lapillon: wat n ellende Iet kennen van God is het kennen van de beminde terkerkelijk Vredesberaad hter Nobelprijs Sacharow we McQueen opnieuw n getaway Een lelijke vrouw is toch ook niet alles p 12 APRIL 1974 «imiimmu» ring prof. C. J. de J ogel in Leiden over St. Thomas van Aquino Kr men als christen hoort ver een Thomas, dan denkt geeist aan de ongelovige die alleen wilde geloven jelf zag. Onder de vele gelo- jmassen die na hem kwa- mt Thomas van Aquino, die geleden gestorven is. een pndere plaats in binnen de le wereld. Allereerst is hij s van wie ook de tegenstan den dat hij gekenmerkt l„or ernst, bescheidenheid, van karakter en zulver- jarnaast is deze Thomas die zijn Schepper volledig De opdracht om heilig te zoals "HU heilig is die Petrus 1,15) is door deze volledig verwezenlijkt. /an de heilige Thomas 61 Ino bekend dat hij zich in ïtte op Christus: de Waar- II n liefde voor de Schepper i zich zeker niet afkeren, kennen van de waarheid jjpdng. Harmonie-model dus »loof en weten! Een harmo- van de eenheid tussen ge- d geloof en natuurlijk we- bij het geloof op geen enke le manier wordt aangetast door het menselijk kennen en waarbij tevens het menselijk kennen haar geheel eigen zelfstandige plaats behoudt. Daarmee hebben we één van de kenmerken van het thomisme weer gegeven. In Leiden organiseert nu een groep r.k. studenten bij gelegenheid van het zevende eeuwfeest van St. Thomas een serie van 5 lezingen, waarvan de vierde lezing door Prof. dr. C. J. de Vogel onder de titel "De ethiek van St. Thomas tegen de ach tergrond van het Griekse denken" in het Academie gebouw te beluisteren viel. Bij een korte bespreking van de kerkvaders gaf prof. De Vogel als inleiding twee voor hen belangrijke kenmerken. Allereerst staan de kerkvaders weliswaar kritisch, maar zeker niet afwijzend ten op zichte van de hen bekende Griekse filosofen zoals Plato en de Stoa (de geschriften van Aristoteles waren in de eerste eeuwen van het christen dom niet bekend). Het tweede ken merk is dat de christelijke leer ver re het door de filosofie gegevene overtreft. Eén van de belangrijkste eerste kerkleraren vatte dit samen met: "wat de Grieken zochten, gaf het evangelie". Als voorbeeld van deze opname n overstijging gaf prof. De Vogel de verhouding van de wijsheid binnen het neoplatonisme ten opzichte van Christus, de wijsheid in het christen dom, Het neoplotamisme nu kende 'n allesoversüjgend beginsel: het ene Hieraan zou alles wat bestaat on dergeschikt zijn. Alles zou hieruit voortkomen en ernaar terug keren. Zo zou volgens deze leer ook Chris tus een onder geordende uitstroming moeten zijn van dit ene. Hier ech ter zien we dat de christelijke leer consequent vasthoudt aan de Openbaring van de Drie-ene-God; Christus als de Zoon, de Logos, het eeuwige woord blijft immers geheel gelijk aan de Vader. Wat prof. De Vogel aantrof bij de kerkleraren, blijkt nu ook aanwezig bij St. Thomas. De Griekse wijsbe geerte wordt binnen het thomisme opgenomen, maar tevens verre over stegen. De taak waarvoor St. Tho mas zich gesteld zag, was het opne men van de pas bekend geworden i Aristoteles. Dit pro cos lichtte prof. De Vogel toe aan de hand van een vergelijking tussen de Bthioa Nicomachea van Aristoteles en het ethische deel van de Summa Theologlca van St. Thomas, met name wat betreft het doel van het menselijke ethische handelen. Waar om zou men ethisch handelen, wat is het oogmerk? BU Aristoteles hangt