'Ik zie een reis naar
Londen niet zo zitten'
{'Scheiding der geesten9 in Montreux r(ï^]vanc/aaa...
...e/7 gisteren i
•oblemen Jan Michiel Otto van Leidse Trioleeringf
ind de
•igehuwde
beder in
JlO-serie
f/IÖiÖ\ mgmmma]
TV morgén]
DUITSE TV
DAG 3 MEI 1974
oo ^'eet het 00k niet meer- Ik Beef Fillekers, "Kijk-Kijk" maar toen 't die dwars door alle nationaliteiten, dan nog veel liever naar een Oostduit de zaal over een stoelpoot struikelde.
i. Het enige wat ik nog weet is, op prijzen geven aan kwam, zei ie- religies en tradities heen looot. Ik produkt kijkt waarvan bil voor- TvnprpnH Hnt iv tnon
oo i-eet het ook niet meer. Ik geef
Het enige wat ik nog weet is,
blij ben dat ik tv-criticus mag
een zo aardig, tolerant en ook
gierig land als Nederland,
ik zou me toch al bijzonder
gaan vervelen als ik (bijvoor-
in een land als Zwitserland
oordelen moest geven. Wat
dë t bijvoorbeeld "Le Tribune-
over het ZweedsNeder-
programma "Optisch Laby-
(van Ardy Strüwer en met
ienivan Dyck die prijs stelt op
jfpsilon) De Grappen van het
-dy en Lasse waren niet ver-
de s*nc*s VOI*i6 jaar, en het
rd« 'e toeB€V°egde sex was dit keer
waarlijk al te twijfelachtige
Gevolgd door de zin: "er
consternatie zelfs onder de
preutse toeschouwers",
consternatie heb ik onder de
anders en de Zweden in ieder
totaal niet opgemerkt, maar
iien behoren die niet tot de
__fcr preutse toeschouwers". De
{e d'Avis de Vevey" prees de
chansons (dus Linda van
de excellente muziek, vond
grappen ook leuk, maar 't
1 van de grappen" getuigde
,n slechte smaak, en de beide
slechts zelden
schouwers aan het lachen
laatste is eenvoudig niet
er werd voortdurend gela-
lat kon je horen, zoals er een
lar geleden in Montreaux ook
lachen werd om het NCRV-
Inma van onder meer Jan
Fillekers. "Kijk-Kijk" maar toen 't
op prijzen geven aan kwam, zei ie
dereen haastig dat het toch eigen
lijk van slechte smaak getuigd had,
en dat men toch eigenlijk liever niet
gelachen had. En wat stak er nu
voor kwaad achter een programma
als "Kijk-Kijk", laat staan Jan Fil
lekers?
Tenslotte was er dan ook nog "La
Suisse", die van een "Gentille Pro
duction" sprak (een vriendelij
ke produktie), maar er aan toe
voegde, dat een of twee onderdelen in
Zwitserland toch niet uitgezonden
zouden kunnen worden.
We zitten hier nu dus met een Ne
derlandse inzending, en met een
Zweedse inzending met veel Neder
landse inbreng, die allebei, her en
der, grote waardering ondervonden,
maar die, gesteld al dat een van de
twee de Gouden Roos zou krijgen
(wat er voor Holland meer dan voor
Zweden nog altijd in zit), toch een
groot deel van de deelnemende lan
den voor het gewetensconflict zou
den plaatsen dat ze het niet in zijn
totaliteit zouden durven uitzenden,
zoals enkele jaren geleden ook "Ha-
dimassa" (dat hors concours in Mon
treux vertoond werd) met graagte
en bewondering door de BBC werd
aangekocht, echter met de bedoeling
toch wel dat laatste "sexonderdeel"
er bijtijds uit te knippen.
Er bestaat dus een scheiding der
geesten over wat "kan" en "niet
kan" op het scherm, een scheiding
die voor een goed dee: door nationa
liteit, religie of traditie bepaald
wordt. Er bestaat echter een nog
veel grotere scheiding van de geest
die dwars door alle nationaliteiten,
religies en tradities heen loopt. Ik
krijg namelijk steeds meer de over
tuiging dat de televisiekijkers te ver
delen zijn in twee rassen: zij die
het hardste lachen om dingen die
zij van te voren zien aankomen, en
zij die het hardste lachen om dingen
die geheel onverwacht komen. Het
eerste ras geeft bijvoorbeeld de voor
keur aan het Noorse programma,
het tweede ras aan het Zweedse.
