Films met Marlon Brando
in nieuwe televisieserie
Leuke parodie op Sara Bernhardt
de ABN
...en gisteren
RADIOPROGRAMMA
TV morgen]
DUITSE TV
Herman van Veen zet
Een goede bank
heeft voor u spaarbiljetten
die groeien van fioo,- naar f160,-
(in vier jaar, elf maanden
en vier dagen)
een goede grote bank
KEERPUNT
op de grammofoonplaat
veelbelovende artiesten
WOENSDAG 26 JUNI 1974
Sarah Bernhardt werd geboren in
1844. Ze kreeg haar opleiding, als
Je dat zo mag noemen, in de pe
riode van de hogromantiek ook
in het Franse theater. In haar
lange en ook internationale car
rière was zij het absolute hoogte
punt van die romantische acteer-
trant We kunnen daar nu wel
hartelijk om lachen, maar uitge
storven is die trant nog bepaald
niet: als Je sommige acteurs en
actrices Ko van Dijk in som
mige rollen, Caro van Eyck te
gen het licht houdt kun Je er de
sporen duidelijk van
en in Frankrijk leeft die traditie
nog weer duidelijker voort.
Daar is ook de parodie, die Pierre
Spivakoff maakte op haar acteer-
tranit en die van die hele époque,
een aanzienlijker amusanter ver
schijnsel dan hier: wij vinden het
wel aardig, maar nou ook weer
niet zó aardig. En zeker niet wan-'
neer het twee in de tijd korte,
maar naar het gevoel eindeloze
eenakters lang duurt.
„Délirante Sarah" (dat betekent
extatische of raaskallende Sarah,
en niet „verrukkelijke" Sarah
zoals de programmatoelichting
wil) is gebaseerd op twee eenak
ters die Sarah zelf schreef: /en
melodrama over overspel, eer en
trouw „L'aveu", uit 1888, en „Du
theatre au champ d'honneur", een
militaristische draak die Sarah in
1915 in Amerika als propaganda
stuk speelde. Geen stukjes om se
rieus op in te gaan: het zijn ook
maar vehikels voor de persiflage
van Spivakoff, die er in Parijs
een enorm succes mee had en nog
heeft.
In een piepklein, overgevuld thea-
terdecortje persen vier acteurs en
een actrice de handeling, ze kun
nen zich haast niet bewegen en
dat maakt de oververhitte gebaren
en het driftige heen en weer-ge-
loop op zichzelf al komisch. Er
worden een paar rollen (met Sa
rah zelf te beginnen: door Spiva
koff) in travesti gedaan, licht en
geluid zijn overdadig kortom
een zeer luide en lawaaiige toe
stand.
Na Mickery, waar het in premire
ging, tot en met zaterdag. Zondag
en maandag in De Lantaren (al
leen L'Aveu)en dinsdag en woens
dag in het HOT.
NEDERLAND 1
17.00 Vakantie-sprookjesboek (NCRV)
17.10 Werkwüier (NCRV)
17.25 NCRV-Poppenkast (NCRV)
18.45 Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van gewest tot gewest (NOS)
19.20 Vrijwilligers in de akkerbouw (Socutera)
19.25 W K. Voetbal '74 (in de pauze: PvdA (PoL part.) (NOS)
21.20 Journaal (NOS)
21.40 Panoromiek (NOS)
22.05 Den Haag vandaag (NOS)
22.20 WJc. Voetbal '74 (NOS)
22.50 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
15.45 W.K. Voetbal '74 (NOS)
18.45 Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De Jonkvrouw van Avignon (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Marta Larsson, tv-spel (NCRV)
21.30 De Fins-Russische zanger Viktor Klimenko (NCRV)
Muzikale ontmoeting met de Fins-Russische zanger
Viktor Klimenfco. HU zingt onder meer: „FareweH, on
the steppe", „Bessarabien", „Bublitski" en „Those were
the days".
21.50 Kenmerk (IKOR-KRO/RKK)
22.15 Journaal (NOS)
U heeft gisteravond in
deze rubriek als laatste alinea
kunnen lezen: Helen, een
vrouw van deze tijd". Naarma
te deze serie vordert blijkt
steeds duidelijker dat de episo
des van onze vaderlandse serie
„Waaldrecht" niet meer zijn
dan de stramme vingeroefenin
gen van een pianoleerling die
nooit verder zal komen dan
"Moe, er ligt een kip in het
water." Dat was vervelend
voor de auteur van de
laatste aflevering van Waal
drecht die het zich persoonlijk
heeft aangetrokken, hoewel ik
verzuimd had hem bij name te
Ik werd opgebeld door André
Kuyten, die verantwoordelijk
was voor de afgelopen zaterdag
uitgezonden episode van deze
quasi-Nederlandse werkelijk
heid. Waar hij zich vooral aan
stoorde was dat ik had ge
schreven dat het met Waal
drecht nooit goed zou komen.
