Succes snelt Richard en varen Carpenter vooruit njyVarafaag... ...en gisteren I /anavond in het Grand Gala 'De zondagswandeling' verdient een reprise TV morgen] DEBEUKEDHOe DUITSE TV RADIO - TV - KUNST A Het is donder- f een in het Amster- Cise Hilton Hotel, als de Neder ig ndse muziekpers haar opwachting i jakt voor een Amerikaans duo, dat van de krakers van het Grand la van vanavond moet worden: Carpenters. Zenuwachtig over- tussen mensen van de platen- aatschappij en de manager, want yen Carpenter, de vrouwelijke het duo, loopt in haar ho- 1 van Leeuwen Kamer in de kleding, die ze gister- md bij haar aankomst ook droeg, ze wil per se iets anders dragen, aanwezigen worden verzocht nog n geduld te oefenen, totdat de lorme vrachtwagen, vol kleding en strumentarium is aangekomen uit it Belgische Hasselt. Een kleine drie kwartier later ischijnt het tweetal dan toch, eedlachend voor de fotografen. En het goed en wel beseffen zijn door Ariola-man Wim T. Schip- re en Veronica d.j. Tom Collins dolven onder vier gouden platen, ïee voor hun elpee „Now and then" twee voor de pas in december vo- jaar uitgebrachte langspeler met verzamelde singlewerk uit de ren 1969-'73. In nauwelijks twee maanden wer- - deze plaat meer dan 25.000 emplaren verkocht: een duidelijk rijs van de grote populariteit die korte tijd hebben gekregen. Is broodjes Zelf kunnen ze het succes eigen- ook niet zo goed verklaren. Na serie halve mislukkingen, was er plotseling. En nu kan het niet r kapot. Hun platen vliegen ral in de wereld als broodjes van warme bakker over de toonbank de platenboeren. Van hun vier- elpee „A song for you" werden de V.S. zelfs al een miljoen emplaren besteld, voordat de eerste ik maar verzonden was. In recordtempo verzamelden ze 14 inden platen 3 Grammy Awards en egen de titel „populairste vocale Amerika". En dan te beden- n, dat de start van broer en zus irpenter er een was vol hindernis- Thuis, in New Haven (Connecti- it), waren ze al op zeer jeugdige Itijd ingeënt met de grammo- onnaald, want papa Carpenter had brede belangstelling voor muziek bezat een respectabele collectie arpenter trio De muzikale belangstelling bracht over op dochter Karen en zoon chard. Zo kon Richard op zijn aalfde al aardig overweg met de studeerde nauwelijks vier klassieke piano. Zus Ka ren was een virtuoos op de drums. In 1965 formeerden ze het Carpenter Trio, samen met bassist Wes Jacobs. In Los Angeles werden ze bij een concours bekroond als meest veelbe lovende amateurs, maar de tijd was kennelijk nog niet rijp voor hun soft-rock en hun talent werd dan ook letterlijk overstemd door de hard-rock, die in 1966 hoogtij vierde. Ook de formatie "Spectrum", die Richard samen met Karen en enke le studiegenoten oprichtte bracht 't niet tot faam "from coast to coast". Die doorbraak kwam in feite pas in 1970 toen Karen was begonnen met een zangstudie en ze samen met haar broer een apart en eigen geluid ontwikkelde, dat gekenmerkt wordt door gemakkelijk in het gehoor lig gende liedjes met een romantische inslag gezongen door goed harmonië rende stemmen. Burt Bacharach In Los Angeles traden ze eens op in een programma met Burt Bacha rach. Ze volgden deze meester van de lichte muziek op zijn tournee en kwamen in contact met Herp Alport, de man die d?nkzij het populaire ti- juana-trompptje van enkele Jaren geleden, nu directeur is van een eigen platenmaatschappij (A and M). Daaruit vloeide een plaatopna me voort; het werd Bacharachs "Close to you". De plaat sloeg aan en de carrière was