Howard Hawks: portret van een oprecht filmverteller ...en gisteren Nederland-Brazilie trok meer kijkers dan de WK-finale TV morgen) [fi^Rrogramma) DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1974 Howard Hawks, de Amerikaanse filmmaker, waar de VPRO in de serie „De man achter de fillm" vanavond aan dacht aan wijdt, heeft er sinds een jaar of zeven het bijltje bij neergelegd. Maar dat mag natuurlijk als je ondertussen al 78 jaaT oud bent en bovendien een zeer veelzijdig en avontuurlijk leven achter de rug hebt. Zijn films zijn trou wens af en toe nog wel te zien zoals bijvoorbeeld „Rio Bravo" uk 1959 met John Wayne, de mannetjesputter met wie'hij zeven jaar geleden in „El Dorado" zijn film- testament afleverde. De twee verstonden elkaar als die hards. Hoewel Hawks niet tot de aller-- grootsten van de roemrijke Ameri kaanse filmhistorie wordt gerekend, is hij toch een regisseur, die vooral de laatste tien Jaar in Europa veel meer waardering heeft gekregen. Dat was wel eens anders toen zich in ons werelddeel een algemene afkeer tegen de filmfabriek Hollywood richtte. Met name de regisseurs, die zo'n beetje alle genres aanpakten, die er maar te bedenken vielen met een voor ons afkeurenswaardig op portunisme, moesten het ontgelden. Nu bestaan daar onder meer bij Franse filmmakers heel andere iedeeën over. Zij zien in welke klein burgerlijkheid zij in hun onderwer penkeus zijn vastgelopen. En dat roept nog wel eens een Jaloezie op die tot navolging van het Amerikaanse voorbeeld prikkelt. Maar Hawks is met veel van zijn filmende landgenoten ook immer 'n oprechte filmverteller geweest, die zich niet schaamde om even over de schouder naar zijn publiek te kijken. En daar moet men bij de meeste Franse, wat meer artistiek geïnspi reerde cineasten niet direct om ko men. Het wil bepaald niet zeggen dat Hawks' oeuvre karakterloos is of dat hij een plichtmatige uitvoerder van f ilmkarweien is geweest. In de eerste wereldoorlog diende hij bij de Amerikaanse luchtmacht, hetgeen in een reeks luchtvaartfilms daarna zijn beslag kreeg, waarin het voor hem geliefkoosde thema van 'n onopgesmukte broederschap tussen de hoofdfiguren kon worden ont- Door Piet Ruivenkamp wikkeld, zoals dat ook ln zijn talrijke westerns tot uiting kwam. Dat hij geen routinier was, spreekt ook uit zijn nu nog fameuze "Scarface" uit 1932, een film waarmee hij de feite lijke basis legde voor de gangsterfilm en net als in een andere beroemde film "The big sleep", de duistere kan ten van het Amerikaanse leven ont hulde. Zijn veelzijdigheid spreekt vol doende uit een aantal titels als "Air Force", "A star is born", "Gentle men prefer blondes" (met Marilyn Monroe). "Land of the pharaoh's", Hatarl en "Man's favorite sport", die heel vaak publieke successen waren. Dat Hawks het niet alleen bij fil men liet of het aandragen van film- ideeen (Faulkner placht graag met hem samen te werken) is duidelijk als men weet dat hij bovendien van zich liet spreken als autocoureur en bouwer van auto's en vliegtuigen. Hij was een man, die in het land van de onbekende mogelijkheden er vele realiseerde vanuit een altijd Jonge en vitale instelling. Over zijn tegenvoeter van voor de oorlog, Von Sternberg, zei hij eens dat die niets opblies tot grote af me- cfnvttO 111 tingen en dat hij Juist een totaal- olUI 11*5 Hl beeld, een groots evenement tot een gedempte vorm wist terug te bren gen. achter de film- Britse bariton HILVERSUM Naar de voet balwedstrijd Nederland-Brazilie in het kader van de wereldkampioen schappen hebben meer mensen ge keken dan naar de finale tussen West-Duitsland en Nederland. De tv-reportage van de wedstrijd Ne- derland-Brazilië haalde een kijk dichtheid van 73 procent, wat over eenkomt met 7,3 miljoen kijkers van twaalf Jaar en ouder. Voor de fina le hadden 7,1 miljoen mensen be langstelling. Aangenomen wordt, dat de oorzaak moet worden gezocht in het feit, dat 's avonds de minder in voetbal geïnteresseerde gezinsleden [(onder wie een groot aantal huis vrouwen) vlugger geneigd zijn om mee te kijken dan overdag. De wed strijd