Scheiding der geref. geesten spitst zich toe KERKDIENSTEN Kwestie-dr. Wiersinga Vreugde der wet PAGINA 4 «jjuijiiimmm ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1974 De Grieks-orthodoxe, de Evangelische, de Rooms-Katholieke kerk in de Bondsrepubliek Duitsland en de gemeente Darm stadt financieren gemeenschappelijk de restauratie van de "Russische kapel" in Darmstadt. Hoewel de foto nauwelijks die indruk wekt, wordt de kapel - een van de 20 grotere orthodoxe kerken in het bondsgebied - door verval bedreigd. De in 1898 gewijde kerk was een huwelijksgeschenk van de laatste Russi sche tsaar, Nicolaas II, aan zijn echtgenote Alexandra, een prinses uit het huis Hessen-Darmstadt. In het kaartsysteem van de kerkgemeente zijn zo'n 2500 namen van kerkeleden geregistreerd, vooral van werknemers uit Joegoslavië en in geringere mate ook uit Griekenland. Ongeveer 10.000 gelovigen uit de wijde omgeving bezoeken de kapel per gelegenheid op zon- en feestdagen. WOORD VAN BEZINNING De eerste twee psalmen vat ten het boek der Psalmen samen. Het gaat daarin om God, die zijn volk heeft bevrijd en aanwijzin gen geeft te leven met Hem en met de medemensen, (psalm 1). Zo zijn ze gericht op de volein ding der wereld door middel eau de Messiaanse Koning (psalm 2), opdat God alles in allen zal zijn. Vandaag luisteren we naar de eerste psalm. Het gaat over twee wegen: de weg ten leven de weg ten dode. De keuze daartussen is alleen aan de orde voor de gelovige mens. dat wil zeggen de mens die erva ren heeft, dat het God is. van- waaruit hij het leven heeft. Geliefden kunnen dit ver staan. Zij voelen ziah uitverkoren, herkend, gevonden. Er is dank baarheid in him hart en zij wil len die ander blijven om met hem of haar verder te gaan. Daarom doen ze dit wel en dat niet. Zo vertelt het Oude Testament, over het Joodse volk: uit het s!a- venbestaan in Egypte gered en nu besteand om met die God we? te trekken en te gaan naar het land van de belofte. De dank hiervoor is de ondertoon van eerste psalm. BiJ die Redder en Begeleider te biyven, dat is le ven. Welzalig die vrome mens. HU neemt Gods aanwijzingen te- harte. Hij volgt Zijn gebod op. De goddeloeen ontkennen niet. dat God er is: maar zo zeggen 7p „Je kunt Hem niet zien. je merkt niets van Hem. We zullen het zelf moeten doen, het hangt van ons zelf af". Zo zetten zy zichzelf door. De zondaars weten wel wat er van hen gevraagd wordt, maar zij laten zich door hun eigen lusten bepalen en laten anderen in de steek. De spotters zitten als toeschou wers aan de kant en diskwalifi ceren het leven, dat je toch niet brengt wat Je ervan verwacht. De vrome denkt niet hoog van zichzelf. HU is niet van zichzelf, hy is van en voor de ander, die hem heeft gevonden en thuisge bracht. Hy laat zich steeds weer gezeggen, verbeteren en verande ren. Vanuit deze verbondenheid heeft hy vertrouwen en moed. Hij is als een boom, die aan het wri ter is geplant en vruchten geeft op zyn tyd. Daar is maar één weg die leven is en leven geeft. Het is de weg van het leerling zyn. het zich voegen naar de wet. de thora, het heilig onderricht. De gekende weet niet waar hf| uitkomt, maar hy is onderweg met de anderen en God is me* hen en begeleidt hen. En daarom gelukt wat zy ondernemen. Dat wil zeggen, dat zy succes hebben in de uiterlijke zin van het woord. Wie een ander naast zich laat gelden, houdt voor zichzelf minder plaats over: deze weg veronderstelt het offer. Zo han delen brengt verder, opent per spectief. heeft toekomst. De vro men zyn fris en groen (verg. psalm 92 13—16). Strijdt om In te gaan door de enge