Strategie voor evangelisatie gecompliceerd KERKDIENSTEN PvH L\ Controversen en verschillen PAGINA 4 ZATERDAG 27 JULI 1974 Het woord "evangelisatie" betekent eigenlijk niet anders dan verkondigen van het evangelie. Ze gaat uit van het woord van Jezus toen hij vóór zijn hemelvaart afscheid nam van de discipe len: gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Daarin ligt een wereldwijd perspectief. Van alles wat de kerk doet, de kerkdiensten, de catechese, het jeugdwerk, het diaconaal-maatschappelijk werk, kunnen we zeggen dat dit valt onder het begrip: evangelisatie. Doch, zo simpel ligt het in de praktijk toch niet. Het is nu eenmaal zo dat het gebruik van een woord de inhoud bepaalt. Wanneer wij denken aan net woord „evangelisatie" gaan onze gedachten uit naar iets wat in de me* «te gevallen wel met de kerk te maken heeft, maar er toch in menig geval enigszins naast staat. Het is een stuk werk dat nogal eens gedragen wordt door bepaalde groe pen. Soms hebben deze een binding met de kerk en soms ook weer niet. Het kan zelfs gebeuren dat er evan- gelisatiogroepen zijn die zich opstel len tegenover de kerk. In bijna alle Europese talen kent men, zij het dan met een kleine ver andering, die voorkomt uit het taal eigen, net woord evangelisatie. Maar in al die landen duidt men er toch telkens v eer iets anders mee aan. In ons land kunnen we denken aan stadsevangelisaties, aan tentzendin gen. aan bijzondere bijeenkomsten waarvoor dan gewoonlijk extra re clame wordt gemaakt. Zij hebben zich gericht tot buiten-kerkelyken. tot mensen die formeel en misschien ook wel innerlijk, nog een band hadden met de kerk, maar die band was in ieder geval bijna losgeraakt. Tent In de kerk kwamen ze niet meer. In een tent of bijzondere bijeenkomst kwamen ze misschien nog wel. In Frankrijk en België betekende evan gelisatie werk onder rooms-katholie- ken. Men bracht de bijbel aan de man en er werd een sterke nadruk gelegd on bekering en dat betekende in de meeste gevallen de overgang van het rooms-katholicisme naar het pr >testantisme. Wie hier wel eens een marktprediking heeft meegemaakt weet dit In Duitsland is het woord evan gelisatie niet los te maken van de „Innere Mission," dat we weer niet zo maar kunnen vertalen met ons inwendige zending. Het is verkondi ging in v oord en daad, maar op de daad ligt in dit land alle nadruk. Hoeveel inrichtingen zijn er niet uit de evangelisatie, die Innere Mission, voortgekomen. In Engeland is het woord evangelisatie nauw verbonden met opwekkingsbewegingen die er vanaf het begin van de 18e eeuw tot hebben geleid tot gescheiden kerken en tot het Leger des Heils. In al deze landen heeft het woord „evangelisatie" een eigen klank en inhoud gekregen. Toch is er wel de gelijk onderling een verbinding en uit de verschillende landen hebben de bewegingen elkaar beïnvloed. Evan gelisatie is nergens los te denken van zo iets als een opwekkingsbeweging en evenmin van een christendom van de daad. Dit alles bleek ook op de evan gelie-conferentie die een kleine twee maanden geleden in ons land is gehouden onder de speelse naam ..Keeromme, keeromme. waarmee de bekering, die hier in het middel punt zou staan, werd aangeduid. Al le evangelisatie heeft dit element in zich. Het "bekeert u" is ook niet weg te denken uit het evangelie. Het is ook niet weg te denken in een kerkdienst, wie goed luistert zal zich persoonlijk aangesproken weten. En het is zeker niet weg te denken in het werk dat wij aanduiden met het woord evangelisatie. In één van de verslagen welke wij van die conferentie lazen, stond ook deze zin: "Als een rode draad liep door de conferentie heen de vraag of het woord bekering een persoonlijke