Gedwongen twee procent kost Den Haag duizenden KERKERAAD GAAT SEXCLUB TE LIJF Filmfestival van Berlijn bokst tegen voetbal op CSSSEQBSSV Scepsis over westerse hulp aan West-Irian Nederlandse speelfilms afgewezen Westworld: fantasie en vreemd amusement VRIJDAG 28 JUNI 1974 De Wereldraad van Kerken heeft aikele Jaren geleden de kerken in iet rijke noorden van de wereld ge vraagd, op hun begrotingen twee jrocent te bezuinigen en die twee irocent over te maken aan het ker- celyke ontwikkelingsfonds in Genè- Iedereen (bijna idereen tenmin ste) is het er over eens, dat dit be- iluit het oog had op de grote volks kerken in Europa en Noord-Ameri- die jaarlijks overschotten aan reserves kunnen toevoegen. Zoals bijvoorbeeld de Duitse lands- cerken die him inkomsten ontvan gen uit kerkelijke belasting, door de overheid geheven van iedere Duitser [lie graag als kerklid genoteerd Staat, ook al doet hij er niets aan. Dat ligt in Nederland geheel an- flers. Wat de volkskerken (hervormd rooms-Katholiekvan de over- id krijgen is een schijntje, ze draaien evenals de (Gereformeerde) derde van de „grote drie" vrijwel geheel op vrijwillige bijdragen. De gereformeerden doen dan ook aan die twee-procentsactie helemaal niet mee (gerichte collectes voor dit doel brengen waarschijnlijk meer dan twee procent op.) De hervormde synode heeft in 1970 besloten dat het voor de plaatselij ke gemeenten een vrijwillige zaak is. Voor de landelijke organen en kassen besloot zij wel tot het twee-procentssysteem. Een van die landelijke kassen is de generale kas, een soort subsidiepot, waarvoor elk belijdend lid van de kerk geacht wordt een tientje te betalen (dit bedrag wordt volgend jaar verhoogd tot f 12,50) De inning van tien gulden is toever trouwd aan de plaatselijke kerk voogdijen. Vangen zij van elk lid maat hunner gemeente inderdaad dat tientje, dan gireren zij het to taalbedrag naar de generale kas en krijgen ze er vijf gulden uit „Den Haag" van terug. Krijgen zij min der tientjes los, dan hun gemeente op papier lidmaten telt, dan blijft „Den Haag" van het opgestuurde geld het officiële aantal vijfjes in houden en retourneert aan de plaatselijke kerkvoogdij veel minder. Blijkt dus een plaatselijke kerk voogdij veel minder dan de helft der lidmaten te kunnen brengen tot het bijdragen van hun generale-kas- tientje, dan zit de kerkvoogdij in het schip. „Den Haag" wil dan dat de kerkvoogdij uit de gewone kas het bedrag aanzuivert, totdat het net zoveel vijfjes omvat als de plaatselijke gemeente lidmaten telt. In de praktijk betekent dit dat de grote stadsgemeenten uit de gewo ne middelen geld moeten bijpassen omdat in de steden zeer velen wel hervormd lidmaat zijn, maar er ook financiëel niets aan doen. Zo moet de hervormde kerkvoogdij van Den Haag thans 55.000 gulden bijpassen. Tekorten En nu terug naar de twee procents actie. De Kerkeraad van Den Haag heeft indertijd besloten niet met die actie mee te doen. Een van de argumenten van de kerkraad zal wel zijn geweest, dat de gemeente niet Jaarlijks op haar toch al grote tekorten vertonende begroting twee procent kan afhouden. Het besluit was een aantal Haagse gemeenteleden welkom, omdat ze er helemaal tegen zijn, ook al zou hervormd Dan Haag handen vol geld overhouden. De argumenten kunnen verschillen. Men is helemaal tegen elke ontwik kelingshulp. Of men vindt dat geen taak van de kerk. Of men ver trouwt de Gepeefse heren van het interkerkelijk ontwikkelingsfonds niet geheel (of in het geheel niet). Zij zijn er dus best tevreden mee, dat van hun kerkelijke bijdrage niets naar dat doel gaat. Nu heeft een aantal Haagse her vormden ontdekt dat er van hun (soms beduidende) kerkelijke bij drage toch geld naar het Geneefse fonds gaat. Hoe dan? Wel doordat de kerkvoog