Kan technische ontwikkeling maar doorgaan? 1 I KERKDIENSTEN ^Spaaïgiïo 5 LEIDSE SPAARBANK Vraag voor arm en rijk: Een paar jaar geleden heeft men het feit herdacht dat honderd jaar geleden Stanley dwars door Afrika is getrokken, van de west-naar de oostkust. Hij was op zoek naar Livingstone, van wie men in enkele jaren niets meer had gehoord- Zo langzamerhand kan men beginnen aan de herdenking van zijn tweede tocht door wat men toen noemde: het donkere werelddeel. In mijn jeugd heb ik eens een boek gekregen waarin die eerste tocht was beschreven. Het is er soms nog al wreed toegegaan. Hoeveel gevechten zijn er niet geleverd tegen inheemse stammen. Ik her inner me hoe één van zijn eigen dragers, die iets gestolen had, ter dood werd veroordeeld en ge hangen is. ZATERDAG 13 JULI 1974 Ik geloof niet dat dit boek tegen woordig voor een herdruk in aanmer king zou komen. Vaders zullen zich tegenwoordig iets meer afvragen of zo'n boek wel geschikt is voor de rechte opvoeding van hun zonen. Laten we er echter direct aan toe voegen dat je ook nu wat dit betreft onverantwoorde dingen kunt mee maken. En eveneens dat er in onze tijd even wrede dingen geschieden, wanneer mensen hun plannen willen doorzetten. Die tocht van Stanley is nog maar honderd jaar geleden en in die Ja ren is er in Afrika heel wat gebeurd. Het is gekoloniseerd. Nadien zijn er onafhankelijke staten ontstaan. En nu beleven we het dat er mensen uit datzelfde donkere werelddeel, naar andere landen komen en vol ken van onze aarde, die in techniek "beschaving" en rijkdom ver boven de hunne staan, nog al flink de les gaan lezen. En we moeten er bij voegen dat dit niet ten onrechte is, CONGRESSEN JEHOVA'S GETUIGEN UTRECHT „Gods met de mensheid" is het thema van de congressen die de Jehova's getui gen deze zomer over de hele wereld houden. Vier van deze congressen zijn in Nederland en wel in Tilburg '(18-21 Juli), Leiden (25-28 Juli). Gro ningen (1-4 augustus) en Utrecht (8- 11 augustus). In Utrecht zal het pro gramma ook in het Spaans worden gegeven. Daarvoor wonden alle Spaanssprekende gezinnen in Neder land uitgenodigd. De organisatoren verwachten veel belangstelling voor de congressen om dat ook in Nederland de laatste Jaren veel mensen Jehovah's getuigen zijn geworden: een kwart van het huidige aantal Jehovah's getuigen, 27.000, sloot zich pas gedurende de laatste drie jaar bij deze beweging aan. zij in hun beeldende taal het een en ander hebben op te merken. Dat is ook het geval geweest op de conferentie over technologie (kennis van de techniek) en de toekomst van de mens, welke samenspreking be legd was door het departement voor Kerk en Samenleving van de We reldraad van Kerken. Een paar we ken geleden is die gehouden in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Daar heeft men een 120 tot 140 experts uit alle delen van de wereld bijeen weten te brengen om over dat onderwerp hun licht te laten schij nen. En onder hen waren er ook verschillende uit de Afrikaanse lan den, uit Zambia, Ghana, Kameroen en andere. Het waren economen, voedseldeskundigen, sociologen, na tuurkundigen, antropologen en ande ren. Het waren allen mensen die zich verbonden wisten aan de kerk en als zodanig naar Roemenië waren geko men. Zij hebben het dus gehad over de toekomst van de mens op aarde in verband met de ontwikkeling van de techniek. Zoutend zout