m [ruisjes en nulletjes' an Rien van der Nat of voor 'Looft den Heer \ic/ QTi e teuws )e gast' in het LAK )AG 14 DECEMBER 1973 VARIA PAGINA 2» nieuwe Leiderdorpse galerie pERDORP Rien van der leiderdorps etser en lithograaf, zijn atelier aan het Jaagpad bouwd en vergroot tot een rolle expositie-ruimte, waar ge lkunstenaars hun werk kunnen eren. Afgelopen zaterdag is de rate Leiderdorpse galerie zoals t al gemeld, geopend. Naast gra- van Rien zelf zijn er erijen en gouaches van Willem Iels en keramiek van Gijb Zaal- «zien. der Nat is „de man de kruisjes en nulletjes", van ervedelde melk-boter-kaas-spel_ hij hele bladzijden mee eeft geëtst. Soms laat hy de ifegende lüntjes weg, en vult reilen met alleen streepjes of jes. Zo'n vel krijgt een heel ritme, binnen dat straf af- ende thema zijn vele variaties ijk. Het meest recente werk Rien wordt gekenmerkt door rotere leegte, hier en daar door met een enkele lijn, een an grijs. In een hoek onder- kleur aangebracht: een vier kant, dat er uit springt door de kleuren die Rien me' een inktroller aanbracht. Ook Willem Breddels heeft in zijn jongste werk steeds meer ruimte gegeven aan de leegte. Vroeger werkte hij met verschil lende „schilderijtjes" in hoekig af gesneden vlakken, die tesamen een compositie vormden. De verschillen de onderwerpen hadden natuurlijk wel onderlinge samenhang. Willem's huidige werk heeft als basis een landschap met een vrij lage horizon en een lucht vol wolken. Dergelijke luchten kwamen in zijn vroegere werk ook al voor als een „puzzel stukje" van het grote geheel. In dat landschap bevinden zich meestal en kele figuren of objecten, ver van elkaar verwijderd. Met licht ge tinte kleurballonnen brengt hij 'n verbinding aan tussen de verschil lende elementen van zijn schilderij. Een krop sla wordt aan een roos gekoppeld, een stuk rundvlees aan een meisje. Alle mensen en dingen die op zijn schilderijen voorkomen zijn zeer gedetailleerd en herken baar naar de natuur weergegeven. Hun ordening maakt er echter ab stracte schilderijen van. De keramist Gijb Zaalberg is vertegenwoordigd met zijn serie Orisalis, keramische levensvormen op siliciumbasis. Hij wil met deze serie groei-processen weergeven, die niet, zoals op aarde, op basis van koolstof plaatshebben, maar een groei die in een andere omgeving ook op ba sis van silicium zou kunnen ont staan. Dat klei en glazuur, de be standdelen van keramiek, voor een groot gedeelte uit silicium bestaan, is de aanzet geweest tot de creatie van deze serie levensvormen. Tot 8 januari kunt u deze eerste tentoonstelling van de nieuwe Lei derdorpse galerie bekijken. Er zijn ook plannen om in Leiderdorp een artotheek te vestigen, een uitleen centrum voor moderne kunst naar voorbeeld van een bibliotheek of een discotheek. Een dergelijke artotheek zal veel kunnen bijdragen aan het begrip voor en de verspreiding van de moderne kunst. HANNY RENEMAN. KAAG We hadden het een 1 jaren terug niet gedroomd om den Heer" van de Kaag een em van Cherubini plus Haydn's imis te horen vertolken. Dat rde in de akoestisch zeer geluk- dhannes de Evangelistkerk aan litenkaag. Als orkestvervangster Ada v. d. Bent, maar deze te had met name in het Re- orkest in de oren zitten, i's Nelson op piano begeleiden stiek een nogal absurde opgave dus een noodoplossing. Maar zo doorgewinterd in oplossen ituaties, dat Louis van Wijn dirigent er mee uit de dn broedde in 1798 op de hier ie mis. Dit doende kwam de an