dij het tekort aan generale-kastien- tjes moet aanzuiveren uit de gewo ne dienst, die voornamelijk gevoed wordt uit kerkelijke bijdragen. De generale kas is een synodaal fonds, dat dus aan de twee-procentsrege ling meedoet. Ergo: in strijd met het besluit van de Haagse Kerke raad wordt er geld uit de normale kerkelijke bijdragen aan kerkelijk ontwikkelingswerk besteed. Het gaat wel om een paar dubbeltjes, maar het principe is gekwetst. Gevolg: een aantal Haagse lidmaten heeft de kerkelijke bijdrage inge trokken. Sommigen geven dat be drag nu aan het Roode Kruis, an deren aan „wereldse" instanties op het gebied van ontwikkelingshulp. Volgens kerkvoogd J. G. Klomp schoot men er jaarlijks zo'n 60.000 gulden bij in. Uit Wassenaar hoor de hij dergelijke berichten. Reden voor hem om in de synode aan te dringen op wijziging van het sys- steem. Dat viel niet in goed aarde. Ds. C. D. Addink uit Holten zag hierin een chantagepoging van mensen uit het westen". Op chantage behoorde men niet in te gaan, zo zei hij. Dat was trouweloos tegenover de We reldraad en betekende verraad te genover de ontwikkelingslanden, waar de nood wel wat hoger was dan die van de hervormde gemeen ten in Neerlands grote steden. Pronk daartegenin: „Het Westen zou er geen enkel bezwaar tegen hebben twee procent op te brengen. Het bezwaar gaat tegen het sy steem". ROTTERDAM De kerkeraad van de Centrale Hervormde Ge meente in de Rotterdamse (vil la) wijk Hillegersberg is sterk ge kant tegen de in haar parochie gevestigde sexclub "Love-Inn". In een motie keurt de raad een sex- bedrijf af op grond van Gods woord. "Overspel en ontucht zijn onverenigbaar met het evangelie van Jezus Christus", aldus de mo tie. Dominee A. Slrag van de Her vormde Gemeente in Hillegers berg vertelde dat de kerkeraad van alle redenen om tegen een sexclub ("Of beter gezegd: een luxebordeel") te zijn de boven genoemde reden het belangrijkste acht, en "niet bijvoorbeeld, dat de huizen in de omgeving van zo'n luxebordeel in waarde dalen". Hij voegde eraan toe dat de her vormde synode er waarschijnlijk net zo over zou denken. "Het zou mij, nu die sexclubs zeer snel in aantal toenemen, niet verbazen als de synode hierover een uit spraak doet". De waardedaling van hun hui zen vinden vele bewoners van Hil legersberg wel degelijk van zeer groot belang en is voor hun één van de aansporingen geweest om handtekeningen te verzamelen, onder een petitie aan burgemees ter en wethouders van Rotterdam. Deze petitie, waarin het college van B. en W. wordt uitgenodigd, stappen te ondernemen om de "Love-Inn" te sluiten, wordt bin nenkort aan het stadsbestuur aangeboden. Bij dit verzoekschrift zal de motie van de kerkeraad worden gevoegd. Inmiddels hangt de "Love-Inn" nog een ander gevaar boven het hoofd. In het najaar dient voor het gerechtshof in Den Haag het hoger beroep van een kort ge ding. dat werd aangespannen door een bewoner van een aan de "Lo ve Inn" grenzend huis. Deze man eist van de gemeente Rotterdam de sluiting van de sexclub, omdat deze op grond van het bestem mingsplan voor Hillegersberg in het geheel niet in deze wijk ge vestigd zou mogen zijn. Voorts vindt de buurman dat de Justitie zou moeten ingrijpen, omdat in de "Love-Inn" vele verordeningen en wetten (bijv.: bioscoop- drank en horecawet) met voeten getre den worden. De rechtbank in Rot terdam wees de eisen van deze Hillegersbergenaar af. "De voortdurende teruggang het christendom heeft ook invloed op de kerken in de Derde Wereld. De groepering van de Islam bijvoorbeeld koestert reeds de verwachting, dat het feit van de achteruitgang van het christendom mogelijkerwijs de Islam tot de altijd standhoudende religie in deze wereld zal maken". Dit zei ds. I. Saujay, algemeen secretaris van