alph Inbar wil het behoud an de grote muziekshows vanoaaq ...e/7 gisteren l egisseur van Music-all-in Maria Callas: een persoonlijkheid ondanks beperkte stemmogelijkheden In speciale Boek van de Maand oplage f.11,90. Daarna f.21,-; RADIOPROGRAMMA PIERROT TV morgen] lAG 12 DECEMBER 1973 RADIO - TV KUNST X !e g golven van de oceaan van quizzen deint op ons tv- nauwelijks meer een behoorlijke muzikale show mee. daarvoor wel enkele factoren aan te wijzen. Top-attrac- nauwelijks of niet anders dan voor veel geld te krijgen. "lbêïbrkest van enige omvang stuwt budgetten voor derge- dws tevens op naar een hoogte, waaraan de vaderlandse d langzamerhand niet kan reiken. show, met de nadruk op ingbJ op dat terrein n°g be- valt is „Music all in" van Het driemanschap Ralph xjgier heeft met het be- igerspitsengevoel een for- ;edacht, die in de huidige ia-samenstelling langza- een unieke plaats is gaan Ralph Inbar, Pim Jacobs van Otterloo vormen een rid, die doordrammerig ang is om de muziekshow e houden. _m ons land is niet de enige ti11! ar de muziekshowschaarste gevoelen. Alom heeft men mee. Maar het kan nog regisseur Ralph Inbar usic all in" is een pro- ff^dat op luisteraars is afge- dan bedoel ik ook werke- 'Ttlren. Het geluid is voor mij al d belangrijk. Ik kan bij begi n spreken de hele zaak als dat geluid niet piek- elkaar is. Beelden zijn be- maar die komen vanzelf, oe, dat is voor een tv-re- e sa inderdaad een vreemd „De Ralph en de zijnen zien het tij echter keren en zagen mogelijkhe den voor het grote showwerk. Grooi in vele opzichten. Zo staat er in de show het grootste vaderlandse tv- orkest onder aanvoering van Rogier van Otterloo. En nog niets unieks: er wordt live gewerkt. Ralph: „Live werken is ontzettend vermoeiend en inspannend. Je zit met z'n alle op het puntje van je stoel. Iedereen de zenuwen natuur lijk. Overdoen is er niet bij". Over de wijze waarop het program ma wordt ingevuld zegt hij„We denken het eerst aan lichte muziek. Het is behalve dat de bedoeling het semi-klassieke werk er ook in te halen. Een taak hé; de grenzen tussen de verschillende soorten mu ziek verkleinen, of weg te vagen Jazz hoort ook in dat rijtje thuis". Cleo Laine, Aznavour, Sarah Vaughn, Diana Warwick, Singers Limited en in het Music all in-pro- gramma van januari Michel Le grand, Ralph haalt ze allemaal in zijn show. Twee dagen repetitie gaan vooraf aan de live-uitzending. Dat moet voldoende zijn. Ook voor een Wim Overgauw, die vrijdag avond het titelnummer van zijn nieuwe lp „Nuages" zal spelen. Hil buik". Vrijdag is de volgen- maakte die lp met Rogier van Ot- d Sering op Nederland II te terloo. eerder genoemde trio wh n b i, dat het programma vrij STE.RRE.N van uniek, omdat het artij ia in Nederland het enige Werken met sterren gaat Ralph In- soort is. De ouderwetse bar overigens niet zo moeilijk af. lerzdtshow. waaraan tal van Tekenend daarvoor is de werkwijze nen- en buitenlandse ar- die hij toepaste bij Diana Ross. ïeewerken wordt door het Diana was in ons land voor de pro- n stand gehouden. motie van de film „Lady sings the blues". Zij gaf in het kader daar- --ten deze shows in onbruik? van een co«cert jn het Concertge. erei l gcnde vingergaa£ 111 bouw, waarvan de TROS opnamen "fTB de Popmuziek. Pop- maakte v00r het programma i>Lady sings", dat Tweede Kerstdag wordt uitgezonden. Diana's producer be paalde, dat Ralph met het bestaan de licht in het Concertgebouw moest werken en hooguit één extra rose spotje