beter met harde hand te werk kan gaan. 22.20 To you in Vondelpark Amsterdam, compositie van Peter Schat (VARA) „To you m Vondelpark Amsterdam" is een in 1972 door Peter Schait vcHtooMie compositie op een tekst van de Engelse undergroomd-dliöhter Adrian Mitchell. „To you dis een hartefcreelt van een door oorlog getekende gene ratie. 22.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 KRO-Cineac (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Regimentsdochter, komische opera van Donizetti (KRO) De verwikkelingen van een stiefdochter van een regi ment in oorlogstijd. 21.20 Brandpunt (KRO) 22.10 Epiloog (KRO) 22.15 Journaal (NOS) ZONDAG 18 AUGUSTUS NEDERLAND I 14.30 Flexibele school les 8 (TELEAC) 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Ti-ta-tovenaar (NOS) 15.57 E.K. zwemmen in Wenen en W.K. wielrennen in Mon treal (NOS) 17.00 Création (De Schepping), slotmanifestatie jaarlijkse vergadering Centraal Comité Wereldraad van Kerken (IKOR) 18.00 Een bericht van de Wilde Ganzen (IKOR) 18.55 Fabeltjeskrant (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Opera Korat 2. met Promenade Orkest en zangsoliste (NOS) 19.40 De beste jaren van ons leven, speelfilm uit 1946 (NOS) De gesdhietfeniis van drie militairen, die na de oorlog in het „gewone" leven terugkeren. „Val heödendctn en plichtsvervulling wordt je niet rijker", is de uitspraak van een van hen, düe bij een firma in lompen en me talen te beland. 22.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.35 Natuurkunde les 0 (TELEAC) 18.47 Vooraf: informatie over schooltelevisie (NOS) 18.50 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.55 Fabeltjeskrant (NOS) 19.00 The Partridge Family, tv-serie (NOS) 19.25 Studio Sport (NOS) 20.40 Journaal (NOS) 20.45 Een razende stilte, tv-serie 15) (NOS) 21.35 De mens in wording, documentaire serie (6) (NOS) Zesde aflevering uit deze serie, waarvoor gefilmd is op h'et Paasedüand, in Honduras, Praag en in Italië. Het proces tegen Galilei', die beweerde „Dat d'e zon sttCistaat in het hedlafl, dat de aar-de niet het centrum is en niet onbeweeglijk, maar juist in twee richtingen om haar as wentelt", was niet de eerste revolutionaire poging om tot een andere tijdsrndefeg te komen. 22.25 De geheimen van het Surrealisme, tv-film (NOS) 23.20 Journaal (NOS) Afgezien vanhet feit, dat de programma's: Zomer '74 en het .zomers vervolg van de Eddy go round show" elkaar qua stijl of liever: kijkzin moeten hebben overlapt viel er weinig te mor ren uit de Nederlandse tv-kast: series en buitenlandse aankopen overheersten. Ik wil wel even kwijt dat ik voorlopig wat milder ben ge stemd ten aanzien van onze reclameboodschappen, dit na een wat verregend verblijf in Ierland. Alleen de grote (re) onderne mingen kunnen zich veroorlo ven de reclameboodschap in een soort verhaaltje te gieten, maar verder wordt de kijker verrassend voor de buitenlan der geconfronteerd met be wegingloze plaatjes-met-tekst, zoals onze bioscoopreclame. En verdraaid, waarbij men ook wordt uitgenodigd die en die club voor beter enterainment te bezoeken of het beste haar- middel bij Harper en Harper and Sons te komen kopen. Ik heb met een zeker genoegen naar onze reclame gekeken: er is tenminste gelegenheid het gevaar te zien aankomen en het tijdig de nek om te draaien om niet tijdens een vurige liefdesverklaring toch een ontharingscrème te moeten uitzitten. Ik heb er met Ieren over ge praat. maar ze kijken niet eens en wisten dus niet waar ik het over had. Ik heb in ieder geval Hier en Nu aangezet, dat de vroegere tv-ster Luns weer eens voor de camera haalde. Een gegroefde Luns durf ik wel zeggen of hij moet bijzonder slecht belicht zijn geweest, maar hij kwam vermoeid, bezorgd en ouder over dan we gewend zijn en ook zijn stem leek wat kras- sender dan in voorgaande afle veringen. Hij bleek wie wel, overigens weinig doorzicht te hebben in de komende Cyprische ontwikkelingen, al liet hij wel doorschemeren dat Turkije on gehinderd eigen rechter speel de. Daarna werden de tegenstellin gen wat toegescherpt door een Turkse en een Griekse Cy prioot in de studio tegenover elkaar te plaatsen, wat zeker niet tot strijkages aanleiding gaf en ook de toestand ter plaatse niet verhelderde, al forceerden beide sprekers zich tot enige zelfbeheersing; maar wat is er buiten de opname om gebeurd? INVALLER 5. 11.00 Nieuws. sieke piano- en orkestmuziek. NOS: Den Haag deze week. VPRO: 16 In oudere luisteraars. 11.56 Mededelin gen. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians TV MAANDAG Programma's, vandaag dit. morgen dat. 13.20 (S) 3.15 Journalistenforum. VARA: 17.00 VPRO-Maandag-Muziek. AVRO ziek. 15.00 Oud-Katholieke middag- wel moge bekomen! 18.45 (S) <S) Biels en Co. radiostrip. (S) Regionale zaken. 15.10 (S) dienst. 16.30 Nieuws. 1653 (S) Stu- muzlek. 16.35dio 6: maandagmiddagmagazine met om 1650 (S) Hier en nu. 16.50 pleis- Nederland I— NOS: 17.46 (K) E.K.Zwemmen te Wenen en W.K. Wielrennen te Mon treal. 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) Avro 9 Super King Size Toppop. NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) Jane (4). 21.10 (K) Televizief 22.00 iK) Alle hens. Nieuws. 19.35 Vandaag dit. gein dat. 19.45 Anton Constandse. kindermagazine. 20.00 VPRO-zondag: een programr ----- werkende jongeren. AVRO: 20.30 Nieuws. Hilversum U KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overwe ging. 8.15 (S) Badinerie. klassieke muziek, (gr.) 9.00 Nieuws. 9.10 Wa- kinderen. 1650 (S) Mtkadoo: Overheidsvoorllch- Mededeülngen. Hilversum II vóór 18.00 uur. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.08 Het le vende Woord. 7.08 (S) Preludium: OverheldsvoorlichtingOntmoetin gen met Rijksgenoten. 17.30. Nieuws. Hilversum III na 18.00 uur. KRO: 7j02 (S) Drie op Je boter ham. (7.037.10 WK. Wielrennen Montreal). 9.03 Pep op Drie. 11.03 (S) Drie draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag, (12.5512.59 EK Pop-Contact: NOS: 22 50 (K) Staatsloterij. 22.55- 23.00 (K) Journ. Nederland II TELEAC: 18.15 (K) Gemeenteraad les 1. NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 8.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Black Beauty. Jeugdserie. 1950 <K> De Beverly Hillbillies, tv-serie. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 (K) spelprogramma. 2.40-22.45 (K) Journ. 1 tijd. 850 Nieuws. 8.36 Duitse TV-programma'i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5