KERSTFEEST, WELBEHAGEN EN MATERIËLE WELVAART DE ARMOEDE VAN DE STAT Vrede Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 22 DECEMBER Het Kerstfeest is ieder jaar hetzelfde, maar we vieren het ieder jaar weer onder andere omstandigheden en daarom krijgt de viering van dit feest ieder jaar toch weer een andere into natie. Dit geldt tenminste voor hen die zoeken naar de bete kenis van hetgeen dat nu bijna twintig eeuwen geleden gebeurd is. Wat heeft het ons te zeggen in deze tijd? Het Kerstfeest brengt ons in aanraking met een stukje van het Evangelie en de vraag komt op: wat doen wij er mee? Wat zegt het ons? We moeten dit jaar het Kerstfeest vieren met op de achter grond de dreigende olie-crisis. Dit jaar is die nog niet zo ernstig want we kunnen op het Kerstfeest nog rijden zoals we willen. Toch houdt die olie-crisis onze ge dachten nog al bezig. Wanneer je zo luistert naar de gesprekken die in kleinere en grotere kringen worden gehouden, dan gaat het nog al veel over de benzinebonnen en alles wat daarmee samenhangt zonder dat men iets dieper doordringt in de proble matiek van de rijke en de arme lan den. Nu bemerken de rijke landen ineens tot hun schrik hoezeer zij van de arme afhankelijk zijn. Het gaat gewoonlijk in die gesprekken over wat wij nog wel en niet meer kunnen verwezenlijken van de plannen die wij hebben gemaakt. Het „welbeha gen," welk woord op het kerstfeest moet vallen, lijkt wel in de eerste plaats afhankelijk van onze ma teriële welvaart en van de vrijheid die wij begeren om te kunnen doen en laten wat wijzelf willen. En zo gaan we naar de stal van Bethle hem en besteden, naast het vele dat onze gedachten bezig houdt, ook eni ge aandacht aan de armoede van de stal en aan het kindeke in doeken gewikkeld, liggende in de kribbe. Het Kerstfeest moeten we vieren midden in het grote politieke wereldgebeuren. Dat kan niet anders. We kunnen ons niet losmaken van de tijd waar in we nu leven. Dat behoeft ook niet In het Kerstevangelie worden immers ook de namen genoemd van de machtige keizer Augustus, van Quirinius, de goeverneur van Sy rië en van koning Herodes. Dat wa ren in die tijd de grotere en kleine heersers waarmee men toen te ma ken had in het land Palestina. Wan neer wij onze jaartelling laten be ginnen met de geboorte van Jezus in Bethlehem en rekenen met Jaren vóór en na zijn geboorte, geven we daarmee nog altijd zinnebeeldig aan dat zijn komst te maken heeft met de ganse wereldgeschiedenis. Ze is daaruit niet meer weg te denken. Dat wereldwijs perspectief vinden we trouwens in heel de H. Schrift. Het gaat om niet minder dan alle volken. Dat vinden we zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Het gaat op het Kerstfeest ook om kleine, gewone mensen, die door de machthebbers van deze aarde worden voortgedreven en die moeten voort gaan met hun vragen: waarom, waar om? Het gaat ook om mensen die lijden onder het geweld, dat er ge bruikt wordt en die zich angstig af vragen of de macht van de gewel denaren in deze wereld nu alles-be- palend is. Ze gaan toch maar hun gang en KKXXXXXXXXXXXXXXXKKKKXKXKXXXXXXXXXXXXXXKXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX EXTRA KERSTPRIJS AKTIE NATUUR EXTRA KERSTPRIJS Naast een komplete Bauknecht keuken t.w.v. 5.000.- als eindhoofdprijs voor de Aktie Naiuur-puzzel, stelt Bauknecht ook graag deze kompakte, praktische Minor-keuken voor appartementen, kantoren, vakantiehuisjes, etc. t.w.v. 2.000.