irtiesten helpen UNICEF n zien elkaar op feestje idy Williams, Rick Nelson, Matt Monro en Cockney Rebel vsndsag iT 1974 r/lDÜ. ^rögmw TV morgén] ...e/7 gisteren DUITSE TV NEDERLAND 1 jten helpen Unicef". On- titel zal een groot aan- inale en internationale vanavond in het Con- iw in Den Haag geheel ios optreden ten bate van het kinderfonds van de e Naties. De TROS-tele- van deze bijzondere ;|namen maken, die mor- tussen tien over zeven ver half tien via Neder - jn te zien. Het doel van •amma zal vanavond om 'er tien door Wibo van en in de documentaire estie van 200 gulden" ;oegelicht. Tweehonderd nl. het bedrag, dat no- ir de aanschaf van een ^ie kan bewerkstelligen, oor watersnood geteis- )ieden zuiver en veilig ter krijgen. Onder meer isu|brengst van de speciaal ch$ gelegenheid gemaakte van de Verenigde ei? goede komen aan het deze lp vallen o.a. te overigens The Cats, Rick Nel- Anders, Matt Mon- ei) en Dimitri van Toren. ortntatie van het gala is in Cfn Willy Dobbe en Peter iet Peter Ustinov blij kit een sit)druk bezet man te zijn, qièoeilijk te bereiken is. Uit- stfukt dit toch in de lobby „Bel Air", „op een steen gen van het Congresgebouw laag. Heeft Peter Ustinov fid beeld over de presen- het programma? Ustinov- nzelfsprekend mijn uiter- wel goed bedoeld zijn, maar een manifestatie als voor het Unicef-kinderfonds nimmer in de weg mogen staan. Heeft Ustinov 'n MATT persoonlijke voorkeur voor één van de optredende artiesten? Htf heeft die wel, maar wil die omwille van de objectiviteit als presentator niet kwijt. Uit opmerkingen, die hij la ter mSakt, blijkt dit echter duide lijk Andy Williams te zijn. ANDY Hoewel niet voorkomend op de lijst van medewerkenden, ook niet op de langspeelplaat, zal Andy Wil liams wei degelijk optreden. Ik, trof ïoen al doe ik maar een hem gistermiddag in gesprek met de presentatie. Ik voel Pieter van Vollenhoven aan de bar nauw verbonden met yllingen van Unicef en doe "net bijzonder veel euithou- Ustinov het jammer, kïingin en prins Bernhard met het overlijden van Pompidou niet aanwezig Ustinov: „Voor zover ik t heb gekend, ben ik er heiiigd, dat hij het heel erg ufcou hebben een goed doel eiaor zijn dood zijn glans te orfceeen. Pompidou zou zelf idRóld hebben, dat dit Matt Monro ws»s in gezelschap van zijn lieftallige vrouw, die niet uitgepraat raakte over het feit, dat zij een verschrikkelijke vlucht van Londen naar Amsterdam hadden ge had. Maft bleek wat last te heb ben van zijn stembanden, zodat zijn vrouw de meeste vragen voor hem beantwoordde. Toch wilde hij wel wat informatie over zijn op treden tijdens de avond geven. Hij betreurde het door zyn drukke werkzaamheden niet méér voor Unicef te kunnen doen dan deze avond optreden. Als favoriete lenhoven, aanwezig namens het Ko ninklijk Huis, legde grote interesse aan de dag voor het repertoire van Andy. Andy Williams, gesierd met 'n tulp in zijn knoopsgat, verdeelde zijn aandacht over Pieter van Vol lenhoven en Rick Nelson, die later op de party aanwezig was. Andy Williams zei het een grote eer te vinden voor Unicef te mogen optre den, al wilde hij niet kwijt welke nummers hij vanavond zal zingen. Andy Williams, de vriendelijke ver- ;pd zonder welke restrictie overaar, toonde zich bijzonder in- s loorgang zou vinden". Vol- genomen met het feit, dat Peter hov zitten wij nog te veel Ustinov de avond, samen met Willy j^lijken van medeleven, die Dobbe zal presenteren. Ook bleek' ADVERTENTIE Midaag 5 april vieren wij ons le lustrum!! iaprmede nodigen wij ai ome bekenden uit om it ons vrijdagavond het 5-jarig bestaan van Paddock-exclusive te