dolfijnen en mooie meiden in West End Het ludieke leven van Weverbergh Liga ter instandhouding van de beoefening van het ganzenbordenspel in de Nederlanden ITERDAG 30 MAART 1974 erwijl in de Verenigde Staten studenten en ander voetvolk in steeds toenemende aan- llen geheel ontkleed over straat hollen, wordt te Brussel opgericht de „Liga ter instand- >uding van de beoefening van het ganzenbordspel in de Nederlanden". .anvankelijk lijkt enig verband zoek tussen het naaktdraven en het werpen met dobbel- enen teneinde in het gevang of elders te geraken, maar het trefwoord heet „ludiek - een speelse ontsnappingsroute uit de loodzware ernst die ons op de toch al overbelaste ihouders drukt. Reeds hebben psychiaters en psychologen in hun treurig stemmende ïheimtaal geduid wat huns bedunkens „streaking" inhoudt, maar als het aan Julien We- erbergh ligt blijven ze met hun poten van het ganzenbord af. 43-jarige Vlaamse schrijver ever (Stads 1971 is hij pecteur. van de in Brussel pestlgde uitgeverij Manteaut is iretaris van bovengenoemde a die hij samen met Marcel on (voorzitter) en Jeroen jouwers (penningmeester) tot Ind heeft gebracht. Hij is keur van, onder meer, „Een |g als een ander", „GilgamesJ •schrijven", ,31auwe rapen" en uin, korzelig proza" werken zoals te doen gebruikelijk, in derland meer publiek vonden in Vlaanderen. zetelt in een als een hoekige ontaart uitgevallen herenhuis de René Comhairelaan in Agatha-Berchem waar in ruim bemeten kamer zijn Kisauteurs geafficheerd aan de inden hangen en zijn schrijf- el naast een telefoon en een iio ook, onverklaarbaar, een ,iek strijkijzer draagt. is niet alleen essayist en nancier, maar heeft ook drie geschreven over het schijnsel van ongeidentificeer- vliegende voorwerpen (UPO's), aanvankelijk lastig te plaatsen maar in de loop van het gesprek logisch te verklaren onderwerp voor deze literator. Hij heeft een gevuld hoofd, met blozende wangen en een blinkend gouden kies in de onderkaak. Hij spreekt snel, vaak luidkeels, en vervalt soms tot een wat slissende stem. Van hem stamt de uitspraak: „Voor mij bestaat Belgie niet- Ik voel mij geen Belg, ik voel mij Vlaming". Waarom heeft deze Vlaming zich op het ganzenbord geworpen? „Waar het in het totaal om gaat, dat is het ludieke element. Kijk, Ward Ruyslinck had een nieuwe roman geschreven, „Het Ganzen bord". Hij zat vorig Jaar in een hotelkamer in Polen te wachten op een filmmaker die een van zijn boeken zou verfilmen en onder dat wachten is hij dan begonnen met zichzelf ganzen bord te spelen. Hij ontdekte dat de worpen die hij deed overeenkwamen met gebeurtenissen in zijn leven hij kwam in een brandende schuur terecht, wat hem inder daad zelf was overkomen, en nog wat van die dingen. Hij heeft daar dan dat boek over geschreven, we hebben daar over zitten praten en dan kregen we het over spelletjes doen, de rug toe keren aan de massamedia, terug naar gezellig thuis dingen doen, en voor we het wisten leidde dat tot het idee van een wedstrijd in het ganzenborden tussen auteurs. Daar is uiteindelijk de liga uit gegroeid. We dachten namelijk: als dat ganzenborden plotseling aantikt wordt het natuurlijk weer een ernstige zaak, een institutie. Dat wilden we vóór zijn wij hebben iets geïnstitutionaliseerd dat eigenlijk niet geïnstitutiona liseerd kan worden. On de rwaarderi ng Marcel Boon, de voorzitter van de liga-met-de-lange-naam, is directeur van de Rijks Hogere School voor Kunstonderricht in Brussel. Zijn school werd vorig Jaar geopend, reden om een drukkerij aan te kopen waarvan de inventaris omtrent duizend oude lithostenen bleek te omvat ten. Door H. J. Oolbekkink Eén van die stenen behelsde een in het Frans gesteld ganzenbord, „La Tour de Belgique" dat zeker een eeuw oud was. En op dit. door een bekend Belgisch kun stenaar