Ook kerk betrokken bij EG KERKDIENSTEN Welke doeleinden economische macht? Hun debuut in Londen was bedoeld als éénmalig optreden. Maar toen Choralerna, de Göte- borgse black-gospel groep voor het eerst had gezongen waren de 25.000 toehoorders in de Earl's Court arena zó enthousiast, dat het liep op een week van con certen Op 23 mei zijn ze voor het eerst in Nederland in het Rotter damse Ahoy maken ze het mid dagprogramma van Mayday, de landelijke manifestatie van Youth for Christ. Een concert wordt dat overigens niet. want hun optre den maakt deel uit van een to taalprogramma waarbij alle be zoekers zoveel mogelijk betrokken worden. Thema van de dag is: "Leven in een nieuwe stijl". Youth for Christ hoopt deze dag (Hemel vaartsdag) op 6.000 a 7.000 bezoe kers. De dag in Ahoy begint om 11 uur. De kaartjes a. f4.50 zijn nog aan de zaal verkrijgbaar. «mimi!»'»» ZATERDAG 18 Mjj Het aftreden van Willy Brandt als bondskanselier van West- Duitsland heeft heel wat pennen in beweging gebracht. De grote meerderheid van hen die schre ven gaven uiting aan hun, meest al diepe teleurstelling. Hij heeft een grote invloed gehad op de verhoudingen in Europa, de ver houdingen vooral tussen Oost en West. Hij heeft zijn eigen land de finitief op een andere rail gezet. Het is niet alleen in de dagbla den die zich nog al met politiek bezig houden dat er over hem ge schreven is, maar ook kenmer kend: kerkelijke bladen hebben hier het hunne bijgedragen. Wat er in West-Duitsland ge beurt, heeft men in ieder geval ge zien als iets waarmee ook de ker ken te maken hebben en we geloven dat deze visie juist is. Doch het wordt moeilijker nu precies uit te leggen waarin dat dan zit. Bij bondspresident Heinemann is er altijd een kerkelijke binding te con stateren geweest. In de jaren van Hitler en van de Duitse christenen heeft hij zich geschaard achter de belijdende kerk. Bij verschillende gelegenhe den heeft hij zijn belangstel ling voor het kerkelijk leven in zijn land getoond. Bij de herdenking van de synode van Emden, nu on geveer drie jaar geleden, zou hij ge sproken hebben, ware het niet dat hij toen in een ziekenhuis lag. maar wat hij zeggen wilde is door een ander voorgelezen en dat was een positief christelijk getuigenis. Van bondskanselier Brandt heb ben we nooit zo iets gelezen en we weten van hem ook niet of hij een binding heeft aan enige kerk. En toch betreurt men het ook in ker kelijke kringen dat hij is heenge gaan. Misschien ligt de droefenis over zijn heengaan daarin, dat hij een definitief einde heeft willen stellen aan de "koude oorlog" en dat hij heeft willen werken aan 'n mogelijke verzoening, waarin hij geloofde. We weten dat er anderen zijn die hem dit euvel duiden. Communisme De kerken in Europa hebben met dezelfde problemen te maken als waarmee Brandt worstelde. De "koude oorlog" heeft ook hier zijn invloed laten gelden. En toen de kerken van achter het IJzeren Gor dijn lid werden van de Wereldraad van Kerken, was er waarlijk niet overal een kerkelijke blijdschap te bespeuren. Al spoedig werd de vrees geuit dat de Wereldraad nu zou worden beheerst door het commu nisme en die klanken kun Je nog telkens weer horen wanneer zich daartoe de gelegenheid voordoet. Toch zijn de kerken eerder over hun aarzeling heengekomen om de politieke deling van Europa te aan vaarden dan dat dit politiek, in Duitsland althans, het geval is ge weest. Er zijn gekomen de zoge naamde Nyborg-conferenties, con