Ingeland valt buiten
e prijzen
Cannes
BELMONDO IS WEER
HELEMAAL OP DREEF
Een dagje
hogeschool
in Kampen
PEPERZAK
«jjujjuuima
j
Kardinaal Alfrink is
kwaad op mgr. Gijsen
Internationale Raad
Christelijke Kerken
wil gerechtigheid
«IJDAG 24 MEI 1974
MES Engeland pleegt in Cannes nogal eens wat prij-
te halen. In de laatste vijf jaar was er voor de Britten
een hoofdprijs weggelegd. Bloei van het filmbedrijf
Allerminst- De produktie schrompelt ineen en zoekt
il eens in onderwerpen, die voornamelijk de thuismarkt
i bekoren.
The go between" en „The
lijken er dit Jaar geen
lauweren weggelegd voor de
ook al werd het wonder-
Ken Russell nu uitgezonden,
nemde tovenaar met beelden,
zijn „Women in love" wat
gedraaid. Een grenzeloze vi-
lerbeelding, waarmee hij het
soms frappeert, maar een
t later weet de toeschouwer
ook de minder kritische
J met een schoot vol super-
nt. Hij is zonder meer zeer
deze 46-jarige ex-marine
maar hij laat zich nog wel
Bevoeren door zijn briljant
als pastiche-kunstenaar.
Bit zich soms bij hem piot-
de wereld van Fellini bin-
id Russell legt er dan
nog een schepje op zoals in
De devils" en nu leunt hij
tegen Visconti aan en
Dood in Venetië",
leiding was dan ook wel zeer
na een allerwonderlijk-
irski-film liet Russell het
op Gustav Mahler, die
Somas Mann tot voorbeeld
[lend in zijn roman over een
id Venetië. Er wordt zelfs
»gd naar Visconti als een
1911 door een Habsburgs
jetje schuift en een pseudo-
igarde het oog laat vallen op
aapje in matrozenpak. Rus-
ft zich meer bloot dan hij-
J bevroeden. Zijn film zorgt
voor het enige Neder
ig element in het officiële fes-
logramma, want het zijn
rf Haitink en het Concertge-
rkest, die de muziek mochten
;n film, die sterk ver
is ontvangen, maar die toch
iischer is dan „The music
ir Tsjaikowski.
tiet Mahler in 1911 uitgeput
terugkomen uit Amerika met zijn
vrouw Alma. Tijdens de treinreis
kort voor het eindpunt in Wenen
ondergaat men terugblikken op zijn
leven, welke niet alleen zijn muzi
kale wederwaardigheden ,maar ook
de verhouding tot zijn vrouw om
vatten. Naast die min of meer his
torische flashbacks zijn ook halluci
naties toegevoegd, die een cumulatie
vinden in zijn overgang van Jood
naar het katholicisme, waar de fas
cistische Wagner-familie ruim de
hand in had.
Russell wist het deutschtum in de
film zeker aardig te vangen, maar
van zijn dolgedraaide beeldorgies
moet men houden net als van de
muziek van Mahler in haar dood-
en aarde-pathetiek.
Ken Russell was er zelf niet om uit
te leggen waarom hij een acteur
van nog geen dertig de vijftigjarige
Mahler liet spelen.
Wel was er een beminnelijke Jac
ques Tati op de persconferentie. Hij
wordt door de Fransen gelukkig nog
op de handen gedragen, anders was
de presentatie van zijn nieuwe film
„Parade" voor hem een zeer pijn-
lij'ke aangelegenheid geworden. Het
festival heeft hem in elk geval geen
dienst bewezen met het programme
ren van deze in samenwerking met
de Zweedse televisie gemaakte vi
deo-registratie. „Parade" illustreert
tegenover een in het algemeen
prachtige beeldkwaliteit in dit festi
val dat daarbij vergeleken tv nog
steeds" een inferieur kwantiteitsme
dium is. „Parade" was een soort
„Jos van der Valk presenteert" vol
circusnummers met Tati in een se
rie soli van een doelman tot een
hengelaar, op zichzelf best aardig
om nog eens terug te zien. Alerter
beleefde men hem op de persconfe
rentie in een pingpongwedstrijd met
zijn vertaler. Wat hij nu in vijftien
Beminnelijke Jacques Tati op persconferentie in Cannes.
opnamedagen bij elkaar heeft
gebreid is duidelijk de noodsprong
van een talent, die sinds „Playtime"
door zijn schuldeisers wordt achter
volgd.
