Disney: na 1926 de ziener am-tam van im en Wim MyreioleI Intrigerende film Goedkogp veilig op met Yves Montand 77 deband met de groene stip Grieks studentenprotest op t ogenblik verfilmd f Uniek boek over de meester Weinig spanning DAT DOET DE DEUR DICHT Apollo: „De knokploeg van het hoofdbureau," dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. zo. en kon. dag 12.15, 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur, 18 jaar. Asta: „De drie musketiers", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. en kon. dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur 14 Jaar. Bij Jou: „De Loteling," dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur, zo. en kon. dag ook 4.15 uur 18 Jaar. amera: „Papermoon," dag. 2.00 Blijvers 7.15, en 9.30 uur. zo en kon. dag ook 4.30 uur 14 Jaar. Jineac: .Woody Woodpecker Festival," dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur. zo. vanaf 11.30 uur AL. Haagse bioscopen 9.30 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.30 uur 18 Jaar. Studio: „Vrolijke ontucht ln Ti- rol," dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. en kon. dag 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 Jaar. Studio 2000: „American Graffi ti" dag. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur (dinsdag avond besloten voorstelling). 14 Jaar. De Uitkijk: „What?" dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur, zo. en kond. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.45 uur. 18 Jaar. Jaar. )u Midi: „Goktfimger", dag. 8.15 uur. za. en zo. 7.00 en 9.30 uur 14 Jaar. uro: ..De tien geboden," dag. 1.30 en 7.30 uur, za. zo. en woe. 3.45 en 7.45 t AL. lora: „Pornografie in Dene marken," dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. en kon. dag. ook 4.30 uur 18 Jaar. riterion: „Siddharta," dag. 3.00 7.00 en 9.30 i Ideon: „De kanonnen van Na- varonne," dag. 2.00 en 8.00 uur 14 Jaar. ïympia: .Emperor of North," dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 Jaar. assage: „Op de Chinese vuist,' dag. 2..30, 7.00 en 9.30 uur, zo. en kon. dag 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur 18 Jaar. !x„Vuisten en gestampte pot,' dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, Lido "Papillon", de verfil ming van het beroemde boek van Henri Charrière met in de hoofdrollen Steve McQueen en Dust in Hofman. Studio "Jesus Christ Super star", moeten we er verder nog iets over zeggen? Het succes, waarmee deze film gloreert, is een regelrechte oproep om de ze film te gaan zien. Nachtfilms Camera 'Drive, he said', de première voor Leiden van Jack Nicholson's film. Kindermatinee Camera „Tarzan's Jungle boy". Tarzan verzekert altijd spanning en avontuur, ook in deze film. 9.30 uur zo. vanaf AL. al '70: „Katango's War," dag. 2.15 en 8.00 uur, vr. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, za. 2.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. oyal: „Held onder de helden in Hong Kong," dag. 2.15 en 8.00 uur, vr. en zo. 2.15, 7.00 en Goede films in andere steden 'Dr. NO" (Sean Connery. Ur sula Andress)Colosseum, Beierlandselaati, Rotterdam. "Easy rider" (Peter Fonda, Dennis Hopper, Jack Nicholson) 't Venster, Gouvemiestraat, Rot terdam. "Airport" (Burt Lancaster Dean Martin Jean Se berg) Du Midi Appollolaan Amsterdam. "Serpico" (Al Pacino) Rivoli, Amsterdam. "La vode Lactee" (Louis Bu nnell), The Movies, Amsterdam. ikota had helft korter gekund 'Dakota"; theater: Trianon Pim de la Parra; regie: rerstappen; voornaamste rol- ees Brusse, Monique van de illeke van Ammelrooy. naar "Dakota" gaat kijken ze vaderlandse sex-symbolen