Nu heeft bijna iedere kerk een com missie (deputaten of hoe ze verder ook genoemd mogen worden) die zich bezig houdt met de vragen van kerk en samenleving. Dat is te be grijpen, want elke kerk leeft in een bepaalde samenleving, waarin zij, naar het woord uit de Bergrede, als een zoutend zout moet zijn. Op wel ke wijze moet dit nu tot uitdruk king komen? Dat de Wereldraad van Kerken ook zulk een commissie heeft Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Eist, beroepen te Gou- driaan-Ottoland. te Hoevelaken, Kootwijkerbroek, te Meerkerk en te Wouterswoude J. van Oostende, kan didaat te Putten. Geref. Gemeenten Beroepen te Werkendam H. Lig- tenberg te Terwolde. Geref. Gemeenten in Nederland Beroepen te Gouda A. Wink te Veenendaal die bedankt voor Chili- wack (Canada). L' t 4-V iV# I L^dk. (daar is deze natuurlijk groter, en wordt zij een departement ge noemd) is te begrijpen. En eveneens is te verstaan dat deze zich bezig houdt met de samenleving op geheel de aarde. Daardoor wordt haar werk oneindig veel moeilijker omdat men dan te maken krijgt met de pro blemen van de wereldpolitiek. Trouwens ook de samenleving van ieder land afzonderlijk heeft met de gehele wereld te maken. Door de olie crisis van het vorige Jaar zijn we er met de neus opgedrukt. In Boekarest heeft men dan van uit ons aller kerkelijke en christelijke roeping nagedacht over de technolo gie en de toekomst van de mens. Moet de technische, de industriële ontwikkeling maar steeds voortgaan en welke zijn de gevolgen daarvan? Kan deze ontwikkeling steeds voort gaan? Is hier nooit een grens? In Boekarest stond men al heel spoedig voor de kloof die er ligt tussen de ar me en de rijke landen. De rijke zijn de hoog-geindustrlaliseerde. De rijke landen zijn het die de beschikbare rijkdommen van de aarde verteren en de arme moeten ze in menig geval leveren. Men kreeg ook te maken met het voedselprobleem. We lazen dat Rusland ook tot de rijke landen moet worden gerekend. Hier liggen problemen die op een wereldconferentie, welke dat dan ook mag wezen niet zijn te ontgaan en ook niet op een kerkelijke, wanneer men tenminste de roeping kent dat men als kerk niet alleen 't Evangelie moet prediken, maar zich ook moet bezig houden met de samenleving, hoe groot of hoe klein men die dan ook wil zien. De laatste zondag zaten we te luis teren naar de uitleg van een tekst uit de brief van Jacobus. We hebben nadien dat briefje nog eens doorgele zen. Dat is nuttig, vooral wanneer we trachten (het is moeilijk) in wereld- verband te denken. We moeten da ders des Woords zijn en niet alleen hoorders. Er mag in de kerk niet we zen een "aanzien des persooixs". Een mens in schamele kleding moet ons evenveel waard zijn als iemand met veel goud behangen. Er wordt gewaarschuwd voor wereld liefde en voor de gevaren van rijk Zo'n honderd jaar geleden. Sir Stanley rechtsontmoet dr. Li vingstone, waarbij hij de zo langzamerhand fameus geworden woorden uitspreekt van"Doctor Livingstone, I presume?". Het gebeurde in een tijd dat de kolonisering haar tanden zette in de bevolking en het land van Afrika. Een wrede tijd. dom. Wanneer de Wereldraad van Kerken hier een "toepassing" wil ma ken, komt zij onherroepelijk terecht op het probleem van de arme en rijke landen, zoals dat ook in de Roemeen se hoofdstad voor de zoveelste maal is geschied, want die technologie