The New Seekers samen beter dan op de solo-toer TWEEDE SYMFONIE T BESTE WAT RACHMANINOV SCHREEF PIANIST RADULUPU: VEELZIJDIG EN MUZIKAAL GROTE HITS VAN DEMIS ROUSSOS SAMEN OP ELPEE Crusaders nog steeds voorbeeld voor velen emvwm Kai Warner steekt broer naar de kroon Jiimpin' the Gunne met keiharde rock VRIJDAG 1 FEBRUARI 1974 PAGINA 15 Schumann: Pianoconcert in a; Grieg: Pianoconcert in a door Radu Lupu met het Londens Symfonieorkest o.l.v. André Pre- vin (Decca SXL 6624). Tot de beste jonge pianisten van nu behoort zonder twijfel Radu Lupu. Deze 28-jarige Roemeen heeft nog wel niet de faam van 'n Pollini of Bairenbaum, maar in veelzijdigheid en muzikaal in stinct doet hij niet voor hen on- Leerlimg van Florica Muzicescu, die ooit ook de diepbetreurde Dinu Lupatti tot zo'n weergaloos oia- nist hielp ontwikkelen. Ook bij Lupu treft men de dich terlijke bijna ijle sfeer, die Lu patti kenmerkte. Daarnaast is Lupu tot fors, effectrijk spel in staat, wat vooral het romantische repertoire tot een opwindende be levenis maakt. Zeker als in de concertwerkeai het orkest onder leiding staat van een dynamisch musicus als André Pre vin. De nieuwe plaat van Lupu is naar stukkenkeus een "gouwe ouwe". Robert Schumann's pia noconcert, in combinatie met dat va«n Edward Grieg. Het is om met het plug jargon van andere muzi kale denomina is te spreken, maar zeer de vraag of Schumann als a-kant moet worden be schouwd. of Grietg. Ikzelf kies voor Schumann. Lu- pu's versie is van een wervelen de frisheid. Zonder dieptepun ;ein werken o'rkest en solist naar een daverende climax. Op zich al mag het pianoconcert Schumann's or kestrale hoogtepunt zijn. Het or kest vervult consequent de rol van dien aar van het klavier, de initiatieven in de partituur zijn ook voornamelijk solo-instrument voorbehouden. Maar in tegenstel ling tot Chopin, die het orkest er dikwijls bij de haren moest bij slepen, is Robert Schumann +ot een hechte twee-eenheid geko men. Dat blijft in de versie van previn-Lupu optimaal bewaard. Zeer aan te bevelen. Grieg is een minder componist, dan Schumann. Ook zijn piano concert is vooral een keten van schone melodische motieven. Ver- strooiingsmuziek in overigens de allerbeste zin van het woord. Er valt minder te ontdekken, er is veel minder worsteling met liet materiaal dan bij Schumann. Lu pu kan er domweg minder mee doen. Misschien daarom juist dat het verhalend effect het soms van het puur muzikale wint. Het is eem bezwaar dat bij elke uit voering van dit pianoconcert dreigt omdat men er nu eenmaal niet meer kan instoppen dan er Van Grieg's pianoconcert moet 'n zeer groot aantal versies op de plaat bestaan. De plaat hier op de draaitafel brengt de warmbloedige Roemeen, verdwaald tussen de sparren en dennen van het hoge noorden. Het resultaat is een don ker sprookje, vol grillige schijn gestalten en trollen. Een sprook je om Lupu dikwijls te laten ver- fcelle. Go in 1973/2 Kai Warner en orkest Polydor 2371 417 Kai Warner is een van de zoons uit de super-muzikale familie: Last. Hij is een van de drie, die er een eigen orkest op na houdt. James is weliswaar het populairst maar vooral in Duitsland steekt Warner (want zo heet Kai eigen lijk) zijn broer naar de kroon. Vooral zijn serie "Go In"-platen is bij de oosterburen erg in trek. Het recept daarvan is even simpel als aantrekkelijk. Kai Warner pakt enkele malen per. Jaar het melodieuze hitwerk bij de kop en slaat aan het arrange ren. Daar tussendoor vlecht hij nog wat eigen compositorisch werk en het resultaat is een plaat met een uiterst antrekkelijke, muzikale mix. Daarvoor levert niet alleen het rijk van strijkers voorziene orkest van Kai Warner een bijdrage, maar ook de Kai Warner-Singers. Op de Go In '73/2-elpee staat onder meer Cliff Richards Powei to all our friends, Gilbert O'Sulli- vans Get Down, de