tlWi^MQ9rvmma\ >arend-Servetshows verdienen een eigen plaats in de Vederlandse kunstgeschiedenis C(jy)vfandaaglHj JAGO, Ella Fitzgerald: weinig van capaciteiten verloren 1 ...en gisteren l Visie van Utrechtse docent Frans Haks: TV morgén] DUITSE TV T D| QENSDAG 20 MAART 1974 ,De wezenlijke reden waarom de Haché-shows en de serie Barend is weer bezig" zoveel reacties hebben uitgelokt is waarschijnlijk niet zozeer de zogenaamde persiflage op de ko- ingin of de aanwezigheid van de halfnaakte man en van de ©heilsprofeet, maar het feit dat deze shows niet passen in het ormale kader van een amusementsprogramma, klucht of welk elevisieprogramma dan ook. Dit moet ofwel bijval of onlust gevoelens opwekken". Eisie van Frans Haks, docent aan het Kunsthistorisch Instituut urn de Utrechtse universiteitHij concludeert: „Het ondefinieerbare ongrijpbare karakter van deze programma's is vooral door Wim ippers bepaald. Door zijn toedoen zijn deze shows eerder beeldende vist dan bijvoorbeeld amusement geworden. Mede om dit ondui- W/fce karakter, dat juist een voorwaarde is binnen het kader van ceci [iüius, verdienen deze programma's een eigen plaats in de Neder- ve ïidse kunstgeschiedenis" niet geheel ingevoerde lezer zal onmiddellijk afvragen wat Suxus inhoudt. Fluxus is een inter- |i| ifonale kunststroming. Onder die 'bo: am werden festivals georgani- werden publicaties uitgege- door musici, dichters, beeldende 5ea*nstenaars en filmers. De werken aaafrden door de kunstenaars in een op straat of thuis opgevoerd, )vc ns door de auteurs zelf en soms het publiek. De stroming sprak uit tegen beroepskunstenaars nen wilde dat de kunstenaar kwaliteiten aanwendde in imverband voor sociale doeleinden tertj iis industriële vormgeving, jour- listiek, typografie en drukkunst, im Schippers, een van de makers de afwisselend verguisde en be- belde VPRO-programma's is al 1963 af een actief aanhanger Fluxus. Zijn shows zijn dan ?en produkt van de Fluxus-filo- omdat zij onder geen enkele „jj^caande noemer te vangen zijn. zijn daardoor een stimulans tot ienken over allerlei dagelijkse ft preken ten aanzien van fatsoen, jjading ten opzichte van autoritei- n de koningin, seks, liefdadig- godsdienst, taalgebruik en van tl t huidige wetten zoals die bij de .„fievisie gebruikelijk zijn. conclusies van Frans Haks zijn op zichzelf staand. Zij passen het kader van een gigantisch on- •^ïoek, dat zeven studenten van Kunsthistorisch Instituut het (lopen studiejaar hebben inge- waarvan nog niet alle re- iten bekend zijn. onderzoek was gericht op de ltsentatie van beeldende kunst op Nederlandse televisie. Daartoe m werkgroep beeldende televisie geformeerd, die in periode van 1 november 1972 tot maart 1973 ieder televisieprogram- 1 bekeek op het vóórkomen van 'nde kiuist met uitzondering bouwkunst. De programma's P* ^en opgenomen op video en la- op verschillende manieren gea- J lyseerd. Het onderzoek resulteerde wn drietal publicaties. Eén daar- wij citeerden er uit in de lyiding van dit verhaal werd Frans Haks afgedrukt in Het taeumjournaal. De belangrijkste :lusies van het gehele onderzoek in binnenkort verschijnen in we door de Boekmanstichting uit te iwn artikelen. oktober 1972 werd de eerste aan- W tot het onderzoek gedaan. De keën waren nog vaag. Na uitvoeri ge oriëntatie en het zoeken van de doelstellingen kwam men tot een soort tweedeling: programma's over kunst of waarin kunst werd gepre senteerd en nieuwe stromingen in de beeldende kunst, die hun invloed lieten gelden op het medium televi sie. Behalve dat er dus consequent iedere avond naar het kastje werd gekeken, sjouwden de deelnemers aan het onderzoek alle tentoonstel lingen af waarop beeldende kunst vanaf 1960 werd geëxposeerd. Doel daarbij was