het doel van iedere zaak of ieder ding samen met dat wat het is. Alles echter wordt ge kenmerkt door belangrijke en min der belangrijke eigenschappen. Zo ook de mens. Het meest kenmerken de van de mens nu is dat wat hem zijn eigen plaats onder de levende wezens geeft en dat is ongetwijfeld 't kennen. Wanneer nu de hoogste eigen schap van de mens zijn kennen is, dan zal de hoogste deugd van de mens het hoogste kennen zUm. Dit kennen echter blijft bij Aristoteles beperkt tot de mens zelf: het eind doel van het menselijk handelen kan immers niet een niet-menselijk goed zijn. Deze hoogste intellectuele deugd, geheel gebonden aan het menselijke kennen, geeft bij Aristoteles de ge lukzaligheid. Wat nu bij St. Thomas behouden blijft, is evenzeer het ken nen als hoogste goed van de mens. Dit kennen is echter niet in zicnzelf besloten, maar is het kennen van God. Het hoogste waar iedere mens naar streeft is het schouwend ken nen van God zelf, dat kennen geeft ons de beloofde gelukzaligheid, (zie bijv. Joseph Pieper: Glück und Kon- templatlon blz. 68, waar hij wijst op Joh. 17.3: "Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen). Dit mogen ken nen van God is niet zoals bij Aristo teles een kennen om het kennen, het is integendeel het kennen van de be minde. Dit liefdevol kennen geeft daarbij een geheel nieuw aspect: 't sociale. Wanneer we God kennend mogen beminnen, dan maakt dit dat we evenzeer al wie Hij bemint moe ten beminnen. Dit beminnen gaat dan gepaard met eerbied, ontzag, of fer, enz. Zo wordt dan binnen het chris tendom ons einddoel tot een norm die niet de mens meer als middel punt heeft, maar de Schepper. Maar deze .verlaging' van de mens tilt hem verre boven zichzelf uit. Het kennen is niet meer zichzelf kennen, de lief de niet meer alleen gericht op het eigene. Zo werkt het christelijke doel normerend: normen echter die de mens niet zelf vastlegt (wat een meerderheid besluit zou norm zijn) maar die ons door de Openbaring door onze Schepper gegeven zijn. In korte trekken schetste prof. De Vogel enkele consequenties die van uit de christelijke normering voor het sociale leven gelden. Met r.ame de moderne opvattingen over de verhouding ouders-kinderen evenals die binnen het onderwijs bleken wel erg verwijderd van de thomische ge gevens. Wat ons bijzonder trof was het feit dat de verhouding mens-milieu vanuit het thomisme een ander aan zicht krijgt. De mens is niet zonder meer meester, maar is beheerder van de hem gegeven natuur. De vraag komt nu bij ons op in hoeverre mis schien een groot deel van de moder ne milieu-problematiek haar oplos sing kan krijgen vanuit het thomis me. In dat geval is het thomisme niet alleen een leer uit het verleden, maar is het evenzeer een leer van de toekomst. P. M. C. VAN KEMPEN, Phil/d-rs. arts namens de groep r.k. studenten [AAG Het Interkerkelijk d (waarin negen Ne- kerken samenwerken) Jkun betuigd aan de voor- de Russische dissident WSacharow voor de Nobel 1974. Sacharow is al leidene groeperingen als- n groep hoogleraren aan iche faculteit te Leiden e formeel het recht heb- »r de Nobel Vredesprijs liitvoerige toelichting op dit egt het IKV dat de werke- kenis van de Nobelprijs niet zozeer ligt in de zelf (al is die niet zon- als wel in de activi- f daar in de wereld aan Daarom heeft het IKV (iet verleden ook aangeslo- D actie voor toekenning van de Nobel Vredesprijs aan Bisschop Dom Helder Cam ara en zou het zich in