Moederliefde
„The Sugarland Express" zal in de
bioscopen wel een publiek succes
gaan worden, want het is een vaak
pittige Amerikaanse komedie. Ste
ven Spielberg kwam er op toen hij
in een krant las hoe een politieman
door een jong echtpaartje werd ge-
kidnapped op weg naar de baby in
Sugarland, die hen was afgenomen.
Een karavaan van negentig politie
auto's hield het volk enige tijd in
spanning op zijn tocht van Texas
naar Californië. Goldie Hawn is ge
knipt voor een gek troeltje met een
besluitvaardigheid, die geen politie
man kan doorgronden. Hoewel
Spielberg niet altijd precies wist
waar hij heen wilde en de toon in
zijn film veranderde, wordt men
door zijn satirische kijk leuk bezig
gehouden.
Goede films in
andere steden
DON'T LOOK NOW (Nicolas
Roeg), met Juli Christie and Do
nald Sutherland1; Asta, Den
Haag; Rivoli, Amsterdam.
LA GRANDE BOUFFE, met
Marcello Mastroianni, Michel
Piccoli, Cineac, Den Haag.
LONESOME COWBOYS (Andy
Warhol)met Joe Dallesandro
en Viva; De Uitkijk. Den Haag.
THE GRADUATE (Mike Nichols)
met Dustin Hoffman; Bio, Am
sterdam.
DR. STRANGELOVE (Kubrick),
met Peter Sellers en George Scott
Hallen, Amsterdam.
FELLINI: AMACORD (Pelllni);
Kriterion, Amsterdam.
LES ENFANTS DU PARADIS,
The Movies, Amsterdam.
LAST TANGO IN PARIS (Ber-
tolluci) Victoria, Amsterdam.
Blijvers
LUXOR De "Kanonnen" blij
ven schieten. En raak ook. Een
succesvolle film, die al weer enige
weken in Leiden draait..
TRIANON Dr. ZJivago, alweer
zo'n succes. Het is dan ook de
moeite waard om dit werkstuk te
bekijken, al duurt de film eigen
lijk wel een beetje lang.
LIDO "Pat Garret and Billy
the Kid". Een film vol geweld,
maar de muziek is goed. Bob Dy
lan staat daar dan ook borg voor.
Terug i
Leiden
CAMERA "De avonturiers",
naar de bestseller van Harold tunus", dag. 2.30, 7.00 ein 9.15 uur,
Robbins. Met sterren als Charles 9^5 2'3°" 4'45' 7'°° *n
Aznavour, Candice Bergen en Asta .^Q-t look dae
Anna Moffo. 2.30 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 1.30,
1.00. 7.00 en 9.30 uur, 18 Jr.
DBijou 'Bertrand in on(t)roe-
r\GX rend goed", dag. 2.00, 7.00 en 9.30,
zo. ook 4.15 uur, a.l.
Camera "Help! de dokter
"Hercules en vampiers", de titel verzuipt", dag. 2.00. 7.15 en 9.30 u.
van deze film is in ieder geval en Hemelvaartsdag ook 4 30 u.
een anachronisme van de eerste Cineac Dik Trom knapt
orde. Dat neemt niet weg dat er 0p", dag. 9.30, 11.30. 1.30, 3.30 uur
heel wat gegriezeld kan worden, zo. v.a. 11.30 uur, a.l.