vast te stellen wat er op televisie aan deze tentoonstellin gen werd gedaan en in hoeverre aan beeldende kunst sinds 1960 op de televisie aandacht wordt besteed. Vooral wat het tweede onderzoek betreft willen de studenten wel kwijt dat hun ervaringen bedroe vend aijn. OMROEPEN Reeds in de eerste fase van terrein verkenningen werd contact gezocht met de omroepen. Omdat bleek dat de verschillende omroepen het pro gramma „Uit de kunst" van de NOS als een soort kunstrubriek in de televisiewereld zagen (De Ivoren Toren van de AVRO bestond nog niet) heeft de werkgroep met be trekking tot het eerste deel van het onderzoek beeldende kunst op de Nederlandse tv daar een belang rijk deel van zijn onderzoek aan gewijd. Bij het bekijken van de an dere programma's maakte de werk groep onderscheid in: programma's waar beeldende kunst in voorkwam, bijvoorbeeld als illustratie en pro gramma's die als informatie waren bedoeld. De wijze waarop kunst in andere programma's voorkwam was ook duidelijk kwantitatief en kwali tatief zeer matig, zo concluderen de Utrechtse studenten. In kwispro- gramma's worden nog wel eens vra gen over beeldende kunst gelan ceerd, maar die zijn meestal afge stemd op de smaak van een groot publiek. Vastgesteld werd voorts dat pro gramma's als „Uit de kunst* en „Openbaar kunstbezit" steevast wor den uitgezonden op 'n tyd met een lage kijkdichtheid. De werkelijke behoefte aan kunstprogramma's over beeldende kunst en de waarde ring van de programma's is door de omroepen zelf nooit onderzocht. Dat bleek uit gesprekken met vertegen woordigers en programmamakers van die omroepen nadat de bekeken programma's door de werkgroep waren geanalyseerd. Docent Frans Haks temidden van enige medewerksters, die de televsieprogramma's over heel- dende kunst nauwlettend hebben gevolgd. ADVERTENTIE een miljoen gulden aan prijzen een aktuele kollektie Elke week een JAGO-shawl t.w.v. 25 voor vier winnaars in da Puzzelakiie Natuur. Aangeboden door Jan van Goo), Amsterdam. ROTTERDAM Een optreden van zangeres Ella Fitzgerald is een redelijke graadmeter voor de populariteit van de jazz uit de jaren vijftig-zestig. Haar concert maandagavond in de Rotterdamse Doelen (gisteravond in het Con certgebouw in Amsterdam) illu streerde dat die jazz er inmiddels weliswaar wat cliché-matig is gaan uitzien, maar in elk geval nog volle zalen kan trekken. In het algemeen is de vereenzel viging van Ella Fitzgerald met de jazz een vanzelfsprekende zaak. Maar het is natuurlijk niet helemaal reëel om de reden van die welgevul de zalen in het soort muziek te zoe ken. Primair ligt het in de zange res zelf, haar fabelachtige zangtech niek, die ongelofelijke flexibiliteit. En haar vermogen om als een in strumentalist te improviseren en he le octaven te behandelen alsof het enkele noten zijn. Ondanks haar leeftijd ze zou al verschillende keren oma kunnen zijn is Ella Fitzgerald weinig van haar vroegere capaciteiten kwijtgeraakt. Weliswaar stuitten enkele pogingen om ook wat populaire werkjes te brengen op enige moeilijkheden, maar de "light-weight Jazz" num mers en zeker de glorieuze songs van vroeger "That's why the lady is a tramp" en "Just one of those things" kwamen (weer) uiterst soepeitjes over. Analoog aan wat ze in de hoogtij periode van Norman Granz' "cir cus" "Jazz at the philharmonic" met verschillende orkesten en combo's presteerde, liet ze in De Doelen zien dat ze op sommige momenten een onderdeel kan zijn van de instru mentale formatie. Niet alleen door die bewonderenswaardige improvisa ties, maar ook door het inspelen op wat bijvoorbeeld de blazers voort brengen, waarbij ze even gemakke lijk meezingt in de "acht-om-acht" soli. Het begeleidend combo het kwartet van pianist Tommy Plana- gan