Zaak-Wiersinga: leertuchtproces zit er niet in Kunnen we het aan? KERKDIENSTEN Nu nieuw team van deputaten x tzat av> 7 De Generale Synode van de Geref. Kerken heeft de vorige week voor de zoveelste maal ge sproken over de zaak van dr. H. Wiersinga, studentenpredikant te Amsterdam, en ze is weer niet tot een beslissing gekomen, wat misschien maar gelukkig is ook. Wie de verslagen van de synodezittingen leest, krijgt de indruk dat men over heel de linie in deze kerken huiverig is voor een proces waarbij het gaat over het staan in de belijdenis van de kerk. Dat is ook wel te begrijpen. Men heeft in die kerken heel wat leergeld in dezen betaald. Wanneer er veroordelin gen vallen, worden er martelaars gemaakt, die steevast hun aanhang krijgen, ook wanneer ze die tevoren nog bijna niet hadden- Een leertuchtproces lost uiteindelijk nooit veel op. Het maakt wel dkt er hete hoofden en koude harten komen. Het vorige Jaar vroeg een lid van de Geref. Kerken ons wie od dat ogenblik in zijn kerk de grootste au toriteit was. Na ons schouderopha len. beantwoordde hij zijn eigen vrfeag en we kregen te horen dat dit. naar zijn mening, dr. Buskes was. die in 1926 bij het leertuchtproces Geelkerken ook als één van de slachtoffers viel. Of dit zo is, kun nen we natuurlijk niet beoordelen, maar op gezag van onze zegsman geloven we graag dat er in zeer vele gezinnen van de Geref. Kerken de radio of televisie wordt aangezet wjmneer Buskes staat aangekon digd. Zo zie Je maar! Rris team Izoals u hebt kunnen lezen is op de laatste zitting van de synode de zaak-Wiersinga voorlopig geëindigd irfet het aanemen van een voorstel waarbij besloten werd op dr. Wier singa een ernstig beroep te doen om zi£h te willen bezinnen op de vraag "of zijn confessionele en theologische positiekeuze niet herziening be hoeft-. waarbij men verwacht dat hij in zijn ambtelijk werk het belij den van de kerk niet zal weerspre ken. Verder werd aan deputaten voor kerk en theologie opgedragen "de onderhavige kwestie in bespre king te nemen en daarbij dr. Wier- sijiga te betrekken". In 16 vergade- ringen, die gezamenlijk 70 uur heb ben geduurd, hebben deputaten die dpor de synode van Dordrecht voor deze zaak waren benoemd, reeds rriet dr. Wiersinga gesproken. Nu wordt de zaak overgeheveld naar de deputaten voor kerk en theologie en kunnen de besprekingen met een fris team en met frisse moed op nieuw beginnen. Evenals we dat met vroegere ker kelijke leertuchtprocessen hebben meegemaakt kunnen we ook nu constateren dat de gemeenteleden, in wier naam de geref. synode bij eenkomt, moeilijk duidelijk kunnen maken waarom het nu precies gaat in de kwestie-Wierslnga. Natuur lijk weet men wel te vertellen dat 't gaat om het verzoenende werk van Christus en in dezen zou dr. Wiersin ga het niet eens zijn met de belijde nis van de kerk. zoals die is vastge legd in de drie fomulieren van enig heid. de Ned. Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Artikelen van Dordrecht 1618/19 tegen de Remonstranten, maar veel verder komen we hier al vragen op het grondvlak van deze kerken, dan toch niet. In ieder geval krijgen we soms wel het gevoel dat men dit als een zeer ernstige zaak rekent, want de verzoe ning door het offer van Christus is zo'n belangrijk stuk van het belijden der kerk (niet alleen van de Geref. Kerken) dat we mogen spreken van het hart van het christelijk geloof, het rustpunt van het onrustige hart. Maar ik kan het me best begrijpen dat het gemiddelde gemeentelid in al die besprekingen, rapporten en syno dezittingen, niet zo gemakkelijk de weg weet te vinden. Het is ook een vrij ingewikkelde kwestie het hier gaat. Bg< :en mening Het zal nu ongeveer twee en een half jaar geleden zijn dat ds. Wier singa promoveerde tot doctor in de theologie, na verdediging van een proefschrift: "De verzoening in de theologische discussie". Hil heeft in dat boek niet alleen een overzicht gegeven van wat er zoal in de loop der eeuwen op dit punt is verhap stukt, maar hij heeft ook een eigen mening gesteld. Daarbij heeft hij uit gesproken dat het schema van Gods gerechtigheid en Gods barmhartig- ZATERDAG 15 JUNI 1974 heid. zoals wij dat telkens vinden in de drie formulieren van enigheid en waarbij Christus Jezus in ziin kruisdood aan de eis van Gods ge rechtigheid voor ons heeft voldaan, niet de bijbelse voorstelling van de verzoening is. Volgens dr. Wiersinga wordt de mens op Golgotha geconfronteerd met zijn eigen boosaardigheid, zijn hebzucht, zijn egoïsme, zijn moord zucht en wat er nog meer in een mensenhart kan huizen. Dat moet hem zodanig aan het schrikken brengen, dat hij schuldbewust het hoofd buigt en zich verootmoedigt. Op de geref. synode kwam natuur lijk de vraag of de uitspraken van dr. Wiersinga niet in strijd zijn met de belijdenisgeschriften van de kerk, ja. meer nog. of ze ook niet in strijd zijn met duidelijke uitspraken van de H. Schrift zelf. Geeft het standpunt van dr. Wiersin ga voldoende weer wat de belijdenis geschriften pogen uit te drukken, en waarvan we lezen in de H. Schrift? Van bepaalde zijde, met name van de verontrusten, is geroepen om een duidelijke uitspraak van de syno de. Volgens hen lag de zaak hier dui delijk genoeg. Dr. Wiersinga doet met zijn opvattingen tekort aan het belijden van de kerk en, weer vol gens hen, is deze zaak de proef op de som of de synode van de geref. kerken de belijdenis van de kerk wil handhaven. Want wanneer ieder bij een zo centraal stuk belijden als waarom het hier gaat. maar kan denken en zeggen wat hem goed dunkt, waar zal dan het einde zijn? Komen we dan niet terecht in een kerk waar de belijdenis formeel nog wel wordt gehandhaafd, maar in werkelijkheid buiten functie is ge steld? De deputaten die gedurende 70 uur met dr. Wiersinga hebben gespro ken, rapporteren dat hij "wel van Dit is een plaatje van het grootste kerkorgel ter wereld. Het staat in de Dam. van Passau (Oostenrijk) en wordt elke dag om klokslag half twaalf bespeeld door de organist Walther Schuster. Dat het Domorgel gigantische afmetingen heeft, kan eigenlijk niet anders. Het instrument bestaat uit maar liefst vijf zelfstandige orgels met in totaal 218 registers en ongeveer 17.000 pijpen Het van veel beelden en beschilderingen voor ziene orgel werd gebouwd door G. F. Steinmeyer in de jaren 1924—'28. de belijdenis afwijkt, maar dat het uiteindelijke resultaat toch duidelijk wijst in de richting dat de geloofs- verbondenheid met dr. Wiersinga on danks zijn afwijkende mening op een belangrijk deel van het belijden, is blijven bestaan". In oktober 1971, heeft de synode der Geref. Kerken een "boodschap inzake