ZIEN NAAR VERLEDEN EN HEDEN GEEFT SPANNINGEN KERKDIENSTEN gamrnfiraiTrrnM Geref geloofsgetuigenis op hervormde synode unieke kampeershow in de zuidhal Beroepingswerk STILTE Wie de laatste weken het kerknieuws in de dagbladen heeft gelezen en zeker hij die niet verder is gekomen dan de dikke koppen, zal bij zich zelf hebben gezegd: het gaat niet goed tussen de hervormde en de geref. kerken. Zo hoopvol de bijeenkomst van de bei de synoden van deze kerken de vorige zomer in Utrecht zich liet aanzien, zo moeilijk lijkt de voortgang te zijn. Wanneer we zo de berichten lezen zouden we haast tot de slotsom komen dat het onmogelijk is samen op weg te gaan. Maar zo pessimistisch zijn we niet. Wie de vroegere verhoudingen tus- sen deze beide kerken gekend heeft en daarmee soms op 'n pijnlijke ma nier te maken kreeg, kan niet donker tegen de dingen aankijken die er nu aan de orde zijn. En bovendien, er is reeds zoveel veranderd in de verhou dingen Datgene wat op gang gekomen is, kan moeilijk meer ongedaan wor den gemaakt. En al mag het dan wel eens gaan met horten en stoten, er is beweging gekomen en die gaat voort. Op zich zelf is het toch een hoogst merkwaardig feit, dat een proeve van eenparig geloofsgetuigenis van depu- taten van de Geref. Kerken ook op een hervormde synode in behandeling is genomen. Eerst een stukje voorgeschiedenis. Men zit in de Gref. Kerken reeds lang met het feit dat de oude belijde nisgeschriften, in het bijzonder de drie formulieren van enigheid, niet meer functioneren, zoals dat vroeger het geval was. Wanneer we het wel hebben is het reeds vijf of zes Jaar geleden, dat men het op de geref. sy node daarover heeft gehad en dat er geroepen is om een nieuw, een he dendaags belijdenisgeschrift, dat zou kunnen gelden als een "eenparig ge loofsgetuigenis", een nieuw formulier van enigheid, waarin de mens van heden steun zou kunnen vinden bij de vele vragen waarmee hij nu te ma ken krijgt. Dit is een legale wens, maar een belijdenisgeschrift maak je zo maar niet even, zeker niet op ADVERTENTIE Internationale watersporttentoonstelling deputaten de hoogleraren G. C. Berkhouwer en H. N. Ridderbos) de opdracht gegeven een poging té doen "om te komen tot een eenparig geloofsgetuigenis in 'n duidelijke taal en in verband met de vragen van deze tijd als een mogelijke weg tot een nieuw belijden in gemeenschap des geloofs met het belijden der va deren". Het moest dus worden een stuk waarin tot uiting zouden ko men de moeilijkheden waarmee de kerk in haar belijden nu te maken heeft, maar waarin tevens tot uiting zou komen dat zij verbonden blijft met het belijden der vaderen, met de kerk van de 16e en 17e eeuw dus. In zo'n opdracht zit altijd een lastig punt, zoals we wel eens meer hebben geschreven. De band met het verle den vasthouden en tevens ingaan op datgene waarmee de kerk in deze tijd te maken heeft. Nu kan men zeggen dat het Evangelie hetzelfde blijft en dat daarom "de éne en énige bood schap des heils" ook dezelfde blijft. Dat zal niemand ontkennen. Maar het gaat hier niet direct om een stuk van het Evangelie, (indirect weer wel) Het zien naar het verleden (het be lijden der vaderen) en het zien naar