De duivel is 'n kassucces esus Christ uper Star BUD SPENCER IN DE BONEN 'DUEL': KNAP EN SINISTER ïwikziIverige Funès Volle zalen in Amerika: iiM.' m ïen spektakel bij: Sex in het gesticht „Is het echt waar, ABN, dat ik bij u kan kiezen uit elf verschillende spaarvormen, met tot (J% rente?" Algemene Bank Nederland )AG 8 FEBRUARI 1974 FILM PAGINA 13 ■ven uur 's morgens staan er tegenwoordig al lange rijen voor bepaalde Amerikaanse pen. Of het mooi weer is of stortregent, de rijen worden steeds langer en langer r op de dag moet de politie gewoonlijk ingrijpen om moeilijkheden te voorkomen verkeer om te leiden. lorstellingen in de bioscopen beginnen om acht uur 's morgens en gaan door tot na liev rnacht. De film waar het om gaat is zo gruwelijk, dat volwassen mannen flauw val- door verpleegsters moeten worden bijgebracht. Vrouwen gillen en kleine kinderen met wijd open gesperde angst-ogen roerloos in hun stoel. De duivel is bezig aan igetocht en iedereen wil hem zien. 'f)ri irrlf. tdrljving vond plaats in 1949 uurt van Washington, waar Blatty toen studeerde. De belangstelling voor de film- enlan zijn boek dat een was toont aan het land waar God dood is de duivel bijzonder se- irdt genomen. risch langstelling voor de duivel rt doktoren en psychoaters. 5 zijn voor de hysterische die de film oproept. Een ran twaalf las het boek en prompt allerlei symp- ran bezetenheid waar zij over had. i meer mensen vragen pries- hulp of zij lopen naar oseu- iluitdryvers. Kerkautoriiei- het er niet over eens oi zij ij moeten zijn met deze film de mensen er door gewezen op de eeuwige strijd tussen kwaad, of dat zij de film veroordelen omdat het niets knap verfilmde hocus- le meer pastorale problemen rdelen oplevert. de bioscoopbezoekers zo op- verhaal over een irig meisje dat systema- ir de duivel wordt gemar- rol wordt gespeeld door de rige Linda Blair. Voor de M wers is het kind afwisselend en een klaagobject: zij is poppetje dat door een of an- Bterieuze innerlijke Kracht a maar zeker verwordt tot ichtelijk schreeuwend wezen sturbeert met een bloederig ivelse film die zo veel suc- t heet De Exorcist De Dui- |ver en is gemaakt naar de an William Blatty, naar de Issen van mensen die een livel uitdrijving hebben mee- Door Charles Foley crucifex, volwassenen probeert te verleiden onophoudelijk vloekt en te hulp schietende priesters met groen braaksel onder spuugt. Ongelukken De regisseur van deze film is Wil liam Friedkin die een Oscar won voor The French Connection. Hij deed twee Jaar over The Exorcist en gaf f7.500.000 meer uit dan toege staan was. Dat kwam voornamelijk, omdat het werk steeds weer werd opgehoüden door merkwaardige on gelukken en vreemde gebeurtenissen. Acteurs werden ziek, mensen wer den overreden, een medewerker sneed zijn duim af. De Ierse acteur Jack McGowran stierf een paar da gen nadat hij klaar was met zijn op namen. Ook kwam het veel voor dat aller lei voorwerpen die het filmteam ge bruikte wegraakten. Regisseur Friedkin zegt niet dat hij er in ge looft dat iemand door de duivel kan worden bezeten, maar hij wil ook niet zeggen dat hij er niet in gelooft. Over de vreemde moeilijkheden bij het maken van de film praat hij hele maal niet. Friedkin legt er wel de nadruk op dat de gebeurtenissen waar het boek en de film op zijn geïnspireerd werkelijk plaats vonden, ondanks dat de schrijver en hij een en ander ver anda-den om de betrokken mensen te beschermen. Het bezeten slacht offer was geen meisje, maar een jongen. De katholieke kerk kent vier ken merken die aanwezig moeten zijn, voor een priester tot uitdrijving kan overgaan. Het jongetje vertoonde de ze vier kenmerken. Ten eerste sprak hij met een andere stem dan de zij ne in een vreemde taal. Ten twee de zweefde hij op geheimzinnige wij ze en zijn bed schokte op onverklaar bare manier heen en weer. Ten der de bezat hij 'n onmenselijke kracht en brak de arm van een priester. En ten vierde was hij bij vlagen hel derziende: hij bezat een onnatuurlij