poort, want velen zeg Ik (Jezus) U, zullen trachten in te gaan doch niet kunnen Lu-kas 13 24). De vrome kan in slaap vallen of niet verder willen of de zaken in eigen hand nemen en zich niet langer laten gezeggen. Dan wordt hy als onrechtvaardige: als kaf door de wind weggemaaid. Hy verliest zich als een wadi in het woestijnzand, als 1 of er helemaal geen water of geen bedding ia geweest. Deze eerste psalm is gezongen in de tempel Er zit muziek in. Do Joden vieren het feest van de vreugde der wet. Met elkaar verheugen ze zich over de aan wijzingen van hun God, die hen verlost en bevrijd heeft. Wij zin gen graag met hen mee. Het is immers genade van God. dat wy niet aan onszelf ziin overgelaten en dat de mogelijkheden, die wij hebben niet onbeperkt zyn. Laten wy niet van onze plaats lopen, maar de vreugde beleven In de grenzen, die ons zyn ge steld. O, dat we by God en by elkaar mogen zyn en blijven. DS. M. J. WAGENVOORDE Herv. predikant in Leiden Kerkelijke kwesties, ruzies, schei dingen zijn de meest indringende die wij ons kunnen indenken. Er kunnen ook andere ruzies zijn die heel wat onlust verwekken. Wat kunnen vetes tussen personen, waarbij soms hele families betrokken raken, geen be roering verwekken en wat kan het nationaliteitenprobleem geen tegen stellingen oproepen en daarmee een zware last van onrust geven. Maar dan is de oorzaak gewoonlijk te vin den in zaken die aan de buitenkant liggen, hoe diep bewogen men er ook over moge spreken en op moge rea geren. Kerkelijke kwesties en scheidin gen hebben altijd iets te maken met het geloof. Hoeveel of hoe weinig dat het geval is, kan door een buiten staander moeilijk worden uitge maakt. Bij iedere kerkelijke twist en scheiding spelen ook andere factoren een rol, factoren van leidinggevende personen die elkaar niet liggen, fac toren die liggen in het sociale vlak, factoren die te maken hebben met een meer „progressief" denken, zo als dat 'egenwoordig heet. waarte gen anderen zich weer verzetten om dat zij dit vinden een onverantwoor delijk toegeven aan de tijdgeest. We kennen uit het verleden geen enkele kerkelijke twist en scheiding waar bij het alleen ging om zuiver geeste lijke zaken, hoezeer men van beide zijden daarmee dan ook heeft ge schermd. Hoeveel ellende isu it die kerkelijke scheidingen, waarbij „Gods eer" nog al eens in het geding wordt ge bracht, niet voortgekomen. Hete hoofden en koude harten. We heb ben eens persoonlijk het verhaal ge hoord van iemand die. naar zijn eigen zeggen, op het nippertje aan de vrijmaking in 1944/45 was ont snapt en zich nadien nog jarenlang had afgevraagd of hij daaraan wel goed had gedaan. Bijna heel zijn familie had gehan deld volgens art. 31 van de kerkorde van Dordrecht. Hij werd met de ziek aangekeken. Hij was leraar aan wat men toen nog een mulo-school noemde, een grote zuiver gerefor meerde school, met veertien leer krachten. Verreweg de meesten van hen werden vrijgemaakt. Sindsdien had hij aan zijn school weinig ple zier meer beleefd. Pas toen Je de splitsing kreeg in de vrijgemaakte kerken zelf. was hij ervan overtuigd geraakt dat hij Indertijd toch een goede keuze had gedaan. Maar heel die periode lag hem nu nog steeds zwaar op de ziel. Zal er In de Geref. Kerken weer zo iets plaats vinden? We kunnen er nog niet in geloven, maar sinds de vereniging „Schrift en Getuigenis" haar oproep heeft gedaan aan de plaatselijke kerken om openlijk posi tie te kiezen tegen het beleid van hun eigen synode, spitst de zaak zich toch wel toe en mogen we constate ren dat ze ernstig wordt. „Weer dwa lende herders van de kansel en uit