en alles wat er mee samenhangt, is wel vaart, rijkdom, macht, van de rijke landen. Verstandig Wat is nu de inbreng geweest van t land waar Stanley honderd jaar ge leden doorheen trok? En met de Afri kaanse moeten we ook denken aan andere landen van de zg. Derde We reld. Ze durven tegenwoordig mee te spreken en ze kunnen het ook wel. Voor zover we dat in de verslagen konden nagaan, was hun inbreng nog al verstandig. Men besefte dat de ar me landen nooit de materiële wel vaart zullen bereiken die de rijke lan den hebben. "Wij moeten ons eigen ontwikkelingsproces doormaken en dat zullen we zelf moeten bepalen". In geen geval wil men het zich weer laten opleggen zoals het in de kolo niale tijd is geschied. Men is bang geworden voor "imitatie van de rijke landen". Men heeft de eigen cultuur weer ontdekt en heeft in de gaten ge kregen dat er iets wezenlijks uit de ziel van hun volken zou verdwijnen wanneer men zou trachten een mo dern industrieland te worden. "Zal de technologie ons te eten geven, of zullen we opgegeten worden door de technologie"? De grote vraag is echter of de mens, waar dan ook, "de processen waaraan hij overgeleverd is" in de hand kan houden. Zijn hierin niet bepaalde krachten aanwezig die lig gen bulten het bereik van de mens? Er is gesproken over de verschrik kelijke problemen van de verstedelij king, die zich in de landen van de Derde Wereld in nog erger mate voor doen dan dat bij ons reeds het geval is. Sommige deelnemers (allen uit de rijke landen) tekenden een nogal optimistisch beeld van de toekomst van de mens in verband met de tech nologie. De problemen die er nu zijn, zullen overwonnen worden. Zo meen den tenminste de optimisten. De afgevaardigden uit de Derde Wereld konden dit optimisme aller minst volgen. Bovendien konden zij niet alleen zien naar bepaalde tech nische problemen. 'De crisis waarin wij komen te verkeren is niet in de eerste plaats een technologische maa' een geestelijke crisis". "De mens is 'n egoïstisch wezen. Hij is bang om te sterven. Daardoor zijn we in deze die pe crisis geraakt. In de culturen, die zich zelf beschouwen als het meest beschaafd, is deze angst voor de dood en het lijden het grootst. Maar het kruis van Christus leert ons dat we niet zullen leven, tenzij wij ster ven". Aldus een Afrikaan. Een afge vaardigde uit een ander arm land voegde er aan toe dat de rijke lan den al maar bezig zijn hun consump tie te vermeerderen in plaats dat zij er over nadenken hoe zij die kunnen verminderen om zo de schadelijke ge volgen van hun eigen technologie op te vangen. Duurzaam Tenslotte nog een vraag die tel kens weer opkomt wanneer kerken en in dezen dan in het verband van de Wereldraad van Kerken zich met deze dingen bezig houden. Kunnen deze problemen niet veel beter wor den behandeld in de Verenigde Naties of door een instantie van dezen? Be halve het feit dat de kerken, wanneer zij in wereldverband samenkomen met deze vragen onherroepelijk te maken krijgen (ook Rome kan er niet buitenom gaan), kunnen we er op wijzen dat de Verenigde Naties altijd in politieke problemen vastzitten, waarbij iedere natie op een egoïsti sche wijze voor zich zelf vecht of voor zijn groep. Maar ook daar is men er mee bezigen over 'n paar Jaar hoopt men een conferentie te kunnen hou den. WOORD VAN BEZINNING Misschien juist wel omdat het de afgelopen weken telkens ging