ke kennis van zaken waar een kind niets van weet. Bezeten Doktoren en psychiaters zaten met hun handen in het haar. Als de jon gen aan 'n ziekte leed wisten ze niet welke. Familieleden van het slachtof fer vertelden de regisseur dat de be zetenheid gepaard ging met allerlei bovennatuurlijke verschijnselen. Voorwerpen vlogen door de kamer van de jongen, meubels verschoven en op een dag verschenen de woorden "Ga St. Louis" in rode bobbels op de dij van de Jongen. Dat gebeurde toen de doodsbange ouders van de Jongen besloten hem mee te nemen naar de Jezuieten van de univer siteit van St. Louis, waar de uitdrij ving inderdaad plaats had. De Jon gen werd beter en is nu een gelukkig getrouwde man van 38. Zijn naam wordt zorgvuldig geheim gehouden, want hij herinnert zich zelfs niets van wat er is gebeurd. Professor Andrew Keller denkt heel anders over deze gebeurtenissen dan regisseur Friedkin. Hij is een kenner op het gebied van hekserij en hij noemt The Exorist "een erg gevaarlijke film". Schrijver Blatty heeft volgens hem een loopje geno men met de waarheid en regisseur Friedkin heeft de feiten nog meer veranderd en overdreven. Er hebben zich inderdaad vreemde verschijnse len voorgedaan en er zijn rode zwel lingen op het lichaam van de Jon gen, maar doktoren vinden dat te genwoordig niet zo heel bijzonder meer. Veel van deze verschijnselen De veertienjarige Linda Blair speelt in de Amerikaanse film The Exorcist de rol van een meisje dat door de duivel bezeten is. Ze heeft de gruwelijke film zelf drie keer gezien en ze zegt dat het haar nog steeds bang maatDe foto boven werd ge maakt op een feestje in Los Angeles ter gelegenheid van haar verjaardag. Links staat Ellen Bursteyn, die in de film haar moeder speelt. zijn onlangs onderzocht op de uni versiteit van professor Keller in Cali- fornië. De resultaten gaven geen direkt uitsluitsel, maar er waren aanwijzin gen dat bepaalde mensen in staat zijn zoveel psychische krachten op te wekken dat zij voorwerpen kun nen verplaatsen zonder ze aan te ra ken. Professor Kelly heeft gesprekken gevoerd met priester William Bow- dern, die de uitdrijving bij de Jongen heeft verricht. „Hij kreeg opdracht tot uitdrijving van zijn aartsbis schop die verder geen onderzoek ver richtte, en dit is in tegenspraak met de suggestie in de film dat alle crite ria aanwezig waren om aan een uit drijving te beginnen". Uitdrijving Op het ogenblik worden priesters overal in de Verenigde Staten lastig gevallen door mensen die denken dat zij of hun familieleden bezeten zijn. Er wordt vooral veel opgebeld naar de Jezjuaten Universiteit bij Washing ton, waar veel opnamen zijn ge maakt. Pater Juan Cortes, een kli nisch psycholoog en priester aan de universiteit, verwacht een vloed aan- Jesus Christ Superstar; unste spelers: Ted Neely, uderson, Yvonne Elliman; Norman Jewison; Theater: forist Superstar is natuurlij k n, waarvan het ssucces door ical die eraan voorafging en or de enorme publiciteit, al ■baat verzekerd was. udas op het eind aan Jezus "Wist Je dat Je dood een hit 'den?, dat hij betaald zou wor goud?" hoef Je alleen maar producent te denken, die «gd in zijn handen wrijvend Ken wat voor slaatje hij er- het niet zo'n spektakel film geworden als Je ervan verwach ten zou. Het is allemaal vrij sim pel gehouden en het aantal figuran ten blijft beperkt. Het verhaal, zoals de meesten van ons dat kennen, ge projecteerd op het heden. Jezus, eigenlijk een hippie-leider, en zijn volgelingen, flower power-kinderen. Een aardige Jongen die het allemaal zo goed bedoeld om wat voor reden dan ook, maar die van te voren weet, dat hij aan zijn ideeën ten gronde zal gaan. Een Jongen, zoals er zoveel zijn tegenwoordig (toch wel). Zijn volgelingen zwepen zich op tot een ongekende hysterie. Ze hebben alles voor hem over. Tot op zekere hoogte, want als zijn einde nabij is laten ze hem in de steek. Judas is degene die hem steeds waarschuwt, die zegt dat hij te ver gaat en dat hij hierdoor mensen te