gemaakt. De ene hit na de an dere rolde van de persen: "Ticket to ride", "We've only Just begun", "For all we know" en "Raindy days and mondays". In 1971 volgde de intro ductie in Nederland met een VARA- tv-special, maar het talent werd nauwelijks opgemerkt. Dat gebeur de pas vorig jaar met "Yesterday once more" en het grootste succes tot nog- ttoe: "Top of the world". Concerten Nu, na drie Jaar zijn de Carpen ters terug in Nederland. Toen een vrijwel onbekend duo, nu behorend tot de duurste gasten van het Grand Gala, dat ze even meepakken op hun grote tournee door Europa. Zater dag geven ze nog twee concerten in Amsterdam, zondag nog een in hec Haagse Congresgebouw en nadat ze daar tussendoor nog even een 50- minuten durend programma opne men, dat de KRO begin maart uit zendt, zoeken ze het verderop. Na Duitsland en België, volgen dan onder meer Denemarken, Zwe den en Groot Brittannië. En in mei staat er nog een tournee door Japan op het programma. Ook daar zullen ze weer even plichtmatig de pers te woord staan als gisteren in Hilton: een stralende glimlach van Karen, een stereotype antwoord van Ri chard op een even stereotype vraag, en dan nog e ven poseren voor de heren fotografen bij de open haard in de hal. "Hoewel we graag optreden zij a we in de eerste plaats platenarties- ten. We kunnen op dat punt nog heel wat leven van performers als een Sammy Davis Jr", wil Richard De Carpentersvrachtwagen vol kleding en in strumenten. Carpenter nog wel eventjes kwijt. Daarna spoedt hij zich samen met- zus Karen naar de RAI om de repe teren, zodat het vanavond weer al lemaal gladjes op de buis overkomt. ADVERTENTIE (K) De bloementuin, kinder ma. 16-15—17.30 Klassewer 18.15 (K) W.K. Schaatsen in Inns bruck. 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. KRO: 19.05 (K) Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, meneer?, kinderserie. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 (K) De Berend Boudewljn Kwis. 22.00 Brandpunt. 22.50 IKOR/KRO/RKK NCRV: 23.00— 23.05 Het lied van de week. Nederland II NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. VARA: 19.05 (K) Street, tv-serie. NOS 2.40 (K) De Om- LEIDEN De vooraankondiging in dit blad enige dagen geleden, maakte reeds melding van de moei lijkheden, waarmee een toneelgroep te kampen heeft bij de opvoering, van het toneelspel "De Zondagswan deling" van Georges Michel. Het Brussels Kamertoneel, dat de opvoe ring gisteravond in het LAK-theater verzorgde, loste het probleem op door de acteurs tussen het aan tafeltjes gezeten publiek door te laten lopen. Het stuk, dat zich al wandelend moet ontwikkelen, wordt dan terug gebracht tot het in kringetjes rond de toeschouwers lopen. Dit blijkt een verrassend effect in zich te bergen. Anders dan met een lopende band 't geval zou zijn worden de acteurs nu in staat gesteld direct contact te on derhouden met de toeschouwers, die telkenmale bij de spelontwikkeling betrokken worden. Later zal dit nog culmineren in een "nazit", waarbij de Belgische acteurs zich veel toe gankelijker tonen dan hun Nederland se collega's, die vaak verzanden in een hautain stilzwijgen. De inhoud: een vader, een moeder, hun "kleine" jongen, bonmama en bonpapa gaan wandelen op zondag. Tijdens de wan deling wordt bonpapa getroffen door een hartinfarct, bonmama wordt doodgereden door een brommer en de kleine jongen wordt getroffen door een politiekogel. Het zijn tragische ontwikkelingen, die de vader (Leo Haelterman) en de moeder (Anne- lies Vaes) droef stemmen. Hun