The Saint
in nieuwe
gedaante
Amusant eigenwijsje
i oriio Liz en Burton in Camera
Baby
op pad
Travellers
Algemene Bank Nederland
Live and let die
TATUM O'NEAL IN PAPER MOON:
Nederlandse
films naar
Frankrijk
en Italië
Een vermaard Amsterdams café-restaurant
nu óók in winkelcentrum Leidsenhage
te Leidschendam
,Is het echt waar, ABN,
dat ik bij u kan kiezen
uit elf verschillende
spaar vormen, met
14 DECEMBER 1973
FILM
PAGINA 13
ADVERTENTIE
,Sterker nog, niet elf maar twaalf!"
De ABN schenkt voor de Nationale Puzzelactie 1973/74
iedere week 5 spaarboekjes met een eerste inleg van f500,-
en 25 spaarboekjes met een inleg van f 100,-.
Film: Live and let die In de
hoofdrollen: Roger Moore, Jane Sey
mour en Yaphet Kotto Reg'ie:
Guy Hamilton Theater: Lido.
Roger Moore, die zich met crea
ties als Ivanhoe, The Saint en één
der Versierders onsterfelijk heeft
gemaakt voor meer dan één genera
tie, is opnieuw in volle glorie te zien
in „Live and let die," <Je langver
wachte Jannes Band-film. Mèt al
zijn superieur Engelse maniertjes,
zijn onder alle omstandigheden ge
handhaafde en verregaande beleefd
heid, zijn hoofsheid, zijn originele
ideeën waar het gaat om een moord,
kortom: alles wat Roger Moore zo
haarscherp kenmerkt.
Waar al dat 'm nou in zit? Ik weet
het waarachtig niet. Je kunt Roger
Moore toch geen knappe Jongen
noemen noemen en zijn twintigste
verjaardag zal hij zich waarschijn
lijk nauwelijks meer kunnen herin
neren. (men zegt dat hij tijdens de
opnamen van deze film een paar keer
stijf van de rheumatiek moest wor
den weggedragen)
Op het uiterlijk afgaand zou ik
hem ook geen overdreven hoge intel
ligentie toe duïven dichten, terwijl
zijn spierballen waarachtig niet de
grootste zijn die ooit op het witte
doek werden vastgeleged. Dan blijft
er eigenlijk maar één dong over: zijn
ongelooflijke charme met nét dat
beetje ironie, dat nodig is om het
wèl geloofwaardig te maken.
Met die allesoverheersende charme
maakt hij van deze nieuwe (werke
lijk nieuwe) James Bond-film een
oergenoeglijke, beetje„old-fashioned"
aandoende film, die voor iedereen
geschikt lijkt te zijn.
Want dat is weer het leuke van
Roger Moore: Je kunt zijn spel (en
dus deze film) precies zo interprete
ren als Je zelf maar wilt.
Oma zal zich stiekem verkneukelen
over de „politesse" waarmee Bond te
werk gaat. Opa, hand in hand met
zoon en/of kleinzoon, zal verlekkerd
toezien hoe Bond zelfs de meest on
bereikbare mooie vrouwen door de
Roger Moore en Jane Seymour in de nieuwe James Bond-filmLive and let die
fijne knietjes krijgt en terwijl het
Jonge meisje zwijmelend haar
vriendje vergelijkt met de held op het
witte doek (uiteraard in het nadeel
van de eerste), zucht datzelfde
mend je van verlichting wan
neer Bond weer met een of ander
raadselachtig trucje uit een penibele
situatie weet vrij te komen.
Eén van die mooie vrouwen wordt
overigens op zeer verdienstljke
wijze gevonden in de figuur van Ja
ne Seymour, die in deze film een
hogepriesteres speelt met de „tarot
kaarten (een heel oude manier om
feilloos de toekomst te voorspellen)
en door James Bond eerst wordt
ontmaagd en vervolgens bevrijd van
duistere belagers.
„Live and let die" is gewoon een
fijne film die met een beetje goede
wil nog een steentje bij zal kunnen
dragen tot het overbruggen (al was
het maar voor één avond) van de ge
neratiekloof
ELISABETH TOLENAAR.
„Paper Moon" met Ryan O'Neal
en zijn dochtertje Tatum in de
hoofdrollen, is het verhaal van twee
mensen die elkaar exploiteren en
(mis)bruiken en tenslotte toch niet
zonder elkaar kunnen.