gen zich in het harnas Jaagt. Maar Jezus weet van geen ophouden, hij moet wel doorgaan, hij is immers de superster? De film leert ons dat het sinds het jaar 33 nog steeds niet is veran derd. Nog steeds worden mensen in schijnprocessen ter dood veroordeeld nog steeds laten mensen elkaar op het kritieke moment in de steek. Nogmaals: de film is eenvou dig gehouden. Het decor is beperkt tot de brokstukken van een tempel, ergens in de Negev-woestijn. Sterk is het eenvoudige groepje hippies, dat daar doorheen danst en zingt tot meerdere glorie van him leider. Jammer alleen vind ik, dat er nu zo nodig een paar vliegtuigjes en een half dozijn tanks bij moeten worden gesleept. Het maakt het een beetje gewild. Zonder die hedendaagse uit vindingen, was de bedoeling van de makers toch wel overgekomen. Maar verder niets dan lof voor de opnamen en het spel, de zang en dans van acteurs en actrices. ANNEMIEK RUYGROK te avonturen van Rabbi Ja- 1 met Louis de Funès tenon Theater. is al weer enige tijd geleden, een film van Louis de Fu- binnen de stadsmuren heb- i gehad. Maar nu is er dan ook n een splinternieuwe rolprent deze kwikzilverige Franse Biek die ondanks t feit dat hij Ben dikke vijftiger is nog al- J even frivool rondhuppelt als rijn eerste films. tet er in Leiden veel liefheb- E van de speciale humor van ^unès zijn, is de afgelopen ia- wel duidelijk bewezen. Neen? Een maar eens de film "Samen i samen thuis" met de inmid- 5 overleden droogkomiek Bour- en de flegmatieke Brit Terry tolas. Het aantal reprises van film is al niet meer op de gers van één hand te tellen, ten was er nog de reeks films de Funès in de rol van de Klarme. Bijvoorbeeld in Saint de knotsgekke autorit met nonnen door de mondaine folaaits St. Tropez, of de Jacht op de nudisten. En niet te verge ten zijn rol in het meesterwerkje "De eend en de Cadillac". StUK voor stuk kostelijke werkjes. Dit maal heeft De Funès als entoura ge voor zijn bekkentrekkerij en vingervlugge bewegingen de joodse wijk van Parijs. Het verhaal hangt zoals ge bruikelijk in de films van De pu- nès als los zand aan elkaar. Voor vele komische films zou dat een afgang zijn. Niet echter voor de produkten van De Funès, w»nt als Louis close in beeld verschijnt en met zijn koppie alle mogelijke gelaatsuitdrukkingen afwerkt, is het moeilijk om niet in lachen uit te barsten. Ook al is het ver haal nog zo onsamenhangend. Hoogtepunten uit de film, waar in De Funès de rol speelt van de fabrikant Pivert die ongewild bij een moordaanslag betrokken wordt, is onder meer de achter- volgingsscene in de kauwgomfa- briek Le Yankee, die eindigt in *n enorme kuip met kleverige grond stof. Dan is er nog de krankzinnige achtervolging door Parijs in ge zelschap van een zekere Salomon, een man die voortdurend met de dood bedreigd wordt. Via het Pa- rijse vliegveld Orly komt het tweetal tenslotte in de Joodse wijk terecht waar De Funès ver momd als rabbi, een stukje puur Israëlische folklore ten beste geeft. Hij wordt onthaald ails een vorst, gaat weldoende rond maar moet tenslotte toch achterop een bromfiets de vlucht nemen. Zoals gebruikelijk in sprookjes en in films van De Funès komt al les tenslotte op zijn pootjes te recht. De race eindigt met het huwelijk van de' dochter van mon sieur Pivert en zijn medevluch- teling Salomon, die inmiddels door een revolutionaire groep is uitgeroepen tot president van een onduidelijk land. Regisseur Ge rard Oury, legde de hele kolder- kermis vakkundig vast op het "celluloid". BRAM VAN LEEUWEN. FilmEén bed voor ons drieënThea ter: Rex. Het valt niet mee als je als Ameri kaanse trouwt met een Deen en op eens in Europa moet gaan wonen, en niet zomaar in Europa, maar nog wél meteen in het zondige Denemar ken. Haar echtgenoot is een beroemd Deens modeontwerper die het erg druk heeft en zijn vrouw te veel al leen laat. Iemand die in zo'n si tuatie door een autocoureur gedwon gen wordt naar sexfilms te kijken en ook nog in handen valt van een les bische