Ik hoop maar dat ik aan
le schrijftafel overlijd'
MIJN KAT
ZITOP KARATE
WAT NU?
terard Reve maakt televisieshow, maar E(fy)vandaag...
...en gisfëmh l
oonkunstkoor zong Bach
Sfeervol avondje
met Miel Cools
TV morgén]
K) jQ
IDERPAO 14 MAART 1974
auteur Gerard Cornells van
peve vroeger Simon heet
roordig Gerard Reve. Waar-
'Gerard in NOS-studio 5 tij
de opnamen van de naar
l vernoemde show: „Het is een
1 15 jnvoudiging, korter, democra-
ier'Ik geef mi^n adellGke titel
Iet heeft geen zin meer om
nog verder over te strijden.
Gerard Reve, lekker kort,
j als Heinrich Heine, Winston
chill, Adolf Hitler, Oscar
'prlji e. ik heb het eigenlijk ook
angs jullie gedaan. Stel je voor dat
t bericht van mijn overlijden
maken. In de kop: „Gerard
het Reve overleden". Dat kun
ypografisch in twee regels
0 lijk opvullen. Dan blijft er op
reede regel aan beide kanten
va; jat zitten. „Gerard Reve over-
n ds i" past precies".
Pd onverstoorbaar„Je zult het
dan it toch eens maeten maken,
gens hoop ik te overlijden aan
jhrijftafel. En dat de laatste
en, met de kroontjespen ge-
iren, God en liefde zullen zijn".
:n 5 is onherkenbaarnet is
surrealistisch decor geworden
opzettelijk kitscheffecten
verwerkt. Op de achtergrond
schildering van Ge
hoofd, waarvan de hersenpan
nzige wolkjes steekt. Het voor-
vertoont een gat, dat u iitoicht
op de in revue-achtige letters
^preven geveltekst: „Genrie Reve
In het gezicht zijn trappen
iwd die leiden naar de top van
leusbeen. De uitdrukking van
plaat is ernstig, geheel in te
raak met het vrolijke karakter
te show.
ti zit op een metershoge stellage
telefoonboek op zijn
1(je?, t. Hij draagt een ondefinieer-
tien broek en Jas« overdekt met
verfspatten en een forse pet
heffibruine klep. Beneden op de set
l(j, slden zes superslanke bailet-
ps dat zij iets ondeugends le-
irk#Ü scheuren elkaar het (tele-
boek met de titel „De taal
pfde" uit handen en demon-
d via niet mis te verstane be-
dat de inhoud van het
is toegespitst op het erotisch
(beuren.
Udö J
trio e*
lt( meester Don Lurio, wereldver-
'ïet creëren van televisie
ten, geeft aanwijzingen terwijl
icentreerd naar een moni-
HiJ hanteert een genade-
ie repetitietechniek omdat
hfrfcreeft naar perfectie. Eén frag-
uit het ballet moet dertig
over. De Jongens doen het. Zij
'h3 i er zelfs dankbaar bij en vol
fd Reve gooit zijn telefoonboek
beneden en roept: „Van onde-
Daarna volgt hijzelf, heel
4 fchtig langs een stijle trap.
erm de studio, op een roze
letje met glittersterretjes, ver
hij: „Het idee van de show is
Rob Touber. Tweeëneenhalf
geleden kreeg ik van hem het
(boek toegestuurd. Ik vond het
tonkkelijk vulgair, zag er niets
sgde het weg. Een half jaar la
ter stuurde Rob mij het zelfde
draaiboek opnieuw. Ik raakte toch
wel gefascineerd. Maar ik zat mid
den in een boek, had er geen tijd
voor. Acht maanden later, na een
bombardement van brieven van de
NOS. kreeg ik het draaiboek op
nieuw onder ogen. Ik kon niet sla
pen, deed het licht aan en las door.
Op een gegeven moment schoot ik
geweldig in de lach. Toen dacht ik
aan de Jaloerse, misprijzende ge
zichten van mijn collega's en zei
tegen mezelf: ik doe het".
Vraag: Is het imagebuilding of
werkelijke affiniteit met de showbu
siness?
