ia Kuyken (van de beer)
aat nu op de tweesprong
c/Hl
BETER UIT
INTRESLONG!
...e/? gisteren l
Adelheid van der
Most overleden
JAZZ IN DE
"SPIEGHELS'
TV morgen]
M pAQ 17 APRIL 1974
sn Beckum
flog
erhalve maand geleden ongeveer schreef ik een verhaal
opsterretjes van weleer die na een korte carrière even
Jan het toneel verdwenen als zij er werden opgeduwd. Ik
JJ1 Je de naam van Ria Kuyken, die de wereldpers haalde
itaj zij werd aangevallen door een heer van circus Boltini.
verhaal werd gesuggereerd dat Ria nu werkzaam is als
yandiste voor het zuivelbureau.
zangeres bij het Luchtmacht Dans-
orkest, maar zang ook operafrag
menten o.a. met Jan Derksen. Ik
trad op in ziekenhuizen en in mili
taire tehuizen. Mijn grote kans
kreeg ik bij Wim Kan, die mij twee
dagen na een auditie een contract
aanbood. Ik liep mee in de scènes
en zong een paar liedjes"
NIET LEUK
Het is geen leuk verhaal dat Ria
Kuyken over deze periode vertelt
„Ik dacht dat in mijn grote kans
kreeg, maar dat berustte op een
misverstand. Ik kreeg ruzie met
Corry Vonk over het geld. Weet Je
wat ik verdiende? Honderdivijfen-
twintig gulden per maand. Daar
kon ik niet van rondkomen. Over
dag werkte ik in een confectiefa
briek in Haarlem en 's avonds trad
ik ergens op in het land. Op een
dag zakte ik in elkaar. Mijn moeder
ging met Corry Vonk praten. Ik
kreeg vijfenzeventig gulden meer.
Corry zei dat ik maar een vriend
moest nemen"
Ria raakte weg bij de familie Kan.
Zij besloot op eigen benen te staan.
Er volgde een ontmoedigende tocht
langs impressario's, producers, re
clamebureaus en programmamakers
van- radio en televisie.
„Het was afschuwelijk. Of Je moest
er als vrouw iets tegenover stellen
of Je werd afgescheept met de op
merking: „U hoort nog wel van
ons." Om in mijn onderhoud te
voorzien heb ik liften uitgeruimd
bij Nicolaas Kroeze'
NEGERS
Ria Kuyken stelt de zaak nu niet
mooier voor dan zij is. Zij vertelt
over haar ervaringen in Duitsland
waar zij optrad met een dansorkest
voor dg Amerikaanse militairen.
Hoe zij daar door de MP werd op
gepakt omdat zij zich met negers
bemoeide. Hoe zij via Mies Bouw
man, die haar voor de buis haalde,
een lift kreeg naar betere levens
dat Ria nog heeft omstandigheden. Engagementen bij
afdrukje van de door Ramses Shaffy, Jelle de Vries, Ans-
Photo bekroonde plaat Je van Brandenburg en Benny
Ria constateert bitter: Vreeden. Maar het bracht haar nog
5 zelf de zilveren came-
eikt. De foto heeft in alle
geïllustreerde bladen ter
iiefetaan, maar zelf heb ik er
od i bloemetje voor gehad,
tn kaartje. Hij heeft wel
it hij me zou uitnodigen
etentje maar het is er
Kn gekomen." Ria Kuyken
ni mvankelijk operazangeres
Na de MMS in Nijmegen
kunst
achtereen vol-
;les bij Arthur Hirschberg
gkeizer. „Mij moeder zat in
fy teur-cabare tg ezelschap dus
Je vanzelf in die sfeer,
op te treden als
mij een boze brief en
een lijst bij van haar werk-
iW ga gedurende de laatste
aar. Zij voegde er dit com-
Sinds „de beer" ben
werkterrein gaan verleggen.