Men lette op het woordje nooit.
Welnu, ik geloof nee, ik ben
er van overtuigd dat Waal
drecht inderdaad nooit een
echt goed dramatisch program
ma zal worden, omdat er een
voudig een aantal primaire
voorwaarden aan ontbreken.
Een jaar of drie geleden is
deze serie opgezet door Her
man Fortuin als werkwinkel
voor Nederlandse auteurs om
zich te bekwamen in het
schrijven voor televisie. Een
mooi, want tot dan toe nog
niet op poten gezet plan
méér: zodra de VARA een
paar scenario's binnen had
moest er zonodig worden uitge
zonden.
En hier kom ik terug bij mijn
(door de ttchniek verhaspelde)
vergelijking van gisteren: tus
sen een goed idee en een nave
nante verwerkelijking blijkt
kennelijk op televisie-drama
tisch niveau een kloof te gapen
die alleen maar door het „ik
vind Jou goed, hoe vind Jij
mij "-syndroom overbrugd
schijnt te kunnen worden.
Om het dan nog maar een
keer heel simpel te vertalen:
voorlopig blijkt er in Neder
land geen schrijver aanwezig
te zijn die kans ziet een ver
haal te maken in de orde van
„Helen, een vrouw van deze
tijd".
Het merkwaardige is dat, naast
alle uitnemende voorbeelden
van goed Engels televisiedrama,
waar wij ons als Nederlanders
aan plegen vast te klampen, er
ook een paar afgangen zijn,
die ons althans voor een
verr e toe komst misschien
weer moed kunnen geven.
In het over het algemeen slim
aangekochte Engelse program
ma detoneert volgens mij bij
voorbeeld de zondagavondse
reeks „De rivalen van Sherlock
Holmes": een krampachtige
poging om de onder gaslicht
gepleegde misdaad te recon
strueren; maar ook de vorige
week door de VARA gestarte
serie „Landleven", waarin op
omzichtige wijze de pastorale
ellende van Brittanniëó wordt
uitgemeten is onder de maat.
Het zijn twee series waarvan
de aankoop discutabel gesteld
kan worden, maar ze hebben
op de meeste Nederlandse
reeksen voor, dat het acteren
althans niet op acteren lijkt.
Om terug te keren tot de barre
werkelijkheid: in VARA's Ach
ter het Nieuws liet Ian Smith
nog een keertje horen dat
Rhodesië niet zonder slag of
stoot aan het zwarte gevaar
zal worden overgeleverd. Hij
kon zelfs, in de verleden tijd
sprekend, zeggen: „Wfj hadden
de gelukkigste zwarte bevolking
van de wereld". Overigens
kreeg die zwarte bevolking niet
de gelegenheid om te zeggen
hoe gelukkig zij was. Omdat er
geen camera in een zwart
kamp stond opgesteld om opi
nies te registreren.
De ontsnapping naar het Jaar
1935 om een zeer dunne Char
les Laughton te zien in „Rug-
gles in America" bracht alles
eigenlijk weer in perspectief:
het leven is een stupide droom.
H. J. OOLBEKKINK
WOENSDAG 26 JUNI 1974
HILVERSUM I
18.00 Nieuws. 18.11 Dinger
dag. P.P.: 18.20 Volkspartij -
held en Demokratie. E<
(S) Wij hebben een woord
Klankbord. 19.10 Sch!
"i!
tespeling,
.9.45 Bijbelstu-
(S) Het geslacht
van Oarderen, serieh
formatie en reveil. 21.10 (S) Qram-
mofoonmuzlek. 21.15 Meditatie.
TROS: 21.30 (S) Specialiteiten k la
carte. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualltei-
ten. 22.50 (S) Zo tegen twaalfven.
gevarieerd programma. 23.5524.00
Archief. 18.30 Nieuws.
van Groot-Brittanlë. R.V.U.: 19.1
praatje. 8.30 Nieuws. 8.36
de huisvrouw 8.45
de vrouw. 9.20 (S)
i: programma voor
(S) Wee as Filharmo
nisch Orkest: klassieke muziek. 10.30
Nieuws. 10.33 (S) Radio Symfonie
Orkest Frankfurt: klassieke muziek.