het catechisatielokaal!" Zij consta teert dat er plaatselijke Geref. Kerken zijn waar „geen schriftuur lijke prediking en gemeenteleven meer is". Daar moeten „noodgemeen- tes" worden gevormd, waarin amb ten kunnen worden ingesteld en de sacramenten kunnen worden be diend. Op 14 september zullen er lande lijke bijeenkomsten worden gehou den. Daar mee wordt dus een verza melen geblazen van het verontruste strijdbare legioen. Men denkt aan een kerkverband van al die noodge- meentes. Er duikt ook al weer een naam op voor deze groep. nl. „con fessionele gereformeerden," gerefor meerden die zich strikt aan de confessie willen houden. Het doet denken aan de confessionelen in de Hervormde Kerk, maar hun geaard heid is toch enigszins anders, voor zover we dat kunnen beoordelen. De ze laatste zijn al zovele tientallen ja ren gewend aan een „modaliteiten- kerk". In de laatste nummers van „Waar heid en Eenheid," het blad van de gereformeerde verontrusten, heb ben we geharnaste artikelen kunnen lezen die een voorbereiding waren op het schrijven dat nu aan alle ker keraden is gezonden en dat an- spoort tot verzet tegen de huidige synode. Vooral prof. Berkhouwer (bij wie dr. Wiersinga is gepromoveerd en om wiens gedachten in zijn proef schrift ontwikkeld over: de verzoe ning in de theologische discussie, de zaak accuut is geworden) krijgt er geducht van langs. Onbegrijpelijk en verbijsterend wordt genoemd het gemak waarmee hij zich van deze zaak afmaakt. Trouwens niet alleen tegen Berkhou wer keren zich de verontrusten, maar tegen heel de theologische faculteit van de Vrije Universiteit, die zo spoedig mogelijk, naar hun inzien, moet worden losgemaakt van de G2- ref. Kerken. Ook de NCRV, en het IKOR worden duchtig onder han den genomen om hun „indoctrinatie", (het opleggen van een bepaalde me ning) Waarom geven zij nooit blijk van de reden waarom zovelen ver ontrust zijn? De vereniging „Schrift en Ge tuigenis" heeft zich in verschillende vergaderingen „ernstig en diepgaand bezonnen op de ontwikkelingen bin nen de Geref. Kerken, met name op synodaal niveau gedurende de laar- ste Jaren. En die bezinning heeft er dan nu toe geleid dat een noodver band moet worden geschapen. Daarbij zal dan ook wel behoren, al is er bij ons weten nog niet open lijk van gesproken, een nood-synode. Met een hartstocht als eenmaal bij de kruistochten openbaar werd: God wil het!, wordt opgeroepen tegen de „Eli-houding". van de geref. synode. Van de bezwaarschriften der veront rusten heeft deze zich niets aange trokken. Geen terugroepen van dwaalwegen, „maar door de slapheid en weinig geloofskracht van velen werden wij steeds duidelijker uitge sloten". En zo zijn onze geref. kerken „ontroofd door ze om te turnen tot een dialoogkerk van modaliteiten". „Daarom moet het alarm zo schok kend zijn dat wij aangepakt worden als het loosalarm zou zijn, of dat ons kerkvolk gaat opstaan om het ge vaar te weren". Zo was reeds veer tien dagen vóór de oproep in „Waar heid en Eenheid" aangekondigd. Nog eens, hier wordt alles zó op de spits gedreven dat men moet kie zen of delen, vóór of tegen de huidige generale synode van de Geref. Ker ken. „Eli-houding** Waarom gaat het hier nu in we zen? Zoals reeds gezegd is de direc tie aanleiding het proefschrift van dr. Wiersinga over de verzoening. We hebben in de laatste tijd bijna iede re gereformeerde die binnen ons be reik kwam gevraagd of hij ons eens wilde uitleggen wat hier nu precies in kwestie is. Onder hen waren er ook een paar van wie we veronder stellen dat zij tot de verontrusten be horen of in ieder geval daar dicht bij