"Samenwerking zinloos als begrip Simonis overheerst 55 KERKDIENSTEN Raad van Kerken praat over uitspraken bisschop Lastig Noordeloos Miuim ZATERDAG 20 APRlj, ,,Onze samenwerking in de Nederlandse Raad van Kerken zou zinloos worden, wanneer het kerkbegrip van mgr. Simonis blijkt te overheersen". Dit zei de aartsbisschop van Utrecht (van de oude clerezie), mgr. M. Kok als eerste spreker in een brede discussie die de Raad van Kerken heeft gevoerd naar aanleiding van uitlatingen van de r.k. bisschop van Rotterdam, mgr. dr. A. J. Simonis. Deze heeft enkele malen begin dit jaar verklaard, dat hij de R.K. Kerk als de echte, ware kerk aanmerkte en de andere kerken alleen als kerkgemeenschappen of kerkgenootschappen. Zoals gemeld hebben de opvattingen van de Zuidhollandse bisschop ook in eigen kring weerstanden gewekt. De pastorale raad van het bisdom heeft een werkgroep aan de studie gezet om de bisschoppelijke opmer kingen te toetsen aan ojn. uitspra ken van het Tweede Vaticaanse concilie. Erkenning De Raad van Kerken zette zijn agenda opzij en wijdde een hele vergadering aan de vragen rondom eikaars kerk-zijn. Uit de discussie bleek wel dat de afgevaardigden van de aangesloten kerken (ook die van de R.K. Kerkprovincie) de Rot terdamse bisschop bepaald niet wil den volgen. Mgr. Kok zei in zijn inleiding, dat dr. Simonis weliswaar later zijn uit spraken wat verzacht heeft (hij wil andere gemeenschappen thans wel kerk noemen), maar de Kerk van Rome zou toch beschouwd moeten worden als dé kerk van Christus. Vijftien stellingen had de oudka- tholieke aartsbisschop meegebracht over de wederzijdse erkenning van eikaars kerk-zijn. Zijn eerste stel ling: de kerk is niet door mensen gemaakt, maar is een schepping van de drieënige God. Dat betekent ook, dat mensen de grenzen van de kerk nooit kunnen trekken. Het heilswerk van God is voor iedereen bestemd en alleen God kent de grenzen van de kerk. De Nederlandse kerken moeten vol gens mgr. Kok niet streven naar één nationale kerk. Dat doet de Wereldraad van Kerken ook niet. Beter is het, van een broederschap van kerken te spreken, waarbij het onze opdracht is de eenheid na te streven. Daarbij is het van groot belang, dat bij de huidige verdeeld heid der kerken geen kerk zich het uitsluitend bezit van de waarheid kan aanmatigen, of zich alleen ..kerk van Christus" kan noemen. Dat heeft de tweede Vaticaanse concilie ook zeker niet bedoeld. Het persverslag van de (als steeds besloten) vergadering vermeldt de volgende elementen uit de discussie. Ds. C. D. Brtisewitz (doopsgezind) kon zich wel indenken, dat sommige kerken vanuit hun eigen traditie spreken. Het kon hem niet zoveel schelen of een ander zijn kerk als kerk wilde erkennen. G. Nijman (quakers, officieel „Ge nootschap der Vrienden") zou liever spreken over wederzijdse waardering van eikaars kerken dan wederzijdse erkenning. Ds. R. J. van der Veen (zendings raad) vroeg zich af of het wezen van de kerk niet in het geding is door de manier waarop zij in de wereld bezig is. Kerken en christe nen in Nederland zijn naar elkaar toegegroeid door de concentratie kampen in de tweede wereldoorlog. Maar in de hele wereld zijn