de toekomst ook willen aanslui ten bij een actie voor ds. Beyers Naudé uit Zuid-Afrika. Het IKV ziet zijn actie voor Sa charow in het verlengde liggen van de standpuntbepaling "De toekomst van Europa" die het in 1972 heeft ge publiceerd. Ook daarin heeft het IKV zijn bezorgdheid laten blijken, over de schending van mensenrech ten in Oost-Europa en met name in de Sowjet-Unie. Het IKV riep daarin de vredesgroepen in Nederland op, om deze zaken niet te verwaarlo zen. "Protesten uit de kring van de vredesbewegingen zullen meer indruk maken en beter gemotiveerd zijn, dan die uit de behoudende hoek waar zulke protesten gewoonlijk de in druk maken meer gericht te zijn te gen als "anti-Amerikaans" of links beschouwde groepen in Nederland, dan tegen de machthebbers iri de Sowjet-Unie zelf, aldus het IKV. Sacharow geboren in 1921 werkte vanaf 1948 tezamen met vele anderen in grote afzondering en in het geheim aan de verwerving van de kennis, die de Sowjet-Unie In staat moest stellen de VS in te ha len op het gebied van de atoom- en waterstofbom. Maar evenals bij zijn Amerikaanse collega's ontstond ook bij hem het inzicht dat een wereld die deze wapens heeft leren kennen, slechts op de oude voet voort kan gaan op straf van zelfvernietiging. Vanaf het einde van de Jaren vijf tig begint hij zich meer en meer be zig te houden met de centrale vraagstukken van vrede en mense lijkheid. In vertrouwelijke en later ook in open brieven aan Chroetsjow waarschuwde hij voor gevaren ver bonden aan de "fall-out" bij proe ven met deze wapens. In 1968 werd deze man, die twaalf Jaar onbekend aan de top van de Russische wetenschap had gestaan, op slag ok wereldberoemd door zijn memorandum "Vooruitgang coë xistentie en instellectuele vrijheid. Een pleidooi voor een menswaardig bestaan", dat na in Rusland te heb ben gecirculeerd in het westen in vele talen verscheen. In 1970 richtte hij zich tezamen met V. F. Turcin en R. Medwedew op nieuw tot de leiders van de Sowjet- Unie met een pleidooi voor een reeks van democratiseringsmaatre- gelen. In 1973 verklaarde hij dat het westen bij het op gang komende vei- ligheidsoverleg, een liberalisering in de Sowjet-Unie tot voorwaarde diende te maken voor toenadering en ontspanning. Al deze activiteiten werden Sacharow niet in dank afge nomen. Hij verloor zijn baan en de vele daaraan verbonden voorrechten maar hij blijft zijn contacten met het buitenland gebruiken om in steeds sterkere bewoordingen te pro testeren tegen de onvrijheid en het onrecht. Hij blijft daarbij het com munisme trouw. In zijn diverse me moranda steltt hij dat de communis tische ideologie aan aantrekkelijk heid kan winnen wanneer de tech- nisch-economische vooruitgang in het eerste socialistisch land in de wereld gepaard zou gaan met een groot aantal democratiseringen. stille betoging op de dag van OVERZICHT PREMIES KERKENBOUW DEN HAAG Sedert de inwer kingtreding van de Wet Premie Ker kenbouw in februari 1964 en gere kend tot en met 1973 zijn bij de mi nister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke ordening 924 aanvragen voor een toekenning van een premie ingediend, waarvan er tenslotte 889 zijn gehandhaafd. Deze waren af komstig van de volgende kerkgenoot schappen: Rooms-Katholiek 302, Ne derlands Hervormd 178, Gerefor meerd 162 en andere genootschap pen 247. In 21 gevallen was sprake van de stichting van kerkgebouwen voor ge zamenlijke rekening van meer dan één kerkgebouw. De