over mensen, die elkaar het leven zo beroerd mogelijk proberen te maken, over heel moedeloze ziek tetoestanden, over ontstellend rauwe slagen in mensenlevens. Misschien Juist wel omdat Je in eens zo'n hele periode door al die bedoelde toestanden met allerlei mensen heen moet, ban ik op dit onderwerp gekomen. Wat is het toch dikwijls een schande, dat Je eerst het donker moeit merken om blij te zijn over het licht. Dat Je eerst met Je neus moet gedrukt worden op de el lende, om dan eens blij te zijn met prettige dingen. Dat is eigen lijk het eerste dat mij vandaag van het hart moet. We zijn ondankbare mensen. Ondankbaar voor een enorm aantal fijne en goede dingen, die je iedere dag zomaar krijgt: Eerst (voor wie dat heeft) Je gezondheid! Wees er eens bewust, morgen, enorm dank baar voor. (waarom zou JIJ „recht" hebben op die gezondheid, terwijl massa's anderen Wees eens zomaar apart een poos- Dankbaarheid Je dankbaar voor het dak boven Je hoofd. Voor vriendschap, die Je steeds ontvangt. Voor heel „gewo ne" dagelijkse liefde, die Je deel is. Voor..U weet best wat ik be- doal. Wat er vender ook nog alle. maal in je leven is. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn en dat vergeten we bij voorkeur het eerst. Ik hoor altijd mensen éérst schelden op- of klagen over wat ze niet hebben. En ik hoor maar heel zelden iemand, die begint met dank voor wat hij wel heeft. En dat laatste dan meestal uit een hoek waar je het allerminst verwacht. Een erg invalide meis je. die stralend dankbaar zat te glimmen omdat een stel leef tijdgenoten (die overal en nergens ter wereld op vakantie getogen waren) haar "allemaal, zulke ont zettend leuke verslagen van hun belevenissen stuurden en dat zo regelmatig!" (Zelf kon ze nergens heen). Over dank gesproken! Iedereen moest eens minstens één keer gaan kijken en vooral luisteren bij de aankomst van de "Henri Dunant", na een tocht. Verder zeg ik niks. Ik weet nog iets waar we wel eens wat meer elkaar voor moch ten opporren om dankbaar te zijn: de vrijheid, die wij dage lijks genieten. Dat is zo vanzelf sprekend en zo doodgewoon voor ons, dat we er zelden of nooit dankbaar voor zijn, of veel erger, bijna altijd wat te foeteren heb ben omdat het ons niet vrij ge noeg is! Langzaam aan dreigt daardoor de hele vrijheid, waarin we zowat alles mogen doen en zeg gen wat ons maar invalt, tot een bedenkelijke ontaarding te wor den. Straks heet ieder gezag "kne veling" en iedere orde "klemzit- ten" en alle fatsoen "betutte- llg" Zou er niet eens wa-t opge- togener te doen zijn over onze vrijheid? (Kankeren op pietluttig heden is een bijna algemene volksziekte aan het worden, kijk maar naar de grotendeels ieze- grimmige gezichten, willekeurig, op straat!). Er zou nog wel het een en ander op te graven zijn en u zou dan ook vast en zeker moe ten beamen, dat "het zo is", maar ik wilde nog iets anders doen met die dankbaarheid. Ik vroeg me af, hoe het komt dat het zo'n schaars artikel is voor de meesten van ons, terwijl die zelfde "meesten van ons" karrevrachten redenen tot dank hebben, als we het maar zien willen. Nou, een gewe tensvraag! Hoe leeft u meestal? Ik durf te beweren, dat wij meest al leven met onze neus alvast in overmorgen of nog verder in de toekomst, Het fijne het goede ver wachten we aUtij'd van „later"! Of anders gezegdwe duwen met on ze ellebogen als het