-Jungle Opera van aap v.d. Merwe BRAVO'S VOOR THERESA BERGANZA Popfeest in Hilversum -ELLEN EDINOFF: PUUR EN ZUIVER Onedin-actrice in Nederlandse film TV morgen] ^DINSDAG 25 JUNI 1974 uidelijk enthousiasme barstte los de zaal van het Congresgebouw de laatste aria, die de bekende paanse mezzosopraan Theresa Ber- uiza tijdens haar optreden in Den aag ten beste gaf. De onvermoei- ire bravo-roepers wilden haar na :n toegift, de bekende Habanera it Carmen, nog nauwelijks laten heresa Berganza is dan ook niet lleen een formidabele zangeres met >n niet eens zo grote, maar slanke i vooral in het midden- en het ge register prachtige sonore stem. Ij is bovendien een zeer innemen- podiumpersoonliikheid. die het leit al bij haar eerste buiging ge- onnen heeft. Wat de PWA-zaal >hter vooral enthousiast maakte, waren haar vertolkingen van twee aria's uit „La vida breve" van Ma nuel de Falla. Hier werd haar na tuurlijke muzikaliteit verdiept door een donkere vocale gloed, die niet anders dan Spaans kan zijn en misschien alleen door Spanjaarden zo gebracht kan worden. In twee aria's uit Mozarts „La cle- menza di Tito" bleek, dat zelfs een voor dit soort repertoire als gescha pen stem soms zijn technische pro blemen heeft, vooral in de soms wat onbeheerst uitschietende colora turen. Maar als totaal deed dit nauwelijks af aan de grote kwaliteit van deze zang, die niet altijd even verfijnd werd begeleid door het Concertgebouworkest met Jean Four- net als dirigent. Fournet kan het orkest echter wel degelijk subtiel laten musiceren. Dat had hij al aan het begin van de avond bewezen in een lichte, charmante realisatie van Mozarts „Linaer" symfonie KV 425. Zijn ge baar is zelden exuberant, maar sug gestief tekenend en zo'n weliswaar niet diepgravende, maar gezond- muzikale en perfecte realisatie heeft zijn eigen bekoring. Merkwaardig, dat een door en door Franse musicus als Fournet Mozart eigenlijk veel „Franser" dirigeert dan Roussels vierde symfonie. Of eigenlijk ook niet zo merkwaardig. Albert Roussel, generatiegenoot van Debussy en Ravel en door beiden wel wat erg sterk overvleugeld, is afkomstig uit een van die rokerige Noordfranse fabriekssteden en schrijft in zijn latere werk een hoe kige neo-klassieke stijl, die soms meer Vlaams dan Frans aandoet. Maar al is Roussels compacte, zeker niet licht aansprekende stijl vaak sterk motorisch, zij kent toch veel momenten van een echt Franse helderheid en lichtheid het ge wichtloos voorbijflitsende scherzo en deze monumenten werden door Fournet en het orkest veel te veel genegeerd. Wel waren er in de zeer persoonlijke lyriek van het langza me deel momenten van intense spanning, maar vooral ritmisch rommelde deze vertolking te veel, en het ritme is bij deze, na veertig Jaar nog oer-vitale muziek, essen tieel. Vieuwe Komedie brengt: AMSTERDAM De eerste opnamen voor een nieuwe Ne derlandse speelfilm, 'De 5 van de 4-daagse', worden vandaag in Amsterdam gemaakt. De film, "bedoeld voor 'jong en oud' wordt geproduceerd door Burgwalfilms van de cineast René van Nie en naar ver wacht begin oktober uitge bracht door City Filmverhuur. Voor de hoofdrollen in de film, die gaat over de verdwijning en vondst van 'De venus van Lombardi', zijn aangetrokken de Engelse actrice Jessica Benton en de Nederlanders Johnny Kraaykamp, Jon Blu- ming, Arnie Breedveld. Jan Blaaser en René van Asten. Verder spelen o.a. mee Leen Jongewaard, Patricia Orlow en Eli Asser. De opnamen worden gemaakt in Amsterdam, de