zoon (Johan van Lierde) te moeten ver- ADVERTENTIE RESTAURANT liezen, die, hoewel hij zich steeds verveelde en zijn vader tegensprak, toch sympathiek overkwam. Al waar schuwt de moeder op een gegeven ogenblik, als de vader zijn zoon wil slaan: "Sla niet de vrucht van onze echtelijke liefde". Al stookt de zoon zijn vader op een nozem in el kaar te slaan die hen bij een bios coop lastig valt. Tussen deze ont wikkelingen door (het stijf wegdra gen van de overleden bonpapa ("hij is toch niet ernstig ziek. O nee, hij is alleen maar dood") geven Anita Koninckx, Hadewich van der Strae- ten en Fred Gesquire een aantal zeer uiteenlopende personen gestal te. Van politieagent tot bureauchef, en van serveerster tot verpleegster. In de aanvang vertoonde het spel van het Brussels Kamertoneel de nei ging wat aan de oppervlakte te blij ven, maar dit veranderde gelukkig snel, mede door het enthousiast rea gerende publiek. Het is bijzonder jammer, dat het Kamertoneel nu weer in België zit, waar het nog een voorstelling van de "Zondagswandeling" geeft in het gemeentehuis van Melle. Het moet toch mogelijk zijn dit toneelspel voor een reprise naar Leiden te halen. Het is verheugend te moeten constate ren, dat het Brussels Kamertoneel goed acteertalent weet te paren aan een sterk en bijzonder humoristisch verbaal gegeven. Opvallend was 't grote aantal gratis consumpties, dat de toeschouwers kreeg aangeboden. A. C. KOEKEBAKKER JR. VRIJDAG 15 FEBRUARI Duitsland I 17.55-18.00 (K) Journ. (Reg. progr. NDR: 18.00 (K) Sportjourn. 18.30 (K) Akt. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nordschau- Mag. 19.26 (K) Okav S.I.R., tv-serie. 19.59 (Z/W) Progr.- overzicht. WDR: 8.20-9.25 (K) en 10.30 1800 (K) 19.45 (K) Zwei Schauspieler, tv-serie). 20.00 (K) Journ. en weerbericht. 20.15 (K) The night they raided Misky's, Amerikaanse speelfilm uit 1968. 21.50 (K) Verkeersprogr. 21.55 (K) Repor tage uit Bonn. 22.20 (K) Journ. weer bericht en wintel-sportnieuws. 22.35 Un ter Kurstel, tv-spel. 23.55 (K) Journ. Duitsland 2 16.30 (K) Sportinf. 17.00 (K) Journ. 20.15 (K) Es geschah übermorgen, 1 serie. 21.05 (K) Animatiefilm. 21.15 (K) Journ. 21.30 (K) Mein lieber Robinson, speelfilm. 22.50 (K) Journ NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Motormuis (TROS) 19.10 Een elftal carnaval: liedjesprogramma (TROS) Feest met De Twee Pinten („Kinderhemdje"); De Gla- nerbrugger Muzikanten („Der Hauptmann van Köpe- nick")Adèle Bioememdaa! („Zallemenut nog een keer tje overdoen?") en het team van „Citroentje met sui ker", bestaande uit Elsje de Wijn, Ronny Bierman, Lex Goudsmit, Leen Jongewaard en Plet Römer („Geld") Nico Haak en Boudewijn die Groot („Tante Julia"); Wim Kersten („Durske, kom es hier"); Ria Valk („Is er hier een dokter in de zaaJl?"')Ab Hofstee alias Boer Voorthuizen („Je moet ze zien"); De Bouwmeesters („Geef ze een huis"); Max Rozewater („Geef ze een oliesjeik"). 20.00 Journaal (NOS) 20.21 To catch a thief, speelfilm (TROS) Een in 1955 aan de Franse Rivièra opgenomen film van Alfred Hitchcock met Gary Grant en Grace Kelly. 21.50 TROS Sport: IJshockey (TROS) Reportage uit Tilburg van het laatste gedeelte van de wedstrijd om de Coupe Internationale tussen Tilburg Trappers en Raalk (Den Haag). 22.35 Mevrouw Rita Boas—Koopman vertelt uit eigen werk (TROS) 22.