Het eerste ras lijkt me ook duide
lijk het grootste, reden waarom de
BBC-inzending ("Some mothers do
'ave' em") nog lang niet kansloos
is. Op de MIP-tv in Cannes zag ik
een andere aflevering van deze
speelserie (te vergelijken met bij
voorbeeld The Liverbirds, die dolle
meiden uit Liverpool, die bij ons
wordt uitgezonden), dan hier in Mon
treux.
Het ging over een buitengemeen
onhandige jongen (vriendelijk, maar
rijp voor opsluiting), die lekkage en
nog veel meer veroorzaakte bij vrien
den. Hij werpt van één hoog water
uit het raam, de vriend beneden
denkt dat het 'regent en steekt zijn
hoofd uit het raam om te voelen of
het inderdaad regent (u en ik kijken
dan, of steken onze hand uit het
raam), en wat denkt u? Inderdaad,
volgende plens water over zijn hoofd,
en het grootste ras lacht zich te
pletter, terwijl het kleinste ras blijft
bidden en hopen op een enkele ver
rassing, hoe klein ook.
U begrijpt misschien al, dat ik tot
het kleinere minderheidsras behoor,
dat steeds bevreemder tegen zo'n
BBC-produkt zit aan te kijken en
dan nog veel liever
produkt kijkt
baat vaststaat, dat er niets om te
lachen valt. „Zeven rozen heeft de
ruiker" liet ons drie kwartier lang
kennismaken met Vera Oerlschlegel,
die gedichten zei en liederen zong
van Brecht. Ik vond dat zij dat heel
goed, heel indrukwekkend en tegelijk
heel ingetogen deed, en verschilt wat
dat betreft van mening met Jaspe-
rina de Jong. Die vond dat haar
stem niet krachtig genoeg was voor
Brecht.
Vera Oerlschlegel, die in de zaal
aanwezig was, kreeg na afloop niet
alleen twee bossen met zeven rozen
te verwerken, maar ook vele compli
menten, die haar de tranen tersluiks
over de wangen deden vloeien. „Want
zo'n film is erger dan een zaaloptre
den," zei ze, omdat je er niets meer
aan kan veranderen". Toen ik haar
vroeg, wat ze dan eigenlijk had wil
len veranderen, noemde zij dat een
„Gretohenfrage".
De vraag rijst, of zo'n program
ma, dat een beetje festivalrijp was
gemaakt door Vera Oerschlegel met
opzet niet "kaal" op het toneel voor
de camera te zetten maar in omge
vingen te plaatsen die soms de tekst
versterkten, en soms alleen maar als
kijkvoer leken te dienen, nu wel
geschikt was om ingestuurd te wor
den naar een festival dat toch wel
onder de noemers "amusement "un-
terhaltung" en "entertainment" is
ondergebracht. De enige keer dat er
opeens even gelachen werd was,
toen de titel "Das Pflaumenlied" op
het scherm kwam, en dat was ver
moedelijk omdat iemand elders in
de zaal over een stoelpoot struikelde.
Typerend was, dat ik toen even "ge
hinderd" opkeek, want lachen was
eigenlijk verboden bij een program
ma, waarin Vera Oelschlegel bij
voorbeeld deze tekst zegde (ze was
zo vriendelijk hem nog een keer voor
mij te reproduceren)"Toen de
Amerikaanse soldaten mij vertel
den dat de goedgevoede Duitse bur
germansdochters voor tabak te koop
waren en de kleinburgerdochters
voor chocola, maar dat de uitgehon
gerde Russische slavenarbeid-
sters niet te koop waren, bespeurde
ik een gevoel van trots".
Het leek me ook zonder vragen dui
delijk genoeg dat niet de Duitser
Brecht trots was op zijn vrouwelij
ke landgenote omdat zij zo mense
lijk
de
Brecht trots op zijn vrouwelijke
geestverwante omdat zij zo standvas
tig was. Wonderlijk genoeg speel
de de oorlog de hele donderdagoch
tend al door de programma's heen,
bijna dertig jaar na dato. Bij de
Joegoslaven, bij de Oostduitsers en
bij de Denen in het programma
rond Roger Whittaker. En eigenlijk
ook nog in het Italiaanse program
ma (onbeleefd zonder ondertitels,
nog altijd uitgaand van het idee dat
Italiaans een wereldtaal is), in een
overigens schitterend ballet dat dief
stal en zwarte handel van vlak na
de oorlog uitbeeldde.
