'Kunst is even functioneel als de luchtverversing' DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1974 PAGINA 17 Alexander Orlow van Tuimac in Amsterdam: De herrie klonk over de hele stad zelfs Panda hoorde het hoven het geronk van zijn autootje uit. Hij had net zijn boete betaald met het geld dat hij van de heer Luidop te leen had ge kregen en nu had hij zijn huis en ?ijv voertuig terug. Hij was dan ook opgewekt op weg naar Luidop om hem te gaan bedan ken maar toen hij het kabaal hoorde, betrok hij. "Daar zijn moeilijkhedenmompelde hij. "Meneer Luidop is weer bezig met zijn liefhebberij. Het giert dwars door mijn schedel". PANDA EN DE MEESTER-HERRIEMAKER 60 125 Het inschakelen van de decibel-bel had heel onpret tige gevolgen voor de omgeving. Maar de heer Luidop zag dat niet, want hij had de ogen gesloten en luisterde genietend naar het kabaal. Dat hij zich daarbij aan het apparaat vast moest houden om niet weggeblazen te worden, deerde hem blijkbaar niet. Rechter Klaagstra dacht daar echter anders over. Hij was krachtig weggetoeterd, en hing nu machteloos aan een lan taarnpaal, samen met de griffier Griffel. De avonturen van Jommeke Met Fifi op reis We kunnen het beste de stille J 1 landweggetjes volgen. Juist, want als we op de grote weg panne krijgen, kunnen we een heleboel "V narigheid verwachten, y— Maar een stille landweg is toch ook niet alles. Kijk maar! M j^H i ($)urf Qhe teuws 8 augustus 1974 Honderd jaar geleden stond in d" krant: Uit Rome wordt gemeld, dat zeven-en-twintig hoofden der Internationale, afkom stig uit verschillende plaatsen in Italië die met politieke doel einden te Rimini waren bij eengekomen, zijn gearres teerd. In Parijs heeft de heer Be- fus, broeder van de barones Rothschild, zich door een pistoolschot van het leven be roofd. Groote verliezen in bedrsspeculatiën worden als de tanleiding tot deze wan- hopvsdaad beschouwd Monsgr. Conrad Martin, bisschop van Paderbom, is gisterochtend te acht uren in hechtenis genomen om zijne subsidiaire gevangenisstraf (voor den tijd van 18 weken) te ondergaan De rust is onge stoord gebleven Vijftig jaar geleden: Te Fontana Alba, in Boeko- wina, bezochten twaalf per sonen, gekleed in het uniform van Roemeensch officier, een aldaar gevestigd mannen klooster. Zij werden feestelijk ontvangen door de monniken, die een banket voor hen aan richtten. Nauwelijks was de maaltijd afgeloopen, of de be zoekers trokken hun revolvers en gaven den verschrikten abt en zijn kloosterlingen be vel naar hun cellen te gaan. Daar werden de monniken stevig gebonden, waarop de bandieten de aan het klooster behoor ende boerenwagens vollaadden met allerlei za ken, die zij van waarde acht ten. Alvorens te vertrekken, ontleden zij de monniken van hun kleeren en sloegen hen onbarmhartig. Voor hun heengaan gaven de gasten ten overvloede te kennen, dat zij doodgewone bandieten wa ren tn dat de uniformen ge stolen waren. Kooktip ACALABRISCHE SPITJES Smelt 50 g boter, laat dit wat afkoelen en meng dan twee ragfijn ge snipperde teentjes knof look door en een snufje zout. Snijd dobbelsteen tjes oudbakken brood zonder korst- en haal ze door de gesmolten boter. Steek om en om roosterpennen dob belsteentjes ontbijtspek stukjes ontbeende schouderkarbonade. Be strooi de blokjes lams bout vooraf met wat ore gano, de stukjes karbona de met rosemarijn en de tomaat met basilicum. Rooster vlees en brood boven gloeiende houts kool, niet veel