En daar gaat het tenslotte om. ^UTaV d8€' 7'°°
Corso 'Papillon", dag. 2.16 en
8.15 uur. 14 jr.
Kindermatinee Du Midi "Anatevka". dag
8.00 uur, zo. ook 2.00 uur a.l.
Euro "De val van Rome"
CAMERA - "Heksen en Bezem- 'e®° Ss S
stelen", een film van Walt Disney. 7.45 uur, a.1.
Vol sprookjesachtig avontuur. Fiora -Het zondige bed", dag
TRIANON - "101 Dalmatiërs", 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30
ook al van Walt Disney. Een erg uur- 18 Jr-
aardige film, waar ook de ouders 7 o^en'g'so uur dag'
van zullen genieten. Metropóle —1 "PapUion". dag
2.00 en 8.00 uurC 14 Jr.
Odeon: "The thief who came to
dinner", dag. 2.00. 6.45 en 9.15 uur,
IN ach trams zo. i.45_ 4.15, 6.45 en 9.15 uur, 14 jr.
- Olympla "The bridge on the
CAMERA - "Bonnie and Clyde" dag' 2 00 cn 8 00 uur'
het verhaal over dit misdadigers- Passage "Le magnifique", dag
paar vertolkt door Warren Beat- 2.30, 7.00 en 9.30 uur. za., zo. 1.30,
ty en Faye Dunaway. 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jr.
REX "Sex tussen de wielen", "Hen Hur", dag. 9.30, 1.30
over het alternatief gebruik van en 7'30 uur' va' uur',
Hf, ant/A Royal '70 "De handlanger
de auto" van de duivel", dag. 2.15 en 8.00
- uur, vr.. zo. 2.15. 7.00 en 9.30 uur.
zo. 2.15 en 7.00 uur. 14 Jr.
Cineclub Leiden Royal "De Shanghai killers"
dag, 2.15 en 8.00 uur, vr.. za.. zo
- 2.15, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jr.
Le voyage dAmélie (Duval), 24 gtnd|0 ..VrollJke ontucht ln
en 25 mei in het Kreatief Sen- Tirol", dag. 2.15. 7.15 en 9.30 uur,
trum, Breestraat 66. zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, 18 jr.
Studio 2000 "American
Graffiti", dag. 7.00 en 9.30 uur, zo.
Haagse °°k 100 uur' 14 Jr>
De Uitkijk 'Lonesome cow-
Dioscopen boys", dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur.
c zo. 1.30, 4.00. 7.15 en 9.45. 18 Jr.
- 7.15 en 9.45 uur. 18 Jr.
Apollo "Reddingsactie Nep-
ADVERTENTIE
GEEF UW BONTJAS IN
VEILIGE BEWARING
Maak NU keuze uit onze BONTKOLLEKTIE
Tegen ZOMERPRIJZEN minus EXTRA 10%
ook repareren en veranderen
beheerst 't vak
SPU1149-151 DEN HAAG-CENTRUM
(naast de Markthof) TEL. 070 - 60.48.95
Titel: Le Magnifique met Jean-Paul
Belmondo, Jacqueline Bisset en Vit-
torio Caprioli in de hoofdrollen. De
regie was Ln handen van Philippe de
Broca. Het theater: Lido.
Nou ja, de laatste Belmondo is een
film, waar Je ontstellend hard om
moet lachen. Soms wat vergezocht,
wat gemaakt, maar over het alge
meen uitermate kien en lekker ge
daan. De schoolmeestersmentaliteit
weer eens naar boven halend, ben ik
bereid er een dikke acht voor te ge
ven.
Een broodschrijver van het derde
plan moet, om de alimentatie bij el
kaar te krijgen en zijn werkster te
kunnen betalen, iedere maand een
"detectiveje" afscheiden. Hij is een
machinerammelaar en veel goeds
komt er niet uit zijn handen. Alhoe
wel ontstellend veel mensen verrukt
zijn over de boeken. Blauwe bonen
en felrealistische scènes, u kent ze
wel; boeken die Je verslindt als Je
een zomergriepje hebt of bij de dok
ter zit.