door de wet ingestelde commis sie van advies brachit tot ednd 1973 aan de minister niet alleen 908 ad viezen uit over het al dan niet in willigen van de ingediende aanvra gen, maar ook 726 adviezen over de voorlopige vaststelling van de werkelijke en de wettelijke stich- tingskosten, alsmede van de premies. Het totaalbedrag aan voorlopig vastgestelde premies was van 1964 tm. 1973 f 106.278.178. Hiervan werd voor f 85 022.537, aan voorschotten toegezegd, van welk bedrag ultimo 1973 nog f 494.300 moest worden uit betaald. De commissie bracht voorts tot eind 1973 in 625 gevallen aan de minister advies uit omtrent defini tieve vaststelling van de werkelijke en de wettelijke stichtlngskosten, als mede van de premies. Boven het voor deze gevallen reeds door het minis terie uitgekeerde voorschot van in totaal f73.021.424, dat begrepen is in het eerder genoemde bedrag ad. f 85.022.537, resteerde aan uit te ke ren definitieve premies een bedrag van f23.962.558. Hiervan moest aan het eind van het vorig Jaar nog f 596.768 worden uitbetaald. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-LekkerlandA. Vlietstra te Doornspijk, te Spijkenis- seA. A. van den Berg te Rekken. Aangenomen naar Helmond: N. H. J. E. Boomer te Domburg naar Varsseveld, toezegging: J. B. van Heerde, predikant voor buitengewo ne werkzaamheden (Protestantse Kerk Nederlandse Antillen) te Em- masfcad, Curasao, naar Hillegom: W. van Bruggen te Arnhem. Bedankt voor de Noordoostpdlder7 wijkgemeente Bantrutten: J. Kamer ling te Ballum en Hollum op Ame land; voor Zevenhuizen en voor Maasdam-Cillaarshoek, toezegging: S. v. d. Oever te Willemstad GEREF. KERKEN Beroepen te Assen: J. Popping t« Spijk-Godlinze. Aangenomen naar Dokkum: R. Reitsema te Rotterdamdelfshaven [apillon; Met: Steve McQueen en Dustin Hoffman; ranklin J. Schaffner; Theater: Lido. palmen, een altijd stralende blauwe lucht, grote iet daaromheen een blauwe zee vol hoog opspat tenVan dat soort eilanden dromen heel wat Zij zien zichzelf daar dan wonen in een eenvoudig let daarvoor een tuin waarin zij hun eigen groenten I wen; zij stellen zich voor hoe zij zich op bepaalde op een rots zetten om over de eeuwig deinende zee ïen alleen aan prettige dingen te denken het eiland waar de Papil- ke vissen chaaien) geen ontsnappen ht kwam, de Fransman die mogelijk lijkt. Hij ontsnapt aan het eind van de film toch en slijt de rest van zijn leven in Venezuela, waar hij zijn boeken schreef, een soort sexclub leidde en opnieuw in de ge vangenis terecht kwam maar daar gaat de film niet meer over. De film Is gemaakt naar het eer dat hij geen moord had ge- toch verbannen werd as Guyana (naast Surina- Ich daar zo gedroeg dat hij woede van de autoriteiten bij de zwaarst gestraften w de kust. vanwaar door de Uke stroom en de gevaar lij- woopbond ft nog wel ■i it te wensen Edam (ANP) Hoewel oopbwoek in 1973 met 6.2 toegenomen, heeft de Ned ond nog wel verlangens. Juist verschenen Jaarver- wordt erop aangedrongen dm- en bioscoopbedrUf in b.t.w.