staan. Onze oogst was, eerlijk gezegd, niet groot. Voor zover wij de zaak be grepen hebben gaat het om de vraag of onze verzoening geheel en al in Gods hand ligt of dat wij daar aan nog iets moeten toedoen door onze „positieve reaktie". We kun nen het allerminst eens zijn met wat door de verontrusten genoemd wordt de „Eli-houding" van de sy node. De richter Eli trok zich niets aan van hetgeen zijn zonen aan mis daden begingen. Dat is oJ. allerminst de houding van de geref. synode geweest. Zij heeft uitdrukkelijk uitgesproken dat „zij blijft bij de belijdenis der kerk ten aanzien van de aard van het plaatebekledende verzoeningswerk van Christus, ook als het dragen van het gericht Gods". Zij heeft dr. Wiersinga ernstig vermaand te wil len luisteren naar het oordeel van de synode en zich af te vragen „of zijn confessionele en theologische po sitiekeuze niet herziening behoeft" en zij heeft hem gevraagd het be lijden der kerk niet te weerspreken en daarbij heeft zij nog eens weer de nadruk gelegd op het offer van Christus en „op een leven bij de verzoening". We geloven dat dit een goede kerkelijke gang van zaken is geweest. Het woord en de daad zijn nu aan dr. Wiersinga. De verontrusten stellen dat er reeds lang stevig had moeten wor den doorgetast en daarvoor stellen zij nu alles op scherp met alle geva ren die daaraan verbonden zijn. Zij weten dit en spreken het ook uit. Zij menen dat het reeds lang tijd was dat er koppen moesten worden gesneld. Zij nemen het de synode kwalijk dat zij wèl de deifstal ver oordelen, maar de dief zelf laten lo pen. De diefstal is dan in dezen het wegnemen van een gedeelte van de zekerheid van ons heil die veran kerd ligt in het offer van Christus en daarin alleen. De dief is dan in dit geval dr. Wiersinga, maar zij kennen er meer die onmiddelijk on der schot moeten komen. Ook naar mijn overtuiging heb ben de verontrusten niet helemaal ongelijk. Ik begin echter altijd te steigeren wanneer mensen, ook met de beste kerkelijke bedoelingen mis schien. doen alsof zij en zij alleen de waarheid in pacht hebben en daar mee hangt samen de gedachte dat zij de enige, de ware kerk zijn. Of dat nu rooms-katholieken zijn of her vormden of geref. gemeentemensen of anderen, dat doet er niet toe. De waarheid moet ons zo te pakken heb ben dat wij eruit leven. Pluriforme kerk? Er zit natuurlijk meer achter heel deze zaak dan alleen de kwestie van dr. Wiersinga, hoezeer ook de ver zoening het hart van de kerk raakt. Om maar iets te noemen dat uit de discussies naar voren kwam; het gaat hier evenals bij Rome het ge val ls in deze tijd om een uniforme of een pluriforme kerk: om een kerk waar over heel de linie één me ning vast die zonder tegenspar telen moet worden geaccepteerd, of een kerk waar ook een enigszins an dere gedachte mogelijk is. Afgezien van dr. Wiersinga stellen de verontrusten dat de reforma torische belijdenis en de aloude uit leg daarvan het fundament ls en dat er geen ruimte kan zijn voor .meer genuanceerde visies". Deze zijn er echter altijd geweest. Moet de kerk ook niet iets pluriforms hebben? De toenadering tot de hervormde kerk ligt de verontrusten ook allerminst. In die kerk is veel te veel ruimte en hoezeer werd er vroeger niet voor gewaarschuwd. Wanneer in „Waarheid en Een heid" over prof. Berkhouwer wordt gesproken, komt ook ter sprake ziin „oecumeniteits-principe" en zo in de zin van: daar is het mis gegaan. Die officiële oecumenlciteit van te genwoordig ligt de verontrusten niet. Tegen de Wereldraad van Kerken verzetten zij zich met hand en tand. Die is teveel verbonden met de