ferenties van Europese kerken, die nu al zo'n tien jaar proberen het kerkelijk gesprek tussen de kerken van Oost- en West-Europa op gang te brengen. Merkwaardig was het dat hier steeds tamelijk grote de legaties van de kerken uit de Oost- Europese landen aanwezig waren. Te begrijpen is dit ook wel. Zij heb ben zich Jarenlang in een isolement gevoeld en dan is ieder contact met de buitenwereld meer dan welkom. Dat geeft hen een bepaalde rugge steun in de omstandigheden waarin zij moeten leven en werken. Maar het moeilijke punt op die Nyborg-conferenties was altijd weer de politiek en de problemen die zich daar voordeden. Men had er mee te maken en dit werd ook wel uitgesproken, maar een geprek over politieke verhoudingen in ons werelddeel kon eigenlijk niet op gang komen. Nieuwe wegen De vorige maand is er te Londen een conferentie bijeen geweest van ongeveer tweehonderd West-Euro- pese kerkelijke mensen om te zoe ken naar nieuwe wegen "wanneer het gaat om het begeleiden van het politieke proces van de éénwording" van Europa. Hebben de kerken hier een eigen verantwoordelijkheid? Spe ciaal was hier gedacht aan de ker ken binnen de Europese Economi sche Gemeenschap. Deze EG ver keert het laatste jaar wel in een crisis-situatie, omdat ieder land dat daarbij is aangesloten allereerst aan zich zelf denkt. Maar het is toch nog niet te zien dat ze uiteen zal vallen. Wél wordt de vraag steeds moeilijke welke richting men uit moet. Nu is in Brussel, het voornaam ste centrum van de EG, een Oecu menisch Centrum ontstaan. Protes tantse kerken uit de landen van de EG hebben dit centrum gesticht en in stand gehouden. Rooms-Katho- lieken deden er niet aan mee. Dat Oecumenisch Centrum in Brussel had, uit de aard der zaak, vooral te maken met mensen die nauw be trokken zijn bij de Europese Ge meenschap, mensen d us die daar wonen vanwege de politiek van hun landen. In dat centrum is men gaan denken over de vraag: wat hebben de kerken te zeggen aan hen die in de EG beslissingen moeten ne men over de toekomst van ons wes telijk werelddeel. En om in breder verband daarover te kunnen spre ken, heeft men die conferentie in Londen bijeen geroepen, waaraan voor het eerst ook door rooms-ka- tholieken is deelgenomen, o.a. door onze vroegere minister mevr. M. Klompé. Nu is het niet nieuw dat kerken zich in breder verband hebben be zig gehouden met de toekomst van Europa. We herinneren aan de vre- desweek van twee Jaar geleden, toen het thema zo iets was als Euro pa tussen Oost en West. Het thema van de Londense conferentie, waar aan "een niet onaanzienlijke groep ambtenaren van de EG" deel nam was: "Christenen en de Euro pese Gemeenschap 1974". Vanuit de tegenwoordige situatie heeft men willen zoeken naar andere wegen dan die tot nu toe bewandeld zijn. Daar was ook aanwezig de Indiër dr. M. M. Thomas, de voorzitter van de Centrale Comité van de We reldraad van Kerken. Hij boorde direct in het hart van de zaak waarom het hier ging. Geef gij mij als christenen nu eens antwoord op deze vraagvoor welke doeleinden wilt gij uw overweldigende macht gaan gebruiken? Een christen kan hier moeilijk op antwoorden: al leen voor ons zelf, opdat wij beter van worden. Als politicus moet men verder denken dan dit en als christen zal men dat zeker moeten doen. De wereld is zozeer één geheel gewor den, dat geen land het zich meer kan veroorloven zich niets aan te trekken van andere landen en van de Derde Wereld