IW Qlie l moet bij T orden betrokken iai'/UHiH w/rr Betekemt 'W/1LGELIJK" PRECIES? haaz MOCT JE* EE BUITEH L4TEM y teuws 'aart 1974 J aderci ^aar geleden stond ili] fc krant: fenigen tijd geleden heeft te Hamburg eene Ver ding geconstitueerd, ten hebbende het begraven 0' overledenen af te schaf- en voortaan de lijken te branden, in de laatste we- heeft de Vereeniging zoo adressen van adhaesie ■ngen, dat zij binnenkort groote volksvergadering bevordering der zaak zal iinroepenUit Keulen, ;r. >-2l tt van Bonn, Breslau, Sleesivijk, Dresden, Frankfort en voorts uit Sheffield, Londen en zelfs uit Franklin (in den Ameri- kaanschen Staat Missouriis bericht ontvangen, dat aldaar vereenigingen tot hetzelfde doel worden opgericht Reeds lang bestaat er eene te Zu rich, die onlangs eene verga dering heeft gehouden. Vijtig jaar geleden: Volgens een bericht uit Pa rijs heeft de jeugdige sjah van Perzië, die aan de Riviera vertoeft, uit Teheran de bood schap ontvangen, dat hij niet meer in het land mag terug- keeren. De politie te München heeft meegedeeld, dat zij een com munistische samenzwering op het spoor is gekomen. In een voorstad is een opslagplaats van ivapens en munitie ont dekt. De Fransche premier Poin- caré heeft in de Kamer de volksvertegenwoordiging ge prezen, daar de Kamer, on danks het in gebreke blijven van Duitschland, gelegenheid heeft geboden om de bevrijde gewesten te herstellen, 600.000 huizen, 20.000 fabrieken en 4500 K.M. spoorwegen te bou wen en 1450 K.M. kanalen te graven. Areas 7 te Famagusta, Banka 6 vn Zwijndreclit nr Blyth, Carebeka-1 pass 7 Landsend nr Rou- Carebèka-6 pass 7 Lizardhead nr Bel fast, Dutch Engineer 6 vn Rotterdam nr zee, Dutch Sailor 6 vn Rotterdam, Fiducia pass 7 Crossand nr Rotter dam, Mare Altum 6 vn Rotterdam nr zee, Markborg pass 6 Brunsbuettel nr Harlingen, Neutron 6 vn Rotterdam nr Londen, Pallas 7 te Cadiz verw. (Grote vaart) Achilles 7 te Curacao verw, Algol 7 te Salvador verw, Alkmaar 6 350 w Flores (Azoren) nr Amsterdam, Ameland 6 vn Lissabon nr Piraeus, Amersfoort 7 te St. Maarten verw, Acteon 6 vn Singapore nr Port Hed- land, Archimedes 7 vn Amsterdam nr Lon den, Aristoteles 7 te St. Thomas de Castil- la verw, Asian Ensign 6 vn Naha nr Yokal- chl, Atlantic Crown 7 vn Norfolk nr Bal- timore, Banggal 6 vn Bremen nr Rotter- Barok <3 vn Hamburg nr Bremen, Batu 7 vn Sao Thome nr Freetown, Bilderdljk 6 te Bremerhaven, Camltla 6 vn Hamburg nr Kopenha gen. Diogenes 6 vn Le Havre nr Barran- qullla, Heelsum 6 vn Bremen nr Hamburg, Hercules 6 700 zw Azoren nr Delfzijl, Hermes 6 te New York, Ilias 6 te Rotterdam, Inca 6 100 nnw Guadeloupe nr Te- Kabyila 6 te Bandar Mahshahr, Kalydon 7 vn Lagos nr Luanda, Katelysia 6 te Porto Torres, Khasiella 7 te Esmeraldas, Kylix 7 te Stockholm. Ladon 7 te Port of Spain verw, Leiderkerk p 6 Comores Eil. nr Bombay, Lelykerk 7 te Khorramshahr, Loppersum 6 vn IJmulden nr Aal- borg. Mercurlus 6 te Paramaribo, Neder Rhone 6 720 nno Midway nr Balboa, Nedlloyd Dejlma 6 vn Rotterdam nr Kaapstad, Nieuw Holland 7 te Djakarta. Niso p5 Little Quoin nr Le Havre Ondlna 6 vn Singapore nr Serla, Ossencürecht 6 vn Bordeaux naar Ca