'Ik kan overal wel mee- piepen" POPULARITEIT TROS IETS TERUGGELOPEN Letty de Jong krijgt haar solo-lp NORIT i ...en gist 1 programma] TV morgen] Karajan op de radio DUITSE TV WOENSDAG 31 JULI 1974 i Red.) en ik kregen een uit- De eerste reactie op Letty's iiging om ook op die CBS-partiJ kwam van arrangeur Jacky Bulter- verschijnen. Da's leuk dacht ik. man die een Invalster voor een Maar eenmaal ter plekke consta- achtergrondgroepje zocht. Letty: Thijs tonnetje werd gezet. Jee, Sta hier voor niks, ik sta hier gek, wegwezen Cees. En toen toch. gen". Kreeg ik een kristallen eigenlijk een beetje i indruk". Cees: „Je kreeg ook het meeste ap plaus". Letty: „Was dat zo?". Cees: „Jazeker". Letty en Cees op maandagmorgen, thuis, ergens aan de rand van La ren (N.H). Een enorme tuin, zorgvul dig onderhouden, met bomen, bloemperken Willem Duys doet wel eens uitspraken die de moeite van het herhalen waard zijn. Tijdens een bijeenkomst waarop de platen maatschappij CBS met gouden schijven smeet naar Gerard Coxi Rogier van Otterloo, Louis van Dijk en Thijs van Leer, mocht Duys ook een geschenkje uitreiken aan zangeres Letty de Jong. "Letty de Jong, ome beste solistisch non-soliste", sprak Willem en eet daar heel veel mee. Ten eerste werd Letty onderscheiden voor haar aandeel op Thijs van Leers succes-elpee "Introspection", ten tweede kreeg ze op deze manier ere-loon voor jaren lang kundig vocaliseren, meestal letterlijk op de achtergrond. dat iedereen gou- hond, geen kinderen. Letty, klein, slank, de nogal pinnige vroeger is verwisseld voor contactlenzen, rap bewegend, eo is weg, zo is er koffie, De stem programma's in reclamespols. Letty: bekend van tergrondjes en ander invulwerk. Een Straks zelfs ook voor een solo-elpee .eindelijk, eindelijk", zeggen len), die komen. ertelt over de tijd dat geen professioneel zangeres was ei zich aanmeldde bij het Toonkunst foor S'k meth» „u «uStW de sopranen of de J" IMarmUie. Cees 8maL trqmpe- alten. Het maakte mij niets uit, ik J™?** Letty's bijdragen aan single'! een hit werden. "Ritme Rob de Nijs (een kan overal wel meepiepen". Letty is niet in het vak gekomen door een talentenjacht, ze werd niet rdekt, niet het bekende toeval dat plots alles veroorzaakt. Nee, zo elf, twaalf jaar geleden heeft wonderlijke pogingen onderno- om werk te krijgen bij of de omroepmedia of in het theater. "Ik ben zo vrij geweest om ontzet- tend veel brieven te schrijven naar jj*®1* uit. het verleden), „t Is allerlei mensen. Naar Sleeswijk. Geen belangstelling. Naar Steyn. Die dat ik nog maar eens flink moest studeren. Naar de hoorspelkern van de radio.Ja ook. In een zaak met tweedehands boeken kocht ik een stuk, heel spannend, met wind kastelen de pikzwart. Ik zong "My funny Va- Jong, het zang-instrument? lentine". Het ging niet best. Die pianist had niet zoveel zin' Cees: „Dus was het: u van ons", Letty: „Ik wilde gewoon iets doen. kan ik misschien niet zo goed Ik héb m'n hele jeugd ballet ge- voren brengen, daarom zing ik erg danst. Vanaf dat ik zestien inen geopereerd moest worden. Dan- NEDERLAND NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 Letty: „OveT wat (K) Journaal. VPRO: 19.05 (K) Beer- ik. Ja, ik zing met begeleiding tje Colargol. 