-tarief wordt ge- toorts wordt gewezen op elijk effect van de uitzen- bioscoopfilms voor de tele- aame op feestdagen en in Wen. Tenslotte noemde de od de huidige situatie Hoscoopwet onhoudbaar. De •ht, dat regering en par- filmkeuring nu eindelUk 'hief moeten regelen. Jaarverslag blUkt, dat het k in 1973 met 6,2 pro- men in vergelijking er waren nu 26,5 miljoen die zorgden voor een bet van 105 miljoen gulden, speelfilms hebben be- %edragen aan deze gun steling. Zij trokken liefst t van het totaal aantal be ider de twintig meest be- namen Nederlandse pro- eerste drie posities in, "olgens „Turks Fruit". ..Bij h af" en „Frank en Eva". ste boek van Papillan, dat ook PapJl- lon heet en een bestseller werd. voor al toen eenmaal in brede kring be kend werd dat de schrijver (Henri Oharrière) al die avonturen en ellen, de werkelijk zo had meegemaakt als hij het heeft beschreven. Ik moet bekennen dat ik het boek nog steeds niet heb gelezen dus ik kan niet be oordelen of Franklin Schafner zich bij het maken van de film nauw keurig aan het boek heeft gehouden of veel weg heeft gelaten. Ik ver moed het laatste, want ik weet wel dat Papillan een erg dik boek is. De film is ook lang geworden maar niet vervelend. Het verhaal begint op het moment dat de gevangenen naar Guyana wor den verscheept; we maken de moord partijen onderweg aan boord van het schip mee, de verschrikkingen in het moerassige strafkamp op het vaste land ■van Guyana, de mislukte ont snappingspogingen en de wanhoop tijdens de eenzame opsluiting die daar op volgt. Ook op deze momen ten wordt de film niet langdradig, niet in het minst door het talent van Steve McQueen (net als in the Get away weer op de onsnappingstoer) en uiteraard de sterke Dustin Hoff man als bijziende vervalser. De verschrikkelijkste scènes zijn die dn de gevangenis van de Papillen, als er zelfs geen licht meer in zijn cel mag komen en zijn rantsoenen gehalveerd zijn, zodat hij zich ge- dwongoi ziet insecten te eten. Steve McQueen blijft dan erg overtuigend als gevangene die bijna doodgekweld wordt en toch blijft denken aan ont snappen. Rex: hoeaa oeh, uh, ahli Film: Het duivelsmasker van Tang; theater: Rex. "Hoeaa, oeh, uhh, ahhh, woehhoo" zo schalde het gisteren in Rex. Tja. De spectaculaire vechtpartijen wa ren weer niet van de lucht in deze Chinese film. Of Juist wel, want ka rate-experts blijken aardig te kunnen vliegen. Het verhaal? Prinses Hua aanschouwt in het begin van de film dat een gemaskerd personage haar vader op brute wijze om het leven brengt. De prinses wordt boos en besluit wraak te nemen. Dat doet zij op niet mis te verstane wijze. Op zoek naar de man met het masker, slaat ze achteloos hele legers van getrainde mannelijke kara/teka's neer. Haar welbesneden aangezicht blijft daarbij geheel en al onge schonden. Ten slotte vindt ze iemand met een masker: de heer Tang. Er volgt een stevige robber, waarvan de ingrediënten vast niet beschre ven staan in het rode boek van de grote leider Mao Tse To eng. Maar wat blijkt? Tang is een goede man. Een ander had zich voor hem uitge geven. Dat wordt de prinses ten slotte duidelijk gemaakt. Je zou op zijn minst verwachten dat beide vechtlustigen elkaar, als alle mis verstanden uit de wereld zijn gehol pen, imiig in de armen zouden vlie gen. Maar nee hoor, er volgt een koel, onbewogen afscheid. Rare Jongens, die Chinezen. JOHN KROON Film: Playboy; voornaamste rol len Jean Paul Belmondo en Mia Farrow; regie: Claude Chabrol; theater: Trianon De eerste helft van deze film van Chabrol lijkt een aaneenschakeling van dwaze gebeurtenissen in het le ven van een playboy, die bovendien nog van lelijke vrouwen houdt. Hij trouwt zelfs met een van hen. Op de bruiloft blijkt zij echter een schoon heid van een zuster te hebben en Je denkt al: Dat moet fout gaan. Het gaat ook fout natuurlijk, al duurt het wat lang. Hij verwekt