het heden (de vragen waarvoor de kerk in deze tijd staat) geeft span ningen en je weet tevoren wat er dan gebeurt wanneer zo'n stuk he dendaags belijden wordt gepresen teerd. Er zullen er zijn die hun af keuring laten blijken omdat er te- NED. HERV. KERK Beroepen te Polsbroek: G. J. van Steeg, kandidaat te Putten, te Mon ster: K. Schipper, te Dordrecht. Aangenomen naar Rinsumageest e Sijbrandahuis: H. C. van der Meu- len, kandidaat te Rinsumageest. GEREF. KERKEN Beroepen te VIaardingen: D. Braam te Haarlemmermeer. Aangenomen naar Augustinusgar— SurhuizumA. Velthoen, te Renfrew OntarioCanada)naar Den Bosch M. van der Sijs aldaar. GEREF. KERKEN (vrijgem) Beroepen te Rijnsburg: J. M. Stra- tang, te Bunschoten. Bedankt voor Hattum. Harllngen en Schildwolde: J. Slotman te Dalfsen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Dordreoht, Doornspijk en Eemdijk: A. Baars, kandidaat, te Bennekom. Aangenomen naar Sassenheim: J. J. Rebel, te Hilversum, naar Does burg: H. W. Eerland, te Hilversum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aiknelo: A. Hofman te Scheveningen, te Herkingen: J. Ka rens, te Opheusden, te IJsselmonde: A. P. Honkoop, te Moerkapelle. Bedankt voor Rotterdam: C. J. Koster, te Barneveld. veel naar het verleden is gekeken. Moet dat nu hedendaags belijden zijn? zo zullen ze schamper vra gen. Er zullen er ook zijn die zeggen dat er te veel naar het heden is ge keken en zij vragen met een zeke re verontwaardiging: waar blijft nu de band met de vaderen? Wat zich tegenwoordig in de R.K. Kerk, en in het bijzonder denken we daarbij aan ons eigen land, af speelt, waar paters Kotte en confron- tatiegroepen zich heftig weren om 't oude te behouden tegenover groepen als "Open Kerk" en andere, dat zien we ook in andere kerken. Ook de Ge ref. Kerken vormen hier geen uitzon dering en zij zijn er om te prijzen dat zij die vraag naar het heden daags belijden hebben willen aanpak ken. Geloofsgetuigenis De twee deputaten, de genoemde hoogleraren, die weten wat er in hun kerken omgaat, zijn met een stuk voor de dag gekomen, een nog al lijvig stuk, dat o i. niet in aUe de len even vlot leest, maar wij zijn misschien niet gewend aan het ge ref. taaleigen. Dit stuk is in de sy node van him kerken behandeld. Het is, nog wel met algemene stem men, aanvaard als een proeve van een nieuw eenparig geloofsgetuigenis en het wordt ter beoordeling gezon den naar de particuliere synoden, de classes en de kerkeraden. Wel zijn er stemmen gehoord dat dit stuk te lang is en dat het in vereenvou digde vorm moet worden herschre ven (dat gebeurt praktisch met alle synodale stukken, van welke kerk ADVERTENTIE Het interieur van de Ned. Hervormde Kerk te Aalten. Achter een dikke kalklaag zijn in deze kerk, zoals wij reeds meldden, middeleeuwse fresco's te voorschijn gekomen. (Foto uit kerkencollectie S. J. de Groot) dan ook), maar "de Halleluja's wa ren niet van de lucht over deze nieu we belijdenis". Zo lazen we van een enthousiasteling. De beide hooglera ren hebebn geen belijdenis willen schrijven, maar een aanzet daartoe, een getuigenis. Daartegenover heb ben we stemmen gehoord die heel wat minder geestdriftig waren. Zo als te