VAKWERK
Gerard: „Er zijn een heleboel men
sen die zeggen: „nou doe je iets be
neden Je niveau". Dat begrijp ik
niet. Waarom zou Je je neus opha
len voor iets dat vakwerk is? Als je
ziet wat al die mensen hier preste
ren. dan verstomt al Je verwaand
heid. Alle teksten, behalve dan de
fragmenten uit mijn boeken en ge
dichten. ook de teksten die ik er
tussendoor spreek, zijn van Rob
Touber.
De hele show is gebouwd om mijn
ideeënwereld. Een heleboel is be
doeld in de stfji van het nogal
aandoenlijke. Het is amusement uit
de jaren vijftig, de sfeer van Doris
Day, weet je wel? Ik kom ook op
als conferencier in rok met paillet
ten op de revers. Er lopen allerlei
grollen en grappen door de tekst
heetn. Ik lees ook kinderen voor uit
Wat je al niet moet doen voor zo'n
show. Over dingen heen klimmen
en er onderdoor kruipen. Ik ben ze
ker vijf kilo afgevallen".
Gerard Reve, die zichzelf - ondanks
de grappen die hij maakt - een
pessimist noemt, een enorme me
lancholicus, vertelt hoe het pro
gramma zo'n beetje in elkaar zit.
Het koor „Die Haghe Sangers"
zingt en danst een lied, volgens Ge
rard bijzonder knap. Als illustratie
en ter relativering van zijn alcohol-
gedichten, die Gerard Reve zelf
voordraagt, voert het operettegezel
schap „Meer vrede onderling" aan
spiritualiën gewijde liederen uit en
zingt de tenor Willy Caron „Trink,
trink Brüderlein trink", een voor
oorlogse topper en vast repertoire-
stuk van bruiloften en partyen. Wil
ly zingt en danst ook samen met
Adèle Bloemendaal in deze show.
die ongeveer vijftig miniiten duurt
en waarschijnlijk wordt uitgezonden
op vrijdag 17 mei.
De repetities vallen Gerard Reve
zwaar hoewel hij zelf nog maar
weinig in het geweer is geweest.
„Ik begrijp niet hoe die mensen dat
allemaal volhouden. Van 's morgens
negen tot 's avonds half zeven zijn
ze aan het werk. Als je nagaat wat
een man als Rob Touber dan nog
allemaal 's avonds en 's nachts
doet, dat houd Je niet voor moge
lijk. O, nrijn hemel, weet je wie ik
vergeten ben te noemen? Gerard
Cox. Die zinigt een paar ge
dichten van me op hele mooie
Loempia-muzlek van Ruud Bos.
Weet je, het lijkt mij vererend voor
een schrijver wanneer hij voor zo'n
programma teksten mag maken.
Dat is namelijk veel moeilijker dan
een roman schrijven of gedichten.
Als ik een gedicht schrijf, dan weet
ik dat de lezer kan bepalen hoe
lang hij er over doet, dat hij een
zin kan terugnemen als hij hem
niet helemaal begrijpt. Bij dit soort
programma's is er maar één tempo
en het moet onmiddellijk overko
men. Daarom zijn de meeste tek
sten van auteurs te literair. En zij
moeten juist, aan de oppervlakte
herkenbaar zijn".
Gerard Reve vertelt dat ei* in de
show één scène zit, waarin tieners
een trap bestormen
achtergrond. Net zo min als in
mijn boeken, is het de bedoeling
om te stichten. Kunst is nutteloos.
Oscar Wilde heeft het eens gezegd:
„All arts are quite useless". Mijn
werk is dan ook niet geschreven
(meneer Reve zelf) te bereiken,
maar dat zij worden tegengehouden
door vijf bodybuilders met Tarzan-
broekjes aan en gewapend met zwe
pen. Ligt daar een bedoeling
aan ten grondslag? Ant
woord: „Nee, er is geen filosofische
de ster de maatschappij te verbeteren of
opbouwend te zijn, God zij dank.
Het heeft er helemaal niets mee te
maken, maar weet Je wat Oscar
Wilde ook heeft gezegd: „Of kribici
omkoopbaar zijn weet ik niet, maar
naar hun uiterlijk te zien. kunnen
ze nooit duur zijn".