en Willeke te bewonderen, edrogen uit. De met veel tam- ingekondigde rolprent met an Monique achter de stuur- verhalen van een pas ge- Monique die tijdens de op- overspannen raakte enz. enZ. t eigenlijk alleen de titel: Dakota, een oud bakbeest van egmachien, speelt samen met rasse de enige, echte belang- >L De rest is erbij gehaald om ig verhaal aan de film te ge- eheel overbodig overigen, als Wim consequent waren ge- as er in de hele film geen [esproken en was het toch een i goed werkstuk gewor- ïerste half uur wordt nauwe- a woord gezegd en dat maakt Juist zo aannemelijk. Slechts lelingen van Dick (Kees Brus- zijn vliegtuigje, zijn gelaats- kingen en de opnamen zelf, Idoende om een hele inleiding is een man die verslaafd Is vliegerij. Hij woont op Cura- iar natuurlijk in deze manier rvoer weinig brood te verdie- lt. Een oude Dakota kan niet in tegen de doelmatigheid en afort van de moderne straal- gen. Maar via een smokkel- weet Dick een aardig centje is een man van "La-me-nou- Toen Walt Disney's „Fantasia" in produktie was mocht de befaamde architect Frank Lloyd Wright er als een hele eer stukjes van zien in de studio. Die maakte van zijn afkeer geen geheim. Het was volgens hem absurd om mu ziek te willen illustreren. Hij adviseerde Disney een lange vakantie te nemen en zich op zijn standpunt te bezinnen. Het is één van de aardige bijzon- Mickey Mouse to the magie King- derheden, die men kan leren uit doms" overziend, is het niet moei- een prachtig boek „The art of Walt lijk vast te stellen, dat de periode Christopher Finch bij 1928 tot 1945 de belangrijkste ia Abrams in New York verschenen in geweest, niet alleen omdat hij toen een kloek formaat en in 460 pagi- de meest karakteristieke figuren na's en onder meer 351 kleurenpla- ontwikkelde, maar ook waar hij de i het verhaal vertellend van de tekenfilm toen voortdurend op eenvoudige jongen die in 1901 in nieuwe wegen bracht. Hij was de Chicago geboren werd en die in eerste, die met gesynchroniseerd ge- 1966 toen hij stierf een heel impe- g rium achterliet. Een wonderlijke man, Disney. Zelfs met kleur ging werken, maar de mensen in zijn omgeving hebben als echte perfectionist ook n niet helemaal hoogte van hem gekre- technische mogelijkheden zocht rooisde romantische tekenstijl nu En dot Is toch «el merkwaard.g mlsschien minder te herkennen omdat hij na 1926 geen tekening meer heeft gemaakt voor zijn films! Dat liet hij aan anderen over. En in gouden tijden waren er wel eens 550 man tegelijk voor hem aan het werk. Maar hij was de ziener, die wist hoe het moest, die borrelde van Ideeën, een perfectionist ook en met een zakeninstinct. maar het is een onmiskenbaar feit, dat er toen veel durf en visie aan te pas kwam om die nieuwe wegen in te slaan. Toen Disney ouder werd is hij aan die verworvenheden voornamelijk gaan polijsten en toen kwam ook pas de grote stroom kritiek los. Te recht vaak wel, maar de inleiding Zijn sterke persoonlijkheid maakte °f het 150615 d*fc men een kun" dat er tóch een typische Disney- ste°^r naar zun beste werk moet stijl kon ontstaan met de onmis- dat 15 zand<* ïoorb8- Vele film mees ter werken van enkele andexe Weeën uit rijn studio weg- tientallen jaren geleden rijn al bijna ^tEenL bijvoorbeeld de teken- vergeten, maar de diertjes, waar hfj met een lieve humor een eigen pa radijs voor creëerde, dat dicht ln de Finch heeft sterk zijn een menselijk paradijs relaas bepaald uit de figuur moest liggen, blijken steeds met succes him rentree te kunnen maken. En dat is op zichzelf al niet gering. Disney zelf en het is een gemis, dat men namen als die