19.20 (K) Van Oekel's - - ■-«*-— Discohoek. muzikaal programma 19.45 Popeye. NOS: 20.00 (K) Journaal. VPRO: 20.21 (K) All In the Family, tv-serle 20.45 (K) Vakantie '74—Avon tuur "74, komische vakantiereportage. 21.30 (K) West. dokumentaire film. £.0. Metterdaad, gesprek „„-moslim. 22.15 (K) Moody Chorale ladse volk op tournee in koorzang. 22.45 (K)_ halzend n£ Aan de rand, pi obleemfilm. NOS: 23.15 —23.20 (K) Journaal. Ken Cees: „Je maakt de ontzettend nieuwsgierig". Wij veronderstellen dat het Neder- t ook i (K) Journaal. NCRV: Letty: „Je weet het nooit. Van „In trospection" werd aanvankelik wei- 18.55 nig verwacht. Je weet wat er ge- „_.y. Jeugdserie. 19.3o1^)Ki)eB'^ beurd ls. Ja, d« mag Je wel sohrij- verly Hillbillies, tv-serie. NOS: 20.00 (K) Journaal. NCRV: 20.21 (K) Mac- beth, opera van Verdi. 22.4Ei (K) Ds. vandaag brengen", van den Bosch, praatje. NOS: 22.50 82.55 (a) JouraMk NEDERLAND I 17.00 De film van Ome Willem (VARA) 17.35 Hier komt de dolfijn (VARA) 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 KRO-Cineac (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De Wrekers, tv-serie (KRO) 21.10 The second generation, amusementsprogramma (KRO) Amusementsprogramma met: Chelsea Brown („Mas querade" en „It feels good")Chi Coltrane („You were my friend")Ekseption, in de oude samenstelling („My sun" en „Vivace"); Hoagy Pogey Don't you know, don't ya?")Alquin („You always can change")Che ryl St. Clair („I'm just a little girl lost"); Peter en Chris („Things are better")The Second Generation. 21.45 Wie loopt heeft eerst gekropen, doucumentaire (KRO) 22.35 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Nederpopzien (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Muzikaal programma met Charles Aznavour (VARA) In het Olympia-theater in Parijs zingt Charles Azna vour liedjes uiit het begin van zijn carrière. Dat zijn onder andere: „Viens au creux de mon épaule", „II ne peut pas rentrer chez moi", „Après l'amour", „Ca Jeu- nesse", „Si je n'avais plus", „Pour faire une Jam", „Sur ma vie", „Tu te laisses aller" en „II faut savoir". Gast in het programma is de pianist Pierre Roche. 21.10 De kommissaris, politieserie (VARA) 22.10 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving (IKOR-KRO/RKK) 22.35 Journaal (NOS) •Het was voor een opname met de platen kreeg en geen woord Fouryo's, of ik noten kon lezen, Letty de Jong. Zelfs niet toen vroeg Jacky. Dat kon Ik, ik heb „Introspection" in het- vroeger Jaren pianoles gehad en la- ik. ik ter heb ik intens geoefend om de noten die ik las ook te kunnen zin- Letty de Jong en Cees Smal in de tuin van hun twee-onder-één-kap-woning in Laren. Volgens enquete onder huisvrouwen Haar eerste xodio-uitrending. „Het onder de Jaar weet ik niet meer maar de dag nog precies", meldt Letty mon ter. Het was de dag dat Kennedy vennoord werd. Ik was veel te vroeg in de studio en iedereen kwam veel te laat. Ik dacht: dat hoort zeker zo.. In 1967-1968 krijgt ze een engage ment voor het Duitse koor van Bo- fcho Lucas. Iedere week een keer op meestal Beieren, HILVERSUM De populariteit van de TROS is iets teruggelopen. Uit een enquete onder duizend huisvrouwen, blijkt dat in mei 1974 31% de