strafgevangenis in Leeuwarden en tijdens de Vierdaagse in Nijmegen. Jessica Benton is in ons land bekend door haar rol in de Onedin-televisieserie. De Engelse actrice volgt speciaal voor deze film een spoedcursus Nederlands. Op deze foto po seert Jessica (tweede van rechts) samen met Corry (de zangeres). Jon Bluming en René van Asten. HILVERSUM Twaalf één stuk zal er op 18 Juli in heit Ge meentelijk Sportpark in Hilversum muziek worden geboden voor maxi maal 20.000 liefhebbers. Dit zomer- concert is georganiseerd door Mojo- concerts en Wim Bosman. Zij hebben meegedeeld, dat op het festd/val in Hilversum zullen optreden. The All- man Brothers, Vatn Morrison and The New Caledonian Soul Express, In het kader van het Holland Fes tival brengt de NOS-radio morgen avond om 20.05 uur via Hilversum II een rechtstreekse uitzending van het concert dat Het Residentie Or kest onder Jean Martinon in het Congresgebouw te Den Haag geeft. Medewerking aan de avond verle nen de solisten Philip Langridge (tenor) en Martha Age rich (piano) en het Mannenkoor ..Die Haghe Sangers". Op het programma staan werken van Franz Liszt. Nederland I NCRVO 17.00 (K) Vakantie-sprook jesboek. 17.10 (K) Werkwijzer. 17.25— 17.45 <K) NCRV-Poppenkast. NOS: 18.45 (K- Fabeltjeskrant. 18.55 <K) Journ. 19.05L (K) Van Gewest tot Ge west. 19.20 (K) Socutera: Vrijwilligers in de akkerbouw. 19.25 (K) WK Voet bal '74. (In de pauze: Politieke Partij en: de Partij van de Arbeid). 21.20 (K) Journ. 21.40 (K) Panoramlek. 22.05 Den Haag vandaag. 22.0 (K) WK Voet bal '74: samenvattingen. 22.5022.55 (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45—17.45 (K) WK Voetbal '74 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) De Jonkvrouw i Avignon, tv-serie. NOS: 29.00 (K) 22.15—22.20 (K) Journ. Doobie Brothers, The Mahavfchnu Orchestra met John McLaughlin en Jean-ILuc Panty, Alquin en Earth and Fire. Twee dagen later wordt het zomen-concern, met dezelfde artiesten herhaald in het Knebworthpark bij Landen. Geen Wagner in Israël TEL AVIV De gemeenteraad van Tel Aviv heeft dezer dagen met 6 tegen 4 stemmen besloten aan het Filharmonisch Orkest van Israël te vragen geen werk van Richard Wagner te spelen op het concert dat het morgen in Tel Aviv geeft. Wagner was op het programma gezet omdat men meende dat de opvatting achterhaald was dat de componist gold als een van de bezielers van het nazisme. De Israëlische kranten hadden geschreven dat veel toegangsbe wijzen waren verkocht omdat Wagner op het programma was 8 DUITSE TV DINSDAG 25 JUNI 1974 DUITSLAND I 18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn-West- falen. 18.10 (K) Elefantenboy, tv-se- rle. 18.40 (K) Aktualltelten. 19.20 (K) Motlv Llebe: tv-serle. 20.00 (K) Journaal en weeroverzlcht. 20.15 (K) Show lm Dienst, film. 21.00 (K) Ta- NEDERLAND I 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De verschoppeling, jeugdserie (VARA) 19.30 De eilanden van de rode vogels, natuurserie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Accordeola. licht muziekprogramma (VARA) Muziekprogramma ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Jan Gorissen als orkestleider. In deze herhaling van 13 februari treden het accordeonorkest Accordeola met zang van Max van Praag en Melodieën, expres met de Spotlights en de Floodlights op. Voorts verlenen onder anderen medewerking: Johnny HoLs- huysen, Johnny Meijer, Harry Moaten en Jaap Valk hof 21.05 Gerard Cox en Louis van Dijk (VARA) Gerand Cox, aan de vleugel begeleid door Louis van Dijk, zingt: „Dodelijk zachtjes", ,,'t Spinnetje"; ,J>e eerste klant": „Als je overmorgen oud benit"; ,Jk ben niu dertig, ik ben oud"; „Doodgaan in de zon"; ..Droeve Liza"; .Naar buiten". 