ien prachtige uitnodigingen,
de grote kans om de we-
zien. Het leek voor mijn
uiterst belangrijk interna -
e gaan werken. Ik ben over
wereld opgetreden en doe
steeds. Heb momenteel
n voor Tanzania en Gha-
bwikkelingslanden die ik
1 leren kennen"
mij werkelijk zo vergist?
jken woont in de Nieuwe
it in Amsterdam. Een
e etage in het hart van de
Ik besloot haar op te zoe-
ACH
jge woensdagmorgen. Ria
mt mij boven aan de trap
2t glimlach. Geen atmosfeer
vel of ontstemming. Mijn
beschaafd, aantrekkelijk,
'ei t details verzorgd uiterlijk,
ft ek-up ligt iets van Vivaldi,
koffie praten we over de
Wim Sonneveld. Ria zegt:
S it maar door, maar op een
moment sta Je aan het
een goede vriend". Ze wil
Aanduiden dat Sonneveld te
ichzelf vergde.
4ER
la
re, invermijdelijk dat de beer
jU ogspunt dient voor ons ge-
*11 Haarlemse fotograaf Cees
i.i heeft aan die foto een ver-
verdiend. En nog steeds
zijn geld op, want bij ie-
Ria„Ik ben een tijdje met dit werk gestopt. Ik wil wat tot mezelf komen. Als je wekenlang in
een hotel werkt, ergens in het buitenland, ga je je eenzaam voelen. Ik zou eigenlijk wel een man
willen hebben en een kind
VERDRIETIG
Ik zal u niet vervelen met lange
opsommingen van beroemdheden
die Ria heeft ontmoet noch met
haar bevindingen in binnen- en
buitenland. Inmiddels houdt Ria
zich bezig met handgemaakte tapij
ten waarvoor zij ook een expositie
kreeg bij Pander in Amsterdam.
Het verhaal over haar loopbaan is
nu bijna afgerond. Ria schenkt
opbouwen hoor, ik zing ook iedere
dag nog, je zou het het opladen
van de accu kunnen noemen. Maar
aan de andere kant zou ik ook wel
wat willen doen voor minderheids
groepen. Indertijd heb ik me bezig
gehouden met een stel zigeuners die
een vriendin
eten hebben gebracht. Via het
msterie hebben 1
gekregen
kregen. Ze wo-
werken in een
geen roem. Ook niet haar optreden glaasje cognac. Het wordt wat stil fabriek"
Fris" namens de frisdran
kenindustrie eti haar medewerking
aan reclamefilmpjes.
In 1960 startte zij met haar eigen
„One-Women-Act", Een program
ma van liedjes waarmee zij namens
de KLM en Hilton tot in alle uit
hoeken van de wereld optrad. Later
deden ook andere maatschappijen
en het ministerie van Landbouw een
beroep op haar, omdat zij voor pro-
motionactiviteiten uitstekend ge
schikt bleek. Voor haar programma
ontwierp zij zelf de kostuums. Jack
Bow studeerde de choreografie in
en Ferry Wieneke schreef de arran
gementen.
in de kamer. We luisteren
muziek, bladeren in haar plakboe
ken. Ik kan me niet aan de indruk
onttrekken dat ze zich verdrietig
voelt.
Als ik haar daarnaar vraag zegt ze
eerlijk: „Ik ben een tijdje met dit
werk gestopt. Ik wil wat tot mezelf
komen. Als je wekenlang in een ho
tel werkt, ergens in het buitenland,
aan ga Je je eenzaam voelen. Ik
zou eigenlijk wel een man willen
hebben en een kind. Ik had een re
latie met iemand, maar die is naar
Indonesië vertrokken. Weet Je, Je
wordt ouder en dan ga Je naden
ken. Ik ben wel weer iets aan het
NUCHTER
twee-
ADVERTENTIE
Ria Kuyken staat op
sprong. Zij is nuchter g
beseffen dat
er niet meer in zit. Tenzij er toch
mensen zijn die haar de kans geven
bekend te wo'rden in de theaterbu-
siness en voor de buis. Ria maakt
zich geen illusies, zij zal op een of
andere manier haar weg wel vin
den. We praten niet meer over de
boze brief. Het wordt nu gewoon
een fijn gesprek met gesloten bloc
note. Ria is een aardige vrouw, in
telligent en bijzonder gastvrij. Dat
is de indruk die i'k van haar mee
neem naar huis.
