Bergman Ik wil zo gr aag iets van mijn ge luk aan anaeren got 'Oil ZATERDAG 8 JUNI 1974 LONDEN Ze had ruim voor de oorlog reeds In elf Zweedse films gespeeld voordat de we reld haar goed leerde kennen, als Ingrid Bergman, de Zweedse, die de naam had koel te zijn. Hollywood bracht haar interna tionale stardom, maar ook groot verdriet. In de jaren vijftig ver guisde het Amerikaanse publiek Ingrid Bergman, omdat ze iets deed dat niet klopte met haar mythe een soort schoonzusje van de Heilige Maagd te zijn. Ze kreeg een kind van de Italiaan se regisseur Roberto Rosselini, nog voordat haar eerste huwe lijk officieel was ontbonden. Ingrid Bergman is nu grootmoe der. Over twee weken wordt haar kleinzoon Justin een Jaar. Daar is ze meer verrukt van dan van de film die ze nu met vele andere sterren aan het ma ken is ten zuidwesten van Lon den in een bloedhete studio, hoe wel ze het met evenveel over gave doet. Ze denkt nog niet aan stoppen zo lang ze zal worden gevraagd en vindt het na veer tig Jaar nog altijd leuk om op straat herkend te worden. j-m /-| -msm /V/1 /ft a- BOREHAMWOOD „Ik word oud. Zondagavond keek ik op de televisie naar "Onder de kreeftskeerkring" van Hitch cock, uit 1949, waarin ik zelf speelde. En ik wist werkelijk niet meer hoe de plot was. Steeds dacht ik: nu moet ik toch die deur jd j openzetten? Of: nu loop ik toch hard weg? Maar ik was voort durend zelf verrast. Dat was voor mij zo'n wonderlijke erva- ring. Uiteindelijk heb ik maanden achtereen op de set gestaan om die film te majten". Ingrid Bergman lacht op de manier die haar wereldberoemd maakte. De glimlach van een soort eeuwig au-pair-meisje. We zitten in haar eenvoudige kleed kamers op de eerste etage van ae ?n Borehamwood-studio's, ongeveer tien i mill ten zuidwesten van de Britse i hoofdstad. Ze is zorgvuldig ge schminkt, wat haar rimpels niet ge heel verbergt. Ze draagt een enigszins flodderige rok met daarop een ruim zittende blouse. "Het is een beetje armoedig maar ik ben in de film dan ook een st-aatarme zendelinge. U vindt het I niet erg als ik even mijn slippers j aantrek? Die schoenen knellen zo". I Ze steekt een sigaret op en neemt haar bezoeker vliegensvlug van top tot teen op en glimlacht vervolgens verontschuldigend. Door Ton Ton Schuurmans Ze vertelt een paar maal in Nederland te zijn geweer: Bij de première van My fair iady en twee Jaar jeleden met haar zoon Robert of de Rembrandt-tentoonstelling in Amsterdam. „Er stond zo'n lange rij, dat ik op het punt stond het maar op te geven. Toen kwam er een aardige man, die zei: „Mevrouw Bergman, we maken voor u een I uitzondering, komt u maar". „Daar zit ze", had de Juffrouw van de persafdeling van de studio gezegd. "Recht vooruitkijkend door I de coupédeur. Tussen Sean Conns- ry en Anthony Perkins in. Ziet u i ze? U zult bemerken hoe aardig ze is Ze is heel gewoon. Ze verwacht u. Ze had hier al moeten zijn, maar Sydney Lumet (de regisseur» heeft ze net allemaal op de set teruggeroepen, i Tony Armstrong Jones (de echtge- noot van de Britse prinses I Margaret) wilde foto's maken en hij kon niet op een ander tijdstip. Dat is het voordeel als Je met een prinses getrouwd bent". De immense filmhal is herschapen in een sneeuwlandschap. In het midden een bedrieglijk echte Pullman-trein, tenminste partiment daarvan. Een kant van de trein is open om het filmen te I vergemakkelijken. He» is voor de