aangelegenheid is of dat bekering evenveel te maken heeft met alles wat zich in de samenleving af speelt". Met andere woorden: beke ring heeft ook iets te maken met on ze houding in het openbare leven en dan komt er weer iets om de hoek kijken van die Innere Mission in do Duitse landen. Een aantal groepen uit de samen leving, actiegroepen of hoe men ze ook noemen mag. hebben aan dit as pect op die conferentie nog eens ex tra nadruk gegeven, zoals de Wereld winkel, het Delta-beraad, de Oecu menische Werkplaats. Natuurlijk was ook het Leger des Heils hier aanwezig, dat van het begin af aan naast de nadruk op bekering, ook het reddende werk, geboren uit de barmhartigheid van Christus, heeft verenigd. Maar er is meer dat onze aandacht vraagt wanneer wij het hebben over evangelisatie. De samenleving waar in wij verkeren is veranderd- Kon vroeger nog van uitgaan dat wij in Europa leefden in een geker stende wereld en dat evangelisatie was het zoeken naar afgedwaalde schapen, dat kunnen we nu niet meer. De secularisatie heeft steeds meer rond zich gegrepen, zo dat de vraag gesteld mag worden, of onze landen niet evenzeer zen dingsterrein zijn geworden als wat men vroeger aanduidde bij de hel denwereld. Is er nog verschil tussen uitwendige zending en inwendige zending. Deze herfst in de maand oktober, zal er te Rome weer een bisschop pen-synode worden gehouden. Na het tweede Vaticaans concilie is de ze ingesteld als een overlegorgaan. Beslissingen kunnen er uiteindelijk niet worden genomen. De paus blijft het laatste woord behouden. Een aan tal bisschoppen nu heeft voor deze synode de evangelisatie aan de or de gesteld. Zij hebben een aantal er varingen in hun eigen kerkprovin cie opgedaan die zij nuttig en nodig achten om evangelisatie zinvol te maken. Het woord vanuit het Vati- caan alleen achten zij niet meer vol doende. "Evangelisatie kan alleen ge loofwaardig worden gemaakt als de kerkgemeenschap zich in dienst stelt van de maatschappij". Dat bij Rome evangelisatie sterk gericht ds op deze kerk zelf, is te be grijpen. Dat ligt in heel haar dog matische structuur. Maar deze bis schoppen voelen dat evangelisatie ook iets te maken heeft met heel de samenleving en dat op een andere manier als vroeger werd gedacht. Men heeft eigen ervaringen opge daan in de lokale kerk. Andere bis schoppen daarentegen vragen "om de geloofszekerheden nog eens vast te stellen, zodat ze weten waarover wèl en waarover absoluut geen discussie gevoerd mag worden". Twee menin gen tegenover elkaar en we kunnen verzekerd zijn dat het aan spannin gen niet zal ontbreken. Terwijl we dit schrijven vergadert in Lausanne in Zwitserland het We reldevangelisatiecongres, waaraan niet minder dan 2.700 personen deel nemen. Ze komen vanuit alle delen van de wereld. De vroegere zendings- gebieden zijn niet minder vertegen woordigd dan de vroegere zendende kerken. Ook de Jonge kerken weten Deze foto vonden wij in het Zendingsblad van de Nederlandse Hervormde Kerk als illustratie bij een artikel van Jan Filius, getiteld: "Waarom is zending toch zo n ingewikkeld zaak?" Filius constateert in zijn artikel dat "die anderen" ook verre kijkers hebben gekregen en de ontwikkelingslanden ons kun nen zien. "Ze komen hier, ze zien onze samenleving en wat ze ervan zien bevalt ze niet best. Als dat nu het resultaat is van wat de christenen ervan weten te makenvragen ze zich af. is het dan wel zo de moeite waard? Volle kasten en klui zen, maar lege harten en lege kerken." Filius ziet daarin de oorzaak van het zo ingewikkeld worden van de zending. "Daarom zoeken wij naar de juiste verhouding tot allerlei vraagstukken hier en overzee." dat zij een evangelisatieopdracht