Maak kennis met ons nieuwe
sfeervolle restaurant
REGELMATIG WISSELENDE
SPECIALITEITEN!
Bond wil cao
free-lance
NOS-musici
SPECIALE
KINDERMENU'S!
)EALE ZALENAKKOMMODATIE
lor recepties,diners,enz. van 15tot 1000 pers.
GEENZAALHUUR!
PORT- S H ERR Y- VER MOUTH f 1.-
K0MPLETE DINERS reeds vanaf f 9r
AMSTERDAM (ANP) De Ne
derlandse Toonkunstenaarsbond
(NTB) vindt dat de Nederlandse
Omroepstichting op korte termijn een
cao voor de free lance musici bij de
omroep moet invoeren. Wijzend op
het bericht dat de NOS het laatste
boekjaar 130 miljoen gulden heeft
overgehouden acht de NTB dit in een
brief aan het bestuur van de NOS
„zeer goed mogelijk".
Volgens de NTB is de positie van
de zogenaamde losse medewerkers bij
de omroep financieel en sociaal
slecht. In de zomer worden zij zonder p
vakantie-uitkering naar huis ge
stuurd. Sinds 1963 heeft de NOS geen
vertegenwoordiger van de NTB meer
ontvangen. Het contact werd toen
verbroken naar aanleiding van een
actie van freelancers om verbetering
hun salarissen en sociale rechten
Morgenavond donderdag 18
april treedt de sinds de "Millers"
zeer bekende zanger-pianist Paul
Ruys op in café-sociëteit "De Twee
Spieghels" aan de Nieuwstraat.
Hij voelt zich het best thuis iin het
repertoire van de Jaren veertig,
waaruit hij met zijn warme, gevoeli
ge stem de bekende klassiekers zingt,
zoals: "I love you for sentimental
reasons", "Don't fence me in", "It's
only a papermoon" en waaronder
werken zijn van Gershwin en
Porter. Hij begeleidt zichzelf op
HILVERSUM (ANP) Naar eerst
thans bekend is geworden, is zaterdag
in Wassenaar de actrice en regisseu
se-producer Adelheid van der Most
overleden. Zy is 38 jaar geworden.
Adelheid van der Most raakte vorige
week plotseling onwel, toen zij op
Soesterberg bezig was met opnamen
voor een documentaire over Amerika
nen in Nederland, welke documen
taire door de AVRO zou worden
uitgezonden. In het ziekenhuis in
Soest bleek zij een hersenbloeding te
hebben. Vrijdag is zij overgebracht
naar Wassenaar, waar zij kort daar
op is overleden.
Adelheid van der Most woonde in
Amsterdam.
De actrice werd in 1936 in Utrecht
geboren. Van 1953 tot 1956 trad zij
op bij de Haagsche Comedie, waarna
zij een half jaar de toneelschool be
zocht en vervolgens negen jaar lang
Cole optrad voor de Nederlandse Comedie.
door
Zij vervulde een glansrol in „Het uur
der verrukking" van Bonacci. Op 1
januari 1963 trad Adelheid van der
Most als regisseuse-producer in dienst
Hij wordt daarbij gesteund
bassist Rob Langereis
Henk Relnberg.
