Rosa houdt veel van Let' laai: machtig rok theater C Rik van der Linden eist vergoeding voor gebruik van de naam 'Ekseption' vandaag... ...en gistl ITTY COURBOIS OVER 'EEN MENS VAN GOEDE WIL': :en Engels etbal meer de tv? Griep te pakken? Aspro Bruis lost bruisend op werkt daardoor sneller en is beter voor de maag. RADIOPROGRAMMA TVmorgëil\ DUITSE TV IJSDAG 5 FEBRUARI 1974 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 IIDEN De AVRO zond gis- vond weer een aflevering uit 'Een mens van goede wil' met Hugo Metsers en Kitty Cour- Kitty Courbois is in het to- spel 'Rosa'. Toen zij gister- met de toneelgroep 'Baal' iden optrad heb ik haar ge- ;d iets over die rol in 'Een van goede wil" te vertellen at het gesprek plaats had tij- pauze moest de vraag- ng enigszins beperkt worden uden. i gegeven moment, als Thijs werkelijke gevoelens aan Rosa eeft, begint de acteur Hugo rs te huilen. Is dat werkelijke e of is dat toneelmatig? at is werkelijk beleefde emotie er zeker niet toneelmatig". Is het niet moeilijk voor jou om de Vlaamse taal te spreken? "We hebben daar allemaal les in gehad. Van Johan van der Bracht, die uit de streek zelf afkomstig is". Was het niet moeilijk voor Jou om met Hugo samen te spelen, nadat jullie juist enige tijd geleden een verhouding hadden beëindigd? "Dat staat er volkomen buiten. Ik dacht, dat het over 'Een mens van goede wil' zou gaan". Op het ogenblik van dit interview is er weer een aflevering van 'Een mens van goede wil*. Hugo ging tijdens de eerste uitzending met Pleunie Touw naar Spanje. Hier spreekt voor mijn gevoel een zekere afstandelijkheid uit. Jijk kijkt nu ook niet. Heb je het gevoel, dat je deze episode uit je le ven achter je hebt gelaten? "Nee, helemaal niet, we leven he lemaal mee. Ik zie trouwens elke af levering op de video-recorder van mijn broer". Vind je, dat Rosa in het leven van Thijs de aandacht krijgt, die ze ver dient? Had ze niet meer als hoofd persoon over moeten komen? "Kijk maar naar aflevering zeven en acht. Daar komt een monoloog van twaalf minuten in voor, waarin ze alles verklaart. Dat lijkt me voor de kijkers ook wel spannend om te weten". Op een gegeven ogenblik schiet jij Je man dood. Hoe vind Je die ontwikke ling? "Prima. Want als Rosa er niet ge weest zou zijn, dan zou alles gewoon zo doorgegaan zijn. Rosa is de kata lysator van het verhaal. Ze maakt het hele verhaal levend en zorgt voor de afwisseling in de spelontwikke- ling". Vind Je het prettig 'op locatie' te spe len, of speel Je liever in een schouw burg of een theater als het LAK- theater? NDEN (AP) Wegens 'n ge- ove'r de honoraria zullen de te- icamera's volgend seizoen ht niet meer bij de grote voet- dstrijden van de Engelse com- e worden toegelaten, clubs van de Football League, a met 28 tegen 18 stemmen "u d van de tv-organisaties tot he- van 3,5 miljoen pond sterling de uitzending van voetbalwed en in de volgende drie seizoe- fgewezen. tv-uitzendingen van voetbal- Srijden trekken in Engeland zelf enen kijkers en worden van iinavie tot Australië door bui- ndse tv-zenders vertoond. Rosa heeft ee voetbalclubs zeggen, dat hun Eet. Heeft die [en bezoekers dalen door de te- tergrond? Zij eisen hogere betalingen "Nee, ze houdt ontzettend veel van de BBC en de ITV, die geza- Let. Dat komt er later ook wel uit. jk over het honorarium hebben Het is gewoon een ontzettend gefrus- 'handeld. treerd opgevoed meisje, dat nooit I iK-theater 0! t toneelstuk aal". Het ws 1 llende stuk Stand liet n opvoering van an Bertolt Brecht het eerste avond- in Brecht, dat de van de hoofdper- Baal tot zijn omgeving. Het lijuk werd muzikaal omlijst door ïillem Breuker, die juist reikte klassieke inken en daarmee een wat ma- bere sfeer wist op te roepen. Grote