van John Hu- bley en Stephen Bosustow in deze uitvoerige studie mist, als was het de Nu de rook enigszins is opgetrok- Russische staatsencyclopedie, ken, valt er een duidelijker beeld deze dissidenten geen plaats mochten in „The art of Walt Disney, from die met zijn tekentalent en tech niek de grote man op de achter grond is geweest. Maar zoals het vaak gaat: de zakenman Disney vond zijn naam overal terug: in striptijdschriften, op bioscoopgevels, bij pretparken, op speelgoeddieren, overal zag men hem genoemd, ter wijl de vele naamlozen vorm gaven aan zijn rijk. Iwerks van Neder landse afkomst zorgde bijvoor beeld voor het uiterlijk van Mickey toen een handige zakenman de rech ten op het succesvolle konijn Os wald claimde en Disney weer op nieuw moest beginnen. Toch moet men de betekenis van Disney niet kleineren. Zelfs het oog van de meester blijft erg belangrijk en al zijn artiesten zouden niet hebben kunnen werken zoals zij de den, als zij niet door zijn visie wa ren gestuurd. Er is ook duidelijk één centrale noemer in het Dis- ney-oeuvre te vinden van de vaak erg geslaagde diertjes tot de meest al mislukte mensenfiguren toe, waar Walt zoals bij Sneeuwwitje geen greep op kreeg. Deze Amerikaanse uitgave die in Nederland een honderdvijftig gul den gaat kosten, maar die bepaald niet slecht besteed zijn voor de lief hebbers vindt zijn beste kant bij de verrassende onthulling van het ontstaan der helden. Vele illustra ties laten zien hoe ze tenslotte hun uiteindelijke vorm vonden. Niet zoals men vaak zou denken op basis van louter schetsen op de tekenta fel, maar evenzeer door het filmen van menselijke modellen in hun be wegingen, het maken van poppen als prototypen enz. Of het boek overal de hele waar heid spreekt, is nog een vraag. Des tijds ging het verhaal dat het laat ste deel van „Fan'.asia", het Ave Maria van Schubert wat erg simpel was uitgevallen door de uitputting van de geldmiddelen. Finch spreekt daar niet over, maar hij reikt an derzijds zoveel informatie aan (over de natuurfilms, de life-action films en de pretparken) dat er ook met die visie strict vanuit dit veelzijdige genie veel aan dit boek te beleven valt. ADVERTENTIE Film: Een staat van beleg (Etat de siège) In de hoofdrollen: Yves Montand, Aenato Salvatori en Jean- Luc Bideau Regie: Costa Gavras Theater: Camera. "Etat de siège" is vóór alles een film die aansluit bij de mogelijkhe den en de onmogelijkheden van deze tijd. Met Yves Montand in de hoofd rol en muziek van Theodorakis kun Je niet anders verwachten dan dat dit een goede film is. Dat is-ie ook. Bijzonder goed zelfs. Maar "Etat de siège" is waarschijnlijk helemaal niet bedoeld om gewoon maar "goed" te zijn. De film geeft dan ook veel meer dan een beeld van machtsverhoudingen en rebelleren de Jonge intellectuelen. Het is een wereld op zich: een wereld met on derdrukking, marteling, opstand, dood En, al is dat Je moeilijk voor te stel len in een vreedzaam Nederland: deze wereld. De inhoud van de film is, zoals ge zegd, zeer actueel. Er worden men sen ontvoerd, belangrijke functiona rissen in een maatschappij die vol gens de Vrijheidsbeweging corrupt is, haatdragend en ondemocratisch. De beweging wil politieke gevange nen vrij krijgen, in ruil voor het le ven van Yves Montand, die in deze film een "hoge" politieman is. De film begint en eindigt met de dood van deze man. In die tussentijd is er niets wezen lijks veranderd, niet ln het voordeel van de Vrijheidsbeweging, en niet in het voordeel van de regering. Het blijft, een onopgeloste strijd, die ten minste één mensenleven heeft ge kost. De regering