- als extra Kerstprijs beschikbaar. Wordt de minor-keuken gebruikt, dan ziet ze eruit als een heldere, vriendelijke keuken waarin alles binnen arm bereik. Is men klaar met koken, dan sluit men eenvoudig de twee openslaande deuren en de keuken is een kast geworden, waarvan niemand vermoedt, dat hij een hele keuken verbergt. Bovendien wordt gelijktijdig dooreenmikro-schakelaardestroomvoorhetkookgedeelteautomatischuitgeschakeld(veilig, vooral voor vergeetachtigen). Doe mee met de KerstDuzzel van de Aktie Natuur in deze krant! Waar is bij dit alles God, die immers Almachtig Alwetend, Rechtvaardig is? Wat hebben Jozef en Maria en de ouders van de kinderen in Betle- hem daarvan bemerkt? Is het niet begrijpelijk, wanneer we de wereld geschiedenis zien, dat veel men sen het niet meer weten hoe zij het met God hebben? Ze trekken de slotconclusie dat God wel dood moet zijn. En nu vieren wij weer het Kerstfeest, waarop ons verkodnigd wordt dat Hij, die wij de Almachtige noemen, zich teruggetrokken heeft in de hulpeloosheid, de armoede, de ho peloosheid van de stal van Bethle hem. Wat wij gedenken op het Kerstfeest is tenslotte niet de al macht, de alwetendheid, de recht vaardigheid van God, maar wel Zijn voorzienigheid en dan in bijbelse zin, dat God zich zelf een Lam ten brand offer zal voorzien (Genesis 22) Te genwoordig wordt nog al eens ge sproken van de macht der armen. Het is haast een slagwoord geworden in deze tijd. Op het Kerstfeest moeten we iets kunnen proeven van die macht van armoede en hulpeloos heid en zo belijdt de kerk dat de almachtige God met ons wil zijn. Voor armen is het Evangelie be stemd. Kribbe en kruis liggen in el- kaars verlengde Wat een mens zo moeilijk over zijn hart kan verkrij gen, nl. zich zelf op te geven, dat heeft de almachtige God in zijn Zoon gedaan. Zonder dit, geen Kerst feest. Volgens de oude traditie is Jezus geboren in een grot, die gebruikt werd als een stal voor het vee. In Bethlehem, onder de geboortekerk, kan men afdalen in de grot, die als zodanig wordt aangewezen en waar heen in de kerstnacht duizenden pel grims gewoon zijn te trekken. Het kan zijn dat dit de plaats is van de geboorte, maar het is lang niet zeker In de eerste eeuwen heeft men zich t jaar de kerstklokken van Bethle- niet zo druk gemaakt over de hei lige plaatsen, zoals de Paus nu steeds weer zijn bezorgdheid daarover laat blijken. Maar ook, al zou dit werke lijk de plaats zijn waar Jezus gebo ren is, dan loopt het bezoek aan deze grot altijd weer uit op een teleur stelling. Welk een schittering is het daar niet van allerlei kostbaarhe den. We willen nog niet eens denken aan alle gevechten die zich in de kerk boven deze grot hebben afge speeld. Wanneer men die grot in al zijn naaktheid en kaalheid had ge laten, zou ze overtuigender zijn ge- eest, in ieder geval meer passend bij de soberheid van het Evangelie. Wie de kale, ruwe hellingen van de Olijf berg opklimt, gevoelt meer contact met Jezus en zijn discipelen dan in de grot onder de geboortekerk. Dat was tenminste onze ervaring, die we konden delen met een nonnetje, voor wie het niet mogelijk bleek in die gro echt te bidden, zoals zij gehoopt had het te kunnen doen. Bovendien is het wie 't niet mogelijk bleek in die groot een volkomen commercieel bedrijf ge worden. Dit niet alleen rond die