Gris: het geweten van hèt kubisme ZATERDAG 27 JULI 1974 BRIEIHlSiW PAGINA 23 der methodisch en helder was in zijn denken en werken. In feite was bij zijn debuut deze stijl nog in volle ontwikkeling. Picasso en Braque gingen daarmee meer in tuïtief te werk. Gris gaf zich nauwkeurig rekenschap van wat hij deed en waarom hij het deed. Hij ontwierp zijn composities waarschijnlijk op papier en ging pas schilderen als het ontwerp volmaakt klopte. Aanvankelijk hield hij aan een natuurlijk-ver antwoorde lichtval vast; later ging het hem vooral om de verhoudin gen tussen de geschilderde vor men. Bij de compositie ging hij uit van het tevoren door hem ge kozen doekformaat. Hij had een gedegen kennis van wiskunde. Naast de impulsiever werkende Pi casso en Braque, fungeerde Gris als het „geweten" van het Cubisme dat hij trouw bleef, zoals hij zich ook niet liet wegkopen bij de kunsthandelaar Kahnweiler, met Müller, maakt de kwalificatie van de kritiek: na-cubistische fanta sie, begrijpelijk. Dit schilderij sluit, op Cézanne aan en lijkt eerder wat gestyleerd dan beantwoordend aan een stijl .Maar in hetzelfde jaar kwam hij al tot sterke, conse quente werken. Een prachtig voor beeld daarvan is een stilleven van 1912 in Kröller-Müller. Het jaar daarop komt er meer kleur in zijn werk en Gris is wel de heerlijkste colorist van het eigenlijke Cubis me. In 1914 gebruikte hij dikwijls collage:, stukjes behangsel- of krantenpapier op het verder be schilderde doek geplakt. Boven een artikel op zo'n kran tenflard staat de gedrukte kop „Het ware en het valse" - en dat zal voor Gris ook op het gebruik van collage in de schildering slaan. Ook een van de mooiste werken van dien aard kan men is Otterlo zien. Na 1914 zijn ook de stukjes ogenschijnlijk drukwerk in feite geschilderd. De glasheldere Populair is alleen de schilder met een pakkend levensverhaal, een legende. Maar die tentoonstelling, was wel de gaafste in de reeks overzichten in de Orangerie. Het Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo had een tekening en vijf schilderijen bijgedragen. Twee daarvan behoorden tot de topwer ken van de exposite. Op de Hoge Veluwe kan men dus, behalve voor Van Gogh, ook voor Gris uitste kend terecht. Een „verhaal' was Gris toch ook wel: geboren als het dertiende kind van een welge- Juan Gris had geen stinkende os- sekadavers in zijn atelier. Hij be zweek onromantisch aan een nier kwaal op zijn veertigste, te Jong om bij zijn leven al een verfilmd I stuk kunsthistorie te zijn. Daar- I door was zijn tentoonstelling in de I Orangerie van de Tuilerieèn, Pa rijs, rustiger te bekijken dan de voorafgaande van Soutine en Bra- I que. De avonturen van Jommeke Met Fifi op reis stelde Madrileense zakenman, ging hij op zijn negentiende Jaar naar Parijs, waar hij zestien Jaar lang in de fameuze „Bateau Lavir" woonde, de grote bouwval op Montmartre. Hij kon daar het van het Cubisme in het atelier betrekken, dat een zeer armelijk en ongezond onderkomen bood. In Parijs werkte hij aanvankelijk, zoals hij dat ook in Madrid had gedaan, als illustrator voor tijd schriften. Hij was getuige van de „geboorte" van het Cubisme, in het ateleier van zijn buurman Picasso. Toen hij zelf in 1912 als schilder debu teerde op de Salon van de Onaf- hankelijken, werden zijn werken als „post-cubistische fantasieën" gekwalificeerd. Ook vandaag nog is dat moeilijke Cubisme het beste te begrijpen via Gris, die bijzon- wie hij bevriend was. Tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog kostte hem dat armoe, want als Duitser verliet Kahnweiler tijde lijk het land en zijn handelsvoor raad werd als vijandelijk vermo gen geveild, tegen belachtelijk lage prijzen. De andere cubisten leden daar minder