Dat zijn boeken slecht zijn, is ook
zijn mening en hij heeft "de grote
roman" al jaren op zijn lijstje staan.
Het komt er niet van.
We zien een verwerkelijking van
zijn laatste niemandal. afgewisseld
door beelden uit het werkelijke le
ven van de schrijver, met de mo
menten waarop bepaalde passages
worden gefabriekt.
Tegenspeelster is een wondermooie
juffrouw, die in feite een buur
meisje is dat sociologie studeert en
over de boeken van de schrijver een
proefschrift wil schrijven. Hü be
mint haar en dat blijkt ook duide
lijk uit de beelden, die gemaakt zijn
naar aanleiding van het fslecht^ï
boek. Je zou slechte beelden ver
wachten; het zijn subtiel Sam Pec-
kinpah-achtige shots, die ontzettend
goed overkomen. We hebben het
vaak over "het bloed vloeit gestaag",
nou dat gebeurt dan ook helemaal.
Een film, die waard is, meer dan
waard om te zien. Gewoon goed.
PAUL WOLFSWINKEL
van Dongen
s staar
tierde
Ir
li wordi
die ei
idemische mannen, met pet-
hoeden op en sigaren in de
hangen breeduit in de hoge
de senaatskamer. Oude
staan herkennend voor de
portretten van overle-
lleraren. Door de wat holle
wordt gedrenteld door per-
duidelijk niet thuis
maar wel doen alsof dit alles
a is. En zo is het maar net.
3 in de Kamper Oudestraat,
oude gebouw van de theolo-
hogeschool van de Gerefor-
j-i Kerken.
ini al meer dan veertig Jaar
hooi geheten, wordt deze in-
van wetenschappelijk theo-
onderwijs nog steeds de
der kerken" genoemd en de
dag tussen hogeschool en
S heet in de wandeling de
Schooldag.
.eea Jaarlijkse traditie en wie
|Bil wat keren niet geweest is,
PV vanzelf in het oude spoor
(f herkenning.
sernl
engele
it al in het treintje uit
vier rode engelen aan elkaar
«ld. Boven het uitbundig met
a doorschoten grasland
eiland rijst aan de ho-
fe Bovenkerk omhoog; even
atrolt zich het magnifieke
de oude IJsselstad
at bewonderend oog. Trefze-
de kolonne schooldaggan-
over de brug en door een
m steegjes een weg naar de
9e#r irk.
dge nieuwe is dat men op
ïao nu en dan stoplichten
dat vanachter sommi-
an zich geen schimmige ge-
i achter - v itrage vertonen
dat de voorbijganger tussen
aten door vrij inzicht heeft
anelige interieurs van baardi-
angharige bewoners.
J ader verschil is dat Juffrouw
in*| is ontbreekt. Ze is zeker te
Worden zo overweegt de
kgganger om zich
J bij het station of op de
n ®8 op te stellen teneinde
w te delen, dat ook gerefor-
bekering nodig hebben, en
minder om de wereld
SJfcdom dienen te bekomme-
I 5 haar deze mededeling ook
-.n doen aan het eind van
onoi ;omoticPlechtigheid, toen de
hren en de jonge doctor
ngtf k eers e stappen op weg
hadden gezet. Ze placht
niet alleen de gerefor-
•soorten die Kampen in
mate kent hierop aan
«f
ftde dienstplichtigen werden,
■Kampen nog kazernes had,
door haar reeds aan de overkant
van de rivier vermaand omtrent de
verleidingen van het militaire leven
en ze was ook vaak present als sol
daten htm vrije avond gingen be
steden temidden van de verlokkin
gen der grote stad Zwolle.
