NORIT: Arabische kunst: een twestie van gecijfer 'De blikopener\- cabaretesk toneel ONDERDAG 27 DECEMBER 1973 PAGINA 27 oor de tweede keer in de ge- thiedenis, leren de Arabieren ons (kenen ditmaal gaat het geo- Tegelijkerti.id laat een ten- instelling in Rotterdam zien dat hun kunst een kwestie van (cijfer is. Van Spanje tot in Pa- jstan zijn moskeëen gesierd met ucwerk en tegelmozaieken. De ;ewikkeld en prachtige patronen ijn bovendien betekenisvol. Vijf inge Britten hebben uitgeplozen it het uitgangspunt een basispa- is, dat gevonden wordt door [n betrekkelijk eenvoudig gegoo- .47. bel met getallen. De eerste be- iselen kan iedereen zich eigen laken. tentoonstelling „Islamathe- iatica", tot 15 april in 't R'dams lueèum voor Land- en Volken- iinde, kunnen zowel puzzelaars als efhebbers van Oosterse tapijten tegels hun hart ophalen. Voor inderen is in dat museum ook ■el te beleven, maar niet op deze jcumentaire expositie. Het patro- onderzoek van deze Britse oep „Vertex" heeft al veel be- ngstelling gewekt onder ontwer- trs. In het Westen denken wij, s het over een patroon gaat, al- :ht aan sierwerk zonder diepere n niet meer aan de „nodistrani", vreemde knopen als de enig logelijke verbeeldingen van het Uerhoogste volgens Dante. „grote kunst is eeuwenlang curatief geweest. Nog in de Re- ïce was er niettemin enige menhang tussen de verborgen hema's van figuratieve composi- en het streven om een kosmi- he harmonie te verbeelden. In ?euw is dat streven door ondriaan met puur abstracte iddélenhervat. expositie begint met duidelijke orbeelden van het algemeen enselijke streven naar ordening ij komen daarbij al spoedig te- cht jn de wiskunde. De Londe- en ondervonden echter dat zij Islamitische patronen met de esterse wiskunde niet konden ialyseren. Die patronen berusten andere van oorsprong In- sche methodiek. Deze is geba- erd op cijferreeksen, soms ge- oepeerd in een „magisch vier- int". t museum kan men deze eksen ontvangen. Met niet meer n lineaal en een passer kan iereen volgens de grondbeginse- patronen ontwerpen. Beteke- svol werk kan ontstaan, als de ethode tot „taal" wordt. Islamitische gebouwen zijn van buiten als aan de bin- nkant bedekt met mozaieken. doen ze ons tegenwoordig nkeh" aan computerstructuren, produceerd door moderne kun- aars. zoals de Nederlander Pe- Struijcken. Als onderdeel van ignifieke architecturen, onder leiden de patronen zich vanzelf borduurwerk voor bejaarden, papier daarentegen kunnen ze iter decoratief lijken. wijzen kunstenaars als ruijcken voor hun werk elke nbolische betekenis af. Maar gebruiken van de computer jst toch op hun streven tot re- ltaten te komen die objectief dus niet bepaald door hun rsoonlijke voorkeuren en ge- onten. Zij streven naar werk een algemene geldigheid :ft: zoiets als de wetmatigheid we kunnen onderscheiden in bloeiwijze van planten en in de men van kristallen. Langs een lisch westerse rationele weg j iets dat een meer dan ui- lijke overeenkomst heeft met de Islamitische kunst, die een al gemeen geldige visie op het uni versum verbeeldt. Vandaar belangstelling voor het „Vertex"-onderzoek bij ontwerpers die verlangen naar een zinvolle motieven-taal. De Islamitische motieventaal beperkt zich niet tot geometrische vormen. Ze omvat ook teksten in een zeer fraai sier- schrift, alsmede arabeskenva rianten van een niet in de natuur voorkomende plantenvorm, een strikt denkbeeldige plant dus. Kennelijk liggen aan de arabesken overeenkomstige grondpatronen ten grondslag als aan de geometrische vlechtsels. De expositie omvat tegels uit Het Prinsessehof in Leeuwarden en boeken over wiskunde en naviga- tie-instrumenten uit de Leidse Universiteitsbibliotheek. Voor de rest