hebben en dit op'zichzelf is één van de verheugende feiten die wij tegen woordig beleven. De fakkel die een maal is aangedragen, wordt voort gedragen. Dit kan ook niet anders wil een een kertc niet verstarren. De Wereldraad van Kerken alsook de Rooms-Katholieke Kerk zijn daar door waarnemers vertegenwoordigd. Dat ook Rome waarnemers heeft ge stuurd, is op zichzelf een opmerkens waardige gebeurtenis, temeer daar die deelnemers bijna uitsluitend van protestantse huize zijn, ook al zijn ze hier dan in menig geval geen offi ciële afgevaardigden. Zeer velen ko men uit groepen. Hoe het daar in Lausanne zal lo pen, weten we momenteel nog niet. Daarover hebt u misschien reeds het een en ander kunnen lezen. Maar zoveel is tevoren reeds te zeggen dat er zich ook hier spanningen zullen voordoen. Ten eerste al omdat de deelnemers die uit zoveel verschillen de landen «omen, allemaal hun eigen achtergrond hebben. De een zal zich kerkelijk gebonden weten en de ander komt uit een groep die los van de kerk staat, misschien wel te genover de kerk. De een zal oproe pen om terug te keren tot de oude beproefde kerkelijke paden, terwijl de ander geheel nieuwe wegen voor zich ziet. (als bij de bisschoppensy node in Rome). De een zal een aan hanger zijn van de Wereldraad van Kerken, terwijl de ander zich tegen deze gemeenschap van kerken keert om de koers ole gevaren wordt, die men niet-evangelisch acht. De een zal oproepen tot persoonlijke beke ring en de ander zal er de nadruk op leggen dat een kerk er niet voor zich zelf is. maar haar taak moet vinden ook in hetgeen zij kan doen in de samenleving. Ook over de Wereld zendingsraad wordt verschillend ge dacht. Een Nigeriaanse afgevaardigde, de voorzitter van de Nigeriaanse Evan gelische Gemeenschap heeft zijn hart reeds gelucht, omdat, naar zijn me ning, zendelingen in het verleden het werk van de evangelisatie vaak hebben gehinderd, omdat zij niet wilden samenwerken met elkaar en met de inheemse christelijke leiders. Zij waren - weer volgens hem - te- WOORD VAN BEZINNING We zijn erg uitslijterig. Ik bedoel, dat heel erge dingen zelfs zoge naamd "gewoon" worden, als het maar lang genoeg duurt. Aan de ontzetting van mensen, die elkaar zomaar doodschieten of laten ont ploffen, raak je zelfs gewend. Aan Ierland en wat zich daar voor verschrikkingen voordoen, zijn we gewend! Aan wat zo huichelachtig "incidenten" heten in Laos en omgeving, raken we gewend! Als het moorden en wat daar bij hoort ergens net begint, slaan we de handen in elkaar en zeggen we nog eens even: "Hoe is het moge lijk", maar als het wat meer op de binnenpagina van onze krant, is het al uitgesleten. De laatste dagen hebben weer 'n heleboel mensen hier verzucht: "Hoe is het mogelijk", als Je beel den ziet van verwoeste huizen: vakantiegangers, berooid van al les: gewonden en vooral vermink te kinderen. Hoe is het toch mogelijk, dat er nooit een eind schijnt te komen aan de waanzin, dat de ene mens de andere te lijf gaat? Mensen die elkaar nooit hebben gezien, die-als ze hier bij ons logéerden- misschien de dikste vrienden kon den worden: die Je ze zou vragen Hoe is het mogelijk! of ze het zo gewoon vinden, dat anderen gedood worden, ver ontwaardigd: "nee!!" zouden roe pen. Hoe is het toch mogelijk, dat desondanks, jonge mannen andere jonge mannen ombren gen: dat mensen explosieven gooien of neerleggen, waardoor willekeurige andere mensen ver nield worden .Zijn dat de "idea len" van de mensheid? Fijne idealen, als dat anderen het le ven moet kosten, zou Je zeggen. Zijn het misschien prinoipes. die een mens zover brengen, dat hij de dood van een ander aanvaar den kan. als dat principe maar wordt gehandhaafd? Wel