Carpenters- hit Yesterday once more en The Morning After, een hit van Mau reen McGovern. B.vi. Jumpin' the Gunne Jo Jo AS 43004 (SD 5071). De hoes wekt hoge verwachtin- i. Met het oog op de mode heeft rock-groep Jo Jo Gunne de T P :estoken in een erg aardig omhul- '1. Een surrealistische prent met :r mannen in bed die een •oorbijzwevende erg dikke Vrouw n na te staren. Wie echter de hand daarvan (om mis sverstanden te voorkomen: aan de land van die hoes) verwacht ook 'zweverige" muziek te zullen .n horen, die keert snel terug de realiteit als de plaat een- al op de pick-up ligt. Jo Jo •unne de groep is genoemd, r de titel van een Chuck Ber- song, brengt keiharde wek. Inergiek geram op gitaar drums liano en stembanden een hij- la regelrechte aanslag op de ge- ganen. Er lijkt louter ie op je af te komen als de 'olume-knoppen wijd open gaan. [et lijkt er bij dat soort groepen k altijd op dat ze onderling n hard-speel wedstrijd be- ig zijn. Voorlopig maakt Jo Jo Gun- een goede kans op de lei- Ierspositie, maar de plaat is dan bok gemaakt om "hard af te Spelen". Wat Jo Jo Gunne uit de ^troeven laat opstijgen is muziek, Jwaarin de maker al zijn energie kwijt kan. Muziek wellicht meer bestemd voor die maker zelf don voor de luisteraar al zullen er best mensen zijn die er opge wonden van kunnen raken. P.d.T. The New Seekers "In per fect harmony" Polydor 2383 241 Peter, Paul and Marty Polydor 2383 238 The New Seekers is een groep, die al heel wat jaartjes meeloopt in het hitwezen, al gebiedt de eerlijkheid daar onmiddellijk aan toe te voegen, dat er in de loop der tijd nog al eens wat wisselin gen in de bezetting optraden. Des ondanks is het steeds een groep geweest die vooral vocaal ge zien een hoog peil handhaaf den. Op de elpee "In perfect har mony" staat een aantal grote successen van de groep, zoals het nummer "I'd like to teach the world to sing", dat inmiddels in variatie )ahlia Lavi irengt veel Als je Dahli Lavi voor het eerst op de draaitafel hebt liggen krijg je de indruk een lid van de Mc- Kuen-familie in de discotheek t.e lebben gekregen. Niet zozeer loor haar vertolking van Sol- liers who want to be heroes, als vel door haar zware, hese stem. Wanneer je met de- dynamische persoonlijk- Ad wat nader kennis lebt gemaakt en "de liefde be gint te groeien" neig Je echter erder naar de kant van Hildf^rd Knef. Voor zover Je deze Israel ii een bepaald vakje mag stoppen. Zelf lijkt ze daar op de- laingspeler heftig tegen te pro testeren met een grote verschei- lenheid van liedjes. Als lijkt zij daarmee haar veelzijdigheid in de showbusiness te willen aantonen. Afgezien van een mislukte oplei- iing voor ballerina was er v^or Dahlia Lavi namelijk louter suc- weggelegd. Als fotomodel, als filmster (onder andere naast K:rk Douglas en Edward G. Robin son in Two weeks in another :own en als tegenspeelster van Peter O'Toole in Lord Jim) en nog niet zo lang als zangeres. In die laatste hoedanigheid voelt zich dan vooral thuis op de Duitse hitladder. De sporten van de Nderlandse muziektrap tijn vreemd genoeg, minder vertrouwd. Wellicht dat Polydor Daliah daarom 'leentje-buur" ïeeft laten spelen bij gerenom meerde groepen en solisten. Zo jeeft zij een zwoele, sensuele in terpretatie van Brian Hulands: led with a kiss, versnelt zij het Fortunes-nummer Here comes that rainy day feeling again en is zij op de country en western-achtige toei in Turn jyour '-adio on. Het enige disso- pantje op deze sfeervolle olaat is het nummer Morning has bro- [ken van Cat Stevens, waarin Da hlia Lavi blijk geeft nog niet zo lang geleden de sprong van film- platenstudio te hebben ge J.P. Demis Roussos greatest hits Demis Roussos Philip 6499 724 De zanger Demis Roussos mag zonder enige overdrijving de ont dekking van '73 worden genoemd By Phonogram was hü het afge lopen jaar de artiest die het best