N
A
L
E
Een nieuwe Hepburn
B
E
R
L
I
Melina Mercouri vocht in
Berlijn voor Griekse zaak
Sarah Venable
NOS niet gesignaleerd
Televisie loert op
films van Berlinale
GEZOCHT
Nieuwe film van
Otto Preminger
BOEIEND FORD-DOCUMENT
VRIJDAG 5 JULI 1974
Haagse Bioscopen
Apollo: "Coffy" dag. 2.30, 7.00 en
9.15 uur, za. en zo. 12.15, 2.30,
4.45. 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar.
Asta: "The sound of music" dag
2.00 en 8.00 uur. AL.
Bijou: "The way we were", dag.
2 00. 7.15 en 9.30 uur, zo. ook
4.15 uur. 14 Jaar.
Camera: "Le magnifique", dag.
7.15 en 9.30 uur. 14 Jaar. "Kuif
je en het haaienmeer", dag.
2.15 uur, zo. 2.15 en 4.30 uur.
AL.
Cineac: "De vrolijke piraten van
Schat-eiland", dag. 9.30, 11.30,
1.30. 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur,
zo. vanaf 11.30 uur. AL.
Corso: "Thunderball", dag. 2.00 en
8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.15
uur. zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15
uur. 14 Jaar.
Du Midi: 't Is een gekke, rare,
dolle, dwaze wereld", dag. 8.15
uur. AL. "De hofnar", dag 2.00
uur (behalve za. en woe.) AL.
Euro: "De val van Rome", dag.
1.30 en 7.30 uur, za., zo. en
woe. 3.45 en 7.45 uur. AL.
Flora: "Sex achter gesloten deu
ren". dag. 2.00, 7.00 en 9.15 U..
zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar.
Kriterton: 'Damt look now", dag.
3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar.
Metropole"Jesus Christ Super
star", dag. 2.00 en 8.00 uur AL.
Odeon: "Lekker op avontuur met
Donald, Pluto en Mickey", dag
2.00. 6.45 en 9.15 uur. zo 1.45,
4.15. 6.45 en 9.15 uur. AL.
Olympia: "Als adelaars vielen ze
aan", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14
Jaar.
Passage: 'Het onoverwinnelij
ke zwaard", dag. 2.30, 7.00 en
9.30 uur. za. en zo. 1.30, 4.00 7.00
en 9.30 uur. 18 Jaar.
Rex: "Zij noemden hem plat
voet", dag. 9.15, 11.30, 1.45 4.00
7.15 en 9.30 uur, zo. vanaf 1.30
uur. 14 jaar.
Royal '70: "Joe Kid", dag. 2.15
en 8.00 uur, vr. en zo. 2.15, 7.00
en 9.30 uur, za. 2.5 en 7.00 uur
14 Jaar.
Royal: "Het zwaard van de Gele
Tijger", dag. 2.15 en 8.00 uur,
vr.. za. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30
uur, 18 Jaar.
Studio: "Bertrand in ontroe
rend goed", dag. 2.15, 7.15 en
9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en
9.30 uur. AL.
Studio 2000: "De drie muske
tiers", dag. 7.00 en 9.30 uur zo.
1.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar.
De Uitkijk: "American Graffiti"
dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur, zo.
1.30, 4.00, 7.15 en 9.45 uur. 14
Jaar.
Goede films
in andiere steden
"Sleeper" fWoody Allen), Alham-
bra I, Weteringschans, Amster
dam.
"Dr. Strangelove" (met Peter Sel
lers), Ceintuur, Ceintuurbaan, Am
sterdam.
"Slaughterhouse Five" (bekroond
door de internationale Jury in
Cannes), Cine "D", Amsterdam.
"Jesus Christ Superstar" (met
Ted Neely en Carl Anderson),
Tuschinski 2, Amsterdam.
"The way we were" (met Barba
ra Streisand en Robert Redford),
Bijou, Den Haag.
"Don't look now" (met Julie
Christie en Donald Sutherland),
Kriterion, Den Haag.
"American Graffiti" De Uitkijk,
Den Haag.
spannend verhaal over fantasie
vakantieland, dat een veel betere
uitwerking verdient had.
LUXOR "De gendarme op vrij
ersvoeten", aardige ontspanning
met Louis de Funs.
TRIANON "Gejaagd door de
wind". Had u iets anders gedacht
in een tijd,dat vrouwen het huis
worden uitgejaagd, omdat de
mannen voor niets anders be
langstelling hébben dan voor
voetbal, voetbal en nog eens voet
bal?