Als speciale gast zijn generatie-ge
noot, de tenor-saxofonist Toon van
Vliet ,die door zijn jarenlange spelen
een volle, rijpe toon heeft ontwikkeld pectief" en „Ik heb mijn portie wel
te "verkrijgen, aldus de NTB. De bond met een warmte die doet denken aan gehad",
dringt er by de NOS op aan de be- de sound van de onlangs overleden Adelheid
trekkingen „te normaliseren".
drummer bjj de AVRO Zij kreeg VOOral be
kendheid met haar vrouwenprogram
ma's en socio-drama's. Andere infor
matieve programma's van Adelheid
der Most waren „Info", „Pers-
Ben Webster.
daag gecremeerd.
der Most werd van-
NEDERLAND I
17.00 Bibelebons (AVRO)
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van Gewest tot Gewest (NOS)
19.50 Socutera: Simavi (SOC.)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 DS '70 (Pol. Part.)
20.30 Trekking Staatsloterij (NOS)
20.35 Harlekinade, tv-film (NOS)
De première van Shakespeares „Romeo en Julia" staat
voor de deur, maar de repetities zijn één aaneenscha
keling van ogebruikelyke invallen en verwarring. Het
toneelspelersechtpaar Arthur Gosport en Edna Sélby
(vertolkt door Denholm Elliott en Joyce Redman»,
die hun rollen al vele keren hebben vertolkt, zijn keer
op keer van slag af. Edna krijgt steeds weer lachbuien
en Arthur is eigenlijk te oud voor de rol van Romeo.
Toch moet een perfecte voorstelling op de planken
komen
21.30 Panoramiek (NOS)
21.55 Dokumentaire Wereldkampioenschappen Voetbal (afl.
2) (NOS)
22.40 Journaal (NOS)
22.45 Voorlichtingsprogramma Schooltelevisie, Brood doet
ven (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Birtha. Amerikaanse Rockformatie (AVRO)
19.25 Little Angels of Korea (AVRO)
Deze ambassadeurtjes van Korea maakten op 15 ok
tober vorig jaar een optreden in de Rotterdamse Doe
len. De AVRO maakte er een opname van. Zij bren
gen dansen in de oudet raditionele Koreaanse stijl. De
choreografie wordt verzorgd door de ballerina Soon
Shim Shin.
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Amerika. Amerikadokumentaire (AVRO)
Dit door G. B. J. Hiltermann samengestelde program
ma stelt de vraag „Amerika: vriend, vijand, verwant,
vervreemd?" Door de actualiteit van het onderwerp is
de uitzenddatum een maand vervroegd.
In de documentaire zijn interviews opgenomen met Ar
nold Toynbee, cultuurfilosoof, Curt Jürgens, Heinrlch
BÖ11, mr. Luns, de secretaris-generaal van de OESO
Van Lennep en oud-minister Witteveen
21.05 De ivoren toren, kunstmagazine (AVRO)
22.05 Kenmerk (IKOR-KRO/RKK)
22.30 Journaal (NOS)
22.35 Computerkunde. les 15 (Teleac)
Ik houd van circus. Daarom
houd ik niet van het KRO-
programma „Piste" dat ons
gisteravond bereikte vanuit de
Martinihal in Groningen. De
meeste circussen in Europa ken
ik. Ik heb er bijgestaan wan
neer ze werden opgebouwd en
afgebroken, ik heb eenmaal als
spreekstalmeester gefungeerd
en bij het circus Williams was
ik staljongen Ik heb dagen
lang rondgehangen in caravans
om te praten met luchtacroba
ten, draadkunstenaars, clowns
en dresseurs. Ik ken het sfeer
tje en ik krijg er nooit genoeg
van. Maar zonder het gehinnik
op de zadelplaats, zonder het
geklapper van het tentzeil en
zonder de specifieke geur die
in elk circus hangt, hoeft het
voor mij niet. „Piste" is een
variétéprogramma, clean, gepo
lijst in een verwarmde zaal. Ik
hoor het gebrom van de gene
ratoren niet, noch het gebrul
van de roofdieren.