21.30 Landleven: de gezusters Sullens (VARA) 22.20 Achter het Nieuws (VARA) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND U 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De Voetbalkwis (KRO) 19.30 De Melchiors. tv-serle (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Ruggles in Amerika, speelfilm met Charles Laughton (KRO) 21.50 De Karma ten zün al 1000 jaar communist, documen taire (KRO) Documentaire over de Karmaten, een Arabisch volk dat al eeuwen volgens oer-commumistLsche principes leeft In de ontoegankelijke bergen van Zuid-Jemen. 22.35 Den Haag vandaag (NOS) 22.50 Jourraat (NOS) l ...eA7 gisteren i Ja, wat moet Je er nou eigen lijk mee aan? De kwestie Den nendal werd gisteravond in AVRO'S Televizier Magazine weer een paar minuten behan deld. En bij elk televisiebeeld dat wordt vertoond, bij elk woord dat ter begeleiding wordt gesproken, krijgt de niet rechtstreeks betrokken kijker steeds meer het gevoel weg te zakken in een moeras waar recht en rede al lang geen toe gang meer hebben. In het begin van de uitzending opnieuw een gesprekje met de groepsleider die vorige week in Hier en Nu al van een onge schakeerd taalgebruik had doen blijken en die nu kans zag in omtrent driekwart minuut weer vijftien maal het tussenvoegsel „dus" uit te spreken, zonder verder noemenswaardige ver duidelijking in de positie en ideeën van de staf te kunnen aanbrengen. En dan was er een vader die, achter het stuur gezeten van de auto waarin hij zijn kind zelf naar een andere inrichting ging overbrengen, tijdens het interview door smart overmand werd en even moest huilen. Je hoort bet die wakkere Jongens van Televizier denken: „Lekker shotje, mooi close gedaan, pats, we zitten gebeiteld vanavond". En dus gooien ze die snikkende man op het scherm, alsof het begrip privacy de paskwil is waar nieuwsforceerders het te vaa voor aanzien. Het is, met Televizier Magazine toch al niet zelden een kwestie van over toppen en door dalen Je kunt het wel de meest onevenwichtige nieuwsrubriek van de vaderlandse televisie noemen: soms borrelt het zweet in Je handen vanwege het gebrek aan smaak (om over goede smaak maar te zwij gen) dan weer komen ze met een onderwerp dat met speels gemak voor een aantal minu ten puur kijkplezier zorgt. Erg leuk en erg goed was bijvoorbeeld het bezoek aan de sigarenzaak van doelman Jan Jongbloed (Michels eigen laat bloeier) waar keepersvrouw Dien nu het beheer voert en tegen meelevende klanten aar dig moet blijven. Prachtig, zo'n kiek van een man in stofjas die op wat-heb-ik-je-altijd-ge- zegd-toon zijn onbetwistbaar oordeel over Jongbloed ln drie woorden geeft: „Dertien Jaar miskend".. En de manier waarop Dien Jongbloed alle hijgerige grapjes over het bezoek van de spelers vrouwen aan Hiltrup relati veerde was van uitnemende klasse. Ze zei: „Ik ga woensdag effe naar Gelsenkirchen, hand in hand met Jan door de cata comben lopen; da's veel apar ter dan op voorbedachte rade komen". Dat is (door de alerte beelden van zo'n niet uit haar voegen te krijgen Amsterdamse vrouw) televisie maken; dat is mensen leren kennen. Drie vrouwen in de zon op een haveloze stoep zittend. Twee van hen aan het woord. Over Klarendal, de Arnhemse wijk waar sinds 1970 ruim