America slaat brug tussen pop- en klassieke muziek BESTE BOB DYLAN van Zijp Flonkerend album van Gershwin-werk Neil Young neemt revanche Brian Auger houdt de vaart er goed in... Michael Wendroff: nieuwe pop-stijl met eerste solo-lp? Tom Jones zingt voor twee soorten fans Veel variatie op lp van The Souther Hillman Furay Band PAGINA 10 wBMHB DONDERDAG 18 JULI 1974 in samenzang met anderen. Het komt erg prettig over en zijn solo is er goed in te horen. Zdjn overige liedjes worden te veel overspeeld door de bas, wat niet ten goede komt aan het muzikaal geheel en zeker niet aan zijn soli. Jammer, want een song als „Ditty wa ditty" is erg aardig en maakt zijn plaat toch wel het beluisteren waard. A.R. STEEDS DE NIEUWSTE Neil Young On the beach. Reprise records. REP 54.014. Een nieuwe Neil Young, maar nog niet de oude. Die conclusie kim je trekken bij het beluiste ren van „On the Beach". Een fijne elpee, dat wel, maar het predikaat topper dat wel kon wor den verleend aan LP's als After the goldrush en Harvest, moet in dit geval achterwege blijven. On the Beach zou je wel een rehabi litatie kunnen noemen na de minder geslaagde langspeler „Time fade away", waarover Neil Young zelf trouwens ook niet zo verrukt was. Het produkt moest echter onder druk van de platenmaatschappij toch worden uitgebracht, waardoor minder goede kritieken de tevoren met superlatieven overladen Young ten deel vielen. Dit - keer schijnt Young wel drie of vier keer te zijn teruggekeerd in de .studio, alvorens hij zijn nieuwste creatie officieel ten doop wilde laten houden. Het gevolg is dat Young studio-materiaal heeft overgehou den, waarmee hij zonder meer twee andere elpees zou kunnen vullen. Uiterst kritisch ongestelde Young, die zijn carrire startte in de Buffalo Springfield-groep, vervolgens op de solo-toer ging, daarna het hooggewaardeerde ge zelschap zocht van Stephen Stills, David Crosby en Graham Nash en tenslotte weer tot individuele acties overging, heeft ditmaal een «geheel nieuwe weg ingeslagen. JRevolution bleus, Vampire blues nn Ambulance blues zeggen vol doende over de muzikale ontdek kingsreis, die een experimente rende Young deze keer heeft on dernomen. Een vergelijking met bijvoorbeeld Harvest is daardoor moeilijk te trekken, al blinkt On the beach bepaald niet uit door knappe vondsten en andere mu zikale hoogstandjes. Natuur lijk maakt On the beach een ver zorgder indruk dan het live opge nomen Time fade away, maar voor het overige lijkt toch ook deze LP allereerst voor de ware fan te zijn bestemd. Naast een koersverandering is Neil Young wel zichzelf gebleven in nummers als See the sky about to rai (de enige song, die al hitgevoelig is gebleken) en Walk on. „Bekend" zijn ook de begeleiders van Neil Young, onder wie zich ook nu weer David Crosby en Graham Nash bevinden die met oa. Rus ty Kershaw, Rick Danko. Levon Helm, Ralph Molina, Billy Tal bot, Ben Keith en Tim Drummond voor de entourage tekenden. JR. Straight Ahead Brian Au ger's Oblivion Expres, CBS S 800058. Als een expresse trein over de piano, zo raast Brian Auger's Oblivion Express over de tweede LP. Racht vooruit is het motto en dat is ook wel te merken. Als eenmaal is gestart met de lange nummers (er staan er vijf in totaal op de LP), raakt de groep met de lange naam zo in de ban van het eigen kunnen, dat de mannen nog maar moeilijk af te stoppen zijn. Er wordt één rech te lijn strak aangehouden, ook in de instrumentale gedeelten, waar in vee. gebruik wordt gemaakt van de drums, congas en natuur lijk de (elektrische) piano, be spee d door Brian Auger Die man heeft op dat instrument al heel wat ervaring sinds hij op drie- Jarige leeftijd met spelen begon. Hij trad op met Rod Stewart én Julie Driscol en formeerde ten slotte de Brian Auger's Oblivion Express. Een groep die het moet gaan maken. De eerste LP Close to It „deed" het al erg goed in Amerika, de tweede stootte even eens snel door. Wel begrijpelijk, want zelfs als Je niet van deze muziek houdt, dan nog hebben afwisselend vocale en instrumen tale werkjes als Beginning again (van Auger) Bumpin on sunset, Straight ahead, Change en You H stay in my heart nog wel zoveel charme dat Je nauwelijks merkt dat Je al op het eindpunt bent. P.d.T. "Poco" kan de country maar niet vergeten Poco