Vandaar dat ik heb gekeken
naar de Stratenmakeropzee-
show, een herhaling van de af
levering die op 9 oktober 1973
werd uitgezonden. De VARA
heeft kennelijk tot heruitzen
ding besloten omdat ze zelf
nog al tevreden was over dit
programma, toegespitst op de
problematiek van vaders en
moeders ten opzichte van hun
kinderen en omgekeerd. Ik kan
die waardering niet delen. De
liedjes gezongen door Wieteke
van Dort waren bepaald niet
slecht, maar de sketchjes daar
omheen vond ik slecht, plat
vloers en bepaald niet opvoe
dend. Of ben ik met mijn vij
fenveertig levensjaren te oud
om de in deze uitzending ge
ventileerde opvattingen over de
verhoudüig ouders-kinderen
naar waarde te schatten? Op
merkelijk is dat de uitspraken
van de geïnterviewde kinderen
een veel indringender effect
sorteren dan alle door volwas
seren bedachte rimram.
Als een klein meisje zegt dat
vader niet meer thuis is, om
dat „WE" ruzie hebben gehad,
dat dat niet leuk is en dat we
nu maar met z'n tweëen zijn,
dan is er verder geen tekst
meer nodig. Is het niet verruk
kelijk wanneer een ander meis
je de situatie bij haar thuis als
volgt schetst: „Moeder is
scherper met de tong, vader
losser met zijn handen." Inter
views met kinderen hebben
meestal een geweldige dramati
sche spanning en een grote
zeggingskracht. Diezelfde sfeer
manifesteerde zich ook in een
TROS-programma dat ik mij
herinner van twee Jaar gele
den, waarin kinderen mochten
praten met hun idolen. Schit
terende uitspraken en een onbe
vangenheid die niet door vol
wassen bedachtzaamheid werd
gehinderd. Men zou iets derge
lijks meer moeten doen. Trou
wens, nu schiet me plotseling
iets te binnen dat ik al zo lang
aan u kwijt wil. Wat is de re
den dat behalve kinderen ook
Jongeren in de leeftijd van vijf
tien tot twintig zo weinig in dp
gelegenheid worden gesteld in
het hele televisiegebeuren mee
te spelen? Waarom over een
menigte problemen altijd het
oordeel gevraagd van oudere
dames en heren, zelfs wanneer
het onderwerpen aangaat
waarover jongeren veel meer
zinnige dingen zouden kunnen
zeggen? Ik praat niet over een
quiz voor middelbare scholie
ren. maar denk wel aan pro
gramma's die er over en met
1eugd te maken zouden zijn.
Verder had ik gisteravond de
keuze tussen de Onedin Lijn
en de zevende aflevering van
een Sinatra-film, deze keer
„Robin and the seven hoods."
Ik koos voor Sinatra om voor
de zoveelste keer te constateren
dat de samenstellers van deze
serie wel een erg eenzijdig fa
cet van Sinatra's acteertalent
de kijker voorschotelen. Ik heb
nu genoeg naar het pokerface
van Frank gekeken, naar zijn
hoedjes, zijn gangsterloop, ziln
schouderklopjes, zijn manier
van roken, ziln kilheid en zijn
intonaties. Waarom zagen wil
niet „The man with the golden
arm" en „From here to eterni
ty"? Dan hadden we kunnen
kennismaken met een heel an
dere, veel bewogener spelendp
Sinatra.
In „Achter het nieuws" troffen
mij de reportages over de eco
nomische problemen van hart
patiënten, al hoorde die pro
blematiek eerder thuis in het
programma „Van onderen" en
over „Zambia", een prachtige
documentaire die een zich zelf
bewust ontwikkeld land in
beeld bracht. Op basis van het
humanisme vecht Zambia voor
erkenning van zichzelf en het
hele zwarte volksdeel van Afri
ka. Dat de blanke wereld met
commerciële en dus ook kolo
niale belangen dit streven niet
welgevallig is en in de wee
staat vervulde mij met
schaamte.
