:*aul van Vliet heeft krote broer verloren' Verslagenheid onder artiesten Rsum ui ISCH RESTAURANT DO^ Koeiltji MOS Ueg^Iv^a'dlge'hoofJafl) telprogramma i DUITSE TV I ...e/7 gisteren i JU) tPAG 9 MAART 1974 ïi Oud-Leidenaar Paul van Vliet heeft speciaal voor ons blad een in memoriam gewijd aan zijn grote collega Wim Sonneveld, die gisteren in een Amsterdams ziekenhuis is overleden. Wim Sonneveld zal a.s. maandag worden begraven. Wim Sonneveld is dood. De Nederlandse kleinkunst is een soort familie. Ik voel me daarom alsof ik een grote broer heb verlo ren. Je bent van één bloed. 14. Een avond om nooit te vergeten. Om twee redenen. Ik was meege vraagd door mijn vriendinnetje, maar ik mocht niet van mijn ou ders, die mij te jong vonden Paul van Vliet Je weet alles van elkaar. Je leeft dat wufte vermaak. Ik ging toch. Sonneveld in Zuid- zelfde levensritme. Je hebt dezelfde spanningen en teleurstel lingen. En Je krijgt dezelfde kicks als het goed gaat. Je kunt ook precies navoelen wat iemand voelt, omdat Je hetzelfde allemaal dagelijks meemaakt op Je ron de langs de vaderlandse theaters en studio's en als Je zit te schrijven of te verzinnen.) Daarom ben ik ook zo geschrokken. Het is zo dichtbij. Je denkt toch onmiddellijk: dat kan mij óók ge beuren. Als de spanning, die wij ie dere avond weglachen, toch groter blijkt te zijn dan dat hart aankan. Het publiek kende van Wim Sonne veld alleen de stralende buitenkant. De all-round entertainer, die ons een grote schat aan onvergetelijke typeringen en liedjes heeft nagela ten. Zo wilde hij het ook: een en tertainer zijn, die alleen ver strooiing brengt. Privé-sores hoorde volgens hem niet op het toneel. Die strenge scheiding en theater is misschien wel één van de redenen van zijn te vroege dood geworden. Juist privé leefde hij vaak onder zulke grote spanningen. Ons vak werkt alleen bevrijdend als Je succes hebt en Je Je eigen diep ste gevoelens daarin kwijt kan. De belasting van het altijd weer beter en leuker moeten wordt anders te groot. Het is daarom zo triest, dat hij zijn prachtige carrière eindigde met de wrange nasmaak van een film, die een frontale aanval van de pers op zijn persoon teweegbracht. Ook dat zal een rol hebben meege speeld. Het is een fantastisch vak. En als het goed gaat, zingen de violen en trompetten in Je, maar de ontred dering van een flop is dététrom zo groot, omdat Je het allemaal zo op valt. Het is publiek bezit: Je succes sen én je missers. Ook omdat het zo persoonlijk is. Een acteur ver schuilt zich achter zijn rol. Naar de Kleine Comedie Spui. Nooit zal ik de opwinding vergeten van mijn eerste kennisma king met Het Vak. Onbewust heb ik toen waarschijnlijk gevoeld, dat ik dat later ook zou gaan doen. Een opwinding, die ik dagenlang stiekem heb meegedragen, omdat ik thuis niet kon vertellen, wat er in me omging. Wim Sonneveld heeft met Toon Hermans en Wim Kan de weg be reid voor de Jonge generatie. Zij hebben Nederland cabaret-minded gemaakt. Een unieke combinatie van drie hele grote talenten. Net als van de anderen kan, ik ook van Wim Sonneveld zeggen, dat hij mijn carrière van het begin af met grote aandacht, royaliteit en advie zen heeft gevolgd. Een snel gefor muleerd en trefzeker oordeel, ge koppeld aan altijd een klein briefje of bloemen bij