ware de dag van vandaag (en de volgende dag ook alvast) opzij, om toch maar gauw aan te komen bij iets fijns of leuks of geweldigs, dat we dan verwachten. Intussen vergeet je, lieve mensen, om vandéég te leven! Om vandéag de kleine dingen te genieten. Om vandé&g bewust, heel bewust déze da? dankbaar en (mag het een beetje dweperig?) „zorgvufltüg proe vend en ogen wijd open, wakker, stapje voor stapje door te gaan". Daar zit het lek! Zelfs voor mensen, voor wie de dag van vandaag bepaald niet stralend of genieterig er uit ziet. geldt hetzelfde: leef veel meer bij vandêég. Nü kun je het aan, nü komt er steun of wat dan ook. Iets van echte dankbaarheid als vast bastanidedl van Je leven komt pas terug (of voor het eerst», als je de niet zo gemakkelijke oefe ning opbrengt om heel bewust, "bij de dag te leven". Dit zijn heus geen dingen, die ik uit de een of andere "levenswij ze" duim zit te zuigen .Deze raad is al van even ouder, dan mijn duim. Die raad komt uit de mond van Christus, die. met nadruk en als hoofdtheam voor ons mensen leven stelde: Wees niet in zorgen voor morgen of overmorgen, die hebben hun eigen patroon. Leef heel erg bewust nu dit moment, déze dag. Vandaag is het: heden van de genade! Nu ben Je er en nu wil de Heer van het leven met Je te maken hebben. Ik kan u ver zekeren, dat hoemeer Je dat prak tisch oefent, hoe meer die dank baarheid het hoofdmotief van Je dagen wordt en dat leeft toch wel (erg fijn. J. BOVENBERG, gereformeerd predikant Leiden Z.W. De kerken kunnen de problemen vanuit een ander uitgangspunt be naderen, nl. vanuit hun verbondheid met Christus. En daarom kan en moet er op een andere wijze over ge sproken worden. Daar kan bijv. wor den gezegd (zoals er gezegd is) "dat de kwaliteit van het leven meer is dan de som van de materiële behoef ten van een mens. Misschien zal zelfs blijken dat de kwaliteit van het leven meer gediend is met een grotere na druk op nlet-materiëie aspecten van het mensenleven". Een duurzame maatschappij zo werd het samengevat is meer waar dan een welvaartsmaatschappij. Bij die duurzame maatschappij werd ge dacht aan "rechtvaardigheid in het kader van de vragen van de moge lijkheden en de natuurlijke reserves". Hier zit waarlijk wel iets in om er over na te denken. 6. J. M. HULSBERGEN. Kerk (vrijgemaakt leesdienst Voorstraat 100, 9.45 u. Geref. Kerk e Gemeente. Hooglandse Kerk 10 u .ds E. J. N. Kro- Veenenedaal, 11.45 u. Oecu- Se Bevrijdingskerk 9 u. ds J. Bovenberg Egllse Wallone 10.80 Diaconessenhula 10.30 U ds H. W. Hem- Oecümenische Werkplaats (Plantage Jeugdkapel Vredeskerk geen dienst. Jeugdikapei .De Goede Herder" geen Geref Zuiderkerk (Lammenschansweg 16); 10 u. <U, Post. 5 u. geen dienst. Petrakerk Surinamestraat10.30 u de Herderkerk ds Bovenberg. 7 u. ds. Brederveld. eVestkerk (Oude V FOtjJ Mldde gel 21 Pinkstergemeente (Oude Rijn 8) 3 Aarlanderveen. Herv. Gem. 10 u. de heer C. Stroo te Koudekerk aan den Rijn. 7 u ds O. v. Hoegee. Geref. Kerk 10 u en 6.30 u ds A. P. Heiner te Wad- dinxveen, Chr. Geref. Kerk 8.30 u en 6.30 u Dienst des Woords. R. K. kerk 12 u. in Geref. kerk Geref. C. van der Tas; 6.30 u ds T. H. Oosten- brug; „de Stek", 11 u. ds A. de Leeuw Chr. Geref. Kerk, 9.30 u leesdienst en 3 u ds Rebel van Sassenhelm; Geref. Gem. 9.33 en 6 u ds A. Bac; Vrljz. gel. 9.30 c straat 27, samenkomst; Bethel. 