Later hoor ik, dat „Juffrouw Hen
driks" (niemand kende haar, ze had
de voorteletters Z. A„ de dag voor
schooldag op 85-Jarige leeftijd
is overleden. Het woord van de
apostel dat hij voor het Evangelie
zou uitkomen, „gelegen of ongele
gen", nam zij óók wat het laatste
betreft zeer ernstig. Zij wekte daar
door groot respect, gemengd met
een lichte ergernis plus ergernis óver
die ergernis.
Doorsnee
De Burgwalkerk zit vol. Een van de
vele zonen Zwart preludieert naar
een hartgrondig kwartiertje psalm
gezang toe als de hoge overheid ge
zeten is: het curatorium namens
elke provinciale synode één curator
en hoogleraren en docenten.
Vroeger veel curatoren en een paar
professoren, nu zijn curatoren een
minderheid.
Een rondblik door de kerk leert,
wat het unieke is van deze samen
komst. Hier zitten niet de intellec
tuele vrienden van een wetenschap
pelijke instelling. De maatschappe
lijke bovenlaag van de Gerefor
meerde Kerken lijkt Juist sterk on
dervertegenwoordigd.
Hier zit een doorsnee van het „ge
wone meelevende" kerkvolk met
waarschijnlijk een oververtegen
woordiging van het platteland. Ve
len zijn tevens „correspondent" van
de hogeschool in hun kerkelijke ge
meente, wat betekent dat ze beho
ren tot die kerkleden die wel voor
een werkje te porren zijn. Kampen
is htm hogeschool, waar ze 's win
ters het een en ander voor doen en
in mei een dagje uit zijn. Dit is
iets wat men verder alleen in enke
le kleine kerken aantreft, niet in de
grote.
Hoofdschotel is 's ochtends Okke
Jager. Een lezing, geen preek, zegt
hij. Maar hier en daar vervloeien
de grenzen van kerk en school toch
wel iets, omdat hij een verhaal over
de theologische wetenschap anno
1974 moeit vertellen binnen het denk
raam van zijn hoorders en dat is
natuurlijk een kerkelijk denkraam.
Zoals siteedis doorspekt Jager zijn
betoog met briljante vondsten, beel
den, woordgrapjes, maar toch lang
niet zoveel meer als vroeger (toen
hij soms wel erg vermoeiend was).
Het verhaal is uit te veel onderde
len opgebouwd om het kort weer te
geven. Ik pik één deel.
Men is er tegenwoordig vlug bij, al
dus Jager, om overal 'n theologie aan
te verbinden: theologie der bevrij
ding, der revolutie, der ontwikkeling
enz. Daar zijn vier bezwaren tegen.
Het kan modieus zijn. De theologie
loopt er de kans mee te vroeg te
springen in een situatie die door
Okke Jager
andere wetenschappen niet voldoen
de is verhelderd. Zij kan er tuist
ook een bepaalde ontwikkeling ach
teraf mee rechtvaardigen. En de
theologie kan er mee doen, alsof
een specifiek christelijk denken over
de dingen alleen thuis hoort in de
godgeleerdheid.
Met dat alles wil Jager natuurlijk
niet zeggen dat de theologie dan
maar stil moet staan, of „hetzelfde
zeggen, maar wat anders bedoelen".
Openbaring
Na deze ochtenbijeenkomst volgt de
vreedzame bezetting van de hoge
schoolgebouwen, waarmee dit stuk
is begonnen. Voor het eerst behoeft
men zich niet te beperken tot de
Oudestraat, een negentiende-eeuws
gebouw dat in de Jaren dertig was
gemoderniseerd en verfraaid op de
stijf-deftige, maar niet dure manier
die gereformeerden toen eigen was
(kleine luyden, groot, maar nog niet
echt rijk geworden als ze waren).
Naoorlogse aanpassingen hebben het
gebouw niet van zijn onbehaaglijk
heid afgeholpen.
Een openbaring daarentegen is het
nieuwe gebouw aan de Koornmarkt
(langs J. H. Kok de Oudestraat uit
en om de Bovenkerk heen). Het
eeuwenoude gebouw van de vroegere
Hoofdcursus met de aangrenzende
kazernebouwsels is met liefde aan
gepast aan zijn nieuwe bestemming.
