Dialoog: geen vrijblijvende conversatie Pasen in de kerken WOORD VAN REZINNINi PAASFEEST Eerste Paasdag ^bouw s.: 6.3°"S2 Tweede Paasdag OPSTANDING ZATERDAG 13 APRfl In het januarinummer van het zendingsblad van de hervormde Raad voor de Zending, is men in gegaan op de bezwaren die er zoal uit de gemeentelijke zendings commissies en ook wel van ge meenteleden persoonlijk, in Oegst- geest waren binnengekomen. We hebben er enkele weken geleden iets over geschreven. Eén van die bezwaren, die we toen hebben la ten liggen, was dat de redactie van het zendingsblad "wel druk met dikke woorden als dialoog" deed, maar dat er "ook eens recht voor zijn raap een goed woord voor de Heer" moest worden ge sproken. Dat gebeurde niet of te geinig. In dat nummer van het zendings blad gaat prof. dr. E. Jansen Schoonhoven nader in op dit be zwaar van een verontruste. Hij schrijft dat men het woord "dia loog'' goed moet verstaan. Daarmee is geenszins bedoeld "een vrijblij- vede conversatie of een gemoedelijk gekeuvel, maar een spreken met el kander vanuit ieders diepste over tuiging". Hij voegt er aan toe dat dit ver van gemakkelijk is. Nadien werd ons van bevriende zij de een nummer toegezonden van 't tijdschrift "Wereld en Zending", een tijdschrift voor missiologie. Daarin troffen we aan een artikel: "Bestu dering van de Islam met het oog op een dialoog". Dit artikel is uit de pen van L. Gardet gevloeid, een Frans man en een uitnemend kenner van de Islam, waarover hij enkele boe ken heeft gepubliceerd. Dat 't Mo hammedanisme een geestelijke macht van betekenis is, wisten we wel, maar de Islamieten woonden zover weg. Wie kwam er vroeger met hen in aanraking? De dichtstbijzijnde moskee was, bij mijn weten, in Parijs te vinden. Nu hebben wij er ook in eigen land. Nu werken in ons land duizenden Isla mieten en ik weet wel dat het con tact met hen niet gemakkelijk is, mede omdat de taal een barrière vormt, maar vooral omdat dit con tact door onze landgenoten niet ge makkelijk wordt gezocht. Toch zijn die Islamieten er en bijna ieder kent hen in eigen omgeving. In Almelo wordt nu weer een moskee gebouwd en rond dit gebouw is er ook «mige bemoeienis van de kerken -r zijn niet veel contacten. Scholen De zending heeft al veel langer voe ling met de wereld van de Islam. In verschillende Mohammedaanse lan den zijn er door zending en missie, vooral vanuit Amerika, Engeland en Frankrijk middelbare scholen en zelfs een hogeschool gesticht maar 't zendingswerk dat men zich daar rondom moet hebben gedacht, is niet erg succesvol geweest. De Islamie ten bleken over het algemeen niet vatbaar voor het christendom. Het enige terrein waar het vroeger wat beter verliep, was Midden-Java. Wanneer tegenwoordig over con tacten van christendom en Islam ge sproken wordt komen ook de lan den van Midden-Afrika in 't zicht, waar christendom en de volgelingen van Mohammed op elkaar botsen. Soms heeft dit tot een burgeroor log geleid (in de Soedan bijv.). Maar ook in ander landen waar de Islam is doorgedrongen geeft het gespannen verhoudingen, zoals mo menteel op de Philippijen. Maar hier en daar zijn er bepaalde con tacten ontstaan waardoor enigszins iets van een dialoog begint te dagen doch als we Gardet mogen geloven heeft dit een uiterst moeizaam ver loop. Zijn artikel brengt ons wel middenin de moeilijkheden die met een dialoog samenhangen en deze zijn niet weinige. Dit is zeker zo, wanneer aan de