verwachten was, gingen zij vergelijken met wat door de vade ren was uitgesproken en zij ontdek ten al spoedig allerlei hiaten. Hervormden tegen Maar het allermooiste van dat een parig geloofsgetuigenis was, dat het door het breed moderamen van de hervormde synode werd overgeno men en op de synodale agenda ge plaatst. met de aanbeveling er bij, dat dit stuk naar de provincia le kerkvergaderingen en classes zou worden gezonden ter beoordeling en dat het gebruikt kon worden ter be spreking in gezamenlijke geref.-her- vormde kerkeraden, waar men gere geld contact met elkaar heeft, en waar het "samen op weg" reeds een bepaalde geStaibe heeft gekregen. Maar zo vlot als het moderamen zich de behandeling blijkbaar had gedacht, is het op de hervormde sy node niet gelopen. Met 32 stemmen tegen is het voorstel van het mode ramen verworpen. Men heeft deze proeve van een een parig geloofsgetuigenis niet verder de kerk in willen zenden. Vooral in het begin van deze synodezitting barstte er een granaatvuur van be zwaren los en uit de verslagen in de dagbladen en van hen die dit per soonlijk hebben meegemaakt, kregen we de indruk dat dit wel wat al te bar is geweest. Nu zijn de beide ge reformeerde hoogleraren doorkneed in het kerkelijk bedrijf en zij hebben al heel wat over him hoofden horen gaan, maar het vuur waarin zij nu terecht waren gekomen, moet hen toch wel wat al te gortig zijn geweest. Het zegt toch wel iets dat prof. Rid derbos een "onbegrijpelijk" uisprak en er aan toevoegde: "met die man ben ik niet samen op weg". Dit zei hij wel naar aanleiding van een artikel in het blad van de Geref. Bond over-zijn proeve van eenparig geloofsgetuigenis. De predikant die dit geschreven had was geen synode lid meer, maar zijn artikel vond bij zijn mede-bonders in de synode nog al bijval, want verschillende dingen die hij genoemd had kwamen op de vergadering van de synode ook op de proppen. Ook van de tegenvoeters van de Geref. Bond op de synode kwamen er bezwaren en zo kon men daar tem voeten uift zien wat we reeds hebben geschreven, dat de één alleen maar naar het verleden keek en op merkte alles wat er ontbrak, terwijl de ander alleen maar naar het he- dim keek en in dit getuigenis te weinig ontdekte van de vragen waarmee ge meenteleden nu bezig zijn. "Wat moet ik er mee met mijn catechisan ten?" We geloven dat men van beide zijden heeft gekeken of er wel precies in stond de dingen waarop men zelf nadruk legde. Kerk en wereld Het getuigenis zegt: "Ons christe lijk geloof is geloof in God. W« ben nen Hem niet uit onszelf, maar alleen uit zijn openbaring. In de Bijbei heeft Hij zijn openbaring gegeven, als grondslag voor de kerk om daarop haar geloof te bouwen. God open baart zich in Christus om ons weer aan het doel te doen beantwoorden waartoe Hij ons geschapen en in de wereld geplaatst heeft." Me dunkt dat dit een goed uitgangspunt is voor een christelijke kerk. Zelfs vinden we dit het enige uitgangspunt wanneer zij in deze wereld haar getuigenis wil neerleggen. Wie het getuigenis leest, vindt er ook wel allerlei aanknopings punten met wat er tegenwoordig om- WOORD VAN BEZINNING - Hebt u vandaag uw Yoga- programma netjes