een première of een ^vTwn andere belangrijke voorstelling. p Wim Sonneveld heeft het cabaret mede uit het kleine zaaltje opgetild naar de volwassen grote theater vorm. Met een groot gevoel voor ta lent, voor muziek, sfeer en humor. Hij was waarschijnlijk het meest zichzelf in zijn liedjes, omdat daar in ook zijn diepere verlangens en de zwartere kanten van het leven een kans kregen. Het is onvoorstelbaar, dat hij er niet meer is. Wim Sonneveld was een van die mensen, die bij Neder land horen zoals de dijken en de grijze luchten. Het zijn er maar een paar: Wim Kan, Toon Hermans. Godfried Bomans, Carmiggelt. Zij zijn een deel van het Nederlandse volk geworden, omdat zij een leven lang het beste geven, wat zij een volk kunnen bieden; een wapen te gen het verdriet en de eenzaam heid: samen lachen om het leven. Waardoor dat leven meer de moeite waard wordt en misschien zelfs be ter bestand tegen de dood. Een cabaretier staat naakt: alleen Dat is naast zijn creatieve werk. met zichzelf en daarom zo kwets baar. Wim Sonneveld was de eerste de Grote Drie, die ik zag. Ik dat gelukkig op vele platen is vast gelegd, het belangrijkste, dat Wim Sonneveld voor ons heeft gedaan. PAUL VAN VLIET Wim Sonneveld als frater Venantius. rim Sonneveld tijdens de van zijn film "Op Hollandse toer". DAG 9MAART 1 18.00 Nws. 18.11 Ding< 220 (S) Varie. 193Ö Scala 50: opera-i P «zien, gehoor 2m4!? klass. verzoekpl. 20.00 Nws. 2005 Goed bekeken 22.30 Avondo verdenk. 22.50 23.05 (S) Postludium: progr. 23.55-24.00 Nws. In de hele Nederlandse artiestenwe reld is het overlijden van Wim Sonneveld met grote verslagenheid ontvangen. Juist omdat er, naar het leek, verbetering in zijn gezondheids toestand was ingetreden, heeft zijn plotselinge dood diepe indruk ge maakt op al zijn vrienden en colle ga's. Velen waren zelfs zo uit het lood geslagen, dat zij niet in staat bleken hun gevoelens te verwoorden. In theater Arenberg in Antwerpen schminkte zich gisteravond om half acht een diep bedroefde Toon Her mans, die bepaald niet geïnspireerd bleek zijn publiek een vrolijke avond te bezorgen. Ook Hetty Blok, die Jarenlang in de cabaretgroep van Wim Sonneveld heeft gewerkt, was volledig in de war. Zij gaf als commentaar: „Belt u mij over drie dagen nog eens op. Dan kan ik misschien een reactie geven die past bij een figuur als Sonneveld". Conny Stuart, die aan Wim Sonne veld enorm veel te danken heeft, bevond zich gisteren in Groningen, toen zij van het overlijdensbericht op de hoogte werd gesteld. „Het is verschrikkelijk. We hebben zestien Jaar met elkaar gewerkt, vierendertig Jaar zijn we als vrien den met elkaar omgegaan. Er valt iets weg dat Je moeilijk kunt ver werken. Sonneveld was een geweldig artiest. Ik heb de belangrijkste epi sode in zijn carrière meegemaakt. Dat waren de Jaren vijftig. Ik heb veel van hem geleerd. Hij had een enorm geduld om mensen te regis seren. Het was een periode met een heel eigen sfeer. Hij stimuleerde niet alleen Jonge artiesten maar ook auteurs als Michel van der Plas, Guus Vleugel en Annie Schmidt. Hij was ook de eerste die haute couture kleding liet maken voor de leden van zijn groep. U vraagt wat de reden van die hart verlamming kan zijn geweest. Hij deed altijd te veel, was te druk be zig steeds. Ik heb wel eens gezegd, Je