komen vieren. i Uitgebreid exclusief (uiteraard gratis) smullen; Grote verloting. Een toast op het welzijn van alle aanwezigen. Noordwijk aan Zee dstraat 90 on 01719—5088 i het Bel Air-hotel. Mr. Van Vol- zanger noemde Matt Monro de veel bewonderde Andy Williams, die hij een zeer geperfectioneerde beheer sing van de stembanden toeschreef en met wie hij persoonlijk erg goed bevriend is. Ook noemde hij de na men van Frank Sinatra en Bing Crosby. Verder zei hij pas een ses sie in Londen beëindigd te hebben, waarover hijzei fzeer tevreden was. De platenmaatschappij overweegt van deze sessie een langspeelplaat te maken. Hij zei, dat het een stijl van muziek is geworden, die door progressieve langharigen gemaakt had kunnen worden. Op de vraag of Matt Monro het klaarspeelt zijn drukke werkzaam heden te scheiden, van zijn privé- leven met vrouw en kinderen, ant woordt mevrouw Monro, dat zij tracht haar man zoveel mogelijk te vergezellen. Jammer alleen dat de kinderen liier -niet bij kunnen zijn. RICK Rick Nelson, toch wei het meest bekend van zijn hit Hello Mary Lou" en van zijn onlangs uitge brachte single „Garden party", was ook op het feestje. Hij ontpopte zich als een bijzonder bescheiden en zeer sympathieke zanger. Op vragen als: Irriteren al die inter views Je eigenlijk niet mateloos?, antwoordt hij bijvoorbeeld: „Ik heb alle begrip voor Journalisten; bijna het ondankbaarste beroep in de wereld. Als u een half uur of langer op mij heeft gewachit, ben ik u min of meer moreel verplicht uw vragen te beantwoorden. Rick Nelson zegt erg onder invloed gestaan te heb ben van Bob Dylan, van wie hy zelfs het nummer „She belongs to me" coverde. Uit het verschil in toonzetting tussen de liedjes „Hello Mary Lou" en „The Garden Party" blijkt volgens hem wel dat hij emo tioneel enorm veel heeft meege maakt. Op de vraag, of hij nog steeds contacten onderhoudt met Dean Martin en John Wayne, met wie hij samen de Western bij War ner Bros „Rio Bravo" maakte, ant woordt hij bijzonder gesteld te zijn op de vriendschap van Dean Martin, die hy min of meer, ondanks het verschil in muziek, als zijn artistie ke vader ziet. Behalve van Dylan houdt Rick Nelson ook erg veel van de Beatles en de Stones. Hy waar deert de Stones vooral om hun op zwepende ritme en om de voortref felijke „gimmick" van Ja-ggar. Van de Hollandse groepen kent hij eigenlijk alleen maar „Shocking Blue". Hij constateert tenslotte da.t er in Nederland een tendens bestaat naar het initiatiefloos copiëren van stijltjes, die in het buitenland op geld doen. COCKNEY Vanavond zal ook optreden „Cock ney Rebel", van wie vooral bekend is het in 1973 gemaakte „Sebastian" en het in 1974 gemaakte „Judy Teen". Jean Paul Crocker en tuart Elliot blijken enigszins over het paard getilde jongelui te zyn, die moeilyk raad weten met zowel hun succes als hun houding. Vescholen achter immens grote zonnebrillen geven deze beide in 1953 geboren jongens hun mening over de heden daagse popmuziek. Crocker komt nog tot enaan vardbaeaJ.enae en nog tot een aanvaardbare theorie over de rol en de opkomst van de viool in de rockmuziek, maar daar bij blijft het wel. De uit vijf Jongens bestaande band gaat echter repete ren. Ik loop mee naar het Congres gebouw. waar allerlei technici heel ingewikkeld doen met „plus- en minpolen". Ze zeggen enorm onder invloed gestaan te hebben van de oude Stanley-brothers, een Ameri kaanse blue-grass band. Zy vinden de muziek van de Flying Burrito Brothers te commercieel, te „steri lized", zoals ze het zelf uitdrukken. Op het podium geven ze echter een voortreffelijke act weg. Regisseur