afgewerkt? Of hoe is het met de Zen-medita tie? Op zijn minst hebt u toch tien minuten ochtendgymnas tiek gedaan? Ook al niet? Maar. Eerlijk, ik kom nergens toe! Iedereen zegt dagelijks, dat we het zo verschrikkelijk hard nodig hebebn: dat Je eraan gaat in die levensjacht, dat al dat lawaai Je sloopt..Ik weet het, ik wéét het en..ik kom er niet aan toe! Aan één van die veelgeprezen heilza me rustzaken bedoel ik. eens U ook niet? Komt dat even goed uit, dat we elkaar hier treffen! 'k Moet het er eens over hebben met u. Zo'n beetje achter de hand, zo dat de geleerdheden en voorvechters het niet horen kun nen, want: ik vind het allemaal zo moeilijk, zo alleen voor stoere doorzetters (enstems),ai dat rust- geoefen. En hebt u nu ook zo wei nig tijd? Om half acht relt de wekker en dam begint direct t he le programma-van-de-dag te draaien, 'k Zou gewoon niet we ten wanneer ik de benen kon kruisen en de navel bestaren enz. (voor je goed en wel zit ram melt de telefoon alweer voor de derde keer en vergeet de bel niet). En toch. U en ik. die dat wat hierboven staat zo best begrijpen, we wéten wel, dat Je er niet zo de draak mee mag steken en dat het geen overbodige luxe is of een uitzon derlijke hobby. We schrikken óók telkens van de gevolgen van on ze haast-kabaal-paniek-wereld in de harten of hoofden van mede mensen. Alleen, gek hè?, Je denkt nooit dat het jouw zélf kan over komen, zo'n hart- of hoofdramp. Dat gebeurt altijd bij een £tn- der. "Ik kan er best tegen. Ik ben zo vief. Ik heb nooit ergens last van. Zegt of denkt u dat nu ook zo vaak? Nou dan, kom gauw hier en bedenk het volgende eens met me mee. Wat doen wij, die "al die rustfratsen" eigenlijk maar "hm" vinden? Wij met elkaar houden 't kabaal én de haast én de drukte, daarmee in stand, ('k Zou het nog erger kunnen zeggen, als ik door denk over de slachtoffers, wie z'n schuld méé is dat?). En nu begrijpt u wel waar mijn gedachten heen gaan. Ik heb hier boven gezet "stilte", om er tóch te denken. Ik heH p allerlei wat ver buiten onze prakliv- tijk liggende stiiLbe-beoefeniinj wat opzij geschoven, maar helT wel ontdekt, dat je zó er niet vari af bent! ~u Zonder die veel moeilijker of tijd4 I rovender of onwenniger dingen, I valt er ook wat stilte te beleven. I Als Je begint met per dag 5 mi- I nuten ervoor te nemen, is er aj J heel veel gewonnen. Erg best] werkt het net vóórdat Je naar bed gaat. (Spreek het gewoon af!)l Even aan tafel gaan zitten, hoofd in de handen en laten zakken die gespannen spieren én-gedach ten. Denk aan rust! Wie dit simpele receptje een tijd- Je echt uitvoert, zal merken, dal het steeds beter lukt en dat di< vijf er best acht of tien mogen worden. Het werkt énorm!. Als besluit moet ik u wel opbiech ten. dat dit recept geen eigen fa 3 brikaat is. In een paar regels if^j het uit te leggen hoe ik t komen ben. Dat was destijds via!del het carnaval. Eerlijk waar. (nietr 11 dat ik me daarin had gestort, véé£ te stijf). Zo als net dominei 1 1 betaamt dacht ik wat na, oveiins het vreemde feit van dat carna- val en over de vasten daarna en n zó over de zin van "vasten" als: rt eens niet-alles-maar-doen wat J«aes kunt en wilt en ook mèg. Vasten j i