Conclusie: de Tweede Wereldoor
log is nog altijd een machtige inspi
ratiebron voor amusementsprogram-
NICO SCHEEPMAKER
>ej
do
t r
erofcRSUM (ANP) De KRO
5 en 7 mei in een aantal
programma's uitvoerig aan
besteden aan de ongehuwde
'In acht programma's zal van.
schillende invalshoeken dit
oHi worden belicht. De serie is
ïn td op de wetenschap, dat de
in frde moeder mot wordt geac-
iteu en niet de faciliteiten krijgt,
ntnfe zijn voor het opbouwen van
«ndade toekomst voor haar en
uwtid
'enig 5 mei zal de KRO-televisie
jehtf tot 23.00 uur via Nederland
3 ibeeld van ongehuwde moe-
;n «tzenden. In deze doe urnen-
imgdrden speciaal de onzekerhe-
j praktische problemen van
en jonge vrouwen die on-
slotiet niet (meer) hebben van
rakie partner, behoorlijke huis-
en een geschikte baan toch
e ti him kind te krijgen en te
is |In aansluiting op dit televi-
en fmma gaat de KRO-radio om
verder over dit onderwerp
'Voer voor vogels"'
g 7 mei worden daarna
radioprogramma's (alle
n 2) aan het probleem
Jongehuwde moeders gewijd,
i kunnen luisteraars de ge-
telefonisch reageren of in-
i vragen via nummer 02150-
nmer via vier lijnen
f wordt door een team van
maatschappelijk werk-
nilffwPSToeP "Blood, Sweat and
pl zondagavond 26 mei een
is fceven in de nieuwe Edenhal
geerdam. Dit zal het enige op-
ïet in Nederland zijn. Daarna
mcroep op tournee door Euro-
lef 11
VARA-radioprogramma "In
Haan", morgenmiddag om
via Hilversum I .brengt een
prek met de voorzitter van
prof. Piet Steenkamp De
het CDA en de verhou-
zichjae PvdA staat in dit gesprek
In aansluiting op de woor-
prof. Steenkamp zal PvdA-
tocl*. Andre van der Louw, rea-
de uitlatingen van de CDA-
Andere gasten in "De
d an" zijn de heer J. Masman,
de FC Twente ,en de
0j iert Jansen (lange afstand-
at e aasen zal tijdens de uit zen-
in o.erhalf uur om "De Rooie
ppen en rechtstreeks zijn er-
vertellen.
LEIDEN „Die reis naar het
Londense theater- en showleven?
Ik weet niet of we deze trip zo
graag willen maken. We worden
dan ondergebracht in een van de
duurste hotels van Londen en ge
acht in drie dagen tijd een be
drag van vijfentwintighonderd
gulden op te maken. Ik ben er
zelf een voorstander van het geld
te schenken aan de SAHEL-actie.
die goed werk doet in de ontwik
kelingslanden. Ik moet het nog
doorpraten met de anderen, maar
ik zie zelf niet zoveel heil in een
dergelijk reisje".
Door
Bert Koekebakker
Aan het woord is Jan Michiel Otto,
een van de leden van de Leidse stu
dentencabaretgroep „Trioleering",
die deze week het door de stichting
Conamus uitegschreven concours
voor cabaretgezelschappen heeft ge-
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Levende wildernis, het Arendsnest (TROS)
19.25 Arthur, tv-serie (TROS)
20.00 Journaal (NOS)
21.21 De F.B.I., tv-serie (TROS)
21.10 TROS-Sport (TROS)
21.40 Music-All-In (TROS)
Aan dit programma van Pim Jacobs (en Ralph Inbari
werken mee Lionel Hampton. Jan Goudswaard, Louis
van Dijk. Chris Hinze e.a.
