'AC/DC:' chaotisch en overrompelend Goede foto's van Jupiter 'Pelléas et Mélisande:' niet al te imponerend jAAlTOAG 3 DECEMBER 1973 VARIA PAGINA 15 LEIDEN De vooraankondiging h dit dagblad vrijdag j.l. heeft in- lerdaad niet teveel gezegd. Het pro- pot 'AD/DC, opgevoerd door het V- rheatre, dat onlangs is opgericht loor Pam Brighton, is onoverzichte- pk en tegelijkertijd overrompelend, daarmee wordt zeer zeker niet be- icjoeld, dat het een slechte manifes- s^tie zou zijn, al is wei duidelijk, dat gjiet gedeelte vóór de pauze meer aan breekt. dan het gedeelte er na. Ver- vMseTiU is, dat de taalbarrière voor Wi toeschouwers toch moeilijk is te /Jemen. Sommigen verraden door de pontaniteit van hun reacties een en goede beheersing van het Engels. anderen komt dit toch wat moei- etjker over, voor 'ai deel veroorzaakt °ljoor de vaak onbekende Engelse ?%huttingwoorden, die veelvuldig wor den gebruikt en voor een ander deel de synoniemen, die het V-Thea- gebruikt ter aanduiding van de geslachtsdelen en de activiteiten, die daarmee verband niouden. Zo begint het stuk vrij on- eeerwachts en eigenlijk bijzonder ?$>ontaan met een jongen en een aeisje, die, terwijl de nietsvermoe- o^ende toeschouwers nog een afwach tende houding aannemen, plotseling 'ep een cabine voor het maken van ^sfoto's verdwijnen en vervolgens iuidelijk waarneembaar gemeenschap lebben. Er ontstaat een duidelijk ge- oei van schroom onder de aanwe nen, die, hevig vastgeketend aan ivoeding en moraalbesef aarzelen lerbij te komen. Maar nieuwsgie- ieid overwint de behoedzaamheid de toeschouwers groeperen zich üónd de fotocabine en de flipper-au- pmaten, die, los van alle toneelcon venties in de foyer van het LAK- theater staan opgesteld. Alleen dit uitgangspunt al verdient een woord van waardering. Het ge deelte voor de pauze werd gespeeld in de foyer, waar de spelers meer uitwijkmogelijkheden hadden en waar de speelautomaten goed tot hun recht kwamen. Na de pauze, waarbij het accent toch meer lag op de gespro ken tekst, gegroepeerd rond een wand met foto's, was het speelterrein ver legd naar het eigenlijke theater. De wand met foto's was een variatie op de wand van Anne Frank, die in haar onderduikadres aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam ook veel foto's aan de muur had geplakt. In zijn totali teit is het toch een chaotisch gebeu ren geworden, dat voor de meeste toeschouwers vaak neigde naar onbe grip, maar zichzelf daar telkens bo venuit tilde. Waarschijnlijk werd dit mede veroorzaakt door de overduide lijke mimiek, die niets aan duide lijkheid te wensen overliet. Vaak neigde deze mimiek naar storende ondubbelzinnigheid, die vaak nog concreter gestalte kreeg dan de tekst. Omdat diezelfde tekst op zekere ogenblikken zo trefzeker was geko zen vormde het een redelijke com pensatie. De vraag, of men Amerika nen nog kon imponeren werd als volgt beantwoord: "Vijf Jaar geleden, waren ze nog ontevreden met een re productie van Van Gogh, drie jaar geleden eisten ze een echte Van Gogh en nu moet Je ze een oor van de schilder geven". Ondanks de gedurfde opzet, die menig bezoeker vaak voor verrassingen moet hebben geplaatst is het door zijn baanbrekende invloed toch een imposant brok theater. A. C. Koekebakker jr. ol 'ierre Boulez heeft ergens geschre- eien dat hoe meer hij zich in De- /ijussy's opera „Pelléas et Mélisande" eerdiepte hij dirigeerde het werk i het theater en voor dekplaat >ti-hoe onbegrijpelijker het werk voor oem