alspauze, alsop adem komen ots Wel om het verhaal niet te rek- evi ken, ik bedacht hoe praktisch i nuttig toch wel zoiets als "bid- ia! den" is. Namelijk alleen al atyt vrijwillig moment van stille in Je dag. Nou, dat is toch zekei^ geen monopolie van kerkmens» Dat is een heel beste medicijn voor iederéén in onze tijd. wie gelovig is kan dat bidden, datji stil zijn, naiüu-umlijk ook heel i re betekenissen hebben, dan is het erg goed om bedenken dat onze "gebeden"] vaak maar erg drukke en onrusti-f ge vraagpartijen zijn of Sleur. Stilte: Er nodig, erg moeilijk te bele^l. ven via uitheemse (opzichzellpor heel beste) training, m goed heel simpeltjes voor jezelf in) te voeren via die vijf minuutje! "apart". U moest het toch overwegen, omdat Je zó een je bijdraagt tot wat meer voor Jezelf, voor je omgeving i tégen de hart- en hoofd-vervuilingl van onze tijd. Of liever niet al} leen overwegen, doen J. BOVENBERG Geref. Predikant Leiden Z.wL gaat in de wereld waarin wj le ven. Had dit duidelijker gemoeten? Maar wanneer we de Ned. Geloofs belijdenis en de Heidelbergse Cate chismus lezen, moeten we ook daar zoeken naar aanknopingspunten met de wereld waarin men toen leefde. Vooral de catechismus is echter zeer behoedzaam, op een enkele uitzonde ring dan na. Bij sommige hervorm de synodeleden leek het er wel op alsof zij wilden dat de oude belijde nisgeschriften overgeschreven den zijn. Zelfs kwam men aan met de z.g.n. dubbele predestinatie die hier ontbrak en waarover de artikelen van Dordrecht 1618/19 het hebben, de verkiezing en verwerping en nog wel van beide van eeuwigheid. We gelo ven dat er toen in Dordrecht een goede beslissing genomen is. Godsverkiezing is de grond van mijn geloof. Daarvan kunnen we in de kerk zingen. Maar de wijze, waarop men dit in de artikelen van Dordrecht heeft uitgewerkt, kunnen we niet aanvaarden. Logisch klopt 't als een bus. Maar theologisch vindt de predestinatie tot verwerping geen grond in de bijbel. Daarmee hebben de Geref. Kerken reeds te maken f had naar aanleiding van zwaarschrift, terwijl dit, eerder r ook in de hervormde synode de orde is geweest. Maar men de belijdenisgeschriften der deren als het laatste woord dan moet men met zo iets wel de dag komen. Doch plaatst r niet het woord van de belijdenis fk ven het woord van de Schrift? [I Moeilijke zaak Wat nu? Is er nu iets afgebrolL, tussen de hervormde en de gerei u meerde kerken, iets dat m" was gegroeid? Dait geloven Er is een herv.-geref. commisC! die zich met het belijden der k K zal bezig houden. Wat de beide ho w leraren geleverd hebben, zal ste M door deze commissie nader won ]r bezien en er zijn daarin elemen ,n waarbij zij zioh z^i kunnen i ten. Maar een gemakkelijke zaak het niet zijn om tot een eenpa0( belijden te komen. Daartoe mogra we in ieder geval besluiten na laatste zitting van de heft-vorn£a synode. Leiden Herv. Gem. Hooglandse Kerk 10 u ds. E. M. Pan- 9. RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u.). 