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Het Ziekenhuis (AVRO) 19,30 Grand Gala du Disque Populaire 1974 (AVRO) Vóór de pauze treden op: Cornells Vreswijk („Bekom merde socialist", „Damrak Blues", „Het mannetje in mijn gitaar", „Incest", Morgenpsalm" en „Veronica") Tony Orlando and Dawn („Knock three times „Tie a yellow ribbon", „My sweet gipsy rose" en „Who is in strawberry patch with Sally?")Dobie Gray („We had it ah", „Loving arms", „I never had it so good" en Drift away")Jan Akkerman („Biittanmia" en „House of the King"); The Three Degrees („When will I ?ee you again?", „Dirty ol' man" en „Johnny seat")Jür- gen Marcus („In search of you", „Schmetterlinge kön- nen nicht weinen" en „Irgendwann kommt jedermal nach San Francisco")Georges Moustaki (Les métèque, „Les enfants die hier" en „Je voudraïs sans la nom- mer"); Barry White and Love Unlimited („I'm gonna love just a lititle more baby", .Never gomia give you up", „Love theme" en „Under the influence of love"). 21.35 Journaal (NOS) 21.55 Praten met de minister-president (AVRO) 22.00 Grand Gala du Disque Populaire (deel 2) (AVRO) Na de pauze treden op: The Carpenters („Jambalaya Close to you", „Top of the world", „Yesterday once more" en „Now and then"-medley)Reinhard Mey .Musikanten sinid in der Stadt", „Es gitot kein Mai- kafer mehr" en „Gute Nacht Freunde")Oscar Peter son en Stephane Grappelli ((„From there eyes", Makin Whoopfe", „Dhow well" en „I won't dance")Euson Sing me back home", „Both sides now" en „Our last sone together"); Julien Clerc („Si on chantait", Ce nest rien" en „Poissons moil;"); Kiki Dee („Travelhn in style", „Amoureuse" en „Sugar on the floor")Eton McLean („Vincent", Birtday song en „Fools paradise^ Donna Hightower (If you hold my hand, Summershades, „This world today is a mess" en „Once upon another life"); Thijs van Leer Rondo", van Mozart en „Pa vane" van Ferré); Tom Jones („Turn your love light „Get down", „Till", „She is a lady", „Twist and shout" en een medley Presentatie: Willem Duys en Willem van Kooten. 0.45 Journaal (NOS) Er zijn van die televisie-avon den dat je denkt; waarom kijk ik nog? Je hebt het gevoel tijd te verspillen. Je hunkert naar andere bezigheden, naar zalig nietsdoen desnoods inplaats van te staren naar vier uur middelmatigheid. Op het mo ment dat het toestel uit kan, blijft er alleen wrevel achter, het besef bijna dat niets in de herinnering is achtergebleven. Zo'n avond was het gisteren. Geen vlees en geen vis, een al legaartje van onderwerpen die met een losse hand bij elkaar waren gesmeten omdat er toe vallig niets anders voorhanden was. Natuurlijk, „All in the family" is nog steeds een trek ker en je kunt er nog om la chen ook. De „Beverly Hillibi- lies" doen voor hun tegenvoeter niet onder en een filmimpressie van Bulgarije kan ook nog wel de toets der kritiek doorstaan, maar wanneer er daarnaast geen uitspringend item wordt geboden, houdt je aan zo'n programma een magere indruk In „Berichten uit de samenle- vinh" confronteerde de VPRO ons met het bijna platgeschre- ven onderwerp „Dennendal", een filmimpressie met onderti teling, zo subjectief gemaakt dat men nauwelijks meer in de goede bedoelingen van de ma kers kan geloven. De toepas sing van hoor en wederhoor schijnt steeds meer in onbruik te geraken. Los van de vraag of het bestuur van „Dennen dal" al dan niet goed handelt, heeft de kijker er zeker ten aanzien van zo'n controversieel onderwerp recht op in alle richtingen te worden geïnfor meerd. Op het moment dat het bestuur geen behoefte heeft aan commentaar moet men dat zeggen of het filmpje laten vervallen. Aan het begin van deze uitzending kwam een pick-up in beeld waarop een plaat van „De Internationale". Wat heeft het