er nu veel concentratiekampen, die wij in ons luxe Nederland eigenlijk niet willen zien. Daar ligt een groot stuk zonde in. Ds. Van der Veen noemde voorts vraagstukken als de waan zinnige bewapening, de milieucrisis enz.: de tijd voor kerk en wereld is kort. Ds. G. van Halsema (gerefor meerd) vroeg zich af of wij in Ne derland een nieuw kerkbegrip moe ten ontwikkelen dan wel naar een restauratie en vernieuwing van de verschillende bestaande kerken moeten. Juridische begrippen Zeer uitvoerig is het verslag in de weergave van het hervormde stand punt, vertolkt door dr. A. H. van den Heuvel. De argumentatie van dr. Simonis, zo zei hij, is krachtig ondersteund vanuit de rechtervleu gel der Hervormde Kerk. Zowel de bisschop als sommigen in de her vormde Gereformeerde Bond gaan, als het om de erkenning van een kerk gaat, uit van Juridische be grippen. Andere aspecten waardoor de ker ken zichzelf kunnen herkennen of elkaar kunnen erkennen, komen er dan niet uit. Zoals de erkenning dat men met elkaar in een liefdes verhouding moet staan, of dat men samen als kerken in een noodsituatie staat. Simonis en de Gereformeerde Bond, aldus Van den Heuvel, brengen his torische waardepapieren in, die 1e niet onder de tafel kunt vegen. De situatie van de kerken in Ne derland, zo ging Van den Heuvel verder, ,4s soms zo desperaat dat ik me afvraag of we voor die waarde papieren nog wel zoveel kunnen ko pen, of we ze kunnen verzilveren",. Toen in de gemeente van Philippi een scheuring dreigde, liet de apos tel Paulus niet toe, dat de verschil lende groepen op hun ponteneur gingen staan. Paulus droeg het ge bod van Christus tot eenheid aan. Als de kerken elkaar erkennen, ziet Van den Heuvel vijf consequenties: 1. Eikaars waardepapieren erkennen en vooral elkaar dienen. 2. Het verplichtende gesprek binnen de Raad van Kerken verduidelijken. 3. Samen kerk zijn door in de eer ste plaats samen te vieren. Alle teksten in de bijbel die op eenheid slaan zijn in wezen liturgische tek sten; daarom moet er een indrin gend gesprek op gang komen over wat de Nederlandse kerken nog be let om samen de sacramenten te 4. Zich gezamenlijk beschikbaar stellen als kerken. Dat zou een machige impuls betekenen voor bijvoorbeeld de oecumenische hulp verlening. 5. Dieper graven in de confrontatie. Geen angst hebben voor polarisatie, maar laten zien dat we door die polarisatie bij elkaar horen. Mgr. H. C. A. Ernst (r.k. bisschop van Breda) vond dat de kerken 'n het gesprek over eikaars erkenning zich niet op een Juridisch stand punt moeten plaatsen. Men hoort te denken vanuit een gemeenschap in Christus. Dat houdt ook een sociale verantwoordelijkheid in. Op die ma nier is men aan het erkennen en aan het waarderen. Dan stelt men zich in op het standpunt van de ander, of men de ander herkent zoals hij zichzelf verstaat. Daarna pas komen de vragen over de ele menten van het kerk-zijn zelf aan de orde. Daarbij brengen kerken, ook de r.k. Kerk, tradities in maar niet om die gebiedend voor te schrijven aan een ander. Dr. H. A. M. Fiolet (secretaris van de raad, r.k.) wees er op dat het Vaticaanse-conciliedecreet over het „oecumenisme" wezenlijke openin gen