Terug in Leiden
LIDO "Thunderball", de meest
opgepepte James Bond-film met
veel technische snufjes en weinig
spionage -raf finement.
Nachtfilm
Ki'ndermatinee
STUDIO "Kuifje en het haai
enmeer". Knap getekende film
met een grappig verhaal.
TRIANON "The Aristocats",
Walt Disney-produktie speciaal
voor kattenvrienden.
REX "Kuifje".
Rex
"Ninotsca weet wat vrijen is"
Wie het niet weet moet maar
naar Ninotsca gaan kijken. Van
haar valt heel wat te leren.
Blijvers
Camera
Wegens verbouwing gesloten.
Berlijn Weekendsterren op de
Kurf ürstendammde als altijd
strijdbare Melina Mercouri, de
Zweedse In grid Thulin, en naam
die onverbrekelijk met Ingmar
Bergman is verbonden, en ook
het kan niet waar zijn, Audrey
Hepburn. Maar dan de Audrey van
bijna een kwarteeuw geleden, met
haar scherp gesneden gezichtje en
haar gekortwiekte haar. Ze is het
natuurlijk niet, maar de 25-jarige
Amerikaanse actrice Sarah Venable,
met een filmdebuut op de Berlinale
dat klinkt als een klok, lijkt ver
bluffend veel op haar.
In eigen land kennen ze de talent
volle dochter van een luchtmachtof
ficier, die haar jeugd behalve in de
States ook in Japan en overal in
Eurcpa doorbracht, eigenlijk nau
welijks. Ze deed aan schilderen en
beeldhouwen en ontwierp sieraden,
voordat zij na haar studie in psycho
logie eindelijk de kans kreeg waar
zij altijd naar verlangd had: een to
neelrol. In verschillende off-Broad-
way-produkties onderscheidde zij
zich. In Shakespeare-bewerkingen en
bij La MAMA. Tot Charles Triesch-
mann haar strikte voor zijn film
"Two", die hijzelf produceerde en
regisseerde, een volkomen onafhan
kelijke onderneming, buiten de gro
te studio's om en zonder dat er enig
contact was gezocht met de interna
tionale distributiekanalen.
Het is tegelijkertijd thriller en lo-
vestory: het spannende, vaak ont
roerende verhaal over een wat labie
le jongeman, die een ski-instructri-
BERLIJN Angst voor onderscheidingen is een vreemde
zaak, maar in het filmbedrijf bestaat ze wel degelijk. De mees
te films, die op de festivals de prijzen wegslepen, blijken later
allerminst kassuccessen te worden. En in Berlijn stond de grote
slokop, de televisie, in de voorste gelederen om nog voordat
de zilveren en gouden Beren verdeeld waren, de lekkere hapjes
in te palmen.
ce kidnapt, alleen om enige dagen sa
men met haar te kunnen zijn. Ze
zijn vreemden voor elkaar, het meis
je gooit het uit lijfsbehoud op een
akkoordje met hem, maar ze voelt
zich al spoedig tot hem aangetrok
ken. Hun samenzijn in een berghut
houdt een belofte in, die steeds weer
wordt verstoord door het onevenwich
tige gedrag van de Jongeman, en
wordt tenslotte voorgoed afgebroken
door een ridicule speling van hef.
noodlot.
Trieschmann schreef zelf ook het
scenario, dat aanvankelijk herinnert
aan "The Collector" (door William
Wyler verfilmd), maar toch een heel
andere kant opgaat omdat het niet
in de suspense-sfeer blijft hangen. De
in feite door slechts twee mensen
gespeelde film, voortreffelijk van
montage en camerawerk, verdient
zeker naar ons land te komen, al was
het alleen om kennis te maken met
de fascinerende verschijning van Sa
rah Venable.
„Chaud Lapin" heet een nieuwe
Franse film van Pascal Thomas, om
schreven als „de geschiedenis van
echtbreuk tussen vier zusters en hun
echtgenoten". Acteurs voor de vier
mannelijke hoofdrollen zijn inmid
dels gevonden, maar voor de figuren
van de vier zusters zijn al meer dan
vijfhonderd toneelspeelsters ter be
oordeling komen opdraven. „Ik zoek
vrouwen van dertig Jaar, maar met
de huidige mode zien ze er allemaal
uit als twintig of als veertig Jaar",
beweert de regisseur in weekblad
Elle.