grot van Bethlehem, maar rond al de hei lige plaatsen die als zodanig worden aangewezen en die commercie is het misschien nog wel wat ons het meest hinderd. Doch, laten we niet onbillijk zijn tegenover de handelaars rond de hei lige plaatsen. Hebben wij dan ook niet de hand in eigen boezem te steken? Steeds meer ds immers ook hier het Kerstfeest een zaak van commercie geworden en is dat niet eveneens een verhindering geworden om op het Kerstfeest te gaan, werkelijk te gaan, naar de stal van Bethlehem? Daar kunnen we niet echt door dringen met onze rijkdom, met onze versieringen, met onze geschenken, kortom met onze invloed waarin we hebben geleefd en waarin we hopen te blijven leven. We kunnen et zelfs Woord van bezinning Met Kerstmis gaat het ieder Jaar weer over vrede. Niet in het algemeen, maar nader be paald, hier op aarde. Daar zit Iets ongelukkigs in, want vrede is er niet en wat we uit de ge schiedenis leren is er in het verleden ook eigenlijk nooit of heel sporadisch geweest. Gek, dat dat nou ieder Jaar zo hardnekkig weer terugkomt en als begrip ie der Jaar weer gevuld wordt met, in vele variaties, toch dezelfde in houd, n.l. die van rust en gerech tigheid. De vertaling van rust en vooral van gerechtigheid is voor niet ledereen dezelfde, dat is dui delijk bij het verschil van stand punt in deze in het Midden-Oos ten en bijv. tussen Rusland en China. Het blijft uiteindelijk een vreselijk betrekkelijke zaak omdat uiteindelijk iedereen het volste recht heeft zijn stem in dit op zicht even krachtig te laten ho ren als ieder ander. Ook is'het zo dat veel meer dan vroeger deze zaken, die vaak ver weg zich af spelen, via pers en t.v. bij ons bin nen komen vallen met zo'n groot gemak dat we er niet eens onze gemakkelijke stoel voor uit hoe ven. Zo hebben wij ermee te ma ken en vormen ook wij in dat in ternationale koor een klein stemmetje dat ook een kleine bij drage levert in wat dóAr de vrede Daar wordt het vanuit de heme! uitgeroepen over deze aarde dat het vrede is, niets meer of min. der dan dat. Niet als een vrome wens of als een mogelijkheid die nu een kans zou kunnen krijgen, maar als een werkelijkheid, luid en duidelijk. Nou kun Je daar wel over gaan discussiëren of filosoferen maar je kunt daar toch moeilijk omheen, De geboorte van deze messias Je. zus geschiedt met de ongelofelij. ke en ongehoorde pretentie dat in hem de vrede, waar wij al zo lang naar lopen zoeken een feit is ge. worden. Nu moet Je duidelijk worden en vertellen wat Je daar dan uit. eindelijk mee bedoelt. Welnu, het betekent dat in deze Jezus God, dient of niet. Er is vreemd genoeg weinig meer dat ons echt kan schokken zodat we opveren uit on ze stoel wanneer we naar de tv zitten te kijken. Wezenlijk zijn we er nauwelijks by betrokken, maar haast onvermijdelijk hebben we wel een oordeel. En de vrede lijkt overal verder weg dan ooit. Toch is het allerminst een versleten begrip, o nee, er wordt door heel velen heel serieus aan gewerkt in de hoop die ooit toch eens te be reiken. Vele wegen, vele methodes, vele mogelijkheden, waarvan dik wijls het christelijke geloof ge zien wordt als één van die moge lijkheden. „Vrede op aarde, in mensen van het welbehagen". Toch ligt dat anders, daar in die bijbel. Met Kerstmis lezen we dat bekende verhaal uit Lucas. dezelfde God die zo verweg was en voor velen zo vaag en abstra nu heel concreet in