voor keur gaf aan de TROS tegen 35% in oktober vorig Jaar. Negentien pro cent vindt alle omroepen even goed (was 11 dertien procent waar deert de NCRV het meest (was 16%) Daarna volgen Vara met 11% (was 10%). AVRO met 10% (was 14%) al lemaal even slecht 7% (was 5%), VPRO 5% (gelijk), KRO 4% (was 6%) NOS 2% (gelijk). Het instituut voor sociaal weten schappelijk en economisch onderzoek heeft ook een onderzoek verricht, naar de populariteit van de radio. Zesendertig procent heeft de radio gewoonlijk afgestemd op Hilversum 3 (was 32%), 26 procent kiest Hil versum 1 (was 24%) 21 procent Ve ronica (was 25%), Hilversum 2 19%, (was 14%), Noordzee 8% (was 6%). veel stilte. Wel een Platen maken met onder andere het orkest van Bert Kaempfert. veel le ren, veel zien. Letty: "Ik ben ln heel wat Duitse opname-studio's geweest. Ik wil niet kankeren, maar dan zie Je wel het Letty de Jong. Die verschU met Nederland". klinkt op talloze platen, in muziek- Een J*®* lan« werken in Duitsland. radio en televisie, -En 40611 kwam Cees op de prop pen". zegt Letty. „Mijn eerste hu welijk met een cameraman afn" liep stuk omdat we elkaar nooit za- gen. Als hij thuis kwam van z'n zangeres die werkelijk overal goed werk dan ginR net de deur Op het laatst hadden we geen enkel contact meer. Toen Cees en ik trouwden, beslisten we dat we zo- oktober op de markt zal veel mogelijk dingen samen moes ten doen. Het te nu nog steeds zo. nog Als ik ergens moet zingen gaat en Cees meestal mee. En omgekeerd, als Cees een opname of een concert heeft dan ga ik negen van de de bijkans aloude Jazzformatie „The Daim on d Five". Ten behoeve van dit verhaal denkt hij hardop mee om Letty te helpen haar muzi- kale activiteiten van de afgelopen veie' Jaren op een rijtje te zetten. die die mooie zomer" en „Die goede Oor oude Rid" Cox (voorbeelden uit twoorddê op mijn briel a, dfe valsdingen met Adèle Bloemen- daal...?" Lebty: "ik kan zo slecht onthouden. Als Je drie, vier keer per week naar 'Sa^it "heb "ik de studio's gaat weet Je het op het voorgedragen. Men had geen into- ,?le' 'k n-sse. Ik heb overal auditie ge- "loet lk alles steeds in een boekje maakt. In theater Carré, lierinner opschrijven ik me nog. Eerst zitten in een L|£VER ENGELS wachtkamer tussen een heleboel beeldschone meisjes en dan einde- We horen letty veelal zonder tekst, lijk op het podium waar zich alleen Komt dat omdat ze misschien in pianist bevond. De zaal was eeh vakje is gedrongen? Letty de "Ik voel me het gelukkigst als ik dingen kan doen zoals voor „Intros- hoort nog pection". De melodie doet me het eerst wat, dan pas de tekst Tekst vierde jaar. Tot moeilijk Hollands. Het klinkt beide be- werkelijk, iedereen hoort het met een. Nee, geen Nederlands, dan lie ver Engels". Dan lijkt het voor de hand te lig gen dat haar komende solo-elpee erg Engels zal gaan klinken (een plaat die overigens niet op het CBS- maa op het Polydor-labed zal verschijnen. op komt zwijg Het 25-jarige Engelse filmsterretje Caroline Munro heeft een kort bezoekje aan Amsterdam gébracht. Caroline moest zich daar even laten zien in verband met het in roulatie brengen van de film "The golden voyage of Sinbad", waarin ze de hoofdrol speelt. De attractieve