ADVERTENTIE
(heerlijk INDISCH of CHINEES ETEN In gezellige sfeer en met prettige bediening
LEIDEN/OEGSTGEEST Miel
Cools is al vele malen in Leiden op
getreden. De Vlaamse troubadour zo
als hij zichzelf kennelijk nog steeds
noemt liet zich gisteravond in het
aulatheater van het Rijnlands Ly
ceum in Oegstgeest vergezellen door
het trio van Louis van Dijk. Louis
van Dijk en de zijnen gaven voordat
Miel Cools opkwam weer uiterst
knappe staaltjes van improvisabie-
kunst-, zó vlug en vaardig dat het
inleidende half uurtje om was voor
men het wist. De opkomst van Miel
verliep overigens niet zonder moei
lijkheden, want wat de luisterliedjes
zanger ook probeerde de microfoons
weigerden tot driemaal toe ook maar
enig geluid te produceren. De tech
nische problemen werden echter door bovendien.
Louis van Dyk beheerst opgevangen,
die daarvoor veel extra applaus van
de vry goed gevulde zaal mocht ont
vangen. Miel Cools zelf twijfelde
nidt
slecht begonnen avond zou artistiek
een goed einde vinden.
En de zanger had nog gelijk ook.
wijld uit de dikke map een aantal
nieuwe nummers.
Fijne liedjes over het algemeen,
hoewel ze literair niet alle even sterk
bleken te zijn. Liedjes over de liefde,
die sterker is dan de dood, over de
vreugde van het ontwaken (hetgeen
volgens Miel Cools heel wat anders
is dan opstaanen over de dui
ven, die de standbeelden van onze
helden alsmaar blijven bevuilen. Een
programma als dit dreigt altyd een
wat statisch karakter te krijgen,
maar Miel Cools weet genoeg sfeer
over te brengen om er een avondje
van veel luistergenot van te maken.
Tussen haakjes: Miel maakte ook
nog een geslaagde keuze uit zijn
vroegere repertoire, met groot succes
NEDERLAND I
10.45
14.00
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.35
22.00
23.15
Schooltelevisie (NOS/NOT)
Schooltelevisie (NOS/NOT)
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Journaal (NOS)
EO-kinderkrant (EO)
Journaal (NOS)
't Kind dat geen stem krijgt: programma over abortus
provocatus (EO)
In dit programma wordt het doden van het ongeboren
kind kritisch belicht.
Moody Koor uit Chicago (EO)
Het gat van Nederland (VPRO)
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De Beverly Hillbillies ,tv-serie (NCRV)
19.30 Zingen en meezingen (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 De zaak Slaone, Canadese speelfilm (NCRV)
21.15 Waarom willen we eigenlijk kinderen?, gesprekken
(NCRV)
Waarom wil een toenemend aantal jonge echtparen in
deze tyd juist geen kinderen? Antwoorden op deze
vragen komen van politici (WD-tweede kamer-fractie
leider H. Wiegel, ARP-tweede kamerlid M. W. Schakel
en D'66 tweede kamerlid J. C. Terlouw), een bioloog
dr. Dick Hillernnius)een theoloog (prof. dr. Roscam
Abbinga) en vele andere (gewone) mensen bruids
paartjes, vrouwen in verwachting, echtparen die hun
keus hetzij voor, hetzy tegen, al definitief hebben
gedaan.
22.05 Brahms in Bad Ischl: tv-portret van de Nederlandse
dichter Jozef Eyckmans (NCRV)
22.35 D enHaag vandaag (NOSj
22.45 Journaal (NOS)
Alleen de ballet- en muzieklief
hebbers en de verslaafden aan
kwissen zyn gisteravond slecht
bedeeld. De rest van het Ne
derlandse volk heeft ver
deeld over beide zenders
kunnen afstemmen op zijn ei
gen voorkeuren.
De popliefhebbers kregen The
Dizzy Man's Band voorgescho
teld in het programma „Neder-
popzien", dat altijd weer
frappeert door zijn sfeer, en
goed Journalistieke benadering.
Eveneens onder auspiciën van
de VARA werden we na het
nieuws weer binnengelaten bij
de „Lach- en een traan-show"
van Johnny Hoes.