in drukwekkend dan. Wat is het toch. dat de ene mens zo woest verblind kan opjagen te gen de andere, dat er moord van komt in het klein of in het groot? Hoe is het mogelijk? Om een beetje zicht op een ant woord te krijgen eerst wat anders. Netjes in onze kamers gezeten bij een kopje koffie en de verschrik kingen van de wereld veilig opge borgen achter het grijze televisie- ruitje, zouden we kunnen den ken, dat anderen op andere plaat sen zo slecht of fanatiek of wat- ook-maar zijn en dat daardoor die moord-ellende in stand wordt gehouden. Met je buurman over het balkonnetje filosoferend, lijkt het dat Je slaags raakt over wat dan ook. Wij, die er niet direct in betrok ken zijn, denken al heel gauw, dat het ons niet zal gebeuren. Dat we nooit en te nimmer zover te krij gen zijn, dat wij ook anderen om brengen. Stel je voor: dat je een medemens zou dodenHelemaal om verweg te gooien, dat die me demens een onschuldig kind zou zijn! Nou. Hier ligt al de eerste en misschien meest noodlottige ver gissing. We moeten ons niet door de schijn laten bedotten, ook al doen we dat nog zo graag en is 't heel erg verontrustend om je hierop te bezinnen. Wij, u en ik heel gewoonu die dit leest) heus, wij zijn er binnen korte tijd toe te brengen om datgene te doen (zelf te doen!) waarvoor we nu nog verbijsterd de handen ineen slaan en roepen: "hoe is het mo gelijk"! Als je niet héél erg goed getraind bent, dan laat Je Je zó maar meeslepen, zómaar ompra ten, dan zit je zómaar goed te praten, wat je altijd verfoeid hebt! We winnen nooit een vrede met "hoe is het mogelijk" te roepen over anderen. We moeten ons veel nauwkeuriger en vele moei zamer bezinnen op- en pantseren tegen dat ontzettend kwaad van het anderen kwetsen als ik meen gelijlc te hebben! Als in de bijbel God zelf het je lanwijst: "naastenliefde", dan zijn alle mensen het daar o, zó mee eens! Maar, pas op voor de toepassing in de praktijk. En daardoor is het mogelijk, weet u, is dat moorden, die oorlog, ter reur, kindermoord enz. enz. moge lijk! Omdat wij vertikken echt Je naaste lief te hebben. We vinden iemand, die niet onze meningen deelt, geen naaste: iemand, die er anders uitziet, geen naaste: iemand die mijn godsdienst of po litiek niet beaamd, geen naaste; iemand die andere gewoonten heeft, geen naaste, iemand die mij niet gehoorzaamt, geen naaste; iemand die een onverstoorbare taal spreekt, geen naaste. Ik ga heus de lijst niet verder breien, die is zowat eindeloos! We beamen, heel beschaafd het ge bod van de naaste-liefde. we schudden het hoofd van meewa righeid bij de gruwelbeelden-nu weer van Cyprus-en we zeggen telkens bij al die ellende: "Hoe is het mogelijk"! Wel nu weet u 't: hoe dat mogelijk is! Omdat wij, nee niet eerst anderen, maar u zelf. nauwelijks naasten over hebt. Die hebben we geschrapt, die tellen niet! Daar ligt de kiem van alle moord en (alleen een "netter" woord) van alle oorlog! Niet te zeggen hoe dringen het om Je toch weer eens echt te be zinnen op zo'n kernwoord uit het evangelie. Of toch maar liever al die verschrikkingen? Nou, dan zucht ik: hoe is het mogelijk! Nee. zó negatief zeg ik geen gedag, ik geloof, dat heel wat mensen zich wél willen bezinnen hierop en dat er een vrede te winnen valt J. BOVENBERG, Ger. pred. Leiden Z veel gebonden aan hun thuisfront. Hij zal een internationale organisa tie van evangelische zendingsgenoot schappen voorstellen. De Wereldzen dingsraad is teveel gebonden aan de Wereldraad van Kerken en van daaruit wordt teveel gedirigeerd. En door dit alles heen spelen natuurlijk ook weer theologische verschillen. Nu wordt de pap nooit zo heet ge geten als ze wordt opgediend en dat zal ook in Lausanne