werd. igls onbegrijpelijkheid inderdaad de liieest kenmerkende eigenschap zou (jn van dit lyrisch drama op tekst 3 ran Maeterlinck, dan zou men de fegie van de Italiaan Filippo San- eind vorige week in Amster- fam ging de première van zijn en- gSènering bbU de Nederlandse Opera- lichting zo ongeveer het ideaal :epor dit werk kunnen noemen. JH ;ii!och houd ik het er maar op dat iijanjust als regisseur niet helemaal erfeet wat hij wil. Vooral in de eer- te twee actes werd er soms wat uphutterig geacteerd, r^ater naarmate de emoties van de fcdersonages in de ontwikkeling van iriit mysterieuze drama gingen door keken werd ook de geloofwaardig- pijeid op het toneel sterker, culmime- in een ontroerende slotscène pnd het bed van de stervende Mé- mpande. Jreemd was het ook dat Sanjust in jjjn dekors heel duidelijk archaïse had gewerkt (oude kasbeelmu- en, zetels enz.) terwijl zijn kostu mering op een strakke manier mo dern was. _,jr is echter ook een andere kant aan Sanjust, die al zo veel Neder landse produkties (o.m. Poppea, Na- bucco en Lohengrin) op zijn naam heeft staan, namelijk die van de kunstenaar met licht en kleur. In dat opzicht zou ik hem zelfs een genie willen noemen. Iedere scène in deze voorstelling is een waar schilderij in de prachtige licht- en schaduwwerkingKliene verande ringen in de belichting hebben steeds een sterk sfeerbepalende functie. Scherpe contouren heeft Sanjust venmeden. Zijn visualisering van „Pel'léas et Mélisande" is als een droom waarin niets door mensen bestuurd wordt. Stappen we nu over naar de mu ziek, dan kan ik er niet onderuit te gaan vergelijken met de produktie van pelléas et Mélisande" die in 1970 in het Holland Festival ook van de Nederlandse Operastichting te zien was. Wat de verhouding solisten-orkest betreft was die produktie kwalita tief tegengesteld aan de huidige. Toen waren er vooral zwakke plek ken bij de meeste vocalisten (of lie ver verkeerd gekozen stemmen) ter wijl de dirigent Jean Foumet ei genlijk met het Concertgebouwor kest de voorstelling droeg. Niet dat het Rotterdams Philhar- monisch Orkest in de Stadsschouw burg echt tekort schoot maar er is toch een klein verschil en wat veel zwaarder woog: de Jonge Amerikaan se dirigent Russel Davies heeft op een stukken na de feeling voor deze mu ziek van Jean Fournet. Te veel de tails gingen te oppervlakkig voorbij. De spanning kwam te weinig van binnenuit. Edith Mathis was ©en prachtig zin gende Mélisande, zeer subtiel en toch niet emotieloos schimmig. De Amerikaanse bariton Alan Titus kwam ©r als Pelléas naarmate de voorstelling vorderde beter in. Hij heeft hiervoor inderdaad het ge schikte stemtype. Zeer imposant was de Golaud van Donalc Mclntyre, die ook het best acteerde, maar Golaud is dan ook iri dit werk nog het meest een fi guur van vlees en bloed. De oude Arkel moet een vermoeide en wat gebarste stem hebben en als zoda nig zong de Jonge Nederlandse bas Ton Thissen die partij heel goed. De Geneviève van Cora Canne Meijer contrasteerde qua stem he laas te weinig met Edith Mathis. Marco Vermie was een goede keus voor het jongetje Yniold en Tom Haenen leek als arts deze keer iets minder goed bij stem te zijn dan gewoonlijk. De produktie gaat nog drie maal in Amsterdam, op 9 de cember in het Circustheater en op 11 december in de Rotterdamse Schouwburg. Aad v. d. Ven dag v 11.J6 tot 12 urn (alleen voor echtg.) v 15 tot 16 uui eD van 18 15 tot 19 45 uux kinderafdeling dag v 16 tot 18 80 uurr 3e klasse dag v 14 'f en toonstellingen Eerste Binnenvestgracht 33 zaal 5 rïLeiden Tentoonstelling "Reizen door Je neemt Leidse bioscopen dïGaierie potterle De Uilenspiegel, Lui fel baan 1 Wassenaar expositie van Bink: grafiek schilderijen CAMERA„Vlucht 502 antwoordt niet". 