Den Haag, waar een Lex de Rooi experimenteert nog even met een wegzakkend speelvlak, maar als de jongens „Judy Teen" spelen blijken het toch wel erg pro fessionele musici te zijn. Of zij van avond ook uit de vloer omhoog zul len rijzen, blijft de grote vraag. HEINO Heino, bekend van platen als „Edel weiss" en „Jenseits des Tales" en ook van de paa-tij ziet er uit al seen soort „super-Duitser" Hij is de vervolmaak te uitvoering vaai Herman Emmink. met volstrekt blonde haardos, de bril van Joop Smits en de haast te cor recte kleding van een „selfmade" zanger. Alles lijkt een beetje gekun steld aan hem. Dat komt vooral tot uiting, als een hem steeds vergezel lende vrouw over zyn haren strijk in een verkrampte poging tot lief kozen, terwijl de geriichten de ronde doen, dat hij juist zijn interesse in andere richting ontwikkelt. Het is opmerkelijk, dat hy geen enkele be kende Nederlandse zanger, zoals Ben Cramer of Euson kent, terwijl hij on middellijk uit Duitsland Ud'o Jurgena en Peter Alexander als zijn grote voorbeelden opnoemt. Ook vertelt hij met grote trots, dat hij tijdens een festival in Split in Joego-Slavië zeer goed geëindigd is voor Cliff Richard en The Shaddows met het liedje „Taiusend Gedanken", terwijl hij ook hoge ogen gooide met het liedije „Mandolinen und Gitar- ren". Door het lied „Zu der Ponde- rosa reiten wir" kreeg hij zelfs een uitnodiging naar Hollywood te ko men om aaar kennis te maken met de in Amerika zeer geliefde „Cart- wright-familie". Zijn contact me; vader „Ben" was koel .terwijl hij m t Hoss. zoals hij het uitdrukte „eine Riesenfreude" beleefde. ADVERTENTIE Voetbalvrienden van groot tot klein Aangesloten by contact comité v. d. Leidse voetbalvereniging. Doe allen mee aan de inzameling voor het geestelijk gehandi capte kind, en wel op zaterdag 6 en zondag 7 april a.s. Tast diep in Uw zakken het is voor een prachtig doel. Draag er zorg voor heren bestuurs-leden dat alle uitgereikte bussen zondagavond worden ingeleverd in het clubhuis van de LVV Lugdunum. Namens het Comité J. F. Breedeveld. VRIJDAG., 5 APRIL NA 18 UUR. HILVERSUM I VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit. morgen dat. 18.20 VPRO-vrljdag (verv.): koram. en analyses. KRO: 19.00 (S) Springplank: progr. feiten mÊÊ terrein. 18 58 Marktber'. i.s.m. KNBTB. VPRO: 19.00 (S) Nova Zembla FM: schrijven: verzoekpl. progr. 22.00 (S) Kursief. 22.25 Ovenveging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hits. 23.55—24.00 Nws. (20.00 Nws.; 20.05-20.15 Vandaag dit. morgen dat.) NOS: 20.50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 (S) Radio- Nederland I soliste: klass. (S) Staalkaart. 23.35 (S) NOS: 18.02 Joost mag niet 21.30 22.20 22.30 22.40 23.40 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Met de muziek mee (VARA) Een familieprogramma vanuit het Amerikaans Theater m Brussel, waar muziek de boventoon voert. Gaston de Westduitse schlagerzanger Jürgen Marcus („Schmetterfinge können nicht weinen")de opera zangeres Ira d'Ares (een fragment uit „Carmen"); de muzikale clown Charlie Cairoli; het kinderkoor van de R.M.S. Arendonk onder leiding van Kris Flaming („De Fiets"). Voorts: het BRT-orkest onder leiding van Francis Bay. Journaal (NOS) Twee onder een kap, tv-serie (VARA) Conny in de ban van de camera's: programma rond Conny Stuart (VARA) Een bezoek van Conny Stuart aan Hilversum, waar zij wordt ontvangen door Rob Touber en vele anderen, onder wie Johnny Kraaykamp, Elisabeth Versluys, Eric van der Donk en Kika Mol. Het programma: „Daas- lig je. Jan" (T. van Verre/H. Banninik)„Veertigers" (E. van