wel het geval zijn. Maar in ieder geval mogen we constateren dat oude en nieuwe controversen op het terrein van de evangelisatie naar voren zullen ko men en dat het voor de leiding niet gemakkelijk zal zijn een "wereldstra tegie" voor de komende Jaren uit te stippelen. Intussen zal het evange lisatiewerk voortgaan en het zal ook wel zo zijn dat men elkaar door zulk een conferentie toch meer beïnvloedt dan men misschien openlijk zal willen toegeven. Ds. S. J. M. HULSBERGEN Velthulise. RK Plus X kerk (zat. 7 u.) 9, 10.30 Hoeksteen 10 u. Dovendlenst 10 u. Pfarrer Fr. Wattjes. v. Hoengen, dienst Noord «Ijk Herv. Gem. (Vlnken- laan) 10.30 u. kand. A. J. Ritchl. 7 u. 7 u. Samenkomst In geb. Ned. 1 Ned. koorzang 11.45 en 17.30 u. H. Geestkrk Ridderveld „De Bron (zat. 6.30 u.) 9 en 11 u. pred. J. SeiJse- ln de Duitse taal. Ziekenhuis "Over- duln" 2 u. ds. J. G. v. Ieperen., Geref. Kerk Vredeskerk 9^3 0^u. ^ds. ^^D^JL ds. D. Keunlng (Oude Kerk) 10 u. dhr. Vink (De Rank) 8.30 u. Duitse d.. 10 u. dienst geref. bond) 3.30 u. ds. J. Catsburg 7 u. dr. J. 6. B. Jansen. Ge Prot. Bond, RK Kerk 8, 9.30, 11 en 5.30, u. (zat. av. 7 u.). Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. G. Zonneveld. 6.30 u. ds. v.d. Linden (Jeugdd.). Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. J. Meljnen te Den Haag, Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 en 5 u. ds. Hoff. Voorh »ut Herv. Gem. 10 u. ds. Hogenkimp. RK Kerk 9. 10.30. 11.45 en o AO u. (zat. av. 7 u.). Leiden Herv. Gem. Hooglandse Kerk 10 u. ds. H. J. v. Achterberg 11 45 u. Oec. studentend. Marekerk 10.30 u. kand. R. H. M. d. Jonge. 5 u. ds. G. Spilt. Ede. Maranaihakerk fO u. ds. M. J. Wa genvoorde. Konmgskerk 10 u. dhr. A. G. Huigen. Bethlehemkerk 10 u. kand. Chr. d. 1.30 u. Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11, 12 15 en 7 u. Vrij Kath. Kerk Vreewijkstraat 19) Leger des Hells 10 u. helliglngsd. en 7.30 u. verlossingssamenkomst o.l.v. ka pitein en mevr. J. Lelssenaar. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesin- gel 49) (zat. av. 7 u. nCVolle Evang. gem. (Kindervreugd) 10 u. H. d. Jong. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 u. ds. Den Dikken, Geref. Gem. geen opgave ontvangen. Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 9.30 u. dhr. L. van Gaale, 6.30 u. dr. W. üalke (Salvatorkerk) 9.30 u. ds. fatorkerk*9.30 u. ds. F. Pijlman. 5 u. ds. H. d. Valk. Chr. Geref. Kerk geen opgave ontvangen. Geref. Kerk (vrll- gem.) 8.30 u. ds. A. Duits. 3 u. ds. Th. Hoff, Geref. Kerk (vrljgem. bulten verb.) 9 u ds. Mul. v. Dronten, 7 u. ds. Mul. Geref. Gem. (Remisestraat) 10 u. leesd.. 5 u. leesd., (vrij. 7.30 u. ds. L. Kleboom uit Canada). Volle Evang. ref. Kerk (Vlnkenlaan) 9 u. ds. Elgers- ma. 5 j. kand. J. Loosman (Hoofdstr.) 10 u. kand. Loosman. 7 u. ds. Elgersma (v.d. Berghstlchtlng) 11 u. ds. Elgers ma (Sole Mlo) 9.30 u. ds. D. Keunlng. RK Kerk (Maria ter Zee) 7.30. 9. 10.30, 12 uur. 7 u. Duitse mis (zat. av. 7 u.) (St. Jeroen) 8. 9.30, 11 en 12.15 u. (zat. av. 7 u.). Jonge. Bevrijdingskerk 9 u. ds. W. Dleper- sloot Herv.-Geref. dienst). Vrede ;kerk 10 u. dr. J. G. B. Jansen. Evang Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. J. Leeflang (dl. 8 u. J. Zijlstra. Mlddernachtsgroep Zoeterwoudse- slngel 215 u. dhr. Roos. Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. G. J. v. Embden (Behlehemkerk) 9.30 u. hulpprediker Kamerling, 6.30 u. ds. Van Embden, Geref. Kerk 9.30 u. drs. Verschoor, 6.30 u. ds. Verheul (Nieu- werbrug) 9.30 u. ds. Verheul, 6.30 u. dr. Voorstraat 100. 9.45 u.. Soefl-beweglng, Universel (kerk voor allen), Sportlaan. Katwijk a. Zee, 4 u. Duitse d., om 7 u.. Engelse d. 11 u. Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 u. in zaal Brama, Dorpsstraat ds. J. Streefland, 10 u. in De Zllk, aula RK meisjesschool ds. A. d. Haan, Oegst- u.1d?lMelljering. ö^d. i^SèreLÏerk! Hulp en Heil 10 u. kand. Van Dijk. Lel- i den. Kapel Rijndijk geen d.. Oeref. Kerk Dorp 9 u. ds. Reedijk 5 u. ds. Ree- j dijk Aula Noord-Hofland 10 u. ds. Noord 'vlJ^rijz Herv. (Lokhorstkerk) 10.15 u. ds. H. v. Bilderbeek Gez. dienst met Doopsgezinden en Rem. Egllse Wallone 10.30 u. Pasteur E. Gougnc*. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. D. v. Malssen. Diaco ïessenhuls 10.30 u. ds. H. W. Hemmes. Oec. Werkplaats (Plantage 16) 11.30 u. geen samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk geen dienst. Jeugdkapel "De Goede Herder geen dienst. Gemeenschap van Kerken (Meren- Wijk) 10 u oec. dienst ds. Hortensius. Geref. Kerk Zulderkerk Lammensqhansweg 15) 10. u. ds. Maaskant. n.m. geen dienst. Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u. ds Brederveid. 7 u. ds. Koolstra. Oude Vestkerk (Oude Vest 133), 10.30 11. ds. W. Dlepersloot, Santpoort. 5 u. ds Maaskant. Hartebrug (zat. av. 7 u.) 8. 9.30 1.45 en 6.30 u. Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9. 10.30, 12 enBeloftekerk (Robijnstraat) 10 u. ds. Koolstra. 5 u ds. Hortensius. Bevrli Ungskerk (Aerent Bruunstr.) 9 u. ds. W. Dlepersloot. Gemeenschapp. dienst. 5 u. ds. Brederveid. Huize "Groenhoven" 10 u. dr. W. v.d. Zwaan. Gezinsdiensten "Jeugdhaven 10 u. "De Mirt" dhr. d. Jong. 10 u. "Het Mie- evang. Scheffer. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. ds. G. v. Hoegee. 7 u. In de Geref. Kerk ds. G. v. Hoegee Gez. dienst, Geref. Kerk 10 u. dhr. W. d. Braber te Breu- kelen, 7 u. ds. G. v. Hoegee Gez. dienst, Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, 7 u. kand. B. d. Graaf te Apeldoorn. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u., Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 en 12 u. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 9 u. ds. J. W. d. Jong te Zoetermeer, 6.30 u. geen dienst. Maranathakerk Raadhuisstraat 6.30 u. ds. J. H. Bogers Gez. dienst. Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u. dhr. C. Stroo te Koudekerk aan den Riln. Opstandlngskerk Pr. Marijkestraat 10.30 u. ds. J. W. d. Jong te Zoetermeer. 6.30 u. Jeugdd. ds. P. J. D. v. Malssen te Leiderdorp. Martha-Stichting "RUnstroom" geen Oudshoornseweg 10 u. ds. Schepers t Naaldwijk Slonskerk Hooftstraat 9.30 u. kand. Snijder te Rotterdam, 6.30 u. ds. D. Lokhorst te Ridderkerk. De Goede Herderkerk Ten Harmsen- straat 9.30 u. ds. G. d. Heeten Gez. d. Ridderveld "De Bron" Troubadour- weg 9.30 u. ds. M. Hanemaaljer gez. d. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- u. leesd., 4 u. ds. H. Feenstra Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. A. d. Leeuw, 6.30 u. ds. W. L. Heljmans, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. C. v.d. Tas, „de Stek" 11 u. ds. C. v.d. Tas. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. M. d. Bleker van Lutten, Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. Bac, Vrljz. Prot. geen dienst, Plnkstergem. 9.30 u. in Concor dia dnr. Th. Verwoerdt, Verg. v. gelo vigen 9.30 5 u. samenkomst ln Lokaal Nieuwst raat 27, Bethel 9 .30 en 5.30 u.. dhr. J. Modderkolk. RK Kerk (dorp) (zat. av. 7 u.) 8.45, 10 en 11.30 u., Ont moetingscent. (zat. middag 5.30 u.) 10.30 U. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. dhr. Lammertsma te Leeuwar den. Geref. Kerk 9.30 u. ds. Brink, 5 u. ds. Van Netten, RK Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u.) 10.30 u.. RK St. Mt- chaelkerk Rljnd. (zat. 7 u.) 9 u., Kou dekerk a.d. Rijn Ridderhof zo. 10.30 u.. RK Kerk der Engelbew. Dorp (zat. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u. Hillegom Herv. Gem. 10. 19 u. ds. Westra v. Sassenhelm in gem. dienst in Geref. Kerk. Geref. Kerk 10 u. ds. Hartkamp. 7 u. ds. Westra v. Sassen helm in gem. dienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. G. C. v.d. Kamp, St. Mar kerk (zat. 7 u.) 8.30, 10 hoogmis en 11.30 u„ Kapel Bloemswaard (zat. 7 Hooemade Herv. Gem. 10 u. ds. P. Koudekerk Herv. Gem. 10 u. d. 7 u. (gem. d.) ds. J. E. Brederveid te Lel den. Geref. Kerk 10 u. ds. Vanhaelen te Mijdrecht, 7 u. zie Herv. Kerk. Leiderdorp Herv./Geref. Kerk Dorpskerk 10 u. hr. J. v.d. Hoek, Zuld- zande, Hoofdstraatkerk 10 u. ds. J. A. v. Netten 6.30 u. ds. Van Loenen, Schepplngskerk 9 en 10.30 u. mevr. P. Bikker, Baptistengem. (achter v.d. Valk Boumanweg 236) 10 u. bidstond, 6 u. J. d. Vries, RK Kerk 9. 10 en 12 u., (zat. av. 7 u.). Leimulden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. d. Vree, Geref. Kerk 9.30 en 7 u. ds. D. Ringnalda te Haarmel- Schalkwljk. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 9 u. ds. J. v.d. Velden, Pauluskerk 10.30 u.. ds. J. v.d. Velden. 7 u. ds. Mansveldt, van Zwljndrecht, Geref. Kerk 10.30 ds. de Valk, 7 u. ds. Scherpenisse, Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. D. H. Blesma, 4.30 u. ds. Maberm, Geref. Gem. 10 en 4 u. ds. Kleboom. Geref. Kerk Vrijg. Pr. str. 10 en 4.30 u. ds. B. Kamer. Loe nen. HA. Geref. Kerk Vrljg Salvato- rl 9.30 J. leesd. 5 u. gecomb. d. ln Pe- trakerk ds. v. Atten, Oud Gerf. Gem. 9.30 en 3 u. leesd. (do. 7.30 u. hr. L. Moerkerken. Vlaardingen, Aktie Kruis tochten Ned. ma. av. 8 u. ds. J. Gra vendeel ln Marlënburcht, RK Kerk Agathakerk (zat. 7 u., 10. 11.30 en 7 u.. geest. RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 u.), 8, 10, 11.30 en 7 u., St. Victor (zat. av. 7 u.) 8. 9.30, 11 en 6 u., H. Hart va ezus ln De Zllk (zat. av. 7 u.) 8.30. 10. en 11.30 u.. Kapel Sancta Maria (zat. 7.15 u.) 10 u., Kapel St. Bavo 9.30 u., Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 9.30 u. ds. H. O. Sasse, (Paulus kerk) 10 u. dr. G. F. D. Locher te Lei den (Gem. centrum) 10.30 u. ds. J. Zuurdeeg te Maarssen, Geref. Kerk 10 u. ds. K. Vegter. 7 u. ds. Bech te Wassenaar, Geref. Kerk (vrljgem. bul ten verb.) Gem. centrum 8.45 u. dhr. E. J. Groenevelt, 4 u. dhr J. J. Vonk, Gem. v. orspronkelljk chr. dom (Rijn lands lyceum) 7.30 u. evang. N. v.d. Brugge. RK Kerk (zat.av. 7 u. (9. 10.30 12 en 6 u., Bonaventura (zat. 6 u.), 8, 10 en 11 u. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u. dhr. Drijver te Voorschoten, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. J. Gzlrla. Rem. Geref. Gem. RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.16, 9.45, 11.30 en 7 u. Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u. ds. T. H. Oostenbrug. 7 u. ds. J. Lal- leman te Oude Wetering, Chr. Geref. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9.30 en 11.15 Kerk 9.30 en 6.30 u. Dienst d. Woords, Reedijk. Geref. Kerk (vrljgem.)8.30* u. ds. A. Kamer, Loenen a.d. Vecht, RK Laurentiuskerk (zat. 7 u.) 8.30, 10.30 u.. hoogmis 12 u., Moeder Gods- kerk (zat. 7 u.) 8. 10, 11A0 en 6 u. Waddlnxveen Herv. Gem. (Brug- kerk) 9.30 u. leesd., 6.30 u. ds. Ver- boom, (Hoeksteen) 9.30 u. ds. v.d. Heu vel. 6.30 u. dhr. Christ (Bethelkerk) 9.3 j u. ds. Verboom (HD) 6 u. ds. v.d. Heu- i vel. Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. i A. Oskamp. RK Kerk 8.30. 10 (hoog- en 11.30 u. (zat. av. 7u.). j Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. dr. E. Emmen, 's Graven- hage, 4.30 u. kand. C. B. v. Harten. Waddlnxveen, 7 u. geen dienst, Kle- vltkerk 10 u., ds. J. T. Wlersma, Mes- slaskerk 10 u. ds. J. A. v. Zanten. Dorpscentrum 9.30 u. kand. C. B. v Harten. Waddlnxveen, Ger. Kerk 10 u. ds Verburg.. 