Seven Poco, Epic 80082. Ze kunnen het toch niet laten. Rusty Young, George Grantham Tim Schmit en Paul Cotton, die onder de naam Poco al vele jaren door het muzikale leven wande len kunnen de country-muziek maar niet vergeten. Nou mocht Je toch verwachten dat het terug schakelen naar een "lagere ver snelling" inmiddels wel geheel voltooid zou zijn en dan duikt er toch weer een country-nummer op op de IP Seven. In Rocky Mountain Breakdown leeft de groep zich uit in de muziek die vroeger de hoofdschotel van de formatie vormde en Poco doet dat zoals de groep betaamt: erg goed. Zoals ook de andere num mers (vier van zanger, gitarist Paul Cotton, drie van zanger, bas sist Timothy Schmit en één van Rusty Young) weer getuigen van de kwaliteit, waarvoor Poco ga rant lijkt te staan. De LP Seven, heeft het gelukssymbool (hoef ijzer) op de hoes dan ook nauwe lijks nodig. P. de. T. Bewandelt Michael Wendroff nieuwe pop-wegen? De bij zijn eerste solo-LP verstrekte informa tie zegt van wel en in een aan tal nummers van de langdraaier produceert hij ook een erg fris geludd dat ver boven de middel maat uitsteekt. Maar wil dat dan ir direct zeggen dat hij een nieuwe pop-etijl gaat inluiden? Dat is natuurlijk niet te voor spellen. De stijl van Wendroff is is inderdaad nieuw en dn de meeste gevallen in ieder geval goed. De afgestudeerde so cioloog (26) uit Brooklyn, die onmiddellijk na de voltooiing van ziln studie beroepsmuzikant werd, schrijft zijn teksten voornamelijk geïnspireerd door menselijke rela ties. Hij brengt die op een ma nier die daar volledig bij past. Voor Wendroff staat de commu nicatie met zijn luisteraar voor op. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon: wat zijn muziek betreft soms wel. Wen droff heeft aangetoond dat er met pop meer te doen is dan velen denken. De perfectionist, vroeger al rock-musicus in z'n vrije tijd en sessiemuzikant, heeft met zijn eerst LP in leder geval een pro dukt afgeleverd dat doet uitzien naar de tweede. Before the Flood Dyland and the Band AS 63.000 Y (AS 201) Het is opvallend dat het velen niet direct opvalt dat Bob Dylan aan het werk is op een dubbelal- bum met zijn grote successen. Als een van de platen de draaitafel opgaat, klinkt de stem van Dylan soms veel anders dan vroeger: wat beveriger voornamelijk. Dat zal wel komen omdat de LP's vain "Before the Flood" live zijn opge nomen en dat geeft natuurlijk al tijd meer toestanden dan het wer ken in de studio. En 't is ook niet zo erg, want tenslotte blijft Dy lan zelfs ondanks dat een groot meester, maar het is wel opmer kelijk dat Je in de huiskamer even moeite hebt hem te herkennen. Het is de enige aantekening bij het soort "greatest hits" album, „The music of George Gersh win" uitvoerenden: Cleo Lai- ne, Julie Rogers, Rita Morris en de orkesten van Dennis Wilson, Benny Goodman, Reg Tilsley e.a. Fontana 6641075 (dubbelelpee). George Gershwin is één van die componisten die veel te kort hebben geleefd. Hij werd nog geen veertig Jaar. Voor hem geldt het zelfde als voor zijn vorige week in deze kolommen behandelde lot genoot Glenn Miller: zijn tijd ma dan kort geweest zijn, hij schiep daarin een dusdanige hoeveelheid flonkerende muziek dat zijn naam nog door vele generaties op de lippen zal worden genomen. Twee werken in zijn oeuvre strijden om de topplaats: de in 1923 gemaakte Rhapsody in Blue en het uit 1935 stammende Porgy en Bess, met zijn fabelachtige schai aan melodieën. Porgy en Bess is stellig het meest populair geworden, maar aan de Rhapso dy in Blue ligt. ongetwijfeld een veel grootsere conceptie ten grondslag. Het was een briljante (nooit meer op dit niveau her haalde) poging om negroïde amusementsmuziek en het serieu ze conoertwerk vloeiend met el kaar te verbinden. Maar het zou onjuist zijn om alleen bij de ab solute hoogtepunten van Gersh win stil te staan. Want vlak on der die top zit ook zo ongelooflijk 'veel schoons: Someone to watch over me, Embraceable you, A fcg, gy day, I've got a crush on you, The man I love, But not for me. Meer dan 35 Jaar na zijn dood kun je Je nog verbazen over de ideeënrijkdom van Gershwin en over zijn geweldige muzikaliteit. Fontana heeft nu in een dub belelpee 23 van Gershwins mooi ste werken uitgegeven, gespeeld door velschillende artiesten en