Moses Pray, een oplichter op klei
ne schaal, laat zich op de begrafenis
van een vrouw, met wie hij vroeger
waarschijnlijk hechtere dan louter
zakelijke banden heeft gehad, over
halen haar dochtertje Addie naar 'n
tante te brengen die het kind verder
moet zien op te voeden. Pray pro
beert zich daar met een Jantje van
Leidein van af te maken, maar dan
had hij niet op de vindingrijkheid
van Addie gerekend. Waarschijnlijk
toch een aardje naar haar vaartje?
Door midden in een restaurant te
gillen dat zij toch wel erg veel ge
lijkenis vertoont met de vriend van
haar overleden moeder en bovendien
een haar rechtmatig toekomend geld
bedrag op te eisen, dat Pray groten
deels al verbrast heeft, schept ze voor
zichzelf de mogelijkheid langere tijd
met hem door te brengen en avon
turen te beleven dan hem in eerste
instantie lief is. Ze chanteert hem op
haar eigen manier en Pray trapt
er nog in ook. Als ze met haar ne
gen Jaren dan ook nog doortrapter
in oplichJtersprafctijken blijkt te
zijn dan hijzelf is de situatie hele
maal duidelijk: hij moet met haar
optrekken, of hij het nu leuk vindt
of niet. Het verhaaltje is amusant
genoeg om er een avondje mee vol
te maken. Een pretentieloos stuk
zwart-wit celluloid, een stukje
Jeugdsentiment bijna in deze tijd,
waarin elke film een boodschap
schijnt te moeten hebben.
Tatum O'Neal vertolkt het vroeg
wijze verschoppelingetje op een wijze
die Shirley Temple In haar tijd zou
hebben doen watertanden. Het is nu
al een persoonlijkheidje op het wit
te doek, waarmee een ster als Rvan
O'Neal tot aardige spelprestaties
komt.
Een vermakelijk en soms aan
doenlijk duo, dat hoe kan het ook
anders? aan het eind van de film
langs een schier eindeloze weg de
horizon van het gelukkige einde te
gemoet rijdt.
ANNEMIEK RUIJGROK.
j-. Krankzinnige satire op Amerikaanse samenleving
Titel: "Porno Baby" Regie:
Wolfgang Frank Voornaamste
rollenRenate Larsen, Michael
Maien TheaterRex.
"Porno Baby" is weer zo'n sex-
film die alleen maar bestaat bij gra
tie van het feit, dat er tussen de blo
te dames en heren af en toe een aan
geklede, ernstig kijkende psychiater
opduikt. Dat is de enige schakel die
de reeks van steeds dezelfde tafereel
tjes in verschillende décors met el
kaar verbindt.
"Porno Baby" is de naam van een
getrouwd vrouwtje dat ondanks de
aanwezigheid van een toch waarlijk
niet zo snel uit het sexuele veld ge
slagen echtgenoot aan een toestand
van voortdurende oververhitting lijdt.
Als manlief 's avonds aan het werk
is, snelt zij dan ook naar bioscopen
of nachtclubs om er mannen of
vrouwen van haar gading op te doen.
Ze sleept steeds meer veroverin
gen naar huis, en met de hulp van
haar echtgenoot weet ze een clubje
op te bouwen dat niets anders te
doen schijnt te hebben dan voortdu
rend in en uit de kleren, tussen de
lakens en weer op het matje naast
het bed te duiken. Tijdens een orgie
echter grijpt het wettelijk gezag in,
dat haar vefoordeelt om zich onder
psychiatrische behandeling te stel
len. Aan de psychiater vertelt zij
haar verhaaü, dat de kijker in lang
uitgesponnen terugblikken te zien
krijgt. Al met al een wat hijgerig,
weinig origineel werkstuk, dat echter
voldoende bloot toont om de liefheb
ber tevreden te stellen.
BERT VAN DOMMELEN
Titel: Hammersmith is out! Met:
Elisabeth Taylor, Richard Burton en
Peter Ustinov; Regie: Peter Ustinov;
Theater: Camera.
Elisabeth Taylor en Richard Bur
ton zijn vooral bekend van hun ru
moerig huwelijksleven en de kleur
rijke verhoudingen die altijd uitvoe
rig worden beschreven op de society
pagina's van boulevard-bladen. Ri
chard Burton is verder echter ook
een bijzonder akteur, niet alleen voor
camera's, maar ook op het toneel.
Zijn Shakespeare vertolkingen zijn
beroemd en hü had ook veel succes
met zijn rol in Dylan Thomas' Under
Milkwood.