krijgt men fraaie reconstruc ties van patronen te zien, waar mee ook enkele fraaie ruimten zijn gemaakt. Dit alles is toch maar heel sober vergeleken bij de pracht van de Islamitische bouw kunst. Het is nu eenmaal een in leiding maar dan ook voor het eerst een inleiding die ons wat greep geeft op de zin van die Oosterse pracht. Op dit punt dat van het geestelij ke leven, zijn het Westen en de Islam (ook blijkens deze expositie) doende weer wat dichter bij el kaar te '-omen. Voor wie verder kijkt dan zijn tank en zijn porte- Victor Lanoux en Pierre Richard zijn twee gisse Parijse knapen, die de Parijse cabarets aan de zuid kant van de Franse hoofdstad on veilig maken met hun snedig amusement in overmoedige com mentaren op het gebeuren daar omheen. Lanoux presteerde dit jaar zijn eerste avondvullende to neelstuk „Le tourniquet" en daar is de cabaretafkomst wel van af te proeven. Dat wil. zeggen, dat de inhoud ze ker op het lijf geschreven is van genoemde twee smeuige persoon lijkheden, die er in wisselende si tuaties mee konden jongleren in aanvulling op hun eigen persoon lijkheid Het is dan ook een gedurfde keu ze van de Haagse Oomedie geweest dit grappige gegeven en dito uit werking op het repertoire te plaatsen, want bij zoiets lijkt het al spoedig een opgave van speel de conferences van Wim Kan eens avondvullend na. Maar 't kon toch bleek eind vorige week in het HOT, waar „De blikopener" in première ging. Natuurlijk mede bij de zorg vuldige behandeling van de tekst door Bert Voeten, die er stellig meer toneel van zal hebben ge maakt dan er in de Parijse versie aan af te kijken was. Aleen diens titelvertaling roept vraagtekens op, want een blikopener zorgt alleen maar voor het knal effectje (ge lijk in een ouderwetse sketch) van het eerste afgeronde deel van deze olijke parodie. Ook al blijft men wel een beetje aan elkaar opvol gende sketches denken, toch zit er wel één lijn in het gegeven, na melijk de meester-knecht-situatie, welke als machtsverhouding ook de laatste dagen de mensheid (van twee personen) onvermijde lijk volgt. Maar laten we er niet zwaarwich tig over doen, want zo is het stuk gelukkig niet. Lanoux overviel waarschijnlijk walt buikpijn by hetgeen zwartgallügar toneelfiloso fen als Beckett, Pinter en Sartre ons voorschotelden en „De Bliko pener" werd zijn snaakse ant woord: Joop en Joost zijn in een keldergewelf met een klein ham stervoorraadje de laatste overle venden na de bom. De eerste is een wat asociale in tellectueel, di'e voor het contrast een dommig kereltje als metgezel naar zijn schuilplaats heeft meegenomen. Kees Coolen en Wim van der Heuvel vormden als de aangever en onnozele hals een amusante tandem, dat in de speelse regie van Jules Royaards precies de duwtjes kreeg, die naar opluchtend plezier stuurden. ADVERTENTIE December ...feestmaand. Gezellig. Leuke gelegenheid Iets extra's te eten o» te drinken. Als maag en darmen op gaan spelen is de gezelligheid ineens verdwenen. Maar... snel weer terug als u direct NORIT neemt. Zorg dat u dit zuiverende natuurprodukt altijd in huis hebt. Voor 't geval dat. ntoonstellingen Vllst (Botermarkt Hak schilder' - (grafiek) Hulb Vugi i rijen), KoeD Mertens (keramiek), ke Blanken voort (keramiek) t/m december) sociëteit Burgers (Burchtsteeg 2a, Pentekeningen en aquarel- Openlngstyden instzaal Heuff (Hoflaan 7. Wasse- Dorry Kahn (monotypes, aqua- Has Noordhoek (wandkleden), £ondo (sprookjespoppen) t/m 5 ari. rtgaiiery (Jerard Rytsstraatweg Wassenaar (DIJ Dep Deljl) za a van 11—5 uui 8D verder vol- tei afspr 01751—691. of 1714 ismusttum van oudheden (Ra- urg 28) Werkd^lO uui vuurm.