Nederland-Brazilië werd des avonds gespeeld, de finale 's middags. Na genoemde wedstrijden ging de meeste belangstelling uit naar de wedstrijden Nederland-Zweden en Nederland-Argentinié, waarvoor kijkdichtheden werden gemeten van resp. 65 en 64 procent. De meeste waardering had het kijkend pu bliek voor de wedstrijden van Ne derland tegen Argentinië en Bulga rije: in beide gevallen 82. De ge middelde kijkdichtheid voor de 19 Integraal uitgezonden wedstrij den bedroeg 46 procent. Dat is aan merkelijk meer dan bij de vorige wereldkampioenschappen, in 1970 in Mexico. Toen was de gemiddelde kijkdichtheid 36 procent. Toen werd overigens wel een aantal reportages 's avonds laat uitgezondeh, hoewel uit Duitsland wedstrijden overdag op het scherm kwamen. De 's middags uitgezonden wedstrijden haalden 'n gemiddelde kijkdichtheid van 27 pro cent. De avondreportages werden ^Voorkeursrecht voor huurder bij verkoop woning? DEN HAAG Het is mogelijk dat huurders een voorkeursrecht krijgen bij verkoop van het huis, dat zij bewonen. Het ministerie van Justitie is bezig met een studie of zo'n voor keursrecht wenselijk en uitvoerbaar is. Deze studie is onderdeel van de voorbereiding van een wetsontwerp voor een aantal onderwerpen op het gebied van de huur van woonruimte. Staatssecretaris Schaefer (Volks huisvesting heeft dit gisteren ver klaard in antwoord op schriftelijke vragen van het eerste-kamerlid Van Wijk (PSP) over moeilijkheden rond de verkoop van woningen in de buurt Kavinksbos in de gemeente Susteren. gemiddeld door 54 procent gevolgd. Al is een kijkdichtheid van 71 pro cent voor een belangrijk voetbaleve nement als de finalewedstrijd tus sen Nederland en West-Duitsland niet uitzonderlijk hoog te noemen (de wedstrijd AJax—AC Milan als Europacupfinale in '72 haalde een kijkdichtheid van 83%), overtrof de belangstelling voor deze wedstrijd toch die voor de w.k.-finale van 1970, toen voor Brazilië-Italië een kijkdichtheid van 53 procent werd gemeten. De finale van 1966 tussen Engeland en West-Duitsland haalde een kijkdichtheid van 61 procent. Reportages van wedstrijden, waar in het Nederlands elftal meespeelde, waren uiteraard favoriet. Voor de zeven wedstrijden van het Oranje team werd een gemiddelde kijkdicht heid van 63 procent berekend en vpor de overige wedstrijden van ge-, belangstelling was er voor de later op de avond uitgezonden samenvattin- middeld 42 procent. Veel minder gen. Die werden door gemiddeld 18 procent gevolgd. LONDEN (AFP) De Britse ba riton Thomas Allen die gisteravond in de Royal Albert Hall van Lon den meedeed aan een van de „Proms"-concerten, is tijdens de uit voering van Carl Orffs Carmina Burana ingestort. In een plaatsvervanger was niet voorzien, maar bij dirigent André Previn meldde zich een toehoorder die de baritonpartituur voortref felijk bleek te beheersen en zo de door de Nederlandse radio overge nomen uitzending redde. Thomas Allen werd voor observa tie in een ziekenhuis opgenomen. Nederland I Fabeltjeskrant. v-serie. 19.30 <K) Boter, ka; NOS: 20.00 (K) llngen probleem ls alleen hopeloos als reisjournaal. NOS: Nederland II NOS: 18.45 <K) Waar gebeurd. NOS: 22 26-22SO (K) De Nederlandse ploeg die deze week deelneemt aan het Jong Euro Songfestival poseert hier voor het Casino in de Belgische badplaats Oostende. V.l.n.r.: Heddy Lester, Ton Clement en Saskia Martijn. Op de voorgrond ploegleider Van Klingeren. De actrice Faye Dunaway (37) is gisteren in Beverly Hills getrouwd met de liedjesschrijver en componist Peter Wolf (28). Faye Dunaway speelt de hoofdrol in de film "Chinatown", die op het ogenblik hoge ogen bij het bioscooppubliek gooit. Voor beiden is het hun eerste huwelijk. WK-wielrennen op de radio HILVERSUM De NOS-radio zal in een aantal nachtuitzendin gen rechtstreekse reportages uitzen den van de wereldkampioen schappen wielrennen, die van 14 tot en met 25 augustus in de Canadese stad Montreal worden gehouden. De nachtuitzendingen zijn een gevolg van het tijdsverschil tussen Neder land en Canada. De rechtstreekse re portages zijn te horen tussen 02.00 en 05.00 