uitgebreid met trompettist Roy Eldridge en tenorist Eddie "Lock- Jaw" Davis was kwalitatief sterk verdeeld. Flanagan, die o.a. lange tüd heeft samengewerkt met trombo nist Jay Jay Johnson, bleek nog steeds de oude (voortreffelijke) maar drummer Bobby Durham, die te wei nig nuances in z'n spel deed, Roy Eldridge, die het uitsluitend moest hebben van holle kreten in de hoge re registers, en Eddie "Lockjaw" Da vis, die weinig meer deed dan mee- blazen, vormden soms een storende noot in het geheel. Uitstekend werk leverden gitarist Joe Pass, met wie Ella Fitzgerald onlangs een nieuw album heeft gemaakt ('Take love easy"), en bassist Keter Betts, van wie een uiterst stuwende werking uitging. Het spektakelstuk Ella Fitzgerald heeft in elk geval aan de verwach tingen beantwoord. Het publiek noodde haar dan ook na het officië- En daar zong ze haar toegift le programma wederom op de plaats ("People"!. Voor een doodstil pu- waar ze thuishoort: het Jazzpodium. bliek. HILVERSUM I WOENSDAG MAART. VARA 18.00 Nws. pP- 18-20 Uitz. v. d. VVD. VARA 18.30 (S) Zo kan het ook: muz. progr. EO 19.00 Klankb:or<L 19.15 (S) 11 Dingen v. d. Haa« vandaag. 20.00 Nws." 20.05 (S*) woemdjeavomi milz. magazine. v.&. wereld Wij hebben :gewljde muz. 19.45 Bijbeiatndie.20.lv EO-metterdaad. progr. over Christel. •5524.00 Nws. _»™UM III WOENSDAG 1S02 Joost eten- IS "eeeTon van Duinhoven?! waa (S) Lijdensoverdenk. (1) TROS ji.au «uetuai; (S) Specialiteiten a la cafte. 22.20 Chorzow, rechtstr. versl sportpaleis Ahov i het Hart. 23.5524.00 HULVERSUM II WOENSDAG 20 tl'R Nws. 0.02 Metro's' Midnight 12 mnir« easy. 2.02 Hilv. r?»DERDAG 21 MAART VOOR 18 NOS. 18.00 Jazz uit het Histor. Arch.: oude Jazz. 18.30 Nws. 18.41 Spiegel van Gr. Britt. 19.00 Openb. Kunst- Nederland I— NOS:. 18.45 (K) Ti-1 HILVERSUM I 7.a?°(k)7 SgNSt7i^ Xll?eöeÏÏSó Nws.; 8.11-8.21 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijd. 9.00 Toppers van toen 9"40 Schoolradio. 10.00 Izh V d' kleufe". 10.10 (S-M) Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Ra- ?vervUfIiafi' in11 'q5 Arbeidsvitaminen NEDERLAND 1 17.00 Bibelebons (AVRO) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Socutera: film van de Stichting Emmabloem 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Uitzending van de Volkpartü voor Vrijheid en Demo cratie (Pol. Part.) 20.30 Staatsloterij (NOS) 20.35 Lorna en Ted, tv-film (NOS) 21.50 Panoramiek (NOS) 22.15 Den Haag vandaag (NOS) 22.30 Studio Sport (NOS) 23.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Roberta Flack zang met instrumentale begeleiding (AVRO) Vorig Jaar verzorgde de Amerikaanse zangeres Roberta („Killing me softly") Flack een concert in de Singer Concertzaal in Laren. Hoogtepunten uit dit optreden worden vanavond door de AVRO-televisie uitgezonden. Roberta Flack wordt begeleid door Richard Tee, piano en orgel; Cornell Dupree, sologitaar; Chuck Rainey, basgitaar en Idris Muhammad, slagwerk. 19.30 Zeehonden leven maar kort, documentaire (AVRO) Hélène Godefroy, redactrice van AVRO-bode/Televizier maakte vorig jaar deel uit van een expeditie die het leven heeft gefilmd van de zeehonden in de Canadese Baai van St. Lawrence. De documentaire, geproduceerd door heit „International Fund for Animal Welfare" wordt vanavond door de AVRO-televisie uitgezonden. 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De ivoren toren: kunstmagazine (AVRO) „De Dikke Van Dale" nadere aanduiding overbodig zal een van de onderwerpen zijn, waarover de sa menstellers van AVRO's Kunstmagazine in de vierde aflevering van het programma, hun gedachten laten gaan, omdat „het woord de meest primitieve vorm van kunst is". Naast het Grootwoordenboek van de Neder landse taal. onder meer aandacht voor het werk van de Amerikaanse topfotografe Diane Arbus. naar aan leiding van een grote overzichtstentoonstelling in Ame rika aan haar werk gewijd en voor de vele voorberei dingen die Nederlandse beroeps- en amateurkoren tref fen voor een van de muzikale hoogtepunten in deze tijd van het Jaar: de Matthaus Passion. 