22.50 Mistero Buffo, film (IKOR)
Het Belgische toneelgezelschap ,,De Nieuwe Scene"
bracht als grote verrassing tijdens het Holland Festival
van 1973 in het Vlaams opgevoerde mysteriespelen,
waarbij de acteurs en actrices stuk voor stuk prestaties
op hoog niveau leverden. „Mistero Buffo" is een menge
ling van volksverhalen uit de middeleeuwen en van ge
lijkenissen naar bijbelse motieven, waarbij Jezus aan de
kant van het volk staat en de Kerk als autoriteit niet
zelden bespottelijk wordt gemaakt en gerelativeerd in
zijm daadkracht. De suggestieve enscenering en de mu
ziek zorgen van liet begin tot het einde voor een bui
tengewoon boeiend toneelgebeuren.
23.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Met de muziek mee, gevarieerd programma (VARA)
In het Amerikaans Theater in Brussel is Henk van
Montfoort gastheer van: de Franse zangeres Nicoletta;
het Belgische zangduo Ann Michel en Jacques Ray
mond. dat een selectie uit de musical „Singing in the
Rain" zingt; de variété-artiesten The Macardi's; het
kinderkoor De Lustige Heivinken onder leiding van
broeder Arnold.
20.00 Journaal (NOS)
20.21 De Onedin Lijn, tv-serie (VARA)
21.10 De schuilplaats, programma over een schrijfster en
haar boek (VARA)
Koos Postema en Ellen Blazer maakten een program
ma over Johanna Reiss en haar vaak bekroonde boek
„The Upstairs Room", waarin de ervaringen van een
tienjarig Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. On
der de titel „De schuilplaats" komt het in ons land
uit.
21.40 Koning Klant, consumentenprogramma (VARA)
22.30 Achter het nieuws, met een reportage over de Franse
verkiezingen (VARA)
Uit de kunst (NOS)
23.20 Journaal (NOS)
Dick Cavett in gesprek met de
schrijver Norman Mailer. Een
meedogenloos interview, waarin
beiden recht voor z'n raap zeg
gen hoe ze over elkaar denken.
Rauw en hard.
De gesprekjes op de Nederlandse
t.v. staan niet in verhouding tot
wat Dick Cavett aandurft en
toelaat.
Is die gemeenschap zo open en
eerlijk dat men elkaar in het
openbaar de waarheid durft te
zeggen? Of is het een kwestie
van naïveteit, ingebouwde grof
heid of een behoefte aan show
waar Je niet te zwaar aan
moet tillen?
Dick Cavett heeft een paar
honderd medewerkers ter be
schikking om zich op ieder in
terview voor te bereiden, de
slachtoffers weten dat. Zij we
ten wat hun eventueel te
wachten staat. Toch doen zij
grif mee. Wordt een afgang
hen niet aangerekend of is een
televisie-interview het zelfde
als een bokswedstrijd? Wie na
tien tellen niet opstaat heeft
/erloren. Wie geen snedig ant
woord bij de hand heeft wordt
vermorzeld. Dat risico durft
X)k Dick Cavett te nemen. Dat
net hem weinig overkomt, pleit
voor zijn vakmanschap. Al is
hij bij voorbaat duidelijk in
net voordeel.
3yges en Kandaules, het derde
spel m de serie Herodotus-vei-
halen was de beste aflevering
nu toe, al zal de filosofe
van de man die zo verliefd is
np zijn eigen vrouw dat hij
zijn geluk niet alleen kan ver
werken niet op iedereen begrij
pelijk zijn overgekomen.
Den Haag vandaag was weer
helemaal op zuiver parlemen
taire zaken gericht. Dat moet
vermeld, omdat de makers
van dit programma zich de
laatste weken opvallend veel op
net terrein van het Journaal
De wogen. Omgekeerd gebeurde
-.rouwens hetzelfde. Concurren
tie binnen het eigen bedrijf toe
val? INVALLER.
de overwinning: v.l.n.r. Fred F alkenburg, Bart Neervoort, Jan Mi-
omt
:t ea
SW Branhilde
iet
bondswedstrijd
sbesl mdag
Nieuw Brunhilde uit
)hoort tot de verenigingen,
zullen deelne-
de bondskeurwedstrijd rit-
gymnastiek. De overige
(en zijn: AttilaUtrecht
Iversum. Kracht en
apAmsterdam, Neptu-
eveningen. O. en O.