treedt niet af, de politieke gevangenen zijn niet vrij gekomen, en de opvolger voor Yves Montand staat achter de schermen klaar. In de advertentie over "Etat de siège" wordt vermeld: "Een ant woord op onderdrukking en corrup tie". Dat is het niet. Het is geen ant woord, eerder een vraag, waarvoor van welke partij dan ook geen objectief antwoord bestaat. ELISABETH TOLENAAR Titel: The outside man. Voornaam- tijken in cafés, bars en andere inrich- ste rollen: Jean-Louis Trintignant tingen die niets met drankzucht te maken hebben. De man heeft Ko- vacs. Toeval. Kovaos wordt met de eerste de beste kogel neergeknald en de moorde naar moet met het vliegtuig weer ver trekken naar de Lichtstad. Gaat Ann Magaret Regie: Jaques De- ray. Theater: Luxor. (18) Op een gegeven moment worden ze vervelend en saai: al die misdaad- en half-maffiafilms, die ons land na „The Godfather" overspoelen. En mat veel geld van de Fordcompany niet door, want paspoort en koffer kun Je mooie achtervolgingen op touw zetten. Ook niet leuk Sinistere mannen in donkere pak- zijn van zijn dure hotelkamer dwenen. Hij zwerft rond, wordt constant ge- ken, die net iets tè scherp zijn gesne- volgd, weet te ontkomen, krijgt een den blijken de meest gruwelijke op- vriendin (natuurlijk), laat een pas drachten mee te krijgen. Wat er in "The outside man" ge schiedt, is even simpel als bekend. Vanuit Parijs komt er een boef, poort vervalsen, gaat bijna rug, maar blijft toch om de hele ben de uit te roeien. De begrafenis van Kovacs vindt in die van zijn speelschulden af wil en de Walhallakamer van het cremato- m'n-gang-maar-gaan" en heeft hele maal geen zin in allerlei moeilijke poespas met vrouwen, die opeens achter hem aan gaan lopen en bela chelijk veel geld willen uitgeven om z'n vliegtuig te huren. Het liefst ds hij maar alleen met z'n kist en ver der moeten ze hem met rust laten. Trouwens een vrouw die zoveel geld geeft voor zo'n snert-vliegtuig heeft andere bedoelingen dan alleen een snoepreisje naar een van de andere Bovenwindse eilanden. Maar zelfs Dick moet op een gege ven moment zwichten, want de pecu nia zijn toch wel erg aanlokkelijk voor een man die slecht bij kas zit. In het nachtelijk duister vliegt hij naar Holland met een kist vol smok kelwaar het addertje onder het gras en olie. Onderweg gaat hij af en toe een half uurtje pitten, want zelfs in een Dakota zit een automa tische piloot. Op een gegeven moment valt een motor uit, maar Dick zit er helemaal niet mee, er is er nog een en daarmee haalt hij Nederland wel. Eenmaal geland op Ameland, zet hij zijn vrachtje daar neer en pro beert dan zo snel mogelijk weg te komen naar Casablanca, wat hem nog lukt ook, politie en douane ten spijt. Conclusie: een film die de helft korter had gekund, waar geen woord in vuil had hoeven te worden ge maakt en waarover niet zoveel poes pas nodig was. Goed spel van Kees Brusse, maar Jammer dat Monique van de Ven voor die paar minuten dat ze op het scherm te zien was nu Ineens zo bekakt moest praten. Het Amsterdams dat ze in Turks Fruit bezigde, klonk veel lekkerder! ANNEMTEK RUYGROK veel geld iemand neer moet knallen. Die iemand is een regelrech te horekaffer: iemand die rijk is ge worden door allerlei niet-nette prak- rium plaats. Onsmakelijker kan het niet. Maar Ja, originaliteit bij dit soort films is moeilijk hoor. PAUL WOLFSWINKEL Titel: "Sex achter gesloten beu ren", theater: Rex. Dat de deuren in deze film pot dicht blijven, kun je natuurlijk niet zeggen, andere zou de film niet zijn gamaakt. De poorten gingen open voor de camera's met ails resultaat dit brokje sexwerk achter