honderd huizen zijn afgebrand. Ook dat was gisteravond Televizier en ook dat werd een onderwerp dat het totaal-generaal van deze rubriek toch een gunstige score verleende. Omdat die twee, zonder in zelfbeklagerig gejammer te vervallen, Heten horen en zien wat wonen in een wegwerp wijk betekent. Voor honderd tot tweehonderd gulden kun Je in Klarendal ie mand vinden die je huis in brand steekt om de gemeente te dwingen Je beter onderdak te verschaffen. Welvaart en welzijn blijken toch voor ver bijsterend veel mensen Inhoud loze woorden te zijn. Een paar regels nog over de enige andere wezenlijke bijdra ge tot een maandagavond tele visie: „Helen, een vrouw van deze tijd" Naarmate deze serie vordert wordt het steeds duide lijker dat de episodes van ons Nederlandse „Waaldrecht" niet meer zijn dan de stramme vin geroefeningen van een piano leerling die nooit verder zal komen dan „Moe er ligt een kip in het water". INVALLER DINSDAG 25 JUNI 1974 HILVERSUM I 17.56 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Mens en politicus. 18.40 Tout 4 toi, door Jan Brusse, 19.05 (S( Y'All come, Country en Westernprogramma. 19.30 (S) gevarieerd programma. 19-30 Min dochter Muriel, trip 20.00 Kwispel. 21.00 Neem nou... door Sieto Hoving. 21.10 Met muziek op stap. vogel in dé wei. 23.5524.00 HILVERSUM II Nieuws, en 9.00 Van alle thuis.) 9.35 Waterstanden. Schoolradio. 10.00 (S) Radloweekblad. 11.00 Nieuws. 11.03 (S) Melodleënboe- 16.03 (S) Baken ■pel. 17 2: IS) Uit van Paul Godwin. HILVERSUM II B.50 (S; Lichte zang. 19.20 (S) Zin in muziek: TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont- bijt-Soos. (7.30 Nieuws. 7.41—8.00 Aktua. 8.30 Nieuws. 8.368.45 Gym nastiek voor de huisvrouw.) ïo.OO (S) Voor de kleuters. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Sphinx, programma voor de 11.30 Aktua. KRO: 11.45 e- L°Pr?8ramma. 11.55 Mededel Ln- 12.00 (S) Van twaalf tot twee: pauzeprogramma met om 12.26 UOU.IB gcvcu ue i/wn UUI1 1V.OM T IHOl om 1Z.ZÖ Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Medelingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Echo Nieuws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) (S) Moderne kamer- --id.uu muziek. 23.15 (S) Klassieke orgelmu- Meer over minder: stem van de spre- zlek. 23.5624.00 Nieuws. „Uitzending HILVERSUM III 13.00 Raden NOS: 14.10 iicderlanse voiki volksgebruiken. 14.30 uuuuciiicia. n.u o uitzending »aii het Ned. Israëltisch Kerkgenoot schap. Overheidsvoorlichting: 17.20 Samenwerking ontwikkelingslanden. NOS: 17.30 Nieuws. NCRV: 17.32 Hier der. NOS: 22i55 Mededelingen 23.02 HILVERSUM III 0 (KI petenwechsel, film. 22.25 (K) W.K. (S) In de kleine voetbal. 22.55 (K) Journaal, kom- Hans Hamburger 2.02 (S> Kees AVRO: 7.01 Drie op Je boterham. DUITSLAND II 17.40 (K) Voetbal magazine. 18.25 (K) Die Follyfoot-Farm, tv-serle. 19.00 Journaal. 19.30 (Z/W) Das Ver ratertor. speelfilm. Aansluitend: <K( Filmtips. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Informatie en meningen. 22.00 WOENSDAG 26 JUNI 1974 HILVERSUM I 25 JUNI (K) Korte films. 22.40 (K) Journaal. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- meesters IL populaire verzoekplaten. 11.03 Drie draalt op verzoek: Postbus 700. 12.03 Radiojournaal. 12.05 (S) Drie tussen de middag. 14.03 Pop-Kontakt I. 16.03 Pop-Kontakt II. (NOS: 15.55 WK. Voetbal. 16.03Z16.50 Idem.) .03 Radiojournaal. 