de verzoe ning" doen uitgaan. Dr. Wiersinga bleek zich hiermee te kunnen ver enigen, wat weer tot verbazing van menig synodelid leidde. Men had verwacht dat hij ook hier met bezwa ren zou komen. Er is dus wel dege- voor een gesprek en de depu taten constateren ln hun rapport van de samensprekingen met dr. Wiersin ga, dat de overeenstemming wat be treft de belijdenis groter is dan het verschil. Enigheid Maar waarom ligt deze zaak nu zo zwaar op de maag van de geref. sy nodeleden? Natuurlijk omdat er toch ergens-getornd wordt aan een stuk leer van de kerk en hier gaat het dus om een zeer centraal stuk. Doch de grote verlegenheid waarin men zit, komt voort uit het feit dat dr. Wier singa niet de wijze aanvaardt waar op de verzoening door het bloed van Christus in de belijdenisgeschriften onder woorden is gebracht. De ant woorden na de vragen 11-17 van de Heidelbergse Catechismus kan hij zo niet aanvaarden en evenmin de ar tikelen 20 en 21 van de Ned. Geloofs belijdenis en de desbetreffende stuk ken uit de Artikelen van Dordrecht. Daarin is op juridisch-logische wij ze uiteengezet welk een verlosser zij nodig hebben en hoe Christus Je zus aan Gods gerechtigheid en Gods barmhartigheid tegelijk heeft beant woord. We moeten zeggen dat we de bezwaren van dr. Wiersinga tegen de formuleringen die hier staan ook hebben en de deputaten die met hem hebben gesproken, kunnen deze De- zwaren ook wel begrijpen. Maar die drie formulieren van enigheid hebben in de Geref. Kerken 6teeds een eigen plaats ingenomen en wel een zeer voorname plaats. Daar in stond zo ongeveer het laatste woord. Daarin lag stevig verankerd de basis van het geloof der kerk. Ambts dragers moesten die formulieren van enigheid ondertekenen. De Heidel bergse Catechismus was vroeger het leerboek bij uitnemendheid. Over de artikelen van de Ned. Geloofsbelij denis werden verhandelingen gehou den op mannen- en Jongelingsvereni gingen. En de synode van Dordrecht heeft voor de geref. kerken altijd nogal hoog in de markt gelegen als een lichtend voorbeeld van uitban ning van hetgeen strijdig is met de leer van de kerk. Datgene wat er staat in de drie formulieren van enigheid heeft *»en WOORD VAN BEZINNING Een van de vele kreten, die te genwoordig gehoord worden is dat wij verantwoordelijkheid dra gen voor een hele boel zaken. Ja sigenlijk voor het hele leven. Is dat waar en kunnen we dat aan? Laat ik beginnen met het eer ste: Is dat waar? Verantwoorde lijkheid dragen betekent zo iets als ergens een antwoord op geven; het is een dragen van en een staan voor iets. Nu moet de mens, wie hij ook is en wat hij ook doet, vele antwoorden geven: hij moet antwoord geven aan de medemens elke keer weer: hij moet reageren (is antwoord geven aan) op de gebeurtenissen rondom hem, die steeds wisselen en elke keer een andere reactie vragen. De mens moet steeds en overal iets van het leven dragen en voor 'n stukje van dat leven staan, bijvoorbeeld ln het gezin en op het werk. In dat leven en op dat werk wordt steeds opnieuw een andere hou ding gevraagd, zodat wij kunnen blijven dragen en ergens voor kunnen blijven staan. Om dat te kunnen moet de mens goed luisteren wat er zoal gezegd wordt (waar hij dan een ant woord op moet geven) en wat er gebeurd (waar hij dan op moet reageren dat is: er aan mee dra