intrigerende mannequin gaat vreemde dingen doen en op aanra den van een psychiater wordt de Amerikaanse enige tijd in een ge sticht ondergebracht. En wat zich daar allemaal afspeelt JAN VAN WIERINGEN Film: Blauwe bonen voor twee binken in de hoofdrollen: Bud Spencer en Guiliano Gemma Re gie: E. B. Clucher Theater: Luxor. Bud Spencer, de ruwe bolster met de blanke pit, ditmaal niet in ver lopen cowboy-uitrusting, maar als zeer krachtige ex-worstelaar in de crisisjaren. Als tegenspeler heeft hij de Jonge Guiliano Gemma, een iets minder ruwe bolster met een parel wit gebit. Ook werkloos, omdat het nu eenmaal crisis is. De tijd van de bruine bonen van het liefdewerk en het leger des heils is voor hen dan wel voorbij, maar in ruil voor de dagelijkse goede maaltijd lopen ze voortdurend het risico getracteerd te worden op een paar blauwe bonen van één hunner koelbloedige colle ga's. En dit alles uit de Trinity-koker van regisseur Clucher, die het weer helemaal niet gek be keken heeft. ELISABETH TOLENAAR. Titel: "Duel" in de hoofdrol Den nis Weaver regie Steven Spielberg theater: Camera, Een film gemaakt met een uiterste eenvoud aan middelen: er komen twee auto's in voor (een personen auto en een olietankachtige wagen) en twee chauffeurs, van wie er féa onzichtbaar blijft. Ze rijden op een lange stille slingerweg van één der Amerikaanse staten. De één zit de ander achterna. Dat is alles; geen gegeven om Je druk over te maken. Maar regisseur Spielberg heeft dit simpele drama buitengewoon knap uitgebouwd tot een fascinerende, si nistere thriller, die Kafka-achtig aandoet. Het verhaal: Dennis Waver (beter bekend als McCloud uit de tv-serie) is op v/eg naar een zakenbespreking. Hij heeft haast. Voor hem rijdt een oude, zo te zien trage, logge olic- tankwagen, die hij rustig passeert. Kort daarop komt het gevaarte met enorme snelheid naast hem en snijdt hem fors. Om daarna weer met een kalm vaartje verder te gaan. Als Weaver opnieuw wil passeren, drukt de tankwagen hem bijna van: de weg. Zo gaat het geruime tijd door. De snelheid wordt steeds hoger en de tankauto dreigt de personenwagen eenvoudig te rammen. Weaver weet dat te voorkomen door bij een cafee tje scherp af te remmen, een ma noeuvre die maar net goed afloopt. Als hij weer goed bij zijn positieven is, ziet hij de tankwagen tot zijn schrik ook voor het café geparkeerd staan. Wie van de aanwezigen in het etablissement is de krankzinnige chauffeur? Weaver komt er niet ach ter. Hij begrijpt ook absoluut niet waarom men het op hem gemunt heeft. Als Weaver doorrijdt, doemt de tankwagen al snel weer achter hem op. Zijn woede verandert langzaam in wanhoop en bereikt de rand van krankzinnigheid als hij autopech dreigt te krijgen. Tenslotte komt het dan toch tot een (onverwachte) ont knoping. Zoals gezegd: de film heeft en houdt iets ongrijpbaars; niet voor niets is hiervoor al de term Kafka-achtig gevallen. Het "waarom" van de ach tervolging blijft in het duister, maar de symboliek zit er in vele varianten duidelijk doorheen gebakkende een ling in gevecht met de ongevoelige, onpersoonlijke overmacht; het gevoel van volstrekte absurditeit dat het in dividu overvalt als de meedogenloos doormalende maatschappij op hem af buldozert enz. Weaver speelt de rol van de tot razernij gebrachte man even subtiel als overtuigend. RUUD PAAUW vragen voor uitdrijvingen. Volgens hem is een uitdrijving iets dat geen kwaal geneest, maar Juist een kwaal veroorzaakt. Een bezetenheid kan maanden duren, soms jaren, maar veroorzaakt in ieder geval veel ellen de voor allen die er bij betrokken zijn. Een andere Jezuiet, pater Karl Pat- zelt uit Californië, is het niet eens met de visie. Hij heeft kort geleden een duivel uitgedreven die een familie lastig viel door met schoenen te gooi en, handdoeken in brand te steken en happen uit boterhammen te ne men. Pater Patzelt vertelde dat hij de ceremoniën 14 keer moest uitvoe ren voor hij de familie kon bevrij den. De gebeurtenis heeft hem een