voorwaarde die Jan sen Schoonhoven stelt, dat de dia loog geen gemoedelijk gekeuvel mag zijn. maar "een spreken met elkan der vanuit ieders diepste overtuiging wordt voldaan. Dat is nooit gemakke lijk. vooral niet wanneer de ge sprekspartner iemand is die uit een geheel andere maatschappelijke en culturele wereld komt en men zich bovendien nog moet behelpen met een taal die voor belde partners ln de dialoog dezelfde taal spreken, is het nog niet gemakkelijk. Een mens geeft zich nu eenmaal niet zo gemakkelijk bloot en dat moet nu toch wel gebeuren wanneer men spreken wil vanuit zijn allerdiepste overtuiging .Wie wel eens zulk een dialoog heeft meegemaakt weet, dat hij telkens weer het gevoel krilgt niet helemaal goed te worden ver- Geleerd Het artikel van Gardet in "Wereld en Zending" gaat dus over de dia loog van het christendom met de Is lam. Het is een nogal geleerd stuk Allerlei Arabische woorden worden aangehaald waarvoor wij in onze taal wel een vertaling kunnen ge ven, maar die vertaling (ook al we ten we met geen mogelijkheid ande re woorden of omschrijvingen te ge- veen) heeft voor ons 'n andere waar de dan het Arabische woord van de Koran heeft voor de Islamiet. We zullen het artikel van Gardet dan ook niet volgen om er enigszins de kor te inhoud van weer te geven. Wel is het lezen van dat stuk voor ons aanleiding geweest om iets te zeggen over de dialoog in het godsdienstige gesprek van christenen met belijders van een andere gods dienst. En er kan hier ook worden gedacht aan christenen in eigen om geving. Het kan zelfs voorkomen dat men tot een zelfde soort kerk be hoort en zich toch zover van el kaar verwijderd gevoelt, dat de dia loog niet gaat. Men kan ook denken aan christenen en landgenoten die de kerk de rug hebben toegekeerd, en zeggen dat zij van geloof en kerk niets meer moeten hebben. In iede re dialoog zullen we moeten spreken vanuit onze diepste overtuiging en de ze zullen we in voor de ander ver staanbare woorden moeten omzetten. Wie er wel eens mee bezig is ge weest weet dat het een moeilijke zaak is- Allereerst stelt Gardet voor een werkelijke dialoog dat er sympathie moet zijn. "Hier laat het verlangen naar de dialoog zich gelden dat im mers wel moet opkomen in het hart". Wie de wereld van de Islam wil leren kennen, moet houden van de wereld van de moslim. De wereld van de moslim kennen we niet en wat wij er in ons land van weten of menen te weten, is door de band niet zo dat deze onze sympathie wekt. Dit is, lijkt mij, een algemene regel voor de dialoog, welke dan ook. Ga maar eens praten vanuit het hart met iemamd die Je eigenlijk als een vijand ziet. Wanneer men met een zekere afkeer tegenover elkaar staat; wanneer men denkt het te we ten en vanuit een zekere hoogte UTRECHT Donderdag 15 augustus is het een halve eeuw gele den dat kardinaal Alfrink tot priester werd gewijd. Hij zal dit op die dag om 11 uur met de priesters van zijn bisdom vieren met een mis in de Sint-Catherina-kathedraal te Utrecht. De preek zal worden gehouden door de jubilaris. Zaterdag 24 augustus van 16 tot 18 uur zal de kardinaal in de joyer van het jaarbeurs-congrescentrum te Utrecht recipiëren voor genodigden. Zondag 25 augustus is de feestdag voor de gelovigen van het aartsbisdom. Om 11 uur zal de jubilaris in de congreszaal van de jaarbeurs de eucharistie vieren met plm. duizend genodigden, twee per parochie. Eveneens zullen vertegenwoordigers