onder, doordat zij in tussen in een andere trant werk ten. Uit dit verhaal zou men de indruk kunnen krijgen, dat Gris een onplooibare, „droge" man was. In werkelijkheid was hij tempera mentvol en driftig, een knappe jongen, die als vanzelf de vrouwen charmeerde. De tango danste hij even zorgvuldig als hij het Cubis me beoefende: hij heeft zelfs danslessen gegeven. composities - waarin de motieven: boek, pijp, glas, druiven - duide lijk herkenbaar blijven, zijn fees ten van kleur of „klassiek"-Voor- naam in hun sobere verfijning, zoals een stilleven van 1915 tn Ot terlo. Volgens Kahnweiler zou Gris pas in 1920 (toen de handelaar zijn zaken in Parijs ging hervatten) tot volle ontplooiing zijn gekomen. In de Orangerie kon men echter tot 1917 de ontwikkeling van het werk volgen als een spannend avontuur. Nadien was de schilder zo vertrouwd met wat hij in een rede in de Sorbonne „de mogelijk heden van de schilderkunst" zou noemen, dat het avontuur er wat af raakte. Het niveau van zijn werk bleef echter onveranderlijk hoog tot zijn overlijden op veer tigjarige leeftijd. Tentoonstellingen ■t Witte Schooltje, Voorstraat 33, Zee. Expositie Petra van das 106 uur Zondag 1—5 uur nam DruKliert 1 De 81nfc Rooseveltstraat 3 1.30 -S 80 uur nam Leidse bioscopen Luxor: „My -plastieken, Bart Bavelaar aquarellen, Bas Haas noot materie-schilderijen Dick Hoogewonlng foto's I B.jksmuseum voor Volkenkunde, I Steenstraat 1Tentoonstelling "Zuid- Wassenaai ere-tentoonstelling Plet Zwart Van 15 tunl t/m 14 augustus Oi "i ngstllden vaD de bibliotheek zie Studio. Xrianon: „Rats. Kuch en Bonen." a.l. dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Wo. en za. 14.30 uur „The Aristocats". Rex: „Avonturen van Neptunis," 14 Jr. dag. 19.00 en 21.15 uur. Dag. 14.30 schatei- 24.00 ,31ue Movle" RUksmuseum van Oudheden (Ra ve easy pieces" 18 jr Bezoekuren Ziekenhuizen DiaconessenhuisMiddagbezoekuur 13.4514.30 uur. Avondbezoekuur: 18.30—19.80 uur Kinderafdeling dage- Ulks van 14.00—19 00 uur alleen voor ouders zondag 14 0015.00 Alphen aan den Rijn kinderafrieUne 2 00 i -ziekenhuis klasseafde- 15-15.30 u alleen I stelling Dieren op Postzegels Van RUksmuseum 9 45 I 15 tot 18 48 dae van 11 IP to* iv uur «aneen voor echtgen v 18 rot 16 uur en van 18 45 tot 19 46 uur kinderafdeling: dag van 15 tot 1880 uur- 8e klasse: dag van 14 tot 14 45 uur en van 18 45 tot 19 46 uur Kraamafdellng: dag natuurwetenschappen r 18.30 l kinderaf- Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— i 11.00 tot 1 Derde klasse van 13.30 tot 14.30 u. Avondbezoek voor de kinderzaal, uit sluitend voor deouders. alleen op woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde- zijn de bezoekuren als volgt: volgende bezoekuren (alleen ouders) Maandag t/m vrijdag: ernstige patiënten door- clale kaarten verstrekken Kinderafdeling ouders 18*18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van ®n naaT Schiphol kunner dag en nacht warden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000). (§«e/ Qlieuws Honderd jaar geleden stond in de krant: Doesburg is getroffen door een zwaar onweder. De blik sem sloeg in het huis van den griftiei bij het kantongerecht op den Paardenmarkt Met groove kracht werd de schoor steen neergeworpen en een zwa*f balk van het dak door midden gespleten; 'n veertig tal pannen werden op den grond geworpen. De electrische stof baande zich daarop een uitweg door het plafond van de zitkamer van. de heer V. d. S. *n waarschijnlijk door het open raam naar de werkplaats van den steenhouwer Lever man. Daar werd een werkman op den grond geworpen, die echter met den schrik vrij kwam Vijftig jaar geleden: JJit de Poolsche stad Lodz wordt gemelddat daar een echtpaar is gearresteerd, dat bekend