— ase prentkunst uit eigen bezit - ÜUI OJ I6 UU! nam lano zonder honger Uagel Zon en feestdag de geschiedenis etenschappen- dag 10 aag id6 uur Zondag Leidse bioscopen CAMERA: "Lady sings the blues". 18 jr.. vrij t/m woe. 7.00. 9.30 uur; oudejaarsavond gesloten. Kindermatinee: "Knock on wood", a.l. dag. 2.30, zo en nieuwjaarsdag 2.00, 4.15 uur. Nachtfilm: "Catch 22", 18 Jr., vrij. en zat. 12.00 uur. LIDO: "Live and let die". 14 jr., dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur. zo. en nieuwjaarsdag ook 4.45 uur; oude jaarsavond geen voorstellingen. LUXOR: "Vuisten, bonen en kara te", 14 jr., dag. 2.3Ó, 7.00. 9.15 uur; zo. en nieuwjaarsdag ook 4.45 uur; oudejaarsavond geen voorstellingen. REX: "Plppi zet de boel op stel- tot 19 45 uur kinderafdeling dag 16 tot 18.30 uurr 3e klasse, dag v 14 tot 14 45 uur »d V 18 46 tot 19.46 u Kraamafdellng dag 16 tot 16 uur vrijdag 18— Voor alle patiënten (behalve kinde ren) n.Jn f Elke dag 15.00-16.00 ipkuren als volgt: 7.00 9.15 Nachtfilm: ters", 18 Jr.. vrij.'en zat. 11.30 TRIANON: "Op de Hollandse toer a.l., dag. 2.30, 7.00 9.15 uur; zo. e nieuwjaarsdag 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 t Bezoekuren Ziekenhuizen i kj dageiyks va 11 00 12 00 t i 13 16-14 00 Ueopend, op met vrijdag 9 uur 18.45- 19.80 uur 2e klas dagelijks van t3 15-14 00 uur eD vudI8 45I9 30 uur Kinderafdeling olgende bezoekuren (alleen 18 30 18.45 Zaterdag en zondag: Alphen aan den Rijn Rijnoord. ie en 2e klasse 10.30— 1100 14.00—14 46 en 18 00—19 00 u. 3e klasse 14 00—14 46 en 18.0b—19.00 Kinderafdeling 15 00—16.80 PANDA EN DE MEESTER-STER 12123. Omdat Bonnie een belangrijke filmster was, bleef de regisseur op het vliegveld om haar uit te wuiven. Maar daar kreeg hij nauwelijks gelegenheid voor, want tot zijn verbijste ring startte het vliegtuigje meteen en rolde onmiddellijk met toenemende snelheid weg. „Ze moet de vlugste piloot hebben gevonden, die er bestaat mompelde hij. „Of moet er eerst nog wat aan het toestel gere pareerd worden? Waarom gaan ze anders recht op die hangar af? T-trouwens die is nog gesloten!" Hij sloeg de handen vor de ogen om niet te hoeven zien wat voor akeligs er ging gebeuren. En vreemd genoeg, deed piloot Goedbloed hetzelfde. „Wat knap!" riep de filmster achter hem bewonderend uit. „Opstijgen met dichte ogen! Zo'n stuntvlieger zouden we in de film kunnen gebruiken!" „Ja", zei Panda bedrukt. „Maar ik hoop toch, dat ze die deu ren op tijd. open maken!" Eend uit Navarre Zet afval, zoals nekjes, vleugeltjes, maagje van 2 wilde eendjes, op met liter koud water 1 glas witte wijn, stukje winter wortel en prei, een afge streken theelepel tijm F blaadje laurier, een stukje rode paprika en zout naar smaak. Laat de bouillor 2 uur trekken en daarna zonder deksel op hoog vuur tot de helft inkoken. Zeef de bouillon daarna. Braad de licht gezouten eendjes in 2 eetl. boter en 2 eetl. olie. Keer ze nu en dan met de braadboter. Temper na 15 min. heb vuur en voeg aan het braadvocht een gesnip perd stukje ui en winter wortel toe 100 g fyngesne- den rauwe ham en een fijngesneden rode paprika Laat dit alles even mee fruiten op laag vuur. Ver warm een eetlepel cognac boven de gasvlam, houd hem schuin zodat de vlam erin slaat en laat de bran dende cognac over de eend jes lopen. Laat de vlam rustig uitbranden.Voeg de warme bouillon toe en laat de eendjes nog 30 a 45 min. zachtjes sudderen. Bind het stoofvocht met wat maizena. WINA BORN We Jock! Daar heeft-ie me een knap staaltje camouflage techniek weggeven!. Je 2ou niet gauw raden, dat hier een sappig, vers mergbeen s /UEU- LAlArUlT. C.PJB teuws X DECEMBER 1973. Honderd jaar geleden stond in ie krant: - Van Reuter's Office is uit Penang bericht ontvangen, iat de Nederlandsche militaire m maritieme