lONZE MUZIEK IS ALLES' en gisteren 1 ([W^MQgramma 1 Speciaal voor uw haar! Louk Dikker met zijn groep naar Hot House TV morgen] )oobie }rothers :omen 8 en 19 anuari ia a r Nederland NSEAG 4 DECEMBER 1973 NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De Stratenmakeropzeeshow (VARA) 19.25 Daar komen de schutters, tv-serie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Onedin-lün - kroniek van een zeevaarder (VARA) 21.10 2 voor 12, quiz (VARA) 21.55 Achter het Nieuws (VARA) 22.45 Heksenvervolging in Nederland, gesprekken (Vrüe Gedachte) Via de Heksenwaag in het stadje Oudewater wil de vereniging tot bevordering van het zelfstandig denken „De Vrije Gedachte" vanavond de aandacht vestigen op de rol van de agressieve minderheid in onze samen leving 23.00 Journaal (NOS) 23.05 Huisartsen, les 4 (Teleac) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Voor Achten, KRO's praatuur (KRO) Hans van Willigenburg presenteert weer zijn eigen praatshow, waarin hij zyn vele gasten aan het woord zal laten 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Gamma maandelijkse rubriek over wetenschap en techniek (KRO) In deze uitzending onder meer: „Het geheim van de wijn", reportage over het wijninstituut van de univer siteit van Bordeaux 21.10 Oorlog en Vrede, tv-serie (KRO) 21.55 Waar gebeurd, verhalen (KRO) **2.25 Interview (KRO) Ad Lamgebent praat vanavond met mr. G. A. Wagner, president-directeur van de Koninklijke Shell-groep over de energievoorziening in de wereld nu en straks 22.55 Den Haag vandaag (NOS) 23.05 Journaal (NOS) Televizier Magazine besloot zijn uitzending met een bordje waarop stond: „Denk nu aan morgen". Op precies dat zelfde moment zong een 'koor bij de NCRV: „Nu en overal, altijd, nu tot in de eeuwigheid". Ik besloot, dat dit geen toeval kon zijn en dat we er via deze vin gerwijzing op geattendeerd werden dat we vanaf heden al tijd (met de nodige zorg ver vuld) aan de dag van morgen zullen moeten denken. Dat was ook een conclusie die te trekken was uit de activitei ten van Hier en Nu en Televi zier Magazine, die zich gister avond allebei op de olie had den geworpen. Was er verschil in aanpak? Wel degelijk. Hier en Nu liet zijn correspondenten in Londen, Parijs, Bonn en Washington aan het woord ko men over de oliecrisis aldaar en Televizier liet zijn corres pondenten in Londen, Parijs, Bonn en Brussel over hetzelfde onderwerp vertellen. Een han dig systeem, een dubbele boek houding, waardoor we konden controleren dat de NCRV'er niet overdreven had toen hij vertelde dat de Londense taxi's met problemen kampten, want de AVRO-man vertelde het zelfde. Hier en nu had overigens ook nog interviews met Rabbani (ik vroeg me al af waar hij bleef de laatste tijd, hij dreig de de Dave Berry van de olie crisis te worden), en de Israë lische Journalist die zo verbit terd over de Nederlandse hou ding heeft geschreven, zeggend dat we nu net zo goed West er- bork weer konden heropenen, een Arabische Gauleiter kon den benoemen (zijn die dan Arisch?) en ons verder konden rondwentelen in het vuil om wee'r wat olie te bemachtieen. Helaas had de interviewer zijn dag niet, terwijl de journalist toch Nederlands sprak. Hij was dus kennelijk van Nederlandse afkomst, hoewel hem daarover niets gevraagd werd. Afgezien van de vraag of Juist een Is raeli zo lichtzinnig een verge lijking moet maken tussen concentratiekampen en de hui dige situatie in Nederland (dat lijkt me tenminste meer iets voor Arabieren) is het natuur lijk ook absurd te zeggen dat de Nederlandse regering door haar koele verklaring tijdens de kaping van de jumbo „de Russische Joden aan de Ara bieren had uitgeleverd", zoals die journalist het stelde (ten slotte behartigt de Nederlandse ambassade nog altijd de Israë lische diplomatieke belangen in Moskou). Dat is dan vervelend als zo'n interviewer weinig op zoiets