21.20 Hoogtepunten uit de kliniek: medische documentaire (AVRO) Toen enkele jaren geleden dr. Barnard in Zuid-Afrika het eerste hart transplanteerde, werd ook bekend dat men zich met name in Leiden diepgaand bezighoudt met de vele problemen die hieraan zijn verbonden. Na de opzienbarende transplantaties is er een zekere stilte gekomen, maar in Leiden wordt het wetenschappelijk werk onvermoeid voortgezet. Dat geldt voor de bestu dering van de gecompliceerde factoren bij transplan tatie en voor de research op het gebied van de kanker bestrijding. Nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden kondigen zich aan en daaruit ontstaan nieuwe moge lijkheden. In deze tweede aflevering van .Hoogtepun ten uit de kliniek" gaat dokter Hans van Swol hierop in. Hij kreeg alle medewerking van professor dr. J. J. van Rood en professor D. W. van Bekkum. 22.05 Kenmerk: informatierubriek over kerk en samenleving (IKOR) 22.30 Journaal (NOS) 22.35 Computerkunde, les 11 (TELEAC) overdreven waren: hij was ge slipt en over de kop geslagen tussen Hilversum en Weesp en inmiddels naar het VU-zieken- huis overgebracht. Ik had me inmiddels maar vastgebeten in „De detective" met Frank Sinatra een voorlo per van de film „Serpico" met Al Pacimo die momenteel furo re maakt, met ook een goed willende agent, die de boot in gaat, en ik besloot het geluid van Achter het Nieuws pas aan te zetten zodra ik iets op het scherm zou ontwaren dat niet met politiek of milieu te ma ken had, want daar stond mijn hoofd gisteren niet naar. Ik had geen geluk, het was alle maal milieu en politiek, en zelfs een laatste, nader bericht over het ongeluk van Ton van Duinhoven kon er niet af. Dat verbaasde me nogal. Zoiets is toch nieuws, en voor mensen die wel het eerste, slechte nieuws gehoord hadden, maar niet zoals ik het daaropvolgen de betere nieuws, was het zelfs tot op bepaalde hoogte goed nieuws. Maar nee, .Achter het Nieuws kwam er niet aan toe en ook het laatste Journaal repte er niet over, zodat we de toch wel merkwaardige situatie hadden dat een bericht, dat in drie verschillende versies in het telefonische 1-minuut- nieuws van het ANP werd ver meld, noch in Achter het Nieuws, noch in het laatste journaal wist door te dringen. Daaruit Wijkt mijns inziens toOh dat Achter het Nieuws dan weliswaar volop aandacht besteedt aan al datgene wat de gemiddelde Nederlander „aan belangt" (lonen, prijzen, ver kiezingen, milieu), maar intus sen vergeet over datgene te be richten dat de gemiddelde Ne derlander „interesseert". Want het ds natuurlijk een misver stand te menen dat alles wat de mensen „aanbelangt" hen ook mateloos „interesseert" en omgekeerd. NICO SCHEEPMAKER De avond begon uitstekend met Charlie Brown, die weer veel vrolijkheid verspreidde, en daarna verzoende ik me weer bij voorbaat met het feit dat alle series gisteren aan hun eind zouden komen: „Pipo in Marobia". „Merijntje Gijzeti" en „En een zoen van de juf frouw". Ik was halverwege Merijntje (die serie die alle kijkrecords op het gebied van series gesla gen heeft, maar voor mijn ge voel toch net iets te zwart-wit getekend en gespeeld werd) toen het noodlot toesloeg. Ik werd opgebeld door de redactie met de mededeling dat Ton van Duinhoven blijkbaar een auto-ongeluk had gehad en met ernstig hersenletsel in een ziekenhuis in Bussum was op genomen. Hij zat alleen in de auto. Einde van het bericht. Of ik misschien in staat was, voor het geval