c htQuickLeeuwarden,
Iten en Wik—FTC—Hee-
De wedstrijden worden ge
il sporthal De Danck in Pa-
Pim Jacobs presenteert van-
avond om 21.40 uur via Nederland
I de laatste "Muisc-All-In" van
dit seizoen. Eind deze maand ech
ter zendt de TROS-tv nog een
programma uit met hoogtepunten
van de Music-All-In's van de af
gelopen maanden. Ere-gast is
vanavond de Amerikaanse vibra-
fonist Lionel Hampton, die vorige
iveek in Amsterdam optrad. Be
halve Hampton (zie foto) zijn Pe-
tula Clark, Chris Hinze en Louis
van Dijk in deze aflevering te
iien.
ders, Bart Neervoort en „technisch"
man Fred Falkenburg. Jan Michiel
Otto, die rechten studeert, is de
„ziel" van het gezelschap, want hij
schrijft ongeveer 80 van alle lied
jes en skètches.
Jan Michiel over de organisatie
van het concours:
Er is eerst een aantal voorronden
geweest in verschillende plaatsen in
het land en deze voorronden hebben
een aantal kandidaat-cabaretgroepen
opgeleverd, die uitkwamen in de fi
nale. De finale is afgelopen maan
dagavond gehouden in het Nieuwe
de la Mar-Theater in Amsterdam.
Hier kwamen die groepen aan bod,
die overgebleven waren uit de voor
ronden. We hebben zelf tijdens een
voorronde in Utrecht gespeeld. We
heboen toen bij de voorronde veel
concurrentie ondervonden van Fred
Hekkct, die in Utrecht een soort
„thuiswedstrijd" speelde. Ik kan riet
ontkennen, dat hij bijzonder getalen
teerd is. Hij kan erg goed piano
spelen en heeft bovendien een mooie
6lem.
Wat voor soort cabaret maken
jullie?
Ons cabaret is sterk beïnvloed door
de vele cabaretgezelschappen, waar
mee ik tijdens mijn middelb< school
tijd kennis maakte. In „Trioleering"
zitten duidelijk herkenbare facetten
van andere cabaretten, die mij zeer
na aan het hart liggen. Maar er is
niet één groep, die wij ons bepaald
ten voorbeeld hebben gesteld. Als ik
op die vraag moet antwoorden kan
beter zeggen wat het niét het is
géén politiek cabaret. Wij werken
bovendien in een razendsnel tempo,
waardoor je een soort soepele over
gang tussen de afzonderlijke onder
werpen krijgt., die enorm blijkt aan
te spreken. Je moet de mensen een
zekere mate van geluk, vrolijkheid,
kunnen geven. Het is niet zozeer
onze bedoeling de mensen voortdu
rend aan het denken te zetten, als
wel hier en daar speldeprikken uit te
delen, waardoor een vorm van be
wustzijnsverruiming optreedt. Het
publiek moet zichzelf in de teksten
van het cabaret terug kunnen vinden.
Wie zaten er in de jury?
Er werden drie geldprijzen ter be
schikking gesteld van f. 1000.-, f. 600-
en f.400,-. Bovendien werden er een
persprijs en een publieksprijs uitge
reikt in de vorm van een trofee De
Jury's waren verdeeld in een „Jury
algemeen" en een „persjury". In de
eerste zaten drs. P., Pieter van Eni-
pelen van (Don Quichocking), Rik
Gyles. Lennart Nygh en Ivo de
Wijs. In de persjury zaten Rolf ten
Kate als voorzitter en verder Cees
den Daas, die hoofd amusement is
bij de Tros-televisie, Jan Geysen,
produktieleader vain de BRT, Paul
Klare, redacteur van ,De Tijd", Ruud
Kuyper, hoofd kunstredactie van het
Alg. Dagblad en Pol van Mossevelde,
die als redacteur verbonden is aan
„De Standaard", Antwerpen.
TEKSTEN
Wie schrijft jullie teksten?