z.gji. nieuwere theologie wélke teveel ho rizontaal denkt en daarmee teveel nadruk legt op het menselijk denken en doen. Men leeft bij de verontrus ten in een geheel andere sfeer. In een gesprek dat wij onlangs hadden kwam zo naar voren dat de toon van het gesprek en van het ge schrijf in de Geref. Kerken weer helemaal ging lijken op wat er was in de dagen van de vrijmaking. Het ls waarlijk niet te hopen dat deze kerken zo iets nog eens weer moeten beleven. We zijn verschillende malen geweest In een kerkdienst waarvan we niets verstonden, behalve Jezus Christus, halleluja, amen. Dat is en blijft het voornaamste wat we in de kerk kunnen horen en zeggen. Daarvan zingen we. Ook zonder eni ge verdere rooms-katholieke lutherse, orthodoxe of calvinistische uitleg, zijn we daarmee ln het hart van wat ons in de kerk tesamen brengt. S.J. M. HULSBERGEN Oecumenische tendienst. Marexerk 10.30 u. kand. J. R. Valk. Rotterdam, 5 u. ds. E. Bouman. Doom. Maranathakerk 10 u. ds. M. H. Boogert. Koulngskerk 10 u. dr. G. P. D. Locher 9.30 1.30 t Bethlehemkerk 10 u. dhr. A. G. Hul- 10 Bevrijdingskerk 9 u. dr. (Herv. Geref. dienst) Vredeskerk 10 u. '*Ver!"vrlJz. Herv. (Lokhorstkerk) 10. 11 Gez. dienst met Doopsgezinden en Remonstranten. Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D. Ribs. Acad2*nlsch Ziekenhuis 10.30 u. ds. P. J. D. v. Malssen. Diaconessenhuis 10.30 u. ds. H. W. Hemmes. Oecumenische Werkplaats (Plantage 16». geen samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. A. Lagerwerf. Jeugdkapel ..De Goede Herder" geen dienst. Gemeenschap van Kerken (Meren- Wijk) 10 u. oecumenische dienst ds. A GereL^êrk Zulderkerk (Lammen- 8chansweg 15): 10 u. ds. Koolstra. Petrakerk (Surlnamestr.)10 u. ds. Hortenslus. 7 u. ds. Altlng. Beloftekerk (Robljnstr.) Leger des Hells 10 u. heillglngsd 9 u. dr. W. v. d. Zwaan, (Gemeen- sch. dienst met Herv.), 5 u. ds. Boven- Pïiuize „Groenhoven": 10 u. ds. Bo- „De Mirt" De heer „Het Mierennest": De heer De Jong. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 Van Mameren. Marijkestr. Jeugdkerk Geen dienst. Oudshoornseweg 10 u. ds. Stenfert Kroese te Bllthoven. Slons- kerk Hjoftstr. 9.30 u. ds S. W. Ver- ploeg. 6.30 u. Kand. A. C. Kortvele ber. pred. te Waspik. De Goede Herder kerk Ten Harmsenstr. 9.30 u. ds. J. Vos. Gez. dienst. Rldderveld „De Bron" Troubadourweg 9.30 Jonge, vicaris te Lelden. IchtuskerkH. Pouwels te Hlllegom. R. 10 u. ds. J. Catsburg, 5 u. ds. Jac. -- Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 8.30, Hartebrug 8. 9.30 Hoogmis 10.45, 12 enpetmskerkZtzat7'av.U7 u.) 9,10.30 u. Hoogmis 12 en 6 u. Lodewljkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11 12.15 en 7 u. Vrij Kath. Kerk (Vreewljkstr. 19) Pred. J. Velthuljse. kerk (zat. 7 u.) 9. 10.30 Ned. koorzang en 11.45 u. Rldderveld „De r Pred. J. Seijsener. 1 (Kindervreugd) 10 Benthuizen Herv. Gem. 9.30 ds. Kieftand, 6 u. ds. Verploeg. Ge- Wilsum. Groen v. Prinstererschool10 u. Kand. J. Hoek. Wijkgebouw „De Hoeksteen": 10 u. Dovendlenst: 10 u. Pfarrer J. Koch, van Walldürn. dienst ln de Duitse taal. Ziekenhuis „Over- duln": 2 u. ds. J. G. v. Ieperen. Ge ref. Kerk: Vredeskerk: 9.30 u. ds. G. v. Halsema. 5 u. dr. J. G. Aalders. Triumfatorkerk: 9.30 u. ds. P. Pijl man. 5 u. ds. R. de Vries. Chr. Ge ref. Kerk: 10 u. ds. H. C. v. d. Ent. 5 u. ds. H. C. v. d. Ent Geref Kerk (vrljgem.) (Kerk Remlsestr.) 8.30 u. u. ds. Goverts Geref. Kerk Den Heeten. 6.30 Braam. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. leesd. fca- utrecht. 