zelfs een kind bij haar. omdat hij zo een onaan trekkelijke huwelijkspartner van haar wil maken. Hij is nog zo onno zel te denkqn, dat zijn vrouwtje er allemaal niets van merkt, maar die heeft samen met haar vriend een heel plan opgezet om hem een loer te draaien. Zij zetten een ongeluk in scène, waarbij hij zogenaamd zo zwaar gewond raakt, dat hij zijn he le leven aan zijn onderdeel verlamd zal blijven Als hy daar achter komt, wil hij natuurlijk zelfmoord plegen, want wat is het leven van een playboy zonder onderdeel? Maar op het laatste nippertje komt hij toch achter de waarheid en wordt gered. Zijn vrouw gaat naar haar vriend en hij zet met Christine, de moeder van zijn kind, het leven voort. ANNEM3EK RUYGROK Hoogste Duitse filmprijs voor Max Schell BONN (DPA) De speelfilm Der Fussganger van de acteur Maximi lian Schell heeft de hoogste Duitse filmprijs, de Goldene Schale gekre gen. Naar het Westduitse ministerie van Binnenlandse Zaken in Bonn meedeelde zal de prijs, waaraan 'n bedrag van een half miljoen mark verbonden is, op 22 Juni in West Ber- lljn warden uitgereikt. De prijs werd voor het laatst bwaaif jaar geleden gegeven aan Bernhard Wicki's film „Die Brücke". Goede films in andere steden gek. Weken draalt hij hier al. Dat het een succes zou worden hadden we wel verwacht. Maar zo'n succes The Getaway (Steve McQuin en Ali McGraw) Cinetol, Am sterdam. Dakota (Monique van de Ven Kees Brusse, Willeke van Am- melrooy). Rembrandplein Thea ter, Amsterdam. De eend en de Cadillac (Louis de Funès en Bourvil), Olympia Den Haag. Marco Polo (Horst Buchholz, Omar Sharif, Anthony Quinn), Royal '70, Den Haag. Corso: "Papillon", dag. 2.15 e 8.15 uur. 14 jaar. Du Midi: "The bridge on ver Kwal", dag. 8.00 ui Nachtfilms geboden", dag. CAiviErtA "The last pictu re show" van Bogdanovich nog een week in de late avond te be zichtigen. Kindermatinee "u Terug in Leiden CAMERA "Alibaba en de 40 rovers". Voor veel kinderen een hernieuwde kennismaking. Spanning en avontuur. Sesam open U! ioy", dag. 3.00, 7.00 9.30 uur. 18 jaar. Metropole: "Papillon", dag. 2.00 beidepaasdagen 1.00, 4.30 Passage: "Help! 1.30 4.00, 7.00 CAMERA "The Bridge over the River Kwai", de on sterfelijke film over de aanleg van de Birma-spoorlijn en de gebeurtenissen daaromheen. LUXOR "Louis de Funès al taxichauffeur", een gouwe ouwe. Rabbi Jacob is nog maar net van het Leidse scherm ver dwenen of Louis verschijjnt al weer als taxichauffeur. Een film uit het grijze verleden, maar met hetzelfde lachen-gieren- brullen-effect. Haagse bioscopen Royal '70: "Marco Polo", dag. 2.15 en 8.00 uur. vr.. za. en de paasdagen 2.15, 7.15 en uur. 14 jaar. 4pollo: "Dakota", dag. 2.30 7.00 Royal: "Karate-duel met de gen 12.15, 2.30 4.45 7.00 en 9.15 Asta: "De drie musketiers" da 2.30, 7.00 en 9.30 uur. belc paasdagen 1.30. 4.00, 7.00 e beide'paasda- vel", dag. 2. beide paasdagen 2.30. 7.0 rol", dag. 2.15. 7.15 Blijver STUDIO „Jesus Christ Su perstar". Het wordit gewoon te 'Juu- great metator en 9.30 uur 18 laar ri^'no^'o7'00 eni,9A3?cuur' bel" Studio 2000: "Lost Horizon" dag. j4r UUr- 14 ?-uur (dl" besl voorst.). AL. Camera: "Papermoon". dag. 2, 7.00, 9.30 uur. beide paasdagen 2.00. 4.30. 7.15, en 9.30 uur. 14 Jaar. Cineac: "Pippl zet de boel op stelten", dag. 9.30 11.30 1.30 en 3.30 uur, belde paasdagen v.a. Wonderland" dag. 2.00 uur, 1.00 uur. AL. Uitkijk: "Easy rider", daj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13