film "Moord in de Orient Express" naar het gelijknamige boek van Agatha Christie. I De beroemde schrijfster heeft jarenlang geweigerd de filmrechten I voor dit boek te verkopen, ondanks krankzinnig hoge aanbiedingen. De literaire integriteit van de producers John Brabourne en Richard Good win deed haar tenslotte voor hun aanbod bezwijken Aan de film werken behalve Ingrid Bergman, die de rol van een Zweedse zendelinge speelt, Sean Connery, Vanessa Redgrave, Richard Widmark, Mi chael York, Jacqueline Bisset, Anthony Perkins en Lauren Bacall mee. Ze zitten allemaal in de coupé. Terwfjl Tony Armstrong Jones fotografeert, praat regisseur Lumet aan een stuk door. Het is een kleine driftig aandoende man, waarvan groot gezag uitgaat. Hij draagt net als Tony Armstrong Jones een spijkerpak, alleen dat van de man van prinses Margaret is keurig geperst. Dan klinkt een doordringend gebel. De enorme studiodeuren rollen van boven naar beneden. Het wordt gloeiend heet. De camera's lopen. Plotseling leeft de set. Er is geroezemoes. Iedereen praat door elkaar. Albert Finney, die de rol van de beroemde Belgische detective Hercu- le Poirot speelt, maant om stilte. Dan zegt Ingrid Bergman: „God heeft gezegd, gij zult niet doden". Dezelfde scene wordt acht keer opgenomen. Dan gaat de bel weer Blosjes Als Ingrid Bergman plotseling naast me staat, zie ik dat ze blosjes op haar wangen heeft. Ze zoekt naar het klapstoeltje met naar naam. „Laten we maar naar boven gaan, daar is het rustiger", stelt ze voor. Het klinkt heel moederlijk. Ze geeft me een arm. Ze is veel groter dan ik dacht. Ze lacht, mijn gedachte radend. „Bogart en Boyer hadden in liefdesscenes met mij altijd een krukje nodig". Op weg naar boven: 'Dit is de heetste set die ik ooit heb meegemaakt. De sneeuw weerkaatste het licht. We zitten in -sen kleine ruimte en bovendien nog onder een dak. Maar het is zo leuk met de collega's. Vooral tijdens de lunches. We hebben zo'n plezier. Er zijn geen spanningen. Alles loopt op rolletjes". >- Verjaardag Ingrid Bergman tijdens de opnamen van "Moord in Orient Express". In haar kleedkamer: „Komt u heus alleen voor mij? Ik heb maar een klein aandeel in deze turn. Ovei twee weken ben ik al klaar. Dan ga ik eerst naar Parijs en vervolgens naar New York voor de verjaardag' van mijn kleinzoon Justin (Ingrid Bergmans vader heette Justus). Hij wordt een Jaar. Ik wil hem helemaal volgen op zijn weg. Hij moet een gelukkige Jeugd hebben. Mijn dochter Pia en ik kunnen het enorm goed met elkaar vinden. Ze heeft een programma bij een van de Amerikaanse televisiestations. Ze zei vroeger wel eens tegen me dat ze het zo vervelend vond altijd geïntroduceerd te worden als Pia. de dochter van Ingrid Bergman, en nooit als Pia Lindstrom (de naam van Ingrid Bergmans eerste man, de Zweedse arts Peter Lindstrom.) Als ik nu in de States kom word ik, bij wijze van spreken, voorgesteld als de moeder van Pia Lindstrom, zo bekend is haar programma. U heeft een meer dan bijzondere relatie met Pia? „Hoezo?" (ernstig kijkend, op haar hoede). Blieven U heeft haar Jarenlang niet mogen zien van uw eerste echtgenoot. Ingrid Bergman: „Dat is een van de naarste perioden uit mijn leven geweest. Ik heb haar inderdaad in acht Jaar niet gezien. Ik kreeg zelfs geen foto's. In het begin belde ik haar op, waar ik ook ter wereld was. Maar op het laatst kon ik het niet meer. Steeds als ik