14 jr.. dag. 7.00. 9.15 uur; do., 14.30 8 zondags vrij., ma. en dl. ook 2.30 uur. Kindf- - - matinee: „Tarzan. koning van het o< woud", a.l.. woe. en zat. 2.30 uur; Nachtfilm: „X, Y Eindegeest, dinsdag en vrijdag 13 -130 "s zondags 11 12 en 1415 u eer ste klasse..de gehele dag Annakllnlek' dag 13.30-14.30 en 18-19 O ACADEMISCH ZIEKENHUIS T ttvad «o v°01 alle patiënten (behalve kin de- vSfyftfïïïS-"2? jh E.1S' 'J-In de l»wkaren als volct: 2.30.'7'.bo. 9,15 ir; woensdag 6 dec. ge floten. Drukker*) De Bink Rooseveltstraat 3 - er Rijksstraatweg |chllderiten van Hoppener Artgaliery Uerara «t. re. Wassenaar (bij L)en DelJI El dag van 11—6 uur an verder tel afspr 01761—591. of 1714 Rijksmuseum vhd oudheden Btiburg 28» Werkd 10 uur voor uur oam cond 1—5 uur oam j 9.15 geen voorstelling. REX: „Blutjunge Masseusen". 18 jr., 18 karaats". 18 Jr. vrij. STUDIO: „Cabaret". 18 Jr.. dag. 2.30, TRIANON: „Macbeth", 14 Jr.. dag. 1.30. 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15. 4.30. 7.00. Elke dag: 16.00-16.00 uur 18 30-20 00 uur Voor de prematurenafdellng gelden 1 volgende bezoekuren (alleen voor o dere): Maandag t/m vrildag: 18 30 18 45 uur Zaterdag en zondag: 16.30-16 46 uux Bezoek aaD ernstige patiënten «Dans. prsntsuast uii «uren bpzit Bezoekuren Ziekenhuizen Kb 106 uui ?u 1—6 UUÏ nam Bi" irnstige patiënten door- wordt toegestaan, kan ïrpleegkundlge hiervoor 6pe- J zonder bo: 1—5 uur t Uagel „n l—A uu» nam I leoemberl Job de Wtttstraat 40 Galerie Ka- lnet Gaper Wisselende expositie dl lm za 2—6 30 uur nam do bo- fndien 7 -9 uur nam negennuseum Geopend, op ,ndag tot en met^ vrildag 9 uur feestdag Diaconessenn uls lopend bezoek wordt toegestaan, k de boofdverp'- Alphen aan den Rijn en vaD 18 45 19 30 uur Kinderafdeling dagelllks van 14 00-19 00 uur St. Elisabeth-ziekenhuis klasseafde- klasse 10.30— dpg 14 tot 14.45 klasse 14 00—14 46 en 18.00—19 00 ir Kraamafdeling 16 0017 00 uur echtgenoten 19 0020.00 (£)uc/ QTie teuws 3 december 1973 Het Amerikaansche schip "Tremont" heeft te Cardiff in Engeland 87 passagiers en de equipage aangebracht van de trans-atlantische pakketboot: "Ville du Havre", die den 23- sten November is gezonken nd in aanvaring te zijn geweest met het Engelsche schip "Lock -Earn" waarbij 226 menschen zijn omgekomen. De Britsche regeering zal het wangedrag van leden der Londensche politie niet onge straft laten. Zij heeft den ad vocaat Belt en kolonel Fraser (de heeren, die door politie agenten wederrechtelijk gear resteerd en mishandeld wer den) uitgejioodigd om, voor re kening van den Staat, tegen de betrokken dienders rechts vervolging in te stellen. Vijftig jaar geleden: Ten gevolge van stortre gens in het gebied van Berga mo is de dijk van het meer Gleno, dat als reservoir dien de voor de hydro-electrische centrale, bezweken. Dienten gevolge is de Dezzo buiten haar oevers getreden, waarbij tal van huizen en landerijen wer den overstroomd en velen ver dronken. Het aantal slachtof fers bedraagt meer dan drie honderd. Twee dorpen zijn ge heel verwoest, vier bruggen, zijn weggeslagen en verschei dene fabrieken, electrische centrales en spoorbruggen zijn vernield. De hoofdkrater van den Vesuvius is in den nacht van Vrijdag