in te kleuren, bord zal aanstonds een wedstrijd worden gespeeld die gaat leiden tot een echte competitie. De eerste ontmoeting vindt plaats tussen hoe kan het anders Ward Ruyslinck en John Bultinck, een advocaat die in Belgie echter geliefd is als televisiekok. De strijd vindt plaats in de school van Boon en zal, via een gesloten televisiecir cuit, te volgen zijn voor het publiek. In Amsterdam is vorig Jaar het wereldkampioenschap flipperen ingesteld, een gebeurtenis die al evenmin van ludiek belang ontbloot is. Mag men het ganzenbordkampioenschap in hetzelfde kader zien? Weverbergh„Tja, kijk, mis schien houdt dit ook verband met de overwaardering van de kitsch op het moment, daar wordt nu ook al met veel meer ernst over gepraat dan de zaak waard is. Daar wil Je je dan tegen afzetten, geloof ik. Ach, we hebben hier al zo vaak gekke dingetjes uitgehaald, maar dat is nooit buiten een kleine kern gekomen. Nu ook weer. Het is toch gek dat ik uit Vlaanderen geen enkele reactie heb gekregen. U komt er nou voor uit Nederland, dat bewijst toch dat u het ludieke element ziet. Ik probeer nu al tien Jaar speelse dingen te doen, maar wat de Vlamingen niet begrijpen is dat zo'n hele zaak als die ganzen- bordliga absurd en toch weer niet absurd is. Dat besef van het bestaan van een spannings veld tussen de absurditeit en de werkelijkheid, dat mankeer ik hier bij den Vergiftigd Weverbergh heeft een strijdbare verklaring voor het ontbreken van responsie uit eigen land. „Dat komt natuurlijk ook doordat wij geen pers hebben, de kranten hier? Ha! Niks! Nou, „De Standaard", misschien, die is in elk geval goed gemaakt, maar het is een erg gevaarlijke krant, zéér demagogisch. En als u „Vrij Nederland" en ,De Haagse Post" en „Elsevier" hebt, wat hebben wij dan? „Humo" is het enige, maar dat is voor Jongeren gemaakt, daar ont breekt toch stellingname, analyse aan. Ach, ik wéét eigenlijk niet wat er aan de gemeenschap hier mankeert. Ik heb altijd gedacht dat Vlaanderen nog steeds lijdt onder de contra-reformatie, on der het reactionaire, conservatie ve katholicisme dat echt de geesten heeft vergiftigd en pas de laatste tien, vijftien jaar een béétje opener is geworden". Gebrek aan speelsheid dus in Vlaanderen? Jawel, maar uit De Bilt kreeg Weverbergh na de eerste aankondiging van het oprichten van de liga een briefkaart van een mevrouw die het kennelijk Heilige Ernst was. Ze meldde in het bezit te zijn van een zeer oud ganzenbordspel dat ze de wakkere inititatiefne mers gaarne wilde afstaan omdat ze stellig meende hier te maken te hebben met „gelijkgestemde gevoelens omtrent het ganzen borden": voorwaar, hier wordt ernst gemaakt met wat een spel moet heten. De UFO's Nu dan maar helemaal de sprong in de ernst: de UFO's. Hoe raakt een koele grapjas en grimmige onrustzaaier betrokken bij dit onderwerp dat nu al Jaren zo veel scepsis teweeg brengt? „Ik woonde een tijdlang in Roemenie en mijn beste vriend daar was Ion Hobana, weten schappelijk redacteur van een grote krant, die me zei dat UFO's bestonden. Ik zei, Je bent gek, en dan heeft hij er twee Jaar over gedaan om me te overtuigen. Ik ben vervolgens uitgegaan van de problematiek van de over dracht van informatie over de UFOlogie, omdat goeie informa tie over dat onderwerp zeer beperkt was. Dat is mijn grote interesse, die informatie-over dracht. En langzaam aan zijn er geleerden, vooraanstaande geleer den, die er meer in zien. In Frankrijk heb Je bijvoorbeeld dr. Claude Poher, de directeur van de computerafdeling van de Franse ruimtevaartorganisatie die alle gegevens die hij had in een computer verwerkt heeft en er nu zeker van is dat er echt wel iets met die UFO's aan de hand is. Niet dat ik weet waat die dingen zijn, echt niet; ze zijn tenslotte onmeetbaar omdat er geen methodiek