Alteaia/H.Djian)„Wie heeft vandaag de dag nog liefde voor het spoor?" (Nüsson/E. van Altena) „De neus" (C. Aznavour/E. van Altena),,'t Is over" (Annie M. G. Schmidt/H. Barmink); „Zeur niet" (An nie M. G. Schmidt/H. Bannink); „De bij" (Annie M. G. Schmidt/H. Bannink); „Liefde is een straf" (Len- naert Nygh/Gus Kahn); „Ouwe schoen" (Annie M. G Schmidt). Koning Klant (VARA) Gesprek met de minister-president (VARA) Uit de Kunst (NOS) Eigentijds kijkt terug (NOS) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Wat een familie!, tv-serie (TRO.? 19.30 Arthur, tv-serie (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Zevensprong (TROS) Zevende, tevens laatste aflevering van dit spelprogram- nia. Gasten: The Dizzy Man's Band („Money the phoney); Les Poppys („Un coeur tout neuf"); The Three Degrees („When will I see you again" en „I didn't know"). 21.45 TROS Sport (TROS) 22.15 Een kwestie van 200 gulden, documentair programma (TROS) 22.50 Taizé. modern pelgrimsoord (IKOR) Reportage over Taizé, een dorpje in Bourgondiië, dat één van de belangrijkste oecumenische centra in Euro pa is. Het trekt de laatste jaren duizenden jongeren aan en binnenkort wordt er een wereldjeugdconcilie gehouden. 23.30 Journaal (NOS) De EO kwam gisteren terug op de eerste uitzending over abor tus, door prof. Velema steeds ab-ortus genoemd, zoals je ook van Ab Visser spreekt. Dezelfde getuigen-a-charge van vorige keer kwamen ook nu weer aan bod, maar bij de aftiteling werd nu ook de directie van het Feyenoord-stadion in Rot terdam bedankt. Deze tempel van de zondagssport had na melijk dienst gedaan als spre kend voorbeeld: dagelijks wor den honderden mensjes-in-de- dop van het leven beroofd, zo werd gezegd. In de Kuip kun nen 65.000 mensen, dat bete kent dat elke twee jaar (mis schien zelfs ieder jaar) een stadion vol mensen wordt ge dood: „Hun plaatsen op de le venstribune blijven leeg. Even later zei een pater dat deze maand weer 10.000 land genoten door abortus zouden worden gedood, zodat we nu over de volgende EO-cijfers be schikken: 1. honderden per dag is minimaal 200 per dag, is mi nimaal 730.000 per jaar: 2. elke twee jaar een stadion vol bete kent 32.500 per jaar: 3. tien duizend per maand wil zeggen 120.000 per jaar. Het programma maakte aan het begin gewag van de felle bestrijding die het vorige pro gramma had ondervonden. Blijkbaar wil de EO niet inzien dat zij die bestrijding zelf over zich afroept door een zeer een zijdige belichting van de pro blemen, die „uitgaat van het woord van God en de heer schappij van Gods woord over het hele leven". Het is uiter aard het goede recht van de EO om haar eigen visie op een probleem als abortus naar vo ren te brengen, maar men overschat het getal van de ei gen aanhang met zijn specifie ke beginselen, en men onder schat het effect van televisie, die nu eenmaal op de hele be volking is gericht. Als dr. Schulte zegt dat de zorg van de arts vroeger naar het individu uitging, terwijl nu het groepsbelang primair staat, dan vragen veel mensen zich bijvoorbeeld af hoe dit te rij men valt met het feit dat on gehuwde moeders vroeger Juist door die streng-gereformeerde kring werden uitgestoten, ter wijl nu het individuele „baas in eigen buik" steeds meer de overhand krijgt. En als mevrouw Beerman zegt dat ook achterlijke kinderen gelukkig kunnen zijn, dan slaat zij het ongeluk, de zware druk die zo'n kind op een heel gezin kan leggen, gemakshalve over. En als er door een maatschap pelijk werker gezegd wordt dat er veel mogelijkheden tot bij stand zijn voor ongehuwde moeders, dan zegt hij er niet bij dat de zeven