ILE ROUSSE, CORSICA (AP)
Film-producent Otto Preminger
heeft de Britse acteur Peter O'Toole
gecontracteerd voor de hoofdrol in
zijn nieuwste film „Rosebud", nadat
Robert Mitchum twee dagen geleden
contractbreuk pleegde door van de
set weg te lopen, zo verklaarde een
woordvoerder voor Preminger.
De opnamen op locatie voor Pre-
minger's nieuwste, een verhaal over
de ontvoering van vijf mooie meis
jes door terroristen, zijn enkele da
gen geleden op Corsica van start
gegaan. De woordvoerder vertelde
dat O'Toole de rol onmiddellijk zal
Andere sterren in de film zijn Cliff
Gorman, Claude Dauphin, Raf Val-
lone en Adrienne Corri. Het scenario
is gebaseerd op een roman van Paul
Bonneoarrere en Joan Hemingway,
de kleindochter van Ernest.
De woordvoerder wilde geen bij
zonderheden geven over de aanlei-
Kijkers naar het Zweites Deut-
sches Fernsehn weten, dat in de la
te avonduren al menige Franse film
zijn première op de beeldbuis be
leefde. Vrijwel alle Chahrol-produk-
ten van de laatste Jaren waren
daarbij. En nu heeft het ZDF reeds
beslag weten te leggen op 'THorloger
de Saint-Paul" van Bertrand Taver-
nier en "Le Pélican" van Gérard
Blain.
Tavernier is voor zijn verfilming
van Simenons boek al onderscheiden
met de Prix Louis Delluc en in Ber
lijn werd hij bekroond met de spe
ciale prijs van de Jury.
Vertegenwoordigers van de NOS
hebben we hier overigens niet ont
moet ©n ook dat is een curieuze zaak,
omdat met name op het Internatio
nales Forum des Jungen Films be
slist het een en ander van hun ga
ding was. Ook Film International
Rotterdam ontbrak hier op het ap
pèl, terwijl de verhuurders, die nu
naarstig op speurtocht zouden
behoren te zijn naar door de Bios
coopbond immers te subsidiëren al
ternatieve films, het eveneens laten
afweten.
Wanneer onze televisie hem niet
neemt, zou hij vele filmofielen aan
zich verplichten de fascinerende do
cumentaire over regisseur John Ford
te contracteren, die op naam van
Peter Bogdanovich, de man van "The
last picture show", "What's up. Doc"?
en "Paper Moon" staat. Er zijn frag
menten uit 28 films van John Ford,
die ook zelf aan het woord is, maar
het belangrijkste aandeel wordt ge
leverd door Henri Fonda,
James Stuart en John Wayne, die
kostelijke herinneringen ophalen aan
de talloze malen dat zij onder Ford's
regie werkten.
Verhoudingsgewijs nog meer be
langstelling dan voor het officiële
Wettbewerb bestond er voor de serie
films met Lilian Harvey en van Jac
ques Feyder. Bij vele voorstellingen,
zoals van "Ein blonder traum" "Drei
von der Tankstelle" en "Fanny Eis-
sler", worden nog levende mede spe
lenden van veertig of meer Jaren ge
leden aan het lang niet altijd bejaar
de publiek gepresenteerd. En dan is
het en merkwaardige belevenis de
ze vaak nog opmerkelijk goed gecon-
serveerde mensen in hun Jeugd op 't
witte doek te zien herleven.
Van Feyder trokken films met
Greta Garbo ("The Kiss") en Marie
ne Dietrich ("Kinght wihoutt Ar
mour") veel toeschouwers. Voor onze
filmhuizen en Filmliga's ligt hier nog
een grote taak weggelegd, mits het
Filmmuseum in Amsterdam zijn me
dewerking verleent.
BERLIJN Eén van de opvallendste films in de Berlinale
was Vilgot Sjömans "Een handvol liefde", die op het ogenblik
ook in het Holland Festival draait. Anita Ekströms (foto bo
ven) magistrale rol van een jonge volksvrouw in het stakende
Zweden van 1909 had haar een gouden Beer kunnen opleveren.
Dat is niet gebeurd.