op Zaterdag plotse ling weer in werking getreden. Een stroom lava is over den rand naar omlaag geloopen. De dikte van den lavastroom, bedraagt tien meter. De top van den krater is gehuld in 'n dikken nevel. PANDA EN DE MEESTER-BURGEMEESTER 67 - 122. De heer Fant aarzelde geen moment, toen hij zag dat de burgemeester recht op een kleuter afreed. Hij nam een enor me sprong, griste de kleine weg voor het aanstormende voertuig, en bracht zich op het nippertje in veiligheid. De burgemeester was zo verblind door angst, dat hij niet eens even op zijn rem trapte, maar met razende motor en gillende banden in de verte verdween - weg van het gemeentehuis. "XJ bent een held!" riep de moeder ontroerd, terwijl ze haar peuter van Fant over nam. "XJ hebt hem met levensgevaar ge red!' Intussen kwamen de gasten van de burgemeester het gemeen tehuis uit draven - en de dame liep blij naar hen toe. "Zagen jullie dat?!" riep ze. "De burgemeester reed bijna over inn Vlpinp hpp-rt Maar mp.np.er Fant. heeft hem aered!" "Ze zijn natuurlijk allemaal bang..." mompelde Panda wat on gerust. "Misschien was het toch niet zo'n goed idee om te doen alsof ik professor Krok was, en om te zeggen dat er iets mis was met zijn geheime wapen. Nu is iedereen in paniek..." Kooktip Spruitjes anders Maak 500 g spruitjes schoon en snijd de harde ondereinden geheel weg. Zet de spruitjes op met niet meer dan een bodem pje heet water en een snufje zout. Laat ze niet langer dan 15 min. zacht jes koken, de laatste 5 minuten zonder deksel. Het ideaal is dat al het water verkookt is als de spruitjes net gaar zijn. Bak 50g fijngesneden ma- jer ontbijtspek met een fijngesnipperd uitje aan, voeg de spruitjes toe eu laat alles samen nog en kele min. op 'n uiterst laag vuur verder bakken. Bak intussen apart dob belsteentjes witbrood in hete boter goudbruin, meng ze door de spruitjes en dien dan onmiddellijk op. WINA BORN. FRED BASSET W/MEOM HEB BEU ZEDE: VLEESPRIJS ZO HOOS IATEN OPLOPEKl VOOR ZE EEU PRIJ55T0P IWSTTELPEM? MOUNTAIN VIEW (AP) De Amerikaanse ruimtesonde Pioneer- 10 heeft zaterdag schitterende foto's van de reuzenplaneet Jupiter naar de aarde geseind. Een aantal foto's vertoonde details van de grijze oran je en roodbruine planeet die met te lescopen vanaf de aarde onzichtbaar zijn. Zaterdagavond was de 260 kilo we gende Pioneer op 2,5 miljoen kilome ter van Jupiter. Hedenavond zal het ruimtevaartuig de grootste planeet van het zonnestelsel met een snel heid van zo'n 134.000 kilometer per uur voorbij vliegen Wij z(jn bijzonderbljj met deze fo to's. Ze zijn veel beter dan wij ooit hadden verwacht", aldus dr. Tom Gehrels van de universiteit van Ari zona zaterdagavond. Een reeks foto's die zaterdagavond op het Ames Research Centrum in Mountain View (Californie) is ont vangen, vertoonde een soort uitstul ping van een uiteinde van de grote rode vlek van Jupiter een ovaal van 13.000 bij 48.000 kilometer, groot genoeg om drie aardes te kunnen .verzwelgen. Als de uitstulping bestaat, aldus Gehrels, zal de Pioneer die waar schijnlijk kunnen zien omdat het ruimteschip Jupiter waarneemt van uit een andere hoek dan de telesco pen op aarde. Deze andere fase- ringshoek wordt geacht het meest belangrijke aspekt van de verken ning van de planeet door Plonccr- 10 te zijn. Jupiter is nooit eerder door ruimtesondes bezocht. IK HOOR fa HOPPER.. UA, VAAR. ZIE IK EÉN.. T\MEE...fa HELE r SNEU. TERUG NAAR. DETENT!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15