filmster heeft tijdens haar blik sembezoek veel aandacht getrokken, ook al omdat niet alle knoopjes van haar bloesje dicht waren. De AVRO-radio zal vijf uitzendingen wijden aan concerten die tijdens het Paasfestival in Salzburg zijn gege ven door het Berlins Philharmo- nisch Orkest onder leiding van Her- bert von Karajan. Het eerste concert wordt morgen avond uitgezonden vanaf 20.10 via Hilversum 2. Solist is de pianist Jean Bernard Pommier. in het derde pia noconcert van Van Beethoven. Ver der wordt de vijfde symfonie van Tsjaikowski uitgevoerd. Op donderdag 8 augustus worden van Wagners opera „Die Medstersin- ger von Nürnberg" de eerste en de tweede akte uitgezonden en op zon-: dag 11 augustus de derde akte. Bachs Hohe Messe staat op donder dag 15 augustus op het programma en op donderdag 22 augustus worden uitgevoerd het Divertimento KV 287 van Mozart en de Sinfonia Domes tics van Richard Strauss. De National Broadcasting Com pany gaat de vermaarde film „The Godfather" (met Marlon Brando) via de televisie uitzenden. De maat schappij moet hiervoor Paramount Pictures het bedrag betalen van 10 miljoen dollar. De film zal in twee gedeelten wor den uitgezonden in november aan staande. Grootmeester De Wolff gaf orgelconcert Charles de Wolff, één van 's we reld prominenten, die in de Katwijk- se Nieuwe Kerk een orgelconcert gaf heeft voor de zoveelste maal zich als contropuntisch grootmeester doen kennen. Het oontrapunt (contra ls tegeh-mobief) zou als een lichtval op een thematisch gegeven kunnen gelden. Dit op veelvuldige, voortdu rend gevarieerde wijze. Voor zo"n be lichting gaf onze Sweelinck de uit leg "dan sus, dan soo". Zoals te horen in de variaties over het lied "Me-in Junges Leben hat ein End". Een droeve titel. Zou Sweelinck het psychologisch inzicht hebben gehad om een zekere melancholie uit te drukken in deze gekozen vrij lange melodie met zeer weinig afwisseling en daardoor enigermate eentonig? Het stuk is voor klavecimbel, maar in die tijd stapte men zonder be zwaar over van oembaal naar orgel, dat de stemvoering plastischer weer geeft. De Wolff gaf het stuk in een prachtregistratie, die de toonsfeer van het klavecimbaal alle recht deed. Door Bach werd de psychologi sche basis voor een koraalbewer king altijd gepuurd uit de grond stemming van een tekst. Voor "O Mensch bewein dein Sünde grosz", uit het Orgelbüchlein, door de har moniek van de stemmen droef van geest, vond De Wolff registratief al weer de psydhoQiagisoh Juiste klank- dekking —Tussen Sweelinck en Bach stond de Chaconne in e van Buxte- hude, in verfijnde kamermuziekstijl, nogmaals variatiewerk, maar ver af van de grillige, opwekkende tocca ta-schrijver Buxtehude. Bach's gran dioze Praeludium met Fuga dn Es hoeft de organist, wars van indruk wekkend gedruis, duidelijk willen zien als wat zij werkelijk waren: de om raming van de Catechismus mis. Verbluffend was wél de beheersen de macht over het materiaal. Tech nisch. Psychologisch. En wezenlijk onbaatzuchtig. In dit spel is geen "ik" meer. dDe componist speelt. Het werk regeert. Het resterende programmadeel was Frans, Choral II van Franck, Varia ties op een kerstlied van Dupré, Li tanies van Alain. Choral II is veel