or kesten en op verschillende tijd stippen (1960-1970). Het is een al bum geworden, zó mooi dat er een Drijs voor zou moeten wor den gegeven. R.P. waarop natuurlijk alle Dylan-fans hebben zitten wachten. De enige inderdaad, want verder tonen Dy lan and the Band zich weer supe rieur op dreef. Als Je eenmaal aan de soms wat andere benadering van de nummers gewend bent, blijkt Dylan toch weer mateloos te kunnen boeien nu hij een zo ver rassende come back heeft ge maakt. Dan blijkt hij weer de eni ge echte meester: schepper van zulke ijzersterke nummers als zijn terug te vinden op Before the Flood. Een album dat dertien Dy lan hits bevat. Kijk het rijtje maar na: Lay Lady lay. Rainy Day Women. Knockin on Hea ven's Door, It aint me Babe, Bal lad of a thin man, I shall be re leased, All along the water tower, Highway 61, revisited, Like a Rolling Stone, Blowing in the wind, Don't think twice, it's al right, Just like a woman en It's allright ma. Aangevuld met die acht num mers van The Band, voornamelijk van de hand van Robbie Robert son, is het album dan natuurlijk toch een koopje voor de 25 piek die ervoor moeten worden neergeteld Al was het alleen maar om al die nummers nog eens opnieuw mee te beleven (want het is een beleve nis) en om de doordringende spi rit te ervaren die van Dylan nog altijd uitgaat. Daarbij valt dat kleine beetje kritiek toch volledie (n het niet? Het is alleen even wennen. „Paradise and Lunch"; Ry. Cooder. Eerlijk gezegd is de nieuwe lp van Ry Cooder me wat te gengevallen. Een' tijd geleden was hij op de televisie en daar ge tuigde hij toch wel van vakman schap. Ik blijf erbij, dat hij uitstekend gitaar speelt, maar de aanpak van zijn songs blijft wat vlak, wat Tony Joe White-achtig, wat op zichzelf niet zo erg is, maar één Tony Joe White vind ik eigenlijk wel genoeg. .Cooders muziek is niet onder één noemer te vangen. Zijn songs ziln soms duidelijk rhytm en blues, dan is er ineens weer een „philly-sound" te besluisteren, in zijn versie van „It's all over now". In „Jesus on the mainline" geeft hij een persiflage op de gospel song. In „Mexican divorce" is hij eigenlijk het meest overtuigend, verzorgd) is zodanig dait aan de knap geschoolde stemmen alle eer wordt aangedaan. Daarbij heb ben Dan Peek, Dewey Bunnell en Gerry Beckley een verbluffend vermogen om h°t juiste (gezon gen) woord en de Juiste klank op het juiste moment te gebruiken. Het maakt van Holiday als LP een boeiende belevenis. Alle nummers op de eerste kant zijn van eenzelfde grote kwaliteit. Of dat nu het openingsnummer Mi niature is. of het ook op single uitgebrachte Maddog of het grap pige What does it matter - het is allemaal perfect. En wel zo perfect dat Je niet merkt dat het perfect is. Het 'natuurlijke' blijft voortdu rend bewaard, zodat het luisteren zelden inspanning, maar heel vaak ontspanning betekent (al is de tweede kant heel wat minder) Dat zal ook de bedoeling zijn van die America-knapen, die alle num mers overigens zelf schreven, want de langdraaier heet natuurlijk niet voor niets Holiday, oftewel: vakantie. P-d.T. Blue Oyster Cult met erg veel lawaai „Secret Treaties"; Blue Oys ter Cult. CBS 80103. Na het beluisteren van „Secret Treaties" van de groep Blue Os- ter Cult, kan Je alleen maar zeg gen: .Jammer". Jammer van de tijd en het geld die eraan zijn be steed, Jammer voor die Jongens, want ze hebben duidelijk misge schoten. De plaat is bedoeld als een mys terieuze boodschap over gefanta seerde verdragen over een ge heime wetenschap: astronomie. Deze zou een gevaar inhouden. Dit verklaart waarschijnlijk de geluiden van straalvliegtuigen en van gierende bommen. Wat de groep er mee wil zeggen, wordt na herhaaldelijk draaien nee niet duidelijk. Het is een la waaierig geheea, dat vreselijk ma- teuristisch aandoet en zeker geen lust is voor het oor. Harde pop muziek kan erg aantrekkelijk zijn, mits het pop is om de pop alleen. Maar zodra Je pretendeert iets meer te brengen dan pop al leen, is het wel noodzakelijk om Je muziek „beluisterbaar" en Je teksten verstaanbaar te maken. En het niet af te doen met hard drumgeweld, wat al te gemakke lijke introotjes en thema's. Af en toe doen ze me denken aan de groep „Mud". Wel leuke muziek om op te dansen, maar niet meer dan dat. AR. Holiday - America WB 56045 (Y) Wait de groep America de ruimte instuurt, zou bij tijd en wijle on middellijk kunnen worden door gezonden naar een concertgebouw. Veel nummers op Holiday bijvoor beeld, de vierde langspeler van het pijlsnel geklommen groepje, slaan een brug tussen pop- en klassieke muziek. America be weegt zich daarover met een ly risch geluid - met lieve (soms te lieve) stemmen, omgeven door rustig golvend gitaarspel, dat nergens gaat overheersen. Dat is trouwens toch het kenmerkende van de formatie: de begeleiding (voornamelijk door de leden zelf Portrait in Gold Tom Jones Decca 6645 403. Er zijn zangers en zangeressen die op de zwarte schijf veel min der tot htm recht komen dan op de bühne. De reden is gaüw ver teld: dankzij de act voor het voet licht worden de kleine onvolko menheden, die de groeven gena deloos bloot leggen, gemaskeerd. Een van die artiesten is Tom Jo nes, een man die nu al enkele decennia in de internationale top meewandelt en —gezien zijn suc ces nog wel een paar jaartjes meekan. Tom Jones is ook een zanger met een gespleten persoonlijk heid, die hem twee sterk uiteen lopende soorten fans heeft opge leverd. Aan de ene kant de lief hebbers van romantische liedjes: songs waar het sentiment vanaf druipt en die door Tom Jones smeltend worden gezongen. Aan de andere kant de man met de maniertjes: een simpel handge baar. En niet te vergeten de krachtige uithalen, waarbij Je vreest dat zijn stembanden het ieder ogenblik kunnen begeven. Beide soorten fans komen ook op deze plaat weer aan hun trekken zij het dat ze allbei de "stage- act" moeten missen. Het repertoi re dat voor het dubbelalbum is uitgekozen is over het algemeen vrij onbekend. Met uitzondering van het nummer "Help yourself" waarmee kapt drie wordt geopend. Tom Jones doet op beide langspe- lers wat er van hem wordt ver wacht: de ene keer op de roman tische toer, de andere keer de grens van de geluidshinder fors overschrijdend. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een Jones-op- een-lager-pitje, zo in de stijl van „Greein, green gras of home", maar er zullen er zeker velen zijn dde hem liever in nummers als „Daughter of darkness" aan de gang horen. Ook daaraan wordjt voldaan met „Portrait in Gold". B.v_L. Muziekpagina met bijdragen van: Ruud Paauw Jan Pre enen Annemiek Ruygrok Paul de Tombe Eindredactie Bram van Leeuwen The Souther Hillman Furay Band-Asylum Records. AS 53004. Chris Hillman houdt wel van afwisseling. De „muzikale zwer ver" behoorde als bassist tot de Byrds-van-het-eerste-uur, richtte daarna met die inmiddels overle den Gram Parsons de Gluing Bur- rito Brothers op en assisteerde Stephen Stills op de uitstekende elpee Manassas. In maart van dit jaar bracht Negram nog een langspeler in Nederland lüt van de door Chris geleide „Hillmen" met nummers uit de Jaren '62- '63. die behoren tot de blue-grass sound. muziek waarbij in plaats van elektrische instrumenten bij voorbeeld de banjo en de mando line zijn gebruikt. Stringband- klanken zijn zo nu en dan ook te horen op de nieuwste landspel er van Chris Hillman. Daarop be- viindlfc hij zich in 't gerenommeer de gezelschap van John Davld Souther, die vele bijdragen le verde aan The Eagles en Richie Furay, eens lid van de groep Buffalo Springfield en met Jim Messina oprichter van de forma tie Poco. Dat de samenwerking van het drietal onder de Souther Hillman Furay Band heeft geleid tot een knap stuk langspeelwerk mag dan ook niet zo verwonderlijk worden ge noemd. Vooral niet omdat het trio op zijn eerste LP ook nog eens wordt gesteund door musici, die hun sporen eveneens al heb ben verdiend: Al Perkins, al weer een voormalig lid van The Flying Burrito Brothers, Paul Harris GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 01710—24010 Jim Gordon, die als drummer ón der meer „ln de slag" is geweest bij Traffic. Door de veelzijdige in breng is het repertoire behoorlijk gevarieerd geworden: country- muziek, pop. blues. De SHF-band vertolkt die stijlen in een tiental nummers, die alle door het vo cale trio van de groep, Souther, Hillman en Furay zijn geschre ven. Het aktiefst in dit opzicht is John David Souther geweest, die vier composities voor zijn reke ning heeft genomen. J.P.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 10