is om ze te meten, daar moeten eerst wetten voor gevonden worden". Er bestaan geen kleine, groene mannetjes die na landing uit een metalen schotel stappen? „Nee, nee. Van maar twintig procent van de landingen de gemeld zijn werd gezegd dat het metalen dingen waren, de rest is gemeld als merkwaardige licht verschijnselen. Er zijn nu zo'n vierhonderd meldingen gedaan van landingen van UFOnauten en dat zijai steeds totaal verschillende vormen geweestï gewone mensen, kleine mensen, grote mensen, maar Je weet niet wat het is. Laat ik het zo zeggen: hoe meer Je er van weet hoe minder Je er van begrijpt. Overigens, het feit dat UFO's bestaan of niet bestaan raakt me emotioneel totaal niet. Ik accepteer hun bestaan zoals ik het bestaan van olifanten, lampekappen of brillen accepteer het is gewoon een punt in ons waarnemingsspec trum. En met die UFO's is het dus eigenlijk gelijk ons ganzenbord spel, het is iets dat ook absurd en reeël is. Vandaar dat ik denk: moet Je onze liga nou ernstig nemen of niet? Ik voorspel wel dat als volgende maand Ruyslinck en Bultinck de eerste match gaan spelen het hier in Vlaanderen heel ernstig opgevat gaat worden. Dan weL Want dan is het de televisiekok die het doet. En, o Ja, ook nog een schrijver". ii te. LONDEN Maandag 25 maart is in de beroemde Londense itgaanswijk West End de duurste show, die ooit in het Ver- ïigd Koninkrijk op de planken is gebracht, in première ge- nkai tan. Het moet de Britse tegenhanger worden van de Parijse olies Bergères en de wervelende shows in het Amerikaanse as Vegas. De titel: Royalty Follies. De inhoud: twintig super- looie meiden, die al of niet gekleed, zingen, dansen en zwem en. Hoogtepunt: speciaal gedresseerde dolfijnen die miss Nude j. u iternational van haar bikini beroven. (Truc: achter de sluiting in haar b.h. zit een visje). De produktiekosten: ruim twee mil- oilet en gulden. Schrijver, producer, impresario en eigenaar van it hele spul: de Britse multimiljonair Paul Raymond (48). nds kort Londens grootste onafhankelijke theater-eigenaar. •000, ^jnUg Jaar geleden kwam hi) als rffrey Anthony Qutan staatarm Door .uit Liverpool naar Londen. In 'n T Schuurmans theater deed hij, ongehinderd veel succes, een telepathisch ler, dat hij voor tweehonderd beroemdheid betekenen. Het kantoor n had gekocht. Op een goede bood hij twee danseresjes, die 's- mds in een groepje optraden het ►le bedrag van vijf gulden, waar- fB J ;j, Paul Raymond is gevestigd bo- één van zijn theaters in West groepje optraden het End. Waar al vijf Jaar de show Pya- ran vijf gulden, waar- ma Tops loopt, een spel met weinig zij zich op het toneel moesten verhaal, maar veel bloot. Netto ver leden. De kranten brulden het diensten tot dusver ongeveer drie mil joen gulden. Raymond zelf ontpopt een carrière als zich als een vriendelijk man. Hij nieuwe naam: draagt het „uniform" van de snel le zakenman: Een onopvallend kos tuum, waar wel direkt van af te zien valt dat het ln een van de duurste schande! Voor Quinn betekende het begin pressario ei i a lil Raymond. nu een gesprek met hem wil n, moet dat schriftelijk opf. Brieven, zonder officieel brief- Londense herenmodezaken is an de betrokkene of de in- kocht. Een moderne das completeert r ntie die hij vertegenwoordigt, be- het geheel. Pas na een kwartier Tiden in de prullenbak. De belang- blijkt dat hij een flink spraakgebrek Hing, vooral van vrouwelijke zijde, heeft. Hij stottert bij woorden, die Paul Raymond is groot. Behalve met een p beginnen, latereigenaar is hij namelijk ook Er bestaat nogal wat ongeloof bij uitgever van bladen als „Man andere Londense impresario's over ly" en „Club International". En de twee miljoen gulden die Raymond in een van deze bladen kan in de show zou hebben gestoken. Raymond wil zijn gast bewijzen dat het