de nederlaag van de Franse oor Aboekir, te danken aan ad- Nelson. "Benedictus qui venit" één moeite zowel voor de Ver als voor de admiraal dienen, r, dat Ada er daar niet even de trompet kon blazen. Die is niet wat we heden nog aardig achten. Mendelssohn al e Haydn's missen schandalig gezellig. Maar de Nelson ademt een heerlijk feestelijke concertsfeer uit. Zo was Oostenrijk toen en de kerk dito. De verwezenlijking voor het Kaagse koor was niet mis. Het heeft niet geheel en al, vooral bij stem uitzetting, even edel kunnen blijven in de verklanking. Dat af en toe en kele toontjes devalueerden, behoefde niet eens te verwonderen. Men mocht het als etude-etappe aanzien. Maar onvoorwaardelijke lof hebben we voor het klinkend resultaat in Cherubini. Zijn Requiem staat de kerkelijke Kagenaar veel nader. Bo vendien is Cherubini beter koorpeda goog Haydn rekende uitsluitend met duchtig geschoolden. Cherubini, Weens-klassiek denkende Parijse Ita liaan, was in een eerste aanleg ope ra-man. Het verlamde evenwel zijn werkkracht, dat Napoleon zijn ope ra's niet mocht. Lang bracht hij niets meer voort. Tot boeren in een vakan tiedorp hem eens om een mis vroegen. TfTen ontwaakten elf missen en twee requiems. Het gezongene requiem was een overheidsopdracht ter gedachte nis van de onthoofding van Lode wijk XVI. De stemming daarin is eerlijk doorvoeld, de echte voor een doden mis. Solo's komen er niet in voor. Nogal merkwaardig is de bouw met een prachtig profiel voor alle hoofd momenten. In het Dies Irce wandelt de componist zonder omwegen door de hele sequens heen, maar van Abraham in het Offertorium kan hij niet scheiden en hij houdt hem vast in de gestalte van een goed door stane stevige ongerieflijke fuga. Haydn heeft een duidelijke voor liefde voor de sopraan. Lize Schoo kon het allemaal moeiteloos aan, ook in hoog wervelend bereik. De alt Vera Verzijden zingt met een prachtig ga ve gloed en kompleet rond-egale stembuiging. Vlekkeloze nobele zang cultuur. De tenor Piet Maas stude rend nog, heeft het perspectief op een extra fraaie vocale ontwikkeling. De bas van Huib Schimmel heeft draagkracht en klinkt ruim, de voordracht loopt overtuigend rustig, de stem zit behoorlijk, heel laag werd de resonans iets stug. KEES VERHOEF ADVERTENTIE )EN De toneelgroep "Cen- komt maandagavond a.s. het LAK-theater met "De Gerard Lemmens. Deze tie is gebaseerd op de gege- q een script, waaraan pas in van de repetities definitief is gegeven. Regisseur Jacques andeur en twaalf acteurs en het Haarlemse gezel- hebben, in samenwerking met irijver, al improviserend de ïogelijkheden van het gege- nderzocht in de hoop dat vier un collega's tot een voorstel- in kunnen komen, die op wijze de misverstanden •gt die tot rassendiscriminatie leiden. De vier die "De gast" ten slotte op de planken hebben gezet zijn: Ingeborg Elzevier, Karin Haa- ge, Lou Steenbergen en Ernst Zwaan. Wat de inhoud van het stuk be treft: het is tweede kerstdag. Me neer en mevrouw, beiden bezield met goede voornemens, bereiden zich voor op de komst van een onbeken de gast teneinde met deze 't feest maal te gebruiken. De onbekende blijkt een neger te zijn. De aanpas sing met deze gast loopt wat uit de hand en wat daaruit voortkomt is 'n klucht waar het "liefdadige" echt paar nogal gehavend uit tevoor schijn komt. maak meer gebruik van onze uitgebreide service oonstellingen lerle Van der Vlist (Botermarkt 'den): Kees Hak (schilderijen), 'lag (grafiek), Huib Vugt (schil n). Koen Mertens (keramiek), Blankenvoort (keramiek) t/m lember). ilëteit Burgers (Burchtsteeg 2a, n): Pentekeningen en aauarel- 'an Dick Brie) (t/m 31 Rijksstraatweg bij Uen DelJIza ?an 11— 6 uur sd verder vol- afspr 01761—591. of 1714 smuseum van oudheden (Ra- Zod en feestdag de geschiedenis ppen? dag 10— nhaJ: dag 105 uur. Zondag Leidse bioscopen rle Van der Vlist, Botermarkt c expositie "Kunst als geschenk' dec Openingstijden dl t/m za Zonnetempel", al. tee?.. 2.30, 8.00. 