sablanca, Scheldeborg 6 vn Amsterdam nr Delfzijl, Socrates 6 te Aruba, Straat Futami 6 vn Shmizu nr Yoko hama, Straat Honshu 7 te Nagoya verw, Straat Magelhaen 6 vn Hong Kong nr Kaapstad, Talamanca 6 cn Puerto Bolivar nr Los Angeles, Telana p 7 Dungeness nr Bilbao, Tinto 7 te Los Angeles, Toltec 5 vn Los Angeles nr Balboa, Trident Amsterdam 6 te Cartagena, Trident Rotterdam 6 vn Amsterdam nr Rotterdam, Veendam 6 te Bangkok, Waalekerk 7 te Gothenburg, Wonosobo 7 te Guayaquil verw. Zaankerk 6 vn Rotterdam nr Ham burg. gehoord bi| 148 Het HiFi-stadion is gereed De toeschouwers kunnen binnenkomen T hi-fi centrum overgaauw BREESTRAAT 148 LEIDEN Mistellingen irgers, Burgsteeg 2a, Leiden, man - schilderijen en teke- 31 maart. Openingstijden -1 OOuur tien Nat, f Ned Leeermuseuro Geopend *>D maandae tot bd met vrlldae 9 uur voorm 6 uur nam Zon- en feestdag 1—5 uur Rilksmuseuro voor de geschiedenis der natuurwetenschappen* dag 10 4 uur zondag 14 uur De Lakenhal: dag 105 uur. Zondag Theater bil srdorp expositie: keramiek. Zunderen; tekeningen, ?tsen Ramanandra. t/m 23 mrt Openlngs- n zo 1.00-4.00 uur. dl. 30 uur Studio. Oude Rijn 88. Lel- usitle Henk Hollebeek Ope ten ma t/m vr van 3.00- ifl f aam za gesloten zo uur nam "De Scherf". Nassaulaan geest, tel 50220, Ans kt exposeert eigen werk o.a. n. bibliotheek. Lulfelbaan expositie Riemke Stel en Els Jacoba Bussemaker üeden. Van 9 tot 30 maart, tijden van de bibliotheek of ak, tel. 01751—3397. Galerie v d Vllst. »len-schllderijen Kees Sta. Van 1 maart tot en met isdag tot en met zaterdag 5 uur donderdag tot 9 uur Aeatei imperium Vestestr cj u-zee' van 26 Januari t.m. 2 .«Tere "rlidae en zaterdag erara RUksstraat wee r 'bil Den DeilU zaterdag LO en verder volgpne tel afsDt uu' at 1714 710 eum vaD Oudheden (Ra- m, 0 Werkd 10 me|l zond 1—5 nam Wtttstraat 40 Galerie Ka ron st Wisselende expositie dl -tel— 6 30 uur nam do boven- LAK Theater. Levendaal 150 (boven Consumarkt), vrijdag 8 en zaterdag 9 maart, Litteris Sacrum met "Inte rieur" van Hugo Claus, aanvang 20.15 Leidse bioscopen CAMERA: „Brandt Parijs?", dag. 8.00 uur. do. vr., ma., en dl. ook 2.<w uur. 14 Jaar. Kindermatinee: „Asterix en Cleopa tra". za. en woe. 2.30 uur. zo. 2.00 en VI5 uur A.L. Nachtvoorstelling: „Glmme Shelter" (Rolling Stones), vr. en za. 11.30 uur. 18 1r. LIDO: „Help! de dokter verzuipt", da delijks 2.30, 7.00 en 9.15 1.15 i STUDIO: „Jesus Christ Superstar", dag. 2.30, 7.00, en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. AX. LUXOR: „Cleopatra Jones", dag. 2.30, 7 00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 TRIANON: „De avonturen van „rab bi" Jacob", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15, 4.15. 7.00 en 9.15 uur. A.L. REX: „Poesjes in een mannenhuis", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 18 j. Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuis; le tl dagelllka van 11.00-12 00 uur van 16.45-16.30 uur eD 18 30 19.30 uur 2e en 3e fcl dag 15.45- 16 30 uur en 18.30-19 30 uur Kinder afdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden St Elisabeth-ziekenhuis fclasseafde- llneen Volwassenen* dac v 11 16 tot 12.00 uur van 14 tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19 45 uur: kraamafdellng: dag. van 11.15 tot 12 uur (alleen voor echtgen.) v 15 tot 16 uur en van 18.45 tot 19.45 uur: kinderafdeling* dag van 15 tot 18 30 uur: 3e klasse: dag van 14 tot 14.46 uur en van 18.45 tot 19.45 uur. Kraamafdellng: dag. van 15 tot 16 uur en van 18.45 tot 19.45 uur. kinderaf deling dag van 15 tot 18.30 uur Eindegeest: dinsdag en vrijdag 13 14.30 uur: 's zondags 11—12 uur en 1415 uur: eerste klasse: de gehele ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) z(|n de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—16.00 uur 18.30—20.00 uur. Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30, 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u.. 3e klas 13 30-14.16 en 18.30-19.30 u. Kraam afdellng 13.30-14 15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 u. Kinderafdeling 15-15.30 u, alleen voor ouders 18- 18.30 u. PANDA EN DE MEESTERSCHAVUIT 12124. Rechercheur Snappers stapte uit een van de po- litie-auto's en haalde de prop uit de mond van de machinist. „Wat is er gebeurd?" vroeg hij zakelijk. „Iemand heeft het sein op onveilig gezet!" riep de overvallene opgewonden, nadat hij diep adem had gehaald. „En toen ik stopte, kwam er een gemaskerde rover die de geldlading uit de goederenwagon sleepte. Hij zwaaide met een revolver en bond me vdst!" ,JIeb je hem herkend?" vroeg de politieman verder. „Nee!" antwoordde de machinist verontwaa-digd, ,flet is toch donker?! En hij had een masker voor, zei ik je toch? En m'n leerling-stoker is 'm meteen gesmeerd. Die heeft hem ook niet gezien, want die heeft u gebeld". De rechercheur kinkte bedachtzaam en begon de omgeving te onderzoeken. Al spoedig stuitte hij op een spoor. „Dat voorwerp herken ik", mompelde hij, terwijl hij zich over het rottinkje boog dat op de rails lag. „Dat heb ik nog niet zo lang geleden gezien rre Boulez: WE KNIPPEN G/TOTE S.O.S. Lett«s utr dit kleed'. we hansen ze VOCRT WW- nn V De avonturen van Jommeke VIS IN ITALIAANSE SAUS Fruit een gesnipperd uitje heel licht goudgeel in 4 eetlepels zonne bloem- of olijfolie, boven laag vuur. Voeg de in houd van een klein blik je tomatenpuree toe, 150 g. gesnipperde selderij - knol, 250 g. gesnip perde winterworte.l 1 ragfijn gesnipperd teen tje knoflook, 1 afgestre ken theelepel suiker, 1 theelepel basilicum en 'n stuk fijngesneden prei en giet er 0.25 1. warm water bij. Leg een deksel op de pan en laat de groen ten 30 min. zacht koken. Snijd 600 g. visfilet in stukken stuif er zout en bloem over, haal ze door losgeklopt ei en daarna door fijn, droog broodkruim. Bak de stukken vis in olie goudbruin en net gaar. Schep alle groenten uit het kookwater en wrijf ze door een zeef. Ver meng de groenten puree met een volle eetlepel bloem, zet de pan op laag vuur en giet er geleidelijk het kookwa ter bij. WINA BORN. De Zeepkoning Het fort wordt omringd door duizenden gillende Indianen, het garnizoen heeft vrijwel geen munitie meer...de com mandant is dodelijk*gewond... hier en daar brandende gebouwen... En dan wil hij gaan L0P£SJ'?