uur Kort na 07.00 uur zul len samenvattingen van de nachte lijke reportages worden uitgezonden. Voorts besteedt de NOS-radio nog aandacht aan het wielergebeuren middels voor- en nabeschouwingen en commentaren. Alle uitzendingen zijn te horen op Hilversum 3. De NOS-televisie zendt van de wereldkampioenschappen een aan tal samenvattingen uit. De meeste zijn te zien voor de aanvang van het avondprogramma. Zij duren drie kwartier tot een uur. Op zondag 18 en zondag 25 augustus kan men te vens samenvattingen zien tussen 15.57 en 17.00 uur en ln „Studio Sport" en op zondag 25 augustus bo vendien nog van 17.00 tot 18.05 uur. NEDERLAND I 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 EO-Vakantiekrant (EO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Kinderen langs de spoorlijn, Engelse tv-film (EO) 22.00 De man achter de film, Amerikaanse serie over mar kante figuren uit het oude Hollywood (VPRO) In het derde, tevens laatste portret uit de Amerikaanse serie „Men who made the movies" wordt aandacht be steed aan Howard Hawks. Hawks was in de Jaren twintig en dertig schrijver. Later maakte hij faam als regisseur van onder andere: „The big sleep", „Gentlemen prefer blondes", „Rio Bravo", „HatamT en ,Ei Dorado". 23.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Grabbelton vrolijk tekenfilmprogramma (TROS) 19.20 De mens en de zee, tv-natuurserie (TROS) 19.30 Wat een familie! tv-serie (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Koelewijn behoeft geen krans, muziekprogramma (TROS) Het vissersdorp Spakenburg aan het IJsselmeer vormt het decor van een muziekprogramma rond de zanger/ componist/producer Peter Koelewijn. In deze show treden op Bonny St. Claire en Unit Gloria („.Voulez- vous"): Leftside („Mamma-mia"); Nico Haak en de Panielkzaaiers („Honifci, tonfci, pianissie"); Ronnie To- ber („Mamma weet wat goed is"); Cisca Peters JEs- pana manana"); Peter Koelewijn en Ria Valk („Wat JU kan, doe ik beter"); Peter en zijn Rockets („Prima Donna"). 21.00 Een nacht vol verschrikking, tv-thriller (TROS) 22.10 Het nationale zeezeilschip De Eendracht (TROS) 22.50 Tros Sport Extra (TROS) 23.15 Journaal (NOS) Notj uiaar een paar geleden reed ik door Aix-Les- Bains, toen niet bevroedend dat binnen afzienbare tijd Harlingen (waar ik gisteren nog doorheen reed) daar als overwinnaar uit de bus zou ko men van „Spel zonder gren zen". Maar gisteren hebben we allemaal met eigen ogen kun nen zien hoe de ploeg van Harlingen al zijn concurrenten achter zich liet, mede dank zij het onfortuin van de Franse smak in de laatste ronde die, door zich met beide handen aan een stok vast te klampen, waarmee hij via houten pinnen bezijden een steil oplopende baan, die extra glad gemaakt was door afstromend water, zich decimeter voor decimeter op zijn buik omhoog had ge werkt, maar zich Juist voor het triomfale einde door gebrek aan krachten moest laten te rugsullen, wat voor ons Neder landers en Friezen natuurlijk een machtig mooi gezicht was (want Aix-les-Bains stond toen nog in punten met ons gelijk), maar uiterst verdrietig moet zijn geweest voor de thuisclub. Helaas voor Harlingen waren de 38 punten, waarmee zes buitenlandse stadjes werden uitgevloerd, net niet voldoende voor een finaleplaats, want Zandvoort won al eens eerder „Spel zonder grenzen" met liefst 40 punten'. Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn dat er een landenploeg naar de fi nale werd afgevaardigd, een mixture van de beste .sterkste en dapperste Zandvoorters met de koelbloedigste, lenigste en meest vangvaste Harlingers (of omgekeerd). Want ook een winnende ploeg heeft zijn zwakke steeën, zoals Harlingen gisteren bewees door als laatste te eindigen in de „rode draad", als gevolg van een buitensporig fabel van De La Fontaine over de snelle haas die door de slimme schildpad voorbij gelo pen wordt, naar het rijk der fabelen verwees. Maar genoeg over deze 20e- eeuwse versie van het gladiato rengevecht, er vielen gisteren ook nog belangrijke program ma's te bezichtigen, zoals MASH (zo langzamerhand met „All in the Family" het enige