van de aarts diocesane instellingen ivorden geïnviteerd. Ook bij deze gelegenheid zal de kardinaal preken. De liturgische gebeden voor deze eucha ristieviering zullen worden uitgegeven, het is de bedoeling dat zij op deze zondag in alle parochies van het aartsbisdom worden ge bruikt. Na de plechtigheid, die zal worden uitgezonden door de KRO-televisie, volgt een gezellig samenzijn, eveneens in de jaarbeurs. Vooroordelen Voorts noemt Gardet dat er voor 'n werkelijke dialoog nodig is een goe de kennis van elkaar. Voor de Islam stelt hij hier dat er veel "kant en klare ideeën" zijn, voordelen en vooral "overhaaste generalise ringen", de Islam als de godsdienst van de angst en van de starheid. Wanneer er zo gesproken wordt, zal de Moslim daarin zich zelf niet herkennen evenmin als een christen zich zal herkennen wanneer de moslim zegt dat het christendom geen godsdienst is met een geloof in de goddelijke eenheid. Men heeft im mers aan God gezellen meegegeven in de Zoon en de H. Geest. De leer van de Drieënenheid vindt de mos lim alleen maar een verbrokkeling. Wanneer men elkaar niet werkeklk kent, is het onmogelijk een dia'oog aan te gaan. Wij hebben meegemaakt, 30 Jair geleden, de eerste aarzelende gesprek ken in eigen omgeving tussen her vormden en gereformeerden, waar van wij nu zeggen dat zij zo dicht bij elkaar staan. Ieder sprak ii, die dialoog vanuit de kennis die hij meende van de ander te hebben en dat was in vele gevallen een scheef beeld. Het ging dan ook zeer n-.oei- zaam. En nog is het gesprek niet ge makkelijk. Wie verslagen leest van de synoden van beide kerken, proeft dat. Een heel stuk historie speelt mse, waarvan men zo maar niet osko nt. Daardoor is ieder van de gesp eks- partners gevormd en zo heeft hij de ander leren zien. Vooroordelen spelen nog al eens een stevige rol. Een derde moeilijkheid voor de dia loog is het ontbreken van een ge meenschappelijke taal. De Koran, 't heilige boek van de Mohammedanen mag dan in het Nederlands zijn ver taald (een prima vertaling, zeggen de vakmensen) daarmee zijn we er nog niet. Zoals protestanten op een bepaalde manier met de bijbel heb ben leren omgaan en dit boek hun taal, maar ook hun geesteshouding heeft gevormd, zo zijn rooms-katho- lieken op een andere wijze met de H. Schrift in aanraking gekomen via de liturgie van hun kerk. Dat heeft hèn op een bepaalde wijze ge vormd. Op een Rome-Reformatie- kring kan men dezelfde taal gebrul- Voorjaarsfeest. Een nieuwe Len te. Paastoerisme. Paaseieren. Bij het woord "Pasen" kan men van alles denken. Je kunt elkaar een vrolijk Pasen toewensen, zelfs zonder dat er enige kennis is van wat er nu met het Christelijke Paasfeest wordt bedoeld. Ongetwijfeld spelen in ons huidi ge Paasfeest allerlei heidense mo tieven mee. Zogoed als dit ook met het Kerstfeest het geval 's. Het ene (Christelijke) feest vrd op het andere (heidense) feest ge ënt. Er zijn er wel die menen dat het beter was geweest wann.er dit nooit was gebeurd. De kerk hervormer Calvijn wilde daar om van deze feesten af. v»*ar cïat vond men toch van deze t nge man al te rigoreus. Hij >ordecide dat wij al een echt Paasfeest hebben. Iedere week, de eerste dag. Zondag, de dag des lieren. Herinnering aan en viering van de opwekking van Jezus 'hr'«"JS uit de doden. Daar moet '."rder geen folklore bijkomen. Die op wekking moet gevierd worden «*ls een puur Christelijke aangele genheid. Dat wil zeggen «is