en geen shots van he*- publiek. regis- at e kon l-in" is een uitsplitsing ;retl oormalige TROS-program- die zich niet zo best le- metfc het gladde showwerk. Ralph Inbar: "De grenzen van de verschillende soorten muziek verkleinen". teel van 26 bij 41 centime- 'iet Mondriaan heeft op de J Van Marie en Bignell in 51 f. 76.000 opgebracht. Het ónder het motto: ik ben een compositie in geel, rood seur en ik moet een tv-programma zwart en blijft waarschijn- maken, zei Ralph voor die eisen Ierland. niet veel te voelen. Repeteren schoot er bijna bij in, want de lady en de musici arriveerden te laat in het theater. Uittesten van licht en geluid vielen in het water en ook de camera-opstelling werd een gox Ralph maakte zijn opnamen met licht, publiek en de hele entourage. Carel Willink. We kennen hem als 1 Willink, schilder van het magisch ieid realisme. Maar kennen we hem eigen lijkwei? Wat schuilt er achter de legendes die rond deze markante kun stenaar zijn ontstaan? Maakt hij perfect gepenseelde voorstellingen, of dreigende voorspellingen? Is hij even rechtlijnig als zijn uitspraken doen vermoeden? In het nieuwe Boek van de Maand leest u wat Willink er zelf over te zeggen heeft. Openhartig. Zonder omwegen. Maak kennis met de werkelijke Willink. Koop het nieuwe Boek van de Maand bij uw boekhandelaar. Het is een kostelijk bezit. Al was het maar om de 220 reprodukties waarvan 40 in kleur. Dat is vrijwel zijn gehele oeuvre in één band. (De aanbieding is geldig t/m 19 januari 19Z4. Echter zolang de voorraad strekt.) Een stem die voor een deel aan glans verloren heeft, maar waarvan ook het restant iets bijzonders blijft. Een ar tistieke persoonlijkheid die overeind is gebleven en die nog steeds een echte dramatiek weet over te dra gen. Dat zijn de overheersende gedach ten na het met ongekende sensatie omgeven gebeuren van gisteravond ln het Amsterdamse Concertgebouw. Het publiek had het oordeel al klaar voordat Maria Callas één toon gezongen had. Alsof het elftal met de cup binnen kwam rees men op, applaudisserend, stampend en bravo-roepend, toen Callas en Giuseppe di Stefano hun entree maakten. Hand in hand daalden zij de lange trap naar het podium af. De sopraan die wel de grootste ope razangeres van na de oorlog wordt genoemd was gekleed in een wit ge waad met een lange zwarte cape alsof zij de rol in een antieke tra gedie ging vervullen. De eerste indruk was een pijnlijke. In een duet uit Verdi's „Don Car los" werden Callas' beperkingen misschien mede door enige onzeker heid van haar kant overduidelijk. Kale en ongecontroleerde tonen we zen er op dat als het ware een heel gebied in haar stemomvang (het middengebied) verdwenen is. Die indruk heeft zij ook later niet kunnen wegnemen, maar wel wist zij dat gemis gaandeweg beter te maskeren. Haar hoogte met die di rect te herkennen donkere klank is nog grandioos. Daarmee was zij zelfs tegen de wat dat betreft ook niet benepen Di Stefano in de duetten (uit o.m. „Carmen" en „Ca- valleria Rusticana") ruimschoots opgewassen. Zij groeide duidelijk naar het eind toe. Tijdens haar laatste prestatie, een aria uit Puccini's „Gianni Schicchi" leek het er zelfs even op alsof de tijd bij haar vijftien Jaar had stilgestaan. Die aria was de toegift na het op dringen van het Juichende publiek dat voor een deel zelfs naar haar zwaaide met een mengsel van be wondering en aanhankelijkheid als of de gouden koets voorbijkwam. Wat Giuseppe di Stefano's tenor (ojn. in aria's uit ..Carmen" en „Le Roi d'Ys") betreft, die is dan wel iets minder elegant geworden maar het blijft een formidabel en zeer persoonlijk geluid. De stemvork die de heer naast mij als controlerend naar zijn oor bracht tijdens enkele forse uithalen van Di Stefano kon geen aanleiding tot alarm zijn, want de tenor bleef aardig op stemming. Eigenlijk is zo'n optreden in ope ra-aria's en -duetten met pianobe geleiding (overigens uitstekend van Robert Sutherland) op een kaal po dium een onding, maar bij Callas en Di Stefano brak toch iets van de theatersfeer door. Pel gebarend zongen ze zelfs een duet uit „Cavalleria Rusticana" schouder aan schouder. Dat was wellicht het hoogtepunt en het pu bliek wist toen van geen ophouden meer. Wie handenwringende taferelen aan de kassa verwachtte en een zwarte handel in kaarten, zoals in Londen, had zich vergist. Uitverkocht (duur ste plaatsen 75 gulden) maar meer ook niet. En de twee forse suppoosten voor de deur van de solistenkamer had den in de pauze dan ook niets te doen. Als zo vaak in ons land was de koffie er om de dingen tot hun reële proporties terug te dringen. AAD VAN DER VEN Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Uitzending Stichting Socutera Journaal (NOS) De Anti Revolutionaire Partü (Politieke Partijen) Staatsloterij (NOS) Het beest moet sterven, speelfilm (NOS) "Que la béte meure": een Franse film uit 1969 van Claude Chabrol. gebaseerd op een roman van Nicholas Blake. Panoramiek: achtergrondinformatie over actuele ge beurtenissen in binnen- en buitenland (NOS) In deze uitzending een door René van Nie gemaakte reportage over de buren van de Nederlandse Antillen: Porto Rico, Jamaica en de Dominicaanse Republiek. Studio Sport (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Dier en vriend: vogelbescherming, natuurfilm (NCRV) 19.30 De Beverly Hillbillies, tv-serie (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 NCRV-Springtrofee (NCRV) 21.15 Waar of niet waar, spelprogramma (NCRV) 22.05 Kenmerk wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving (IKOR.KRO/RKK) 22.30 Journaal (NOS) Een heer met 'n baardje, vermoede lijk achter in de 50, zit achter zijn bureau voor een wand vol schilde rijen. Hij vertelt hoe hij 26 Jaar gele den, dus in '47, met zijn vriend Kammeijer op een middag door de week op de renbaan Duindigt vertoeft. Zoals zo dikwijls. Ik meen begrepen te hebben dat hij iets met de training van de paar den te maken had. Zy gaan weg en lopen in 't omringende bos. Op eens klinkt er een Engels-spreken de stem door de luidspreker, hoe wel er verder niemand, behalve zijzelf, op de baan is. „They're off", roept de stem. De paarden zijn van start gegaan even later horen zij het aanzwel lende geluid van rennende paar den, begeleid door het geluid van publiek. Zij horen hoe de paarden hen passeren, maar zij zien niet. De verteller herinnert zich nog wel hoe zijn oog viel op een boomblad dat op de grond lag met een rups erop. De stem door de luidspreker geeft even later de uitslag door, met de namen van Engelse paarden, en nog steeds in het Engels. Het betreft de Derby. Opnieuw meldt de luidspreker dat er een race van start is gegaan. De beide mannen zien dat de baan (die in 1964 enigszins lager lag dan het omringende geboomte» overdekt is met een laag nevel. Dit keer horen zij niet alleen de paarden lopen, zij zien boven die nevel uit ook de petjes van de Jockey's op en neer dansen. Een gevoel van angst bevangt beide mannen. Kammeijer