6 u. ds. D. Bouman, Katwijk a. Zee. Maranathakerk 10 u. ds. H. J Achterberg (HA). Koningskerk 10 u de J. de Wit. Bethlehemkerk 10 u. ds. J. A. Hilversum (Herv. Geref. dienst), Vredeskerk 10 u. ds. R. Steenstra (gezinsd.). Egllse Wallone 10.30 u. Pasteur D. J. D. v. Malssen. Dlaconessenhuis 10.80 u. ds. H. W. meenschapsdienst in de kerk Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30 ti. Mej. A. N. C. Burggraaf. Geref. Kerk Zuiderkerk (Lammenschansweg 16) 10 u. dr. W. v.d. Zwaan. 5 u. drs. Hof- Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30. 12 Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 10.45. 12 en 6.30 u. St. Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8.30, 9.30 11 en 6.30 u. Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30, Lodewljkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30. 11 12.15 en 7 u. Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) 10.30 u. Leger des Hells 10 u. helllgingsd. en 7.30 u. verlossingssamenkomst oJ.v. kapitein en mevrouw J. Le ij se naar. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesin- 1Q. gel 49) 10 u. (zat. 9 maart 7 u.). 19> Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. -ds. Van Oegee, 7 u. ds. Polkema, Ge- Ge' ref. Kerk 10 en 2.30 u ds Hulzenbosch Leger des Hells Com. de Vlamingstr. Leiden, Zeehospitium, 8.45 u. Geref. d. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 ds. Caai, 6.30 u. ds. Westra (Jeugdd.), Ge- 9.30 en 7 u. drs. J. Vegh te dens, Chr. Geref. Kerk 9.30 u. (HA) Aalsmeer, RK Kerk i i.) 9, 10.45 Agtereek (HA), RK Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.3i ds. Swagerman, 7 u. ds. De Haan Oegstgeest. Geref. Kerk I tuinbouw school 10AO u. (zat. av. 7 u.). Sassenheim Herv. Gem. koorzang pred. Velthuljse Noordwijk Binnen Herv. dr. A. Wind. 5 u. ds. N. J. v. Exel. Trlumfatorkerk 10 u. ds. N. J. v. Exel. 6 u. ds. A. Wind. Chr. Geref. Kerk 10 (in Geref." Kerk) u. ds. H. C. v.d. Ent, 5 u. ds. H. C. v Ent (woensd. biddag 3 en 7,46 u d vd.Ent), Geref. Kerk Vrijgem. 8.30 i SSfi a Winkel. 5 u. ds. H. v.d. Berg. Chr. Geref. Kerk 10 en 6 u. kand. D. Ruiter te Apeldoorn. Ned. Prot. Bond 10.30 u. mevr. M. Nleuwenhuysen-Den Herder te Haarlem, RK Kerk 8.30, 9.30, 11 en 5.30 u. (zat. av. 7 u.). Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. G. Zonneveld. 6.30 u. ds. G. Zonneveld, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. Rooze. Geref. Kerk (vrijgem.) 9AO en 6 u. ds. i Dikken, Geref. Gem. 9.30 i. leesd., 3 u. ds. Honkoop. Bodegraven Herv. Gem. Dorps- ref. Gem. (Remisestraat) 10 u. Leesd., 5 u. leesd.. Volle Evangelie Gem. Rijn land Openbare Lagere School. Voor straat 100. om 9.45 u.. Soefi-beweging, Universel (kerk voor allen). Sportln. 3 u. bijeenkomst voor belangstellen den, 4 u. Universele ered. lphen a.d. Rijn Herv. Gem. dventskerk Julianastraat 10 E. Verburg, Wassenaar, 5 u. ds. D. H. Elderman. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 10 u. ds. De Heer. 5 u. ds. Bouter. (Ge mst met Herv.) n" 10 u. ds. Bo- Gezlnsdiensten "Jeugdhaven" 10 u. Gouwsluls 10 u. ds. J. H. ipstandingskerk Pr. Marl. 10 u. ds. Kamerbeek. Eerw. Hr. foont, Geref. Kerk 10 u ds G. de Ruiter Alphen a.d.'Rijn. 10.15 u. Aulad. Chr. mavo. 5 u. ds. Buitenhuis. 7 u. Ap- plausdienst m.m.v. Hans Esbach en The Holy Sound, Nieuwerbrug, 10 dr. Jansen. 