6.3 Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. J. Zijlstra (dl. 8 u. J. Zijlstra). Middernachts groep Zoete rwoudse- slngel 21) 5 u. Plnkstergem. dhr. J. Eikerbout. Marekerk 7.30 u. ds. G. Toornvliet torlkerk) 9.30 u. ds. J. Mouthaan, 6.30 u. ds. G. J. v. Embden (Bethlehem kerk) 9.30 u. ds. Van Embden. 6.80 u. Barneveld. Geref. Kerk land Openbare Lagere School. Voor straat 100. Katwijk a. Zee 9.45 u. Soe- fl-beweging Unlversel (kerk schoor, 6.30 u. ds. Dijkstra. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u. leesd., 4 u. ds. H. Peenstra. Boskoop Hervormde Gemeente Koudekerk Herv. Gem. 9.30 u. ds. Dijkstra. 6.30 1 Aarlanderveen Herv. Gem. Geref. Kerk ds. De Groot te Apeldoorn, Koelman te Katwijk. Geref. Kerk 10 1 ds. Swlerts, 7 u. dienst. Leiderdorp Herv./Geref. Kerk— u. ds. Geertsema. Ge- Dorpsksrk ref. Kerk 8.45 u. ds. Van Loenen, 5 u. Hat- ds. Landheer te Zoetermeer. R. K. u. ds. J. P. Honnef. Hoofdst.aatkerk 10 u. en half 7 ds. G. v. Loenen. Schepplngskerk 9 ds. N. Brands- ma em. pred. te Ermelo. R. K. Kerk (Zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u. Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 en 12 u. Alphen aan den Rijn Herv. Gem Adventskerk Jullanastr. 9 u. ds. J. H. Bogers. 6.30 u. ds. B. C Bouwen te Barendrecht. Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u. ds. M. Hanemaaljer. Opstandings- kerk Pr. Marijkestr. 10.30 u. ds. J. H. 9 u. Koudekerk a. d. Rijn Ridderhof zondag 10.30 u. R. K kerk der Engel- vries RK Kerk. 10 bewaarders Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 9.30 u. drs. A. Verschoor te Leiderdorp, ds. H. Dijkstra te Boskoop. R K. Nooriwilk Gem. dienst ln de Ge- kerl£ (zat' 7'u) 7.30, 9.30 ilAVaf Va-V in He Hoot. «M* u.; ref. Kerk. Geref. Kerk 10 u. ds. Maas kant v. Lelden, ds. Keuning van Noordwljk ln een gemeenschap, dienst. Chr. Geref. Kerk: 10 en 7 u. ds. G. C. v. d. Kamp. R.K. Kerk St. Martl- nuskerk (zat. 7 u.) 8.30 u. 10 u. Hoog- 'wkvjk! qógte..Herder: waard. (zat. 7 u.) 8 u .10 u. Hoogmis. Hoog made Herv. Gemeente Schoonenboom. R. K. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- kerk) 10.15 u. ds. H. v. Bllderbeek. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 M Holl. dienst. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht) 10 u. dhr. Theo Dlkkes. Kwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u. do 8 u.) Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5.30 u. leesdlenst Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 11 Vestestraat 10 en 3 u. RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u.) Hoogendijk. Öez. dienst. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhulsstr. 10 u. ds. Pr. de Jong, 6.30 u. Kand E. v. d. Woude te Canada Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan 10 u. Kand. E. v. d. Woude Canada, 6.30 u. ds. M. Hane maaljer. De Goede Herderkerk Ten u. ds. H. G. Oostlnga, HA. Geref. Kerk 10 u. ds. H. D. de Wit, 7 u. Herv/ Geref. Jeugddienst ds. Van Malsen. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u. ds. D. H. Biesma. Geref. Gem. 10 en 4 u. Lees d.Geref. Kerk Vrijg. (Prlncstr.) 10 u. ds. Kuiper. 4.30 u. leesd. Geref. Kerk Vrijg. (Salvatori) 9.30 en 5 u. Erediensten. Oud Geref. Gem. 9 30 en 3 u. Leesd. (Donderdag 7.30 u. ds. E. du March ie van Voorthuysen. v. Leer- kreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45, 11.30 en RIjnsaterwoude Herv. Gem. Geref. Kerk 9 30 u. Dienst des ds. Carstens. R. K. Kerk 8. 10 (zat. av. 7 u.). Katwijk aan den R(|n Herv. Gem. Open Hofkerk: 10.30 u. drs. R Sassenhelm Herv. Gem. Js. H. v. d. Berg. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. ds. D. H. Biesma te Volle Evangelisatie Gem. 7 u. Samenkomst 3.30 plaat. 