Men heeft gelukkig niet met een
snoeimes alles verwijderd dat ge
schikt zou zijn om er een „sfeertje"
mee te bouwen. De doolhof van
gangen en trappen (pas op het
drempeltje) zal nimmer het droom
beeld van doelmatigheid benaderen.
Het huizenhoge buffet van de vroe
gere mess, veel eerlijk donkerbruin
hout met spiegels, wordt met piëteit
gehandhaafd in wat nu kantine
heet. Het geheel doet eigentijds en
relaxed (rielekst) aan. De studenten
mannen en vrouwen die zich
op de Schooldag laten zien passen
geheel ln dit beeld. Maar de bezoe
kers detoneren evenmin.
Met zijn vierhonderd studenten is
Kampen een van de grootste theo
logische faculteiten van het land.
„Wij waren het ontwend", aldus de
waarnemend rector, prof. dr. J. T,
Bakker, „college te geven voor zes
tig toehoorders, het ontaardt bijna
in toespraken houden".
Volgens Bakker is de toeloop geen
gevolg van de studentenstoppen in
andere studierichtingen. De belang
stelling voor theologie is echt sterk
gegroeid.
Colleges
Na het bezichtigen der stallen wor-
dien de Schooldaggangers niet meer
zoals gebruikelijk in de Bugw al-
kerk ontvangen voor een middag
programma. Ze krijgen in veertien
groepen elk twee colleges-met-dis
cussie voorgezett. Natuulijk geen
echte colleges; de docenten vertellen
iets van waarmee zij op hun vak
gebied bezig zijn.
Zo vertelt dr. A. J Jelsma dat hij
het tijdpek van de heksenjacht in
de kerkgeschiedenis het afgelopen
jaar heeft behandeld. Aan de hand
van twee brieven van de grote re
formator hoort men hoe Calvijn in
dit opzicht zijn partij danig had
meegespeeld.
En zo krijgt prof. dr. G. Th. Rot
huizen van een Zeeuwse landbou
wer te horen, dat zijn verhaal over
de herkomst van bepaalde vormen
van atheïsme „wel wat erg de mens
centraal had gesteld". Voordat de
leze dit wat aanmatigend vindt
van die landbouwer, vertel lk er
maar bij dat dezelfde man een naar
jaar geleden in de synode brede ci
taten uit Berkouwers laatste boek
in een discussie bezigde, terwijl
naar bleek niemand van de aanwe
zige theologen het een rweek eerder
verschenen werk nog had ingezien.
De Kamper hogeschool wordt sinds
kort (bij wijze van voorschot) door
de overheid gesubsidieerd; voordien
werd zij geheel door de kerk be
taald. Door die rijkssubsidie kon de
geweldige uitbreiding worden gerea
liseerd. De vrees was: zou dit de
directe band tussen hogeschool en
kerkvolk doen verslappen?
De docentenkamer van de „kazer
ne", Aan één muur enkele contra
prestatie-schilderijen (uitgeleend
door het rijk). Er tegenover een
vele vierkante meters groot doek
met een aandoenlijk-zoete stichte
lijke voorstellingen (een geschenk).
De vraag wordt na afloop gesteld:
„Dat er nu zoveel meer bezoekers
waren dan vorig Jaar, komt dat
door het mooie weer of door het
systeem met opdelen over colle
ges?".
Het antwoord weet niemand. Het
laatste is te hopen, want dat zou
betekenen dat de financiële band
tussen de gereformeerden en hun
hogeschool nu wordt opgevolgd door
een meeleven-in-gesprek.
Maar in de Oudestraat moppert een
bezoekster, dat zij de oude stijl (al
lemaal de hele dag in één kerk
luisteren naar sprekers) erg miste.