geeft van herkenning, wanneer gesteld wordt dat de kerken samen in de traditie staan. Prof. dr. H. Berkhof (voorzitter, hervormd) vatte de discussie sa men: „We zijn in aanlopen blijven steken, maar dat gebeurt in derge lijke discussies in Wereldraadsver- band ook. In ieder geval wordt wel duidelijk: dat we als Nederlandse Raad van Kerken de gemeenschap moeten beleven en waarmaken; dat we in een groeiproces zitten; en dat theologisch nog zeer veel in dit sta dium van groeiproces moet worden gedaan. Dit blijft een voortgaand gesprek". WOORD VAN BEZINNING „Beloken". Een oud-Nederland se werkwoordsvorm, die samen hangt met het woord „beluiken". Met de eerste zondag na Pasen is de Paasweek gesloten. Het feest is voorbij. Het luik wordt toegedaan. In de vroege Christe lijke kerk legden de nieuwgedoop- ten hun witte klederen af en na men zij hun gewone klederen Het leven van iedere dag ging weer beginnen. Met het gevaar dat het hoogtepunt, na voorberei ding, doop, opneming in de kerk, Paasfeest, gevolgd werd door een terugslag, een dieptepunt. Beloken Pasen Ook in het geestelijke leven kan men zoiets ervaren als het dicht slaan van een luik. De oude kerk heeft dit willen voorkomen door de liturgie nog in het teken van Paasfeest te laten. Het „Halle luja", Looft de Heer. mag op de dag van „Beloken Pasen" niet ont breken. Voor het geloofsleven moet het luik openblijven. Er is een uitzicht gekomen op de toekomst van God; op het koninkrijk. Al legden de dopelingen vroe ger hun witte klederen, na de Paasweek af, ook in hun gewone plunje waren zij koningskinderen. Ze behoorden tot een nieuw volk. Ze waren in de wereld en toch niet meer van de wereld. Werden zij daardoor wereld vreemd? Verachters van hun om geving? Zou dat het geval zijn, dan hadden zij de Paasboodschap slecht begrepen! Het uitzicht op Gods toekomst, op het nieuwel dat Hii schept en waarvan de opwek king van Jezus hét machtige teken is. maakt reeds het leven in de wereld anders. Want het heden heeft met die toekomst alles te maken. Het Rijk dringt al in het heden binnen, het toekomende komt al op ons df! De nieuwe wet van dit Rijk komt al tot gelding. Er gaat eigenlijk helemaal geen luik dicht. Er wordt in onze dagen nogal eens een zeer polariserende onde: scheiding gemaakt tussen hen j geloven in de opstanding en alleen maar aan 't "hiernamaa zouden denken en anderen, met zo'n geloof geen raad weten en zich uitsluitend op leven van nu wensen te richt» om het hiér een beetje meer 1» baar te maken. Respectlei de dromers en d erealisten. laatsten zouden daarmee het Bijbelse gegeven vertolken. Wie echter bereid is om het le Bijbelse getuigenis ten spreken en daar óók de opstanding toe gaat het gehéél van de boodschap Hij verstaat iets van het woo: van Paulus: Zie. het IS au nieuw geworden. Daarom kan I ook mijn omgeving niet laten voq wat die is. We gaan alvast aan hi I werk. Het moet anders worden. I de onderlinge verhouding q mens tot mens. In hulp. in fa 1 toon van liefde, vergeving. Inj bestrijding van ziekte en hong»1 Of de kerk zich ln de loop ft I' eeuwen van deze taak altijd g noeg bewust is geweest? Dat b men zomaar niet bevestigen, R den tot