de "synode van de Evangelisch christelijke kerk in Irian Jaya tot de zomervergadering in Driebergen van de hervormde sy node, die een kleine delegatie van zijn kerk ontving. Deze delegatie is op rondreis door Europa ter bespre king van zaken als de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zendings werk o.a. in het Jalimogebied en de Vogelkop en de bevordering van het christelijk onderwijs in West-Irian, nu de Indonesische overheidssubsi dies voor de onderwijsinspectie sterk zijn verminderd. De Iriaanse syno- dc-scriba zet echter vraagtekens bij de westerse financiële hulp. Over de opbouw en ontwikkeling ❖an zijn land wees hij op de olie-win ning. de aanwezigheid van nikkel en kopermijnen en visvangst, waar van echter de bijdrage aan de op bouw van Irian Jaya nog onduide lijk is. In het algemeen ondervindt de gewone man nog maar weinig voordeel in het buitenlands kapitaal in Indonesië. Naar mijn mening, zei ds. Saujay, is het dringend nodig dat in Indonesië het systeem en de structuur wordt herzien, waardoor het voor de gewone man mogelijk is iets te ervaren van de investering van buitenlands kapitaal. Wat betreft de kerken en de oecu menische samenwerking stelde hij de vraag of de kerken in de Derde Wereld financieel en wat betreft het getuigen welUcht beter tot ontwikke ling zouden komen indien de hulp van de kerken uit het westen zou worden stopgezet. "Ik ben van me ning". aldus ds. Saujay, "dat ons wederzijds aanwezig-zijn belangrij ker is dan het medeleven alleen maar in de vorm van materiële hulp". "Forceer geen duidelijkheid" DELFT De oecumene is in bepaalde punten gediend met duidelijkheid, maar geforceerde duidelijkheid kan leiden tot een scheiding der geesten. Aldus be sluit een nota, die in Delft werd goedgekeurd door de diocesane pastorale raad van het bisdom Rotterdam. Aanleiding tot deze nota wa ren de uitspraken van mgr. Si- monis in twee interviews, Ji. de cember en Januari, waarin hij had verklaard, dat alleen de R.K. Kerk de ware kerk van Christus is en dat de andere kerken volgens het laatste con cilie niet meer zouden zijn dan kerkgenootschappen, 14 Januari had de raad, verontrust door deze uitspraak, een commissie belast de zaak te onderzoeken. In haar nota constateert de commissie dat de bisschop wel een Juiste weergave heeft gege ven van het conciliedocument, maar dat de ontwikkeling sinds dien niet heeft stilgestaan. KORT BEGRIP VAN SYNODE RESTANTEN De Hervormde synode heeft vo rige week laten uitkomen, dat ie dereen ook haar eigen leden haar de vorige keer verkeerd begre pen heeft. Het is niet waar, dat de synode het geloofsgetuigenis van de gereformeerde hoogleraren Berkou- wer en Ridderbos ver van zich heeft geworpen. Zij kon er alleen als synode niet zo goed mee uit de voeten. Er Is, zo werd in Driebergen vastgesteld, geen enkel bezwaar te gen als gemeente- en classicale ver gaderingen het gereformeerde stuk willen gaan bespreken. Dat wordt dan ook in nogal wat plaateen ge daan. Een hele avond heeft de synode zich bezig gehouden met het IKOR, zoals het thans reilt en zeilt. De discussie was opgezet als gesprek met de hervormde bestuursleden van het IKOR. Nieuws kon zij niet meer opleveren na wat er over het onderwerp elders allemaal is gezegd en geschreven. Een vorige keer stuurde de synode de IKOR-mensen naar huis met als huiswerk: „Gelo vige heroriëntatie". Daar is niets aan gedaan, zed bestuurslid prof. dr. C. Graafland. Wel waar, zei voorzitter ds. M. W. L. Schoch. In elk geval kwam er volgens scriba dr. A. H. van den Heuvel uit de synode zelf geen duidelijk beeld naar voren: zij was verdeeld. Dr. H. W. de Knijff. predikant te Spijkenisse, wordt docent in de dogmatiek aan de Utrechtse univer siteit, verbonden aan de leerstoel van prof. dr. J. M. Hasselaar. Hij volgt dr. E. J. Beker op, die hoogle raar in Amsterdam is geworden als opvolger van wijlen prof. dr. G. C. van Niftrik. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vlaardingen: J. de Vreugd te Haaften. GEREF. KERK Aangenomen naar Bolsward voor de missionaire dienst te Sao Paulo in BraziliëN. J. A. van Exel, wonen de te Oegstgeest. CHR. GEREF. KERK Beroepen te Eemdijk en te Woer den: R. Kok, kandidaat te Bennekom Tweetal te Rijnsburg: B. de Graaf, kandidaat te Apeldoorn en P. den Hartog, kandidaat te Apeldoorn. Haagse bioscopen Apollo: „Tien stalen vingers", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. 12.15, 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. Asta: „The way we were", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.30 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14. Jaar. Bijou: „Bertrand in on(t)roerend goed", dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur zo. ook 4.15 uur. a.l. Camera: „Le magnifique", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur zo. ook 4.30 uur. 14 Jaar. Cineac: .Lucky Luke", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur, zo. van af 11.30 uur a.l. „Twee mensen" dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur 18 Jaar. Corso: „Thunderball", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur, 14 Jaar. Du Midi: „De avonturen van „rabbi" Jacob", dag. 8.15 uur, za. en zo. 7.00 en 9.30 uur al. „De hofnar", do., vr., zo., ma. en di. 2.00 uur. aJ. Euro: „De val van Rome", dag. 1.30 en 7.30 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. a l. Flora: „Horizontale pret op het ronde bed", dag. 2.00, 7.00, en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 jaar. Kriterion: „Don't look now", dag. 3.00 7.00 en 9.30 uur, 18 Jaar. Metropole: „Jesus Christ Su perstar". dag. 2.00 en 8.00 uur, a.l. Odeon: „Cleopatra", dag. 2.00 en 8.00 uur 14 Jaar. Olympia: „Als adelaars vielen zij aan", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. Passage: .Kuifje en het haaien- meer". dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, a.l. Rex: „Fury of king Boxer", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur, 18 jaar. Royal '70: „Strafbataljon 999", dag 2.15 en 8.00 uur, vr. en zo. 2.15. 7.00 en 9.30 uur, za. 2.15 en 7.00 uur 14 Jaar. Royal: „Black Belt Jones", dag. 2.15 en 8.00 uur. vr., za. en zo. 2.15 7.00 en 9.30 uur, 18 Jr. Studio: „Vrolijke ontucht in Ti- rol", dag. 2.15 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 Jaar. Studio 2000: „De drie Muske tiers", dag. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. De Uitkijk: „American Graffiti", dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.30 4.00, 7.15 en 9.45 uur, 14 jaar. A CLOCKWORK ORANGE (Stanly Kubrick), met Malcolm McDowell en Patrick Magee; Kri terion, Amsterdam. THE LAST DETAIL (Jack Ni cholson), met Otis Young en Clif ton James; Rembrandtplein Theater, Amsterdam. DON'T LOOK NOW (Nicolas Roeg) met Julie Christie en Do nald Sutherland; Rivoli, Amster dam, Kriterion, Den Haag. AMARCORD (Felllni), met Ma- gall Noël, Armando Brand a; Studio K, Amsterdam. LES ENFANTS DU PARADIS (Marcel Carné) met Barrault en Pierre Brasseur; The Movies, Am sterdam. CITY LIGHTS (Chaplin), met Charles Cahplin; De Uitkijk, Am sterdam, Lijnbaan, Rotterdam. AMERICAN GRAFITTI (George Lucas), met Richard Dreyfuss en Cindy Williams; De Uitkijk, Den Haag. Blijvers TRIANON - "Gejaagd door de wind", een oud kassucces en spe ciaal voor de dames weer op het programma genomen. Een vrese lijk lange film, maar toch aardig om te zien. Terug in Leiden LUXOR "De gendarme op vrij ersvoeten", Louis de Funès als po litieagent in St. Tropez, succes en vooral lachen verzekerd. Kindermatinee TRIANON 