7 u. ds. Van Vliet. Geref. Kerk 10 u. ds. Elgers- ma. 5 u. ds. Baayen (Sole Mio) 9.30 u. ds. Bouma, Ned. Prot. bond (Huis ter Duinstraat 31) 10.30 u. ds. v.d. Wall. RK Kerk 8. 9.30. 11 en 7 u. (zat. av. 7 u.). Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 10 u. ds. M. Hanemaaljer, i Kerk 10 u. ds. De Zeeuw i ten. 7 u. ds. De Vries te Katwijk. Leiderdorp Herv./Geref. Kerk Dorpskerk 10 u. dhr. Vink. 2.30 u. d. met geestelijk gehandicapten ds. J. v. Bovenberg, (Hoofdstraat) 10 u. ds. doven (Petrakerk) 10AO u. Dhr. Landman. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 u. oec. dienst ds. Hortensius. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. Carlier, Verhage. Gom. 10 -nek. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u. d. v. Mameren. Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. J. Happee. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- kerk) 10.15 u. ds. H. v. Bilderbeek. Apot. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u. (do. 8 u.). Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5.30 u. leesd. Zendingswerk Middernachtsgroep Zoeterwoudsesingel 21. 6 u. dhr. v.d. Keur. (do. 7.30 bandrecorderdlenst). Jehova Getuigen (Hogewoerd 176), 2.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhr. W. Meijer. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. •vang. J. Zijlstra Cdi. 8 u. idem). 1. Jeugdkapel dhr. C. Otto. Zaal Opstandlngskerk Pr. Marijke- itraat 10 u. Jeugdkapel dhr. Sampie- Martha-Stichting Rijnstroom 10.30 ds. Schepers te Naaldwijk. Goede Herderkerk Ten Harm- •aat 9 en 10A0 u. ds. Hoogen- dljk, gez. diensten. Rldderveld "De Bron" Troubadour- weg 9 en 10.30 u. ds. J. Vos, gez. dlen- ref. Kerk (Vrijgem.) ds. Feenstra, Geref u. leesd., Evang. L ds. Pobuda. Evang. Kring- 10 u. ered., 6.45 u. Jb. Klein Haneveld. Verg. v. ge lovigen 10 u. ered., 6.30 u. woordver kondiging. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. ds. M. H. Geertsema. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Spier te Rijwijk. RK Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u.) 10.30 u.. RK St. Mlchaelkerk Rijndijk rgem. (v.d. Valk Boumanweg 236) 7 u. ds. D. Poisty uit Rusland, RK Kerk 9. 10A0 en 12 u. (zat. av. 7.30 u.). Leimulden Herv. Gem. 9.30 u. ds. De Vree (gez. dienst in Oostenkerk) 7 Lisse Herv. Gem. Grote Kers 10 >n 7 u. ds. J. v.d. Velden (HA). Pau- 1 uskerk 10 u. ds. H. G. Oostinga (HD), St. Jozef (zat. av. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 7 u.. H. Hart van Jezus in de Zllk (zat. i.) 8.30, 10 en 11.30 u.. Kapel Paulüskerk 10 u. dr. Cramer, Gem centrum 10.30 u. ds. Oosten, Geref. Kerk 10 u ds Vegter 7 u dr. Wind. J. W. Hoffenaar (7 i ds. Meijering u. ds. v. Buuren Wassenaar. Aula Noord-Hofland 9.45 u. Vicaris Berkhof. De Werf 10.16 u. Jongerendienst. Geref. Kerk Dorp 9 en 10 u. ds. P. Reedijk (Biduur voor 't 5 u. drs. J. Bosman, Noordwijk, Ijgem.) 8.30 en 3.15 u. Rijnsburg, RK Kerk 7 u) kap. Oomens,8.30 10.30 u. Aalmoezenier De Groot. 12 u. Aalmoezenier De Groot, Moeder Gods (zat. 7 u.) m.m.v. gemengd koor. 8 u„ 10 u. 11.30 en 6 CS' ds. K. Deddens, Lauren tide (za/t. Waddinxveen Herv. Gem. BruL kerk 9A0 u. ds. D. v. Vliet. 6.30 u. ds. J. C. Klop te Lage Vuursche, De Hoek steen. 