trtots is er niet en Anderzijds: wie de moeite i om eerlijk na te gaan. wat era der de invloed van 't evangelie do K de kerk en haar leden in de loc der eeuwen is verricht, wee kritiek-alléén niet billikj is! Trouwens, wat is die kerk? j leen haar officiële vertegenwoo diging? Of vooral ook telkens ene man en vrouw, die leeft i het evangelie, uit de kracht r t; de Heilige Geest? Vanaf de e Christenen, die met ..Beloken P d sen" hun witte feestklederen i legden en verder moesten, weinigen in de schamele kis 3 van een slaaf. Meerdere malen 1 de begintijd fel vervolgd. To was het toen met de oude h dense cultuur, hoelang allerlei! vloeden ervan zich nog deden g den, in wezen gedaan. E. M. PANNEKO! r Herv. predik» Mgr. dr. A. Simonis, die enkele malen heeft verklaard dat hij de R.K. Kerk als de echte ware kerk aanmerkte en de andere kerken alleen als kerkgemeenschappen of kerkgenoot schappen. Beroepingswerk NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Opheusden: H. van der Post te Bergambacht. Aangenomen naar Zelhem: toezeg ging: Jac. Monteban, te Den Bosch. Bedankt voor Delft en voor Vrees- GEREF. KERKEN vrijgemaakt Beroepen te Leiden: W. Triemstra te Utrecht. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt buiten verband) Beroepen te Urk: W. van de Lin- gen te Spakenburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Bodegraven: R. Boo gaard, te Leiden. De chr. gereformeerde kerkeraad in Noordeloos heeft zijn bezwaren tegen de leiding van het kerkelijk jeugdwerk een stapje verder op de kerkelijke weg kunnen krijgen. De classis Utrecht heeft besloten Noor deloos „verontrusting over de lei ding die aan het Jeugdwerk wordt gegeven" op de tafel van de regio nale synode van het oosten neer te leggen. Al enkele Jaren maakt Noordeloos het de chr. geref. Jeugdbond lastig. Klachten bij de classis Utrecht over de opzet van een bondsdag werden door een classicale commissie zo diepgaand behandeld, dat de bond de grootste moeite moest doen om het rapport van die commissie te laten opgraven. Thans is het de kerkeraad van Noordeloos gelukt, de classis Utrecht te bewegen de klachten ho gerop te brengen, zij het "na een uitvoerige gedachtenwisseling". De bedoeling is dat de regionale synode de klachten overneemt en voorlegt aan de generale synode, die deze zomer in Amsterdam bijeenkomt. ADVERTENTIE auto-inzittenden brand glas inbraak y ongevallen rechtsbijstand reis 7CII storm r. wettelijke aansprakelijkheid» particulieren ziekte RIN ziektekosten ....om zéker te q vraag inlichtingen aan uw assoi of eventueel aan verzekeringsmaatschappij \Hm«»Mlnil 6» r-daa-3 OIO-M Stek" 11 u ds C. v. d. Tas Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u drs C. W. Buijs van Oud-Beijerland; Geref. Gem. 9.30 i ds C. Bac Vrljz. Prot. 10 Dorpskerk 10 u ds J. Geursen Hoofd- straatkerk 10 u ds. G. van Loenen 6 30 Loenen Schepplngskerk 9 centrum. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 8.30 u. ds v.d. Haar. 3 uur leesdlenst. Geref. Kerk (vrijgemaakt buiten ver- Lelden Hervormde gemeente. Hooglandse kerk 10 u. ds H. j. Hemste de (Jeugddienst) m.m.v. Leldse cantory 11.45 u. Oecumenische studentendlenst Marekerk 10.30 u. ds W. j. H. Hubeek. Heemstede, 5 u. ds P. van den Berg, de Haag. Maranathakerk 10 u. ds H. W. Hemmes. Konïngskerk 10 u. ds. Steenstra Opep- deurdienst Revival Singers. 