programma dat niet alleen be stemd is om te lachen, maar waarom ik ook daadwerkelijk kan lachen), een ouderwetse thriller-van-niveau, en dan na tuurlijk 'n waarlijk belangrijke film over 50 Jaar 6tagnatie ln de Schotse economie (waar ik uiteraard niet naar gekeken heb) en een filmpje over epi lepsie van de Socutera. Wist u dat Julius Cesar, Alexander de Grote, Gustave Flaubert en FJodor Dostojewski ook epileptici waren? We kre gen verschillende variaties van epilepsie te zien en ons werd te verstaan gegeven dat epilep- pte verstaan gegeven dat epilep sie niets te maken heeft met de geestelijke vermogens van de patiënt, een en ander na tuurlijk om ons deze ziekte te leren begrijpen en „hanteren". Het zal wel niet meer zijn na te gaan, maar het zou bijzon der interessant zijn te weten hoe wereldveroveraars als Alexander de Grote en Julius Cesar zich ondanks hun ziekte wisten te handhaven en hoe zij door hun omgeving werden op gevangen. Met begrip? Met on begrip? Of met het soort onbe grepen begrip waarmee hun epileptische aanvallen als iets „bovennatuurlijks", contact met hogere sferen of zoiets, werden gezien? NICO SCHEEPMAKER België L.15 De Kerk 19.30 (S) Veel gevraagde gewijde muziek. 20.00 (S) Zomaar zomers: licht muziekprogramma. 21.55 (S) Kerkorgelconcertoude muziek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Recht en Slecht, praa Nieuws. VARA: 13.11 Drnge dag. NOS: 13.25 Spiegel v 13.50 Internationaal Spectrum: Klas sieke muziek voor orkest. 14.30 Blik op de derde wereld. 16.00 Zoeklicht op Nederland: reportages en commenta ren en veel muziek. (16.00 Nieuws.) Humanistisch Verbond: 16.45 Laat je niks wijsmaken. VPRO: 17.00 VPRO- Vrijdag: rechtstreeks magazine. 17-55 Mededelingen. (S) Rotterdams muziek Filharmonisch Orkest: klassieke mu- HILVEKSIM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Woord. 7.07 (S) Badinerle: klassieke (gr.). (7.30 Nieuws; 7.41—7.50 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuw 8.36 Gymnastiek huls vrouw. 18.00 (8) Tijd vrij vrije tijd. 18.30 Wereldoanorama. 18.53 Zojuist schenen: nieuwe boeken. AVRO: 19.00 (S) Klaveclmbelrecitaloude muziek. 19.25 (S) Radiokoor. 19.30 (S Klassieke strijkkwintet. 19.45 (S) Orgelmuziek. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. AVRO: 20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Osterfest- spiele Salzburg 1974: Die Meistersin- ger von Nürnberg, opera van Wagner, (akte I en II). 22.40 Zes hoog houdt de lift weer tegen, muzikale strip. 23.00 Cabaret profiel. 23.20 (S) Essay: programma over kunst. 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 18.02 Joost mag niet eten. 19.02 TROS: (S) Drie loopt achter met: U spreekt met Piet. 20.02 (S) Poster. 21.02 (S) Sesjun: Jazz en Blues live. 22.02 <S) De Hugo Show met o.a. de M Top Tien. 22.65 Mede<0 23.02 Jazz Festival 1974 te Laren. waalf tot twee. Nieuws. 17.00 Zonder grenzen: rubriek over missie en zending. 17.10 (S) muziek. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. speciaal voor jonge mei de middag: op de Hollandse toer. 13.03 (S) Drie tussen de middag: Pop-Kontakt n. Hltmeesters II. Matlnata: lichte gevarieerde i VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1974 HILVERSUM I VOOR 18 UUR AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (7.55 Wegeninformatie. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.30 De Groentet- m&n). 9DO (S) Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en zangso list: klassieke en moderne muziek. (9.35 Waterstanden). 10.00 (S) Voor DUITSE TV DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1974 DUITSLAND I WDR: 18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 18.05 <K( Kin derprogramma. 18.15 (K) Dr. med. Marcus Welby, tv-serie (18.40—19/20 (K) ournaal20.00 (K) Journaal 21.00 (K) Cannon, misdaadserie. 21.45 De Marlmlerskapel Marine. 11.55 Beursberichten. NOS: Financiën. NOS: 12.40 (K) TV-dlskussie. 22.30 (K) Journaal met kommentaar en weerbericht. DUITSLAND II de KoEünklljké 18/25 (K) Hier kocht der Chef.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5