gen. en er voor staan). De mens moet begrijpen wat er gezegd wordt, wil hij daarop iets zinnigs kunnen zeggen en hij moet dóór hebben, wat er eigenlijk gebeurd, wil hij de zaak. de zaken, het le ven verder dragen en er voor gaan staan. De mens moet ook weten wie lij zelf is. wat hij aan kan en vat van hem gevraagd kan wor- ienwat hij voor antwoord kan en noet geven en hoe hij mee kan Iragen. De mens moet dus wel lé ren. wil hij verantwoordelijkheid cunnen dragen. Hij moet goed geïnformeerd zijn over het leven. de zaken en over zichzelf. Daar- oij moet die mens zich goed voor igen houden, dat het antwoord, dat hij geeft, één van de vele ant woorden is die gegeven worden en dat er nog veel meer medemen sen zijn, die voor dezelfde zaken staan en aan dezelfde dingen til len. De mens moet weten, dat het verantwoordelijk zijn eige- lijk is een voortdurend met de anderen in gesprek zijn en blij ven Muisteren, antwoorden en het weerwoord aanhoren enz-); dat hij ln zijn antwoorden aangevuld moet worden door dat wat ande ren zeggen. Het verantwoordelijk zijn is ook steeds met anderen iets dragen en met anderen voor iets staan; dat betekent dat Je het nooit op Je eentje kunt, dat Je al tijd die anderen nodig hebt. Nu in het kort die andere vraag: :unnen we de verantwoordelijk- ïeid aan? Allereerst dit: we zul len wel moeten. Wie zou het an- iers doen en kunnen". De grote vraag is dan natuurlijk of we ons verantwoordelijk vóelen; of we wéten dat wij moeten antwoorden »n mee moeten dragen. Dan komt de vraag of wij daartoe wel in staat zijn. Dat is een zaak van ianleg en opvoeding. Dat is uiter aard ook een zaak van opleiding en Informatie, ik weet, dat daar nog wel het een en ander aan ontbreekt; ik weet ook. dat we niet altijd verantwoordelijk ge steld kunnen worden. Het is wel "plicht" het te willen. En om het willen te realiseren is een goede informatie over de ander, over de situatie, over de dingen en ge beurtenissen en niet in de laat ste plaats over de mens zelf een eerste vereiste. Die móet gegeven worden, daar móeten we op staan willen we tenminste kunnen ant woorden, meedragen en voor iets kunnen staan. Dr. W. v. d. Zwaan. vast fundament betekend. Daar kon men terecht, wanneer men antwoor den zocht. Eén van de moeilijkheden waarmee de synode nu zit is, dat men die antwoorden en formules zo nietmeer accepteert. Dr. Wieringga, en velen met hem, zegt: ik kan niet meer zo denken en hij voegt er aan toe dat hij deze wijze van denken ook niet bijbels acht, wanneer het gaat om de verzoening. Mysteni» De moeilijkheid zal altijd wel blij ven hoe wfj een stuk van ons christe lijk geloof onder woorden moeten brengen. Alle geloof is een mysterie, een geheimenis dat wij mensen niet kunnen doorgronden en wanneer wij trachten het onder woorden te bren gen, zal het steeds een stamelen zijn. Zo kunnen we de oude belijdenissen aanvaarden, ook zonder dat we met de formuleringen overal erg gelukkig behoeven te zijn. Omdat men met die oude formule ringen niet zo erg gelukkig meer was, kwam ook op de geref. synode de vraag op naar een hedendaags belij den, waarop de hoogleraren Berkhou wer en Ridderbos hun "proeve van eenparig geloofsgetuigenis" hebben, geschreven. Op een andere wijze wil de men gezegd hebben wat het oude belijden der kerk tegenwoordig kan