voor zin zo'n gegeven met zoveel tragische achtergronden, opzettelijk in een politiek kader te plaatsen? Geen van de partijen is daar mee gediend. Familieleden van patiënten legden overigens gunstige verklaringen af met betrekking tot het leefklimaat in „Dennendal". „Kan koning Arthur Engeland nog redden?", documentaire in „Zipcode" stond in een van de omroepbladen aangekondigd als een mistig programma van Roelof Kiers over het achter uithollende Great-Brittain. Ver bijsterend was het interview met een baronet, een edelman die in 'n nog zo ver verleden leeft dat het geen wonder zou zijn wanneer Engeland aan dit soort mensen ten gronde gaat. Maar er zijn natuurlijk ook re delijk denkende lieden in En geland die niet argeloos voor bijgaan aan het dreigende on heil en er ook wat aan willen doen. Ook die mensen hadden eigenlijk in beeld moeten komen. Op het andere net (NCRV) zag ik „De terugkeer van Kip Caley", een Canadese speelfilm gebaseerd op ware gebeurtenis sen die in Ï930 hebben ge speeld. Het gegeven is dat van een bankrover die na tien Jaar gevangenisstraf ogenschijnlijk een maatschappij tegenover zich vindt die hem aan alle kanten wil helpen. Aanvanke lijk beseft hij niet dat hij wordt gemanipuleerd en dat hem geen andere keuze wordt gelaten dan wat anderen uit eigenbelang voor hem heb ben uitgedokterd. Op het mo ment dat hij opnieuw in de knel geraakt in zijn oude fout vervalt, slaat de maat schappij meedogenloos hard toe en schakelt hem uit. Het gefilmde portret van Ga briel Smit was een boeiende afsluiting van deze magere avond. Wat hij vertelde over zijn poëzie, zijn geloof en zijn beleving van God kwam waar devoller en oprechter over dan de meestal gepolijste geacteer de preekjes van de dagsluiter. INVALLER ZATERDAG 16 HILVERSUM I VOOR 18 UUR welzijn. Uitz. VRIJDAG 15 FEBR. NA HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Z.O. (7.54 VPRO: Deze «.v. ...u, v™. Tross-Country 13.30 (S) Steiger Zembla FM: leugens, verwarring, 8.00 Nws. 8.11 Dingen v. d. dag. 9.35 Sevar. progr. 15.30 Nws. 15.33 (S) Het Grand Gala, du Disque Populaire, dat vanavond door de televisie wordt uitgezonden, geeft ook een optreden te zien van Tom Jones. Op deze foto ziet men de Engelse zanger tijdens een van de jirffflcr VARA: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit, morgen dat. PP: 18.20 Ui. v. d. K.V.P. 18.30 VPRO-vrijdag: komra, en analyses. KRO: 19.00 Instemmen met velen: het gezongen woord in de li turgie. 19.25 Gramm, pl. NOS: 19.30 aeze eeuw: oas (S) Grand Gala du Disque Populaire 23.55-24.00 Nws. 1974. (In de pauze: KRO: 21.45-22.15 Wie niet kijken wilCabaret- HILVERSUM III progr.). 23.55-24.0" HILVERSUM II KRO: 18.00 (S) Licht ork. 20.05-20.15 Vandaag dit, i NOS: 20.50 Den Haa., VARA: 21.00 Radiophilh. ork. In de pauze; kunnen: verzoekpl. (S) Staalkaart. 23.30 Muz. Michiel de Ruyter. 15.1 bi."."—' Nws.). Zevende buitenl. werkn. 16.00 piano. De Stem der Hoop: Adventisten NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.02 Rock and Roll methode. 20.02 Ge- solis- volgmachtigd: verzoekpl. VPRO: 21.02 0 Ver- VPRO-Vrijdagavond Show (S); gevar. gazine Jood. NOS: 17.55 Med. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt- de oude tijd. HILVERSUM III NCRV Pers Vers. 9.03 (S) Tot (S) Uitgeslapen. 8.02 (S) klass. bij de koffie. 10.55 Samenvatt. W.K. sprint op 500 m voor dames plaatbesprek. (22.55 jonge luisteraars. op de 1000 12.4£ Ov«fiïfei4svoorl.: Werk (S) Sportshow I: sport

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5