Elisabeth Taylor is een ander geval.
Zij lijkt zich de laatste tijd te spe
cialiseren in rollen van schreeuwerige,
boosaardige vrouwen en zij doet dat
wel overtuigend, maar Je weet als
toeschouwer nooit of ze nu acteert
of hoofdzakelijk zichzelf blijft.
Sinds hun ontmoeting tijdens de
opnamen voor de laatste dure spek
takelfilm "Cleopatra", heeft het echt
paar Burton samen een groot aantal
films gemaakt, waarvan vooral „Who
Is afraid of Virginia Woolf" en „The
taming of the shrew" (van Franoc
Zeferelli) terecht veel aandacht ge
trokken
Zo tussen neus en lippen door ma
ken zy echter ook in hoog tempo films
waar minder over geschreven wordt.
Dat is vaak terecht, want het zijn nog
al eens produkties die weinig om het
lijf hebben en voor het echtpaar Bur
ton vermoedelijk alleen aantrekkelijk
waren omdat zij gedraaid werden op
een of andere locatie in een plezierig
land waar zij dat moment toch wilden
zijn. „Hammersmith is out!" is een
zeer gunstige uitzondering op dit pa
troon. Het is niet alleen een zeer
geestige film, maar ook een erg goed
gemaakte film met eeen aardig ver
haal dat slim gebruikt is om een ve
nijnige kritiek op de westerse (lees:
Amerikaanse) samenleving te leveren.
Hammersmith is een man die al
dan niet terecht in een inrichting zit
opgesloten en daar als zo gevaarlijk
wordt beschouwd, dat niemand met
hem mag praten. De broeder die dat.
toch doet raakt onder de ban van zijn
persoonlijkheid en gelooft de beloften
van rijdkom en macht en laat Ham
mersmith (Richard Burton) uit zijn
dwangbuis. Samen met het vriendin
netje van de broeder Elisabeth Tay
lor) uit een broodjeswinkel beginnen
ze nu een misdadige carrière in de
Amerikaanse samenleving waarbij ze
zo veel geld verdienen dat de moei
lijkheden niet meer van de lucht zijn.
JAN VAN WIERINGEN
DEN HAAG Nederland dingt
met een aantal korte films mee
naar de Italiaanse en Franse
staatsprijzen voor de film 1974.
"Brainwash" van Ronald Bijls-
ma, "Het vlot" van Geor
ge Slulzer en "Die kleine
wereld" van Huguenot van der
Linden. Voor de Franse staats
prijs dingen mee "Piet Mon
driaan" van Nico Crama, "De
geboorte van een berg" van
Einan Cohen, "Die kleine we
reld" en "A glowing tribute"
van Pum Rote.
„Die kleine wereld verwierf
reeds een Oscar. De commissie
die de films voor mededinging
selecteerde bestond uit de he
ren Ch. H. J. Boost, O. B. W.
Douwes Dekker en J. Nassen-
stein, aangevuld met adviseurs
van de Italiaanse en Franse
ambassades en van t ministerie
van Buitenlandse Zaken.
ADVERTENTIE
De 3 Travellers Grills in Amsterdam
genieten een grote bekendheid om hun
ambiance, om het gezellige, informele
eten (zowel van een vlugge snack
als van een uitvoerige maaltijd)
of alleen maar om er in een prettige
sfeer een kopje koffie te drinken.
Nu kunt u dat ook in Leidsenhane!
cafe-restauranï
nd iedere dag, ook zondag,
^oour'smorgens
tct'savoodsH^
punter dan nog wanten)
Travellers Grill - Winkelcentrum Leidsefihage te Leidschendam - tel. 01761 - 6910
ION Marco Ferreri's om-
film 'La graude bouffe" het
van een enorme schranspar-
voor de tweede week in Lei
film waarbij de kijker zelf
oet uitmaken of het gaat,
uitwassen van onze con-
naatschappij, of dat het er
iDeen om te doen is geweest
oeschouwer te schokken, e«i
:es te behalen.
R Het Chiniese geweld
uort in Luxor, dait "De sta-
handhaaft. De grote held
tmaal maar één arm, maar
ijkt de film in niets af van
e laatste maanden aan oos-
eld op de markt is gebracht,
voor wie er van houdt.
pertierstraat Den Haag; Metro Wol-
phaertsbocht R'dam; Camera Oude
gracht Utrecht; Hallen Jan v Galen-
straat A'dam.