zijn. Toen deze proeve op de her vormde synode werd behandeld kwr- men er bezwaren, o.a. uit de hoek van de Geref. Bond dat de dubbele uitverkiezing er niet instond, een stukje logica van het menselijk ver stand. Mogen we de Here God bin den aan onze logica? En dat geschiedt in de drie formulieren van enigheid nog al eens, ook dan wanneer het gaat over de verzoening. De zaak Wiersinga is op de geref. synode niet afgesloten. We krijgen er nog meer over te horen. Maar de theologische deputaten zullen er wel met grote zorgvuldigheid voor wa ken dat deze zaak geen leertucht proces wordt. S. J. M. HULSBERGEN LEIDEN Herv. Gemeente. Deurcol- Evang. Luth Kerk (Hoogl. Kerk- gia. h t) 10.15 u dienst. Soefi Beweging (Gerecht 10) spreker G. A. Leverland over „Verlichting". nlsche studentendienst. 7 u. ds Ju. H. Chr. Geref. Kerk. Opstandlngskerk Geref. Kerk R. K. Bemarduskerk Rijn dijk (zat. 7 u.) 10.30 u. R. K. St. Mi- chaelkerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9 Koudekerk aan den Rijn Ridder hof zondag 10.30 u. R. K. Kerk der Engel bewaarders (zat. 7 u) 8. 10 en 11.30 u. kinderbescherming lande- Steenschuur 9, 10 i Verploeg. OudShoora Maranathakerk 10 u. ds P. óierat. Oepstgeest. Konlngskerk 10 u. ds J. Geursen Lei derdorp. Bethlel Aalsmeer Chr. Geref. Kerk Dienst des Woords. 2.30 u. ds C. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds F. J. Aardam 6 Diaconessenhuls 10.30 u. is li. W. Hemmes Oecumenische Werkplaats 'Plantage 16) 11.30 u. Samenkomst. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 9 u. ds M. Fokkema. 6.30 u. Open Deur welkoms- dienst ds. G. de Ruiter i 10 u. Mel. R. Deo Kruiskerk Gouwsluls 9.30 t Jeugdkapel ..De Goede Herder" dhr. T J. van der Ploeg. 1030 u. Merenwijk 10 u. Pastoor J. A. A. van Well. Geref. Kerk. u. drs. G. de Ruiter uit Alphen, 5 u drs A. Borman uit Alphen. Petrakerk tSurinamesaaai) 10 en 5 li. ds Hortenslus. Oude Vestkerk (Oude Vest 133)10 en 6 u ds Koolstra. Beloftekerk (Robijnstraat): 10 en 5 u ds T. L. H. Pieterse, Gorlnchem. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstraat) 10.30 en 5 u. ds Bovenberg. Huize „Groenhoven": Vm. 10 u. Maaskant. In alle diensten vle.rtag Avondmaal; nam. ook dankzegging. Hanemaaljer. Opstandlngskerk Prinses Marijkestraat 10.30 u. ds. M. Fokkema 6.30 u. ds M. Hanemaaljer. Zaal Op standlngskerk Prinses Marijkes raat 10.30 u. Jeugdkapel Martha-stic.it,ng "Rijnstroom" 9.30 u. Klnderkerk ds A. s A. de Beaufort. xk (Van Poel- - i ds Honnef, 6 i ds van Loenen. RK kerk (zat. av. 7 u: 9, 10 en 12 u.. Baptlstengem. (Van di Valk Boumanweg 236) 10 u bidstond. J u. ev Jb B. Klein Haneveld uit Bo degraven. Gezinsdiensten „Jeugdhaven :Vm. 10 Diaconessenhuls: Vm. 10.30 u. ds H. V Hemmes. Merenwijk: Vm. 10 u. Pastoor J. A. i van Well. Geref. Gem. 10 u en 430 u leesdlenst. Geref. Kerk (vrijgem) 10 u ds v.d. Haa Avondmaal 6.30 u ds M. vai H. Avondmaal Salvatorikerk Willem de Zwijgerlaan 10 u. ds M. van Harmeien H. Avondmaal 6.30 u. ds Fr de Jong H. Avondmaal. Alphen aan den Rljn- Noord, De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 10.30 u en 6.30 u. Ds. J. Vos viering H. Avondmaal. De Bron ;emaakt) Kantine Sociale werkplaats j afscheid Baptlstengem Evang. Luth. pee. Rem. Dc horstkerk) 10. -Den Herder, mmv het kerkkoor. „S"?. HTSS*" «Sn? 10.15 u. ds J. Hao - ;inde gem. (Lok- wenhulj- Rem. Geref. Gem. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Geref diensten. Baptisten Gemeente. Chr. Science (Steenschuur 6) 1030 u fatorkerk Molenwerfstraat Leger Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht) Hells. Com. de Vlamingsstraat Jehova's getuigen Hogewoerd 175) 2.30 u; (Vestestraat 39-49) 10 en 3 uur. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u dhr J. Eikerbout. RK Kerk. (zat. av. 7 u) 930 11 Leonarduskerk (zat. av. 7 u) 830. 9.30, 11 en 6.30. Haagse Schouw (zat. av. 7 u) 9.30 en Petruskerk (zat. av. 7 u) 9. 10.30, 12 en LodewiJkskerk (zat. av. 7 u) 830, 11 en Vrij Kath Kerk (Vreewijkstraat 19). 1030 u. Leger des Hells 10 u. heUlglngsd. en 7.30 u. verlossingssamenkomst oi.v. ka pitein en mevr. J. Lelssenaar. Oude Kath Kerk (Zoeterwoudseslngel 49) 10 u. dlen6t. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. evang W. Hansen uit IJsland (dins dag 6 u evang. Zijlstra). SS. Werkplaats (Plantage 16) 11 30 akomst. l 730-8 i D Bouwman Jr. 6.30 u ds G. r pred. J. Seljsener. BOSKOOP 9.30 en 1630 u. ds G. C. v.d. teer P. v.d. Laarse; Plnksterge- sair enkomst ln lokaal Nlruwstraat 27 Bethel 9.30 en 1730 u de heer J. Modderkolk R. K. kerk (dorp) zater dagavond 1930 en zondag 8.45, 10 en 1130 u H. Mis Ontmoetingscentrum Hoofdstraat) ds D. Keunfng. 10 uur. De Rank (Golfbaan) (Ger. Bond) ds A. van der Plas (Ooltgenspla.-t) 19 u De Rank (Geref. Bond) ds A. van der Plas (Ooltgensplaat). 19 u Kapel ds J. Streefland 19 u. Vir.kenlaankerk ds D. Keuning. R. K. Kerk St. Jeroen zater dag 16.00 uur kapel (kerkhof) 19.00 u. avondmis (met zang) Zondag: 8 u H. mis (zonder zang) 9.30 u hoogmis 11 u gezinsmis (vaderdag) 12.15 u. H. Mis (zonder zang) De preek wo.«lt verzorgd door M. de Leur. De gezinsmis wordt verzorgd door P. Noordermeer. R. K. kerk Maria t Zee, zondag 8. 9.30 hoog NOORD WIJKERHOUT Herv. Gem 10 u ln Zaal Gebr Brama ds J. Streef land R. K. St. Jozef zat.av. 7 u 8, 10. 11.30 en 19.00 uur RK St. Viktor zat.av 7 u. 8. 9.30. 11 en 18.00 u. RK. H. Hart s Zllk 7.15 10 mis) 11 u (Hollands gez 19 00 u. dag 1 zaterdag 19.00 i terdag om 16.00 u H. Koog- Lijtweg 0.30 u. ds. HOOGMADE Herv. Gem. 10 u ds P. 1 G^ef. Kerk Schoonenboom. R. K. Kera (zat. KAAG herv. Gem. geen opgave; Dorpshuis 18.00 u ds M. Heymans. Ontmoetlngskerk 10 u ds Heymans, i G. Halsema. RK kerk St. Jan Chr. Geref. Kerk 10 om 18.30 u. H. Mis In Sole Mio. Donder dag 13 juni H. Sacramentsdag 8 u 19 u. Duitse n B 10.30 gem: Grote kers 10 J. v.d. Velden; Pauluser 10 en 7 H. G. Oostinga. Geref Kerk 10 en 7 r ds H. D. de Wit, Chr. Geref. Kerk en 430 u ds. D. H. IBesma. Geref. Gemeente 10 en 4. uur ds D. Hakken- 4.30 u Erediensten. Geref Kerk Vrijg. (Salvatorl) 930 uur Leesdlenst. 7 t Den Haag. Oud 930 en 3 uur lees dlenst. Aktie Kruistochten Ned. maan- dagav. 8 u ds J. Gravendeel ln Marlën- burcht R. K. kerk Agathakerk (zat. 11 en 5.45 u. NIEUWKOOP Herv. Gem. 930u Geref. Gem. R. K. kerk (zat. 7 uur) 730 Herv. Gem. 9.30 Chr. Geref. Kerk 930 Graaf. NOORDWIJK Gereformeerde Kerk b u. Vlnkenlaankerk Ds J. Bosman. 