moet Je sparen. Als ik bij hem logeerde in Frankrijk, dan had hij om half negen 's morgens al vijf telefoontjes gepleegd. Behalve zijn vak had hij talloze andere bezighe den. Dan was het weer wijn ver bouwen, dan weer het exploiteren van een hotel of het bouwen van een nieuw huis. Soms wilde hij de grenzen over, reisde hij naar Lon den en Parijs om iets speciaals te gaan zien. Hoewel hij zei nooit kri tieken te lezen, heb ik de idee dat de kritieken op zijn laatste film hem erg hebben aangepakt. Boven dien vond hij het niet prettig om oud te worden. Maar dat worden we allemaal. Dat moet Je accepte ren. Voor ik op reis ging, ben ik nog even bij hem langs geweest in het ziekenhuis. Hij wilde eigenlijk nie mand ontvangen omdat hij het ver velend vond dat ze hem in de ver nieling zouden zien. Ik kreeg een goede indruk van hem. Hij maakte grappen, had zich al weer geërgerd aan bepaalde dingen. We hebben een beetje gelachen en ik heb hem nog een brief geschreven vanuit Groningen", Wim lbo: „Wij zijn leeftijdsgeno ten. Ik kan het nog niet zo goed verwerken. Je protesteert, Je wilt het niet erkennen. Sonneveld was een veelzijdig man. Als leider van een groep was hij een schitterend voorbeeld. Altijd was hij bezig jon ge mensen op te leiden, hen daar heen te richten waar ze het sterkst waren. Hij heeft Conny Stuart ont dekt en Sophie bloeide door de visie die hij op haar had. Als producent en regisseur is hij cum laude ge slaagd. Alle mensen die ooit met hem hebben gewerkt, spreken met warmte over hem. Hü was een soort vader geladen met bijzonder veel humor". Ton van Duinhoven, ook sprekende namens zijn vrouw Ina van Faassen zei: „Je denkt eerst, het kan niet, het ging toch geleidelijk aan goed. Hoe vaak is zijn naam hier ge noemd. Je refereerde aan wat hij zei en hij refereedre aan wat wij opmerkten. Hij had een ontzaglijke belangstelling voor allerlei zaken. Hij was altijd koortsachtig bezig. Misschien was het een compensatie voor wat hij niet kon missen. 20.00 feliciteert: verzoekpl.progr. (S) z .progr. Ach ?A2355- ,?ftlloj,OU.rnaa,1n Piepel- Sportprogr. 22.55 Halbe Wahrhelten. ta\ o.25 Journaal. ZONDAG 10 MAART DUITSLAND I 9.15 Journaal. 9.20-10.05 Bulten!. Journaal. 10.15 Progr. i 16.30 (S) HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuws 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klase. Laudamus: klass gewijde tot totale taal. 15.20 Gamma NCRV: 21.00 (S) Koor met orgel .24 Op de man af: evangel. IJ de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gyn huiilsvr. 8.45 (S Plein Publ.: beta. 15.45 Wllh. Druc- geestel. liederen. 21.20 Zonder geloof dagmorgen met 8.02 Joost mag niet eten. 9 02 (S) Discorama. 20.02 Af- 22.02 Strictly Country Style. Jazztime. 22.55 Med. 23.02 -Jtshow II: sport en muz. 0.02 te date. 2.02 (S) Bent u daar •02 (S) Morgenstemming. 6.45- •ndagmorgen. IG 10 MAART BSl.M I 8.00 Nws. 8.10 Voor stad en 18.17 Weer of geen weer. met portmed. HUMAN. VERB.: 9.45 Human. IKOR: 10.00 Onder- r- J. J. Buskes 50 Jaar predi- 10.30 Dst van Schrift en Tafel, wilde Ganzen. 11.30 Open Deur. De verleid, v.d. Geest: gebr. en religie. AVRO: 12.00 (S) kerprijs 1973: Disc. 16.15 Harmonie model - Conflictmodel. VARA: 17.00 (S) viool en plano: Klass. muz. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.15 Zin en tegen zin: disc, over akt. onderwerp. 18.45 (S) Licht ork. met zangsollsten 19.15 Gesproken portret. VPRO: 19.30 Nws. 19.35 Vandaag dit, morgen dat. 19.45 Anton Constandse. 20.00 VPRO-Zon dag: progr. voor Jonge werkende mensen. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld: Verzoekpl. progr. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Van- 11) 21.35 Klass. i) Kom in pt 23.10 (S) Kerkorgelconc. 23.5 progr 1130 Kinderprogr 12.00 Intern Journallstenforum. 12.45 Journaal. Aansl.: Weekjournaal. 13.15 Reg. weekjournaal. 14.50 Kinderprogr. 15.20 Filmrep. 16.05 Run a crooked mile. zilver: progr. voor oudere Iyuu nu item. rep. 11.55 Med 12.00 (S) Kill- in3,0* Sportjournaal. 20.00 Journaal. - - -20.15 Dok. natuurfilm. 21.0^ HILVERSUM III VARA: 11.02 (S) Klink avond laat sport: sport 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweg. 18.1 klass. muz. 9.00 Nws Zondagmorgen: muz. 10.00 Eucharistievier. en 11.00 Nws. 11.54 Ber. Vastenaktie. 11.55 Med. 12.00 Kruispunt: magazine 12.02 (S) Met vrien- groeten: verzoekprogr. 13.02 (S) Joost mag niet the still of the nlght. 2.0 HILVERSUM 1 Hawaiians Show Bandstand 13.15 (S) Opera-aria's 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6 (16.30 (S) Hier en Nu). 16.50 Pleisterplaats toerisme en recreatie. Overheldsvoorl.: 17.20 Holy Phagwafeest NCRV: 17.30 zoekpl. 12.03 (S) Van twaalf DUITSLAND II 9.45 Progr. overz. 10.15 Amusem. progr. 11.00 Die Pulvermanner. 11.30 weekkrou. 12.00 Zondagconc 12.50 Wetensch komm. 13.00 Akt. en muz. 13.35 Naturfilm. 14.00 Kleuterprogr. 19.00 Journaal. 19.15 Dagboek uit de R.K. Kerken. 19.30 Serie natuurfilms. 22.45 Journaal. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. tionale tip-twintig. nO(\ IR\ «nlKmir (7 W VPRO- T"W» Gelderen Show, inkl. middagouverturel IMM HHI 14.00 (S) Concertgeb. ork. met solist: dag) 9.15 (S) Strijkork: Lichte (7.54 VPRO: Deze 8.11-823 Dingen v.d CVK: 17.00 Kerkdst v.d. Baptisten 1103 (S) Radio Kamerork.: muz. (met solisten) NOS: 12. Haag deze week. VPRO: 12.15 ZATERDAG 9 MAART NA 18 UUR DUITSLAND I TV MAANDAG (ged. K) Schooltelevisie. NOS: •e- rubr. in het raakvlak -demiddag-magazi- Reg. progr.: NDR: 18.30 Elefantenbov. Nws, 13.11 Vandaag 19.00 Akt. 19.15 Amusem. progr. 1958 WDR: 8.55 -13.15 TV- orgelconc. NOS: 14 1.10 (S) Nederl. de Renaissance. 19.45 (S) progr. 15.35 Eiger (II). 15.10 Van Muz. uit de Barok. 20.30 Zin-Tuig. (S) Mijn dochter Muriel. 16.00 Nws. ADVERTENTIE naar Den Haag of Amsterdam voor uw RIJSTTAFEL of andere heerlijke specialiteiten... Niet nodig. king. 22.05 Trekking v.d. lottogetallen Olymp. getal. Aansl. Journaal en middelbare scholieren. 22.10 (K) Hier (K) Vroomheid ln hout en steen. NOS: 22.55-23.00 (K) Journaal. NEDERLAND II NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Jonru. AVRO: 19.05 (K) Toppop. 19.30 (K) Het ziekenhuis. 18.00 Raumschiff Enterprise. 19.00 - afl. 3 21.10 Televizier Magazine. Journaal. 19.30 pelprogr. 20.15 Der 22.00 (K) Cannon, tv-serie. NOS: Gasmann. 21.35 Journaal. 