9.15 uur. zo. 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 uur. Nachtfilm: "Meisjes met ge opende lippen", 18 jr., vrij. en 11.30 uur. Studio: "Paper Moon" 14 Jr. 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.45 uui Trianon: "La grande bouffe", Jr. dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. 4.30, 7.00, 9.15 uur dag v 11.16 tot 12 uur (alleen voor echtg.) v 15 tot 16 uui en van 18.15 tot 19 45 uur kinderafdeling dag v 3e klasse dag v 14 di 18-45 tot 19.15 uur. klnderaf- Endegeest, dinsdag en vrijdag 13— 14.30 's zondags 11 12 en 1415 u eer- 8tf klasse, de genele dag vrij.! Annakltnlek* dag 18.30-14.30 en 18-19 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS vrii Vooï aUe Prenten (behalve klnde. vlu- ren) zijn de bezopknreo als volgt: dag. E,ke dag r. 15.00-16.00 uur dag. 18 30 20 00 uur ur. Voor de prematurenafdellng gelden de dag. volgende bezoekuren (alleen voor ou- Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenn ula ders): Maandag t/m vnidag: 18 30-18.46 uur Zaterdag en zondag: 15.30-16 46 uur Bezoek aaD ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten d lopend bezoek wordt toegestaan, de hoofdverpleegkundige hiervoor clal? kaarten verstrekken. Alphen aan den Rijn boneer Dagel 40 Galerie Ka- dagptllks 18.45-19 30 uur 2e klas dagelllks van 13.15-14 00 uur en vaD 18 45 19 30 uur 3e Klas dagelllks vaD 13 15-1400 uur Rflnoord. Ie en uur Kinderafdeling 1100 14 00—14 45 2e klasse 10.30— 3e klasse 14 00—14 46 DECEMBER 1973 itferd jaar geleden stond de krant: Volgens een Reuter-tele- 'em uit Penang zijn den zn dezer 9000 man Neder- ndsche troe-pen zonder te- ftstand in Atjeh aan wal ge- ton. Uit een telegram, ont ken van den luitenant- Meraal Van Szoieten en ge- Weekend Penang 13 dezer, wt dat onder liet vuur des ends een landing heeft *ets gehad, met volkomen succes. Aan onze zijde zijn geen doodengevallen, slechts enkelen werden geioond. De generaal Verspijck leidde de eerste operatie. Aan den goede uitslag bracht het vuur der marine veel toe. De geest on der de troepen was uitmun tend. Dezer dagen geraakte te Waddinxveen een boerenwa gen met twee paarden bespan nen aan het hollen. Dit ge beurde even na het uitgaan der school. De kleinen konden zich niet spoedig genoeg ber gen, ivaardoor zeven van hen deerlijk werden gewond. Drie van hen hebben gebroken ar men en een vierde heeft den schouder gebroken. Vijftig jaar geleden: In 1922 werd met mede werking van belangrijke Pool- sche industrieélen te War schau de N.V. Philips' Gloei lampenfabriek opgericht. Het oude fabrieksgebouw bleek al spoedig onvoldoende te zijn en in een jaar tijd kwam een nieuwe fabriek tot stand, met te Eindhoven vervaardigde machinale inrichtingen. Gis teren werd deze nieuwe fa briek onder groote belangstel ling van de Poolsche autoritei ten door den heer A. F. Philips geopend. Polen beschikt thans over een gloeilampenfabriek, die aan alle moderne