11.30 Hier en Nu - special. 11.55 Me
dedelingen. 12.00 Zingen met Cecilia:
volksmuziek. 12.15 Kinderliedjes
12.26 Mededelingen t.b.v land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S)
Hier en Nu 12.53 (S) .Middagpauze-
dienst. 13.13 (S) Draaischllf. 15.00
(S) Klassieke pianomuziek 15.30
line. 17.00 Voor
Nieuws. 17.32 (S) Hier en Nu.
HILVERSUM III
TR06: 7.02 Drie op Je boterham:
Vaak 's ochtends, met o.m. verkeers
informatie. KRO: 9.03 Pep on drie.
daan....Serie programma's
kind in onze samenleving. NOS: 19.50
Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws.
20.05 (S) Holland Festival 1974: Re
sidentieorkest met mannenkoor en
solisten: klassieke muziek. 22.30 (S)
Musica Nova: hedendaagse muziek.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.02
(S) Drie loopt achter. Tussen 19.25
—21.25 W.K. Voetbal 1974: flitsen
van 3 wedstrijden in de 2e finale
ronde. (Indien Nederland speelt vol
ledige uitzending) 20.02 Woensdag
III: lichte platen, sport en actualitei
ten. <22.55 Mededelingen. 23.02 W.K.
Voetbaljournaal) 0.02 (S( Metro's
Midnight Music. 1.02 (S) Take it
easy. 2.02 Het donker lacht. 4.02—7.00
De Felix Meurders' Methode.
DONDERDAG 27 JUNI 1974
11
(S) Drie
(S) Drie tui
op verzoek.
de middag, met
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend-
AVRO:
gymnastiek. 7.20 (S)
plaatje. 8.00 Nieuws. 811 AVRO's Ra
diojournaal 8.21 (S) Dag met een
plaatje. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Een
duik in de Jaren 30 9.35 Waterstan
den. 9.40 De Nederlandse schoolradio.
10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 (S
o) Arbeidsvitaminen, popu-
^ekp 1 atenp rog ra mnu
- -_l 11.4311.05 Radio
(S) Rondom Twaalf
Groenteman en om 11.55 Beursplein
5. 12.30 (S) AVRO's wekelijkse sportre-
vue. 13.00 uur Nieuws. 13.11 Radlo-
13.21 (S) Het Ensemble Die
15.3019.00 Nos-n.
van Frankrijk). NOÖ: 16.08 De Hit-
meesters: De daverende dertig.
NEDERLAND I
NOS: 18.46 (K) Fabeltjeskrant. 18.55
(K) Journaal. E.O: 19.06 (K) Cam
ping *74: kinderpuDgramma met aansl.
Fanfaremuziek. NOS: 20.00 (K) Jour
naal. E.O.: 2020 (K) Camping '74: ge
varieerd programma. VPRO: 22 00 (K)
De man achter de film: serie fllmpor-
tretten. NOS: 23.10-23.15 (K) Journ.
NEDERLAND II
NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55
(K) Journaal. KRO: 19.05 KRO-C1-
NOS: 20.00 (K) Journaal. KRO:
WOENSDAG 26 JUNI 1974
DUITSLAND I
18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn-West-
falen. 18.10 (K) Stimme des Blutds.
3.40 (K) Aktualltelten. 19.20 (K)
22.00 (K) WK voetbal.
23.00 (K) Journaal, kommentaar en
(S) Preludium: klassieke (K) Informatie
woord.
muziek (gr.) 7.30 Nieuws 7.41
Hier en Nu 7.55 Aangestipt: pro
grammaoverzicht. 8.00 Te Deum Lau-
damus: gewijde muziek. 824 Op de
18.25 (K) lm Auftrag von Madame,
tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30
Informatief programma. 20.15
(K) Journaal.
naai. 22.00 (K) Liefdadigheidspro-
Marlon Brando als Mexicaanse rebellenleider in 'Viva Zapata'
Algemene Bank Nederland
dank zij de samengestelde interest van jaarlijks
Bovendien verschuift uw inkomstenbelasting, wat fiscaal voordeel
kan opleveren. Elkkantoorvan de ABN kanualle inlichtingen verstrekken over
de financiële voordelen van het ABN Spaarbiljet 1974/79.
(en niet alléén voor spaarders)
Cabaretier Toon Hermans was gisteren te gast bij de leerlin
gen van de Toon Hermans-school in Ede. Ter gelegenheid
van het vijfjarig bestaan van de school werd daar een kinder
boerderij geopend. Toon Hermans had tot taak om voor alle
dieren een naam te verzinnen. Na dit karwei brachten Toon
en de kinderen een hiep-hiep-hoera uit op de dieren.