haar stemmetje hoorde, zag ik haar staan in d'r nachtjapon en kon niets zeggen. Dat was vreselijk (Ze wacht even) en dan hoorde ik Pia zeggen: ik geloof dat mama heeft opgehangen. Daarom heb ik haar later uitslui tend alleen geschreven. Elke week lange brieven". U doet veel voor weeskinderen. Heeft dat iets te maken met, laten we zeggen, een soort schuldgevoel, omdat u, door wat voor oorzaak dan ook, minder tijd aan uw eigen kinderen heeft kunnen besteden? Ingrid Bergman (fel)„Nee, dat heeft er niets mee te maken. Ik houd van kinderen. Ik vind het verschrikkelijk als kinderen geen toekomst hebben, zoals in Vietnam. Ik ben bijvoorbeeld op Formosa geweest. Ik heb er vrijwel geen droge ogen gehad. En dat soort kinderen wil ik proberen te helpen. Daarom ben ik altijd bereid op te treden in liefdadigheidsvoorstellin gen, kindertehuizen te openen, lezingen te houden enzovoorts Ik heb zelf een gelukkige Jeugd gehad, ik heb car-iére mrgen maken, ik heb veel geld verdiend en ik ben gelukkig. En ik wil zo graag iets van dat geluk geven aan mensen die ongelukkig zijn, zeker als het kinderen zijn". Hard Ze schikt iets aan haar rok. „Het is tegenwoordig allemaal zo hard. Het lijkt wel of er geen liefde meer mag zijn. Neem de filmindustrie. Nu ik niet meer in Londen speel (ze is net gestopt met Somerset Maughams „The constant wife" waarin ze in een Londens theater acht maanden lang de hoofdrol speelde) heb ik 's avonds vaak tijd om wat te wandelen. Ik houd er van in West End naar de drukte te kijken. Het is me opgevallen dat er geen vrouwelijke hoofdrollen meer zijn, tenminste geen echte. Als Je bijvoorbeeld op Leicester Square om je heen kjjfot en hetzelfde geldt voor Piccadilly Circus zie je de aankondigingen: Lee Marvin met Anthony Quinn, Jean Paul Belmondo en Sean Connery of Steve McQueen en Dustin Hoffman. Grote vrouwenrollen zijn er niet meer, niet voor Jonge actrices, laat staan voor mij die in de vijftig is (Ingrid Bergman is 58 Jaar). Daarbij komt natuurlijk dat ik bepaalde rollen niet zou kunnen spelen. En ik weiger films te doen die gewelddadig zijn of pervers. Ik zou niet willen dat mijn kinderen zich voor mij zouden moeten schamen. Gelukkig kan ik het me financieel veroorloven aanbiedingen af te slaan. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik honger zou hebben geleden". Bijvoorbeeld een rol in The Exorcist? „Dat nooit. Die film is verschrikke lijk. In één woord. Ik neb hem niet gezien, laat ik er dat onmiddellijk bij zeggen en ik weiger te gaan kijken al word ik honderd. De enige bedoeling van deze fii-n is volgens mij geweest om te schokken. Nog verder gaan kun Je geioof ik niet. De bodem van de put is bereikt. Wellicht is dat een gunstig teken. Er komt weer belangstelling voor de romantiek. Het is in dit geval opvallend dat het succes van The Exorcist en The great Gatsby even groot is. Ik denk dat de romantische films weer terugkomen (lachend), maar voor mij zal het wel te laat zijn". Revolutie Ingrid Bergman filmt sinds haar zeventiende jaar. In 1939, nadat zij in haar vaderland Zweden in twee Jaar tijd in elf films had gespeeld maakte ze haar debuut in Holly wood in „Vlucht naar het geluk". Haar tegenspeler was de legendaii- sche Leslie Howard, die zo klein was dat er steeds een trapje werd gebruikt als hij Ingrid moest kussen. De carrière van Ingrid Bergman is eigenlijk verdeeld in drie periodes. De