nationale beroemdheid gemaakt en hij wordt vaak uitgenodigd om in te levisie-programma's zijn uitdrijving te verdedigen. Sommige priesters menen dat dit soort daden de kerk alleen maar scha de berokkenen. Al de publiciteit brengt bepaald geen schade toe aan de belangen van de filmmaatschap pij Warner Brothers. Dank zij The Exorcist verwacht Warner Brothers dit jaar een winst van niet minder dan 20%.... „Sterker nog, niet elf maar twaalf!" De ABN schenkt voor de Nationale Puzzelactie 1973/74 iedere week 5 spaarboekjes met een eerste inleg van f500,- en 25 spaarboekjes met een inleg van f 100,-. Blijvers STUDIO Roger Moore en Jane Seymour in Ian Flemings "To live and let die". James Bond op z'n best in de regie van Guy Hamilton. De haren rijzen Je te berge bij het zien van al dat moois. Let ook op het intro, vooral de titelsong, gespeeld door ex-Beatle Paul McCartney en zijn groep Wings zorgt voor aardige effecten. Nachtfilms CAMERA Juste avatit la nuit. We kunnen kennelijk nog niet genoeg krijgen van Claude Cha- brol's crime-story om een goed Nederlands woord te gebruiken. En terecht, al was het alleen al om Stephane Audran nog eens te zien. REX Sex and life. Jawel ook 's nachts biedt de Rex nog vol doende sex. Voor degenen die 's- middags of 's avonds niet in de gelegenheid zijn naar het gerol- lebol te komen kijken. Kindermatiinee CAMERA Bonanza, de pijl snelle ruiters. De belevenissen van de geliefde familie in het Wilde Westen. Haagse bioscopen Apollo: "Kill", dag. 12.00, 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. Asta: "Doctor Zhivago", dag. 1.45 en 7.45 uim. 14 jaar. Bijou: 'n Moordspel", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. Camera: "The Canterbury ta les", dag. 2.15 en 7.30 uur, 18 jaar. Cineac: "101 Dalmatiërs", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur, zo vanaf 11.30 u. AL. "Nacht der verschrikking", dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 Jaar. Corso: "Live and let die", dag. 2.00, 7.00 eq 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. Du Midi: "The Poseidon adven ture", dag. 8.15 uur, za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. Euro: 't Is een gekke, rare, dolle, dwaze wereld", dag. 3.45 en 7.45 uur, ma., di., do. en vt. 1.45 en 7.45 uur. AL. Flora: "Justine", dag. 2.00 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. Kriterion: "La nuit Americal- ne", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 u. 14 Jaar. Metropole: "Jesus Christ Su perstar", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. oök 4.15 uur. AL. Odeon: "De avonturen van "rabbi" Jacob", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. AL. Olympia: "The Graduate" dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 Jaar. Passage: "Live and let die', dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 u. 14 Jaar. Rex: "De avonturen van "rab bi" Jacob", dag. 9.30 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. zo. vanaf 1.30 uur, AL. Royal '70: "Het recht van de sterkste vuisten", dag. 2.30 en 8.00 uur, vr. en zo. 2.30, 7.00 en 9.30 u., za. 2.00 en 9.30 u. 18 jaar. Studio: "Vrolijke ontucht in Ti- rol", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 Jaar. Studio 2000: "O, lucky man!" dag. 8.00 u. (di.avond besl.) 18 Jaar. De Uitkijk: "L'amour l'apres- midi", dag. 2.30, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 Jaar. Goede films in andere steden Gejaagd door de wind (Fle ming, Cukor) Bellevue Cine rama, Marnixstraat, Amster dam. Cabaret (Liza Minelli, Bob Fosse) De Uitkijk, Prinsen gracht, Amsterdam. A Clockwork Orange (Ku brick) Calypso, Marnixstraat Amsterdam. Hitler, de laatste tien dagen (Alec Guiness) Lijnbaan Theater, Rotterdam. 2001, A space Odyssey (Ku brick) 't Venster, Gouver- nestraat, Rotterdam. The man who loved cat dan cing (Reynolds, Miles) Ci nerama, Westblaak, Rotterdam. Dr. Zhivago (Omar Shariff, June Christie) Asta, Spui, Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13