deze Jezus ge- stalte aanneemt. Jezus, een man van vlees en bloed. In die duidelijke gestalte strijdt Hij nu de strijd en lijdt Hij nu het leed dat wij al zo lang en zo moedeloos en uitzichtloos strijden Heel werkelijk en heel zichtbaar strijdt en lijdt Hij. Een strijd te- gen alles wat de vrede, het leven de ware shalom, harmonie, even wicht in de weg staat streeft. De opstanding van Jezui is het triomfantelijke teken het feit dat Hij deze strijd gewon-i nen heeft. Teken van de werke. lijkheid van deze vrede, dat wil zeggen dat niets nu meer in sta» is daadwerkelijk de goed bevochten verzoening tussei God en mensen iets in de wq te leggen. Daarop berust ons ge loof, dat is ons uitgangspunt. Al les wat om ons heen ons bedreig! is wel reëel, maar niet mij werkelijk kwaad te doen. Di vrede, inderdaad in de zin vai rust en gerechtigheid is door d Jezus mijn en ieders deel. Dati de vaste grond onder mijn voeta en vandaaruit heeft het pas zij en kan ik pas meedoen aan e vrede, om daar iets van zichtbaa te maken, die er in wezen, diepste wezen, al is. Dat Is he uitgangspunt. Ieder ander uit gangspunt blijft een najagen var wind. niet in doordringen met onze vrome rijkdommen. Het Kerstfeest is het feest van de armen. "Moede kom ik, arm en naakt, tot de God die zalig maakt". Vroeger was men gewoon om op het Kerstfeest het HA. t<e vieren. Bij het schouwen van de stal, de kribben en de doeken, zullen we er van onder de indruk moeten komen hoe arm en hulpeloos de rijke God moest worden, hoe vergoben en hoe gebroken en dat niet om zichzelf. We vieren dit jaar het Kerstfeest in een tijd dat ieder bezig is met de olie die niet meer komt of die in ieder geval stukken duurder zal worden en die daarmee een heel stuk van onze rijkdom en onze overvloed zal af knabbelen. Het zal vermoedelijk nog meer doorbijten dan wij nu kunnen voor zien. We leven in een wereld waarin permanent een strijd om de macht (en macht betekent rijkdom) gaan de is. De grote en kleine mogendhe den houden hiermee in de eerste plaats rekening. Daarom kan er geen vrede zijn en vrede is èen woord dat bij het echte Kerstfeest behoort. Wanneer wij het over de mogend heden hebben, moeten we daarbij toch bedenken dat de mensheid be staat uit egoïsten. Het eigen ik voert maar al te zeer de boventoon. Laten we wel bedenken dat er wel egoïsten zijn die tijdelijk tevreden kunnen wezen, maar dat er geen egoïsten zijn die vrede hebben. Het vorige Jaar hoorden we dat 'n predikant op het Kerstfeest had ge preekt over de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. We ben die preek natuurlijk niet zeil hoord, alleen maar de verbazing een gemeentelid dat zijn predika staat was daarover te preken. Op ze vraag hoe hij dat dan gedaan kregen we ten antwoord: JezusC tus zelf was de barmhartige Sai taan uit de gelijkenis. Hij vertelt c het verhaal van zijn eigen leven. ?e is genoeg. Hij heeft inderdaad i a weer gevraagdwie is mijn naast mi[jtn hulp nodig heeft. Alle eva liëm spreken daarvan. Meer h« 2 we op het Kerstf eest niet nodig pe deze wetenschap. Het Evangelit te het Kerstfeest wil ons veikon m dat God zelf, dn zijn Zoon, ara lc worden is om ons rijk te maken Jezus Christus zonde geworden om de naaste te zijn van de ergst Zondaren om het met de 1 - den van de apostel Paulus te a Sj als 'hij 'het over zichzelf heeft - hem genade te bewijzen. Wie w leest in het