meer dan m het echte levensaf- scheid van Franck geworden. Ma- Jeur-fragmenten beletten niet, dat het diepklagende h moll inleidings thema als een passacaglia het hele werk mysterieus bindt. Mysterie is het kernwoord voor Alain's Lita nies. Dit suggestieve, gregoriaans geritmeerde aanroepingsthema heeft het angstelement van het modern expressionisme. Er zitten voor de organist hachelijke ongerieflijkheden in: voor De Wolff kinderspel. Als kinderlied mag dat Noël van Du- pré wel gelden, met blijde kanten ook, maar Dupré bekijkt het aller eerst om de verborgen mogelijkhe den, die het als thema in zich heeft om te kunnen worden gecontrapun- teerd. Voor ons is het Dupré's hoog tepunt. KEES VERHOEF „Sayonara", de eerste film in de Marlon Brandoreeks die de KRO vanaf gisteren uitzendt, was een typi sche publieksfilm. Wht dat ls weet ik eigenlijk ook niet, maar sommige in grediënten lijken me onmisbaar. Ten eerste een gelukkig slot. Verder grote, bijna onoverkomenlijke moei lijkheden voor de hoofdpersonen. Voor een ander paar dezelfde moei lijkheden, die parallel moeten lopen met die van de hoofdpersonen, en die hen tenslotte fataal worden (on geveer hetzelfde effect dus als bij de Jongleur, die zijn moeilijkste toer: het lepeltje in het kopje mikken op de stapel kopjes die op zijn hoofd staat, eerst even laten mislukken om te tonen hoe moeilijk het ls). Meegenomen is ook als hét gezag, terwillc van de liefde (of de waar heid, of de gerechtigheid) getrotseerd kan worden. En Je zit natuurlijk he lemaal goed, als er sprake is van twee geheelverschillende culturen die elkaar uiteindelijk vinden, uiter aard ook weer via parallelle gevallen (Loyd verliefd op Hana-Ogi, Eileen geïmponeerd door Nakamura, die om de een of andere bizarre reden door Ricardo Montalban werd gespeeld, met scheef geschminkte ogen). Het was een film uit 1957, het lip- penstifttijdperk. Voor de verhouding tussen Amerikanen en Japanners (en de „Jappinnen" niet te vergeten) was „Sayonara" wellicht even baanbre kend als in de tijd „gentleman's Agreement" met Gregory Peck) voor de verhouding tussen de Ameri kanen en hun (Amerikaanse) Jo den. De film heeft daarmee vermoedelijk de plaats ingenomen van de boeken van vroeger: „,De hut van Oom Tom" voor een beter begrip voor de Amerikaanse negers, en de Jagers- verhalen" van Toergenjw voor een beter begrip (van de Russen) voor hun Hjfeigenen. In Achter het Nieuws zei een Eind- hovense politieagent: „Een goeie achtervolging, dat vind ik het span nendst, dan leef ik helemaal". Ar beidsvreugde, altijd een goed teken Het schijnt dat veel brandweerlieden ook machtig veel plezier hebben in een goeie fik, zoals accountants hun grootste arbeidsvreugde beleven aan een balans met veel gefingeerde af trekposten. Het interessantst vond ik het inter view met de Griekse minister Gsorge Milonas, wiens socialistische partij Delta Alpha allerminst verguld is met zijn toetreding tot het kabinet van Karamanlis. Hij zei dat hij zijn ontslagbrief bij zich droeg, voor net geval er iets gebeurde dat hem niet zinde. Als voorbeeld noemde hij, wanneer het generaal Ioannides, hoofd van de geheime politie, zou worden toegestaan gewoon officier iü het leger te