17.06 De Hit- Hawkwind'n gebeurtenis Den Haag Hawkwind Ss zonder twijfel de beste „space-rock"-forma- üe van het ogenblik. Als concertbe zoeker wordt Je vanaf het begin van een Hawkwind-concert meege nomen in een nog niet geëxplo reerd, dynamisch en futuristisch tijdperk, dat geloofwaardig wordt gemaakt door Hawkwinds muziek en alles wat er omheen visueel ge beurt. Het vlekkeloze concert in een redelijk bezette kleine zaal van het Haagse Congresgebouw bevatte alle "aperte" ingrediënten van een smaakvol Hawtkind-optredlen. Een op constant hoog peil spelende band. bestaande ui wee syndhroou opererende drummers, twee gitaris ten, een sublieme toetsenman (die ook viool speelde), een congo-speler. een blazer en met als klap op de vuurpijl: de elegante danseres Sta- cia. Stacia is haar carrière als ballet danseres misgelopen, gracieus, angst aanjagend, hypnotiserend springt of zweeft ze over het toneel, danst een afwisselend tedere of agressieve pas de deux met deals angstaan jagend monster verklede blazer. Ze zet de loeiharde en/of (met fanta sierijk synthesizerspelgemarkeerde ingetogen futuristische „spacerock" luister bij. Verder een sublieme lichtshot met „Openbaar Kunstbe- zif'-adhitige dia's en films op het (maanlandschappen etc.) op het doek. Een soort totaaltheater, met een dynamiek en intensiteit ge bracht, dat het met gemak de volle anderhalf uur boeit. Vlekkeloos werd een groot aantal nummers van de elpees gespeeld, de toegift was (zoals gebruikelijk) Sil ver Machine". Hawkwind: vanavond in Amsterdam (Conoertgebouw) en woensdagavond in de Doelen (Rot terdam). Een gebeurtenis die niet gemist mag worden! LEZERS SCHRIJVEN: Jean Martinon Ron Harms in het Leidsch Dag blad van vorige week: „Het Residen tie-Orkest heeft volgens hem een ty pisch Duitse klank: pas over enkele Jaren zullen de Hagenaars Franse werken kunnen spelen zoals het wer kelijk moet". Het heeft er veel van alsof Jean Martinon zichzelf op de voorgrond wil plaatsen als de man, die nu eensDe klank van een oikest, ook van het Residentie-Orkest, is toch afhankelijk van het werk, dat onder een bepaalde dirigent gespeeld wordt. Wat die Franse werken betreft b.v. „L'apprentd sorcier" van Paul Dukas en „Prélude l'après-midi d'un faune" van Claude Debussy bracht Het Residentie-Orkest met als diri gent Willem van Otberloo, die dit or kest op internationaal peil bracht; „Symphomie fantasfcique" van Hector Berlioz met als dirigent Guennady Rosjdestwenski, een van de grootste dirigenten van deze tijd. Deze en andere bekende leiders kunnen werken van welke nationali teit ook uitstekend ten gehore bren gen met een aan him opvatüng aan gepaste orkestklank. En nu maar af wachten wat voor goeds Jean Marti non met Het Residentie-Orkesct ons biedt. J. L. P. Zondag, Willinklaan 16, Oegstgeest. voor de gentleman-gangster, de harde industrieel, die op alle gebie den manipuleert in zijn zucht naar macht. In het dierenverhaal uit de Middeleeuwen, dat daar symbool voor staat, is het Cuwaert de Haas, die als slachtoffer fungeert van dat streven. Van de Merwe noemt zijn „Jungle Opera" van een Brech- tiaanse opzet. De Nieuwe Komedie houdt haar vormingsprodukties „De uitzonde ring en de regel" van Brecht, „Dis cipline moet er zijn", „Lachen in de baas z"n tijd" en „Waar schort het aan?" op het repertoire. Aan nieu we produkties in deze sector worden in oktober 'Nou, ons een zorg' uit gebracht, het onderzoek van een acteurscollectief naar het bejaar denprobleem en in november een eveneens collectieve prestatie in sa menwerking met Ben Bos. De leer ling wordt