9.30 u. ds. H. Stolk te Scheve ningen, 6.30 u. ds. W. Verboom, Bethel- kerk 9.30 u ds W. Verboom 5 u ds D. Vliet. Immanuelkerk 9.50 u ds n. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- i 11 i i.) 9 Geref. Kerk 10 Salvatorlkerlk W. d. Zwijgerdaan 10 u. ds. A. Borman, 6.30 u. ds. M. v. Har- melen. De Goede Herderkerk Ten Harm- senstraat 9 en 10.30 u. d. N. J. M. Hoo- gez. diensten. 6.30 u. ds. J. Kaag Herv. Gem. 10 u. dhr. J. P. Drijver te Voorschoten, RK Kerk 8 en 10 u. (zat. av. 7 u.). Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. "Open Hof" 11 u. ds. E._ K. _Teygeler, (HA), Chr Geref. Kerk 10 en 4.30 i Kerk (vrijgem.) ld., Geref. Kerk 9.30 Czlria, Rem. Geref. ds. A. P. Verloop, Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 6.30 u. ds. Feenstra (HA). Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grljpensteinstraat 9.30 en 4.30 u. ds. P. Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft 10 u. ds. P. v.d. Laar se te Bos koop. Baptisten Gem. Triomfatorkerk Mo len werf straat 10 u. ds. H. G. Koekoek, 5.30 u. ds. E. K. Teygeler, Geref. Kerk rk I ds. J. Gravendeel in Maurlënburcht, 7 U) 8.16 9.46 11. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u ds. Oostenbrug, 7 u. ds. Lalleman, Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, 2.15 u. ds. G. Bouw te Sche veningen. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 i Gem. Rem. Ger. Gem. 10 u. ds. P. M. Luca Amsterdam. Oud Ger. Gem. in Ned. Zuidkade 158. 10 en 6.30 u. leesd.. RK Ontmoetingskerk 8.30 11.45 i de goddeloze". 4.26 u. Wacht- 9A0 u. ds. R. d. Vries. 5 Halsema, RK Kerk St. Jan d. Doper zat. 7 u). 9.30 en 11.15 u Mgr. Bek- Hunnik, v. Ermelo, Oude Kerk 10 u. d. L. Boer, 6 u. ds. C. Treu- re, Ichtuskerk 10 u. ds. Jac. d. Vos, 5 u. ds. J. Vroegindeweij, Pniëlkerk 9.30 u. ds. C. v.d. Bergh, v. Rotterdam-Z., 6 u. ds. A. Vink. Groen v. Prlnstere- ccfcool. 10 u. drs. R. H. M. d. Jonge, v. Herv. Gem. (Gr. Kerk) Maria parochie (zat.av.7u.) 8.30, 10.30 12 en 6.30 u., H.H. Engelbew. parochie (zat. av. 7 u.) 7.30. 9.30, 11 en 5.45 u. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. Rijnsburg d'. Vos (Bethelkerk)'9.30 u. ds. Vink, 5 u. ds. Van Niel (do. 7.30 u. in de Gr. Kerk bidd. voor het gewas ds. Van torenbespr. Zaden i door oorlog geteisterde wereld. Niel (HD), 5 u. ds. Jac. Kol 1 5, 6. Warmond Herv. Gem. 10 Baart te Oegstgeest. RK Kerk 8A0. 10 7.30 u.) 7.30. 10 Woubrugge Herv. Gem. 9.301 prof. Jonker. Hilversum, 6.30 Franken, Geref. Kerk l zebosch, 6.30 u. ds. Los, Leimulden. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 Lindenburg, Geref. Kerk 9,_ kand. mej. Venema te Vijfhuizen. 1 Kerk (zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 i Zoeterwoude Herv. Gem 10 ul Schoch, 7 u. ds. Van Embden (jeugd! RK St. Janskerk Zuldbuurtseweg (x ds'. Hulsman. Immanüëlkerk 9.30 i 10 u. Dr. Th. C. Frederlkse. 4.30 D. J. v. Dijk. Woudenberg, 7 u. Mej. N. J. Mlddelhoek, vicaris. Kievietkerk Jeugdkapel (11 t/m 13 jaar), 9 u. kerk (zat. 7 u.) 8.30, 10. 11 Meerburg (zat. 7 u.) 10. 12 c Zwam nier dam Herv. Gem. 10 ds. J. Mostert, Geref. Kerk 8. 10. 11A0 en 5A0 v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4