Ik schrijf het grootste gedeelte van
alle testen. Hein Snijders heeft onge
veer drie nummers van ons oude pro
gramma gemaakt. En verder maken
we veel nummers met elkaar tijdens
het repeteren. We schrijven tot nu
toe alleen Nederlandse teksten, al zijn
we wel eens benaderd door een me
vrouw, die vroeg of we Engelse tek
sten wilden maken voor een groep
buitenlanders. Lijkt me erg leuk, al
zie ik het mezelf voorlopig niet zo
snel doen. Bart Neervoort bijvoor
beeld is een tijd in Engeland geweest
en die spreekt erg goed Engels. Bo
vendien is dat spelen met de taal,
zoals Paul van Vliet dat zo voortref
felijk doet in zijn show „The truth
behind the dikes" bijzonder moeilijk.
Het aanvoelen van Juist die bepaalde
nuances in een vreemde taal is bij
zonder gecompliceerd.
Welke consequenties heeft het win
nen van de eerste prijs voor jullie
als cabaretgroep gehad?
Een paar dagen voor de finale zijn
een paar mensen van Phonogram bij
ons geweest, die ons een optie-con
tract wilden laten tekenen, zodat 't
voor ons onmogelijk zou worden ons
aan andere platenmaatschappijen te
binden. We hebben dat echter niet
gedaan. Ik hoorde overigens, dat de
juryleden tijdens de voorronden vijf
punten mochten geven en die waren
alle bij ons terechtgekomen, waaruit
blijkt, dat we toen al erg in de lift
zaten. Maar om op de vraag terug
te komen: van Hein Snijders hoorde
Ik, dat hij was benaderd door Toon
Gispen van de TROS-televisie om een
half uur „Trioleeringsshow" te bren
gen. Maar ik vraag me af, of wij dat
wel zo graag willen doen. Ik zelf voel
me bijvoorbeeld veel meer verbonden
met de VPRO en zou liever voor die
omroep optreden.
Waren jullie verrast met de uitslag?
Volkomen. We hebben dit voorjaar
weinig opgetreden en we hebben de
voorronde als een enorme spanning
ervaren. Bovendien heeft een krant
over ons geschreven, dat hetgeen wij
aan karakter en originaliteit te kort
kwamen opvingen door professionele
presentatie.
Hoe komen jullie aan de naam?
We hebben vooral van deze jury,
die de naam erg flauw vond, veel
aanmerkingen gehad op de naam. Ik
vind die zelf eigenlijk ook niet zo
geweldig De naaim is eigenlijk uit
Van Dale na wat bladeren te voor
schijn gekomen. Er zit het begrip
„trio" in en „riolering", en „lering"
is weer van „leringh ende vermaeck".
Maar het blijft enigszins zwak.
MINERVA
Hoe is jullie cabaretgroep ontstaan?
Ik had op Minerva, waar ik lid van
ben, een „novietenrevue" geschreven,
die „Ger van der Gevel op zoek naar
zekerheid" heette. By die gelegenheid
kwamen ongeveer driehonderdvyftig
eerstejaars langs mijn piano om hun
geluk te beproeven. Bij die eerste
jaars zaten ook Bart Neervoort, Hein
Snijders en Fred Falkenburg. Fred
speelde toen hoofdzakelijk gitaar.
Later werd ik opgebeld door iemand,
die vroeg of ik 'n cabaretprogramma
kon brengen. Maar ik had eigenlijk
niets en toen belde ik Bart en Hein
en ik heb hen gevraagd of ze &at
liedjes uit die musical konden zin
gen. Dat is toen zo'n succes geworden
dat ik daar later wat nieuwe teksten
by heb geschreven.
Wie hebben je erg beïnvloed?
Herman van Veen en natuurlijk
Jasperina de Jong met haar grote
Egotrip, die naar Montreux is uit
gezonden. Bovendien ben ik een
groot bewonderaar van de teksten
van Guus Vleugel. Die is fantastisch.
Bovendien ben ik persoonlijk erg
beinvloed door een Amerikaan, Tom
Lehrer, die vooral tijdens myn mid
delbare schooltyd grote indruk op mij
maakte. Hij bedrijft het absoluut cy
nisme. Van de grote drie ben ik
eigenlyk nooit kapot geweest.
VRIJDAG 3 MEI 1974.
18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit,
gen dat. 18.30 VPRO-Vrljdag <ve
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham.
9.03 (S) Tot uw dst: klass. verzoek-
progr. 10.03 Muz. bij de koffie. 12.03
g: Los vast
(S) Filter:'
jonge jongerenprogr. 16.03 (S) Sporshow I:
(S) In atnwoord
z.pl.progr. 22.00 (S)
23.55-24.00 Nws.