'Kuifje en de zon netempel", tekenfilm. Camera Wegens verbouwing tijdelijk ge sloten. Rex "Huwelijkazwendelaars'\ Arme! mannen en vrouwen die in han den vallen van heren die zich met dergelijke praktijken ophou den. Het is uitkijken geblazen, voor eenzame hunkerenden die met zulke lieden in zee gaan. Ook voor dit geval geldt: fijn dat er politie is- Nachtfilm Goede films in andere steden NIETS TE MELDEN (R.A.S.) (Yves Boisset), met Philippe Le- roy; City 3, Amsterdam. REX "Blue Movie", de eerste echte Nederlandse sexfilm met grootheden van het Nederlandse witte doek. De sexuele frustraties van bewoners van Nederlacos veelomstreden bunker: De Bijl- De grote prijs van het filmfestival van Toulon in de serie "cinema d'aujourdhui' is toegekend aan de film "Mister Brown" van de Fransman Roger Andrieux. In dezelfde serie ging de speciale prijs van de jury ex aequo naar "Vivre pas survivre" van de Fransman Jean Schmidt en "Het dagelijks leven in een Syrisch dorp" van Omar Amiralay. BERLIJN Wanneer een glanzende Mercedes, omgeven door tien martiale motoragenten, met schallende sirenes over de Kurfürstendam stuift blijkt er niet een of andere filmvedette jin te zitten, vroeger een normaal beeld tijdens de Berlinale. Het is voetbalidool Pele, die enorme belangstelling trekt bij jde Berlijners, als hij voor de fotografen op het trottoir voor I hotel Kempinski even een balletje wil trappen met Maximilian Schell. (Want per slot van rekening moet film ook aan zijn trekken ko- ;n, al hebben de Berliner Film- jestspiele dan nog zoveel van hun )ude glans verloren. En Schell heeft sojuist de Bundesfilmpreis ontvan gen voor zijn spel in „Der Fussg&n-' jer", dus is zo'n schakel met de IVK-voetbal nooit helemaal weg. Burgemeester Schütz van eBrljjn ton er in zijn openingswoord prat bp gaan, dat na 23 Jaar absentie de Russen nu eindelijk eens wilden meedoen, zij het buiten mededin ging. Om de vele gouden en zilve ren Beren wordt tot en met volgen de week dinsdag gestreden door 21 andere landen; het gaat om 23 £peel- en 16 korte films, benevens Één lange documentaire. Voor het barallel lopende Forum des Jungen Films zijn 38 produkties uit zestien landen geselecteerd en het pro gramma van retrospectieven is dit maal gewijd aan Lilian Harvey en be Franse regisseur Jacques Feyder. fcoals gewoonlijk is de start van het festival weinig opvallend geweest. Het zwaardere geschut wordt meestal voor de tweede helft be waard, al zullen selectiecommissie fn Jury hierin uiteraard wel eens ban mening verschillen. De Spaanse ppeningsfilm „De liefde van kapi tein Brando" over de fantasiewereld ban een 12-Jarige Jongeman die verliefd wordt op zijn onderwijzeres,' pewees dat Jaime de Arminan zijn pak verstaat. Hetzelfde geldt voor de Noor Arnl- Berg, die in „Bobby's Oorlog" |het fantasiewereldje van een werk- Jazz-musicus en zijn zoontje in >rlogstyd gestalte geeft. De Joden deportaties in Parijs inspireerden de Michel Mitrani tot een ntroerende, zij het wat geforceerde Story in „Les Guichets du en zijn landgenoot Ber- and Tavernier realiseert in „l'Hor- de Saint-Paul" met psyóholo- i een roman van Geor ges Simenon over de verhouding tussen een vader en een zoon, die een man blijkt te hebben gedood. Maandag was er dan ook nog een Hollands hapje op de Berlinale-dis. eigenlijk een kruimel, want meer dan acht minuten kon er dit jaar voor Nederland in Berlijn niet af. Dat is in de afgelopen kwarteeuw wel eens anders geweest! Twee speelfilms van eigen bodem vonden nu geen genade in de ogen van de, getuige het reeds vertoonde, toch niet zo heel strenge selectie commissie: Lodewijk de Boers „The Family" en „Help, de dokter ver zuipt". Maar deze komedie van Ni kolai van der Heyde (vorig jaar in Berlijn met „Angela") gaat