7 u dr.. Gilhuis (Zuid) 1 10 u. ds. Fllnterman, 7u. ds. Vegter Ned Prot. B.ond (Lage Kerkdam 46), 10.30 u.. ds. B. N IJ holt. RK Kerk De Goede Herder (zat. av. 7 u) 9..30 ,1030 .12 en 6.30. u. H .WUllbrord (zat av.. 7 u.). 9.30. 11.15 en 5 u. Dulnrel (zat. av.. 7 u. RK d zo. 10 u. Pr. ot. dienst. Woubrueee Herv. Gem. 9.30 u. ds. rennest" dhr. Kromhout. Chr. G» ref. Kerk 10 t i. ds. Buljs ds. Boo- Evang. Luth. Gem. 10.15 u. dhr. J. ds. J. H. Bogers Gez. dienst. Salvatorikerk W. de Zwllgerlaan 10.30 Schoonenboom. RK Kerk (zat. 7 u.) 9 in 11 u. Kaag Herv. Gem. Goede Herderkerk Ten Harm- 9.30 u. ds G. d. Heeten te Vennep en 6.30 u. ds. M. Hane- Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. "Open Hof" 10.30 u. ds. W. Slrag v. Leusden. Dorpshuls 6 u. ds. M. Hey- mans. Ontmoetingskerk 10 u. ds. M. Heymans. 6.30_u. drs^ Jac. Kattenberg, Poelpolder (zat. 7 u.) 9 en 11.30 u.. Ma- rlakerk (zat. av. 7, 9 en 1130 u.. Ma- rlakerk (zat. av. 7 u.) 8.30. 9.30 en 10.3 12 en 5.30 u.. H. Engelbew. (zat. 7 u 7.30. 9.30. 11 en 5.45 u. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. dhr. J. Kooy te Dordrecht. 6.30 u. ds. Oostenbrug te Rljnsaterwoude, Geref. Gem. (Grote B.oogerds. Alj ïhen ad.. Rijn .6.30 u. hr koop .Oe.ref Kerk ds. .Huizebosch nlngshof) 10.30 u. dhr. d. Best. Geref. Jonge te Lelden Gez. dienst x_ vormden. Geref. Kerk 9.30 u.dr. P. G. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 x. HOU. dienst. Evang. Chr. 10 u. dhr Theo Dlkkes. Nwe. Apost. Kerk (H. RUndflk 24) 10 Chr. Gem. (Middelstegracht) Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 en 6.30 C. v.d. fint. te Katwijk a. Zee. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft straat 240 9 30 en 4 u. leesd. Rem. Geref. Gem. Kerkgebou wVan Voorschoten. Geref. Kerk 9 u. ds. H. d. Valk. v. Mtddelharnls. 5u. ds. D. H. El- derman. RK Kerk St. Jan d. Doper (zat. 7 u 8. 9.30, 11.16 u.. Mgr. Bek- Kerk 10 u. ds L. Boer. 6 u. ds. C. J. v.d. Plas. v. Linschoten. Oude Kerk 8.30 u. Catsburg. dienst. 10 u. ds. G. Bo Kerk 9.30 u. dienst des Woords, 6.30 kand. R. Kok te Bennekom. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9. 10.45 en 7 u. dienst des woords. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) Mandersloostraat 10 u. ds. A. Broker- Jr. v. Ambon. 6 u. ds. J. P. v. Roon hQf Zeist. Ichtuskerk 10 u. dhr. J. G. i 6.30 u. LeonTduskerk (zat, 9.30. 11 'C 6.30 Alphen a.d. i 7 u. ds. TJ. i Drachten, RK Kerk (zat. 7 Nieuw Vennep Herv. Gem. 9 ontvangen. Evang. Chr. Gem. school 10.30 u. (zat. av. 7 u.). 1.) 7.45. 9 en 10.45 v Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds. Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30 e 10 u. Ned. koorzang en 11.30 u. pred. J. 10 u. ds. J. Catsburg, WJJkgebouw "Ds u da. W. «L Graal. ds. H. J Achterberg te Lelden. Geref. Kerk 10 e 7 u. ds. H. v.d. Berg, Chr. Geref. Kerk 10 u. Dienst des Woords, 3 u. ds. R. J. Madern te Rotterdam, ttsd. Prot. Boud ÏOAO u. da. N. P. Hef- Zwam m er dam —Herv. Gem. 10 u. dhr. J. Goedhart te Nieuwkoop. 6.30 u. ds. P. D. Steegman te De Bilt, Geref. Kerk 9.30 en 2.30 u. ds. SJ. Tlemersma Kfscheld). RK Kerk (zat. 7 u.) 8, 10, AdaafcS»» Kansel van Nederlands Her vormde Kerk te Oudshoorn (Al phen aan den Rijn). Beroepingswerk Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Noordlaren: G. van Dijk, kandidaat te Kampen. Bedankt voor Rekken, toezegging: M. den Draak, kandidaat te Vlaar- dingen. Aangenomen naar Rotterdsm- Overschie, nadere beslissing: G. van den Brink te &woUe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4