De KRO, de omroep die dank zij Fred Bredschneider zoveel
filmcycli in zijn kijkmenu stopt, gaat na beëindiging van de
Charles Laughton-serie op 23 juli met Cecil B. de Mille's "Het
teken des kruises" onmiddellijk al de dinsdag daarop met een
nieuwe reeks beginnen. Deze zal zijn gewijd aan één van de
meest besproken en halsstarrige Hollywood-acteurs van de
laatste kwart-eeuw, de in april vijftig jaar geworden eeuwige
"angry young man" Marlon Brando.
Uit de ruim dertig films, waarin hij
sinds zijn debuut bij Fred Zinne-
mann in "The Men", bijna 25 Jaar
geleden speelde, zijn er negen gese
lecteerd. De oudste is Elia Kazans
"Viva Zapata" uit 1952, waarvoor
Brando evenals een Jaar later voor
"Julius Caesar" (als Marcus An to
ni us) de hoogste Britse filmonder
scheiding (van de BFA) kreeg. De
meeste recente is "A Countess from
Hongkon". waarmee Charles Chap
lin in 1966 zijn carrière als regis
seur én acteur definitief afsloot.
Het blijft natuurlijk Jammer, dat
so n keuze altijd willekeurig moet
zijn. omdat een aantal films om al
lerlei redenen niet beschikbaar is:
geen geschikte kopie, de rechten
verlopen, of nog in bioscooproulatie.
Zo ontbreekt bijvoorbeeld Elia Ka-
sans verfilming van Tennessee Wil
liams' "A streetcar named Desire",
waarin Marlon Brando eigenlijk
voor het eerst zijn mompelende
„method"-stijl demonstreerde als
de bruut Stanley Kowalski, een
creatie waarmee hij overigens vijf
Jaar eerder, in 1947 op Broadway al
triomfen had gevierd. Ook "On the
Waterfront", eveneens van Kazan,
de film die Brando in 1954 zijn eer
ste Oscar bezorgde, is niet in de
komende KRO-cyclus opgenomen.
Maar de veelzijdigheid van het sug
gestieve acteertalent Marlon Brando
komt vooral wat de Jaren vijftig
betreft toch wel bevredigend tot ui
ting.
Op 30 Juli begint de serie met de
Stanley Kramer-produktie "The
wild One", geregisseerd door de
Hongaar Laszlo Benedek. waarin
twee Jeugdbendes op motorfietsen
een stadje terroriseren. Brando is
de leider van één ervan en de nogal
rauwe film stuitte in 1954 vrijwel
overal, ook in ons land, op keu
ringsmoeilijkheden die we ons nu
amper kunnen voorstellen. In onze
bioscopen kwam hij pas in 1957 in
vertoning.
Op 6 augustus is Joshua Logans ro
mantische film "Sayonara" aan bod,
daterend uit 1957, met Marlon
Brando als een luchtmachtofficier,
die verliefd wordt op een Japanse
actrice. De week daarop is hij een
Amerikaanse ambassadeur in de
film "The ugly American" (Oproer
in het Verre Oosten") uit 1963 van
George Englund. En op 20 augustus
speelt Brando in Kazans verfilming
van John Steinbecks roman "Viva
Zapata" (1952) de dynamische
Mexicaanse rebellenleider. De dins
dag daarop kan men hem in een
kostelijke vermomming zien als Ja
panse tolk in Daniel Manns film
versie van Vera Sneiders boek en
John Patricks toneelstuk "Teahouse
of the August Moon" met Glenn
Ford. En op 3 september de musical
"Guys and Dolls" van Joseph L.
Mankiewicz naar een ander Broad-
waysucces, gebaseerd op de New-
yorkse verhalen van Damon Ru-
nyon, waarin Marlon Brando als
aartsgokker het aanlegt met Heils
soldate jean Simmons om Frank
Sinatra van de financiële ondergang
te redden.
Op 10 september speelt Brando een
zwerver in Sidney Lumets verfil
ming van Tennessee Williams' to
neelstuk "Orpheus Descending", in
1959 onder de titel "The Fugitive
Kind" ("De man met het slange-
vel") in circulatie gebracht. Heftige
dramatiek met Anna Magnani en
Joanne Woodward. De week daarop
is Brando weer een diplomaat met
Sophia Loren als partner aan boord
van een luxueuze oceaanstomer in
Chapllns zwanezang "A Countess
from Hongkong". En de serie wordt
op 24 september afgesloten met
"The Young Lions" met Brando als
een helblonde nazi-officier in de ver
filming van Irwin Shaws oorlogsro
man uit 1958 door Edward Dmyt-
ryk.