dat, je weet het maar noodt, een neorologietje over hem te schrijven als dat nodig was. Regeren en kranten is vooruit zien. Ik ken Ton van Duinho ven vrij goed, zo goed dat ik zeker niet van de ene minuut op de andere een necrologie over hem zou willen schrijven, en niet goed genoeg om dat te kunnen doen. Voor alle zeker heid belde ik nog even de nieuwsdienst van het ANP op 0622-333, die inderdaad hetzelf de bericht gaf: ernstig hersen letsel, etc. Je zit dan wat versuft televisie te kijken, de ware animo is ui teraard verdwenen, maar god zij dank werd dk een half uur later opnieuw gebeld om me gerust te stellen: uit een nader bericht bleek dat het allemaal nogal meeviel. Het was zelfs de vraag of het wel een hersen schudding was, hij was overge bracht naar het VU-ziekenhuis in Amsterdam, kortom: een ge voel van opluchting maakte zich van ons meester. Ik belde opnieuw de ANP- nieuwsdienst, die meldde dat de aanvankelijke berichten 1,30 (8) Rondom Twaalf: l?i,n123° Me?d 18.55 (K) Journ. EO: 19.05 (K) Kof fiebar. 19.25 (K) Met de Bijbel voor ogen, documentaire over de kunst schilder Shalom Moskovitz. NOS: 20.00 moordenaar. 23.10—23.15 (K) Journ, Nederland II NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. VPRO: 19.05 (K) De Groenteman en""lL55Beïïrsber" 12.30 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojournaal. 13.21 (S) Alert! -'op het nVUz en maatsch. 13.50 De wereld v. d. opera: beschouw. ov»r 12,50 Middagpauzedst. 13.10 (S) Lich te koorzang. 13.20 (S) Licht ensem ble. 13.45 Er zijn zoveel andere le vens: poezle uit de 3e wereld. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) In programma NDR: 9.3010.00 (K) Se- sanstrasse. 18.30 (K) Reportage. 18.30 (K) Aktualiteiten. 18.45 (K) Zand mannetje. 18.55 (K) Nordschau-ir (Si Met muz. op stap. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Aspecten: kunst rubr 17.00 (S) Mo- 'o v..»™ i - beweegl. zetting: klass. kamermuz. 15.15 Bijbel vsgierig: gesprek. 15.30 (S) Klanksnoerklass. uit Noordrijn- gazlne. "19.26 (K) Pinicchio. 19.59 (Z/ PWrogrammaoverzicht. DR: 8.05 9.25 (K en Z/W) Schooltelevisie. 9.30 W—10.00 (K) beweegl. progr. 17.55 Med. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende muz. 16.00 Een 16.30 (S) Hier en sie. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en HILVERSUM UI TROS: 7.02 Vaak 's ochtends. verkeerslnf. KRO: 9.03 KRO-op- Film programma. 18.40 (K) Actuall- 17.ÖÖ Klndervi- teiten. 19.20 (K) Spelprogramma. 20.00 (K) Journ. en weerbericht. '20.15 (K) Dokumentaire. 21.00 (K) Muziekpro gramma. 21.45 (K( Amusementspro gramma. 22.45 (K Journ., i weerbericht. wonderlijke plannetjes Uitvinder De bliksem-: Zwijgen is goud: kornis filmfragmenten19.45 Popeye. NOS. 20.00 (K) Journ. VPRO: 20.21 (K) Meneer 7.55 Aangestipt: progr. u.af,. 0.u- m m Te Deum Laudamus: gewijde 8.24 Op de man af: evangel, c bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gym d. hnisvr. 8.45 (S) Podium v. d. ma&tsch.-inf. 10.20 (S) Onder de hóogtezonprogr. Herodus. 22.40 (K) Dick Cavett Show. klass zieken. ««wuauiu, xvi.ou Nws. 10.33 (S) Noordelijk Filh. Ork: mod. (K) 10.00 Schoolradio NOS: 23.15 Den Haag vandaag. 23.30 —23.35 (K) Journ. 11.55 Med. 12.00 Zingen Cecilia: volksmuz. 12.15 (S) kin derkoor met ork. begel.: vrolijke lied- 13.03 Raden maar. 14.03 Theo Stokkink Show. NOS: 16.03 De daverende dertig. Woensdag 20 maart Duitsland I 17.55—18.00 (K) Journ. (Regionaal Duitsland II— 16.20 (K) Turn mit. 16.30 (K) Kleu terprogramma. 17.00 (K) Journ. 17.10 (K) Lassies Abenteur: Jeugdserie. Aansluitend :Malnzelmannchen. 17.45 17.45 (K) Actualiteiten t Sergeant Berry: misdaadserie. 19.00 (K) Journ. 19.30 (K) Vorscht. 20.15 (K) Informatie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5