^ Pierre Boulez, avant-garde toondich- en eerste-dirigent van de krachtig voorstander nieuw soort symfonie- het publiek actief kan meewerken, op het podium nieuw werk voor te dirigeren zit het publiek n eerbiedige stilte bij. uc uitvoering ten einde is dej ie zaal dan een soms geest- is beleefd applaus. Soulez wil met dit ritueel scl genoegen nemen. De mu- volgens hem worden uit een sfeer van actieve be- gif sfeer waarin zowel en de uitvoerenden k zijn opgenomen en met ;eri n discussie kunnen aan- i.iuf de verdiensten, de doel en de problemen van de gebrachte muziek. „beeft in deze geest al ver- proeven met het BBC-or - !f kest gedaan. Hij dirigeerde in zijn nieuwe trant moderne werken in "The round house", een voormalige werkplaats voor stoommachines in Londen, die momenteel in gebruik is als centrum voor avant-garde mu ziek en drama. In een dergelijk kader wordt de sfeer rond de muziek minder plech tig, bijna informeel, zodat de nor maal tussen musici en publiek staan de bairrière verdwijnt, zegt Boulez. Naar zijn mening kan hier een dialoog ontstaan tussen de toondich ter, het orkest en met publiek. Nadat de componist of een ander het mu ziekstuk met de aanwezigen heeft besproken kan de uitvoering worden herhaald, rekening houdend met de bij het gesprek gemaakte opmerkin gen. Voor deze nieuwe aanpak is het traditionele s ymfonieorkest veel minder geschikt. Men kan zelfs stel len dat de traditionele concertzaal voor dit doel te ouderwets is, zo meent de 47-Jarige componist, die de steeds groter wordende kloof tussen de moderne maatschappij en het ar tistiek zoeken en scheppen, dat vol- Hé Filiberke! Ik sluip stilletjes naar de kelder en draai de hoofdkraan dicht! de J~ gens hem in de 18e eeuw is blijven steken, verwerpt. „Ik ben er echt op gebrand mijn luisteraars te doen participeren, mijn publiek te doen reageren op wat het krijgt voorgeschoteld. Bij elk muziek stuk dat wij uitvoeren geef ik altijd een korte toelichting. Ik wil mij niet als 'praatvader' aandienen of mijn toehoorders volproppen met details en bijkomstigheden over een werk dat zij nog niet hebben beluisterd. Maar waar ik wel op sta is dat er een discussie op gang wordt gebracht over het uitgevoerde werk. Wanneer er tijd overschiet wordt het stuk dan opnieuw vertolkt in zijn eventueel verbeterde versie", zo luidt de mening van Boulez, die vroeger wel heit 'en fant terrible' van de Franse muziek werd genoemd. Volgens hem oogsten zijn experi menten vooral succes bij Jeugdig pu bliek en worden ze ook meer op prijs gesteld in Engeland dan in zijn va derland Frankrijk. Bijzonder geest driftig is Boulez over de weinig con formistische sfeer waarin de prome- nade-r-onoerten werden gehouden. In een dergelijke ontspannen sfeer heb ik, zegt Boulez, duizenden Jonge mensen op de promenade-concerten Stravinsky 'bijgebracht'. Pierre Boulez, die gedurfde werken als "le Marteau sans Maitre" en andere moderne muziek creëerde, zal zich volgend jaar opnieuw op de zuivere toondichtkunst gaan toeleg gen. Hij wil voorts in Parijs hbt di recteurschap aanvaarden van een in stituut dat onderzoekingen verricht naar technieken voor moderne he dendaagse muziek. xÊÊP"-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 23