strijdkrachten, coorzien van zwaar geschut, ien kraton van Atjeh hebben omsingeld. Generaal v. Swie- len heeft den Sultan voor het laatst aangemaand zich on voorwaardelijk over te geven. - Ook de tweede poging tot het gieten der „Ke'zerklok" voor den Dom te Keulen is mislukt. Men zal zich herinne ren, dat de vorm niet volgego ten was en dat men toen ge tracht heeft met een tweede gietsel dit nog aan te vul len. Bij het verbreken van den vorm is echter gebleken dat de twee gietsels zich niet ver- eenigd hebben. De eigenaar der gieterij, de heer Hamm, wil tegen het voorjaar een derde poging wagen. Vijftig jaar geleden: Volgens een mededeeling van den algemeenen veilig heidsdienst in Madrid is er 'n samenzwering ontdekt, die ten doel had op 28 December een revolutionaire communistische beweging te ontketenen in Spanje en Portugal. Er zijn in Madrid en in de provincie verscheidene personen gear resteerd en tal van papieren zijn in beslag genomen. De Grieksche politicus Ve- nizelos heeft na lang beraad besloten gehoor te geven aan het beroep, dat van verschil lende zijden op hem is ge daan. Hij zal tijdelijk naar Griekenland terugkeeren om mede te werken aan de rege ling van zaken, doch hij zal niet weer op het politieke too- neel verschijnen. Monteverdi bij Operastichting Van onze kunstredactie De activiteiten van de Nederland se Operastichting zullen volgende maand in het teken staan van Claudio Monteverdi (1567-1643), de belangrijke Italiaanse componist op de grens tussen Renaissance en Barok. Met een nieuwe produktde van diens opera „Orfeo" onder leiding van Nikolaus Harnoncourt wordt op 4 januari het project ge opend dat tot 20 Januari zal du- Ook wordt de oude produktie van Momteverdi's laatste opera Tln- cornazione di Poppea" onder mu zikale leiding van Gustav Leon- hardt weer op het repertoire ge- spro della Beate Vergine" en v nomen. een programma van madrigalen Het Monteverdiproject dat ons te wachten staat is mede geïnspi reerd door het onverwachte suc- dat ons te wachten staat is mede ces dat deze opera (altyd als een zeer moeilijk werk beschouwd) in de afgelopen jaren bij het pu bliek had. De belangstelling voor deze mu ziek, vooral van de kant van de jongeren, blijkt eo groot te zijn dat de Operastichting zich al bij voorbaat weet verzekerd van een grote toeloop voor de voorstellin gen en concerten binnen diit pro ject. Het accent ligt daarbij op Amsterdam. Beperkte financiële middelen zijn er de oorzaak van dat deze pro gramma's niet in andere steden verschijnen. In het 6cheveningse Circustheater wordt wel naast de twee genoemde opera's op 14 Ja nuari een scènische uitvoering ge geven van drie belangrijke werken van Monteverdi: „II oombattimen- to di Tancredi e Clorinda", het „Laimento" uit de opera „Aria na", het ballet „D ballo dell In- grate". De enscènering is van de Italiaan se regisseur Filippo Sanjust, die met Gustav Leonhardt en Niko laus Harnoncourt het drieman schap vormt dat de artistieke rea lisatie van dit Monteverdi-project op een historisch zo authentiek mogeiijxe wijze verzorgt. Het is ook Sanjust die de opera's regis seert. Harnoncourt brengt zijn eigen Weense ensemble Concern us Musi cus mee dat in „Orfeo en de Ve- spro" met aanvulling van Neder landse musici de instrument ie partijen voor z'n rekening neemt. De balletacademie van het Rotter dams Conservatorium zal met oen choreografie van Michael Holmes meewerken aan de opvoeringen van „II ballo deül Ingrate". „Orfeo" wordt op 4 en 6 Januari in het Circustheater opgevoerd en op 8 Januari in de Rotterd- r>e Schouwburg. „L'Incoronazione dl Poppea" verschijnt op 11 Januari in het Circustheater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 27