crèches in Amsterdam èen „ledenstop" hebben van een Jaar, zodat werkende moeders zich de luxe van een kind alleen kunnen veroorloven als zij een zo goed betaalde baan hebben dat zij een kinderoppas kunnen beta len. Na afloop van het programma mochten er vragen gesteld worden aan de deskundigen maar de vragenstellers waren ook weer allemaal anti-abortus EO-leden, zodat er een soort inteeltdiscussie ontstond die wellicht standpuntbevestigend werkte voor de EO-leden, maar niets ophelderde voor de an- dersgezinde kijkers. Bijvoor beeld: hoe staat u tegenover abortus na een verkrachting? Antwoord: er komt zelden of nooit zwangerschap voort uit een verkrachting. Als dat al waar is. dan bleef toch in ie der geval het antwoord uit op die zeldzame gevallen dat het wel gebeurt. Gelukkig zat er toch nog ie mand tussen het publiekje die de vraag stelde of men niet op de stoel van God ging zitten als men zei dat de vrouw niet mag aborteren. „Een kei van een vraag", zei Meindert Leer ling bewonderend. Dezelfde vragensteller zei ook dat het wel erg mooi gezegd was (God is de schepper van alle leven, wij veroordelen" de vrouw niet die ongehuwd een kind ter we reld brengt), „maar in de praktijk is het anders". Verder dan zulke tegenwerpin gen kwam het gezelschap ech ter niet, en dan wekt het bij minder-gelovigen allicht enige wrevel als nu niemand eens opstaat om bijvoorbeeld te zeg gen dat het wel waar kan zijn dat God de schepper is van alle leven, maar dat Hy toch wel moet afwachten of de man en de vrouw voorbehoedsmid delen gebruiken of niet, voor dat Hij aan zyn scheppingsar- beid kan beginnen. De gedachte van Meindert Leerling aan het slot van het programma, dat het zou heb ben bijgedragen tot „een zo volledig mogelijke informatie over dit probleem", was dus onjuist. Het gaf uitsluitend het EO-standpunt. en was als zo danig een nuttige en ook aan vaardbare aanvulling op andere abortusprogramma's. Maar het zal ongetwijfeld weer weer stand hebben opgeroepen, om dat het zoveel eenzijdiger was dan de andere tv-programma's over abortus. NICO SCHEEPMAKER 21.02 (S) VPRO-Vrijdagavond-Show: gevar. lichte muz. en plaatbespr. (22.55 Med.) AVRO: 2.02-7.00 Krijn 10.00 (S) Tiendom: mini magazine voor en met jonge luisteraars. 10.30Nws. 10.33 (S) Route - A: 11.55 Med. 12.00 amusementsprogramma. NOS: 20.00 voorlichtingscentrum So- ,mo.. r, ru\ xtn it /-t w. j Tross-Country. 13.30 (S) Steigei - o. VRIJDAG 5 APR. NA 18 UUR DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sport. 18.30 Akt. rep. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-magazine. 19.26 George. militairen. 17.30 Nws. Waterst.) 10.30 (S) Zi (11.00 Nws.) i7.32 Aktua. 17.50 (S) Cafe- i.a_no Nure ia ii (S) in de Rooie liedje kamp. NOS: 20.40 (K) Journ. NCRV: 21.00 (K) Farce Majeure. NOS: 21.30 Eurovisie Songfestival 1974. de vijf leden van Cockey Rebel, de groep de vanavond op zal treden tijdens het UNI- i in Den Haag. De TROS-televisie zendt dit artiesten]eest morgenavond uit. IKOR/KRO/RKK/NCRV 0.05 Het lied 24.00— Soos, TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos, met 7.30 Nws, 7.41 -7.50 Aktua, 8.30 Nws, 8.36-8.45 Gymn. v.d. huisvr. koffie. 12.03 (S) Los/ vast. 14.03 (S) Elpee Pop. 15.03 (S) Filter: jongeren- progr. 16.03 (S) Sportshow I: sport Akt. 19.20 Klein TV-spel). 20.00 Jour naal en weerber. 20.15 Menschen im Hotel. 22.00 Inf. progr. 22.05 Rep. uit Bonn. 22.30 Jorunaal en weerber. 22.45 Tod im Studie. 0.10 Journaal. DUITSLAND II 18.25 Vater der Klamotte. 19.00 Jour naal. 19.30 Buitenl. rep. 20.15 Rep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5