weet te zeggen. Hetzelfde gold trouwens voor Wim Jansen, die door Rabbani voor schut werd gezet. „Wij vragen om een positieve poli tieke vertaling van de EEG- verklaring", zei Rabbani. Jan sen sputterde dat die er toch was. Rabbani vroeg toen: „Kunt u mij daar dan een voorbeeld van geven?" Jansen raakte in opperste verwarring en zei toen: „Ik wou u eigen lijk nog een vraag stellen. We leven momenteel toch in een tijd waarin de antwoorden ruimschoots worden overlapt door de vragen. Televizier Ma gazine had de kijkers al vanaf tien voor half negen in staat gesteld via vier telefoonposten in het land vragen te stellen over de oliecrisis, die dan door vijf deskundigen zouden wor den beantwoord. Naar schat ting waren er 1000 vragen bin nengekomen. naar schatting werden er 30 van beantwoord. En dan was het nog vaak een 'kwestie van: daar wordt nog over nagedacht, dat is nog in beraad, daar komt nog een re geling voo'r. Begrijpelijk natuurlijk, maar niettemin. Een van de vragen NICO SCHEEPMAKER DINSDAG 4DEC'. NA 18 l'UR. HILVERSUM I AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlolo 18.21 Het kind •- - 1900 (S) Zin 19.50 Den Haag tage. 21.15 (S) Fama Combinatoria, pastorale ecloge. 22.10 <S) Fluit cr harp: mod. muz. 22.45 Strip: dins- dagavond krant 28.55-24.00 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur 2 minuten nieuws NOS: 18.02 Joost mag niet 7.20 (S) Akt. show. Deze dag en 8.00 Nws. 9.35 waterst. 9.40 (S) Volksliederen. 10.00 (S) Ra dioweekblad. ll.C Centraal: gespr. 13.00 Nws. 13.11 Din gen v.d. dag. ,13.25 (S) Een middagje stoomradio - een progr. vol goede Jeugd herinneringen. 16.00 Nws. 16.03 (S) De bamboesnljdei^en het maanmelsje. combo floot i Nws. HILVERSUM II KRO: 18.00 (S) Dansmuz. uit de 16e eeuw. 18.19 Ultz. v.d. P.P.R. 18.30 Nws. 18.41 Echo 1850 Progr. voor- boeken. ^3.00 (S) A'dams Bach Ensemble: klass. muz. 17 30 (S) Fragm. uit de operette Der MfdUne: ron van Joh- Strauss. 17.55 HTT VERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.02 <S) Ontbijt- boos; gevar. progr. met 7 30 Nws 7-41-8.00 Aktua; 8 30 Nws en 8.36-8 45 hulavU, 10.00 Kabouter- tijd 10.30 Nws, 10.33 (S) v d vrouw 11.30 Aktua. KRO: li 45 Bejaarden. progr. 11.55 Med. 12.00 (8) van twaalf tot twee. met 12.26 J tulnb. 12.30 N rr opie&enue minaern. 17.20 Overheid8voorl: Tekst en uitleg driewekel. rubr. van het min van O en W. 17.30 Nws. NCRV: 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM III AVRO: 7.00 Steevast. (8.02-8.05 Ra diojournaal). 9 03 De negen-uur-show 10.03 (S) Arbeidsvitaminen: popul. verzoekpl. progr. 12.03 Radiojournaal verzoekpl. progr. 12.06 (8) Zet ?m dlojournaal. 17.06 Postbus 19.02 Popreconstr. 20.02 (S) iNasnviile. 21.02 (S) Jazz en Blues 22.02 (S) Tom Blom Wachten op de kleine Beusekon- - Kees var Hamburger. HILVERSUM I WOENSDAG 5 DEC. VOOR 18 UUR VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymr DUITSE Tl DINSDAG 4 DE 18 UUR NRD: 18.5518.00 Jöurn progr. 18.00 Aktueel Progr. overz. WDR: uit Noordr.-Westf. 18.05 Kinderprogr. 18.15 Showprogr. 18.40 Hier und Heu- te. 19.20 TV-serie 20.00 Journaal en weerber.. 20.15 Amusem.-progr 21 00 TV-fllm. 22.40 JournaaE romm. en weerber. 23.00 Pllmrep. DUITSLAND 11 18.25 Follyfoot-Farm. 19.30 Serle-ultz. 21.00 Journaal. 21.15 Nws. uit Oost 17.10 (S) VARA-Dansork. en solisten. JournaaL West. 22.00 Camerafllms. 