9.3 5.30 u de heer J. Modderkolk; F kerk (dorp), zaterdagavond dag 8.45, 10 moetingscenti 5.30) en 10.30 HAZER8WOUDE Herv. Gem. 9.30 u. en 6.30 u ds M. H. Geertsema. Geref. Kerk 9.30 u ds Heiner, 5 u. ds Borman. R. K. Bernarduskerk (Rijndijk (zat. 7 u) 10.30 u. R.K. Mlchaelkerk (Rijn dijk (zat. 7 u) 9 u. Koudekerk aan den Rijn Ridderhof zondag 10.30 (vrijgem.) 8.3 KOUDEKERK ds G. J. Bog er DERDORP Herv. Geref. Kerk ipskenk 10 u ds H. R. J. Reijenga predikant Hoofdstraatkerk 10 uur half 7 ds J. A. van Netten Schep- trskerk 9 uur en half 11 mevr. M. Schotanus, Lelden. Baptls- u. St. Viktor (zat. av. 7 u) 8 Kruiskerk 930 u ds H. J Kouwenho- i te Vlaardlngen 5 u ds K. Feenstra Amstelveen Ontmoetlngskerk 10 (zat 7 u) 8.80, 10. en lliOu. Kapel Sint ivo. 9.30 u. Kapel Sancta Maria (zat der Veen-Schenke- veld 5 u. ds. G. de Ruiter te Alphen 'd Rijn. Cr. Afgesch Gem. 9.30 r Pauluskerk) 10 u da H. O^SaswMge- 10.30 u ds O. H. Kerk vnj gem. Oud Ger. Gem. 5 u ds A. Verl Ned. Zuidkade 158, 10 u en 6.30 Rem. Oer. Gem ln samenwerking Vrljz. Hervormden. 10 u ds G A. Hi kaas. R. K. Ontmoetlngskerk 830 tengem. (achter v.d. Valk Bouwmanweg g45^n 5 u J. de Vries. R. K. Kerk 9. 10 en 12 uur (zat. av. 7 u). LEIMUIDEN Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. de Vree, Geref. Kerk 9.30 u. en 7 u. Kand. L. E. van Loo te Lelden. R.K. kerk (zat. 7 u) 7.30, 9.30 en 11.15 u. LI8SE Herv. Gem Grote kerk 9 u ds. J. v.d. Velden. Fauluakerk 10.30 u. ds J. van der Velden. 7 u Herv./Geref. Jeugddienst ds A. Wilschut, Haarlem. H. D. de Wit. 7. in der Velden. Herv./Geref. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Ad- kerk Ier Engelbewaarders Dorp (pat. ventskerk Jullanastraat 9 u. ds M. Ha- u) en u. f kai-it in *>n i an u ris n H. M. Hanemaaijer, l Harmsenstraat 9.30 7 u) 8, 10 en 11.30 i HILLEGOM Herv. I dienst ln Geref. Kerk) 10 u Sipke v.d. Land, 7 u (gem. dienst ln N. H. Kerk) kand. Ledegan te Amsterdam. Geref. Kerk zie N. H. Gemeente. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 u. ds H. van Mulligan te Utrecht. RK Kerk St Marinuskerk (zat 7 u) 8.30, 10 u Hoogmis 11,30, 12.45 en 5.30 en 7.30 St. Jozefkerk (zat. 7u) 8.30, 10 u hoogmis en 11.30 u Kapel Bloemwaard (zat. 7 u) 8. en 10 u Hoog- Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 Biesma. Geref. Gem. 10 en 4 u ds D. Hakkenberg. Geref. kerk Vrijg. Pr. n 4.30 u. Erediensten, C i. Salvatorl 9.30 en 5 Oud Geref. Gem. 9.30 e i u. Mariakerk u) 9 en 11.30 u Mariakerk (zat. u) 850. 9.80 en 10.30. 12 en 5.3C Engelbew (zat. 7 u) 7.30, 9.30, 11 5 Brederveld. 5 u. ds Maaskant. Lelden. Geref. Kerk Ma- A. Borman. Salvatorikerk gerlaan 10 u. ds. A. Bormt M. Fokkema Gez. dienst. De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 9.30 u. ds. G. de Ruiter. 6.30 u ds. J. H. van Achtenberg te Lelden. Rldderveld "De Bron" rroubadourweg 9.30 u ds J. H. r Kromhout. 10 uur Bron" rroubadourweg 950 u ds J. H. De heer Wlellnga. van Achtenberg te Lelden, 6 30 u ds. G. - - -- de Bulter. Geref. Kerk Vrijgemaakt) 950 en 6.30 u ds Feenstra. Chr. Geref. leesd. Kerk, Jeruzalemkerk Grljpensteln- uur straat 9.30 u en 4.3C Woords. Oud Geref. Gi Luth. Gem. 1016 u. dhr. J. A. Hooftstraat 240. 9.30 diensten (donderdag 7.15 u ds Schln- kelshoekRem. Geref. Gem. Van Mandersloostraat 10 u ds P. Kerk (zat. 7u)( \G He s, R. 1 av. 7 uur). KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gemeenten; Open Hof 10.30 u. ds P. Vermaat, van Vlaardlngen. Dorpshuis 6 u ds E. K. Teygeler. Ontmoetlngskerk 5 E. K. Teygeler. 