ets dat alleen met Christus heeft te maken en b.v. niet met de herle vende natuur. Het is ook m'.dden in de winter: zondag, dag an de Heer. Als we dan tóch *en o' zonder Paasfeest blijven vieren kan dat alleen maar zijn om het feest van iedere zondag nog eens extra te onderstrepen: Jezus bleef m-t in de dood! Een sprookje? Dat is gauw gezegd. Alsof werkelijk een sprookjesboek eeuw in, eeuw uit, hïet ene volk na het andere, in zijn ban kan houden. Lezen we de op richten over Jezus' op vok Jug, zoals we die vinden in het n euwe Testament. Ze tuimelen a.li.w. over elkaar heen en spreken daar door nog de taal van de verrassing de ontsteltenis, de twijfel en de herkenning op de Paasmorgen. "Jezus leeft" en "wij hebben de Heer gezien". Vóór de opwekking: een uiteenge slagen groep mensen. Niemand van de discipelen die het in zijn hoofd gehaald zou hebben om het koninkrijk van een gekruig koning te gaan verkondigen. Pas na de opstanding: de yr\ de, het nieuwe uitzicht, de r In de eerste brief van staat dat blijde begin: "im zij de God en Vader Heer Jezus Christus, die naarj grote barmhartigheid ons wedergeboren tot een lev> hoop door de opstanding van zus Christus uit de doden.' hebben de discipelen blijft de opstanding ervaren. Lévende hoop. Niet omdat denken "dat er wel wat zijn i Want op grond waarvan 1 wij dat denken? Hoop echtert wege deze nieuwe mens. Van» deze nieuwe schepping, ditni we begin. Vrolijk Paasfeest. Dat kan we elkaar zeker toewensen. omdat de Lente is aangebrol Al zijn we blij dat het Lente k de bloemen weer bloeien! meer omdat de machten zonde en van dood het woord niet hebben. Omdat de vergankelijkheid aan wordt gebracht. Geen dat Juist dit feest n de Rot kerk zo intens en zo uithui wordt gevierd. Vrolijk! Dat woord hoeft kerk niet te versmaden omdat te luchthartig zou zijn. In het oude doopformulier vjj Reformatorische kerken gebeden voor de kinderen "d hun kruis. Hem dagelijks n gende, vrolijk dragen mogen" Dat kan wel eens de grote i ning zijn in het geloofsleren: Een kruis- en tóch (want werd Pasen: opstanding, i winning, doorbraak van het I "vrolijk". Een oud kerklied zingt De hemel heft het loflied aan, de aarde is verblijd, Christus de Heer is opgestaan in al zijn majesteit. De wereld die onzichtbaar is, de wereld die men ziet, begroeten de verrijzenis en zingen 't zegelied. (uit het Liedboek, gez 2011 U allen wensen zij een rijk gezegend Paasfeest! E. M. PA -fNEKC Herv. predll ken, maar dan nog zit de mogelijk heid er in dat men langs elkaar heen praat. Gemeenschappelijke woorden kun nen zeer verschillende geloof shot: urn- gen verhullen en verschilpunt m kun nen het resultaat zijn van een an dere inhoud waarmee men i "1e woord vult. Er zijn ook bepnalle woorden die in de ene kerk wel gang baar zijn, en een bepaalde inhoud hebben, maar in de andere Jwel onbekend zijn en waar men rr. lar moet gissen naar de inhoud bij de ander. Gardet zegt over de dialoog niet de Islam dat er niet één religieuze term is die aan beide zijden „absoluut identieke realiteieten dekt," er "/lei werkelijkheid uitbeeldt. Daarom moet men zoeken naar omschrijvingen zodat de een de ander enigszins ver staat. En daarom is het nodig die in een dialoog betrokken gaat luisteren en nog ee Ook dit is een algemene rey welke dialoog het dan ook gt tenslotte het woord nog een» ven aan dr. Jansen Schoa die op deze zelfde golflengte „Allereerst, dat wie vs wil getuigen, moet beginne naar zijn medemens te Eerst luisteren, dan pas sprei een gulden regel in de zielz Het is ook een gulden regc zending, die door tal van in praktijk is gebracht allan) dat het woord „dialoog" in f was. Wanneer men zo luistert men te staan voor het „raad religie". S. J. M. HULSH Hooglandse kerk 10 u ds M. J. Wagenvoorde (n Leldse Cantorlj) s H. Roelofsen, Zeist. Maranathakerk 10 u ds H. J. Achterberg. narteDrug iu.to Lode wij kskerk 9.30, 11. 