centraal gezet in „Scho lier". Hans Hermans, alias Victor Spoor, de romancier, heeft een toneelstuk „Wachtkamer" geschreven, dat zich bezig houdt met iemand, die zijn Jachtige werk met een hartinfarct moest betalen. Eric Oosthoek en Leo Beyers regisseren samen dit de buut voor de Nieuwe Komedie. Waaruit bestaat de vreemde ma gie, die van de danseres Ellen Edinoff uitgaat? Een kleine, vo gelachtige figuur, die kleine, vo gelachtige bewegingen uitvoert, langzaam, maar niet traag, een Japanse pentekening tot leven ge komen met nu en dan een hoekig gebaar. Ze doet nuchter bezien, eindeloos hetzelfde, deze avond, eigenlijk al Jaren lang. Maar Je kunt er naar blijven kijken, het houdt eens, haast afstervend, op, maar het zou ook kunnen door gaan, en Je zou blijven kijken. De tover van het theater, puur en zuiver. En een wonderlijke eenheid met de muziekjes van Eric Satie (prachtig gespeeld door Reinbert de Leeuw) waarin ook niets ge beurt, en die ook eindeloos kan doorgaan. Twee voorstellingen in het Hol land Festival, in de Amsterdamse Stadsschouwburg, zondagavond en vanavoond. 'n probleem op zichzelf want de Stichting Eigentijdse Dans, waarvan Koert Stuyf de leiding heeft, geeft maar enkele voorstellingen per Jaar, een paar in Carré, nu deze. De groep komt in ons land niet aan bod, en evenmin daarbuiten. Het is Jam mer, want door meer voorstellin gen zou de groep de blik meer naar buiten, naar een breder pu bliek kunnen richten: de blik is nu naar binnen gericht, wat er gebeurt is prachtig, maar het komt nu al jaren geen stap ver der. Dat wil zeggen: voor het pu bliek een mogelijke innerlike groei onttrekt zich aan overigens bewonderende waarnemer. De groep is in feite Ellen Edinoff, en de choreografie van Koert Stuyf. In bepaalde passages dan sen ook nog andere danseressen mee, maar haar techniek en voor al haar présence, verbleken bij die van Ellen Edinoff. In het HF-pro- gramma danst Ellen Edinoff haar fameuze „Seesaw" op de balance rende plank: grandioos. Nieuw is „Calico": soortgelijke bewegingen op de toneelvloer, betoverend. DURE KRUIK LONDON (AP) Op een veiling bij Christie's is gisteren een 14e eeuwse Chinese kruik uit de Mei p'ing periode verkocht voor 231.000 pond sterling. Dit is de op een na hoogste veilingprijs ooit betaald voor een kunstvoorwerp, schil derijen uitgezonderd. De achthoekige kruis is 43 centi meter hoog en gedecoreerd in blauw en wit. De Russische cellist Boris Perga- mensjtsjikaw heeft het Tsjaikowski- concours afdeling cello gewonnen. Een internationale Jury van 18 man onder leiding van de Russische cellist Daniil SJafran wees de 25-Ja rige cellist als winnaar aan uit de 12 finalisten. Er waren in totaal 46 deelnemers. De tweede prijs was eveneens voor een cellist uit de Sowjet-Unie, Ivan Monigetti. De derde prils was voor de Japanner Hirofoemi Kanno. van de Merwe gaat zich op terrein van de musical wagen zijn „Jungle Opera", waarin hij van het dierenépos de Vos gebruikt, om een aanval te doen op het van het moderne ka- Nieuwe Komedie zal deze musi- die onder meer negentien songs begin van het komend uitbrengen in de regie die de medewer- irs en actrices een combo. Reynaert staat Diana Rigg (beter bekend als Emma Peel uit de televisieserie 'De Wrekers') en haar echtgenoot, de artiest Menchem Guef- fen, hebben besloten om voorlopig, bij wijze van proef, ge scheiden te leven. Op deze (archief)foto het paar in geluk kiger dagen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5