22.5Ö LEIDEN Vrijdag 7 december a. s. met de chocoladeletters en mar sepein nog vers achter de kiezen, zal het Louk Dikker Muziekgroepje een concert geven op de jazz-zolder van HOT HOUSE (Rapenburg 24). verliefd stel legde volledige bekentenis af bij juwelier in de Hoofdstr. te Sassenheim van het feit dat ze ner gens maar dan ook ner gens zo'n uitgebreide, schitterende kollektie ju welen en sieraden zagen die bovendien en dat von den ze terecht belangrijk, voor iedereen en niemand uitgezonderd, heel nor maal betaalbaar bleken te zijn. Ze slaagden dan ook geweldig en nog voor minder geld dan ze aan vankelijk hadden ver wacht. En wat meegeno men is, dat die mensen van Schaap Citroen Van Gelder u nog op alle arti kelen boven vijftig gul den een gratis all-risk verzekering op de koop toe geven. Daar blijkt toch weer uit dat je ge rust, ook vrijblijvend, daar binnen kunt stap pen. Niet voor de etalage blijven staan, drempels zijn er tegenwoordig niet meer, zeker in nieuwver- bouwde zaken niet. Het Louk Dikker Muziekgroepje is een groep die geïmproviseerde mu ziek speelt op een concert-art-achti- ge wijze, waarin verschillende stijlen door elkaar geklutst zijn tot een "staalkaart van stijlen". Er is ge broken met de bestaande jazz-tradi- tie dat solistische jazz per definitie alleen door blazers wordt gedaan, 't Uitgangspunt van de spelers is, de gevestigde muziekvorm te integreren in het geheel van de improvisatie- muziek. Bewust wordt getracht de meer klassieke muziekinstrumenten met name de viool, nadrukkelijk in het geheel te betreken, om zodoen de het bourgeois-idioom dat rond de ze instrumenten en de daarmee sa menhangende muziekvormen hangt, te doorbreken. Dit wordt o.m. ge daan door van de traditionele bestem mingen van deze instrumenten af te wijken. De bezetting van dit 8-mans "mu ziekgroepje" is als volgt. Louk Dik ker, het brein achter deze groep, op piano. G. R. Monterose, de bekende Amerikaanse jazzsaxofonist, die reeds zoveel zwarte schijven achter zijn naam heeft staan, op tenorsax. Leo van Oostrom, leider van het Ne derlands Saxofoonkwartet op altsax. Manfred Schoof, de Duitse gastar beider, op trompet. Eric van Lier, die de reputatie heeft een van de bes ten op zijn gebied in Europa te zijn, op trombone. Maurice Horsthuis op electrisch versterkte altviool. Arjan Gorter zal op bas te vinden zijn. En tenslotte Martin van Duynhoven, die in zoveel Nederlandse combinaties meespeelt, o.a. bij het Theo Loeven- die Konsort, op drums. l( fEW YORK Een gloed van frduizend lucifers beheerst het r popconcerten ingerichte ou- "|Capitol-theater in New Yersey, ikwartier gaans van de veelal jgende wereld van New York, Sjnhattan, Overal blije gezich- dansende mensen. Weinig fjurlingen. Een avond van blan- vrolijkheid. Byrds-muziek, tar veel minder geraffineerd, te ipelheid is het parool. Het con- 511 wordt een sfeervolle gebeur- hi is. Overal ontroerde mensen, lichtshow aan het eind is on- getelijk. 'he Doóbie Brothers, bij ons iehral bekend van "Listen to the sic" en vertolkingen van melo- W'èn uit Jesus Christ Superstar, v 18 en 19 -januari zijn ze in Ne- ■°jland in het kader van hun tournee. Ze kijken er a4ir uit, de Doobies, naar dat op- ■vi den in het, voor hen beloofde n< d. v4 de Verenigde Staten zijn zij in- Idels een hit. Het naar melodie kj romantiek hunkerende hitparade- n fliek koestert het vrolijke groepje, lucifer-act heef veel van doen met aanhankelijkheid. De vuurzee ver zorgt het ongecontroleerde „more. m re"-geroep, dat de heavy-groepen va lal naar het hoofd krijgen als n een toegift wil. De Doobies ka et je beleven, dat staat vast. ei ar de eenvoud van de muziek is >rjl heengeprikt, maar het zijn wel stel sfeer-aandrage'rs, om koud te worden. liddag voor het concert is er een loeting in de ontvangstruimte Warner Brothers in New York. zijn op dat moment een beetje auwd over hun openingsconcert. ir zullen in het gebied een aantal (j certen geven. „Newyorkers zijn kritisch publiek. We hebben fjlr nog nooit echt gevlamd", zegt h an Porter, de enige neger in het 3 elschap. 