went zich abrupt af en loopt weg. De verteller blijft staan, hoort en kele keren paarden langs komen en hoort de speaker ook zeggen dat de „odds" voor het winnende paard 395 voor een is. De race is dus gewonnen door een geweldige outsider, hij noteert de naam op een velletje papier en ook de na men van de vier paarden die de andere races wonnen, althans vol gens die luidspreker. Dit voorjaar ziet de verteller op het station bij de kiosk een Daily Mirror hangen, en tegen zijn ge woonte in koopt hij het blad. Op de een na laatste pagina valt zi.ïn oog op de races in Engeland. Hij leest de berichten door en ziet welke paarden voor de derby 'zijn ingeschreven. De veulens worden reeds bij hun geboorte voor een derby van latere datum ingeschre ven, een groot aantal valt teeen de tijd dat het zover is af, enkele resteren. Onder de namen ziet hij ook de naam van de winnaar die hij 26 jaar geleden genoteerd had. Hij informeert in Engeland of ook de andere vier namen die hij 26 jaar geleden noteerde bekend zijn, en hij krijgt te horen dat het paarden betreft die inmiddels in training zyn. Hij gaat naar een notaris in Londen en vraagt hem op een van de komende derbv's bij de bookmaker een gesloten en veloppe af te geven met zijn win naar erin. Bij winst dient de bookmaker het bereikte bedrag in te zetten op de volgende winnaar in een tweede enveloppe, enz., van de ene winnaar op de andere. Winnen alle paarden die hij heeft °P8&geven (en hij is daar vast van overtuigd), dan komt hij op deze „gestaffelde" wijze op een winstbedrag van 6.952.000 gulden. Hij bepaalt dat, mocht hij inmid dels zijn overleden, de helft van het bedrag naar zijn vrouw gaat en de andere helft gedeeld moet worden door de Engelse en Neder landse dierenbescherming. De no taris verklaart zich bereid dit te doen, op voorwaarde dat hij ook van deze „tip uit het verleden" gebruik mag maken. De vertel-r stemt daarmee in. Wanneer de ra«e plaatsvindt? In 1976 Dit was het langste, maar ook het mooiste verhaal dat tot nu toe in ..Waar Gebeurd" verteld werd. Het doet in de verte denken aan het verhaal dat mr. Landré als direc teur van de Rijks Voorlichtings Dienst (tegenwoordig is hij direc teur van de Tros) in 1952 eens op een feestavondje van de RVD voor het personeel voordroeg ..The rocking horse winner" van Henri James. Ik wou dat het al 1976 NICO SCHEEPMAKER UW KERSTTAFEL gedekt met Volop keus uit ARZBERG - ROYAL ALBERT VILLE ROY EN BOCH MASON-RÖRSTRAND ZWIESEL - GERO MAARSMANSTEEG 14 Leiden - Tel. 01710-21293 WOENSDAG 12 DEC. NA 18 LUB HILVERSUM 1 VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d. Da*. PP: 18.20 Ultz. v.d. VVD. VARA: 18.30 Amusem. is een ernstige zaak. Gesprek over hedend. amusem. EO: 19.00 Klankbord: act., Inf. en comm. 19.10 Nws. uit kerk en kring. 19.15(S) Wij hebben een woord v.d. wereld: geestelijke liederen. 19.45 Studie en inf. 20.15(S) Woensdag avondfinale: gevar. progr. TROS: 21.30(3) Specialiteiten a la Carte: NOS: 18.00 Jazz uit het hist. arch. 18.30 Nws. 18.40 Spiegel van Gr- Brltt. 19.00 Openb. Kunstbezit. 19.10 RVU: Man, Vrouw en Maatsch., progr. over de positie v.d. vrouw ln Chine, e.e.a. in vergelijk, met de si tuatie ln Nederl. 19.30 RVU: Laten we het werk verdelen (11). 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.05(S) Woensdagavond-Muz. magazine. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.02 Popfantasie op Hilv. III. 20.20 E.C. voetbal. Rechtstr. rep. v. d. wedstr FeyenoordStand.Lulk en FC Twente Ipswich Town ln de derde ronde om de Uefa Beker. 