bewondering verdienen aoteurs, die steeds weer de oeilijk getoonzette muziek moes- vangen in de juiste klankma- en ritmes, die bijzonder inge- kkeld van structuur waren. I list echter deze grilligheid gaf charme aan deze muzikale be- leiding. Bertolt Brecht schreef aal" toen hij twintig was en is nauwelijks aan de publiciteit is ontgroeid. Het stuk spreekt rhalve voor zich: het is de ge- amatiseerde levensloop van 'n langwekkend en niets ontziend 1st en nareist, een haast "mon- •lijke genotzoeker" (zoals ■echt het zelf eens uitdrukte), mens nog moraal ontziet om eigen geestelijke en seksuele rlangens te bevredigen. Het ag daarom niet verwonderen, it ten tijde van de première van stuk, nu reeds lange jaren ge ien, de gemoederen oververhit akten en het toneelstuk "Baal" tiers lippen beroerde. Maar in- i en opvat- pgen veranderd en is het sehok- fect grotendeels verdwenen. Toch blijft het wat moeilijk de erpoëtische tekst, die gemakke- k had kunnen uitgroeien tot 'n van weerzin bij het publiek, haar Juiste proporties terug te engen. De toneelgroep "Baal' hierin echter volkomen ge- &gd. Men brengt een levend, ntastisch ontwikkeld brok thea- dat zo vol is van levensritme en tegelijkertijd de thematiek niet schuwt, dat de totale manifestatie uitgroeide tot een waarachtige overrompe ling. Bij de samenstelling van het to neelstuk had men te maken met verschillende vertalingen, die vaak gevoelsmatig ver van elkaar ver wijderd lagen. Tenslotte heeft men gekozen voor een collage uit diverse teksten, aangevuld met liedjes, die afkomstig zijn uit ver worpen scènes of op basis van pro zafragmenten zijn toegevoegd. 'Baal", de onstuimige levens kunstenaar, vervolgt, links en rechts jonge meisjes verkrach tend, zijn weg. Hij is de wanhoop van zijn moeder, de plaag van zijn buurt en is aartslui. Alle ne gatieve eigenschappen hebben zich uiteindelijk in hem verenigd en als hij door ziekten en pijnen getroffen ter aarde valt, keren al le vrienden zich van hem af. Eén spuwt hem zelfs in het gezicht. De vernedering van "Baal" is to taal. Hij komt weer terug in de ta verne, waar zijn vrienden zich al lemaal bevinden. Op een gegeven ogenblik krijgt hij ruzie om een barmeisje en hij steekt één van beste vrienden dood. "Baal" is werkelijk krankzinnig geworden en hij blijkt uiteindelijk ten on der te gaan aan zijn discommu nicatie met de samenleving. Zijn moeder moet hem nog wel be trappen met twee meisjes op zijn kamer, die gillend een heenweg zoeken, maar het is reeds te laat: Baal bestaat eigenlijk allang niet meer en heeft zichzelf doen op lossen. Het gegeven van de figuur "Baal", die aan zijn eigen onder gang werkt, is zo indrukwekkend door Brecht op het toneel gezet, dat men met het aangename ge voel van een zekere beklemming de zaal verlaat. A. C. KOEKEBAKKER JR. UTRECHT „Ekseption" zonder de uit de groep getreden organist- componist- arrangeur- muzikaal leider is „Ekseption" niet meer. Als de overige vier groepsleden en de ma nager zonder hem willen doorgaan onder de oude naam, moeten zij Van der Linden een vergoeding betaien, omdat hij bepalend is voor het ge zicht van de groep. Dit betoogde mr. A. R. de Jonge namens Van der Linden gisteren voor de president van de rechtbank in Utrecht in een door Van der Lon den aangespannen kort geding te gen de overige groepsleden. Krijgt Van der Linden geen vergoeding, voor het gebruik van de naam „Ek seption", dan wil hij daarop een dwangsom van f 50.000,- per over treding. De ruzie tussen Van der Linden, ma nager Spring in 't Veld en de groeps leden Van de Broek, Dekker, Voogt en Venndk ontstond eind novembe* vorig jaar. Van der Linden ontving toen van de anderen een brief, waar in zij bezwaar maakten tegen zijn „dictatoriaal" regiem. Zij vonden dat hij een te grote greep op de groep had. Van der Linden kon zich niet verenigen met de voorgestelde nieu we structuur en trad vrijwillig uit de groep. Volgens de overige Ekseption-leden ging' dit zonder ru zie en verklaarde Van der Linden zich bereid een nieuwe organist in te werken, aldus M!r. J. Heeres na mens de groepsleden. Mr. de Jong bestreed dit echter. Van der Linden was wel vrijwillig uit de groep getreden, maar had niet toegezegd dat de groepsleden de oude naam (gratis) mochten gebrui ken. Van der Linden heeft met zijn composities en arrangementen het gezicht van de groep zo nadrukkelijk bepaald, dat deze zonder hem Ie oude niet meer is. Het geld dat on der de naam Ekseption verdiend wordt kom ook Van der Linden toe, aldus mr. De Jonge. Het getuigt van een zelfoverschatting", aldus mr. Heeres, als Van der Linden denkt dat alleen hij verantwoordelijk is voor het suc ces van de groep. De formatie ge noot al een jaar voordat Van der Linden erbij kwam faam onder de naam Ekseption. Weliswaar alleen in Amsterdam, (de doorbraak kwam pas toen Van der Linden meedeed), maar de hele groep is verantwoor delijk voor het succes. Er worden ook niet alleen stukken van Van der Lin den gespeeld. Ook werken van de groep en van anderen komen aan bod. Om te voorkomen dat de formatie zich in februrai en maart op tour nees in Duitsland en de Scandinavi sche landen afficheert als "Eksep tion" wil Van der Linden een verbod op het gebruik van de naam en het beeldmerk (een tekening van een Jugendstil-achtige juffrouw met de naam en de toevoeging "Op en Top Pop") totdat er overeenstemming is over een vergoeding, op straffe van de dwangsom. Volgens zijn raads man was de groep, ondanks het ont breken van waterdichte contracten, een maatschap waarvan de belangen bij het uiteenvallen moeten worden verdeeld. Nu Van der Linden weg is, is de maatschap uit elkaar en moet voor het gebruik van naam en beeldmerk een vergoeding aan hem worden betaald. Rechtbankpresident mr. B. M. van der Werk wees de partijen op de kostbare en langdurige geschiedenis ("vier jaar is een lage schatting"), van een civiele procedure en pro beerde tot een schikking te komen. Toen na een schorsing de partijen elkaar niets genaderd waren, stelde de president voor om, in afwachting van een onderlinge regeling, zowel Van der Linden als de overige ADVERTENTIE liefde heeft gekend en het daarom cetten, die niet meer in het oog Heb Je een mening over de romance ook niet kan geven. Ze is daarom ja- springen dan andere dingen, die je die tijdens de opnamen is ontstaan loers op dat jongere zusje. Eigenlijk gedaan hebt". tussen de regisseur John van de Rest is ze jaloers op iedereen". "Voor de televisie wel, ja. Ik heb en de actrice Josine van Dalsum, die Als je terugkijkt naar 'Een mens van nog nooit eerder in een serie gezeten de rol van Let speelt? goede wil' en je plaatst dat in je to- en het heeft me erg veel voldoening "Daar wil ik liever geen antwoord tale toneelcarrière. Is het dan een geschonken. Het is eigenlijk de fijn- op geven". hoogtepunt of is het één van de fa- ste rol, die ik ooit gespeeld heb". A. C. KOEKEBAKKER Jr. NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Anna en de koning van Siam, tv-serie. deel 7 (KRO) 19.30 Tis te doen: Jeugduitzending (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Witte Kwis (KRO) Deze keer gaat het om „Sport en topsport". Onder de „taekijikers"voetballer Bamry Hulshof,, wetenschappe lijk medewerker Bart Crum. wielrenner Evert Dolman en zwemster Lenie de Nijs. De Sissies zingen „Sport staalt spiieren" en „Da's de sport, dia's de sport, da's de sport". 