of van de Vierde Wereld (de allerarmste landen» waarover Je tegenwoordig ook nog al eens hoort spreken. Racisme Wat is er uitgekomen in Londen? Men heeft de verontrusting tot uit drukking gebracht zo lazen we in het korte verslag "dat de één wording van Europa aan kracht en inspiratie heeft ingeboet". Dat bemerken we allemaal wan neer we de verslagen uit Brussel volgen. De aanwezigen waren het er ook over eens dat men geen ge noegen moest nemen met de tegen woordige crisis-situatie. "De confe rentie slaagde er nog maar ten dele in nieuwe wegen aan te wijzen". Het rapport over de "culturele en spirituele dimensies van de opbouw van Europa" kon geen genade vinden in de ogen van de meeste deelne mers. Wél is met nadruk gesteld, dat moet worden nagegaan "welke antwoorden wij kunnen en willen ge ven op de vragen van de arme lan den ter zake van ontwikkeling en ra cisme". Verder heeft men gesproken over de buitenlandse arbeiders, over de wapenhandel 'n zeer belangrijk on derwerp, nu het geweld steeds toe neemt). Men heeft het gehad over een speciaal fonds voor landen die 't ergst getroffen zijn door de tegen woordige prijsstijgingen. En zo is men gekomen op een "gezamenlij ke ontewikkelingspolitiek" De EG heeft tot nu toe alleen in hoofdzaak gekeken naar de "geassocieerde lan den" (de vroegere koloniën). De blik moet ruimer worden. Islam Dat de kerken direct te maken hebben met wat er politiek in de we reld omgaat, blijkt ons telkens weer. Het is bijv. niet te zeggen hoezeer zij te maken zullen krijgen met de olie-crisis. Dit niet zozeer omdat de brandstof hier duurder wordt maar omdat ongedachte sommen geld te recht komen in de landen die de olie uitevoeren en dat zijn op 't ogenblik vooral de landen waar de Islam de heersende godsdienst is. Kolonel Ghaddaffi van Libië, de voorvechter van een zeer militant pan-islamisme, heeft in maart de Afrikanen opgeroepen zich van het christendom te ontdoen, "opdat de Afrikaanse mens zijn eigenheid te rugvindt". Hij zag het christendom niet anders dan "een element van kolonialisme" en de kerken noemde hij "een werktuig van het imperia lisme". Hij weet wel welke snaren hij moet aanraken. Zichzelf ziet hij als de "leider van een heilige Mo hammedaanse kruistocht tegen het heidendom". In Nigeria laat hij mos keeën en scholen bouwen en op die scholen moet het Arabisch de voer taal zijn. In 't zelfde land wordt met zijn geld ook een krachtige radio zender gebouwd, "De Stem van de Islam". Er zijn tal van Afrikaanse landen te noemen (Oeganda o.a.) waar zijn invloed groot is. De president van Gabon is tot de Islam bekeerd en hij heeft zijn christelijke naam laten veranderen in Omar. Honderden heb ben zijn voorbeeld gevolgd. Dat zo veel Afrikaanse landen Israël zijn af gevallen en de betrekkingen hebben verbroken, is ook al niet vreemd aan de rijke oliebronnen. Nu behoeven we daarover niet ongerust te zijn. maar het laat ons wel even zien hoe veel de kerken te maken hebben met de politiek en dat vooral in wereld- verband. En daarom is een conferen tie als in Londen is gehouden toch nodig om er gezamenlijk over na te denken voor welke doeleinden Euro pa zijn "overweldigende economi sche macht" zal gaan gebruiken. S J. M. HULSBERGEN WOORD VANï BEZINNING j Sommige mensen schrikken iedere keer weer van wat er in de weröld gebeurt. De slechtheid en corruptie lijken hun onbegrijpe lijk, vooral als die blijkt bij zo keurige mensen met zo'n vertrou wenwekkende