tien Jaar die zij in Hollywood doorbracht (gemiddeld twee a drie films per jaar), de Italiaanse periode, toen zij films maakte onder leiding van de beroemde Italiaanse regisseur en Ingrids tweede echtge noot Roberto Rosselini en de derde periode die van nu. waarin zij volledig kosmopolitisch is geworden. Zij treedt als theater-actrice op in de Verenigde Staten, Londen en Parijs, maakt af en toe een film en woont dan hier en dan daar. Het meest stormachtig zijn zonde, twijfel de tien Jaar in Amerika geweest. Er brak bijna een revolutie uit onder de Amerikaanse huiswou wen toen bekend werd het was in 1950 dat zij een verhouding had met Roberto Rosse lini en van hem een kind verwachtte nog voordat haar huwelijk met haar eerste echtge noot, dokter Peter Lindstrom was ontbonden. Ingrid Bergman, het idool van zuiverheid voor het Amerikaanse volk, de non uit The Bells of St. Mary's, de maagd in Jeanne d'Arc, was van haar voetstuk gevallen. De protesten liepen hoog op. Een Amerikaanse senator beschreef haar zelfs „als een grote macht van het kwaad". Ongelukkig Ingrid Bergman: „Het is allemaal zo lang geleden. Nu denken de mensen er anders over. Ik was in die tijd vaak ongelukkig, vooral omdat zelfs de Zweedse pers me afkraakte". Toen ze na zes Jaar voor het ?erst weer terugkeerde in Los Angeles stapte zU tijdens een première doodzenuwachtig het toneel od en verwachtte te worden uitgefloten. Wat er gebeurde vertelde ze aan een journalist van 'n Brits zondagsblad: "Alle vrienden die :k in Hollywood had gehad zaten in de zaal. Ik zal het nooit vergeten. Het applaus hield maar niet op. Het leek alsof iedereen extra aardig voor me wilde zijn om dat wat er was gebeurd goed te maken. Toen het applaus eindelijk over was kon ik geen woord uitbrengen. De souffleur schreeuwde zowat naar me. Maar het enige waar ik aan dacht was: ik moet niet huilen, ik moet niet huilen". Stoppen? Ingrid Bergman: "Nee hoor. Waar om trouwens? Zo lang als ze me nog op de set willen hebben zal ik blijven spelen. Ik neem wel grotere vakanties dan vroeger. Bent u in het algemeen gevoelig voor de mening van critici? Ingrid Bergman: „Natuurlijk lees ik ze. Maar ik hoef niet meer zo nodig carrière te maken. Een mens heeft eens genoeg, tenminste ik wel. Ik vind het leuk om te filmen, zoals nu en alle collega's weer te zien. Wat dat betreft is filmen veel leuker dan theater. Je hebt uren de tijd om met elkaar te praten over alles en nog wat. En verder vind ik mijn kinderen het allerbelangrijkste wat er bestaat Ze hebben het vaak moeilijk gehad, hoewel ik altijd zoveel mogelijk getracht heb ze bij me te houden en te beschermen. Als ik er ooit mee op zou houden weet ik nog niet waar ik me definitief zal vestigen. Zweden is mijn echte vaderland niet meer, hoewel er een klein stil eilandje ls waar ik heel graag ben. Maar ik zie me niet in Stockholm: Ik vind het heerlijk om in Londen te fietsen, in Parijs te winkelen en in de States te worden herkend, want ik ben nog altijd een beetje ijdel". Weer bij de set aangeland zie ik dat ze haar slippers nog aan heeft, die beslist niet passen bij de kleding van de film, die in het begin van deze eeuw speelt. Ik maak haar er voorzichtig op attent. Ze glimlacht goddelijk en zegt: „Geeft niet, ik houd mijn benen wel onder het tafeltje en misschien dat de regisseur het niet ziet".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 15