12.15 en 6 u. Petruskerk 9, 10.30 en 12 uur. Leonardusparochie 9, 10.45 n 12 uur. St. Josephparochie 9.30 en 11 uur (bij- krk Timorstraat 10.30 uur). Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u' ds G. v. Hoege. 7 u ds A. Borman te Alphen a. d. Rijn. Geref. Kerk 10 u ds A. Verschoot te Leiderdorp. 7 u ds A. Borman te Alphen a. d. Rijn. Chr. Geref. Kerk 9.30 Dienst des woords. 7 u ds J. Klein-Onstenk te Maassluis. R.K. Kerk (zat. Paaswake 10 u) 8 u en 11 u. Dorpshuis Ter Aar Aardam (zat. 7 ur) 9.30 u. Alphen aan den Rijn 11.3 :nterDerg. Aipnen aan ueu Koningskerk 10 u ds K. Bouhuys. Gem. Adventskerk Julianastraat 9.50 Bethlehemkerk 10 u ds E. M. Pan- paasaienso ui.m.v. xuuvxe >-■* -»■ 10.30 u ds J. Rijkaart trompet. 6.30 u ds De Jong Gez. dienst. Kruiskerk Gouwsluis 10 u ds J. H. Bogers. Opstandigskerk Pr. Marijkestraat 10 u ds M. Hanemaaijer komst in lokaal Nieuwstraat 27, Bethel, 9.30 en 5.30 u dhr. J. Modderkolk. RK. Kerk (dorp) (zat.av. 7 u Jonge- mis en Paasw Paaswake. On 30 Paaswake. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u en 0.30 u ds M. H. Geertsma. Gerf. Kerk 10 en 5 uur da. Brink. R.K. Bernar- dus kerk Rijndijk (zat. Paaswake 20.30 uur) 10.30 uur. Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds P. Schoonenboom. R.K. Kerk (zater dag Paaswake 8.30 uur) 9 en 11 uur. Kaag Herv. Gem. 10 u ds Car- Zee. R.K. kerk (zat. Paaswake 7.30 uur) 9 u en 10.45 u. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds J. Kaal 7 u dr J. Haltsma te Wouden. Geref. Kerk 9.30 u kand. J. T. Bonnes te Aalsmeer. 7 u Gez. dienst in geeref. kerk ds. J. Haitsma. Herv. Prea. te Woerden. R.K. kerk (zat. Paaswake 7.30 u) 7.30, 9, 10.45 en 7 uur. Nieuw-Ven nep Herv. Gem. 9.30 u. ds Goverts, 7 u (gem. dienst) ds. Go- Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds Lalleman Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. J. Czlrla Rem.Geref. Gem. RK kerk Meerkreuk (zat. Paaswake 9 uur) 8.30, Zwammerdam. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Woords 2.15 u Ds. G. Bouw te SchevenLngen. R.K. Kerk (zat C. B. van Harten Waddlnxveen gebouw Shalom 10 u Jeugdkapel (12-14 jaar); Deylerhuis 10 u Jeugdkerk. Geref kerk den (openb. belijdenis). Chr. Gereform. Kerk 9.30 en 3 uur ds De Graaf. Herv. Gem. (Grote Bouman 6.30 u ds van der Linden Kou dekerk Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. Huizebosch. Ned. Prot. Bond 7 u drs Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u Ds Joh Stehauwer te Alphen aan den Rijn 7 uur ds M. van Harmeien te Al- hen a. d. Rijn. Geref Kerk 9.30 u ds W. i Wijk te Nieuwkoop 7 i M. in te Zeist. Geref. Kerk. I u Ds. v. d. Linde 5 u ds Bljleveld. Immanuëlkerk 9.30 u Ds. Harmeien te Alphen aan den Rijn gez. dienst in de geref. kerk RK. kerk (zat. 7.30 u Paaswake) 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u ds Schoch (gezlnsdienst) R.K. St. Jans- Acad. Ziekenhuis 10 i Dlaconessenhuls 10.30 u ds H. W. Hemmes. Oec. Werkplaats (Plantage 16) 11.30 u Samenkomst. nemaaljer Gez. umwu ucuvwJ "*«•- bij Van Lennepstraat 10 uur Paas- dlenst. Zaal Opstandtngskerk Pr. Ma- rljkestraat 10 u Jeugdkapel. Kerk R K K(.rK st Jan ae Oudshoornseweg 10 u drs. M. Roos 7.30 u) 9.30 en 11.15 t Voorganger NPB t Woubrugg. Slons- kerk Hooftstraat 9.30 u en 6.30 u ds S. W. Verploeg. De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 9 uur ds N. J. M. Hoo- gendijk m.m.v. koor „Onderweg". Rid- derveld „De Bron" Troubadourweg Bo venkerk 10.30 u ds Hoogendljk 5 uur ds S. W. Verploeg. Geref. Kerk Mara nathakerk Raadhulsstr. 10 u ds Fr. de Jong H.A. 6.30 u ln Adventskerk ds. Fr. de Jong. Salvatorlkerk W. de Zwijgerlaan 10 u ds A. Borman H.A. 6.30 u ds M. Hanemaaijer. Alphen aan den Rijn- Noord Goede Hederkerk Ten Harmsenstraat 10.30 u ds G. de Rui- tr m.m.v. Cock de Jeu The Alliance en het Wielewaalkoor 5 uur ds G. de Ruiter Gezinsdienst. Ridderveld „De Bron" Troubadotirfeg 9 uur ds J. Vos Gezinsdienst. Driehoorne Sterrenlaan 7 uur ds G. de Ruiter Interkerkelij ke dienst. Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u Leesdienst. 6.30 u. ds. H. Feenstra. Chr. Gref. Kerk Jeruzalemkerk Grij- K Teygeler. Geref. Jeugdkapel Vredeskerk 9 u gezam. mtbijt 10 u dhr. A. Lagerwerf. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 1 dhr. L. Krassenburg jr. Geref. Kerk Zulderkerk (Lammen- schansweg 15): 10 u ds J. D. te Win kel. Sassenheim 5 u ds Bovenberg. Petrakerk (Surinamestr.)10 u ds Hortensius. (Openb. geloofsbelijdenis) 6 u ds Hortensius. (H.A.). Beloftekerk (Robijnstraat)10 u dr W. v. d. Zwaan. 5 uur ds Post. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 en 10.30 u ds Bovenberg. (Gemeen schappelijke dinst met herv.). 5 u dr W. v. d. Zwaan. Zuydtwyck: 2.30 u Gez. dienst prot.- Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nw. Kerk 10 u ds C. Treure, 6 uur ds L. Boer, H.D. Oude Kerk 10 u ds A. Vink, 6 u ds J. Vroegindeweij, H.D. Ichthus- kerk 10 u ds Jac. de Vos. 5 u ds J. Cats burg, H.D. Pniëlkerk 9.30 u ds J. Vroegindeweij; 6 uur Ds. D. W. Koe man, H.D. Groen van Prinstererschool 10 u ds L. Boer. Ziekenhuis „Over- J. G. van Ieperen. Ge- i M. ds Elgersma (gemeens'ch. dienst). Van den Berghstlchting 11 u ds M. J. van Reenen (Harderwijk). Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 9 en 10.30 u ds H. O. Sasse (Pauluskerk) 10 u ds Verdonk (ge zinsdienst) (Gemeentecentrum) 10.30 prof. dr De Jonge, 7 uur ds Aalbers. Geref. Kerk 10 u ds Heemskerk, 7 B Bouma. Noordw. 5 u Ds Baayen. Ma- kerk Zuidbuurtseweg (zat. Paaswake - - - - - 8.30 u) 7.30 9 en 11 u. R.K. Chr. Die- naarkerk (zat. Paaswake 10.30 u) 8.30, 10 en 11.30 u RK. Kerk Meerburg 10 en 12 uur. Zwammerdam Herv. Gem. 10 u ds J. Mostert 6.30 u ds T. H. Oostenbrug te Rijnsaterwoude. Geref. Kerk 10 en SJ. Tiemersma H. Avondm.. Hoogmade RK. Kerk 9 Katwijk aan den Rijn He: (Ontmoetlngskerk) 10 u Rotterdam. RK. Kerk 9.3 Katwijk aan Zee Herv. Ge kerk 10 u ds Jac. de Vos. Pleëlï u ds H. C. v.d. Ent. sestraat) 11.15 u ds F. Hartn Den Haag. Koudekerk Herv. Gem. 10 De Jonge te Leiden. Lelmulden Herv. Gem. 9J J. H. de Vree ln Geref. Kerk Ge Dorpskerk 9.30 udsJ. H. dienst m.m.v. Excelsior. 7.30 9.30 en 11.15 uur. Liase Herv. Gem. Grote I u ds H. G. Oostlnga, gezinsdlei Geref. Kerk 10 uur ds D. H. Geref. Gem. 10 uur ds D. Hsk Oud Geref. Gem. 9.30 en 3.00 L "ten. Nieuwveen Herv. Gem 9.30 t Winkel en ds A. Westra. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u kand. G. C. den Hertog te Apeldoorn; Ned. Prot. Bond: 10.30 u mevr. M. W. Nieuwenhuyzen- den Herder te Haarlem. Valkenburg Z Herv. Gem. 10 u Ds D.ou u ua oj. Jiouiciaiii» xï. nvuuum.. VImid r«nn»n OV,- n.» Paaswake 20.30 ul 8. 10 Noordwijk aan Zee Herv. te 10 u ds R. S. Elgersma (inü lljke paaszangdienst) De Rank, baan 10 u ds C. Treure (Kat* Zee). Oegstgeest R.K. Kerk 9. I 12 uur. Oudewetering R. K. Kerl kreuk 8.30 en 10 uur. centrum) 8.45 e i der k. Kerk 9, 10.30 en 12 i Hoff, 3 u ds Th. Hoff. Geref. Kerk 9 u ds G. Roukemade 7 u ds J. W. Ver hei). van Den Haag (vrijgem. buiten verband). Geref. Gem. iRemisestr.) 10 u leesdienst, 5 u Leesdienst. unr. vjici. xxciiv o« „Groenhoven": 10 u ds E. Ver- pensteijnstraat 9.30 u en 4.30 des woords. Oud Geref. Gem. Kerk gebouw Hooftstraat 240 9.30 u en 4 leesdiensten. Baptisten Gem. Triom- Geref. Kerk (vrljgem.) 10 fatorkerk Molenwerfstraat 010 u ds H. G. Koekkoek. Leger §HS Corn, de Vlamingstraat 10 uur en 6.30 uur. RK. St. Bonifaciuskerk (zat. 8 u. Paaswake) 10 u Lat. dienst en 11.30. R. K. Pius X. kerk (zat. 7 u. Paaswa ke) 9. 10.30 Lat dienst en 11.45 uur. Rlddrveld „De Bron" H. Geestkerk (zat. 20.30 u Jongeren Paasviering Pre dikant W. Happel en 22.30 u Paas wake pred. J. Seijsener). Zondag 10 u Lat. dienst Pred. J. Seijsener Volle Evangelie-ge"1 'K"1"1 10 uur H. vaji Leeu wierts. Geref. Kerk 10 straatkerk 10 u ds J. A. s J. P. Honnef. i half 11 ds. G. u ds J. A. van Netten Paasfeest voor Jong en oud. Pyramide Leythenrode 10.30 u ds H. Perdok. Paasdienst. Baptistengem. (achter Van der Valk Boumanweg 236) 10 en 5 uur dhr. J. de Vries. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u dhr L,at. aiensi rrcu. o. ocijocuci Leimujuen xaerv. ueui. s.ju Volle Evangelie-gem. (Kindervreugd) j H de Vree. Geref. Kerk 9.30 u Nw. Apoth. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u (do 8 u). Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5.30 u leesd. Zendings Middernachtsgroep Zoeter- woudseslngel 21 6 u dhr. Van der Keur. Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) 10.30 u. w Leger des HeUs 10 u heiliglngsa. 5 Toornvliet (ond. iièt*zien en toch beleven). Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 uur wang. J. Zijlstra (dinsdag 8 uur film Kruisiging en opstandig) R. K. Kerk Antonlusparochie 9.30, Waddlnxveen. Geref. Gem. 9.3 dienst. 3 uur ds Honkoop. Bodegraven Herv. Gem. 10 u ds Van Embden. 6.30 u ds Kamerbeek (Salvatorkerk) 10 u dr Balke, 7 u ds Van Embden. Geref. Kerk 10 u ds Sle- brandy, 6.30 u ds Buitenhuis. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 4 u ds Feen stra. Geref. Gem. 10 en 6.30 u lees dienst. Evang. Luth Kerk 9 u ds Pobu- da. Vrij Evang. Gem. 10 u eredienst, 6.45 u dhr. Klein Haneveld. Boskoop Herv. Gem. 9.30 u ds A. de Leeuw. 5u zie Geref. Kerk. Ge ref. Kerk 9.30 u ds H. Dijkstra; 5 u ds W. L. Heijmans (Herv. en Gref Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 10 u ds J. v. d. Velden, 7.00 u ds. H. D. de Wit, Pauluskerk Poelpolder 10 u ds H. G. Oostinga, Geref. Kerk 10 u ds H. D. de Wit; 7 u gecomb. herv./ geref. Jeugddienst ds S. Koolstra. Herv. Pre dikant, te Rotterdam- Delftshaven m. muz. medew. Chr. Geref. Kerk Kerk Vrijgem. 9 u ds Zandbergen, 4.30 idem, H.A. Geref. Kerk Vrijgem. bul ten verband 9.30 en 5.00 u erediensten; Oud Geref. Gem. 9.30 en 3.00 uur lees diensten. ae Stek", 11 u ds. A. de Leeuw; Chr. G. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u. stud. B. de Graaf, van Apeldoorn; Geref. Gem. .30 en 6 u ds C. Bac, Pinkster gem. y.30 u in Concordia dhr. Th. Verwoerd, Verg. v. gelovigen, 9.30 en 5 u samen- armeien ie aipaeu <*- -u. xviju. ds G. P. Nooteboom. Chr. Geref. Na bijna tweeduizend Jaar is het weer Opstanding daar Als Gods Zoon nu in de wereld was gekomen hadden ze hem ook niet serieus genomen Hij was be stempeld als rebel en schopte te gen alles aan want ook nu is er veel dat hem niet aan zou staan Z'n Schepping, dat wordt met geweld vernield, beschadigd en niet geteld. De mens die heeft een vrije wil maar staat er niet bij stil, dat hij kan maken maar ook breken, om van ver driet maar niet te spreken Wat hij met dat al aan andere doet, maar het moet het meest om geld, dat wordt in deze weereld nog geteld. Maar een mens is in Gods oog verheven boven de dieren en daarom kunnen we Zijn Opstanding vieren, met bloemen, planten en bomen, om aan de waterkant te horen de weinige kikkers die nog kwaken Daarom moeten we blijven wa ken dat de wereld blijft bewoon baar en schoon Of is dat een mooie droom? Mevrouw Sloos-Overdijk De Goejestraat 33 Leiden. Voorhout Herv. Gem. 10 u ds Hoo- genkamp (HA) Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 u ds v. d. Schoot. 7 u ds Meijerlng Hulp en Heil 10 u ds Van Buuren. Aula Noord-Hofland 9.45 u Vlc. Eerkhof Ka- Kern; y.ou en xx i pel Rijndijk 10 u ds Meljering. De 9 io.30 en 12 uur (Leonardusparochie) Werf 10.15 u Jongercndlenst. Geref. 9 enl0.45 u (St. Josephparochie) 9.30 Kerk 9 en 10.30 u Ds De Zeeuw, 5 u en 11 uur. A.W. Boxman. Ede. Gem. Doopsgezinde Kring 10.30 u Ds Van Bllderbeek Lei den (Cult Centrum) R.K. Kerk Lauren- tlus 10.30 12 u. Moeder Gods 8, 10. 11.3 Waddlnxveen Herv. Gem. Brugkerk 9.30 u Ds D. Van Vliet 1 Ter Aar Dorpshuis Aardam 9 1 RHnsburg Herv. Gem. (Grot 9.30 u drs Kattenberg te Voot (Paaszangdienst) Chr. Geref. A. Westra (met kinderkerk); O Kerk 10 u ds J. D. te Winkel. Valkenburg Herv. Kerk 9, G. Zonneveld (Gezamenlijke dU r ds M. van Harmeien (Gez. dienst), „r tt w c w n0n-0r axuiaer te xer nar. xtiaaerveia ue oron 30 u dkskN. Troubadourweg Benedenkerk 10 u In- lees- Rem. Ger. Gem. 10 u ds G. A Hooykaas. RK Ontmoetlngskerk 8.30 u en 11.45 u St Victorkerk 10 uur Jeho vah's Getuigen Koninkrijkszaal Burg. Trooststraat 4 3.25 u Openbare Toespr. In de Jeugd 'n stevig fundament vast leggen voor het latere leven 4.25 uur Wachttorenbespreking Rijkdom ver werven voor de nieuwe koning der aar- terkerkelijke dienst chlekoor Voorgangers ds Vos Pater van Moorsel en ds N. J. M. Hoogendljk. Ge ref. Kerk Opstandlngskerk Prinses Ma rijkestraat 9 uur ds M. van Harmeien. Ridderveld "De Bron" Troubadourweg 10 uur Interkerkelijke dienst. Chr. Ge ref. Kerk Jeruzalemkerk Grljpenateln- straat 11 uur ds H. C. v. d. Ent te Kat wijk aan Zee. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 u ds Den Dikken. Gerref. Gem. 11 uur ds Honkoop (openb. belijdenis) Boskoop Herv. Gem. 9 u ds A. de Leeuw, zangdienst Geref. Kerk 9.30 u ds H. Dijkstra. Chr. Geref. Kerk 9.30 u stud. L. W. v. d. Mei) van Apeldoorn Geref. Gem. 9.30 u ds C. Bac. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 uur Gemeenschappelijke Paaszangdnst Waddlnxveen Herv. Gett kerk 9 i sch. Gem. 10 uur ds A. P. Verlo St. Victorkerk 10 v Bond (De Burcht) 10.30 t Zevenhoven R.K. Kerk 9'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4