's Avonds staat hij laco- k aan zijn bass te plukken, alpi- nonchalant op het hoofd ge- 0 ikft en schaterlachend met zijn te ogen. Maar deze middag vertel de Doobies over hun drijfveren k hun achtergronden. juffrouw, die de aardappelsla en vruchtensalade beheert, raakt meest kwijt uit de bak met irlijke vruchten. De sfeer is goed, k aan Warner Brothers, mston en Pat Simons blijken de d inen te zijn achter de groep. De brengt zijn meer dan tien Jaar st Bikale ervaring in. Ervaring op gedaan in de meest uiteenlopende muziekrichtingen en in de meest uiteenlopende bands en groepen. Ti ran Porter zegt: „Wat wil je in dit vak. Je struikelt over de uitstekende musici in de popwereld. Niemand zit op iemand te wachten. Het is een kwestie van geluk. Op de juiste plaats, op de Juiste tijd, de Juiste mensen tegenkomen. Dat is eigen lijk succes in dit vak". En de muziek dan? Tiran: „Dat komt erbij. Als Je zo'n sound hebt gevonden, dat je aantikt bij het publiek, nou don zit het wel goed". „Nee. wat mij betreft niet. Wij wil len entertainen. Mensen een plezie rige avond bezorgen. In de teksten kun je uiteraard wel iets zeggen. Onze muziek is ook niet in een klasse in te delen. Het is alles. Het produkt van onze rijke ervaring". Drummer John Hartman, die als een glitterende kermispop achter zijn slagwerk zit, is het daar in grote lij nen mee eens. „Popmuziek heeft zijn wilde haren verloren. Maatschappelijk betekent het weinig meer. Rockmusici zijn moe gestreden lijkt het wel. We zijn veel positiever geworden in teksten en muziek". Er valt dus niets meer te zeggen? John Hartman: „Er valt genoeg te' zeggen, maar het vuur is eruit. Mu ziek zal altijd een communicatie middel blijven. David speelde ook al op de harp en dat deed hij ook niet alleen maar voor de lol". Wat bezielt die volgelingen van Da vid dan nu. Bij voorbeeld de Doo bies? „John Hartman: „Niets eigenlijk. We zijn allemaal gek van muziek maken in het algemeen. Omdat we er zo bezeten van zijn willen we er een living uit zien te halen. Dat is voor de meeste van ons tien Jaar niet gelukt. De laatste drie Jaar lukt het aardig". Tiran Poter valt in: „Geld zal ons niet over de kop lopen. Daarvoor hebben we een te degelijke school van armoe doorlopen. We zijn wel blij. Blij dat we niet in New York hoeven te blijven, maar dat we straks als deze Oostkust-trip is af gelopen weer naar het rustige wes ten kunnen gaan, zon en vrolijk heid". John Hartman: „Gelukkig. Wat hebben we aan een concert waar een aantal critici lovend over schrijven, maar waarmee niemand in de zaal iets heeft 'kurntien doen, niks beleefd heeft. We zijn er voor het publiek. Zolang dat de muziek te verteren vindt blijven wij spelen. Worden we niet meer geaccepteerd dan gaan we weer voor elkaar spe len. Heel mooi, zonder publiek". En daarvan kan je weer niet leven. John en Tiran: „Zo is het maar net". Er zijn inmiddels al drie elpees van de Doobies in ons land verschenen. Te weten: Doobie Brothers, Toulou se Street en The Captain and me. In Januari, wanneer de groep in ons land ds, wordt een vierde lp uitgebracht. Ook de Mounties zijn nu 'geboekstaafd'. Nog net voor Sinterklaas is een boekje over het ko mische duo Piet Bambergen en René van Vooren opengedaan door 'ghost-writer' Herbert heupen. De Mounties vullen met hun verhaal 142 pagina's, opgeklopt met zoals de boekflap knallend aankondigt 200 moppen en als rustpunt een groot aantal foto's uit de 50 tv-shows die beide nationale figuren er al op hebben zitten. Het boek werd ten doop gehouden in de Utrechtse ves tiging van V en D. Zowel René van Vooren als Piet Bambergen waren persoonlijk aanwezig om de gretigste kopers te verblijden met hun handtekening. Sophia horen en Anthony Quinn tonen hier trots de gouden beeldjes van Rudolf Valentino, die zij uitgereikt kregen na hun verkiezing tot beste actrice en acteur van 1973. De uitreiking had plaats in het Italiaanse hecce, vlak bij Castellaneta, de geboorteplaats van Valentino. Wella hairspray in de long size bus. Zwart/grijze bus: voor normale versteviging. Groen/grijze bus: voor extra versteviging. 5,05

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5