7 u. dhr. P. Geursen te Haar lem. Geref. Kerk (Vinkenlaan) 9 u. ds. J. Th. Heemskerk te Oegstgeest. 5 u. gem. dienst ds. Heemskerk. (Hoofdstr.) 10 u. ds. D. Warn Ink te Apeldoorn (bevestiging ds. E. Warnlnk). trpri#» rfs War Zonneveld. Geref. Kerk 6.30 u. ds. H. Rooze. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 en 5 u. ds. Th. dijk: 10 u. ds. Goedhart, uit Nieuwkoop. R. K. kerk St. Jozef (zat. av. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 7 u.. St. Viktor (zat. av. 7 u.) 8. 9.30, 11 en 6 u. H. Hart v. Jezus ln De Zilk (zat. av. 7 u.) 8.30. 10 en 11.30 u. Kapel St. Bavo. 9 30 u. Kapel Sancta (Herv./Geref.) 7 u.) 8. 10. 11.30 e Geursen (Heilige Doop) (HD) Pauluskerk) 10 u. gastpred. (Ge- Geref. Kerk vrljgem. bul- 1 verband (Gemeentecentrum) 8.45 Verloop. Oud Oer. Gem. In Ned. 10 gem. „Slon." gemeenschapsruimte Chr. basisschool De Savornin Lohman Lln- dengaarde 17a (Groenswaard II) In gang t.o. Station Noord: 9.30 u. voor ganger P. v d Helden. Tesselschade- laan 28. 1 u. JeugdblJeenkomst. Jeho vah's Getuigen geen bijeenkomst. 11.30 u. Mariakerk (zat. r. 7 u.) 8.30. 9.30 en 10 30. 12 en 5.30 H. Engelbew. (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 Rijnsburg Herv. Gem. (Grote R K. Kerk 8.30, 10 u. hoogmis Vink te Katwijk, Camping Konlnks- hof) 10.30 u. dhr P. Leenhouts. Ge- u kand. L. Romeijn, Vlaardlngen. N. J. M. Hoogendijk. 6.30 u. ds. J. Vos. «Er e van vel ^edïenst Geref Geref. Kerk Vrljgem.) 9-30 u. ds. H. gggWJ* u%f??dl2ers. 5u 8.30. 11 f>n 6 30 Al Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 8.30, Feenstra. 6.30 H. C. v. d. Ent te Katwijk a. Zee. Rem. Geref. Gem. Van Man- dersloosstr 10 u. ds. Bongartz. Oud Ge- Triomfatorkerk Molenwerfstr. 10 Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nieuwe Kerk: 10 u. ds. D. W. Koel- ds. J. Vroeglndewey. Oude Neut te Utrecht. Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 6.80 u. ds. N. de Jong te Driebergen. R.K. kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 en 7 u. Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds. Hoegee 1 schut, Dordrecht. Immanuëlkerk: schut. Haarlem. Maranathakerk: 9.30 u. ds. A. Wilschut, 6.30 u. ds. J. Hart kamp. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 u. kand. R. Kok te Bennekom. Evang. Chr. Gem. (mavo-school) 9.30, 11.15 en 5 u. Duinrel (zat. av. 7 u.) R. K. d. zo. 10 u. Prot. dienst. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u. Hr. Stroo. Koudekerk. 6.30 u. ds. La- gerwelj. Den Haag. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. Huizebosch. Geref. Kerk 9.30 u. en 7 u. de heer P. Knotters te Oudewater. R. K. kerk (zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds. Van Lokhorst. R. K. St. Janskerk Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30. 10 liaDUuriseweg (zat. i.ou u.> ».ov. w 11 u. R. K. Christus Dienaarkerk (zat. 7 u.) 8.30, 10. 11.30 en 6 u. R" kerk Meerbrug (zat. 7 u.) 10, 12 Kapel Rijn- Kand. Gouda. Geref. Kerk 9.30 Amstelveen, 6.30 1 Ds. J. v. d. Heuvel. De Hoeksteen9.30 u. ds. J. v. d. Heuvel. 630 u. ds. W. Ver boom. Bethelkerk: 9.30 u. ds. W. Ver boom, 5 u. ds. D. v. Vliet. Immanuel- (zat. av. 7 u.) St. Viktorkerk (zat. av. 7 u.) Volle Evangelte- Chr. ds. J. A. G. v. Zanten. Klevletkerk: ds. J. T. Wlersma. Messlaskerk: is. J. A. G. v. Zanten. Dorps- ds. J. Wilschut. 5 u. ds. A. Wil- centrum 930 u. Hr. W. L. Kamerling, Rotterdam. Geref. Kerk 10 ds. Van der Meulen (Zuid). 10 en 7 u. Bond (Lange terieur van de Gerefor- Kerk te Nieuw Vennep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4