Natuurlijk, wat daar aan ar
tiesten het podium wordt opge-
smeten en wat de orkestleden
aan partituren voor hun neus
krijgen is van een platvloers
heid waaraan je je nauwelijks
meer kunt ergeren. Lager kan
het niet en daardoor krijgt de
mest uit de muziekstal van
Johnny Hoes toch weer een
koddig accent.
Moet je er treurig om worden
dat honderdduizenden mensen
in Nederland deze eenheids
worst als een smakelijk hapje
verorberen? Wel nee. Hebt u
naar het publiek gekeken? Nou
dan. Er was ook "Een man zon
der vrienden" te zien, 'n televi
siespel van Miles Tripp, gespeeld
door Engelse acteurs. Dus grote
klasse. Waar komt toch dat
superbe acteertalent vandaan
waardoor Britse acteurs zich zo
sterk van de onze onderschei
den?
Iedere Engelsman is in feite
een acteur. Heeft dat mis
schien met zijn mentaliteit te
maken? Kan hij buitenshuis
nooit zichzelf zijn? Moet hij
acteren omdat hij bevreesd is
zijn ware aard aan de open
baarheid prijs te geven? Het is
uiteraard niet alleen zijn
geaardheid. Hij verstaat ook
zijn vak. Teert op een toneel
traditie van eeuwen. Het stuk
zelf zat voortreffelijk in elkaar,
behield zijn spanning tot het
einde. Een echte thriller was
het eigenlijk niet, meer een
menselijk drama in criminele
sfeer zoals Simenon er vele
heeft geschreven.
De NOS bracht voorts een uit
stekende aflevering van Pano-
ramiek, waarin een Amerikaans
journalist een boeiend inter
view had met de Sjaih van Per-
Beide heren bleken volledig
aan elkaar gewaagd. De inter
viewer wilde niet voetstoots
aannemen dat de sjah geen
zakelijke maar alleen ideële
belangen heeft in het oliecon
flict en de sjah op zijn beurt
liet enige boude uitspraken ho
ren over Amerikaanse gedra
gingen in datzelfde conflict.
Een schitterend gesprek, hard
maar beheerst.
Wat voort nog? De Panorama
woensdag Show. nog steeds
niet om te gillen, al leek
het peil iets hoger te liggen
dan in de vorige afleveringen.
"Kenmerk" tenslotte behandelde
de problematiek rond de sala
riëring van buitenlandse zee
varenden in Rotterdam.
INVALLER
DONDERDAG 14 MAART NA 18 UUR Derde Wereld. 14.45 Blik
HILVERSUM I-
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour- Verb.
1.20 Uitz -• J
18.30 Kleur: Inf.
jjerae wereld. l4.4o Blik op Eur.: inf.
progr. 15.00 Zoeklicht op Nederl.: rep.
en comm. uit alle delen v.h. land en
16.00 Nws. Human.
C.H.U. IKOR:
PIETER C. ROSIER
18.20 Uitz.
komm.
kerk en samenlev. NCRV:
Leger des Heilskwartier.
progr .o
Med.
akt. onderwerp. 17.55
DUITSLAND I
DONDERDAG 14 MAART NA 18 UUR
of de in technisch opzich prog,rQ:,.9-3010?° Sesam-
r strasse. 18.00 Kult. magazine. 18.30
1845 Zandmann 1855 Nord-
•Magazln. 19.26 Rep.
HILVERSUM II
gevr. gewijde
22.20 Mens
en nu. 22.50 De toekomst v.d.
- - ■*- "2.30 Nws. 22.40 (S)
21.00 (S) KRO: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord,
uz. 21.25 7.07 (S) Badinerie: klass muz (7 30
Kerkorgel- Nws. 7.41-7.50 Echo). 8.24 Overwe
ging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn.
hulsvr. 8.45 Moeders
vakbew. 23.10 Kunst- en kamermuz.
akt. tentoonstel- jes
i beter leven - verhalen
Jsch restaurant [)oea Koentji Baroe (1 egenover Stadsgehoorzaal)
18 00 Nws uit Noordr.-Westf. 18.05 imèén ïi~Vqï---
ernstiger te zyn geworden, maar dat Klnderprogr. 18.15 Graf Yoster R? hI it ^l en wee 11.54 Ber. Vastenaktie.