blik. De wreed heid en het niets-ontziende egoïs me doen hen huiveren, vooral als weerlozen het slachtoffer worden. Er gaat bijna geen dag voorbij, dat u niet even uit deze krant kun opkijken en met weerzin op uw gelaat u afwenden van het bericht dat u niet even uit deze krant kunt schermen voor zoveel smerigheid en waanzin? Vooral als weerlozen het slachtoffer zijn gewor den: kinderen of bejaarden of zieken. De kinderen van Ma'alot, gegijzeld in een school, met daar buiten hun wanhopige verwanten ze schokken ons deze week ten diepste. Nog altijd blijkt al thans mijn geest niet voorbereid en berekend te zfjn op zo'n gebeur tenis en misschien bent u dat Niet vluchten voor de werkelijkheid evenmin. Ik weiger me daarvoor te schamen. Integendeel, ik zou me schamen als ik zulke ver schrikkingen slechts met nieuws gierige blik en wellicht zelfs aan genaam geprikkeld, vanwege het sensationele van de gebeurtenis, in mij op nam. Kidnappen chan tage, gijzeling, uithongering lust moord, het zijn dingen die velen van ons zo afschuwelijk vinden, dat ze er liever zelfs helemaal niet van zouden willen horen. Het is zo realistisch en het verstoort Je gemoedsrust. Die narigheid lees dat toch niet! Kijk alleen naar de voetbalpagina of naar de nieuwe mode! Neem een liefdes roman of een mooie reisbeschrij ving! Zo gaan de oogkleppen voor om de werkelijkheid niet te zien. die men niet kan verdragen, l steekt de struisvogel zijn kopi, het zand. En intussen zijn er** deren die zich aangetrokken jf len door geweld. Ze zitten t bioscopen waar speciale vecht. I geweld films worden vertoond En stompen hun laatste gevó mogelijkheden af in een heerlijking van het harde lev4 En zo zie je weer de twee uifc stendegenen die wegkruipen voc de realiteit en degenen die verheerlijken en er zich aan over geven. 3 Kun Je nog iets anders datldi Is er een andere weg dan a schermen of gewennen? ik dent aan de bijbel en het realisme vt dat boek. Daar zijn ook vele metli' sen van geschrokken. Ze vanj*^ vooral het Oude Testament aards en realistisch. Ze hielden 1 leen een hemelse Heiland en hielden hun ogen ver van verhalen van Israël met zo strijd en afgoderij en wreed fe drijf. Misschien is de bijbel echter w recht zo realistisch? Misschien s J wil hij ons helpen om te zien dat vr het déze wereld is, waarin Goj zijn weg met moeite zoekt en «a# in zijn schepping bijna verging Om te zien dat God zich niet lu; afschrikken door wat de t zijn mensen, doen. Zijn liefd kI komt in Jezus van Nazareth 4 het betekent een dood kruis. Toen en nu het is djXjV zelfde realiteit, waarvoor je niet hoeft terug te schrikken. Gods werk gaat door, vii en opstanding. Voor de werfalja] lijkheid hoef je niet te vlucht® r: maar aan die wrede realia er| hoef je ook niet te gewennen Je over te geven. Want God b doelt een vernieuwde, een andtX b re wereld, waarin "kinderen tul len spelen bij het hol van een ad. der". Denkt u zich dat eens li spelen, ontspannen en vroliftlRp slechts gevaar to duchten! DSJ. HAPPE g i Luth. predihi Ji te LrtJq LEZERS SCHRIJVEN: Geen abortus, dan ook geen militaire dienst In uw krant van 14 mei Jl. doet Mgr Gijsen o.a. de uitspraak: "dat elk menselijk leven, ook het in de moe derschoot, het recht op leven recht streeks heeft van God, niet van de ouders of van welke menselijke ge meenschap of autoriteit ook. Het kan dan ook niet opgeofferd worden aan de belangen van een ander of van de maatschappij". Ik vraag