21.40 22.50-22.55 (K) Journaal. NEDERLAND I 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Bibelebons (AVRO) 16.30 Stuif-es-in (AVRO) 17.30 Bijstandswet, les 2 (TELEAC) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Wie van de drie (AVRO) 19.30 Country en Western programma met Del Reeves (AVRO) De Amerikaanse country en westernzanger Del Reeves heeft kortgeleden een concert gegeven voor de militai ren, gelegerd op de vliegbasis Soesterberg. De AVRO heeft van dit optreden opnamen gemaakt, die vanavond zullen worden uitgezonden. Hij zingt: „Chug-a-lug", „Two dollars in a jukebox", ,,I' am looking at the world through a windshield". „Six days on the road". „Detroit city", „He* 11 have to go" en geeft bovendien een imitatie van Hank Snow en Johnny Cash 20.00 Journaal (NOS) 20.21 AVRO's Wie-kent kwis 21.30 MASH, tv-serie (AVRO) 21.55 Sportpanorama (AVRO) 22.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 21.40 22.10 22.35 22.40 22.45 23.25 E.K. Indoor Atletiek - Gothenburg (NOS) Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) NCRV-Sportshow-Twee (NCRV) Journaal (NOS) Zeskamp (NCRV) In de Martinihal ln Groningen komen vanavond de ploegen van Anloo, Hilvarenbeek, Montfoort, Oldekerk, Wierden en Zwijndrecht tegen elkaar uit Farce Majeure (NCRV) Ander Nieuws: Grenzen van de behoefte (NCRV) Journaal (NOS) Het lied van de week (IKOR-KRO/RKK-NCRV) Wereldkampioenschappen kunstryden - dames (NOS) Indoor Brabant - Den Bosch (NOS) NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering in Arnhem (KRO/RKK) 14.00 Beton, les drie (TELEAC) 15.15 Journaal (NOS) 15.17 Het programma met de muis (NOS) 15.43 Star Trek: science fiction serie (NOS) 16.30 Indoor Brabant Den Bosch: samenvatting van het jachtspringconcours (NOS) 16.55 Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) 17.00 Vesper (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Dirigentenportret (KRO) In deze aflevering staat de in Tsjecho-Slowakije gebo ren dirigent Rafaël Kubelik centraal. Kubelik is leider van de Metropolitan Opera in New York. In de portret-beelden van deze dirigent met het Con- certgebopworkest in Amsterdam het Symphony Orches tra van Chicago, het Berliner Philharmoniker en het Symphony Orkest van de Bayerische Rundfunk. Het programma vermeldt fragmenten uit werken van Beethoven, Wagner, Mahler, Smetana, Mozart en een fragment uit een repetitie voor de opera „Cornelia" van Kubelik. 20.00 Alias Smith and Jones, tv-serie (KRO) 20.50 Citroentje met suiker (KRO) 21.40 Brandpunt (KRO) 22.30 Nixon's grootste vijand: een bezoek aan Washington Post (KRO) In de nacht van 17 Juni 1972 ontdekten nachtwakers een inbraak in het hoofdkwartier van de Democra tische Partij in het Amerikaanse Watergate-hotel. De Washington Post onthulde in oktober van dat Jaar als eerste de achtergronden van die inbraak, na maan denlang speurwerk en na een „double-check" op ieder feit. In de te brengen documentaire met vele letterlijke tek sten van Nixon en zijn zegslieden in verband met de Watergate-affaire, praat de Nederlander André Truy- man met hoofdredacteur Bradly van de Washington Post over diens Journalistieke denkbeelden: over de wijze waarop de feiten in de Watergate-zaak op zijn krant werden gecheckt; over de invloed die deze Jour nalistiek op de Amerikaanse moraal heeft gehad en over de financiën van zijn krant en de aandeelhouders. 23.