LEIDEN M\2JW£.,ffiB&8,,Sr 35»
nieuwe programma, waarvoor de in 2100 Cannon. 21.45 Dok film 2230
Journaal met komm. en weerber.
Zeeland gestationeerde Amsterdam,
se leraar Nederlands Ed Leeflang de 22 50 Dok- filnv
teksten had geschreven. Leeflang al- DUITSLAND II
thans had een grote hoeveelheid niet 18.25 Alexander und die Tochter.
HILVERSUM II-
12.30 Nws.
gebruikte chanson-teksten in zijn
bureaula liggen en Cools koos oower- oisk^progr Z 22X)
ADVERTENTIE
land-
12.41-12.50 Echo. 13.0013.05
maar). 14.00 Schoolradio 14.30 (S)
Interlokaal op vrijdag. (15.30 Nws.).
17.00 Sanen bouwen: progr.in samen
werk. met Vastenaktie Nederland.
NCRV: 18 00 (S) Tijd vrij voor muz
in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereld-
ibei Panorama. 18.53 Zojuist verschenen. HjPHH-«.lciuu
'pe!- £,V?,0: 't00 Trefpunt: 17.SO Nws. 17.32 Echo.
- gespr. NOS. 19.50 Den Haag vandaag.
AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojour
naal. 20.10 (S) Alert, ext.ra. *vtra
alert - op het vlak
LEIDEN Het Leids Toon-
:oor bracht gisteravond in
fe goed bezette Zuiderkerk een
Bach-programma. Begonnen werd
met de "Missa 1733" oftewel de
eerste twee delen uit de "Hohe
Messe"; overigens zijn beide titels
historisch onjuist. Het Kyrie en
Gloria werd in 1733 door Bach
een soort proeve van be
leid aangeboden aan Frie-
August, koning van Polen
en keurvorst van Saksen, met het
oogmerk een goede positie bij
diens kapel te krijgen. Ook toen
M maalden de ambtelijke molens
langzaam: Bach kreeg de begeer
de aanstelling drie Jaar later.
Genoemde misdelen zijn groots
Van opzet, hoewel in details niet
origineel, en vereisen vooral van
bet koor een grote inspanning
|®n technische bedrevenheid. Be
kend is, dat het Toonkunstkoor
de Hohe Messe sinds lang als een
paradepaardje op zijn programma
Jmeft staan. De visie, die we gis
teravond van dirigent Gerard
Akkerhuis hoorden, was tamelijk
oppervlakkig en tweeslachtig. Een
Stoot koor tegenover een klein
orkest plaatsen vraagt om scheve
i klankverhoudingen, temeer waar
deze bij de instrumentalisten al
niet klopten: het volume van de
huidige blaasinstrumenten is be
duidend groter dan in Bachs tyd,
terwijl de strijkers naar verhou
ding er minder op vooruit zijn
gegaan. We nemen aan, dat deze
bezetting een gevolg is geweest
van o.a. de benarde financiële
positie van de Leidse koren.
Wat de kwaliteit van het or
kest aangaat had men trouwens
weinig te klagen. Van de leden
van het Rotterdams Philharmo-
nisch orkest vielen met name de
eerste violist, de fluitist en de
hoornblazers op door hun be
trouwbare virtuositeit. Ook het
aandeel van de bassist in de we
reldlijke kantate "Der zufrieden-
gestellte Aeolus" (BWV 205) mag
niet zonder een woord van lof
worden gepasseerd.
Het Toonkunstkoor sloeg zdch
vaardig door de moeilijkheden
heen, de omstandigheden in aan
merking genomen. Die omstandig
heden zijn dezelfde als voor veel
koren: gebrek aan mannenstem
men. Bestuur en dirigent zien
zioh in zo'n geval geplaatst voor
een enorm dilemmaofwel de
mannen moeten zich forceren om
tegen de vrouwen op te kunnen
boksen (vrouwelijke versterking
van tenoren is als een druppel op
de gloeiende plaat), ofwel het
aantal vrouwenstemmen moet
worden beperkt, en probeer dat
maar eens voor elkaar te krijgen
als de gemiddelde kwaliteit van
deze stemmen op hoog niveau ligt.