Nederland I -
(S) De boertjes
rs, feiten en achtergron-
maatsch. terrein. 18.58
Engelse Cup Final. 16.45-17.45 (KJ
Stuif-es-in. NOS: 18.55 (K) Ti-ta-to-
venaar. 19.00 (K) Journ. AVRO: 19 05
(K) Audubon: Het wonder der
Marktber.
(S) Nova Zembla FM: leugens,
warring, strijd en goed nws. (20.00
Nws.; 20.05-20.15 Vandaag dit. m
gen dat.) NOS: 20.50 Den Haag vi
daag. VARA: 21.00 (S) Sopraan
piano: klass. liederen. 21.50 Zondags
schrijvers aan het woord. 22.00 (S)
(E) Muz. van Nederlanders: he-
Klass.
dendaagse i
Hllve:
23.55-24.00 Nws.
i III
dodenherdenking op de Waalsdor-
pen'lakte. 20.10 (K) Journ. AVRO:
20.25 (K) De sneeuw van de Kiliman
jaro: film. 22.15 (K) Het Nederlands
Kamerorkest: doc. film. NOS: 22.50-
22.55 (K) Journ.
Nederland II
NOS: 18.55 (K) Ti-ta-tovenaar. 19.00
(K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Fllm-
NOS: 18.02 Joost mag
loopt achter: V.S.O.P.20.00 de Waalsdorpervlakte. 20.10 (K) JcTurp.
E.B.U. Jazzquiz 1974 (Nieuwsbulletins
De overval ln Joure.
dok. 21.45
Mozart. 22.50 (K) Hier e
- .oo v NOS: 23-20 (K) Journ.
sprekingen. (22.55 Med.). KRO: 2.02 RKK/NCRV: 23.25-23.30 Het lied
KRO-op-drie: Nachtvlucht. AVRO: Van de week
5.02-7.00 Kriin Torringa en Cees van
ZATERDAG 4 MEI VOOR 18 UUR
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtengymn.
7 20 (S) Z.O. (7.54 VPRO: Deze dag.
8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d. dag. 9.35
Waterst.) 10.30 (S) Z.I. (11.00 Nws.)
13.00 Nws. 13.11 (S) In de Rooie
Haan. NOS: 14.45 Radiokoor: oude
koormuz. 15.00 Herdenk, dst. in de
Oude Luth. Kerk te A'dam. 15.30 (S)
15.55 Plechtigh. bij
mt op de Dam. 1(
Nws. 16.32 Progr. v.d. bultenl. werkn.
Christian Science: 17.40 God heeft
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S Ontbijt-st
VRIJDAG 3 MEI
Duitsland I
17.55-18.00 (K) Journ. (Reg. progr.
NDR: 18.00 (K) Sport. 18.30 (K) Akt.
18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K)
Nordschau- mag. 19.26 (K) George,
tv-serie. 19.59 (Z'W) Progr.overzicht.
WDR: 8.20—11.20 (K en Z/W) TV-
B.40 (K) Akt. 19.20 (K) De
galgebrokken, klein tv-spel). 20.00 (K)
Journ. en weerbericht. 20.15 (K) Der
letzte Wagen. Amerikaanse speelfilm
uit 1956. 21.50 (K) Informatief progr.
21.55 (K) Rep. uit Bonn. 22.20 (K)
Journ. en weerbericht. 22.35 (KI Das
provisorische Leben, tv-film. 0.05 (K)
(S) Tien-om. 10.30 Nws. 10.44 (S)
Route-A: amusant wegwijs worden in
Nederl. 11.55 Med. 12.00 aktua. Over-
heidsvoorl.: 12.16 Vast en zeker: uitz.
v.h. min. van Soc. Zaken en Voor
lichtingscentrum Soc. Verzeker. NOS:
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
Zweites Deutschcs Fernselien -
militairen. (15.30 Nws.) 17.30 Nws.
17.32 Aktua. 17.50 (S) Caféchaqtant
tijd. PP: G.P.V.
te. tv-serie. 19.00 (K) Journ. 19.3
Buitenlandse reo. 20.15 (K) Die Stras
sen von San Francisco, tv-film. Aansl.:
(K) Tekenfilm. 21.15 (K) Journ.