21.10 Oorlog en vrede, feuilleton, deel 18 (KRO) 21.55 Waar gebeurd (KRO) 22.25 Den Haag vandaag (NOS) 22.40 Journaal (NOS) 22.45 Bijstandswet, les 5 (TELEAC) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Pipo in Marobia, kinderserie (VARA) 19.30 Volgende patiënt, tv-serie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Merijntje Güzen's jeugd, tv-serie, deel 6 (VARA) Merijntje heeft een vriendlininieftje: Blozekriekske. Zo jong als ze is. heeft ze al een eigen willetje. Ze heeft haar zinnen gezet op de scherven van een van de kop jes, waarop soldaatjes zijn geschilderd, van Merijntjes moeder. En Merijnltje moet maar zo'n kopje breken. Het jongetje gaat met zijn gewetensnood naar Flierefluiter die hem voor de vrouwen waarschuwt. 21.10 en een zoen van de juffrouwprogramma over het onderwijs (VARA) 21.25 Wie wat waar: een vraag- en antwoordspel (VARA) 21.55 Achter het nieuws (VARA) 22.45 Journaal (NOS) 22.50 Schooltelevisie: voorlichtingsprogramma De Boerde rij (NOS) Wat zou de reden kunnen zijn dat „Een mens van goede wil" op de meeste tv-critici een be tere indruk maakt dan Merijn tje Gijzen? Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden, met als eenvoudigste dat de regie en de acteurs in het ene geval beter zijn dan in het an dere geval. Er is ook de moge lijkheid (en die acht ik geens zins gering) dat hoe hechter de basis is van zo'n serie, hoe beter ook de serie zelf uitvalt. Bij „Een mens van goede wil" was de roman van Gerard Walschap de basis (en hij is een geacht literator, een man dus die niet alleen in staat is situaties en verwikkelingen te schrijven, maar ook om via zijn proza mensen te schep pen), en bij Merijntje Gijzen de reeks boeken die A.M. de Jong schreef, veel gelezen, populaire boeken, streeklitera tuur van goede kwaliteit, waar in figuren als Merijntje en de Kruik wel degelijk tot leven komen, maar die misschien toch meer op situatie en ver wikkeling zijn toegespitst dan op de mensen die zo'n verhaal moeten dragen. En wat krijg je dan, als Je zo'n boek voor tv bewerkt? De mensen gaan er verhoudingsge wijs een grotere rol in spelen dan in het boek, omdat allerlei beschrijvingen overbodig wor den en ook omdat zij zichtbaar en hoorbaar worden. Als de mensen dan in het boek al iets extra's van de schrijver hebben meegekregen, kunnen zij zich later in de tv-bewerking ge makkelijker handhaven. Zij krijgen meer persoonlijkheid, meer "idepte", ze gaan meer leven voor de kijker. Dit nu lijkt me het geval met „Een mens van goede wil", en min der met Merijntje Gijzen. Zo vergaat het mij althans. Iets dergelijks geldt natuurlijk in verhevigde mate voor een figuur als Cannon, die in feite niet meer is dan een onderdeel van een avonturenfilm verge lijkbaar met een auto of een vliegtuig. Het enige wat we van hem weten is dat hij van lekker eten houdt en dat hij achterover moet lopen om niet voorover te vallen, maar daar houdt het wel mee op. O ja, hij is vroeger bij de poli tie geweest en hij heeft geen gevoel voor humor. Maar voelt hij ooit iets, gaat er ooit iets door hem heen behalve voedsel, heeft hij weieens te kampen met emoties van welke aard ook.Wij zullen het nooit te weten komen, ook al komt hij nog vijftig keer terug, terwijl we het van Thijs en Let en Rosa na de tweede aflevering al wisten. Het is natuurlijk ook een kwestie van bewerking en re gie. Ik telde gisteren 34 ver schillende scenetjes in „Een mens van goede wil", waarbij het me opviel dat het vrijwel allemaal „intieme' scenes wa ren van een persoon, van twee personen (17 stuks) of drie personen (7 situks)in ieder geval nooit meer dan vier per sonen. Bovendien speelden de meeste scenes binnenshuis, al zagen we Thijs en Rosa afzon derlijk een keer op straat, Rosa in de kerk, Fine en Rosa buiten bij de boerderij, en in een