6.30 u. ds H. O. NIEUWKOOP Herv. Gem. Rem Doopsgezinde gem. (Lokhorst kerk) J0 16 u. ds J P. Matthijssen t Chr. Science (Steenschuur 6) 1050 Evang. Chr Gem. (Middelstegracht) 10 u. dhr Van Gent. Nwe apot. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u (do. 8 u). Geref. Gem In Ned. (Kongskerk) 1150 en 550 u. leesd. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175), 2.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. RK Kerk H. Antonlus (zat. av. 7 uur) 9.30, 11 en 12.15 u. Hartebrug (zat. av. 7 u) 8, 950. 10.45, 11.15 KATWIJK te. Nieuwe Kerk 10 u ds W. Kool 6 u. d C. J. van der Plas van Llnschoten. Ou- Corn. de Vlamlngstr Velthuijse. R.K. Plus X. kerk (zat. 7 i i Zwolle Pnlëlkerk 9.30 Koning. Volle (Kindervreugd) 10 u. Petruskerk (zat. av. 7 u) 9. 10.80. 1.80 u. Lodewllkskerk (zat. av. 7 u) 930, 11, 12.15 en 7 u Vrij kath. kerk (Vreewijkstraat 19) BENTHUIZEN Herv. Gemeente 9.30 en 6 u. ds Den Dikken. Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds Kleboom (U8A) BODEGRAVEN Herv. gemeente (Dorpskerk) 9.30 u ds Lafeber, 650 u ds Enklaar (Salvatorkerk) 950 u ds Balke. 650 u ds Van Embden. (Nleu- r drs Verschoor, 6.30 u ds Dlellogen Zeist (Nieuwerbrug) 11 u ds Grlf- en. 650 uur ds Tiemersma. Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 t 5 u ds F. Pijlman Trlumfatorkerk 9.30 u ds D. H. Elderman 5 u ds R de Vries Chr. Geref. Kerk 10 u Ds. H. C. van der Ent 6 u. ds H. C. van der Ent. Geref. Gemeente (Remisestraat); 10 u. Leesd. 5 u. Leesd. (woensdag 7.30 u ds J. J. v. d. Noort, van Krimpen aan de IJssel) Soefl-beweging. Unlversel (kerk voor allen) Sportlaan, Katwijk: 3 u. bijeen komst voor belangsteltlenden 4 uur Universele eredienst. Volle Evangelie Gemeente Rijnland: reuml u ds H. Brink. Gem. Ik chr. dom (Rijnlands Ly- N. v d. Brugge RK 9. 10.30, 12 en 6 u Bonaventura (zat. 6u) 8,10 en 11 u. OUDE WETERING Herv. Gem. 9.30 u hr. Goedhart. Geref. Kerk 9.30 Kand. Witte te Nichteveen R.K. kerk Meer- kreukkerk (zat.. 7 u) 750. 950 en 11.15 RIJNSATERWOUDE Herv. Gem. 9.30 u ds T. H. Oostenbrug. 7 u d6 W. L. Heljmans te Boskoop. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Woords. 2.15 u ds G1 Bouw te Scheven ingen. R. K. kerk (zat 7 u) 7.30, 9.30 en 11.15 u. RIJNSBURG Herv. gem (Grote Kerk) 9.30 u ds G. de Ru te Nieuwkoop 5 u Doorn te Nieuwkoop Bethel- Petrakerk 8.45 u ds H. Post, Oegstgeest 6.30 u (zat. av. 7 u) St Vlc- torkerk 10 u (zat. av. 7 u) Jehovah's Getuigen. Koninkrijkszaal Burg. Troost straat 4; 3.25 u openbare toe spraak: de tempels en nun profeti sche beelden 4.25 u Wachttorenbeepre. king: Op welke manleren kunnen wij "navolgers van God worden' Mat- Mlddelhoek. Utrecht. 4 u ds W. G. J. v.d Sluys. Moerkapelle Ds. J A. G. van Zanten Klevitkerk 10 Messlaskerk 10 u Ds Dorpscentrum 9.J J. T, Wlersma, Loo, Slledrecht. Im- Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam 46) 10.30 u geen opgave ontvangen. R. K Kerk De Goede Herder (zat. av. 7 u) 9.30, 10.30 12 en 6.30 u H. Wllllbrord i Baayen. 5 u ds D. Braam Haarlem- iq v mermeer. Geref. Kerk ivrijgem) geen opgave ontvangen. Chr. Geref. Kerk 930 u. ds Kampman te Ede. 5.15 uur Gravenzande Evang. Hulzebósch. 6.30 I Doorn. 6.30 u ds Kalf te Ben- nebroek. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u. Kand. W. den Braber te Breukelen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2.15 u. ds H. C. v.d. Ent te Katwijk aan Zee. R. K. kerft (zat. 7u) 6 30 u ds J. Kaal Geref. Kerk d. K. G. Bras te An •k (zat. 7 u) 9. 10.46 VENNEP Herv. gem 9.30 u. ds Helimans te Katwijk, 7 u ds Ruiten berg. Geref. Kerk geen opgave ontvan gen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u. ds De Graaf. NOORDWIJK BINNEN Ned. Herv. Gem. (kerkgebouw Vlnkenlaan) 10.30u dr J. G. B. Jansen 5 u dr J. G. B. Jan sen (gemeensch. dienst) Geref. Kerk Vinkei aan 9 u ds J. D. Koers (Den Haag). 5 u ds R. S. Elgersma (gemeen sch. dienst) Van den Berghstlchtlng 11 u ds A. G. Baayen (RUnsburg) R. K. Kerk 8, 050. 11 en 12.15 (zat. av. 7u) NOORDWIJK AAN ZEE Ned. Herv. Kerk, Hoofdstraat 10 u ds A. L. Lepré De Rank Golfbaan 850 u Duitse dienst 10 u ds G. van Estrik (Dordrecht) 8.30 u ds G. van Estrik. 7 u ds A. L. Lapré. Geref. Kerk. Hoofdstr. 10 u geen opga ve. 7 u ds A. O. Kersten (Den Haag). Sole Mlo 0.30 u ds B. Bouma. Duln- oordschool. Huls ter Duinstraat. Ned. Prot. Bond geen dienst. R. K. Kerk 8. 9.30.11 en 7 uur (zat. av. 7 uur). NOORDWIJKERHOUT Herv. Gem. 10 u ln Zaal De Zwaan, Dorpsetraat, ds J. de Wit uit Lelden. 10 u ln De Zllk, aula r.k. meisjesschool, ds J. Streefland Lagere School r.k. Kerk St. Jozef (zat. av. 7 u) 8. 10 K. Kerk tuinbouwschool I Chr. Geref. Kerk 10 u Dienst des woords 3 u ds D. H. Biesma te Llsse Volle Ev Gemeente 7 a Samenkomst (gebouw Ned. Prot. Bond) R. K. Kerk 8. 9.30. 11 en 5.30 u (zat. av. 7 u). VALKENBURG Herv. gem. 10 u. Kand de Jonge uit Lelden. 6.80 u ds M. HelJ- ult Katwijk a.d. Rijn. Geref. leesd. VOORHOUT Herv. Gem. 10 u DeHoo- genkamp 10 u Jeugdkapel ln Boerhaa- veechooT R K. kerk (zat. 7 u) 9 (hoog mis) 1050. 11.45 en 550 u. VOORSCHOTEN Ned. Herv. Gemeen te Dorp 10 u ds Meljerlng 7 u ds J. v. Rossum. Voorburg, Huf~ Cand. van Dijk. Lelden geen dienst. Oer. Kerk Dorp 10 u as j. Drost. Rilswttk. Om 7 u dienst ln Herv. Kerk Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds (vrllgemaakt) vmvuun, nnv. uwi.. w.ov u. Hogendljk, Oudshoorn 650 u ds sber. Alphen Oeref. Kerk 930 u ds zebosch. 650 u ds Langendljk, Waarder. ZEVENHOVEN Herv. Gem. 0.30 u ds. G. van Hoegee te Aarlanderveen Oeref Kerk 9.30 u en 7 u ds J Hartkamp t# Hlllejom.jaK. kerk (aart. 7 u) 7.45. 9 ZOETERWOUDE Herv Gem. 10 uur ds. Schoch RK. St Janskerk Zuid- buurt seweg (zat. 7.30 u) 7.80, 10 en 11 uur. R. K. Christus Dlenaarkerk (zat. 7 u) 850, 10. 11.30 en 6 uur. R.K kerk Meerbug (zat. 7 u) 10. 12 en 6 u. J. Czlrta te Oude Wetering. 1 Geref. Gem R. K kerk (zat 7 uur)8, 10. 1150 en 5.30 u. Graftombe in de Ned. Her vormde Kerk te Katwijk aan den Rijn. ADVERTENTIE i Heil, Kapel Rijndijk P. Reedijk Geref. Kerk (vrllgemaakt) 10 u en 5 u ris E. Tounls, Veenendaal R. K. Laurentluskerk (zat. 7 u) 850, 10.30 u hoogmis 12 u Moeder Gods- kerk (zat 7 u) 8.10. 11 30 en 6 u. WADDINXVEEN. Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 u cand. C. B. van Harten. 6.30 u ds J. v.d. Heuvel De Hoeksteen 9.30 u ds J. v.d. Heuvel 650 u dhr O. B. v. Gils te Waddlnxveen. Bethelkerk 9.30 u dhr C. B van Glls 5 u ds B. Ooster- om te Oudewater Immanuelkerk 950 u en 7 u ds N. J. Flink. Geref. Kerk, Maak het u gemakkelijk: voor alle geldzaken naar één adres ook voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 6