22.15 Vincent van Engelen. 22.55 Med. 23.02 Metro's Midnight Music. 0.02 Willem Ruls en Joop van Tijn. 2.02 Meta de Vries. 4.027.00 Felix Meurders. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje, "met 8.00 Nws en 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Een duik ln de Jaren 30. klankb. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 (S en mono) Arbeldsvitam. igr.i (11.00 Nws; 11.03-11.05 Radiojour naal). 11.30 (S) Rondom twaalf een uur allerlei voor ledereen, met: De groenteman en 11.55 Beursber. 12.30 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Alert! op het vlak van muz. en maatsch. 13.40 (S) De wereld v.d. opera: besch. over de opera Parsifal van Wagner. 15.00 (S) Bary-Nage: progr. van praten en platen. 15.25 (S) Met muz. op stap: licht muz. progr. voor oudere luiste raars. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Aspecten: kunstrubr. 17.00 (S) Mobiel beweegl. progr. voor beweegl. mensen. 17.55 Med. HILVERSUM 2 NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr. overz. 8 00 Te Deum laudamus: klass. muz. 8.24 Op (K) Journ. de man af: evangel, comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. hulsvr. 845 (S) Podium v.d. vrouw. 9.20 (S) onder de hoogtezond: progr. v.d. zieken. 10.00 Schoolradio 10 30 Nws. 10.33 (S) Fllharm. van Am v popul.-klass. muz. 11.35 Hier en Nu- extra. 11.55 Med. 12.00 Zingen met Cecilia: volksmuz. 12.15 (S) Meisjes koor met licht ork. 12.26 Med. t.b.v. land en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 iS> Hier en Nu. 12.50 Middagpauzedst. 13.10 (S) Koorzang: volksliederen. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Zo zijn wij, vervreemd, vertrouwd: serie poezleprogr.'s over het thema de mens en zijn Identiteit. 14.05 School radio. 14.25 (S) De componist v.d. maand. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgierig: bespr. van bilbelse woor den. 15.30 Nws. 15.33 (S) Vincent van Gogh. 16.00 Een uur natuur: magazine, met 16.30 (S) Hier en Nu. 17.00 Kinder visie: progr. door, voor en met kinderen. 17.30 Nws. 17 32 (6) Hier en Nu. HILVERSUM 3 TROS: 7.02 Vaak 's ochtends, met o.a. verkeerslnf. KRO: 9.03 Uit de lucht gegrepen. 11.03 (S) Verzoekpl. 12.03 (S) Van twaalf tot twee. met 13.03 Raden maar. 14 03 Theo Stok kink Show. NOS: 16 03 De daverende dertig. NEDERLAND I NOS/NOT: 10.45-11.10 en 14.25-1450 Schooltelevisie. NOS: 18.45 (K) Tl-ta- tovenaar. 18.55 (K) Journaal. VPRO: 19.05 (K) Beertje Colargol. 19.15 Zwij- fen ls goud: collage van stommefllm- ragmenten. 19.45 Popeye. tekenfilm. NOS: 20.00 (K) Journ. VPRO: 20.21 (K) Berichten uit de samenleving. 20.35 (K) AU in the family, tv-serle. 21.00 (K) Zlpcodc bij de Franse Staatsomroep ORTF 2145 (K) Paris vue par..: Place de l'Etolle, korte fllm- Impressle. E.O.: 22.00 (K) De wind blaast waarheen hij wil - Vrede op aar de. 22.15 (K) Werelden ln Botsing: ge sprek met de schrijver Immanuel Ve- Ukovsky. 22.45 Horen en Zien: Plano recital: klassieke muziek. NOS: 23.15- 23.20 (K) Journaal Nederland II NOS 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 1855 (K) Journ. KRO: 19 05 (K) Hé Kijk hij nou!!! een musical uitge voerd door leerlingen van het Huy- gens Lyceum ln Voorburg. NOS: 20 00 K) Journ. KRO: 20.20 iK) ApDlan-». musical naar de wereldberoemde film All about Eve. 22.05 Interview NOS: 22.35 Den Haag vandaag. 22.45-22.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5