wel naar het Tsjechische filmfestival van Karlovy Vary. Het korte filmpje „De Straf" van Olga Madsen heeft indertijd als voorafje van „Dakota" bij ons in de bioscopen gedraaid, omdat het ook door Pim de la Parra is geprodu ceerd. Nu was het in hetzelfde pro gramma ondergebracht met de Vlaamse film „De Loteling" van Roland Verhavert, naar de roman van Hendrik Conscience. Het vooral picturaal zeer verdienstelijke werk- stu kvan Roland Verhavert viel hier bepaald niet uit de toon. Het was nauwelijks toeval dat na vijf dagen festivalfilms juist uit deze hoek het eerste naakt in het Wettbewerb op het scherm kwam. Maar de Zweden zijn dan ook nog niet aan bod geweest. Ans Beentjes en Jan Decleir kregen er overigens de nodige bijval voor. Er is toch een kleine Nederlandse delegatie in Berlijn. Want De la Parra en Olga Madsen worden be-' geleid door de filmexperts van CRM en RVD, Van der Molen en Van Leeuwen. Piet Ruivekamp maakt deel uit van de internationale Jury, onder voor zitterschap van de Argentijn Rodoli pho Kuhn. Scène uit de Vlaamse film "De Loteling" (wél toegelaten tot het festival) met hoofdrolspelers Ans Beentjes en Jan Decleir. Kuifje en de kapitein in Haaienmeer Titel: Kuifje en het Haaien meer; theater: Lido; alle leeftij den. Duizend bommen en granaten. Dat is weer avontuur van de bovenste plank in deze Kuif jesfilm in kleur. Het duo Jan sen en Jansens is ook weer van de partij en gaat op een gegeven moment al waterskiënd tussen de rotsen door. Het geheel speelt zich af in een ver land. waar êen dui vels - meer is gemaakt, waardoor een dorp onder water is geraakt. Overal in de wereld worden kunstschatten gestolen en ver vangen door knappe kopieën. Schurken azen op een uitvinding van de professor. Er is een on derwater-paleis. Enfin te veel om op te noemen. Maar Kuifje en Bobby en de kapitein komen in ieder geval niet aan een rus tige vakantie toe. ANNEMJEK RUYGROX WESTWORLD, met: Yul Brynner en Peter Benjamin; regie: Michael Crichton; theater: Studio. Westworld begint als een stukje Disneyland voor volwassenen en het eindigt als een kerkhof. Een unieke vakantie in een uniek robot-paradij,» loopt uit op een drama dat slechts een toerist overleeft, en dan nc» maar op het nippertje Zo ongeveer zou een reclame-schrij ver voor de film Westworld zijn stuk over deze nieuwe Yul Brynner-film beginnen en hij zou geen woord te veel zeggen. Westworld is een fantastische film (fantastisch in de zin van fantasierijk) over een merk waardig vakantie-oord dat in eerste aanleg ook wel iets van Disneyland heeft. Westworld is de naam van een van de drie wemelden waar praktisch vol maakte robots bestuurd door geraf fineerde computers een vakantie mo gelijk maken voor mensen die het betalen kunnen (1000 dollar per dag) Westworldi is een cowboy wereld; er is ook een middeleeuwse wereld en een Romeinse wereld. In die werelden mogen de toeristen de cowboys dood schieten, de ridder doodsteken en de Romeinen wurgen: het zijn toch maar poppen, die 's nachts weer ge repareerd kunnen warden. In Dis neyland gaat het, iets onschuldiger. ook i toe. Het gaat natuurlijk mis; de com puters komen in opstand; de poppen zijn niet meer in te houden en schie ten terug. Ridders muiten, de Ro meinse slaven wurgen hun meester* en alle toeristen gaan er aan. Het verhaal is zo onwaarschijnlijk dat het leuk had kunnen worden. Ik vond het eigenlijk niet zo leuk. Het verhaal was slecht uitgewerkt, er werd voor Amerikaanse -begrippen erg stereotiep geacteerd (wat is er toch met Yul Brynner aan de hand?) en was er in heel Hollywood nu wer kelijk niemand te vinden die het ge heel wat aannemelijker en vooral ook vlotter in elkaar had kunnen zetten? JAN VAN WIERINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 19