kerstverhaal, kan Kerstfeest eerst recht vieren. dan moeten we de gelijkenis gaan doortrekken. Ga heen en gij desgelijks. Wie zich met de a van De Gezalfde christen noem zich op het Kerstfeest hierdoor r gesproken moeten weten en F barmhartigheid moeten kennen - zijn dank. Dat alles heeft de Heer gedaan, zo is Hu met ons begaan. M Verheug u ganse christenheid en breng Hem dank in eeuwighei Kyrieleis. gez, 1 - S. J. M. HOTJSBEB Leiden I Hooglandse Kerk 10 u. Ds. E. Pannekoek 11.45 u. Oecumenische Meer (vrijdag 7.15 i Zendingswerk Middernachtgroep Zoe te rwoudsesingel 21, 6 u. dhr. Van der Jehova Getuigen (Hogewoerd nr 175) (Konlng8kerk), ds. Van De Waard) Chr. Geref". Kerk Jeruzalem kerk Grljpenstelnstraat 9.30 u Dienst des Woords, 6.30 u. Ds. P. Beekhuis te Noordeloos. Baptisten gemeente Triom- Maranathakerk 10 u. Dr. F. C. Kamma. Koningskerk 10 u. Ds. G. C. Post. Bethlehemkerk 10 u. Ds. A. J. de Jong. Bevrijdingskerk 10.30 u. Ds. J. de Heils Com. de Vlamingstraat 10 uur en R.K. St. Bonifaciuskerk (zat ir) 8.30 10 Ned. Pred. J. Velthuljse. R.K. Pius X 1 RK Kerk H. Antonius (zat.av. 7 u) (zat. 7 uur) 9. 10.30 Ned. en 17.30 uur. R.K. 9 en 11 uur. Kaag Herv. Gem. 10 u. ds. Car- Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. de heer J. W. Hoffe- naar van Voorhout 6 u. Ds. W. Kool v Katwijk aan Zee, jeugddienst. Ontmoe- tingskerk 10 u. Ds. Jac. de Vos. van Katwijk aan Zee. 6.30 u. Ds. A. de Haa van Oegstgeest. Geref. Kerk 10 u. Ds. G van Halsema, 5 Ds. R. de Vries. R.K. u. ds. Xt. J. Oldemans Chr. Gêref. Kerk 10 uur Leesdienst 7 uur. ds Van de Kamp v Hillegom. Geref. Gem. 10 en 17 uur ds. D. Hakkenberg. Chr. Geref. ref Kerk (vrijgem. bulten verb.) 9.30 en '5 u. Ds. J. J. 'Verleur. Oud Geref Gem. 9.30 en 3.00 uur Leesdiensten Ak tie Kruistochten Nederland: maandag- 9.30 uur Kapel Sancta Maria (zat. av. 8 uur) 10 uur. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 uur dr Cramer (Paulusk.), 10 u dr van Hoogstraten (Gemeente- ctrum) 10.30 p dr. Barnouw 7 u. ds. Verdonk (HA). 10.3" ''x Leonarduskerk (zat. Oecumenische Werkplaats (Breestr. 9) 11.15 u. Samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. Dhi. Lagerwerf. 10 u. Jeugdkapel „De Goede Herder" Vrllz. Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) Benthuizen - Herv. Gem. 9.30 Mgr. leesdienst, 3 a Bodegraven Herv. Gem? Dorpskerk 10 u ds L. v. Nleuwpoort Nunspeet 6.30 u Ds. Balke. Salvatorkerk 10 u. Ds. van Embden, 6.30 u. Ds. S. W. Verploegh, Oudshoorn. Bethlehemkerk 9.30 u. Ds Balke. 6.30 u. Ds. L. Katwijk a. Zee 6.30 u. ds A. de Haas Ds. Jac. de Vos. Pniëlkerk 9.30 1 A. Vink 6 uur Ds. C. van den Bergli Groen van Prlnstererschool 10 u Ds C. Treure Zeehos. 8.45 u. ds. J. Cats- Ziekenhuls "Overduln": 2 uur Ds kelljk chr. dom (Rijnlands Lyceum) 7.30 u. evang. N. v. d. Brugge RK kers tha Parochie (zat.av. 7 u) 7 uur. Dependance Poelpolder tzat. av. 7.00 uur) 9 en 11.30 u. Maria Paro- 5 uur Ds. 6 ,n den IJ ïr Ds. S. v 10.30 u. Dhr. M. H. K. van der Zee. Gemeenschap van Kerken Meren - wljk) 10 u. oecumenische dienst pas den Rijn, 5 u. Ds. Te Winkel. Sasscnh Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u. De heer Brouwer Katwijk aan Zee, 5 u Ds. K. Vegter Oegstgeest. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 u. Ds. Brederveld, 5 u. Ds. De Wit, Lis- Be vrij dlngskerk (Aer. Bruunstr.) 