Door die versnippering over zoveel
ruimten kon ze haar kennissen uit
het hele land niet meer vinden en
groeten,
Na brief over priesteropleiding
Als kardinaal Alfrink zegt, dat hij ze beantwoordt aan de eisen die de
iets „in hoge mate betreurt" dan is kerk i
hij bijzonder kwaad. Als hij het bo
vendien laat publiceren nadat hij er
even over heeft kunnen nadenken,
dan betekent dit dat de kardinaal-
aartbisschop nog veel bozer is dan
zijn tekst aangeeft.
De kardinale toorn richt zich op de
r.k. bisschop van Roermond mgr.
M. Gijsen die in Rome
de priesteropleiding stelt".
Het gesprek met Heerlen moeten
zowel door de bisschop als door
Rome worden voortgezet. Mgr. Gij
sen werkt al geruime tijd toe naar
een afzonderlijke opleiding voor bis
dompriesters. die in Rolduc zou
moeten worden gevestigd.
Wat de kardinaal nu dr. Gijsein
kwalijk neemt, is dat de bis-
brief heeft losgekregen waarin hem schop die brief
gezegd, als hij de priesteropleiding over heeft gepraat.
in de publi-
zijn bisdom in eigen hand wil
Deze priesteropleiding vindit thans
plaats in de hogeschool voor theolo
gie en pastoraat te Heerlen, een
onderneming waarin naast het bis
dom ook een aantal religieuze orden
en congregaties participeren en die
dus niet rechtstreeks aan de be
moeienis van dr. Gijsen bloot staat.
In de Romeinse brief aan dr. Gijsen
wordt gezegd, dat de in Rome aan
wezige stukken met name „colle
getraktaten van enige professoren"
het departement er van heeft
overtuigd dat de opleiding in Heer
len „geenszins op bevredigende wij-
Tegenover de Romeinse brief neemt
de kardinaal de voor zijn doen on
gezouten opmerkingen „zeer onge
lukkig" en „een kwalijke zaak' 'in
de mond.
Zeer ongelukkig noemt hij het, dat
niet is bekend gemaakt hoeveel
professoren van Heerlen zijn be
doeld, om welke collegedictaten het
gaat en hoe de vertalingen eigenlijk
zijn die in Rome onder de loep zijn
genomen. Een kwalijke zaak is het
volgens de kardinaal dat personen
zijn beoordeeld in indirect veroor
deeld voordat zij persoonlijk in
Rome zijn gehoord en hun de kans
is geboden zich te verweren.
Het Secretariaat van de Internatio
nale Raad van Christelijke Kerken,
gevestigd te Amsterdam, heeft zich
naar aanleiding van de herhaalde
terreuracties tegen Israël gewend tot
de ruim tweehonderd aangesloten
kerken in vele landen.
In een schrijven, waarvan een af
schrift is gezonden aan de regering
van Nederland en Israël, alsmede aan
de Verenigde Naties, worden de ker
ken opgeroepen bij hun regeringen
aan te dringen op het oefenen van
gerechtigheid, ook in de internationa
le verhoudingen, als de enige grond
slag voor de vrede onder de volken.
Het schrijven verwijst naar het bij
belwoord: "Gerechtigheid verhoogt
een volk, maar de zonde is een
schandvlek der natiën (Spreuken 14
vers 34).
Ten aanzien van Israël wordt gewe
zen op zijn unieke oorsprong en be
stemming als uitverkoren volk. "De
beloften Gods zullen zeker in vervul
ling gaan, maar dit impliceert de
gelovige erkenning van de Messias".
De kerken worden opgeroepen tot
aanhoudend gebed zowel voor Israël
als voor de andere volken. "Neutra
liteit zal meer en meer onmogelijk
blijken. Wie zich vergrijpt aan Is
raël keert zich tegen God, terwijl
Zijn gerichten op de aarde zijn. La
ten de veramtwoordelij ke leiders der
volkeren in de problemen en zorgen
van deze tijd terugkeren tot de ge
hoorzaamheid aan God, wiens inzet
tingen de enige bron van zegen zijn".