Van een professioneel koor mag
men dit laatst^ verwachten, van
amateurs in geen geval: zij mo
gen "slechts" eisen aan de kwa
liteit stellen.
Had het koor in de Missa een
prominente rol, in de Aeolus-
kantate traden de solisten meer
op de voorgrond. De alt Sylvia
Schlüter zong een vaak zeer
fraaie partij. Een ontdekking
bleek de tenor Roland Bufkens,
die ik al eerder mocht haren, hoe
wel hij nog geen grote bekend
heid geniet. Hy bezit een vry
kleine, maar uitstekend geschool
de stem met een prachtig timbre
en heeft een uitstekende dictie en
een groot gevoel voor muzikale
en tekstuele expressie. De sopraan
Christine Harvey en de bas Henk
Smit completeerden het solisten
kwartet.
RON HARMS
igsolist: klass.
Tja, mevrouw J. te D.. mooie poezen hebben nu eenmaal de grootste
moeiteomzichde heren van hetiijf te houden. Mocht u overigens ook
wat willen weten over haar eten, vraag dat dan bij de dierenspeciaal
zaak. Alleen daar ligt trouwens het uitstekende Witte Molen PO EZE-
DINER, een nieuwe komplete puurnatuur maaltijd. Met 2x zoveel
vleesbrokken als andere diners. Warm water of bouillon d'roveren
ram-wam-wèg!
Voedert al wat blaft, mauwt, piept,fluit, koert of knort.
Joel. 22.27 Radio Fllh. Ork. -
klass. muz. 22.55 (S)
nieuwe liedjes, chansons" of
HILVERSUM III
EO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Gospelsound:
muz. spec, voor jonge mensen. 8.0-2
S) Tussen thee en koffie. 10.0
.55 (S) Dichter bij de Muzikale fruitmand: verzoekpl.-progr.
ktesschijf voor huisvr. en bedr.:
Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III-
Nederlandstalig
talige
Kwlswljs. 22.55 Med.
sport
0.02. Aktua 0.10 (S) Jazz-Sir.
Nachtwacht. NOS: 5.02 Satésaus
6.02-7.00 (S) Matinata:
Ned. artiesten. NOS: 14.03 Heug
Meug show. AVRO: 15.03 Cees van
Zljtveld I. met o.a. Soultime USA.
16.03 Cees van Zijtveld n met o.a.
Amerik. en Engelse hltpar.'17.03 Ra
diojournaal. 17.06 Postbus 700: er-
VRIJDAG 15 MAART VOOR 18 UUR
HILVERSUM I
Nederland I
Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft dat
kind? 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 (S)
Iiü. tot muz. begrip. 10.00 (S)
iJdeuters. 10.10 (S/M) Arbeidsvlta-
(11.00 Nieuws,
diojournaal). 11.30
Folclórico). 11.30 Torbellino
Beursber. NOS: 12.00 Toerismo: toer-
8.55 (K) Journ. AVRO:
Vie van de drie, spelprogr.
1ASH, tv-serie. NOS: 20.00
(K) Journ. AVRO: 20.21 (K) Colum-
bo. detective-serie. 21.35 (K)
ven In baeld: levensverhaal
bijzondere Nederlander. 22.45 Praten
met de Minister-President. NOS: 22.55
(K) Uit de kunst. 23.20-23.25 (K)
Journaal.
Nederland II
srt. inf. uit binnen-
Overheidsvoorl:
12.40: Prom.ork.: lichte muz. 12.50
Recht en slecht. 13.00 Nws. VARA:
13.11 Dingen v.ü. dag. NÖS: 13.25 TRÖS:* 20.21 (K) Zevensprong
18.45 (K)
rn.
K) Ren je
spel
iril-
NOS: 22.50 (K) Journ. IKOR
j(K) Journ.
rong
programma. 21.35 (K) Hawkins
Ier serie. NOS: 22.50 (K) Journ,
22.55-23.10 (K) Liedjesprogr,