mij nu wel af, hoever wil Mgr. Gijsen zijn stelling doortrekken. Is hij dan bijvoorbeeld ook tegen militaire dienst? Worden onze soldaten dan ook niet opgeofferd voor de belangen van een ander en dan wel in het bijzonder die van het kapitaal- of van de maatschappij? Mogen wij over het leven van een soldaat dan wel beslissen, door hem naar het front te sturen? De bijbel zegt heel duidelijk dat oor log uit den boze is en dat wij als Christenen daar beslist niet aan deel mogen nemen. Mijn mening is, dat, Mgr. Gijsen abortus ver- ADVERTENTIE f auto-inzittenden brand glas inbraak ongevallen rechtsbijstand reis 7EHI' storm bi wettelijke aansprakelijkheid «J t> particulieren i ziekte ziektekosten ..om zéker te vraag inlichtingen au na a- z>piar\t;iijr\iiGluni ih RIN( verzekcri ngsmaatschapi V^t-graf ndljkw»! 08 r'dim-3 biedt, dus het leven van e< boren mens t—.hermt, hjj i verhoeden, dat Christenen m log deelnemen, cq niet in i dienst mogen treden. stede. Jeugddienst. 11.45 Bche jeugddienst, zaterd. 7 i Marekerk 10.30 u. ds. A. K. v. d. Schoot. 5 u. ds. J. W. v. Barneveld. Nunspeet. Gesink, Sassenheim. 5 Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 9 u. ds. P. Heinen, Utrecht. 5 u. ds. Boven kerk) 10.15 u. prof. Hoenderdaal. Vredeskerk 10 u. ds. A. Noorman, Oecumenische werkplaats (Plantage 16 11.30 u. Samenkomst (woensdag 7.30 u. meditatiegroep). Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. J. p. Bonnet. Jeugdkapel ..De Goede Herder" 10.30 u. mej. A. N. C. Burggraaf. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijki 10 u. oecumenische dienst pas toor Van Well. Koolstra (Gemeensch. met Ned. Herv.) Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.): 10.30 u. ds. P. Heinen. 5 u. ds. H. J Lugtlgheid. Leidschendam Huize „Groenhoven": 10 u. ds. De Heer Gezinsdiensten „Jeugdhaven": 10 u. „De Mirt": Dhr. Venema, 10 u. „Het Mierennest": Ds. Post. Chr. Ger. Kerk 10 en 5 u. ds. Carlier Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. Boo gaard. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u. ds Hoff. Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u. ds Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- Chr. Science (Steenschuur 6 10.3 en 4 u. (do. 8 uur). Geref Gem. in Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5 30 u .leesd. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) dhr J. Eikebout. lenwerfstr. 10 u. ds. A. H. Agtereek. 11.45 en 17.30 u. R. K. H. Geest kerk Ridderveld ..De Bron" (zat. 6.30 u.) J. Seijsener. 9 u. 1ste Communie- muniedienst pred. J. Wüst. Volle evan- Kindervreugd) 10 u. Boer 5 u ds J. Catsburg. 9 30 u ds. H. Hartebrug (zat.av. 7 u. celebrant pa ter Demmers, thema ..zoals de oudjes zongen"), 9, 10.30, 12 en 6 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 830, 9.30, 11 en 6.30 u. Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30, Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12 Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30 e 7.30 u. verlossingssamenkomst pitein en mevr. J. Leissenaar. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudse- singel 49) zat. avond 7 uur. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. evang. Zijlstra (dinsdag 8 u. evang. Zijlstra). Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. de heer P. Drijver te Voorschoten, 7 u. ds. G. v. Hoegee. Geref. Kerk 10 u. en 6.30 u. ds. Fr. de Jong te Alphen a. d. Rijn. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. dienst des woords, 7 u ds Zonneveld R-K. kerk (zat. 7 u.) 7.30 s. en 10.30 u. Ter Aar Dorpshuis Aardam 9 en 12 u Alphen aan den Rijn Herv Gem. leesdlenst, 4 u. ds. Feenstra. Boskoop Herv Gem. 9.30 u. ds. A. de Leeuw, 6.30 u. ds. W. L. HeiJ- mans Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. H. Dijkstra De Stek 11 u. ds. A. de Leeuw Chr. Geref Kerk 9.30 u lecs- 5t, 2.30 u. ds. C. v. d. Weele v. de heer P. v. d Laarse. Pinksterger 9.30 u. in Concordia, de hr Th. Ver woerd. Verg. v. gelovigen, 9.30 en 5 u. in lokaal Nieuwstr. 27 samenkomst; Bethel 9.30 en 6 u .de heer J. Mod derkolk. R. K. Kerk zat. avond 19 zondag 8.45. 10 en 11.30 u. H. Mis ümoetingcentr. i .30 u. Volle Eva 9.30 en 5.30 u. (dir .Delft. Groen v. Prinsterer- school 10 u. ds Jac. de Vos. Ziekenhuis „Overduin": 2 u ds J. G. v. Ieperen. Wljkgebouw „De Hoeksteen" 10 u. Do- vendlenst Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 ds H. 5 u. ds. H. C v. d. Ent. Geref. zem. 8.30 u. Leesdlenst, 3 u ds Th. Geref. Kerk (vrljgem. Evang Gem. Rijnland Open bare Lagere School. Voorstr. 100. 9 45 u. Soefi-beweging, Universel (kerk voor allen), Sportlaan, Katwijk: 3 u. bij eenkomst voor belangstellenden, 4 u. Universele eredienst. Marijkestr. 10.30 u ds. J. H. Bogers, 6.30 u. ds. M. Hanemaaijer. Gebouw Nabij Van Lennepstr. 10 u. Jeugdkapel de' G.B., 6.30 u. Jeugddienst G®uar,se" 5 Zaal Opstandings- kerk Pr. Marljestr. 10.30 u. Jeugdkapel de heer Pont Oudshoornseweg 10 u. ds. R. Oort. Wijkgemeente Sionskerk Hoofdstr. 9.30 u. ds. Verploeg, 6.30 u. Bernarduskerk Rijnd. (zat. 7 u.) 10.30 u R. K. Michaelkerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9 u. Koudekerk a. d. Rijn Ridder- hof zondag 10.30 u. R. K. kerk der En gelbewaarders (dorp) (zat. 7 u.) 8. 10 Hillegom Herv. Gem. 10 Boonstra (H.A.) 7 u. i stens. Parkwijk 19.30 u. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 J. H. de Vree Geref. Kerk 9.30 Jos G. Los, 7 u. ds. A. Borman t phen a. d Rijn R. K Kerk (zat. Kerk Raadhuisstr. 10 u. ds. M. v. Har- melen. 6.30 u. ds. J. Bezemer te Ter Aar. Salvatorikerk W de Zwijgerlaan 10 u. ds. A. Borman. 6.30 u. ds. J. Los Nieuw Vennep 6.30 u. ds. A. G v. d Linden te Koudekerk a. d. Rijn. Ridderveld ..De Bron" 10.30 u. en 6.30 u. ds H G Koekoek. Leger des (Vrijgem.) 9.30 en 6.30 u. ds H. Feen- 1.30 u Kapel Bloemswaard (zat. 7 u.) 8 u 10 u. Hoogmis. Hoogniade Herv. Gem. 10 u. ds P. Schoonenboom. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 9 en 11 u Kaag Herv. Gem. 9.30 u. ds Car- stens R. K. Kerk 8, 10 en 7 u. (zat. av. 7 u.) Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. Open Hofkerk 10.30 u. ds. M. Heymans, u. ds. L Boer, van -Katwijk a .Zee. Ontmoetlngkerk ds. W. Aalders Engelbewaarders (z; Doorn. Geref. Kerk 9.30 leesdlenst. R. K. kerk (zat. 7 u.) 9. Nieuw Vennep Herv. Gem 9.30 "i Van Winterswijk te Zeist, 7 u Geref. Kerk Noordwljk Herv. Gem Vln- kenlaankerk 10.30 u. ds. A. L Lapré. Oude Kerk 10 u. ds. D Keunlng. Sole Mio 9.30 u ds. A. L. Lapre. De Rank Kooten (Delft). De J. v Catsburg (Kat- Vinkenlaankerk 7 i Geref Kerk H J. Oldemans te Hilversum. 5 u ds. R S. Elgersma (v. d. Berghstichtlng) Kerk (St. Jeren) 8. 9.30, 11 en 12.15 u. (zat. av 7 u.) (Maria ter Zee) 8. 9.30, 11 en 7 u. (zat. av 7 u.) Ned. Prot. bond (Huis ter Duinstr. 13) 10.30 u. ds H. v Bilderbeek. Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 u. in Zaal Gebr. Brama. ds J. Streef- land. R K. Kerk St. Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 7 u. St. Viktor 8, 9.30. 11 Chr Gem. (mavo-school). 10 Koekoek. RK Kerk tuinbouwschool 10.30 u (zat. av. 7 u.). Rljpwetering RK Kerk 7. 9 uur (hoogmis) en 10.30 u (zat. av. 7 u.). Sassenheim Herv Gem. 9 en 10.30 u ds. A. Westra, 630 u. ds Hoo- genkamp te Voorhout, Geref. Kerk ds M. v.d. Berg. 5 u. ds D. W 7 u) 8.30, 10 e Jezus in De Zllk (zat. Schepplngskerk 9 u. en half 11 ds. J. Geursen (HA.) 5 u. ds. G v. Loenen H.A). Baptistengem. (achter Van der Valk Boumanweg 236) 10 u. bidstand, 5 u. J. de Vries R. K. Kerk 9. 10 en 12 u. (zat. avond 7 u). Volle Evang. Gem. 10 u (in gebouw Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. G Zonneveld. 6.30 u ds. G. Zonne veld. Geref. Kerk 930 en 6.30 u ds Rooze. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u .ds J. v.d Haar. dienst), 10 u klnderkerk in de Boer- haaveschool, RK Kerk (zat. 19 u.), 9 u (hoogmis), 10.30, 11.46 en 5.30 u drs. Jac. Kattenberg. Kapel Rijndijk 10 u. Rector Jansen. Voorburg. Kapel Hulp en Heil 10 u. ds. Verheule, Ge ref. Kerk Dorp 9. 10.30 u en 5 u. ds. G. de Zeeuw. Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. Reedijk, Geref. Kerk (vrijgem.) Kansel in de hervormii pel in Katwijk aan Zee. Waddlnxveen Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 en 6.30 u. ds D. v. Vliet (HA) De Hoeksteen 9.30 u ds. I. Schipper 10 u. ds Korenhoff 7 u. ds. Brokerhof. Geref. Kerk (vrij gemaakt), geen opgave ontvangen, Geref. Kerk (vrijgem. bulten verband) Gem. centrum 8.45 en 4 u. ds M. R v.d Berg. Gem. v oorspronkelijk Veen. Dorpscentrum 9.30 u. tend W Verboom 10 e rijnland Lyceum) 730 u. evang. lerk (zat. av. 7 u.) Bonaventura (zat. Kerk 10 en 7 u. ds H. D. de Wit. Chr. Geref Kerk 10 en 4.30 u. ds D. H Biesma. Geref Gem. 10 en 4 u. ds. D Hakkenberg. Geref. Kerk Vrijg. 10.45 N. v.d. Brugge. RK Kerk (zat. 9. 10.3f 6.30 u) (dankz. HA). Bethelkerk u„ ds. W Verboom (HA), Immanuel- kerk 9.30 u. ds. H. J Voors. 5 u. Open Deurdlenst ds. Brucks m.m.v. "The Griffin Singers", Geref. Kerk Kruis- kerk 9.30 en 5 u. ds. B Koekoek (HA), 9.30, 11.15 en 5 i Boer te Leiden, RK Kerk De Oude Wetering Herv. Gem 9.30 verband) 9.30 en 5 u. ds J. J Verleur. Amersfoort. Oud Geref. Gem 9.30 en 3 u Leesdiensten. Aktle Kruistochten Ned: Maandag 8 u. ds. J. Gravendeel i 5 u. ds A. P. Verloop. Oud Ger. RK Ontmoetingskerk 8.30, 1146 Woubrugge Herv Gem. 9301 Stehouwer, 6.30 u. ds. Verplo* den uit Alphen ad. Rijn, Gere.'-1 Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.3 6.30 10 i 7 u). St. Vlctorkerk 7 u). Jehovah's Getui- dienst Pred. J. Wüst 11 u. 1ste Com- ds. A Vink, Oude Kerk 10 u. ds. D (zat. 7 u.), 7.30 9. 10.45 i i.) 7.30. 930. 11.15 v Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 u. ds H. van Niel bevesti ging ds. G. J. v.d. Bogerd. 6 i ds v.d Linde. 5 manuëlkerk 9.30 u. ds. Baayen. 5 u ds Huisman. Maranathakerk 9~.30 u. ds. Huisman. 5 u. ds. vd. Linde. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 u. leesd. 5.15 u. ds. gen. koninkrijkszaal, Burg. Trooststr. 4. 3.25 u. Openbare toespraak: Gods kijk op seks en huwelijk. 4.25 u. Wachttorenbespreking: Houd de te genwoordigheid van de dag van Je- goed in gedachten 2 Petrus 11, 12. ,^RK Kerk (zat 7 u.) 7.45. Zoeterwoude Herv. Gem .10 nond Herv. Gem. 10 RK Chr Dienaarkerk ia», 10. 1130 en 6 u.. RK Kerk M# (zat. 7 u.) 10, 12 Zwanimerdam Herv. Gem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4