9 u. Dr. Vlijm, 5 u. Ds. Brederveld. Huize "Groenhoven" 10 u. Ds. De Wit. Gezinsdiensten „Jeugdhaven" heer Kromhout ïest" De heer De Jor r doven (Petrakerk) 10.30 1. De heer Storm. Chr. Geref Kerk 10 u. ds. Carlier 6 M. W. Nleuwenhuljzi Geref. Kenk (vrijgem.) 10 Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds. Roth. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. drs. J Végh te Aalsmeer. Rem. Geref. Gem. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords 2.15 uur ds. H. C. v. d. Ent te Katwijk aan Zee. R.K. Kerk (zat. 7 11) Borman te Alphen a. d. Rijn. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords. 7 uur ds. D. J. Klein Onstenic te Maassluis, RK kerk (zat. 7 u) 7.30 en 10.30 uur. Ter Aar Dorpshuls Aar- Alplten aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 10 u. ds. J. H. Bogers, 6.30 u. ds. M. Fokkema. Kruiskerk Gouwsluis 6.30 u. ds. A. J. de Jong te Lelden voor de G.B. Op- standlngskerk Prinses Marljkestraat 10 ds. M. Fokkema. 6.30 u. ds. J. H. Bo- Gebouw Nabij Van Lennepstraat, lur Jeugdkapel mej. Burggraaf, zaal Opstandlngskerk Prinses Marljkestraat 10 uur Jeugdkapel de heer Sampiemon Martha-Stlchting Rijnstroom 10.30 werbrug 10 u. Ds. fo'uu 6.30 u. Ds. Rotterdam, Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 4 u. Ds. P. Plaats man. Geref. Gen Evang. Luth. Ke Evang. Kring 9.45 ide Slons- kerk'Hooftstraat 9.30 uur ds. S. W. Verploeg 6.30 uur ds. A. van EIJk te Gouda. De Goede Herderkerk. Ten Leeuw", 6.30 u. ds. M. K. Geertsema van Hazerswoude Geref. Kerk 9.30 en 5 uur ds. C. v. d. Tas, Kerkelijk cen trum "de Stek" 11 u. ds. C. v. d. Tas Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u. ds. Chr. Verhagen van Den Haag. Geref. Gem. - c. Bac Plnikstergemee R. de Vries 5 uur Ds. F. Pijlman. Chr. Geref. Kerk 10 uur Ds. G. Bouw 5 uur Ds. G. Bouw. Geref. Kerk Vrijgem., 8.30 en 3 u. Ds Th. Hoff. Geref kerk vrijgemaakt 1 "en Verband) kerkge bouw Willem Zwijgerlaan 9.30 uur Ds. M. R. van aer Berg 7 uur Ds. G. Roukema. Geref. Gem. (Remisestraat) 10 u. Leesdienst 5 u Leesdienst Soefi beweging universel (kerk voor allen), Sportlaan Katwijk 3 u. bij? 7.30 9, 10.45 en 7 uur. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 ds. Kaal, 6.30 u. ds. Noordergraaf. Geref. Oudewetering Herv. Gem. gem. dienst in Geref. Kerk Geref. Kerk: 9.30 uur Gez. dienst met de hervorm den Ds. Lalleman 5 uur ds. Leene te Zwanenburg. Rem. Geref. Gem. Geen dienst RK Kerk Meerkrenk (zat. 7 u) 8.15, 9.45 11.30 en 7 uur. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30, ds. Öostenbrug (H.A.) 7 uur Idem. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords 2.15 uur ds. G. Bouw te Scht- venlngen. R.K. Kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9.30 en 11.15 uur. Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 uur ds Van Nlel (HD), 5 u Ds. Hanemaaijer te Alphen (Bethel- kerk) 9.30 uur ds. Krijger, 5 uur da. Van Nlel m.m.v. mannenkoor. Geref. kerk Petrakerk 9.30 ds Rooze Valken burg 5 u. Ds. Baayen. Immanuëlkerk Rijndijk 10 u. Ds. Meijering. De 10.15 u. Jongerendlenst. Geref.J 9, 10.30 en 5 u. ds De Zeeuw. Gtf meerde Kerk 9. 