De TROS-radio zoekt mensen die
na een moeilijke periode een ingrij
pende verandering in him leven
hebben meegemaakt. Zo'n verande
ring aldus de omroep kan ontstaan
zijn door vrije keuze, maar ze kan
ook zijn opgedrongen De TROS
roept deze Nederlanders op voor het
programma „Keerpunt" van Dorith
Witte en Henk Krol dat komend
seizoen in première gaat. Zij die
een dergelijke persoonlijke ervaring
graag uit willen dragen moeten
contact opnemen met de TROS Ra
dio Postbus 450 te Hilversum.
Het bestuurscollege van de Biën
nale van Venetië heeft drie nieuwe
directeuren voor de verschillende
sectoren van het festival gekozen.
Luoa Ronooni is de 45-jarige nieu
we directeur voor theater en muziek.
Hij is acteur en regisseur.
De 44-jarige filmrecensent en au
teur van filmboeken Giacomo Gam-
bettd is directeur geworden van de
sectie füm en televisie en regisseur
Vittorio Gregoretti directeur kunsten.
Het zal de taak van de drie nieuwe
directeuren zijn de Biennale van Ve
netië uit het slop te halen waarin zij
is beland door aanvechting van sta
tuten. In 1973 leidde dit tot de orga
nisatie van een 'alternatief festival'.
Het Utrechts Symfonie Orkest
(USO) geeft in het kader van het
Belgisch Nederlands Cultureel ak
koord op zondag 7 juli een concert
in het Belgische Ardennenplaatsje
St. Hubert. David Zinman gaat mee
als dirigent en Daniel Waayenberg
treedt op als solist in Beethovens
Vijfde Pianoconcert. Het USO speelt
voorts de Ouverture Carnaval van
Dvorak en de Tweede Symfonie van
Brahms.
Het USO is voor het concert ge
vraagd in verband met een culturele
manifestatie die jaarlijks in St. Hu-
bert wordt gehouden. De manifestatie
heeft een veelzijdig karakter. Er
worden zowel jazz-concertcn gegeven
als kamermuziektritvoertngen en fol
kloristische presentaties.
UTRECHT Hariekijn Holland,
de produktiemaatschappij van Her
man van Veen, heeft twee grammo
foonplaten in de handel gebracht van
veelbelovende jonge kunstenaars, de
klaveoinist Ton Koopman en de lied
jeszanger Joost Nuissl. Herman van
Veen heeft daarmee een vijf Jaar
oude belofte ingelost, dat hij on
gesubsidieerd volstrekt authentie
ke figuren die bij de grote platen
maatschappijen dreigen te verdrin
ken. zo uitgebreid mogelijk begelei
ding wil geven op weg naar een
grotere bekendheid.
Op een persconferentie in het voor
malige gemeentehuis in Westbroek,
de huidige studio van Harlekijn
Holland, deelde producer Adrie Ver-
stUnen mee in het najaar nog drie
platen van waarachtige artiesten te
willen uitbrengen in de serie Harle
kijn Barok. Daarmee is niet gezegd
dat deze platen ook alleen barokmu
ziek brengen: de naam van de serie
is alleen gekozen omdat hij geopend
is met muziek van Ton Koopman.
Op de plaat van Ton Koopman
(prix d'excellence voor orgel en kla
vecimbel) staan klavecimbelwerken
van Sweelinck, Frescobaldt Ro6si en
Scarlatti.
Joost Nuissl, troubadour, is meer
een verteller die zich bedient van
middelen als een gitaar voor z'n buik,
wat hij verder niet zo van belang
vindt. Zolang dat mogelijk is, worden
de tekorten van de platen gedekt
door verdiensten uit optredens van
Herman van Veen.
Herman vertelde na de vakantie
zelf nog twee maanden in Duitsland
te zullen optreden. Verder is hij in
opdracht bezig met het schrijven van
teksten en met de regie voor twee
grote theaiterprodukties. Hij wil in
het najaar een derde gedichtenbun
del uitbrengen. In september 1975 zal
hij to NedeiiLand en Vlaanderen een
nieuw programma beginnen, dat twee
seizoenen moet draaien.
Recordvondst De Amerikaanseen
Mexicaanse autoriteiten hebben gis
teren beslaggelegd op de grootste
hoeveelheid marihuana uit de ge
schiedenis van hun strijd tegen de
handel in narcotico. De confisqueer
den 42 ton die in een geheime holte
onder een betonnen vloer in een ma
gazijn in de grensplaats Mexicali
lagen. Een Amerikaanse woordvoer
der schatte de marktwaarde van de
vondst op 23 miljoen dollar (69 mil
joen gulden).