Bogdanovich heeft een boeiende documentaire gemaakt van
de overleden filmregisseur John Ford (foto). Mannen als John
Wayne, James Stewart en Henri Fonda, die veel onder zijn
regie hebben gewerkt, komen in de film aan het woord. Ook
Ford zelf is te zien. Bogdanovich heeft verder fragmenten uit
28 Ford-films in zijn documentaire verwerkt. Het is te hogen,
dat hij naar Nederland wordt gehaald, want voor filmken
ners is het een waardevol document
constant rendiervillende Lappen in
13 oor 6611 füm- waarvan alleen de titel
Jat? ii „De aarde is een zondig lied" al
A.. r ren Kei boekdelen, om niet te zeggen trilo-
gieën gpreekt
Voor Melina Meroouri was dat niet zo
nodig want de door haar geprodu- Meester-knecht
ceerde en door haar echtgenoot Jules De Britten verpasten met Don
Polytechnische Hogeschool van ^T'negTen SdiS lH£
Athene vorig jaar november en ls wlsselende meester-taecht-verhou-
een felle aanwacht tegen het leven dl met Mn achtervolgende blanke
1° Gr!e" als zwakste vertegenwoordiger van
kenland. Mikas Theodorakis maakte ras
de muziek er bij en tot de mede- Met -n 'verfilming van David Halli-
werkenden behoren Lilian Hellman,' wels toneelstuk Tittle Malcolm' (door
Sir Laurence Olivier en Maximilian »t Rotterdams Toneel indertijd ge-
Schell. De film werd in de Verenig- speeld onder de titel „Kleine Mal
de Staten gemaakt, omdat men de colm en zijn strijd tegen het kloot-
Amerikaanse verantwoordelijkheid jesvolk") verdienden zij de zilveren
voor de gebeurtenissen in Grieken- Beer. Het thema van de ge
land er ook in wilde verwerken, vaarlijke machtsdromer op het vlak
Voor de fanatieke Melina, natuur- van een drietal labiele Jongelui
lijk ook zelf in de film te zien, is kwam in de film wel wat toneelmatig
veel publieke belangstelling over de over.
hele wereld de grootste beloning. Opschudding en een bisschoppelijk
Vele landen blijken hun filmthe- vermaan verwerkte de Franse film
ma's nauwelijks te vernieuwen. Bra- „Contes Immoraux" van Walerian
zilië wijdde met het bloedige epos Borowczyk, waarvoor enige speciale
"Sagarana, het duel" alles aan voorstellingen waren ingelast. De in
folklore, symboliek en historie. Ja- Frankrijk verboden film van de
pan wijdde een mooie, maar gerekte maker van „Goto, l'ile d'amour" be-
documentaire aan een beroemde ac- vat vier erotische geschiedenissen,
teur in het Noh-theater en Finland wisselend van kwaliteit, maar waar-'
liet aan de lopende band platte- in steeds de porno tot hoge visuele
landssex bedrijven tussen poedel- artisticiteit wordt verheven. Vooral
naakt ontbijtende dorpsscbouen en de episode, waarin Lucrezia Borgia
in het Vaticaan door Paus Alexan
der VI, haar vader, en een kardi
naal, haar broer, tot incest wordt
gedreven met een zoon, die als „on
bevlekt ontvangen" wordt gedoopt,
als resultaat, heeft reeds veel te
genstand veroorzaakt.
Hamlet-parallel
Opmerkelijk was de Joegoslavische
film „Hamlet in Medusa Donja"
van Krato Papic, wiens doe uni
taire over de reis van gastarbeiders
naar Duitsland zowel in Beograd
als Oberhausen werd bekroond.
Scherp heeft hij in een dorpje
waar de voorzitter van het produk-
tieschap de scepter zwaait, sfeer en
situaties getekend, wanneer de ster-
de man opdracht geeft op een
feestdag de Hamlet te spelen, die
een dorpeling toevallig in Zagreb
gezien heeft. Die onderwijzer be
werkt Shakespeare in de stijl van
een sociaal-kritisch volksstuk en het
instuderen lijkt wel op het Pyramus
en Thisbe-geharrewar in „Een Mid-
zomernachtsdroom',' maar als dra
matisch tegenwicht speelt een echte
Hamlet-tragedie zich in het dorp
af. De Jongeman, die Hamlet speelt,
ziet zijn vader gearresteerd wegens
verduistering van staatsstukken: in
werkelijkheid is de voorzitter zelf
de schuldige. De vader wordt wel
vrijgelaten wegens gebrek aan be
wijs, maar iedereen verdenkt hem
en hij werpt zich tenslotte voor een
rijdende trein. Tijdens de opvoering
van het stuk verneemt zijn zoon
deze zelfmoord en hij tracht zich
op de voorzitter te wreken. Zijn
vriendin, die Ophelia speelt, is door
zijn houding al bulten zinnen ge
raakt en zo ontstaat een zinvolle
parallel met Shakespeare's tragedie,
die een markante film oplevert.