eischen voldoet. PANDA EN DE MEESTER-STER 3123. „Als griezel lijk je nergens op", zei de film-regisseur kwaad. „Maar we kunnen geen tijd verspillen met opkalefateren. Laten we maar een paar droge opmaken maken. Neem je plaats in. Lampen aan! Waar is Bonnie?!" „Ehneem me niet kwalijk dat ik stoor", zei Pana be leefd, terwijl hij achter de filmer aanholde. „Ik las dat u een assistent zocht, en ik De regisseur draaide zich ongeduldig om. „Wie ben je?!" snauwde hij. „Assistent, zei je? Goed! Begin dan maar alle theekoppen van de zetstukken weg te halen. En schiet op we gaan beginnen!" Panda had nog nooit zó vlug een baantje gekregen. Het was misschien niet veel theekopjes verzamelen; maar het ioas ook maar een begin zingende oorbellen IK DENK NU DAT BI) N BEPAALDE. &EHANDELIN6, C&T SPUL JE UCH/WA ZÓ LAAT INKRIMPEN, CW'TVEPDWJJN OM A.H.W UIT TE STULPEN IN'N Wrijf de inhoud van 'n klein blik gekookte as perges door een zeef giet het vocht af en voeg aan de asperges enkele lepels koffieroom toe, zoveel dat u een dik papje krijg-. Voeg een snufje nootmus kaat toe, een mespuntje suiker, zout naar smaak, en een klontje boter en houd het mengsel warm op een laag vuur. Braad plakken rauw kippevlees in weinig boter in enkele minuten gaar. Bak apart sneetjes wittebrood, in weinig boter licht, goudgeel. Breng in een wijde pan water met wat zout en een scheutje azijn aan de kook, temper het vuur tot het net niet meer borrelt en breek vlak boven het waterop pervlak 4 eieren. Schep ze er na 3 min met een schuimspaan voorzichtig uit en laat ze even uit lekken. Leg op elk sneet je brood een plak kip en verdeel daarover de as pergepuree. Schep de gepocheerde eieren erop, en serveer onmiddellijk. WINA BORN (KLEINE VAART) Areas 11 vn Limassol nr Izmir, Cornelia Bosma 12 te Rotterdam, Fiducla 12 te Amsterdam, Merweborg 12 zijl. Oranjeborg p 12 Brunsbuettel Kotka, Prlnsenborg 12 Delfzijl, Waalborg 12 te Amsterdam. Choluteca 12 80 w Havanna nr Alba ny, Daphne 12 250 o Belra nr Mena al Ahmadl, Dladema 12 140 zw Lissabon nr Perz. Golf, Dlloma 13 vn Mina al Fahal nr Port Dickson, Diogenes 12 vn Cristobal nr Buenos Aires, Dlone 12 45 zw Pto Elizabeth nr La- 12 200 o Cape Race Neder Eems 12 240 n Bermuda nr Kaapstad. Neder Rhone 13 te Oslo. Nedlloyd Delft 12 900 nw Walvisbaai r Lissabon i Amsterdam Esso Nederland 13 Lymebay Gaasterdijk 13 te Londen. Le Havre, 3aasterdljk 1 Grebbedijk 13 te Hamburg, Nieuw Amsterdam 12 vn Grenada Point a Pltre. Palamedes 12 te Rotterdam, Parthenon 12 te Hamburg, Philldora 12 45 wnw Kaap Blanc i Rotterdam, Prinsendam 12 130 zzo Monrovia i Ilias 12 te Rotterdam. Barendrecht 12 vn Kharg Isl nr Ma- Koratia 13 t.a. Kandia, dras, ffi Bovenkerk 13 te Cotonou Calamares 12 vn Napoli nr Koper, marlbo nr Freeport nr Lourenco Marqu Schlelloyd 13 300 o Saigon Selnelloyd 13 90 no Maur Straat Kobe 12 60 no Singapore nr Nagoya, Straat Luzon 12 510 zo Kaap Leeu win nr Portland. Straat Towa 13 te Conakry Streefkerk 15 te Bahrain. 'Tanamo 12 vn Gothenburg nr VI ls- slngen. Toloa 12 vn Jacksonville nr Cristo bal. 'T'oltec 12 te Armuelle8, Trident Rotterdam 12 vn Pto Cabel- lo nr Pto Cardon. Ulysses 11 vn Pto Llmon nr Pto Cor- Vlana 12 600 ozo Cape Race nr Rou- Wlllemskerk 12 vn Cristobal nr Ge- Woensdrecht 12 vn Bahiablanca nr Wonogirl 12 vn Balboa nr Buena Ventura. Zaankerk 12 te Abudhabl. FRED BASSET Gelukttj heeft hy de lyn losgelaten.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 25