heeft niet minder dan een »n vijftig personen te heb ben vermoord. De man is 23, de vrouw 22 jaar oud Door overstroomingen in Madras (Britsch-Indië) zijn de fundamenten van een jon gensschool zoodanig onder mijnd. dat 't gebouw is inge stort. Een leeraar en 64 scho lieren zijn daarbij om het le ven gekomen. Voorts zijn er vele gekwetsten. Op den laatsten dag van het Olympisch toernooi in Parijs heeft het rood-wit- blanw tweemaal hoog aan den mast gewapperd. Willems werd Olympisch kampioen over 50 km individueel, Meyer num mer twee bij de sprint, Pee- ters en Bosch van Draken- steyn op de derde plaats in het tandemnummer. Onze rui ters werden nummer één in het algemeen landenklasse- meni. Voor Willems en de rui ters ging dus onze vlag om hoog en klonk het Wilhelmus. Kooktip AARDBEI-PUDDING Zet 6 dl melk op met een stukje citroenschil, 1 eetlepel suiker en een zakje vanillesuiker. Voeg 100 g rijst toe als de melk de kook is gekomen, draai het vuur zeer laag laat de rijst zo lang ui gaartrekken, in 30 min. Neem de pan van vuur en meng door de rijst eerst 4 eetlepels koffieroom en daarna 1 losgeroerde eidooier. Laat mengsel afkoelen. Was 500 gram aardbeien verwijder de kroontjes en wrijf ze fijn. Houd een paar mooie apart voor garnering. Klop 1 eiwit met een eetlepel poeder suiker half stijf en meng dan steeds kloppende de aardbeimoes door en enkele druppels citroen sap. Blijf kloppen tot een 1 mooi dik roze schuim ontstaan is. Schep dit op de rijstepap, die u in de koelkast goed koud hebt laten worden. WINA BORN Amstellaan 25 750 OZO Halifax Philadelphia Asian Endeavour 25 10 W Kp. York nr Brisbane Atlantic Crown 25 420 OZO New foundland nr Le Havre Atlantic Star 25 250 Z Cape Race nr 25 100 O Martinique l ia 25 vb Sriracha nr K_ Ceres >5 vn Hamburg nr Bremen Ittersum 25 650 O Bermuda nr Le Kapelle 25 500 Z Abidjan nr Hamburg Karakoriur Durban Karakorum 25 95 Z Rasalhadd ZO Bermuda Khasiella 25 Curacao Laarderkerk 25 vn Tanga nr Momba- Palamede8 25 vn Paramrlbo nr Char- Schouwen 25 700 ONO Guam nr Ma es 25 vn St. Thomas nr Willem- d Casum 25 700 ON New Foundland nr Wonoglri 25 1200 NNW Cp. San Lu cas nr Manzanillo Zaankerk 25 90 NO Eastlondon nr Port Kelang ZwlJ narecht 27 te Newportnews Chevron Nagasaki 25 855 O Bermuda Lolrrelloyd 25 630 ZW Galapagos Metula 25 25 ZZW Pt. Elisabeth Quinterobay Marnelloyd 25 180 N Galapagos Tahiti Neder Ebro 26 60 ZW Okinawa Straat Florida Straat Tauranga 26 te Hamburg Straat van Diemen 25 te Cotonau Tanomo 26 te Savannah verw. Marian Maria 25 250 N Amazone nr Lissabon Rochab 25 rede Leixoes nr Helsing- borg Subra 25 200 ZZO Salvador nr Las Valkenswaard 25 dw Rilland nr Bei- PANDA EN DE MEESTER-HERRIEMAKER 50 125 "Gaat hier een vliegveld komen"? vroeg deurwaar der Sluitmaar belangstellend. "Zo is het", antwoordde de heer Luidop tevreden. "Met daverende motoren en huilende proefbanen en knallende test-machines en loeiende starts. Het wordt heel prachtig. Een vreugde voor het oor". "Inderdaad"? vroeg de deurwaarder. "In dat geval moet ik u waarschuwen. Dit woonhuis met aanpalend grondgebied is nu van de overheid. Ik. héb er zojuist beslag op gelegd. En daardoor is het streng verboden geworden om hier verder te komen, of werkzaamheden uit te voeren". Dat was een hele schok voor de heer Luidop. "Nu moet ik dat bouwseltje dus van het rijk kopen.gromde hij, terwijl hij terug liep. "En dat kost me vast méér dan de grijpstuiver die ik Panda wilde betalen. Bahl" De deurwaardér verdween eveneens en daardoor bleven Panda en Jollipop alleen achter. "Je kunt maar beter weggaan", zei Panda droevig. "Ik heb geen huis meer en bovendien heb ik geen geld om je salaris te beta len

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 23