Godard-week, met "Une femme est
une femme"; "Les Oanabiniers",
"Vivre sa vie", "Pierot le fou" "La
Chinoise" "Made in USA" 'Le
Weekend"; Cinetol, Tolstraat,
A'dam.
CAMERA Het aloude verhaal
"Kuifje en de zonnetempel" is
uiteraard al geruime tijd geleden
verfilmd. De Leidse Jeugd kan de
ze week in het theater aan de Hoge-
woerd gaan zien hoe het verhaal
rond Kuifje. Fido en kaitpein Had
dock er "bewegend" uitziet.
'Illl'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllim
- De film "Borsalino",
ues Deray heeft eigenlijk
t succes gehad dat verwacht
e toch echt wel knappe gang
die zich enige tientallen ja-
len afspeelt, draait nu in de
rstellingen van Camera, 'n
gelegenheid om de Franse
Jelmondo en Delon eens sa-
het werk te zien.
- Meisjes met geopende lip-
verbaasd of niet zo snugger,
enken. De film die de Rex
ek 's nachts draait maakt
lidelijk dat die geopende lip-
kunnen betekenen dat de
in kwestie uiterst erotisch
De taferelen die zich
e meiskes afspelen zijn ge
le te voorspellen,
r de Italiaanse en Franst
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
films in
steden
Haagse
mi,( bioscopen
(Pakula)Cineac, Buitenhof
g.
iduate (Nichols)Alhambra
«estraat A'dam.
7's Baby (Polanski)Al-
Reg. Breestraat A'dam.
(Altman)Du Midi, De Car-
"Blauwbaard", 18 Jr., dag.
iPP'A' 7'°°' 9-30 uur; zat- en zo-
ook 4.45 uur
£?TA:,„"Pat Garrett and Billy the
?on ,AAJrr;,^aB- 2 30- 7 00- 9-30 uur; zo
1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur
BIJOU: "Les Noces Rouges", 18 Ir..
dag. 2.00, 7.30, 9.30 uur; zo. ook 4.15
CAMERA: "Everything you always
wanted to know about sex but were
afraid to ask", 18 Jr., dag. 2.15, 7.15,
uur; zo. ook 4.30 uur
CINEAC: "Een snoeple van een hond",
a l-, dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30 uur. zo.
vanaf 11.30 uur.
Elke avond 7.15, 9.30 uur: "Liefde
is slechts een woord". 18 Jr.
CORSO: "Live and let die", 14 Jr., dag.
2.00. 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.15
7.00, 9.30 uur
DU MIDI: "Mash", 14 Jr.. dag. 8.15
uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur
EURO-Cinema: "The sound of music",
a.l., dag. 1.45, 7.45 uur; zat., zo. en woe
3.45. 7.45 uur
FLORA: "De onverzadigbaren", 18 Jr.,
dag. 2.00. 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 u.
KRITERION"Hitler; de laatste
tien dagen". 14 Jr. dag. 3.00, 7.00, 9.30
METROPOLE-Tuschinskl"Jesus
Christ superstar", a.l., dag. 2.00, 7.00,
9.30 uur; zo. ook 4.15 uur
ODEON: "The wild bunch", 18 Jr., dag
2.00. 8.00 uur
OLYMPIA"The getaway", 18 Jr., dag
2.00, 8.00 uur
PASSAGE: "Live and let die", 14 Jr..
dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30
4 00. 7.00. 9.30 uur
REX: "Geen hallelujah voor drie dui
vels". 18 jr.. dag. 9.15. 11.30, 1.45, 4.00.
7.15, 9.30 uur; zo. vanaf 1.45 uur.
ROYAL'70: "De duivelse madame Sin",
18 jr., dag. 2.30. 8.00 uur; vrij. en zo.
2.30. 7.00, 9.30 uur; zat. 2.00. 9.30 uur.
STUDIO de Luxe: "Vrolijke ontucht
In Tirol". 18 Ir., dag. 2.15, 7.15, 9.30
uur; zo. 1 30, 4.00. 7.15, 9.30 uur
STUDIO 2000: "Once upon a time in
the west", 14 jr., dag. 8.00, zo. ook 1.00
uur; dl.-avond besloten voorst.
DE UITKIJK: "Met Jouw tanden ln
mijn nek". 18 Jr., dag. 2.30, 7.15, 9.30
uur; zo. 1.45. 4.00. 7.15. 9.30 uur.