INVALLER
Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radio
Journaal. 13.21 (S)
op het Kindervisie. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier
15.25 (S) Met muz. op stap
Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.
Aspectenkunstrub. 17.00 (S) Mobiel
beweegl. pre
17.55 Med.
16.30 (S) Hier en Nu. 17.00
verkeerslnfKRO
lucht gegrepen. 11.03 (S)
Verzoekpl. 12.03 (S) Van twaalf tot
Nederland I
HILVERSUM I WOENSDAG 17
APRIL
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d.
dag. PP: Uitz. v.d. VVD. VARA: 13.30
(S) Zo kan het ook: licht muz.
progr. EO: 19.00 Klankbord. 19.10
Schijnwerper op het geestel.leven.
(maar is-le nu ook beter?...) 19.5
Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.C
(S) Woensdagav.-Muz. mag. 23.55—
24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.20 Joost mag ni«
19.02 Héééé Ton
Med. 0.02 Metro's Midnight Music,
Take It easy.
r en Nu. 7.55 Aam-
)verz. 8.00 (S) Te
gewijde
'angel, kor
8.36 Gymn.
Belgie.
15 Bijb«
daad. 20.30 (S) Paasappel v.d. Ned.- DONDERDAG
Herv. Jeugdverenig. op G.G. TROS: HILVERSUM
13.03 Raden
Theo Stokkink Show. NOS: 16.03 Da
verende dertig.
DUITSE TV
WOENSDAG 17 APRIL NA 18 UUR
DUITSLAND I
(Reg. progr. NDR:
.02 Het donker hoogtezon.
Nws. 10.33 (S) Limb Symf.-ork.: schau Magazine 19.26 Misdaadverh
11.35 Hier
11.55 Med. 12.00 Zingen
z. 12.15
begeleid.
volksmuz. 12.15 (S) Kinderkoor
(17). 23.05 (S) Pim Jacobs' Notenbar.
23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Jazz uit het Hist. Arch.
18.30 Nws. 18.41 Spiegel van Gr.-
Britt. 19.00 Openb.
RVU: Hoera, ex is
tuinb. 12.80 Nws.
Nu. 12.50 (S) Herv. middag-
(9.35-9.40 Waterst.) 10.0
>3-11.05 Radiojournaal.) 11.3
12.41 (S)
v. middag-
pauzedst. 13.10 (S) Lichte koorzang,
to™ /Q) Licht ensemble. 13.45 Kik-
Nachtegaal: voordr. van ge-
gespr. 14.05 Schoolradio.
Komponlst v
1 me
15.33 (S)
Weerber 20.15 TV-film
21.00 Musikladen 21.45 Talkshow
K. IJshockey Groep A. 1845 (K) Ti-
ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. VPRO*
19.05 (K) De wonderlijke plannetjes
van meneer Uitvinder. 19.lè Zwijgen
Is goud: collage van stommefllmfrag-
menten. 19.45 Popeye. NOS: 20.00
(K) Journ. VPRO: 20.21 (K) Berich
ten uit de samenleving. 20 35 (K) All
in the family, tv-serle. 21.00 (K) Het
korte leven van Brendan Behan,
filmportret. EG.: 22.00 (K) De wind
blaast waarheen hij wil. 22.15 (K) Een
stem uit de verte, tv-fllm. 22.45 (K)
Betsy Dornay-Culp 91 jaar. NOS:
23.15-23.20 (K) Journ.
Nederland II
dichten
14.25 (S
15.15 Bijbel maakt nwsglerig.
2.45 Journaal komm.
DUITSLAND II
18.25 Sergeant Berry. 19.0
NOS: 18.45
ur 55 (K) Journ. VARA: 19.05 (E
et intieme leven van de brilpingui
19.30 (K) Sport de andere kaï
maand. 19.30 Sportpr 20.15
15.30
16.00
medaille. NOS: 20.00 (K) Jrn.
VARA: 20.20 (K) Met de muziek i
21.15 (K) Open