blijven. Milonas zei twee interessante dingen. Op de vraag waarom de Junta-presi dent Gizikis nog altijd „aan de macht" was, zei hij dat Gizikis een ledepop was die geen problemen op leverde. De problemen zouden pas komen (had een ander weer aan Pier Tania uitgelegd) als Gizikis werd af gezet en er een ander voor hem in de plaats moest komen. Wie? Koning ConstantiJn? Dan liever Gizikis. Milonas zei verder dat hij bij de om wenteling in Portugal er op gewezen had dat Caetano door het leger op* ij gezet was vanwege de koloniale oor log die Portugal voerde. Helaas heb ben w(j geen kolonie", had hij toen verzucht. Toen kwam Cyprus, een ?e- mi-kolonie, bij wijze van spreken, en ziedaar... NICO SCHEEPMAKER. 18.00 Nieuws 18.11 Dingen i (S) Wij hebben HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuw». 7.02 Het levende Woord 7.08 (S) Preludium: Klassieke rtn_ muziek (gr) 7.30 Nieuws. 7.41 (6) 1 Hier en Nu. 7.55 Aangestipt: uu.wuiiir.iuuv, ui «li programmaoverzicht. 8.00 Te Deum 19.00 Klankbord!"^ 19.™ 5^"?;. ,.8J4 °g ewijue muziek. 19.45 Bijbel- f<5-. .00 (3) Grammofoonmuzlek af: praatje. 8.30 Nieuws. 8.36 de huisvrouw. 8.45 20.05 Rformatle en Reveil, gesprek: «wo,a'si wïïMrs ErEE kvótt^mï^leTI^^rt2K)Ó )2\s5) UiMétL. 10.30 Nieuws.'10.33 (S, r"euwB- gen. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Hier en Hilverciim 2 Nu- 12 53 <s> Hervormde mlddagpau- mivcrsum a zedlemt. 13.13 (S) Draaischijf. 15.00 NOS: 18.00 Bopthema's en Swlngsee- CS) Klassieke pianomuziek. 15.30 .-JLNieuws. 15.?° T-"— van de Gej 16.00 Ben benadering van mensen ln hun (16.30 (S) Hier en Nu). 17.00 Voor de ontwikkeling. NOS: 19.21 Den Haag kinderen. 17.80 Nieuws. 17.32 (S) Hier 14.03 Pop-Kontakt: de Theo Stokkink w. NOS: 16.03 De Hltmeesters: de Extra: volksmuziek. 23.55-24.0 Nieuws. Hilversum 3 NOS: 18.02 Joost mag nlot bol 19.M daverende dertl8 °I> Drto- (S) Drie loopt achter. 20.02 Woensdag muziek, sport - Mid night Music. 1.02 Take it easy. 2.02 Het donker lacht. 4.02-7.00 De Meurders' Methode. DONDERDAG 1 AUGUSTUS HILVERSUM I 17.55—18.00 (K) Journaal. (Regionale programma's: NDR: (K) Vakantle- progranmia. 18.3° (K) Aktuall vellen. AVRO: 7DO Nieuws. 7.11 Octotendgym- j£Jg Zamimannetje 1855 (K> nastiek. 7.20 (S) Lichte grammoföon- Graf muziek. (8.00 Nieuws; 8.11-8.21 ovemrht wnp i Radiojournaal.) 850 Morgenwijding. ^^Tare^Sïï %io Voor d. kleuters. 10.10 «beldavltmnl- populair verzoekplatenprogram- «:T we®*D£rlcnt;. 20.15 (K) Die Senatoren ma 121 mono en sterw met omllOO £lü?c 21 00 (K) Johnny und Rijk, show. Nieuws en om ll.03-li.06 Radiojour- rePortjlS«5 22 30 naai. 11.30 (S) Rondom twaalf: een AK) met kommentaar en uur allerlei voor ledereen. met om weerDerlcht' 11.55 Beursberichten. 12.30 Modern Duitsland II Platteland. 12.35 <S) Sportrevue. 13.00 1>7An .„„„„I <t,v Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 1321 (S) ^rruR^iri PP" Marlnlerskapel van de Koninklijke Attualltelten en Marine. 14.00 (S) Operettemuziek muziek.JL8.25_(K) Dn.Auftrag von Ma- (gr.) 15.00 (S) Aspecten: kunstru- T^'Skumentaire^ïiin°UrSn?t brtek. 16.00 Nieuw». 16.03 Radiojour- ékonomtach^eve™ .®2? fraulichen Könlg. film. 0.15 (K) Joura. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5