langer dan 5 minuiten. Draai de pen- om de minuut eens kwart slag. Bestrooi het vlees met zout, liefst zeezout. WINA BORN MAR94, UIT UEFDE VOOR JOU HE3 Ik DEZE COLLAGE GEMAAKT. N MET DE H4HD, EM VEEL MOEITE, STUKJE 0IJ BEETJE, UREN LANG. Archimedes 6 vn Houston nr Mara- KLEINE VAART Anna Broere 6 vn Rotterdam nr Lon- Pandora 7 vn Rotterdam nr Am- BUderdiJk 6 540 ZO Capulonix 6 10 OMashlra nr Mena Cast lila 6 15 NO Kp Hatteras nr Cristobal Chevron Arnhem 6 180 NW St. Maarten nr Bajo Grande Susanne Boenborg 6 vn Amsterdam Chevron Rotterdam p 6 Kaap GROTE VAART Aalsum 6 630 OZO Cape Race Abida 6 v Dervice nr August» Acila 6 v Curacao nr Shellhaven Amersfoort 6 te Barcelona Amstelland 6 230 ZO Acapulco Kara 6 140 WNW St. Helena nr Wal visbaai Katwijk 6 v Bremen nr Antwerpen Kopionella 6 190 N Darwin nr Townsville Kryptos 7 te Hamburg Laarderkerk 7 150 O Beira nr Rot- Maeelloyd 6 100 Z Socotra nr Dam- Macoma 6 400 O Trinidad nr Point Marnelloyd 7 te Apia Mercurlus 6 vn Grenada nr Trinidad Metula 6 600 NO Falkland ell. nr Quinterobay Prlnsendam 6 v Djakarta nr Ball Putten 6 250 O ZOSur ba Ja nPre-a Putten 6 250 OZO Sur&baja nr Pe- Rotted te Damman Straat Cumberland 6 160 O Slnga- Trldent Amsterdam 6 570 O Bermu da nr Le Havre Trident Rotterdam 6 te Hamburg Vasum 6 v Pto. Miranda nr Pta Car- VI ledand 6 v Chelsea Maas. nr Ou- 6 660 OZO Oeylon Farmsum 6 vn Philadelphia nr Bal- Ganymedes 7 te Arlca Gardenia 7 te St. Thomas Gooiland 6 vn Amsterdam nr Santos Gravel and 6 vRio Grande Itajal Ittersum 7 v Le Havre nr Rotter- Waard recht 6 330 Z Santos nr Ports Alegre Wieldrecht Durban Wisse kerk 6 40 ZW Dover nr Gotehn- burg Wonoglri 6 HO ZW Nicaragua nr Nieuw Holland 7 te Rlsdon N IJ kerk 6 v Rhoramshahr nr Bahrain Phlline 6 115 W Kp. Palmas nr For- cados Tentoonstellingen Koord, Studio, tentoonstelling van werk van Will Sorel-schllderijen, teke ningen. Openingtijden: ma. t/m vr. 15—23 uur. zo. 15—18 uur. Zaterdag-s gesloten t/m 31 augustus. Galerie van der Vllst, Botermarkt 3: Judith Vermeeren-aquarellen, Karei Wïggers-schllderyen. Irene la Court- wa.idkleden t/m 31 augustus. Rllksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1. Tentoonstelling "Zuid zee uit de Doeken". Galerie-bibliotheek. Luifelbaan 1, Wassenaar ere-tentoonstelling Plet Zwart. Van 15 Juni t/m 14 augustus Atelier ..De Scherf" Nassaulaan 41 Oezstgeest. tel. 50220. Ans v d Helde- K exposeert eigen werk o.& glas bu ien Rllksmuseum van Oudheden (Ra penburg 28) Werkd. 10 uur voorm.— 6 uur nam. zond. 15 u nam. Joh de Wlttstraat 40. Galerie Ka binet Gaper Wisselende expositie dl. t/m za. 25 30 uur nam da boven dien 7—9 uur nam "-alerte De Luwte. Baljuwstraat. Kat- wl k aan Zee et et-"ti en teken openingstijden (z ndag en dinsdag gesloten) De Lakenhal dag. 10—5 uur. Zondag DrukkerU De Bink Rooseveltstraat 3 ™30—s'So'uur nam "'- UUI "m' Leidse bioscopen Luxor "My name is nobody", dag. 2 30. 7.00 en 9.15 u.. zo. ook 4.45 op", dag. 10.30 uur (behalve zo.), aJ. LI do "The Sting", dag. 2.30, 7.00 en 9 15 uur. zo ook 4.45 uur. 14 Jaar. Trianon "Op de Franse toer" dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. "Alioe in Wonderland" woe. en zat. 2.30, 2.30 uUr. aJ Camera "Quo Vadls", dag. 8.00 uur. do., vr., ma. en dl. ook 2.00 uur. 14 Jaar. "SJors en SJimmie en de to verring". za. en woe. 2.30 uur. zo. 2.00 en 4.15 uur. AL. Nachtvoorstelling: "Jlmi Hendrix", 18.30—20.0 Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 uur Zaterdag en zondag: 16.45 uu ernstlgi ernstige patiënten door- toegestaan, kan lupeuu UMuca wujui/ wjckcs taan, n-ai Bezoekuren Ziekenhuizen de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ra" Lucie Q. Bakker t/m 17 t PMksmuseum van NatuurlUke His- lo-'e Raamsteeg 2. Lelden. Tentoon- St. Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde- Postzegels Van llngen. Volwassenen dag. v. 11.15 tot 12.00 uur van 14 tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19.45 uur. Kraamafdellng dag. van 11.15 tot 12 uur (alleen echtgen.) v. 15 tot 16 uur en van tot 19.45 uur: kinderafdeling dag. Rllksmuseum voor de geschiedenis 1.5 tot 18.30 uur; 3e klasse: dag. va: der natuurwetenschappen: dag. 10tot 14.45 uur en v. 18.45 tot 19.45' 4 uur. zondag 1—4 uur Kraamafdellng: dag van 15 tot 16 clale kaarten Alphen aan den Rijn RUnoord: le en 2e klas 11—11.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; 3e klas 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; Kraam afdellng 13.3014.15 uur. alleen voor echtgenoten 19—20 u.; Kinderafdeling 1515.30 u. alleen voor ouders 18 18.30 u. Geluidshinder Schiphol ywi Klachten over geluidshinder van 18A5 vliegverkeer van en naar Schiphol van kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020175000). „Goudgerande waarden" zijn de kunstwerken in het gebouw van de Bank van Parijs en van de Nederlanden in Antwerpen. De nieuwe abstracte schilderijen in het 3russelse kantoor zijn privé- bezit van de directeur. Hij riskeert daar geen geld van de aandeel houders mee. *n voorkeur voor moderne abstracte blijkt daarentegen Juist uit de Pe ter Stuyvesant-collectie - en toch sputteren de commissarissen niet. „Een sociale investering", zegt Alexander Orlow, de president-di recteur van Turmac. Als eerste manager in de wereld had hy in de gaten, dat in fabrieken en kantoren kunst even functioneel is als luchtverversing. Al Jaren wordt in kantoren en fabrieken aan dacht besteed aan „kleur in het interieur". De voormalige schilder Peter «truyeken is specialist geworden m het verlevendigen van gebouw de omgevingen door kleuren, vor men en materiaalstructuren. Vol gens de heer Orlow doet zo'n doorgecomponeerde omgeving het maar tijdelijk. Na ongeveer drie maanden is de psychologische werking tot nul gedaald. Dan neemt men de opwekkende kleu ren niet meer waar. Om de eentonigheid van het werk te compenseren, moet de omge ving van tijd tot tijd veranderen. Daarom koos Orlow voor neutraal ingerichte werkruimten, met twee tot driemaal per jaar andere kunstwerken. De groeiende be- drilfs collectie omvat nu omstreeks 600 w°rken. Ze is zowel in het be- drtjf ris daarbuiten op exposi- t's - een succes gebleken. Paul Huf heeft zojuist met came raman Jan de Bont een film ge- maaict, waarin werk en kunst in een vloeien tot één grote happe ning. Dat is een mooie creatie, maar zo opwindendd in de alledag ook bij Turmac niet. Ook hier ha len de mensen uit hun werk en uit de kunst, wat ze er zelf in kunnen leggen. B:i-effecten Sommigen blijken daar meer slag van te hebben dan ze zelf vroeger konden dromen: ze zijn aangesto ken. Ze gingen zelf schilderen or hun huis anders inrichten. Uit een expositie, die dr. Louis Gans langs diverse bedrijven liet gaan, werd bij Turmac veel meer gekocht dan elders. Sommige meisjes hadden er - op afbetaling - een weekloon voor over. Exposities uit de Stuyvesant-col- lctie. mder meer in het Stedelijk Museum