10.30 en 6 uur J Zeeuw Geref. Kerk (vrijgem.) lO.lH 6.30 u. Ds. W. Verb 9.30 u. Ds. S. Gerssen te Uti uur Ds. D. van Vliet 950 u. ds, H M. Cnossen dam, 7 uur ds. Ph. Cornelder t terdam. Geref. Ker" Ds. D. J. Modderaa Veen te Krimpen 1 moetingskerk 9.50 i 5.00 uur Ds. D. J. gesch. Gem. 9.30 en 5.00 1 Verloop. Oud Ger. Gem. 1 kade 158 10 en e Ger. Gem. 10 uur Ds. J. W. Rotterdam. RK Ontmoetl uur 11.45 en 6.30 1 St. Vlctorkerk 10 L_. Jehovah's Getuigen Koninkrijk») 15.25 Openbare toespraak: De J radijs \n 4.25 uur Wachtt— king: Wat doet U met Uw leven? Warmond Herv. Gem. 10 0 A J. den Tonkelaar (HA) R.K-I 8.30 10 en 11.30 uur (zat. 1 Wassenaar Herv. Gem. kerk) 10 uur dr Frederlkse f kand. Hoek (Kievietkerk) 10 Wiersma Messlaskerk10 v nathakerk 9.30 1 heer D. de Best. belangstellenden; 4 le eredienst. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u. ds. Goverts. 7 uur ds Bodaan. Geref. Kerk 9.30 uur ds. Den Heeten. 4.30 uur ds. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 uur ds. De Graaf. Noordwijk Binnen Herv. Gemeen te (ln geref. kerk) 10.30 uur dr. Jansen tlng) 11 uur ds Baaven. R.K. Klazienaveen. 5 u. Ds. v. d. Linde. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur student Den Hartog. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10, en 5.15 uur ds. Deddens Evang. Clir Gtm. mavo) zaterdagmiddag 4 u. ds. Agtereek, zaterdag 29 december Idem. £.30 11.15 e H. Wllllbrordus (zat.«*f R.K. Kerk tuinbouwschool 10.30 (zat. av. 7 uur). Sassenhelm Herv. Gem. 10.30 ds. A. Westra, 6.30 uur ds. Goverts Nieuw Vennep: Geref. Kerk 10 u ds. J Woubrugge Herv. Gem. Geref. Kerk 10 t Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst :erk) 10.15 u. ds. E. P. Meijering. Leger des Hells 10 u. heiligend. 7.30 spelgroep. Geref. Kerk Maranathakeric Raadhuisstraat 10 uur ds. Fr. de Jong. 6 30 u. ds. R. Hassefras te Musselka- Modderkolk. R.K. Kerk (dorp) (zat.a naai. Salvatorikerk W. de Zwljgerlaan 7 u.) 8.45. 10 en 11.30 u. Ontmoetings - (zaterdagmiddag 5.30) 10.30 v Tem. 9.30 u ds ds. W. L. Heij- ds. H. v. d. Berg: Chr 1 5 uur stud. R. Kok K. Kerk 8.30 9.30 11 en 5.30 uur (zat 7 uur). Valkenburg Herv. Gem. Ds. G. Zonneveld, r Ds. G. Zon- Treure (Sole Mto) 9.30 u.ds. Lkpri v<jld- °8re(' Krierk_9-30 V?,8' P'Ljg Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u Koll. dienst. Evang. Crd. Gem. (Middelstegracht) 10 u. dhr J. Klein Haneveld. phen aan den Rlln-Noord. De Goede M. H. Geertsema. Herderkerk Ten Harsenstraat 10.30 u ds. G. de Ruiter. 6.30 u. ds G, de Rul. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u ds. Kerk 9. 10.3 i Loenen R.K. Boskoop. Geref Kerk 10 i m.m.v. "The >ei Train". Geref. Bernarduskerk Rijndijk ds. Dijkstra. R.K. St Leimulden Herv. Gem. 9.30 ds Har- teveld. Geref. Kerk 9.30 u. in Oosten kerk ds. SJ. Tlemersma te Zwammer- Geref. Kerk 10 uur ds. LIJesen, 5 ds Swlerts. R.K. Kerk 8. 9.30. 11 t uur (zat.av. 7 uur). Noordwljkerhout Herv. Gem. 1 (De Zllk) 10 i r ds. Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 uur mej. dr J. L. Klink. R.K. Kerk 9. 10.30 Her. Gem. Geref Kerk 9.3i Amstelveen 7 u Amsterdam R.K. Kerk (zat. 7.45 9. 10.45 i Zoeterwoude Herv. Gem. ds. Schoch en dhr WIJkstra R>1 Janskerk Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 10 en 11 uur R.K. ChrttWi naariterk (zat. 7 u) 8.30, 10. Ijl 6 uur. R.K. Kerk Meerburg (z®'-)! 8.45 10 30 12 en 6 uur. Zwammerdam Herv. man, fi.45 uur leesdienst. Rem. Geref. Gem. Geen dienst. Oud Geref Gem Kerkgebouw Hooftstraat 240 9.30 ea 4 Schoot. Hulp en Heil: 10 10 uur ds Jos G. Los te Leimu uur ds SJ. Tlemersma R.K. Ker»l. 7 uur) 8. 10. 11.30 en 6.30 uur. L h

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4