waar is door rekeningen te to nen. Het speciale zwembad, waar 'n miss Nude International met de dol fijnen stoeit, kost alleen al drie ton. De „kleedkamer", een flink bassin, van de vrolijke diertjes is op ruim veertigduizend gulden gekomen, ter wijl de lift, die de dolfijnen van en naar het toneel moet vervoeren is aangebracht voor een bedrag van iets minder dan een ton. Paul Raymond geeft er de voor keur aan zijn levensverhaal voort durend te doorspekken met bedragen en aantallen. Het Whitehall-thea tre, waar zijn hoofdkwartier is ge vestigd, kocht hij zes jaar geleden voor 2.2 miljoen gulden. Voor de show „Pyama Tops", met in de vrouwe lijke hoofdrol Viona Richmond, die maandelijks in „Men Only" een openhartige kroniek schrijft, liet Raymond eveneens een zwembad op het toneel aanbrengen. In die tijd deed men het echter nog voor een ton. Tijdens de show zwemmen er op gezette tijden naakte meisjes in het rond. De voorkant van het bassin (vanuit de zaal gezien) is geheel van glas, zodat het publiek waar voor zijn twintig gulden plaatsgeld krijgt. De produktiekosten van „Pyama Tops" .(250.000 gulden), had hij er in twee maanden uit. Niet altijd zijn zijn ondernemingen succesvol gebleken. Toen hij vorig Jaar een vermogen spandeerde (een half miljoen gul den) in een show met uitsluitend manlijke naakten, konden de heren al na een paar weken voor goed de broek aangehouden. Het was een ver schrikkelijke flop geworden. Raymond, die zichzelf het liefst een entertainer noemt, begon in Li verpool als drummer zonder veel ta lent. Hij wist een redelijke roffel te slaan en kon goed maathouden, maar een ster werd hij niet. Later werd hij verkoper, barkeeper en was zelfs een blauwe maandag mijnwerker. Zijn succes begon pas na zijn uit nodiging aan de twee danseresjes iets meer te onthullen dan normaal. Al vrij snel had hij een reizend showgezelschap met een ondeugende reputatie. Na een paar Jaar had hij twintig van dit soort gezelschappen, die overal in Engeland volle zalen trokken. Handig ontdook hij de be palingen van de wet op de eerbaar heid, die destijds strenger waren dan in deze verlichte Jaren. Zo was 't verboden voor een vrouwelijk, zowel als een manlijk naakt om op het toneel bewegingen te maken. Dit om te voorkomen dat er naaktdansen werden uitgevoefd. Raymond liet daarom speciale plateau's maken, die ronddraaiden en voldeed daarmee aan de letteren van de wet. Ook maakte hij in dit verband gebruik /an transportbanden. In 1958 had hij zoveel geld ver- üend dat hij in staat was zijn eerste club te openen, die hij de Raymond rtevuebar noemde. Het pand kocht hii voor 250.000 gulden. Het was van meet af aan een magisch trek pleister, voornamelijk voor toeristen. Nu kan hij, zegt Raymond, de club kwijt voor het lieve bedrag van acht niljoen gulden, maar hij peinst er liet over. De opening van de Royalty Fol ies moet het hoogtepunt worden /an zijn theater-carrière. „Londen beeft Jarenlang gewacht op zoiets. Waarom Farijs wel en Londen niet?" heeft hij zich afgevraagd. Hij hoopt dat de Roalty Follies binnen een jaar tijd een begrip in Europa zal zijn, of liever gezegd, hij is ervan over tuigd. Het hoogtepunt van de show, waar in miss Nude International met de dolfijnen optreedt, is niet geheel zonder risico. Van dolfijnen is be kend dat ze in het bijzijn van men sen sexueel opgewonden kunnen ra ken. In een dergelijke opwinding zouden ze heel gemakkelijk miss Nude kunnen verwonden, bijvoor beeld door met him staart te slaan. Er staat dan ook altijd een stand- in klaar om direkt in het water te duiken als dat nodig mocht blijken. Het is allemaal zo perfect georga niseerd, dat het publiek niet zal mer ken dat ze plotseling met een ande re miss Nude International van doen hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17