verkocht werd. Gezien de reeks grote namen die bij deze maat schappij zijn ondergebracht is dat werkelijk geen geringe pres tatie. In de nieuwe "greatest-hits-se rie" zijn alle "gouden platen" van de met volumineuze baard uitge ruste Demis Roussos nog eens sa mengebracht. Zoals zijn eerste grote topper Goodbye my love, goodbye die inmiddels al een respectabel aantal cover- series heeft gekregen. Datzelfde geldt voo'r het nummer Forever and ever. Ander hitwerk van Demis Roussos, dat op de langspeler te vinden is, is "Schönes Madchen aus Arcadia" een geestesprodukt van de vader van de niet minder bekende Vickey Leandros. Ar rangeur, componist Vlavianos is trouwens ook goed vertegenwoor digd. Demis Roussos zingt van hem "My friend the wind" "My reason", "No way out" en "Vel vet mornings". Tenslotte heeft hij zelf ook nog een duit in het zakje gedaan met het nummer „We shall dance". Alle nummers op de plaat zitten Instrumentaal goed ita elkaar met uitzondering van het ook niet in de sfeer passende "Lay it down". Van het stemgeluid dat Demis Roussos produceert hoeven we weinig te vertellen. Het is zeker niet briljant, maar heeft 'n gro te aantrekkingskracht door het hoge bereik en het aparte geluid. Voor diegenen, die het hitwerk van Roussos nu eens op een plaat verzameld willen hebben is deze "greatest hits" een goede "beleg ging". Overigens zijn in dezelf de serie ook nog verzamelplaten uitgebracht van twee andere top artiesten, te weten Vickey Lean dros en Nana Mouskouri. B.vX. tientallen versies op de plaat is gezet. Of het nummer "Beg, steal or borrow", dat vrijwel in elk land waar ze platenspelers heb ben. een topper werd. The New Seekers zorgden ook voor een uit stekende cover-versie van het Who succes Pinball Wizard/See me feel me. De plaat wordt gecom pleteerd met José Feliciano's: Rain I saw the light van Todd Rundgren, Song sung blue, een nummer van Neil Diamand dat langzamerhand in de rijen der "evergreens" is ingetreden en een instrumentale compilatie van New Seekers-hits. Bij het laatste nummer ontbreekt op de hoes echter de naam van de uitvoeren den, die The New Seekers instru mentaal terzijde staan. De drie mannelijke leden van The New Seekers, Peter Oliver. Paul Layton en Marty Kristian zijn ook op de solotoer gegaan. Ais Peter, Paul en Marty (waarom niet Marty, Paul en Peter in plaats van deze door het bestaan van Peter, Paul en Mary ver warrende volgorde?) hebben ze ge zamenlijk een elftal solonum mers gezongen en die op een el pee gezet. Het geheel overziend moet ik zeggen dat het me een beetje teleurgesteld heeft. De vertolking van het nummer Reach out I'll be there door Marty Kristian kon me The Four Tops niet doen vergeten en datzelfde gebeurde met Crying in the rain, waarvan ik de Everly Brothers- versie blijf prefereren. Beter komen ze uit de verf met een aantal door henzelf geschre ven nummers, zoals "A woman grows"gezongen en gecompo neerd door Marty Kristian en "Me and my guitar" van Paul Layton, die in 1970 bij The New Seekers kwam als basgitarist. De Raclimaninov: Tweede Symfo nie door het Londens Filharmo nisch Orkest o.l.v. Walter Weller (Decca, SXL 6623). Amusementsmuziek met een lach en een traan. Zo kan men het oeuvre van Serge Rachmani- nov noemen. Maar zoiets in het stug gelooide Nederlands zeggen is levensgevaarlijk, want het wordt gemakkelijk mis verstaan. Het Londens Filharmonisch Or kest heeft een nieuwe opname van de 2de symfonie van de Rus sische componist gemaakt en als u hem niet koopt is uw discotheek heus niet incompleet. Als u die plaat echter wél koopt, hoeft u er evenmin spijt van te hebben, want het stuk is wel het beste wat Raclimaninov geschreven heeft. Het is melodisch aangenaam, mooi georkestreerd en in de uit voering van dirigent Walter Wel ler blijft er spanning in zitten, zelfs al is het alles bij