te Amsterdam en bij Pulchri in Den Haag, hadden vooral ten doel, andere bedrijven aan te moedigen om hetzelfde te doen. Dat ze tevens publiciteit voor de merknaam opleverden was natuurlijk mooi meegenomen. Hoe meer bedriifscollecties, hoe meer mogelijkheden tot variatie, door uitwisselingen. Andieren kunnen daarbij profite ren van de ervaringen bij Turmac. Aanvankelijk werden evenveel fi guratieve als abstracte werken ge kocht tn in de fabriek waren de figuratieve het eerst populair. Maar Hat duurde niet lang. ledereen bij Turmac in Amsterdam kijkt uit op een patio met een tuin naar ontwerp van Mien Ruys. Sinds kort prijken tussen het groen waterplastieken van Marcel van Rooyen in transparant rood, groengeeV en kleurloos plexiglas. De kunst moet zich er handhaven in een sfeer van machines, veel beweging, veel geluiden. Al gauw bleek dat de figuratieve werken onvoldoende uitstraling hadden - teveel binnen de lijst bleven. De abstracten gaven meer aan de omgeving en bovendien: iedereen kon er zijn eigen fantasieën bij hebben. „Het is een venster naar de wereld", zei een technicus over zo'n schilderij. Een wegwijzer naar het museum bleek de collectie ook. Johay Mek kink, de voorganger van Pierre Janssen in het Arnhems Gemeen temuseum, meldde eens dat hij opvallend veel nieuwe bezoekers zag en die bleken bil Turmac te werken. Identiteit „Het ts mijn vaste overtuiging", zegt Orlow, dat iedere firma zich in het land van vestiging moet gedragen met goede burgerzin. Een deel van Je winst moet Je daar doelbewust voor gebruiken." Waarom? „Omlat een firma, een B.V of wat het 1an ook is, in wezen iets on grijpbaars is. Er is een directeur, er zijn commissarissen, maar het bedrijf ls onpersoonlijk." Het gaat er dus om, het bedrijf in de ge meenschap een identiteit te geven. „Voor een firma die afhankelijk Is /an massaprodukten. moet een deel van de winst besteden ten behoeve van de gemeenschap waaruit die winsten komen." Privé verzamelt de heer Orlow kunst, maar de bedrijfscollectie laat hij door vakmensen samen stellen. Bovendien: kunst is maar één van de mogelijkheden. Het gaat er om, iets te doen dat in een nog niet vervulde behoefte voorziet. „Onze partners in Au stralië en Nieuw Zeeland vonden het in een sportstichting. Maar in Europa zijn er al zoveed die zich daarmee bezig houden. Misschien zou hier nog iets zinvols te doen zijn voor de amateursport." Niettemin, in de Jonge Afrikaanse staat Lesotho dacht hij ook met een aan kunst, toen premier Lea- bua Jonathan hem raadpleegde over ontwikkelingsmogelijkheden voor zijn land. „Er is hier wol en er zijn vrou wen", redeneerde Orlow. „Dus: weven." Jhr. Sandberg, ex-direc teur van het Amsterdamse Stede lijk Museum, ging op zijn verzoek kijken oi er een volkskunsttraditie was, waarop met weven zou kun nen worden aangesloten. Sandberg vond niets van dien aard en adviseerde, aan interna tionaal bekende kunstenaars ont werpen te vragen voor wandtapij ten. Tweehonderd mensen ver vaardigen nu in een coöperatieve weverij in Lesotho wandtapijten van mchairwol naar ontwerpen van Karei Appel, Vasarely, Calder en Niki de St. Phalle. Van elk ontwerp worden met kleine variaties maximaal 50 ta pijten gemaakt, die in buitenland se kunsthandels worden verkocht. Drie weefsters vervaardigen intus sen al kleden naar eigen ontwerp en d&t is voor de toekomst nog veel interessanter. DOLF WELLING.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17