49) zaterdag 7 uu Peloken Pasen. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 uur evangelist J. Zijlstra (dinsdag 8 u. ld) den Rijn. Geref. Kerk 10 u ds. J. Booy te Llnschoten. Chr. Rem. kerk de heer P. v. d. Laarse Plnk- stergem. 9.30 u de heer Th. Verwoerd In Concordia Verg. v. gelovigen 9.30 5 u samenkomst in lokaal Nieu 27 Bethel 9.30 en 5.30 u de heer ~j] Modderkolk r.k. kerk (zat. Valk Boumanweg 236) 5 Dijk" 5 ds Jé band) Gemeentecentrum 8.45 Roukema. 4 uur ds vd.. Berg. Gem. v. oorspronkelijk chr. dom (RynlandLv Nieuwstraat kérk 9, 10 en 12 u (z; Wassenaar R K._ n) 7.30 u. evang. N. v.d. Brugge RK kerk (zat. av. 7 u.) 9. 10.30 en 12 Hazerswoude Herv. Gem 9.30 ds den Rijn. Geref. Kerk Dorpshuis Academisch Ziekenhuis 10 u. ds P. J. D i 10.30 u Ter Aar 12 uur. den Rijn. Herv. Gem. Ad- zondag 10.30 u. R.k. Kerk der"Engel" Oecumenische Werkplaats (Plantage 11.15 u. Samenkomst. Gemeenschap van Kerken (Merenwijk) Geref. Kerk. Zulderkerk (Lammenschansweg 15) 10 s De Heer. 5 u. ds Brederveld. Alphen ventskerk Jullanastraat uur kandl. daat W. de Leeuw te Utrecht 6.30 uur d G. J. Wiegershof te Bergschenhoek Kruiskerk Gouwsluis 10 uur ds M. Fok- kema, Opstandingskerk Prinses Ma- rljkestraat 10 u ds. J. H. Bogers, 6.30 u. ds. M. Fokkema, Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 uur Jeugdkapel mej. Burgraaf. Zaal Opstandingskerk Prin ses Marijkestraat 10 uur Jeugdkapel de heer Kruithof, Martha-Stlchtlng "Rljn- Oudshoorn/Rldderveld De Goede Herderkerk Ten Harmsen- straat 9 uur ds. A. van Buurten te Was senaar, Oudshoornseweg 10 u. Jeugd dienst ds. W. H. Stenfert Kroese t bewaarders Dorp (zat. 7 u) 8. 10 ds Jos. G. Los. R.K. Kerk (zat. 7.30 9.30 en 11.15 uur. Lisse Herv. Gem. Grote Kerk (Vierkant) 10 u ds J. v. d. Velden Pau- luskerk Poelpolder 10 en 7 u ds H. G. Oostinga. Geref. Kerk Heereweg 10 en 7 u drs A. Bakker van Amstelveen Chr. Geref. Kerk 10 en 5.30 u ds D. H. Blesma. Geref. Gem. 10 en 4 u ds Wes- trate Geref. Kerk Vrijg. 10 u Eredienst 3 u. ds. J. v. d. Haar Lelden Geref Kerk (vrijgm. buiten verb. 9.30 en 5.00 ds J. J. Verleur Amersfoort Oud Ge- Bonaventura 2 Oude Wetering. Herv. Gem. 9.30 u. ds. Kijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u. Hillegom Herv. Gem. 10 u dienst 10 u prof dr J. P. Versteeg 7 u. Dep. Poelpolder (za. 7) 9 en 11.30 u. Marlakerk (za 7) 8.30 10.30 12.00 en 5.30, H.H. Engelbewaarders (za 7 u) 7.30 9.30 11 en 5.45 uur. zaterdag 7 u) 8 e Kapel Bloemswaard Hoogmade Herv Gem 10 u ds P. Schoonenboom R.K. kerk (zat. 7 u) 9 wkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds Ver- wey te Krimpen aan den IJssel 6.30 u. ds. G. van Doorn. Geref. Kerk 9.30 u. Kandidaat W. Stoker te Amsterdam 7 uur dr. J. Vlijm te Leiden. Chr. Geref. Ondfl Vest'kerk (Oude Vest 133) 10 u.ds hoven, Sionskerk Hooftstraat 9.30 u. Oude vestxerK (uuae vest 1001 iu u.u* ds g w Verploeg 6 30 u ds j Schaap RUnsburg Herv Gem. (Grote Kerk) 9.30 u ds H. van Nlel 5 u ds J. v. d. Velden te Lisse (Bethelkerk) 9.30 u ds M. H. Geertsema 5 u ds Van Nlel Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u de heer D. J.'Brouwer Katwijk aan Zee 5 u gemaakt) 10 en 5.15 u leesdlenst Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds J. van Am- stel te Enschede. R.K. Kerk tuinbouw school 10.30 u (zat. av. 7 u) Evang. chr. gemeenschap (Mavo-school) 10 u ds. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u. ds J. Huize „Groenhoven". i0 u ds H Rooze Zwl)£rerlaan 10 ds Borman fi o0 Gezinsdiensten „Jeugdhaven" 10 u De Jwljgeriaain 11O u. Os. A. Borman. 6.30 1 Buuren te Wassenaar. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuisstraat 10 u. Chr. Ger. Kerk 10 en 5 u. prof. Velema Geref. Gem. 10 en 4.30 u. leesdlenst. ds. Fr. de Jong. Alphen aan den Rijn-Noord, Ten Harm- senstraat De Goede Herderkerk 10.30 u. ds. G. de Ruiter Heilig avondmaal 6.30 uur ds. W. Tom te Harderwijk Hei lig Avondmaal. Ridderve!d "De Bron" Troubadourweg 9 u. ds. W. Tom te Har- kerk) 10.15 u. ds H. van Hok-Meyer Chr. Science Steenschuur 6) 10.30 Holl. dienst. Evang. Chr. gem. (Middelstegracht) 10 dhr Sussenbach Zendings Midde machtsgroep Zoeter- woudseslngel 21, 6 u. dhr Van der Keur Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u ds K. Twillert. tK Kerk H. Hartebrug (zat. av. 7u) 9 1,0.30, 12 H. Feenstra. Chr. Geref. Kerk Jeruza- Katwijk aan den Rijn Herv Gem Open Hof 10 u ds C. Bezemer 6.30 u ds M. Heymans. Ontmoetingskerk 10 u ds M. Heymans (HD.) 6.30 u ds J. de Katwijk'aan Zee Herv. Gemeente Nieuwe Kerk 10 uur ds C. Treure 6 uur ds L. Boer Oude Kerk 10 u ds Jac. de Vos 6 u Ds H. Jongerden uit Vee- (zat. 7 uur) 7.30, 9, 10.45 en 7 uur. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds J. Kaal. Geref. Kerk 9.30 u. en 7 u. ds N. Korenhof te Heemstede R. K. kerk (zat. 7 u.) 9. 10.45 en 5 uur. Nieuw Vennep Herv. gemeente 9.30 RIJpwetering —R.K. kerk 7.30, Hr. P. C. Tul vletkerk 9 u. Jeugdkapel (11 W «i Jaar) 9 u. Jeugdkerk 10 u J Wlersma Messiaskerk 10 u. 10 u. Jeugdkfl Geref. Kerk 10 u. ds Erlnga. 5 u.d (Zuid) 10 en 7 uur ds Bech Ned. Bond (Lange Kerkdam) 10.30 Zwartendijk. R.K Kerk De Ge der (zat. av. 7 u.) 9.30, 10.30 1 u. H. Wllllbrordus (zat. av. 7 11.15 en 5 u. Woubrugge Herv Gem. 9.3t ds Steehouwer Alphen a.d. Rljn.i Zoeterwoude Herv. Gem. 10 Schoch. R. K. kerk St. Jan Zuil seweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 en R.K. Christus Dlenaarkerk (zat. 8.30, 10. 11.30 en 6 uur. R. 1 Meerburg (zat. 7 uur) 10, 12 en Zwammerdam Herv. Gem. 10 heer J. Goedhart te Nteuwkoo] u. ds. S. W. Verploeg te Oud Geref. Kerk 10 u. ds SJ. Tien*», 6 30 u. ds C. van der Tas te Bo R.K. kerk (zat. 7 uur) 8, 10, 11 w 5.30 t a David Röllpn voor Constant te Winkel. Chr. Geref. Kerk 10 u ds G. C. v. d. Kamp. 5 u prof. dr. J. P. Versteeg te Apeldoorn. R.K. Kerk 8, 9.30. 11 en 5.30 v 1 u). Herv. gem (in ge- (v.d. Berghstichting) 11 man. R. K. Kerk 8. 9.30, 11 v.d. Poel) Baptisten r ds. H. G. Koekkoek. Leger des Heils Noordwijk aan Zee Herv. gemeente 10 u. ds A. L. Lapré, 5 u. ds D. Keunlng (De Rank) 10 u. prof. C. Graafland. 3.30 u. ds I. Kok te Zoetermeer (Sole Mlo) 9.30 u. ds Keuning. Geref. Kerk Valkenburg Herv. gem. 10 u. ds C. Jon- geboer te Elburg, 6.30 u. ds J. Ruiten berg te Abbenes. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds Bolwijn te Rijswijk. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9 en 5 u. ds. Hoff. Voorhout Hervormde Gemeente 10 uur ds Hoogenkamp en 7 uur ds te Winkel Geref. Pred. te Sassenhelm. R. K. Kerk (zat. 19.00 uur) 9.00, 10.30, 11.45 en 5 30 Herv. Gem. Dorp 10 Kansel en orgel van de Ge reformeerde Kerk te Hillegom. Veld, 5 u ds W. Verboom Immanuel- kerk 9.30 u ds H. J. Voors 5 u. ds. H. D. J. Modderaar. Ontmoetingskerk 10 u. ds D. J. Modderaar 5 u. ds P. van TH. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 u. en 5 u. ds a. van het rijl geen dienst. RK. Vormsel mgr. Simonis) 8.30. 10 Lat. koorzang en 11.30 u. Pred. dhr Sprin- groum RK. Plus X kerk (zat. 7 u) 9, Kerk 8. 9.30, 11 7 u) d tf 7Sf t19" slagboom- Geref. Kerk 9.30 u ds M. R. Noordwijkerhout Herv. Ridderveld Roukema Geref. Gem. (remisestraat). 10 u leesdlenst 5 uur Leesdlenst. Volle Evangelie Gemeente Rijnland Voor- De Zwaan) 10 u. ds J. Streef 1 Haagse Schouw (zat. av. 7 u) 9.30 en Petrakerk (zat.av. 7 u) 9, 10.30. 12 en 6 Volle Evangllegemeente (Kinder vreugd) 70 u. H de Jong. gem. (z •fland R. St. Jozef (zat. av. 7 uur) 8. 10, 11.30 en 7 uur. St. Viktor (zat. av. 7 u) 8. 9.30, 11.00 en 6 uur. H. Hart ln De Zilk (zat. av. 7 u.) 9.30, 10 en 11.30 Kapel St. Bavo 9.30 u. Kapel Sanc- 5 onbekend) Kapel Rijndijk ...IV Schoot. De Werf 10.15 u. Jongeren- Koninkrijkszaal. Burg. Trooststraat (zaal dienst. Geref. Kerk Dorp 8.30 u. ds. P Reedijk (H Avondmaal) 1030 u ds. G. de Zeeuw (H. Avondmaal) 5 u. ds G. de RK Kerk Laurentlus (zat. 7 u.) 8.30 1 voor de nieuwe koning aarde, en Aan de Slachting van de vlj- Rotterdam anden van de koning ontkomen. Spreu t Maria (z l.) 10 1 Leger des Hells 10 u. helllgingsd. en 7.3 u. verlossingssamenkomst o.l.v. kapitein Oegstgeest (groene Kerk) Herv. ge meente 10.30 u. kapelaan Kloosterman en prof. dr. Posthumes Meijer (Pau- luskerk) 10 u. ds Werner (Gemeente centrum) 10.30 u. ds Blom. 7 u. ds Hemstede (Jeugddienst) Geref Kerk Waddlnxveen Herv. Gem. Brugkerk 7 1 Vliet (Bev. Lidmaten) Warmond Herv. gemeente 10 uur ds J. M Snijders (Jeugddienst) R. K. Kerk (hoogmis) en 11.30 u. (zat. av. Wassenaar Herv. gemeente 1 Leiderdorp Herv./Geref. Kerk uur ds Van Ex el, 7 Gemeente- van Vliet Bethelkerk 9.30 u dl T ft AMSTERDAM (ANP) Dt vid RöllpriJs van het Prins Ben Fonds, groot f 10.000, Is to* aan Constant als bekroning veelzijdig oeuvre, in het bijl op het gebied van de tekenl|£ De prijs wordt op de David Röllzaal seum in Amsterdam uitgereikt De prijs houdt in erkenning v» kunstenaar voor diens uit» Ujke bijdrage aan de Nederig, cultuur op het gebied dende kunst, de toegepaste km rd of de architectuur. De Jury 1 Constant voor mede op groM ai de overweging, dat zijn werk» het gebied van de architect» U op het culturele leven in het meen van grote invloed is l In de Jury zaten: dr. A. F. Schendel, mevrouw Fanny Ke fri Jong, D.' H. Couvée, F. J. H. I ter en W. Eykelenboom. De David röllprljs werd in m gesteld en wordt zo mogelijk de twee jaar toegekend-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4