het sleu telgat. Dat de makers niet voor één gat te vangen waren, blijkt uit de lustig rondspringende dames en he ren. die dan wel preuts de deuren gesloten houden, maar niet zo ver gaan in hun vermeende zedigheid dat ze niet van het ene bed in het ande re springen. Niets is hun te dol, maar om daar nu een avondvullen de film aan te wijden, is toch wel een beetje te veel van het goede. Toch zyn er nog steeds niet genoeg van dit sexuele peuter- werk kunnen krijgen en daarom is het maar goed dat er een groot aan tal mensen nog tijd wil besteden aan het maken van weer een andere sex- film, die net zo op de vorige 'lijkt als die een week eerder draaide. Ik wacht nog steeds op een echte goeie, maar misschien moet ik eerst tach tig zijn voor iemand op het idee komt om die te maken. En dan is het voor mij althans toch wel te laat. Hoewel ANNEMIEK RUYGROK NEW YORK (AP) Op 16 novem- verwoordt het nog scherper en zegt: ber 1973 maakte de Griekse politie met steun van het leger een geweld dadig einde aan een massale beto ging tegen het militaire regime door studenten van het Atheense Polytech- nicum. Deze bloedige episode in het Griek se verzet, waarbij volgens aange vochten officiële opgaven 13 doden vielen, wordt momenteel in een New Yorkse studio op film vastgelegd, door een enthousiast team dat zijn medewerking tot de laatste man pro- deo verleent. De film wordt een aaneenschake ling van merendeels gedramati seerde fragmenten op basis van brie ven, verklaringen en liederen die het studentenprotest karakteriseren. 'Tk ben niet boos, ik haat". "Ik hoop dat de Amerikanen ze film zullen zien", zo vertelde "Omdat de Amerikanen verantwoor- matiseerde episoden bp basis van ooggetuigen rapporten die na het bloedbad naar het buitenland werden gesmokkeld. "Een aantal mensen uit de illega- delljk zijn wat land gebeurt. Het waren Amerikaan se tanks waarmee deze kinderen zijn vermoord. Het is voor mij van het hoogste belang dat het Amerikaan se volk ziet wat landen als Grieken land door het Pentagon wordt aan gedaan". i Grieken- Uteit heeft de artsen opgezocht die de slachtoffers hebben behandeld", zo legt Dassin uit. "De Griekse re gering zegt dat er 13 doden zijn ge vallen, maar volgens schattingen in de illegaliteit ligt het aantal slacht offers tussen de 185 en 400 doden". Op een foto die wij in de film zullen gebruiken kan men een bergje kogels zien dat uit de ruggen van getroffen studenten werd verwijderd". Dassin noemt zijn film "de Repe titie", een titel die hij zowel letter lijk als symbolisch wil zien opge vat. Hij geeft zijn visie op Athene november 1973 in de vorm van een groep acteurs die een toneelstuk re- Medewerking verlenen onder meer peteren waarin het studentenprotest gaan. Dassin is van plan op die da- Sir Laurence Olivier, Maximilian centraal staat. Hij maakte onder tum een grote persconferentie te be- meer gebruik van Journaalopnamen leggen die door die een cameraman van de Neder landse televisie maakte op de avond toen het leger zijn aanval op het Po- lytechnicum inzette en lardeert de ze documentaire beelden met gedra- Schell, Lillian Hellman en de to neelschrijver Arthur Miller. Eindregisseur Jules Dassin noemt het project een werkstuk van liefde en toorn". Zijn vrouw, de Griekse actrice Melina Mercouri, "De Repetitie" zal, als alles volgens plan verloopt, op 21 mei op het film festival van Cannes in première aantal belang rijke figuren in het Griekse verzet zal worden bijgewoond. "We zullen ze een bittere pil te slikken geven", zo zegt Sassin over het regime in Athene,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13