elkaar wel een beetje lang. Alle muziek van Rachmaniiiov doet denken aan de wijze, waarop vroeger etaleurs de vitrines van kruidenierszaken uitmonsterde. Dat gebeurde met torens van pakjes koffie of thee en iedereen wist dat het lege doosjes wa ren dat er niet echt koffie of thee in die met de zwaartekracht spot tende bouwsels zat. Maar voor mij als kind in elk geval waren die etalages wel leuk om naar te kij ken. En dat is ook met Rachma niiiov het geval. Het is kijkend luisteren. Je kunt er van alles bij doen. veel frasering, maar zonder dat de componist zich toch vol strekt serieus neemt. Raclimani nov heeft z'n meest bekende stuk het tweede pianoconcert op gedragen aan de psychiater, waar hij in een depressieve pe riode zijn heil zocht. Het is ken merkend voor de man. De Tweede symfonie dateert van zijn periode in Dresden in het eerste decennium van deze eeuw, waar hij was neergestreken om er eens rustig te componeren. Hij eiam er alle inhibities van de achtergestelde Rus mee naar toe (zijn grote voorbeeld Tsjaikovski had er ook last van in het wes ten), maar hij bracht er in elk geval een stuk concentratie op dat men bij het meeste van zijn an dere werk met moeite tegenkomt. Vooral het eerste en het derde deel van zijn symfonie hebben 'n fraaie thematiek en een warme klank. Alleen nogmaals, Rach- maninov neemt overal zo ver schrikkelijk de tijd voor, zowel bij de snikken als bij de glimlachjes. Let op de klachten, telkens weer, van het koper en denk er tege lijkertijd aan dat Rachmaninov in zijn tijd als operadirigent in Mos kou veel met Wagner is doende geweest, let op klachten in de cel-li en vul in „heimwee naar Rusland". Mooie verouderde mu ziek, een nostalgische documen taire in noten van een uitgestor ven aristocraat. H.M. Nostalgisch sfeertje met groep Dawn Dawn's New Ragtime Follies Dawn, Featuring Tony Orlan do Bell Records 2308077. Wie herinnert zich niet het aar dige hitje "Say has anybody seen my sweet Gipsy Rose" en 'net daarop lijkende "Who's in the Strawberry Patch with Sally?" Die twee nummers staan op de pas uitgebrachte LP van Dawn, "featuring" Tony Orlando. "Dawn's New Ragtime Follies", schept een lekker nostalgisch sfeertje met vaak simpele mee- zing-nummers. Een soort revue- muziek, zonder pretenties, maar wel goed in het gehoor liggend. Romantisch getinte muziek waar niemand zich een buil aan kan vallen ook niet aan de wijze, waarop bijvoorbeeld een nummer als Daydream uit de boxen komt. Gewoon een fijn plaatje. P.d.T. Unsung heroes The Crusa ders. Negram nr. BTY 10030. In de muziekwereld is het een zeldzaamheid wanneer groepen langer dan tien Jaar intact blij ven. Alleen al in dat opzicht zijn Wilton Felder, Wayne Henderson Norbert "Stix" Hopper en Joe Sample met hun 20-jarige staat van dienst een opvallende ver schijning. Want al mag het visite kaartje dan nog wel eens zijn veranderd (achtereenvolgens gin gen ze door het artiestenleven als The Chittering Circuit, the Swingsters, the Nite Hawks, the Jazz Crusaders en nu als the Cru saders), de bezetting bleef on gewijzigd. Al die tijd diende het kwartet als inspiratiebron voor tal van musici, zoals Chicago, 't Amerikaanse viertal diende Vch in die vijftiger jaren aan als vertegenwoordigers van de rhythm en blues, schakelde daar na over op jazz, maar schrapte dat begrip op zijn „kruistocht" nog niet zo lang geleden uit het vaandel, omdat de Crusaders 'n groter publiek willen bereiken. Dat blijkt ook duidelijk bij 't draaien van de jongste langspeler "Un sung heroes", waarop een aan trekkelijke combinatie van jazz en rock is verkregen. Al valt het te betwijfelen of het de echte roek-liefhebber zal aanspreken. J.P. Op deze muziekpagina bijdragen van: Han Mulder Jan Preenen Paul de Tombe Bram vain Leeuwen (eindredactie en layout)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 15