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 Atletiek Gothenborg: samenvatting van de Europese kampioenschappen Indoor Atletiek (NOS) 18.47 Vooral: informatie over schooltelevisie (NOS) 18.50 Woord voor woord (IKOR) 18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.00 De vloek van Woestewolf, jeugdserie (NOS) 19.25 Studio Sport (NOS) 20.40 Journaal (NOS) 20.45 Diagnose: Wat is er aan de hand met de misdaad? (NOS) Het vraagstuk van de grote misdaad en de kleine mis daad staat centraal in dit programma. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen problemen als milieuver vuiling, verkrotting van woonwijken, massa-ontslagen en misdaden die in feite voor de gemeenschap minder schadelijk zijn zoals roofovervallen, diefstallen etc. De laatste soort misdaad krijgt verhoudingsgewijs veel meer aandacht, hoewel de delinquent vaak zelf slacht offer is van toevalsfactoren, dan de .grote misdaad". Om dit vraagstuk duidelijk uiteen te zetten zal „Werk theater" uit Amsterdam enkele scènes spelen uit zijn produktie „Misdaad", die is ontleend aan ideeën van de criminoloog Peter Hoefnagels. Na afloop ontstaan dis cussdes met het publiek, waarvoor ander andere zijn uitgenodigd leden van de rechterlijke macht, vertegen woordigers van justitie en politie, reclasseringsambte- naren, vertegenwoordigers uit het zakenleven en ex- diehnquenten. 22.15 Journaal (NOS) Ik neem aan dat er gisteren een zelfde schok door de Ne derlandse bevolking is gegaan als een paar Jaar geleden toen Godfried Bomans overleed. Sommige mensen zijn nu een maal bekender dan andere mensen, en van die bekendere mensen zijn er weer die popu lairder zijn dan andere. Wim Sonneveld behoorde tot dege nen die Je als artiest de ene keer wat beter vond dan de andere keer (en meestal was dat erg goed), maar die om de een of andere reden nooit Je sympathie verloor. „Hij „deug de", zoals Je dan zegt. Je merkte dat als je hem per soonlijk ontmoette, en Je voel de het als hij op het toneel stond. Toen het NOS-Journaal van acht uur hem met enkele frag menten uit zijn Willem Parel conference en zijn toneelshow herdacht, moest ik er niet om lachen. Na het nieuws kwam Simon Carmiggelt op het scherm, zelfs op beide scher men. want de TROS had de goede gedachte gehad de her denkingswoorden die Carmig gelt voor de VARA sprak, tege lijk op de TROS-zender uit te zenden. Carmiggelt zei dat het vreemd was zo ernstig te spre ken over iemand die zijn hele leven besteed had aan het la ten lachen van de mensen, en hij besloot met de zin die Je ook altijd zei als een program ma van Sonneveld ten einde was: „Wat jammer dat het al afgelopen is". VARA en TROS overlapten el kaar ten dele met hun thriller serie, maar ik zei de FBI met alle liefde vaarwel voor De Kommissaris. In de Ameri kaanse serie zijn de mensen van plastic, in de Duitse van vlees en bloed en zo levensecht, dat ik al gauw een lijfelijke weerzin begin te voelen tegen pensions en het oud worden in het algemeen. De TROS op zijn beurt gooide met „Music-all-in" hogere ogen dan de VARA met „Met de muziek mee". Afgezien van de grotere kwaliteit van de gasten die Pim Jacobs mocht ontvan gen (tante Ella is weliswaar niet meer wat ze geweest is, maar The Karlins zijn nog steeds niet wat Ella Fitzgerald ooit wel geweest is), is ook hier weer mijn voorkeur voor een wat intiemere aanpak wel licht in het geding NICO SCHEEPMAKER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5