rijtuig in de natuur. Wat betekent dit? Het bete kent dat we ons steeds op het kleine aantal aanwezige men sen kunnen concentreren, waardoor ze meer en gemakke lijker voor ons gaan leven dan bij grotere bezettingen. NICO SCHEEPMAKER Rik van der Linden groepsleden te verbieden van de naam Ekseption gebruik te maken. De groep zou zich dan alleen mo gen presenteren als "ex-lid van Ek seption". Dit vonden de groepsleden en de manager echter onaanvaard baar en na een tweede schorsing, lieten zij weten de voorkeur aan 'n uitspraak in kort geding te geven. De uitspraak wordt bepaald op donderdag 7 februari, om kwart voor tien, of zoveel eerder als mogelijk is. DINSDAG 5 FEBR. NA 18 UUR. HILVERSUM I AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour- iz. 19.05 (S) Y'all Country en Westernprogr. 19.30 Van avond: gevar. progr. (ged. S) 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Licht ensemble met zang. 23.05 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 18.00 (S) Dansmuz. uit de 16e wedstr. v.d. R. K. Federatie bonden. NOS: 19.50 Den Klass. pianomuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III. NOS: 18.02 Joost mag niet VARA: 19.02 Nashville. 21.C CRM. 17.30 Nws. NCRV: 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Steevast. (8.02-8.05 Ra diojournaal.) 9.03 (S-M) Arbeidsvita minen. 11.03 Knipperlicht: muz. progr. met verkeerstips. 12.03 Radio journaal. 12.06 (S) Zet 'm op. 14.03 Hit-visser: toppopprogr. 15.03 Cees van Sijtveld. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 700: verzoekpl. progr. Nederland I NCRV: 17.00-17.45 (K) Kijkkast. NOS: 18.45 (K) 1 (K) Jo- belton: r Jackpot: debuterende 19.50 (K) SocuteraVoorlichtings bureau voor de voeding. 20.00 (K) Journ. Politieke Partijen: 20.20 Het Gereformeerd Politiek Verbond. TROS: 20.31 (K) On the Riviera, speelfilm. 22.00 (K) De gitarist Alexander La- goya. 22.25 (KI Als ilr IfltAr criwit hnn« filmimpressie r Beusekom. 4.02 (S) Al fred Lagarde. 5.02-7.00 Hans Hambur ger en Wim Bloemendaal. WOENSDAG 6 FEBR. VOOR 18 UUR HILVERSUM 1 VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. .45 VPRO: Deze Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 V. d. kleuters. 11.15 (S) Melodieënboeket: licht muz. progr. 12.00 Mensingeweer - Centr. 13.00 Nws. 13.11 Dingen v. d. dag. 13.25 (S) Een middagje Stoomradio: progr. vol goede jeugdherinneringen. 16.00 Nws. 16.03 (S) Vooraan bij zangles: monoloog. 16.15 (S) Lichte ork. muz. 16.25 (S) Melodieën Expres. 16.50 (S) Dansork. met solisten. 17.20 (S) Uit het muz. album van Paul Godwin. 17.55 Med. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos. met 7.30 Nws.; 7.41 Aktua; 8.30 Progr. kind. 23.00-23.05 (K) Journ. NEDERLAND II NOS: 18.45 (K) Ti-ta 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) vriend. 19.30 (K) De Bever- IKOR-KRO/RKK: 22.05 (K) Ken- DINSDAG 5 FEBRUARI NA 18 UUR DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesam- 18.00 Inf. progr. 18.30 Akt WDR: 8.20-9.10 School 10.33 (S) Sphinx: progr. v. d. 11.30 Aktua. KRO: 11.45 Beji 11.55 Med. 12.00 (S) Van 12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden ma; 14.00 Huisbezoek. NOS: 14.10 Vonk 18.40 Akt. 19.20 Hamb. Transit)20 OÖ Journaal en weerber. 20.15 Amusein, progr. 21.00 Ski-W.K In St. Moritz 21.20 Die letzten Tage 1 Hoewel Gerard Cox met 'Het is weer voorbij die mooie zomer' de hitlijsten niet meer aanvoert zijn zijn fans hem echt niet vergeten. Dat blijkt wel uit de stapels brieven en de te signeren foto's op het bureau van de populaire zanger 5.33 Spiegel „ver minder: de stem v. d. sprekende minderh. Duitsl. 16.00 Meer 18.25 Follyfoot-Farm. 19.00 Journaal. Amerik. films. 22.30 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5