17 RK kerk (zat. i Bonavetura (zat. i zaterdagmiddag 1630 en zondag 1030 11 uur Stlchtlngskerk ds J. B.snian. u Hoofd straatkerk ds S. O eg-ma (Oegst lenkomst. meditatiegroep woensdag HAZERSWOUDE Herv. Gem. Wat in de mei-dagen van 1940 door de vlammen werd verwoest, Is in nieuwe glorie hersteld: het grote orgel van de Laurens-kerk in Rot- Hoofdstraa'kerk ds°J. terdam, een creatie van de Deense orgelbouwer Marcussen. Het is een zuiver mechanisch orgel met vier klavieren en pedaal en met 85 regis ters verdeeld over bijna 7600 pijpen. Maria zat. OEGSTGEEST Herv. Gem. Go ene kerk 9. en 1030 u. 9.30 u oecumenische dienst ds A. de Haan en pastoor H. Ltjens. Pauluskerk 10 u ds H. A. Sasse Gemeentecentrum 10.30 u ds J. Springer te Lelden. OUDE WETERING Hen ref. Kerk 9.30 u ds J. Ozlria. 63.0 uur Ontmoetlngsdlenst kandidaat Houtma te Lelmulaen mxn.v. Haot>/ Commu nication te Waddlnxveen. Ren. Oeief Gem. R. K. kerk Meerkreu': (zat. 7 n) 8.15, 9.45. 1130 en 7 u. RijNHATERWOLDE 7I*rv. Gem. Leid. rdorp Chr. Geref Woods 2.15 u. C-e- 's-G'r venhage. 10 u. KLiderdienM* Getouw Shalom 10 u. Je-i«»dkari?l -li Jfltr) Deylerhuis 10 a'Jeugakn Cv. School Middelwee .O .1 Kind. diensten. Geref Kerk 1 Geref. Kerk 930 WARMOND Herv. Gem. 10 u. gmi opgave RK kerk (zat. av. 7u) 7.30. J 30 Dlaco- ds H. W. Hemmes ds Heemskerk, ge- u. drs. Br A Th of. i 9. 10.30 en 12 en Bouman Jr. Bethelkerk 9.30 u. ds Huizebosch. Kindervreugd 10 u el. 5 u ds V. J. 2VENHOVEN Herv. Gejp. 830 u. T. H. Oostenbrug te Rijnsaterwou- Geref. Kerk i Hulsman 6 u. ds Baayen. Maranatha- RIJPWETERING rk kerk (zat. av. 7 u) 7. 9 (hoogmis) en 1030 uur SA88ENHEIM Herv. Gem 9 en 10.30 u ds. A. Westra. 1830 u ds G. S. Alma te Vijfhulzen. Geref. Kerk 930 Win kei 3-ölnk; 'lstus Dlenaarkerk (zat. 7 u) H.3U. 10. 11.30 en 6 uur. R. K. Meerburg (zat. 7 u) 10. 12 en 6 u. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 10 u ds J. Mostert, 630 u de heer A. Chrits Geref. Kerk 9 u ds J. Vos te Alphen aan den Rijn. 5 u. de Ruiter te Alphen aan den Rijn. Rem. Geref. Gem. R.K kerk (zat. 7 uur) 8. 10. 11.30 en 530 t Ned. Prot.I 7 u) 8. 9.30 11 en 173Ó uur. VALKENBURG Ned. Herv. Kerk 10 en 6.30 u. ds G. Zonneveld. Gerj.". Kerk 9.30 en 6.30 u ds Rooze. Geref. Kerk Vrijgemaakt 9.30 u. leesdle.u>V VOORHOUT Herv. Gem. 10 u dr. uit Oegstgeest. 10 11.46 en 17.30 v VOORSCHOTEN Ned. Herv. tiem. dorp 10 u. ds A. H. Lentz, Loosduinen; 19 u ds v.d. Schoot Hulp en Hul 10 u. ds Verheule (H. Avondmaal) Aula Nöord-Hofland9.45 u ds Reedijk (ge ref.) Kapel Rijndijk 10 u ds v.d Schoot Geref. Kerk Dorp 8.30 u ds Reedijk (H. Avondmaal) 1030 u. ds G. de Zeeuw (H. Avondmaal) 17 u ds G. de Zeeuw Aula Noord-Hofland 9.45 u ds P. Ree dijk. Geref. Kerk (vrljgemaak;) 830 u en 15.16 u ds J. v.d. Haar Lelden. RK. kerk Laurentluskerk (zat. av. 7 u) 830 1030 hoogmis. 12 u Moeder Godskerk (zat. av 7 u) 8. 10 11.30 en 18 uur. ven) WADDINXVEEN Herv. Gem. Brug- kerk 930 u ds D. van Vliet 6.30 u cand Chr. v.d. Valk te Gouda De Hoeksteen 9.30 u dhr J. Roosenboom te Maarssen B. Koekkoek. Chr. Afg. Gem. 9.30 ds A. P. Verloop Oud Ger. Gem. In Ned Zuidkade 158. 10 u en 630 u leesdlenst Rem. Ger. Gem. In samenwerking met i 6.30 u (zaterdagav.) 7 u) St. Vlctorkerk 10 u (zat. av. 7 uur Jehovah's Getuigen. Koninkrljkszaal) king Christelijke telljke rijpheid- 1 Kor. 16:13. - leven Th. C. WASt EN AAR —Dorpskerk 10 430 u ds A. W. 10 u ds J. A. G. mu u uo n. vau der Plas, Oolluyuo plaat. Dorpscentrum 930 j de H. Stolk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4